Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
hollywood86 schreef:Ik zie dat die dingen rond de 1080 kg wegen, is veel te licht om het veilig te houden.
HLPhoto schreef:Kogeldrukmeter is nauwelijks te doen -
Huertecilla schreef:hollywood86 schreef:Ik zie dat die dingen rond de 1080 kg wegen, is veel te licht om het veilig te houden.
Hou gewoon de vuistregel van 80 of 90% aan, afhankelijk van hoe vaardig je bent en de achteroverbouw van de trekker.
Hoe langer de achteroverbouw, hoe minder je in te brengen hebt.
Huertecilla schreef:hollywood86 schreef:Ik zie dat die dingen rond de 1080 kg wegen, is veel te licht om het veilig te houden.
Hou gewoon de vuistregel van 80 of 90% aan, afhankelijk van hoe vaardig je bent en de achteroverbouw van de trekker.
Hoe langer de achteroverbouw, hoe minder je in te brengen hebt.
Huertecilla schreef:of doe het zelf, en kijk wat de opgegeven en meetbare kogeldruk doen met de wegligging van je voertuig.HLPhoto schreef:Kogeldrukmeter is nauwelijks te doen -
en slaat ook nérgens op.
1. ´Kogeldruk´ bestaat niet.
2. Paardentrailers zijn tandemassers (opdat waar het paard gaat staan zo weinig mogelijk effect heeft), dus het gaat om de relatieve HOOGTES!
Zet de trailer en auto horizontaal.
De trailer met neuswiel omhoog op de vier banden.
De auto met de tank vol, bestuurder en bijrijder.
Meet de hoogtes van kogel en koppeling.
De kogel moet hoger zijn dan de koppeling doch liefst de onderkant van de kogel niet hoger dan de bovenkant van de koppeling. Hoe stugger de vering van de auto hoe kleiner het hoogteverschil kan/moet zijn.
Nogmaals; als je voorlichting wil geven, geef dan correcte.
HLPhoto schreef:Dat iets anders werkt dan met één wiel betekent niet dat het ineens niet meer bestaat.
Duhelo schreef:80 of 90 % van wat, je wagen?
Citaat:en wat bedoel je met achteroverbouw? (in de zin dat een stationwagen dan minder in te brengen heeft dan een sedan bv?)
Duhelo schreef:heeft standaard 150 pk (1.9 l opc line) (maar heeft stiekem een paar pk'tjes meer)
320 nm koppel bij 2000 toeren (is behoorlijk denk ik?)
Huertecilla schreef:HLPhoto schreef:Dat iets anders werkt dan met één wiel betekent niet dat het ineens niet meer bestaat.
1. Kogeldruk is ook bij enkelassers een onzinbegrip. Druk = kracht per vierkante centimeter.
ikke schreef:Daarom is de formele benaming ook: "last onder de koppeling"
Citaat:Enne, wat de zinloosheid van vermogen, koppel betreft, evenals de belangrijkheid van versnellingsbakken: ALLES staat of valt bij de kundigheid van de chauffeur om met een combi om te gaan!!!
---
Het is vervolgens aan de chauffeur om daar op de juiste manier mee om te gaan en daar gaat het meestal mis!!!
Huertecilla schreef:ikke schreef:Enne, wat de zinloosheid van vermogen, koppel betreft, evenals de belangrijkheid van versnellingsbakken: ALLES staat of valt bij de kundigheid van de chauffeur om met een combi om te gaan!!!
---
Het is vervolgens aan de chauffeur om daar op de juiste manier mee om te gaan en daar gaat het meestal mis!!!
Minder vermogen, betere overbrenging, lager % = dus veiliger
ikke schreef:Uiteindelijk is de verkeersveiligheid ermee gebaat dat je geen hinderpaal bent op de weg die gevaarlijke acties uit kan lokken bij andere weggebruikers. Een zekere hoeveelheid power (vermogen EN koppel) is dus noodzakelijk om jezelf veilig te kunnen verplaatsen.
ikke schreef:Meer vermogen (zowel kW's als Nm's) in handen van een kundig chauffeur, geeft een groter regelbereik en meer mogelijkheden om penibele situaties naar je hand te zetten.
Citaat:Dat je power in KUNT zetten, wil niet per se zeggen dat je het in MOET zetten!
Huertecilla schreef:Perpectief:
Een recente Mercedes 18 tons truck levert uit de 12 liter diesel 350 pk, is geschikt om door de bergen van heel europa te kruisen en is voorzien van een snelheidsbegrénzer!!!
Nogmaals; 350 pk is genoeg om 18.000 kilo over de bergen te rekken en moet begrensd worden om niet te snel te kunnen gaan.
Je hebt voor 20% daarvan in vlak NL dus echt niet veel nodig om kwieker te zijn dan de truckers.
Huertecilla schreef:hollywood86 schreef:Ik zie dat die dingen rond de 1080 kg wegen, is veel te licht om het veilig te houden.
Hou gewoon de vuistregel van 80 of 90% aan, afhankelijk van hoe vaardig je bent en de achteroverbouw van de trekker.
Hoe langer de achteroverbouw, hoe minder je in te brengen hebt.
ikke schreef:Komt het volgende punt om de hoek kijken: benzinemotoren kunnen er niet tegen om lange tijd onder (nagenoeg) vollast hun werk te moeten doen, waar Diesels dat straffeloos volhouden. Aangezien Diesel rijden in NL lang niet voor iedereen haalbaar is, moet je dus meer marge op je benzineblokje moeten hebben voor dezelfde resultaten, zonder schade op te lopen........
leonie87 schreef:Mijn auto weegt op papier 1050 ledig en 1150 werkelijk. Ik mag hiermee 1500 trekken (4wd) en dat gaat prima. Mijn trailer met paard zal ongeveer 1100/1200 wegen en is dus ongeveer even zwaar als mijn auto. Dit gaat echt prima. Vind jou vuistregel dus nogal raar. Het ligt er ook echt aan wat voor motor er in je auto ligt! Het is ook een kwestie van vaardigheid in het rijden met een trailer. Ik heb nog nooit problemen gehad met het trekken van mijn trailer en paard en rijd toch al een hele tijd 1/2 x per week met deze combinatie zo rond.
Huertecilla schreef:leonie87 schreef:Mijn auto weegt op papier 1050 ledig en 1150 werkelijk. Ik mag hiermee 1500 trekken (4wd) en dat gaat prima. Mijn trailer met paard zal ongeveer 1100/1200 wegen en is dus ongeveer even zwaar als mijn auto. Dit gaat echt prima. Vind jou vuistregel dus nogal raar. Het ligt er ook echt aan wat voor motor er in je auto ligt! Het is ook een kwestie van vaardigheid in het rijden met een trailer. Ik heb nog nooit problemen gehad met het trekken van mijn trailer en paard en rijd toch al een hele tijd 1/2 x per week met deze combinatie zo rond.
Alles gaat goed tot het fout gaat. Het is niet míjn vuistregel maar het advies van europese veiligheidsexperts.
Negeer de adviezen van experts gerust: het zijn jouw paarden.
Voor de rest van de lezers; de adviezen over gewichtverhouding mbt de 75% etc. zíjn al een economisch compromis*, een evidence based best practice optimum.
Bepaal zelf maar wat meer gewicht heeft voor je eigen beslissing. De informatie van de gezamelijke europese verkeersexperts of die van individuele Bokt(st)ers.
Bepaal zelf maar wat meer gewicht voor jou heeft. Jouw belang bij het verslepen van jouw paarden of de veiligheid van de paarden en het verkeer.
*Gewichtsverhouding tussen auto en caravan
Belangrijk is de gewichtsverhouding tussen auto en caravan. We drukken die verhouding uit in een percentage welke is gebaseerd op de verhouding tussen de auto en caravan. Hoe lager dit percentage hoe beter het is.
Bron: caravantrekker.nl
hollywood86 schreef:Wat voor auto heb je eigenlijk als je zoveel mag trekken met zo weinig eigen gewicht?
Ik zou het nooit doen in ieder geval, je hebt niets te vertellen als je een keer echt op de rem moet...
leonie87 schreef:Maar goed, jou visie is hier wet geloof ik dus ik ga dit topic weer snel verlaten. Hoewel een discussie forum, ben jij hier duidelijk niet van gediend.