[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ariebren
Berichten: 8493
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: Goudswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 21:27

HLPhoto schreef:
Heb voor de grap weleens een tweepaards trailer achter een Citroën AX geknoopt. Zonder paard uiteraard, vol met pakken kuilgras. Even verplaatsen en meteen even testen op een landweggetje.

AX was een 1500 diesel, vrij veel koppel voor zo'n kleine auto dus trok 'm met wat toeren maken prima (ca. 64 pk @ 5200 tpm, 103 Nm bij 2750 tpm), maar weegt leeg nauwelijks meer dan de lege trailer, nl. 790 kg. De trailer woog op dat moment ca. 1300 kg, auto mag in deze uitvoering 850 kg geremd trekken.

Zolang de auto accelereert (dus aan de trailer trekt) gaat 't eigenlijk best prima. Laat je gas los, dan voel je de achterkant ineens sidderen: De trailer bepaalt dan een groot gedeelte van de richting en je moet de auto continu corrigeren (met enig verlies van grip of een plotselinge stuuractie heb je dan dus een slingerende combinatie).
Remmen, hard remmen, en zelfs een noodstop gaan prima - je voelt een enorme schok door de auto gaan op het moment van aanremmen, maar door te remmen schuift de koppeling van de trailer in en dat trekt aan de remkabels van de trailer.
Vanaf het moment dat de remmen van de trailer in werking treden wordt de achterkant van de auto sterk omlaag gedrukt (het gewicht in en van de trailer wil over de wielen heen, omdat die wielen snelheid willen minderen - gelukkig zit 't vast :D ), maar de trailer trekt op dat moment aan de auto (remt harder dan de auto zou willen doen) en de combinatie blijft dus recht.

Zou je een paardentrailer trekken zonder oplooprem en mét lading, dan sta je bij de eerste de beste remactie dwars. Zolang de combinatie in een rechte lijn beweegt en er aan de combinatie getrokken wordt (door de auto aan de trailer, vooruit, of precies andersom, door de trailer aan de auto) gaat er niet zo gauw iets mis.

Het grootste gevaar zit 'm in bochten, met name bochten met gas los.

In een bocht wordt de wrijving van de banden op het asfalt groter en verlies je snelheid. Op het circuit wil je (licht) versnéllen in een bocht, omdat de auto zich dan zet en zich "vastbijt" in het asfalt. Met een trailer met levende have wil je dat niet, tenzij je van ongelukken en misselijke paarden houdt. Je kan dan beter zorgen dat de snelheid constant blijft (door een klein beetje gas te houden), zodat de trailer niet tegen de trekhaak van de auto gaat "duwen" (dan zou je namelijk kunnen scharen als de achterbanden van de auto grip verliezen en de trailer "doordrukt") en ook niet plots een ruk geeft doordat de oplooprem erop springt (met als gevolg dat je met een rechtgetrokken combinatie in de berm belandt).

Verder is een auto met potige achtervering prettig met o.a. paarden omdat de auto dan niet zo gaat "wiegen" als het paard beweegt. Op het moment dat dat gebeurt verandert nl. continu je wegligging. Je weet ongetwijfeld dat het goed is om je auto te "kennen" en te weten hoe die onder bepaalde omstandigheden reageert; dat weet je dan dus niet, omdat het afhankelijk is van hoe de auto "staat".

Vooral om die laatste reden vond ik de Ssangyong Korando een prettige trailerauto. Héél stabiel, had totaal geen last van gek gedrag in de trailer. Als ik de trailer in stuur of stoel voelde hield dat in dat ik een steigerend/bokkend paard in de trailer had _O- Overigens is ie op papier ook niet ideaal, heeft nl. een erg korte wielbasis. Toch helpen ruim 1800 kg en een ladderchassis wel.

Moet trouwens zeggen dat ik er nu een paar meegemaakt heb en het voor zover ik ze ken technisch een aanrader is. Electronica is niet perfect en ze hebben een paar kwalen (+ zaken die je moet weten voor onderhoud en aankoop - als de versnellingsbak niet netjes in lijn met het blok hangt mooi laten staan bijvoorbeeld, dan is de koppeling vervangen door een prutser :) ), maar qua trekken vind ik zowel de Korando als de Musso prettig. De taaiste motoren zijn de turboloze diesels (of combinatie van een turboloos onderblok met "bovenbouw" van de turbomotor :D ), de originele turbo's hebben een klein ontwerpfoutje in de oliedistributie onderin het blok. Uit zich meestal in kapotte krukaslagers tussen 250.000 en 300.000 km.
Een klant van me trekt z'n aanhanger (van 3000-3500 kg) regelmatig met een turboloze Korando 2.9D; gaat niet snel en moet flink op toeren gehouden worden maar is inmiddels al wel in de buurt van de 400.000km _O- Zonder aanhanger is het gewoon een comfortabele 4x4 die meekomt met het verkeer, je wil 'm wel als ondernemer op grijs kenteken hebben ivm het gewicht. Verbruik met aanhanger is 1 op 9, zonder ca. 1 op 10 (tenzij je graag zo dicht mogelijk tegen de 160 km/h rijdt, dan 1 op 6 :D). Valt mee vind ik, voor zo'n bakbeest.


Dit is dus ook weer een verhaal wat aangeeft dat dat de oploop rem en remmen van de aanhanger in orde moeten zijn.

Apostrof

Berichten: 3957
Geregistreerd: 25-03-08

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 00:33

Niet alleen de remmen. Eigenlijk gewoon de hele aanhanger.
Je kan nog zo'n mooi onderstel hebben, als je je paard Fred Flintstone moet gaan noemen ben je met een KWPN'er al bijna 3 jaar te laat.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 14:56

HLPhoto schreef:
Niet alleen de remmen. Eigenlijk gewoon de hele aanhanger.


..en de trekker en de bestuurder en de bijrijder en.. ALLES!

Voor de SY bestuurders; het onderwerp over het zelf ´afstellen´ van de dieselmotor in de oude SYs op een feitelijk ´obscuur´ Argentijns merkforum nadert de 500.000 hits :D _O-

In landen waar die dingen niet voor vermeende status gekocht zijn maar gebruíkt worden als werkpaard/trekezel zijn en blijven ze nl. RÁZEND populair. Het is niet voor niets dat ze in de Ukraine en Iran nog nieuw gemaakt worden :)*

loes-freke

Berichten: 4483
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: drogteropslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 13:16

Ik heb een rav-Dcat voor staan diessel 2 ton trekken en automatische 4 wiel drijve. Halve wegen volgend jaar komt er een nieuwe en komt deze 4.5 jr tekoop staan of inruil als ik niet verkocht heb. Super vast liggende auto op de weg, meestal vergeet je dat je een aanhanger/ trailer achter heb zitten. Ik vind super wagens behalve de wegenbelasting. 1500,- p/j

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 13:56

loes-freke schreef:
Ik heb een rav-Dcat voor staan diessel 2 ton trekken en automatische 4 wiel drijve.


Weegt goed 1600 kilo toch?

Maal 80% = 1280 kilo als algemeen expert-compromis tussen veiligheid en andere belangen.

Wat je doet met het verschil tussen zeg 1300 en 2000 kilo is hoe belangrijk je de veiligheid van je paard(en) vindt.

babssaartje
Berichten: 146
Geregistreerd: 16-07-12
Woonplaats: voor mij een weet voor jou een raadsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 13:59

wij hebben een viano er voor van mercedes benz en een ifor wiliams trailer echt een super fijne combi.

lukka63
Berichten: 1628
Geregistreerd: 13-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 14:04

Ford mondeo 2lt benzine,wel de oudere types mag 1800 trekken,en ligt als een huis.de nieuwe hebben een andere koeling op de motor en mogen minder trekken

Tuihanti

Berichten: 411
Geregistreerd: 20-01-05
Woonplaats: Osterwald (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 21:53

Huertecilla schreef:
Maal 80% = 1280 kilo als algemeen expert-compromis tussen veiligheid en andere belangen.


welke experten bedoel je?

Apostrof

Berichten: 3957
Geregistreerd: 25-03-08

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 14:26

Wordt tijd dat we eens een echte "expert" voor dit topic vinden geloof ik :) heb er één in m'n LinkedIn, zal 'm eens vragen of ie er tijd voor vrij kan maken :)

Asciugamano
Berichten: 5856
Geregistreerd: 19-12-03

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 17:33

Wat is een expert?

Ik vind mezelf dat ook. En op zich ben ik het wel met de stelling eens hoor, voor de meeste bestuurders is 80% meer dan genoeg! In de papieren van de auto staat ook alleen maar wat het maximum van het voertuig is he? ;) niet dat van de bestuurder.

Apostrof

Berichten: 3957
Geregistreerd: 25-03-08

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 00:29

Een leidinggevende binnen een afdeling die constructieberekeningen doet voor chassis van auto's (het is dan wel een afdeling die zich bezig houdt met verbindingen en hun sterkte, maar persoon in kwestie heeft nogal een c.v. op dit gebied en zit dicht genoeg bij het vuur).

ikke

Berichten: 38854
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 00:35

HLPhoto schreef:
Een leidinggevende binnen een afdeling die constructieberekeningen doet voor chassis van auto's (het is dan wel een afdeling die zich bezig houdt met verbindingen en hun sterkte, maar persoon in kwestie heeft nogal een c.v. op dit gebied en zit dicht genoeg bij het vuur).

Dat zegt nog steeds niks.
Het gewicht is geen punt; snelheid ook niet; HET punt zijn mallotige medeweggebruikers!

Stelling: Er is niks gevaarlijks aan 150km/h rijden met paarden aan de haak!

Apostrof

Berichten: 3957
Geregistreerd: 25-03-08

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 00:42

ikke: Helaas kunnen we aan ándere weggebruikers niks veranderen, en dit topic gaat over voertuigen.

Huertecilla heeft z'n eigen vervoermiddel als uiterst minimum genomen en alles daarboven als voldoende adequaat beschouwd. Alles eronder is in veel gevallen waanzin en levensgevaarlijk en hij trekt de expertise en belangen van constructeurs bij fabrikanten in twijfel.

Ik geloof daar niet zo in (vooral niet omdat ik vanuit m'n beroep weet aan wat voor eisen zelfs simpele producten in Europa allemaal moeten voldoen..), maar ben best benieuwd waar grenzen van techniek echt liggen en wat nog veilig is.

De persoon die ik gesproken heb is klant van een ex-klant, we konden elkaar waarderen en hij bood mij een klein kijkje in de keuken bij een bedrijf waar toch behoorlijk veel Europeanen van afnemen. Ik wil dus proberen om dat contact te gebruiken om wat info te krijgen van iemand die ervoor geleerd heeft en die samenwerkt met mensen die ervoor geleerd hebben om een goed en veilig product neer te zetten.

Tuihanti

Berichten: 411
Geregistreerd: 20-01-05
Woonplaats: Osterwald (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 02:34

HLPhoto schreef:
Helaas kunnen we aan ándere weggebruikers niks veranderen, en dit topic gaat over voertuigen.


juist :D

HLPhoto schreef:
Alles eronder is in veel gevallen waanzin en levensgevaarlijk en hij trekt de expertise en belangen van constructeurs bij fabrikanten in twijfel.


zie mijn profiel :o :)

HLPhoto schreef:
Ik geloof daar niet zo in (vooral niet omdat ik vanuit m'n beroep weet aan wat voor eisen zelfs simpele producten in Europa allemaal moeten voldoen..), maar ben best benieuwd waar grenzen van techniek echt liggen en wat nog veilig is.


zie 92/21 EEG.

Het is niet zozeer de grens van de techniek die zwaardere aanhangers beperkt maar de wetgever.

De wetgever schrijft voor dat een aanhanger maximaal het gewicht mag hebben van de toegestane maximummassa van het trekkende voertuig of bij terrijnvoertuigen maximaal 1,5 keer. Op basis van deze regelgeving worden voertuigen dan ook ontwikkeld.
Dan zijn er per land nog enkele uitzonderingen om de maximum te trekken massa te verhogen. Ook hier wordt bij de ontwikkeling tevens rekening mee gehouden.

Technisch is er al veel meer mogelijk maar nieuwe technieken komen slechts mondjesmaat op de markt. Dit vooral omdat er vanuit europa geen verplichting bestaat deze nieuwe technieken toe te passen.

Vandaar dat ik ook nieuwsgierig ben wie de experten zijn.

als kanttekening wil ik naar de stelling nog wel even zeggen dat in duitsland (het land van de vele regeltjes) bij een toelating van een combinatie tot 100 km per uur een maximum van 120% wordt gesteld. Uiteraard wel onder bepaalde (strenge) technische voorwaarden. voor degene die het interesseert staat het beschreven in de 9. Ausnahmeverordnung zur StVO.

Apostrof

Berichten: 3957
Geregistreerd: 25-03-08

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 06:33

@ Tuihanti: De regel die je hier beschrijft is me eerder inderdaad al ooit uitgeelgd, in de meeste gevallen blijft het maximum te trekken gewicht echter ruimschoots onder deze regel (in grensgevallen of door de constructeur afwijkend opgegeven mogelijkheden - zoals bij bijv. de Toyota Landcruiser V8 - wordt deze regel volgens mij zonder uitzondering gehanteerd voor de typegoedkeuring; in bepaalde Afrikaanse landen mag je volgens de constructeur nl. 4500 kg aan de haak van zo'n V8 D4-D hangen ipv de hier toegestane 3500).

Een vrij extreem voorbeeld qua treklast is bijvoorbeeld de Citroën C4 2.0 HDi (het exemplaar dat ik als voorbeeld gebruik was van 2007); deze auto mocht ergens in de 1800 kg trekken met een wagengewicht van 1350 kg.

De maximum toelaatbare eigen massa van de auto was iets van 1850 kg.

urosa

Berichten: 2475
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 12:17

Heb de laatste pagina's even door gelezen, maar wat een ingewikkelde terminologie! In grote lijnen is het wel prima te begrijpen en veel is ook logisch.

Wij zijn nu echt actief aan het kijken om te kopen. Had een paar mogelijke modellen gepost enkele pagina's terug.. eerst besloten naar een Freelander te gaan kijken maar daar is mn vriend op terug gekomen, die wilde een voor hem stoerdere auto.

Zaterdag wezen kijken bij een Kia Sorento 3.5 v6 en een Jeep Grand Cherokee 5.9 v8. Beide worden het niet, de Kia had wat schade achter en de bekelding was niet mooi meer, dus dan moeten we opzoek naar een andere.. de Jeep had mn vriend uitgekozen vanwege de speciale motor.. qua buitenkant vond ik hem erg oud en hij was ook niet in echt goede staat (lak).. dus nu overgehaald om het nieuwere model te gaan bekijken en dan opzoek naar een 4,7 overland? Was niet te vergelijken qua rijstijl trouwens.

We hebben nu een Opel Omega 2.2 rijd op LPG weegt daarom 1600 kilo, zelf heb ik een trailer die met paard 1300 mag wegen. 80% regel is dan 1280. Dus net niet veilig :+ Maar omdat wij deze auto qua motor niet echt sterk vinden op vooral de autosnelwegen, en ik rijd wel stad en land door heb graag een auto die toch wat meer over heeft zodat ik meer ontspannen achter het stuur zit... Kan helaas ook niet altijd een bijrijder mee.

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:14

Ik heb een audi A6 2.7 quattro, mag 1900 kg trekken en weegt zelf bijna 1800 kg.

Apostrof

Berichten: 3957
Geregistreerd: 25-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 19:34

urosa schreef:
We hebben nu een Opel Omega 2.2 rijd op LPG weegt daarom 1600 kilo, zelf heb ik een trailer die met paard 1300 mag wegen. 80% regel is dan 1280. Dus net niet veilig :+ Maar omdat wij deze auto qua motor niet echt sterk vinden op vooral de autosnelwegen, en ik rijd wel stad en land door heb graag een auto die toch wat meer over heeft zodat ik meer ontspannen achter het stuur zit... Kan helaas ook niet altijd een bijrijder mee.
Om deze reden vind ik die 80% nou een beetje onzin. Een gastank toevoegen verslechtert de wegligging van een auto vaak dus zou je die dan anders moeten hanteren.

Anders zou het zo simpel zijn als je kofferbak volstorten met zand om meer overwicht op de trailer te creëren.

Wat betreft motorisch overwicht: De 5.9 V8 uit de Cherokee heeft héél veel over t.o.v. die paardentrailer. Denk dat je je dan vooral moet inhouden :') De 4.0 zescilinder of 5.2 V8 zijn ook al ruim voldoende. Van de oudere V8's vond ik het verbruik trouwens nog behoorlijk meevallen gezien de cilinderinhoud.

Nieuwere modellen ken ik niet zo goed.

ikke

Berichten: 38854
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 19:39

HLPhoto schreef:
urosa schreef:
We hebben nu een Opel Omega 2.2 rijd op LPG weegt daarom 1600 kilo, zelf heb ik een trailer die met paard 1300 mag wegen. 80% regel is dan 1280. Dus net niet veilig :+ Maar omdat wij deze auto qua motor niet echt sterk vinden op vooral de autosnelwegen, en ik rijd wel stad en land door heb graag een auto die toch wat meer over heeft zodat ik meer ontspannen achter het stuur zit... Kan helaas ook niet altijd een bijrijder mee.
Om deze reden vind ik die 80% nou een beetje onzin. Een gastank toevoegen verslechtert de wegligging van een auto vaak dus zou je die dan anders moeten hanteren.

Anders zou het zo simpel zijn als je kofferbak volstorten met zand om meer overwicht op de trailer te creëren.

Wat betreft motorisch overwicht: De 5.9 V8 uit de Cherokee heeft héél veel over t.o.v. die paardentrailer. Denk dat je je dan vooral moet inhouden :') De 4.0 zescilinder of 5.2 V8 zijn ook al ruim voldoende. Van de oudere V8's vond ik het verbruik trouwens nog behoorlijk meevallen gezien de cilinderinhoud.

Nieuwere modellen ken ik niet zo goed.

Die 4.0 6-pitter die in die blokkendoos ligt is een prima blok. De V8 is potenter, maar vereist een fluwelen voetje.
Power heb je nooit genoeg maar let op: don't drive faster than your angels can fly............

Oh, enne, HLP, mocht je een compleet 4.4 blok-met-bak uit een L322 tegenkomen, ik houd me aanbevolen.

Apostrof

Berichten: 3957
Geregistreerd: 25-03-08

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 19:52

Da's idd ook wel mijn ervaring ikke. De V8 (zelfs de 5.2 al) leent zich vooral goed voor een brutale rijstijl. Niet heel handig met paardjes aan de haak.

Wat betreft motoren: Ik kom tegenwoordig weinig tegen. Sleutel ivm werkdruk veel minder dan vroeger.

ikke

Berichten: 38854
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 20:52

HLPhoto schreef:
Da's idd ook wel mijn ervaring ikke. De V8 (zelfs de 5.2 al) leent zich vooral goed voor een brutale rijstijl. Niet heel handig met paardjes aan de haak.

Wat betreft motoren: Ik kom tegenwoordig weinig tegen. Sleutel ivm werkdruk veel minder dan vroeger.

Soms is het wenselijk om die brutale rijstijl te hanteren. Het is aan de chauffeur om te bepalen een situatie op te lossen door snelheid te minderen of juist door (fors) sneller te gaan rijden. Wanneer je op de juiste manier je gaspedaal door de bodem trapt om een probleem voorwaarts op te lossen, hebben de paarden daar niks van.
Punt is dat de meeste mensen absoluut niet nadenken bij wat ze aan het doen zijn op de weg, met of zonder paarden aan de haak.

Duhelo

Berichten: 29567
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 21:20

ikke schreef:
HLPhoto schreef:
Da's idd ook wel mijn ervaring ikke. De V8 (zelfs de 5.2 al) leent zich vooral goed voor een brutale rijstijl. Niet heel handig met paardjes aan de haak.

Wat betreft motoren: Ik kom tegenwoordig weinig tegen. Sleutel ivm werkdruk veel minder dan vroeger.

Soms is het wenselijk om die brutale rijstijl te hanteren. Het is aan de chauffeur om te bepalen een situatie op te lossen door snelheid te minderen of juist door (fors) sneller te gaan rijden. Wanneer je op de juiste manier je gaspedaal door de bodem trapt om een probleem voorwaarts op te lossen, hebben de paarden daar niks van.
Punt is dat de meeste mensen absoluut niet nadenken bij wat ze aan het doen zijn op de weg, met of zonder paarden aan de haak.

juist,
maar een auto die bij het minste contact met het gaspedaal vooruit schiet is voor de gemiddelde bestuurder in nederland en belgie niet zo ideaal, en zeker niet met paarden erachter.
sommige (de meeste) mensen hebben daar gewoon te weinig feeling voor.

Apostrof

Berichten: 3957
Geregistreerd: 25-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 21:21

ikke schreef:
Soms is het wenselijk om die brutale rijstijl te hanteren. Het is aan de chauffeur om te bepalen een situatie op te lossen door snelheid te minderen of juist door (fors) sneller te gaan rijden. Wanneer je op de juiste manier je gaspedaal door de bodem trapt om een probleem voorwaarts op te lossen, hebben de paarden daar niks van.
Punt is dat de meeste mensen absoluut niet nadenken bij wat ze aan het doen zijn op de weg, met of zonder paarden aan de haak.
In dat opzicht heeft de zescilinder ook genoeg in de pap te brokkelen, zij het bij een wat hoger toerental. Met een vlot schakelende automaat niet zo'n probleem lijkt me.

Alleen zuur dat het verbruik vaak gelijk aan of zelfs hoger uitvalt dan dat van de V8 :+

ikke

Berichten: 38854
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 21:32

Duhelo schreef:
juist,
maar een auto die bij het minste contact met het gaspedaal vooruit schiet is voor de gemiddelde bestuurder in nederland en belgie niet zo ideaal, en zeker niet met paarden erachter.
sommige (de meeste) mensen hebben daar gewoon te weinig feeling voor.

Joh, zelfs met 400pk kost het nog enige moeite om 5 ton combi op enige snelheid te brengen.
Ik leg het met mijn RRC wel af tegen een L322 bij het stoplicht, maar zo'n bak rijdt nu ook weer niet van me weg alsof ik stil sta.

HLPhoto schreef:
ikke schreef:
Soms is het wenselijk om die brutale rijstijl te hanteren. Het is aan de chauffeur om te bepalen een situatie op te lossen door snelheid te minderen of juist door (fors) sneller te gaan rijden. Wanneer je op de juiste manier je gaspedaal door de bodem trapt om een probleem voorwaarts op te lossen, hebben de paarden daar niks van.
Punt is dat de meeste mensen absoluut niet nadenken bij wat ze aan het doen zijn op de weg, met of zonder paarden aan de haak.
In dat opzicht heeft de zescilinder ook genoeg in de pap te brokkelen, zij het bij een wat hoger toerental. Met een vlot schakelende automaat niet zo'n probleem lijkt me.

Alleen zuur dat het verbruik vaak gelijk aan of zelfs hoger uitvalt dan dat van de V8 :+

Yep........
Daarom blijf ik m'n 8-pitter maar trouw. Met twee ton aan de haak, doet ie nog altijd 1:4 a 1:5 vind ik eigenlijk best netjes.

Apostrof

Berichten: 3957
Geregistreerd: 25-03-08

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 21:34

Is ook niet slecht, al vond ik 1:10-11 op diesel toch wel prettiger :=