Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xMelissaa

Berichten: 3094
Geregistreerd: 18-10-09

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 21:22

we hebben geen trailer maar toen we mijn paard gingen halen gingen we met de Toyota Land Cruiser :)

Waratje
Berichten: 10180
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 21:46

Huertecilla schreef:
yarrah schreef:
Ik denk er absoluut niet aan om 75-80 km pu te rijden.


Ja, het blijft een ruiterforum.
Voor weidegang heeft nu eenmaal niet iedereen de middelen, overgewicht moet je respect voor hebben, je paard eens meppen is menselijk en vervoeren???? Tjakka ~~}>

De ruiters die willen weten wat een veílige combi is kunnen dat zelf lezen op de pagina van de trekker-site welke ik gegeven heb.
Idem snelheid. Kies maar. Het economisch belang diendend maximum of minder killing speed.

Nee, HC, die keuze voor die snelheid heeft niets te maken met economisch belang maar met het beperken van risico's door trekkende wervelingen van passerende vrachtwagens en daarmee dus een groter risico op ongelukken. Daarnaast is het een feit dat je medeweggebruikers zich ergeren aan je lage tempo en daardoor ook gedrag vertonen dat een groter risico oplevert op ongelukken. En ja, een ongeluk bij die snelheid is niet fijn, dus het is zaak om dat soort ongelukken te voorkomen! En die voorkom je door een snelheid te kiezen waarbij je geen obstakel voor anderen bent en slechts door een minimaal aantal (meestal buitenlandse) vrachtwagens gepasseerd wordt.

Kies zelf maar, heb je liever een ongeluk met 75 km/uur of geen ongeluk met 85 km/uur? :P

Apostrof

Berichten: 3957
Geregistreerd: 25-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 22:11

Huertecilla schreef:
Stukje uitleg over het 3,5 ton Korando misverstand.

De Korando in het overgrote deel van de wereld;
Kerb Weight (kg) 1840
Tare Mass (kg) 1798
Gross Combination Mass (kg) 4855
Gross Vehicle Mass (kg) 2055
Pay Load (kg) 215
Towing Braked (kg) 2800
Towing Not Braked (kg) 750

Men neme het max. treingewicht van 4855 en trekken daar het max. voertuigewicht van 2055 vanaf
en dan blijft 2800 voor de aanhanger over als technisch maximum.

Dit is natuurlijk in alles afhankelijk van welke Korando je neemt. De ene weegt 1825 kg op kenteken en de andere 1690. Het treingewicht scheelt ook per bouwjaar dat ie op kenteken is gezet.

Huertecilla schreef:
Nu zijn er verschillende standaard truuks.
In NL heeft men ten eerste een rekenkundige handigheid gebruikt om het laadvermogen van de auto op 750 liko te krijgen want dat verkoopt beter dan 215.
Incorrect. Een Korando mag 790 kg laden en mag dat niet voor niks. Heb je weleens achter onder de auto gekeken wat voor vering en demping eronder zit? Of - beter nog - er meer dan 600 kg aan hout ingeladen? Ík wel. De auto zakt niet in, remt niet minder, dempt niet slechter. Deze auto is gemaakt voor dit laadvermogen.

Huertecilla schreef:
Idem het aanhangergewicht. Ook daar is een marketingtruuk voor. Door een heel speciale aanhanger met sturende voortrein en een eigen hydraulisch remsysteem als randvooraarde te stellen kan het maximale aanhangergewicht SCHIJNBAAR veranderd worden.
Incorrect. Jij hebt het over een autonoom geremde aanhanger, die heeft een as voor en een as achter. Een middenasaanhangwagen, zoals de gemiddelde paardentrailer is, zou dan met een ander kentekengewicht op het kenteken van de auto staan. Bij de Korando staat er 750/3500/3500, dus 750 ongeremd, 3500 middenas, 3500 autonoom.

Huertecilla schreef:
Denk aan het maximum gewicht van een ongeremde aanhanger; dat is 750 kilo bij voldoende remvermogen van de trekauto. Een béter remmende en beter sporen aanhanger mag dan zwaarder zijn toch?!
Hiermee geef je een klein kennistekort bloot. Geen enkele personenauto mag in Nederland meer dan 750 kg ongeremd trekken, simpelweg omdat een aanhangwagen die meer dan 750 kg mag wegen een eigen remsysteem MOET hebben. Verplicht.

Huertecilla schreef:
Dat is de redenering volgens welke in NL SSangYong 3500 kilo* op het kenteken heeft staan.
Het sterretje is de kleine lettertjes; de speciale aanhanger.
Zónder die voorwaarde is het technische maximum nog steeds die 2800 kilo.

In NL staat de Korando als 1810 kilo wegend op kenteken. Dat zou inhouden dat deze met een aanhanger van 1810 erachter op 100% zit, geen gewicht meer in het voordeel heeft.
Stel je dan nú even voor dat 1200 van van die 1800 kilo naar eigen believen bewegende lading is.
Dit gedeelte van je verhaal gaat op voor iedere auto van rond de 1800 kilo.

Huertecilla schreef:
De Korando:
- Staat 3500 kilo met sterretje op het kenteken
- dat is 2800 kilo normale aanhanger kan technisch
- 1800 kilo goed beladen kar bouwmateriaal is voor een ervaren chauffeur nog nét te doen in het verkeer
- door het hoge deel levende lading is 1600 kilo 2-paardstrailer genoeg
3300 kg boottrailer achter de Korando was prima te besturen en voelde niet anders dan met een normale paardentrailer. Ook was dit geheel probleemloos van een bemodderde steile helling weg te trekken zonder rare bijgeluiden, hetgeen doet vermoeden dat er nog wat ruimte zit in het maximum treingewicht (dit is als 4x4 gesperd in lage gearing tegen een helling op nodig is nl. nog wel hoger). De eigenaar van de boot heeft inmiddels een... Ssangyong Rexton. Een weegbrugactie met de auto in kwestie bewees dat dit (op de snelheid na) legaal was.

Huertecilla schreef:
´Ja, maar,.......´
Ok.
Juist ja, zie boven :)

Ik ga er niet verder over discussiëren, de werkweek begint weer en ik vind het nutteloos. Misschien moet jij gewoon een paar zakken aardappels meenemen als je met een tweepaardstrailer op stap gaat :+

Apostrof

Berichten: 3957
Geregistreerd: 25-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 22:25

ikke schreef:
Ik ben blij dat ik een vrachtwagen voor mijn paarden heb. Gewoon 3800kg dood ijzer, kan weinig mis aan........
Blijft de beste oplossing. Hier wordt een B-vrachtwagen/opleggercombinatie overwogen. Geeft net even wat minder gezeik met de gewichtsgrenzen/veiligheid en een wat comfortabelere, multifunctionelere én minder kostbare oplossing.

Valina

Berichten: 2195
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Etten-Leur

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 22:36

Minder kostbare oplossing t.o.v. wat?
En hoezo multifunctioneler?

Apostrof

Berichten: 3957
Geregistreerd: 25-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 00:29

Valina schreef:
Minder kostbare oplossing t.o.v. wat?
En hoezo multifunctioneler?
Minder kostbaar dan 2 personen een C-rijbewijs laten halen en nóg zwaarder geschut kopen en multifunctioneler omdat ik dan twee trailertjes zou laten keuren (nl. een autotrailer en een paardentrailer - ik heb nog een dure hobby :P).

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 09:33

Huertecilla schreef:
yarrah schreef:
Ik denk er absoluut niet aan om 75-80 km pu te rijden.

De ruiters die willen weten wat een veílige combi is kunnen dat zelf lezen op de pagina van de trekker-site welke ik gegeven heb.
Idem snelheid. Kies maar. Het economisch belang diendend maximum of minder killing speed.


Ik vraag me af of jij weleens lange afstanden hebt gereden op hele drukke snelwegen???????
40 kmpu kan al een killingspeed zijn. We nemen nu eenmaal een risico om paarden te vervoeren.

Valina

Berichten: 2195
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Etten-Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 09:36

HLPhoto schreef:
Valina schreef:
Minder kostbare oplossing t.o.v. wat?
En hoezo multifunctioneler?
Minder kostbaar dan 2 personen een C-rijbewijs laten halen en nóg zwaarder geschut kopen en multifunctioneler omdat ik dan twee trailertjes zou laten keuren (nl. een autotrailer en een paardentrailer - ik heb nog een dure hobby :P).


Dan begrijp ik wat je bedoelt! ;)

Michel123

Berichten: 803
Geregistreerd: 27-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 11:45

yarrah schreef:
Ik vraag me af of jij weleens lange afstanden hebt gereden op hele drukke snelwegen???????
40 kmpu kan al een killingspeed zijn. We nemen nu eenmaal een risico om paarden te vervoeren.




40 op de autosnelweg ? Dat is pure zelfmoord !

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 12:12

HLPhoto schreef:
Hiermee geef je een klein kennistekort bloot. Geen enkele personenauto mag in Nederland meer dan 750 kg ongeremd trekken, simpelweg omdat een aanhangwagen die meer dan 750 kg mag wegen een eigen remsysteem MOET hebben. Verplicht.


Een oplooprem is niet hetzelfde als een gekoppeld hydraulisch systeem. De oplooprem dúwt om te remmen, via een hydraulische koppeling is er green kracht op de trekker.
Idem sturende vooras.

Is verder irrelevant.
Bij normale trailers BLIJFT dat 100% is een grens voor overwicht bij goede belading en een ervaren chauffeur.
Bij paardentrailers vanwege de lading is het 75%. Meer gewicht achter de trekker is rek opgebruiken.

Wat mijn kennis en ervaring betreft:
Heb álle rijbewijzen, inclusief ambulance/brandweerauto/achtervolgingsvoertuigen, zeg 500.000 km ervaring met van alles, ook paardentrailer achter de 4x4, door heel Europa.
Heb 23 jaar wedstrijdervaring met motorvoertuigen.
Ben hulpverlener voor 1-1-2 dus zie wat er zonder voldoende rek gebeurt.
Idem dat speed killt met het kwadraat van de snelheid.
Heb een opleiding motorvoertuig-techniek.
Op basis daarvan onderschrijf ik de vuistregels voor een veilige combinatie; maximaal 75-80% van het ledig autogewicht aan beladen paardentrailer-gewicht achter de trekauto.
Dat geeft je enig over(ge)wicht in onverwachte situaties.

Maak gerust je eigen keuzes doch de meest trieste leugens zijn die welk je jezelf vertelt :)*

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 12:24

HLPhoto schreef:
Dit gedeelte van je verhaal gaat op voor iedere auto van rond de 1800 kilo.


Ha :)* :)* :)*

Een echte terreinwagen is eerder mínder veilig dan personenautos. Het weggdrag is beduidend minder. Dat is de prijs van terreinwaardigheid. Dat heb ik echte óók al uitgelegd.
Dat maakt de Musso veiliger als trekker dan de Korando en een dikke Mercedes Wagon nog weer veiliger dan de Musso.
Gewoon vergeten verder en 75-80% aanhouden.

Even als kader: Ik woon in SsangYong-land. Die dingen zijn ideaal hier in de campo en er rijden er hier in het kleine dorp een stuk of 50 rond. Van de oude Korando licentie jeep, de Korando licensie Isizu via Musso/Korando tot Actyons. 30 jaar SY geschiedenis gewoon in gebruik.
De locale onafhankelijke tractorsleutelaar is geaffilieeerd SsangYong dealer en rijdt zelf een Korando 2,9td.
Ik heb een Korando Cabrio met een paar A4tjes aan technische aanpassingen. Onder meer de niveauregeling maar ook genoeg pep om in de derde versnelling op droog asfalt te driften, een snorkel om door rivieren te duiken en een combi-haak voor verschillende aanhangers én landbouw-spul :D
Zálige autos en veilige trekkers. Mits..... ;)

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 23-08-10 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 12:55

Mijn BMW 320D die 1400 kg weegt en 1600 kg mag trekken en waarmee ik een 1,5 paardstrailer trek levert na chiptuning ipv 150 pk een dikke 170 pk. En nu moet ik dus uitkijken dat ik bij wegrijden op stal niet teveel gas geef anders rij ik zo door eht automatisch hek heen voordat het open is :+ .
Ik heb er nu dus behoorlijk wat trekkracht bij!

SuSEQ

Berichten: 1639
Geregistreerd: 22-01-08
Woonplaats: The Boeshes (.be)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 12:57

Nona99 schreef:
Woon wel in België, en volgens wat ik al gelezen heb (niet de volle 100 pagina's) verschilt jullie wetgeving toch wel met die van ons. ivm wat je mag trekken en rijbewijzen

Toch niet, de regels zijn dezelfde. Op het technisch detail MTMS na...

@HC: hoewel ik vind dat je wbt maximaal trekgewicht ergens wel gelijk hebt, vind ik óók dat je plaat fameus blijft hangen.
Wat betreft de snelheid heb je gelijk dat hoe trager je rijdt, hoe minder kinetische energie je hebt en hoe meer tijd je hebt om te reageren. Maar dat maakt 80 rijden op een autosnelweg vol vrachtwagens er imo écht niet veiliger op. De reden daarvoor is hier al genoemd: teveel verschil met de andere weggebruikers. Het is overigens niet de snelheid die moordt, maar het plotse afremmen. :)*

Lola96
Berichten: 415
Geregistreerd: 25-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:02

Een Volvo 940 2.3i voor een anderhalfpaardstrailer.
Zijn niet duur in aanschaf, het verbruik valt ook reuze mee en heeft genoeg koppel om 'm te trekken. Trek ik 1220 kg mee, trailer + paard.

Michel123

Berichten: 803
Geregistreerd: 27-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:10

Lola96 schreef:
en heeft genoeg koppel om 'm te trekken.



Dat doet er niet toe, het gaat erom wat er op het kentekenbewijs staat.
Je kunt ook wel een Volkswagen Polo Gti nemen, die heeft 230 pk en dik 400 Nm koppel. Maar een tweepaards trailer zou ik er toch niet graag achter hangen.

tine10

Berichten: 5112
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:12

Hyundai H200 voor 2paardstrailer met koetsenframe.

Michel123

Berichten: 803
Geregistreerd: 27-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:14

tine10 schreef:
Hyundai H200 voor 2paardstrailer met koetsenframe.


Wat mag die Hyundai trekken volgens het kenteken ? Want ik vraag me écht af of dat vrachtje niet te zwaar is.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:23

SuSEQ schreef:
@HC: hoewel ik vind dat je wbt maximaal trekgewicht ergens wel gelijk hebt, vind ik óók dat je plaat fameus blijft hangen.


Als de inhoud bleef hangen, hoefde ik het niet tegen het tegen beter weten in van het ruiterbelang te herhalen :)*
Ik heb dezelfde uitleg en onderbouwing. Ook exáct het geen minimum-snelheid verhaal al twee keer eerder met een jaar tussenpoos doorlopen.

Ik weet dat het ruiterbelang andere keuzes doet maken.
Door dat ruiterbelang echter wordt gekleurde informatie aan andere ruiters doorgegeven waardoor díe al op een gecompromitteerde informatiebasis staan.
Bijvoorbeeld Ikke geeft veel ´voorlichting´. Volledige vanuit háár perspectief.
Een objectief stuk info is: http://www.caravantrekker.nl/algemeen/trek.php
De obejctief lezer leest de 100% grens.
Een objectief lezer leest de 75% grens voor niet zo ervaren bestuurders én de 75% grens voor een aanhanger met naar eigen believen bewegende zwáre lading.

Citaat:
´Gewichtsverhouding tussen auto en caravan
Belangrijk is de gewichtsverhouding tussen auto en caravan. We drukken die verhouding uit in een percentage welke is gebaseerd op de verhouding tussen de auto en caravan. Hoe lager dit percentage, hoe beter het is.´


De 75% is een praktijkbewezen compromis tussen veiligheid en middelen. De rest, het ´Ja, maar...´ = ´Nee, want anders kan ik niet...´ is de leugen die men zichzelf vertelt.
Dat moet men helemaal zelf weten doch die leugen hier op Bokt schrijven maakt het ánderen voorliegen :)*

Tot over een jaar.

Freppy
Berichten: 332
Geregistreerd: 21-05-06

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:28

Een Ford USA Explorer voor een 1,5 paards trailer. Mag 2500 kg trekken dus dit is appeltje eitje voor 'm.
Mijn auto mag hem ook trekken ( audi a3, mag 1500 kg) maar daar ligt de trailer toch echtniet lekker achter....

Michel123

Berichten: 803
Geregistreerd: 27-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:29

Sam2 schreef:
Een Ford USA Explorer voor een 1,5 paards trailer. Mag 2500 kg trekken dus dit is appeltje eitje voor 'm.
Mijn auto mag hem ook trekken ( audi a3, mag 1500 kg) maar daar ligt de trailer toch echtniet lekker achter....



Verstandig.

tine10

Berichten: 5112
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:40

Michel123 schreef:
tine10 schreef:
Hyundai H200 voor 2paardstrailer met koetsenframe.


Wat mag die Hyundai trekken volgens het kenteken ? Want ik vraag me écht af of dat vrachtje niet te zwaar is.



Hij mag 2000 trekken. Trailer weegt 1070, paard 550, kar 225, dus is echt geen probleem.

Dat hij voller beladen kan worden (paard erbij bijvoorbeeld; trailer max 2600 kg), wil niet zeggen dat ik dat doe!
Laatst bijgewerkt door tine10 op 23-08-10 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Michel123

Berichten: 803
Geregistreerd: 27-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:41

tine10 schreef:
Hij mag 2000 trekken. Trailer weegt 1070, paard 550, kar 225, dus is echt geen probleem.



En wat is het maximum laadvermogen van de trailer ?

tine10

Berichten: 5112
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:42

Michel123 schreef:
tine10 schreef:
Hij mag 2000 trekken. Trailer weegt 1070, paard 550, kar 225, dus is echt geen probleem.



En wat is het maximum laadvermogen van de trailer ?



Dat doet er toch niet toe. Als ik zelf zorg onder de 2000 kg te blijven, rijd ik veilig op de weg.

Michel123

Berichten: 803
Geregistreerd: 27-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:43

tine10 schreef:
Dat doet er toch niet toe. Als ik zelf zorg onder de 2000 kg te blijven, rijd ik veilig op de weg.



Jij zegt het.

tine10

Berichten: 5112
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:44

Michel123 schreef:
tine10 schreef:
Dat doet er toch niet toe. Als ik zelf zorg onder de 2000 kg te blijven, rijd ik veilig op de weg.



Jij zegt het.



Ja inderdaad. Wat een belachelijke reactie.