
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Huertecilla schreef:yarrah schreef:Ik denk er absoluut niet aan om 75-80 km pu te rijden.
Ja, het blijft een ruiterforum.
Voor weidegang heeft nu eenmaal niet iedereen de middelen, overgewicht moet je respect voor hebben, je paard eens meppen is menselijk en vervoeren???? Tjakka![]()
De ruiters die willen weten wat een veílige combi is kunnen dat zelf lezen op de pagina van de trekker-site welke ik gegeven heb.
Idem snelheid. Kies maar. Het economisch belang diendend maximum of minder killing speed.
Huertecilla schreef:Stukje uitleg over het 3,5 ton Korando misverstand.
De Korando in het overgrote deel van de wereld;
Kerb Weight (kg) 1840
Tare Mass (kg) 1798
Gross Combination Mass (kg) 4855
Gross Vehicle Mass (kg) 2055
Pay Load (kg) 215
Towing Braked (kg) 2800
Towing Not Braked (kg) 750
Men neme het max. treingewicht van 4855 en trekken daar het max. voertuigewicht van 2055 vanaf
en dan blijft 2800 voor de aanhanger over als technisch maximum.
Huertecilla schreef:Incorrect. Een Korando mag 790 kg laden en mag dat niet voor niks. Heb je weleens achter onder de auto gekeken wat voor vering en demping eronder zit? Of - beter nog - er meer dan 600 kg aan hout ingeladen? Ík wel. De auto zakt niet in, remt niet minder, dempt niet slechter. Deze auto is gemaakt voor dit laadvermogen.Nu zijn er verschillende standaard truuks.
In NL heeft men ten eerste een rekenkundige handigheid gebruikt om het laadvermogen van de auto op 750 liko te krijgen want dat verkoopt beter dan 215.
Huertecilla schreef:Incorrect. Jij hebt het over een autonoom geremde aanhanger, die heeft een as voor en een as achter. Een middenasaanhangwagen, zoals de gemiddelde paardentrailer is, zou dan met een ander kentekengewicht op het kenteken van de auto staan. Bij de Korando staat er 750/3500/3500, dus 750 ongeremd, 3500 middenas, 3500 autonoom.Idem het aanhangergewicht. Ook daar is een marketingtruuk voor. Door een heel speciale aanhanger met sturende voortrein en een eigen hydraulisch remsysteem als randvooraarde te stellen kan het maximale aanhangergewicht SCHIJNBAAR veranderd worden.
Huertecilla schreef:Hiermee geef je een klein kennistekort bloot. Geen enkele personenauto mag in Nederland meer dan 750 kg ongeremd trekken, simpelweg omdat een aanhangwagen die meer dan 750 kg mag wegen een eigen remsysteem MOET hebben. Verplicht.Denk aan het maximum gewicht van een ongeremde aanhanger; dat is 750 kilo bij voldoende remvermogen van de trekauto. Een béter remmende en beter sporen aanhanger mag dan zwaarder zijn toch?!
Huertecilla schreef:Dit gedeelte van je verhaal gaat op voor iedere auto van rond de 1800 kilo.Dat is de redenering volgens welke in NL SSangYong 3500 kilo* op het kenteken heeft staan.
Het sterretje is de kleine lettertjes; de speciale aanhanger.
Zónder die voorwaarde is het technische maximum nog steeds die 2800 kilo.
In NL staat de Korando als 1810 kilo wegend op kenteken. Dat zou inhouden dat deze met een aanhanger van 1810 erachter op 100% zit, geen gewicht meer in het voordeel heeft.
Stel je dan nú even voor dat 1200 van van die 1800 kilo naar eigen believen bewegende lading is.
Huertecilla schreef:3300 kg boottrailer achter de Korando was prima te besturen en voelde niet anders dan met een normale paardentrailer. Ook was dit geheel probleemloos van een bemodderde steile helling weg te trekken zonder rare bijgeluiden, hetgeen doet vermoeden dat er nog wat ruimte zit in het maximum treingewicht (dit is als 4x4 gesperd in lage gearing tegen een helling op nodig is nl. nog wel hoger). De eigenaar van de boot heeft inmiddels een... Ssangyong Rexton. Een weegbrugactie met de auto in kwestie bewees dat dit (op de snelheid na) legaal was.De Korando:
- Staat 3500 kilo met sterretje op het kenteken
- dat is 2800 kilo normale aanhanger kan technisch
- 1800 kilo goed beladen kar bouwmateriaal is voor een ervaren chauffeur nog nét te doen in het verkeer
- door het hoge deel levende lading is 1600 kilo 2-paardstrailer genoeg
Huertecilla schreef:Juist ja, zie boven´Ja, maar,.......´
Ok.
ikke schreef:Blijft de beste oplossing. Hier wordt een B-vrachtwagen/opleggercombinatie overwogen. Geeft net even wat minder gezeik met de gewichtsgrenzen/veiligheid en een wat comfortabelere, multifunctionelere én minder kostbare oplossing.Ik ben blij dat ik een vrachtwagen voor mijn paarden heb. Gewoon 3800kg dood ijzer, kan weinig mis aan........
Valina schreef:Minder kostbaar dan 2 personen een C-rijbewijs laten halen en nóg zwaarder geschut kopen en multifunctioneler omdat ik dan twee trailertjes zou laten keuren (nl. een autotrailer en een paardentrailer - ik heb nog een dure hobbyMinder kostbare oplossing t.o.v. wat?
En hoezo multifunctioneler?
Huertecilla schreef:yarrah schreef:Ik denk er absoluut niet aan om 75-80 km pu te rijden.
De ruiters die willen weten wat een veílige combi is kunnen dat zelf lezen op de pagina van de trekker-site welke ik gegeven heb.
Idem snelheid. Kies maar. Het economisch belang diendend maximum of minder killing speed.
HLPhoto schreef:Valina schreef:Minder kostbaar dan 2 personen een C-rijbewijs laten halen en nóg zwaarder geschut kopen en multifunctioneler omdat ik dan twee trailertjes zou laten keuren (nl. een autotrailer en een paardentrailer - ik heb nog een dure hobbyMinder kostbare oplossing t.o.v. wat?
En hoezo multifunctioneler?).
HLPhoto schreef:Hiermee geef je een klein kennistekort bloot. Geen enkele personenauto mag in Nederland meer dan 750 kg ongeremd trekken, simpelweg omdat een aanhangwagen die meer dan 750 kg mag wegen een eigen remsysteem MOET hebben. Verplicht.
HLPhoto schreef:Dit gedeelte van je verhaal gaat op voor iedere auto van rond de 1800 kilo.
Nona99 schreef:Woon wel in België, en volgens wat ik al gelezen heb (niet de volle 100 pagina's) verschilt jullie wetgeving toch wel met die van ons. ivm wat je mag trekken en rijbewijzen
SuSEQ schreef:@HC: hoewel ik vind dat je wbt maximaal trekgewicht ergens wel gelijk hebt, vind ik óók dat je plaat fameus blijft hangen.
Michel123 schreef:tine10 schreef:Hyundai H200 voor 2paardstrailer met koetsenframe.
Wat mag die Hyundai trekken volgens het kenteken ? Want ik vraag me écht af of dat vrachtje niet te zwaar is.