Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
stefanvi
Berichten: 472
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Krabbendijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 01:54

_Luziream schreef:
Dat vind ik nou zo irritant, al die doorgewinterde trailerverkoop/verhuurders zeggen dat het moet kunnen. Maar ik bedenk me dan, als ik ineens moet remmen, zit mijn paard in mijn nek.

Zelfs autodealers zeggen dat het moet kunnen, vind ik toch wel vaag.........


Is niet vaag, ze proberen je gewoon een auto aan te smeren.
Kan hun over het algemeen weinig schelen waarvoor je dat ding gaat gebruiken en of je er mee in een sloot belandt. Zodra jij ermee de showroom uit rijd hebben zij hun centen in de zak.
Enige wat ze nog wel zouden kunnen proberen is je een grotere (en dus duurdere) auto te verkopen.

_Luziream
Berichten: 3469
Geregistreerd: 10-06-05

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 05:48

ja dat is zo, helaas, jammer dat er dus ook mensen intrappen dan.

Valina

Berichten: 2195
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Etten-Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 09:21

stefanvi schreef:
Als je een 2-paards wilt kunnen trekken, en zeker met gemak, dan zit je toch echt vast aan een terreinwagen (eventueel suv) of een stevige bus. Een gewone personenauto voldoet hier simpelweg niet aan.Beide opties zijn niet goedkoop in wegenbelasting en verbruik.

Je zegt geen diesel te willen, maar ik zou dit wel doen. Ten eerste zijn dit soort auto's lastig op benzine te verkrijgen, en als ze al op benzine rijden verbruiken ze veel meer dan op diesel. Het hogere verbruik i.c.m. de hogere prijs van benzine maken het verschil in de wegenbelasting al snel goed.


Toch is dat niet helemaal waar.
Ik heb een personenauto die net zoveel mag trekken als een bus (bijv. Renault Trafic), nl. 2100 kg. (bus mag zelfs "maar" 2000 kg. trekken),
en hij weegt hetzelfde, nl. 1855 kg.
Dus er zijn wel auto's die aan dezelfde specificaties voldoen als een bus.

Met een flinke 4x4 zit je meestal wel gelijk wat hoger qua gewichten.
Onze vorige 4x4 mocht 3500 kg. geremd trekken, maar woog van zichzelf dan ook iets meer dan onze huidige auto, nl. 2135 kg.

En het verschil van de wegenbelasting t.o.v. de kosten van het verbruik, gaat alleen maar op indien de vraagsteller ook genoeg km's rijdt natuurlijk. Een diesel is leuk, maar je moet er ook wel km's mee maken. Als de motor amper kans krijgt om warm te worden en steeds maar "trut-stukjes" rijdt, dan is het zelfs slecht voor je diesel!

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 10:31

stefanvi schreef:
Is niet vaag, ze proberen je gewoon een auto aan te smeren.


Dus neem je gewoon;
- 75-80% van het autogewicht als maximum.
- 10% van het beladen aanhangergewicht als gewicht op de kogel met 75 kg. als maximum. Dat moet de auto mogen.
Klaar. Iedereen kan dat.

Vanuit voertuigtechnisch oogpunt is de SsangYong Musso een ideaal concept voor het trekken van een paardentrailer.
Een níet hoog opgebouwde auto met voldoende eigen gewicht op een stevig chassis, met reductiebak en 4x4 tractie voor een modderige veld.
Dit is nu een voorbeeld van een auto waar je als niet bovenmenselijk begaafd chauffeur met 85% erachter met ruim overwicht op de aanahanger op pad kan.
Je kan er meer achter hangen als je goed weet wat je doet én er bij het rijgedrag rekening mee houdt dat je rek hebt opgebruikt.

De Musso heeft wel de voordelen van een terreinwagen, niet de nadelen.
Jammer dat dit concept niet meer op de markt is en je alleen oudere wagens kan vinden. Die hebben soms behoorlijk te lijden gehad van niet optimaal onderhoud vanwege hun lage waarde.
Als je een Musso 2,9 TD in technisch goede staan kan vinden, dan heb je er een dróóm van een veilige trekker aan. De automaat is helemáál een genot en gemak om te rijden.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 22-08-10 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

carolina1278

Berichten: 4327
Geregistreerd: 09-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 10:53

Regels zonder E zijn heel makkelijk:
- Ledig gewicht auto > mtm trailer
- mtm auto + mtm trailer < 3500 kg
- hoeveel mag de auto geremd trekken

MTM en ledig gewicht en max geremd trekken staan op het kenteken bewijs van je auto en trailer. Naar deze gewichten kijkt ook de politie als ze je aanhouden.

Voorbeeld:
ledig auto gewicht 1350 kg
mtm trailer 1300 kg
mtm auto 1900 kg
max geremd 1400 kg
ledig > mtmtrailer ==> 1350 >1300
mtm+mtm < 3500 ==> 1900 + 1300 = 3200

Naast het terug laten keuren van het mtm van je trailer kun je ook het ledig gewicht van je auto aan laten passen, aangezien de meeste auto's zwaarder zijn als op papier.

Wijzigingen kenteken zijn tussen 26-52 euro en hierdooor rij je dus gewoon verzekerd rond zonder E

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 11:15

carolina1278 schreef:
Regels zonder E zijn heel makkelijk:


Dat en de data op het kenteken zijn máxima en zeggen níets over het verantwoord zijn van een combinatie :)*

Mij wordt telkenmale een vuistregel toegeschreven dus ik zal er daarom een opschrijven.


Het 75-80 Paardentrailer Veilig volgens HC:
- hang maximaal 75-80% (afhankelijk van hoe goed de combinatie en chauffeur zijn) van het autogewicht achter deze auto
- rij maximaal 75-80 km/uur
Meer is overwicht opgebruiken.

Springruit06
Berichten: 2894
Geregistreerd: 08-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 11:18

Wij hebben voor de anderhalf-paarstrailer een (nieuwe model) Nissan Qashqai+2 :D

carolina1278

Berichten: 4327
Geregistreerd: 09-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 11:20

Het zijn inderdaad maxima's... maar die maxima's zijn door de fabriek bepaald en dat zijn veiligheids maxima's dus de auto kan dat veilig aan.... ga er dan vanuit dat je veilig de weg op kan, zodra je die maxima's niet overschrijd!

Waratje
Berichten: 10180
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 11:47

Huertecilla schreef:
- rij maximaal 75-80 km/uur

Dan weet je dus zeker dat een paard een ritje over de snelweg niet grappig gaat vinden. Met dat tempo zullen alle vrachtwagens je gaan passeren, dat betekent dus dat je paard eerst een vrachtwagen aan de achterkant ziet/hoort naderen, daarna komt die vrachtwagen langs je op en die doet daar toch wel even over (zeker als het een vrachtwagencombi is) omdat het snelheidsverschil maar beperkt is en voordat die voorbij is komt de volgende alweer achter je..... En dan verbaasd zijn dat er allerlei gevaarlijke situaties ontstaan in je omgeving door geirriteerde weggebruikers.
Gewoon met de vrachtwagens meerijden, dan heb je de rustigste reis voor je paarden en ook voor jezelf. En dat komt de veiligheid van iedereen zeer ten goede.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 12:27


Xsander

Berichten: 1335
Geregistreerd: 09-01-07

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 12:29

Opel Insignia :)

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 12:31

carolina1278 schreef:
Het zijn inderdaad maxima's... maar die maxima's zijn door de fabriek bepaald en dat zijn veiligheids maxima's dus de auto kan dat veilig aan.... ga er dan vanuit dat je veilig de weg op kan, zodra je die maxima's niet overschrijd!


Lees even een pagina terug:
Wat technisch kán is niet hetzelfde als veilig. Verre, vérre van.
Hou voor veilig de vuistregel aan. Dat is een praktijkbewezen compromis tussen veiligheid en middelen.
Daar laat ik het verder bij. Ik herhaal het over een jaar nog wel eens. Kan Ikke weer doen of het nieuw voor haar is :Y)
Waar geen wil is, is geen weg.

IrisDH
Berichten: 2649
Geregistreerd: 26-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 12:35

Wij hebben een (kleine) 4x4 voor de trailer, een Honda CRV.
Mijn broer heeft een volvo (zo'n ouwe banketstaaf :7 ) en die mag meer trekken als de 4x4 :+

Joost1991

Berichten: 35
Geregistreerd: 22-08-10
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 13:00

Ik weet niet zo veel van auto's maar ik weet wel dat je voor een paardentrailer niet met een klein blikkie aan moet komen zetten.
Het moet wel een stevige en degelijke auto zijn want er zit toch aardig gewicht aan te trekken.
Ik doe heel wat klusjes voor een slager die ook gek is met paarden en in ruil voor die klusjes rijd hij mijn paard van hot naar her en terug als dat nodig is en deze beste vriend heeft daar een prima wagen voor.
Het is een Jeep eh..... en nog iets, hier een argief-pica van die bak:
Afbeelding

ikke

Berichten: 38787
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 14:54

Huertecilla schreef:
[De Musso heeft wel de voordelen van een terreinwagen, niet de nadelen.
Jammer dat dit concept niet meer op de markt is en je alleen oudere wagens kan vinden. Die hebben soms behoorlijk te lijden gehad van niet optimaal onderhoud vanwege hun lage waarde.
Als je een Musso 2,9 TD in technisch goede staan kan vinden, dan heb je er een dróóm van een veilige trekker aan. De automaat is helemáál een genot en gemak om te rijden.

Wat heeft een Musso te bieden wat een Toyota Landcruiser, Mitshibitshi Pajero, Mercedes G-serie, Range Rover, Land Rover Defender/Discovery, Nissan Patrol niet hebben?

Apostrof

Berichten: 3957
Geregistreerd: 25-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 17:53

Huertecilla schreef:
carolina1278 schreef:
Het zijn inderdaad maxima's... maar die maxima's zijn door de fabriek bepaald en dat zijn veiligheids maxima's dus de auto kan dat veilig aan.... ga er dan vanuit dat je veilig de weg op kan, zodra je die maxima's niet overschrijd!


Lees even een pagina terug:
Wat technisch kán is niet hetzelfde als veilig. Verre, vérre van.
Hou voor veilig de vuistregel aan. Dat is een praktijkbewezen compromis tussen veiligheid en middelen.
Daar laat ik het verder bij. Ik herhaal het over een jaar nog wel eens. Kan Ikke weer doen of het nieuw voor haar is :Y)
Waar geen wil is, is geen weg.

Ik zie hier duidelijk een stukje kort zicht tevoorschijn komen, mag Huertecilla zelf raden wat.

Verder is 75-80% idd een leuke marge... van de maximum treklast. Een Ssangyong Korando mag niet voor niks 3500 kg trekken, een bekende met een bouwbedrijf heeft niet voor niets vier van die dingen lopen. Ze zijn veiliger voor een zware aanhanger dan de eerdere MB Vito, ondanks dat die zwaarder was. Daarnaast ook goedkoper te rijden en even duur om te onderhouden (zelfde techniek als de vorige Vito's nl.) en ze trekken die zware aanhanger ook uit de modder naast een bouwput als dat nodig is.

En inderdaad ikke: Zo'n Ssangyong 4x4 loopt net zo lekker voor een trailer als al z'n concurrenten.

stefanvi
Berichten: 472
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Krabbendijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 18:08

Valina schreef:
stefanvi schreef:
Als je een 2-paards wilt kunnen trekken, en zeker met gemak, dan zit je toch echt vast aan een terreinwagen (eventueel suv) of een stevige bus. Een gewone personenauto voldoet hier simpelweg niet aan.Beide opties zijn niet goedkoop in wegenbelasting en verbruik.


Toch is dat niet helemaal waar.
Ik heb een personenauto die net zoveel mag trekken als een bus (bijv. Renault Trafic), nl. 2100 kg. (bus mag zelfs "maar" 2000 kg. trekken),
en hij weegt hetzelfde, nl. 1855 kg.
Dus er zijn wel auto's die aan dezelfde specificaties voldoen als een bus.


Ik had het leuk gevonden als je dan ook had gezegd wélke personenauto je dan hebt.

MoniqueT

Berichten: 8882
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 18:09

Die Jeep hierboven zal waarschijnlijk 3360 kg. mogen trekken, die van ons wel in elk geval.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 19:11

Kwam via oude youtubes van de Dakar Musso op de Musso als trekauto op de caravantrekker site op:

http://www.caravantrekker.nl/algemeen/trek.php

Lees even over het % bij beginnende aanhangerchauffeur én het effect van belading. Een paard is potentieel naar eigen believen bewegende lading welke meer weegt dan de aanhanger!
Max. 75% :)*

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 19:20

HLPhoto schreef:
Een Ssangyong Korando mag niet voor niks 3500 kg trekken



Denkfoutje 1. is dat dit een verkooppraatje is. Een niet realistische rekensom; doe 50 liter in de tank en die last moet van het aanhangergewicht af. Ook is het uitgangspunt de NL definitie van ledig gewicht wat fors minder is dan zoals de auto voor de deur staat. Met dezelfde rekensom maar een realistisch gewogen korando mag er hier maar 2800 kilo achter volgens het kenteken. In GB meen ik 2850.
Denkfoutje 2. is dat technisch max. geen veilig max. is. Veilig max. is NOOIT meer dan 100% = net geen 1800 kilo.
Denkfoutje 3. is dat bouwmateriaal optimaal verdeelde lading kan zijn. Een paard is naar eigen believen bewegende lading welke meer weegt dan de kar. Je moet bij paarden in een kar uitgaan van de situatie bij zéér slecht verdeelde lading.
Achter een Korando is met alles een tien met griffel 85% aan paardentrailer een maximum.

Maar goed. De ruiterij heeft bij alles het ruíterbelang als drijfveer :)*

Valina

Berichten: 2195
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Etten-Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 20:01

stefanvi schreef:
Valina schreef:
Toch is dat niet helemaal waar.
Ik heb een personenauto die net zoveel mag trekken als een bus (bijv. Renault Trafic), nl. 2100 kg. (bus mag zelfs "maar" 2000 kg. trekken),
en hij weegt hetzelfde, nl. 1855 kg.
Dus er zijn wel auto's die aan dezelfde specificaties voldoen als een bus.


Ik had het leuk gevonden als je dan ook had gezegd wélke personenauto je dan hebt.


Mercedes S320 CDI

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 21:07

Stukje uitleg over het 3,5 ton Korando misverstand.

De Korando in het overgrote deel van de wereld;
Kerb Weight (kg) 1840
Tare Mass (kg) 1798
Gross Combination Mass (kg) 4855
Gross Vehicle Mass (kg) 2055
Pay Load (kg) 215
Towing Braked (kg) 2800
Towing Not Braked (kg) 750

Men neme het max. treingewicht van 4855 en trekken daar het max. voertuigewicht van 2055 vanaf
en dan blijft 2800 voor de aanhanger over als technisch maximum.

Nu zijn er verschillende standaard truuks.
In NL heeft men ten eerste een rekenkundige handigheid gebruikt om het laadvermogen van de auto op 750 liko te krijgen want dat verkoopt beter dan 215.
Idem het aanhangergewicht. Ook daar is een marketingtruuk voor. Door een heel speciale aanhanger met sturende voortrein en een eigen hydraulisch remsysteem als randvooraarde te stellen kan het maximale aanhangergewicht SCHIJNBAAR veranderd worden.
Denk aan het maximum gewicht van een ongeremde aanhanger; dat is 750 kilo bij voldoende remvermogen van de trekauto. Een béter remmende en beter sporen aanhanger mag dan zwaarder zijn toch?!
Dat is de redenering volgens welke in NL SSangYong 3500 kilo* op het kenteken heeft staan.
Het sterretje is de kleine lettertjes; de speciale aanhanger.
Zónder die voorwaarde is het technische maximum nog steeds die 2800 kilo.

In NL staat de Korando als 1810 kilo wegend op kenteken. Dat zou inhouden dat deze met een aanhanger van 1810 erachter op 100% zit, geen gewicht meer in het voordeel heeft.
Stel je dan nú even voor dat 1200 van van die 1800 kilo naar eigen believen bewegende lading is.

De Korando:
- Staat 3500 kilo met sterretje op het kenteken
- dat is 2800 kilo normale aanhanger kan technisch
- 1800 kilo goed beladen kar bouwmateriaal is voor een ervaren chauffeur nog nét te doen in het verkeer
- door het hoge deel levende lading is 1600 kilo 2-paardstrailer genoeg

´Ja, maar,.......´
Ok.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 22-08-10 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 21:08

Waratje schreef:
Huertecilla schreef:
- rij maximaal 75-80 km/uur

Dan weet je dus zeker dat een paard een ritje over de snelweg niet grappig gaat vinden. Met dat tempo zullen alle vrachtwagens je gaan passeren, dat betekent dus dat je paard eerst een vrachtwagen aan de achterkant ziet/hoort naderen, daarna komt die vrachtwagen langs je op en die doet daar toch wel even over (zeker als het een vrachtwagencombi is) omdat het snelheidsverschil maar beperkt is en voordat die voorbij is komt de volgende alweer achter je..... En dan verbaasd zijn dat er allerlei gevaarlijke situaties ontstaan in je omgeving door geirriteerde weggebruikers.
Gewoon met de vrachtwagens meerijden, dan heb je de rustigste reis voor je paarden en ook voor jezelf. En dat komt de veiligheid van iedereen zeer ten goede.


Helemaal mee eens Waratje. Vorige week ben ik even van Groningen naar Kootwijk op en neer gereden met gemiddeld 90 km pu met gevulde paardentrailer. Ik ben maar 2x ingehaald door een vrachtwagen. Ik denk er absoluut niet aan om 75-80 km pu te rijden.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 21:18

yarrah schreef:
Ik denk er absoluut niet aan om 75-80 km pu te rijden.


Ja, het blijft een ruiterforum.
Voor weidegang heeft nu eenmaal niet iedereen de middelen, overgewicht moet je respect voor hebben, je paard eens meppen is menselijk en vervoeren???? Tjakka ~~}>

De ruiters die willen weten wat een veílige combi is kunnen dat zelf lezen op de pagina van de trekker-site welke ik gegeven heb.
Idem snelheid. Kies maar. Het economisch belang diendend maximum of minder killing speed.

ikke

Berichten: 38787
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 21:20

Huertecilla schreef:
Stukje uitleg over het 3,5 ton Korando misverstand.

De Korando in het overgrote deel van de wereld;
Kerb Weight (kg) 1840
Tare Mass (kg) 1798
Gross Combination Mass (kg) 4855
Gross Vehicle Mass (kg) 2055
Pay Load (kg) 215
Towing Braked (kg) 2800
Towing Not Braked (kg) 750

Men neme het max. treingewicht van 4855 en trekken daar het max. voertuigewicht van 2055 vanaf
en dan blijft 2800 voor de aanhanger over als technisch maximum.

Nu zijn er verschillende standaard truuks.
In NL heeft men ten eerste een rekenkundige handigheid gebruikt om het laadvermogen van de auto op 750 liko te krijgen want dat verkoopt beter dan 215.
Idem het aanhangergewicht. Ook daar is een marketingtruuk voor. Door een heel speciale aanhanger met sturende voortrein en een eigen hydraulisch remsysteem als randvooraarde te stellen kan het maximale aanhangergewicht SCHIJNBAAR veranderd worden.
Denk aan het maximum gewicht van een ongeremde aanhanger; dat is 750 kilo bij voldoende remvermogen van de trekauto. Een béter remmende en beter sporen aanhanger mag dan zwaarder zijn toch?!
Dat is de redenering volgens welke in NL SSangYong 3500 kilo* op het kenteken heeft staan.
Het sterretje is de kleine lettertjes; de speciale aanhanger.
Zónder die voorwaarde is het technische maximum nog steeds die 2800 kilo.

In NL staat de Korando als 1810 kilo wegend op kenteken. Dat zou inhouden dat deze met een aanhanger van 1810 erachter op 100% zit, geen gewicht meer in het voordeel heeft.
Stel je dan nú even voor dat 1200 van van die 1800 kilo naar eigen believen bewegende lading is.

De Korando:
- Staat 3500 kilo met sterretje op het kenteken
- dat is 2800 kilo normale aanhanger kan technisch
- 1800 kilo goed beladen kar bouwmateriaal is voor een ervaren chauffeur nog nét te doen in het verkeer
- door het hoge deel levende lading is 1600 kilo 2-paardstrailer genoeg

´Ja, maar,.......´
Ok.

Ik ben blij dat ik een vrachtwagen voor mijn paarden heb. Gewoon 3800kg dood ijzer, kan weinig mis aan........