stefanvi schreef:Als je een 2-paards wilt kunnen trekken, en zeker met gemak, dan zit je toch echt vast aan een terreinwagen (eventueel suv) of een stevige bus. Een gewone personenauto voldoet hier simpelweg niet aan.Beide opties zijn niet goedkoop in wegenbelasting en verbruik.
Je zegt geen diesel te willen, maar ik zou dit wel doen. Ten eerste zijn dit soort auto's lastig op benzine te verkrijgen, en als ze al op benzine rijden verbruiken ze veel meer dan op diesel. Het hogere verbruik i.c.m. de hogere prijs van benzine maken het verschil in de wegenbelasting al snel goed.
Toch is dat niet helemaal waar.
Ik heb een personenauto die net zoveel mag trekken als een bus (bijv. Renault Trafic), nl. 2100 kg. (bus mag zelfs "maar" 2000 kg. trekken),
en hij weegt hetzelfde, nl. 1855 kg.
Dus er zijn wel auto's die aan dezelfde specificaties voldoen als een bus.
Met een flinke 4x4 zit je meestal wel gelijk wat hoger qua gewichten.
Onze vorige 4x4 mocht 3500 kg. geremd trekken, maar woog van zichzelf dan ook iets meer dan onze huidige auto, nl. 2135 kg.
En het verschil van de wegenbelasting t.o.v. de kosten van het verbruik, gaat alleen maar op indien de vraagsteller ook genoeg km's rijdt natuurlijk. Een diesel is leuk, maar je moet er ook wel km's mee maken. Als de motor amper kans krijgt om warm te worden en steeds maar "trut-stukjes" rijdt, dan is het zelfs slecht voor je diesel!