Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 11:20

Hier een moderne personenwagen welke bij een botstest vanaf 56 km/u de maximum score haalt. De bestuurder zit in een ergonomische stoel in de gordels achter een klapzak.

http://www.youtube.com/watch?v=rQVJkOTu ... re=related

Let wel; slechts 56 km/uur.
Kinetische energie neemt toe met het kwadraat van de snelheid = speed kills.
Projecteer dit op de paardenkar en het paard wat daar aan een touwtje in staat.

Denk daar eens aan als je met naar eigen goeddunken aanhangergewicht met 90 over de snelweg rijdt.
Zou je jouw kinderen zo vervoeren? Zo nee, waarom niet?

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 11:25

Huertecilla schreef:
MarijeR schreef:
Denk dat het vooral gevaarlijk is als je op stap gaat met het idee van paarden in een doodskist op wieltjes.
Als je geen vertrouwen hebt, blijf dan vooral thuis...

Denk dat het vooral gevaarlijk is als je NIET bewust van het feit dat de paarden in een doodskist op wieltjes achter de auto bungelen op pad bent.
Als je teveel vertrouwen hebt blijf dan vooral thuis.

Laat je eens een rondje in de aanhanger rijden. Over de secundaire weg, door het dorp naar de snelweg, stukje 90 en weer terug. Niet op een strobaal gaan zitten maar staan en liefst niet valsspelen door je vast te houden. Spreek af dat er onderweg op een niet afgeproken punt, voor jou onverwacht, een noodstop gemaakt wordt.
Vergelijk dát eens met de stoelen in de auto. Met kreukelzones, side-inpact bars, veiligheidsgordel en klapzakken.

De aanhanger IS een doodskist op wieltjes :)*

Aangezien wij mét camera in de trailer rijden, kan ik precies zien hoe de paarden tijdens het rijden staan.
Ik heb ze er zelfs bij die lekker tegen een schot aan hangen terwijl ze op rust staan. En ja met zo'n 10.000km per jaar met paarden onderweg dan kom je wel eens een malloot tegen onderweg die je denkt te kunnen snijden o.i.d.
Maar dan nog reageren de paarden amper hoor. Niet te paniekerig doen, ze hebben 4 beentjes en staan zeer stabiel en hebben nog steun aan de schotten ook.
Zelfs na lange ritten (11 uur) komen de paarden er fris en fruitig weer vanaf. Voor hen is het niet anders dan een stal die af en toe wat hobbelt...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 11:39

Huertecilla schreef:
Denk daar eens aan als je met naar eigen goeddunken aanhangergewicht met 90 over de snelweg rijdt.
Zou je jouw kinderen zo vervoeren? Zo nee, waarom niet?

paarden zeuren niet aan je kop..........

En nog iets: een paardenvrachtwagen dan? Daar staan de paarden niet anders in dan in een trailer.........

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 12:14

´Ja, maar een paardenvrachtenwagen dan???´
Die vraag is al beantwoord. Je vraagt wederom naar de bekende weg. Die is er niet als je die niet wil zien, dus dat is niet aan mij verder.

De vuistregels zijn eenvoudig en helder over een veilig compromis tussen veiligheid en middelen.
Ook dat een paardentrailer een doodskist op wielen is en daardoor veel rek in de controlemogelijkheden van de trekkende voertuig erg belangrijk is om een ongeval te voorkomen.

Het is net als met de maximum snelheid. Dat hoéft niet; langzamer mág. Speed kills met het kwadraat van de snelheid.

Bepaal het zelf maar dames.
Zal mij een wórst zijn wat jullie invullen. Jullie prioriteiten. Jullie paarden.

De richtlijn is: afhankelijk van hoe goed alles in orde is maximaal 70-85% van het kentekengewicht van de trekkende wagen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 12:38

Huertecilla schreef:
´De richtlijn is: afhankelijk van hoe goed alles in orde is maximaal 70-85% van het kentekengewicht van de trekkende wagen.

Jouw richtlijn, niet "de" richtlijn. De fabrikant van de auto geeft een richtlijn, de wetgeving geeft een richtlijn, een trailerboer heeft vast ook wel een richtlijn en een professioneel vervoerder heeft zeker wel een richtlijn. Al die richtlijnen hoeven niet perse identiek te zijn.......
Dus in dit geval gaat het om de richtlijn die JIJ wenst te hanteren, op basis van wat JIJ belangrijke criteria vindt, mogelijk dus ook gebaseerd op JOUW situatie, die niet per definitie dezelfde is als die van anderen.

PS kinderen vervoeren in een trailer lijkt me best een aardig idee, inderdaad een stuk minder gezeur aan je kop :+

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-10 13:01

langzamer mag.. Ook maar beperkt. Minder dan 70 echte kilometers op de snelweg en je hebt een art 5 aan je broek. Da's duurder dan 10 te hard kan ik je vertellen, om nog maar niet te spreken over de gevaren van veel te traag verkeer op de rechter rijstrook. Met een aanhanger op de snelweg rijd je met vrachtwagens mee, veiliger kan niet.

Verder dien je je te houden aan wat de fabrikant+importeur voorschrijven. Daar kan je wel weer percentageslagen tov het wagengewicht overheen gaan gooien maar ik vind het onzin. Een mercedes s-klasse weegt evenveel als een toyota landcruiser, toch mag de laatste meer trekken en dat is echt niet voor niks. Ik ga niet opnieuw proberen uit te leggen waarom, dat is meer iets voor een natuurkundeforum.

SnoevieJarig

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 15:17

intressant om te lezen allemaal,een aantal van jullie heeft er veel verstand van,complimenten

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 15:24

Ik geloof er helemaal niks van dat je een bekeuring krijgt als je langzamer dan 70 rijdt op de snelweg!

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 16:13

sflj schreef:
Ik geloof er helemaal niks van dat je een bekeuring krijgt als je langzamer dan 70 rijdt op de snelweg!

en toch is het zo, art 5 'gevaar veroorzaken voor medeweggebruikers'.... en weet je wat mij betreft helemaal terecht.
je hoord met 65km per u niet op de snelweg.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 16:52

Jij hebt al eens zo'n bekeuring gehad?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 17:23

Waratje schreef:
Huertecilla schreef:
´De richtlijn is: afhankelijk van hoe goed alles in orde is maximaal 70-85% van het kentekengewicht van de trekkende wagen.

Jouw richtlijn, niet "de" richtlijn.

´De´ richtlijn is het niet inderdaad, dat klopt. Het is een samenvattin door mij van de getallen welke de verschillende landelijke verkeerveiligheidscollectieven in Europa aanhouden.
NL zit op de modale waardes van 75-80%.

Als jij dat wil blijven volhouden dat deze richtlijnen niet bestaan moet je dat doen. Dat heeft een naam; ´struisvogelpolitiek´ :)*
Zal me een wórst zijn.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-10 17:31

@sflj: jij hebt je rijbewijs niet begrijp ik? Als je het wel hebt hoor je nl. op de hoogte te zijn van de minimumsnelheid op de snelweg. Voor het overtreden van de regels krijg je zowel bij een minimum als een maximum een bekeuring. Op het minimum is men nog flink wat feller dan op het maximum.

@ Huertecilla: als heel Europa jouw theorie zou adopteren hadden 3 en 4 paards trailers nooit bestaan. Hetzelfde geldt voor drie-assige aanhangers en ander zwaar speelgoed. Dat je daar anders mee om dient te gaan dan met lichter spul is algemeen bekend, zie de Duitse wetgeving.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 17:33

sflj schreef:
Jij hebt al eens zo'n bekeuring gehad?

Dat is inderdaad net zo´n mythe als het 4x4 wondermiddel en ´het mag dus is het veilig´.

Is trouwens ook weer zo´n ónzinvergelijking. Zeg 75 kan niet want je zoú bij 60 een bekeuring krijgen welke nog nooit iemand daadwerkelijk gekregen heeft.
Kan jij dat volgen? Ik niet. Is gewoon weer een ´Ja , maar´ = ´Nee, want...het komt MIJ niet uit en Ik weet alles beter en heb heus wel ALLES voor mijn paard over.´
vooral doen dames.
Zal me een wórst zijn. Ik hou me aan de veilige kant met míjn paard(en). Fiks wat over(ge)wicht voor en dus ´op´ de kar, niveauregeling voor de kophoogte en zo´n 75-80 op de snelweg.
De dommerd die ik ben :D

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-10 17:40

wie weet alles beter? ;) :=

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 17:42

HLPhoto schreef:
@sflj: jij hebt je rijbewijs niet begrijp ik? Als je het wel hebt hoor je nl. op de hoogte te zijn van de minimumsnelheid op de snelweg.

Zoek dat eens op. Is erg grappig :D

Citaat:
@ Huertecilla: als heel Europa jouw theorie zou adopteren hadden 3 en 4 paards trailers nooit bestaan. Hetzelfde geldt voor drie-assige aanhangers en ander zwaar speelgoed.

Jee, wat origineel.
Had ik niet verwacht 8-)

Erg aardig dat jullie het aan mij blijven toeschrijven :o
Zoekt en gij zult die %s vinden. Wil je niet, dan zoek je niet. Eenvoudig.
Ik vind het niet verbazend wel schokkend dat jullie met naar eigen zeggen geliefde dieren achterin een hoofd in het zand steken en niet wíllen weten.
Maar goed, daar heb ik verder geen last van gelukkig.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 17:44

HLPhoto schreef:

Ik niet, en daarom lees ik goed wat de verkeersveiligheidscollectieven schrijven. Lees ik goed over wat het effect is van een tandemasser op het weggedrag van auto en aanhanger, op de afstelling van de kogelhoogte.
Is leerzaam. Moet je eens doen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 18:38

Huertecilla schreef:
HLPhoto schreef:

Ik niet, en daarom lees ik goed wat de verkeersveiligheidscollectieven schrijven. Lees ik goed over wat het effect is van een tandemasser op het weggedrag van auto en aanhanger, op de afstelling van de kogelhoogte.
Is leerzaam. Moet je eens doen.

Het kunnen lezen van verkeersgedrag heeft me voor meer ellende behoed dan de technische kennis van mijn combinatie.......

voor de regeltjeskenners, de minimale snelheden op de Nederlandse wegen:
Artikel 42 Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990)
1.Het gebruik van de autosnelweg is slechts toegestaan voor bestuurders van een motorvoertuig waarmee met een snelheid van ten minste 60 km per uur mag en kan worden gereden.
2.Het gebruik van de autoweg is slechts toegestaan voor bestuurders van een motorvoertuig waarmee met een snelheid van ten minste 50 km per uur mag en kan worden gereden.

En ja, die bekeuringen worden uitgedeeld. Mocht je het willen weten, kan ik wel even navragen welke boetes daarop staan.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 22:05

Doe dat eens, Ikke! ;)
Ben ik erg benieuwd naar! :D

HLPhoto schreef:
@sflj: jij hebt je rijbewijs niet begrijp ik? Als je het wel hebt hoor je nl. op de hoogte te zijn van de minimumsnelheid op de snelweg. Voor het overtreden van de regels krijg je zowel bij een minimum als een maximum een bekeuring. Op het minimum is men nog flink wat feller dan op het maximum.

Ik heb mijn rijbewijs langer dan jij, gezien je leeftijd in je profiel. Daarnaast denk ik dat ik meer rijbewijzen heb dan jij en is het niet ondenkbaar dat ik 10x meer kilometers gereden heb dan jij.

In de wet (die Ikke aanhaalt) staat alleen welke voertuigen gebruik mogen maken van de autosnelweg.
Er staat niet welke snelheid ze minimaal moeten rijden. Een minimumsnelheid is er namelijk niet. (dan zou in het geval van een file, iedereen in overtreding zijn? ;) )

Iedereen die daar een bekeuring voor heeft gehad, nodig ik hierbij uit om morgen te komen bbq-en! Iedereen die daarbij zijn bekeuring kan laten zien mag zelfs de hele week hier gratis eten! 8-)

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 22:42

ikke schreef:
Het kunnen lezen van verkeersgedrag heeft me voor meer ellende behoed dan de technische kennis van mijn combinatie.......

voor de regeltjeskenners, de minimale snelheden op de Nederlandse wegen:
Artikel 42 Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990)
1.Het gebruik van de autosnelweg is slechts toegestaan voor bestuurders van een motorvoertuig waarmee met een snelheid van ten minste 60 km per uur mag en kan worden gereden.
2.Het gebruik van de autoweg is slechts toegestaan voor bestuurders van een motorvoertuig waarmee met een snelheid van ten minste 50 km per uur mag en kan worden gereden.

En ja, die bekeuringen worden uitgedeeld. Mocht je het willen weten, kan ik wel even navragen welke boetes daarop staan.
Zoals sflj ook al aangeeft, het feit dat je alleen de snelweg op mag met een motorvoertuig dat minimaal 60km/u kan rijdens is iets totaal anders dan minimaal 60km/u moeten rijden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 22:46

Er is inderdaad een minimumeis aan motorvoertuigen voor toelating op de autosnelweg.
Die moeten minimaal 60 kúnnen.
Er is dus NIETS aan de hand als je dat rijdt.
Je hoeft niet harder te kúnnen dan 60 km/u. :)*
en dat hoef je niet te doén want er ís geen minimaal te ríjden snelheid.

Wederom begrijp ik het gemíep hier niet.

Ik had het over 75-80 soms wat langzamer als het erg druk is. Welnu, daar is alleen iets mis mee in de perceptie van roadrunners; miepmieps _O-

Als je 60 rijdt kan NIEMAND er wat van zeggen en je zéker niet bekeuren want je hoeft niet harder te kúnnen.
Speed kills met het kwadraat van de snelheid; rij gerust eens wat langzamer.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 00:36

Ik vind het allemaal erg interessant hier telkens om te lezen.
Maar voor mij blijft het toch wel verwarrend allemaal. Heb mijn E maar ben erg groen nog met rijden. Moet met mijn eigen paarden nog op stap. maar heb nog geen auto ervoor.
dus ben maar braaf aan het sparen hiervoor.
Geen idee welke auto...
Heb natuurlijk zelf een budget. Daarnaast is voor mij diesel geen optie, is gewoon te duur..
Wil ook gewoon ivm veiligheid een auto die 2 paarden met gemak kan trekken zonder dat je auto er teveel onder lijdt.

Snap ook wel wat HC aangeeft telkens.
Veiligheid van je paarden staat voorop. Ik zie zelf vaak combi's rijden die op papier al aan hun max zitten van wat ze mogen met de combi. Lijkt mij niet echt een veilige situatie

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 00:48

_Luziream schreef:
Ik vind het allemaal erg interessant hier telkens om te lezen.
Maar voor mij blijft het toch wel verwarrend allemaal. Heb mijn E maar ben erg groen nog met rijden. Moet met mijn eigen paarden nog op stap. maar heb nog geen auto ervoor.
dus ben maar braaf aan het sparen hiervoor.
Geen idee welke auto...
Heb natuurlijk zelf een budget. Daarnaast is voor mij diesel geen optie, is gewoon te duur..
Wil ook gewoon ivm veiligheid een auto die 2 paarden met gemak kan trekken zonder dat je auto er teveel onder lijdt.

Snap ook wel wat HC aangeeft telkens.
Veiligheid van je paarden staat voorop. Ik zie zelf vaak combi's rijden die op papier al aan hun max zitten van wat ze mogen met de combi. Lijkt mij niet echt een veilige situatie

Als je een 2-paards wilt kunnen trekken, en zeker met gemak, dan zit je toch echt vast aan een terreinwagen (eventueel suv) of een stevige bus. Een gewone personenauto voldoet hier simpelweg niet aan.
Beide opties zijn niet goedkoop in wegenbelasting en verbruik.

Je zegt geen diesel te willen, maar ik zou dit wel doen. Ten eerste zijn dit soort auto's lastig op benzine te verkrijgen, en als ze al op benzine rijden verbruiken ze veel meer dan op diesel. Het hogere verbruik i.c.m. de hogere prijs van benzine maken het verschil in de wegenbelasting al snel goed.
Om het nog maar niet te hebben over het feit dat een diesel veel 'prettiger' rijdt dan een benzine, zeker met een aanhanger erachter.
Ik rijd zelf een Nissan Patrol, deze verbruikt op diesel zo'n 1:8/1:9, maar op benzine zou deze slechts 1:4 rijden wordt beweerd.

Al met al zul je toch al snel aan een wegenbelasting van rond de 150 Euro p/maand gaan zitten schat ik zo. Is dit teveel, dan heb je nog de optie om een wegenbelastingvrije auto (> 25 jaar) te zoeken, maar de verkopers hiervan weten dat dit gewilde auto's zijn en dus is de prijs ook vaak een stukje hoger.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 00:53

Ja ik hou de opties ook wel open.
Bedankt voor de info. Weet ook dat ik aan een terreinwagen zit of bus.
Ik hoor ook van ervaren paardenmensen dat Diesel eigenlijk beter is. Misschien meer wegenbelasting maar zuiniger dan benzine.
Ik ben er nog niet helemaal over uit. Ben ook nog druk info aan het verzamelen.
Voorlopig zit het er nu nog even niet in. Maar blijf stug doorsparen.
Vandaar dat ik hier regelmatig in het topic kijk, om gewoon goede info te weten te komen.

Ik heb namelijk het idee dat mensen je zo makkelijk met een auto en trailer op pad sturen.

Ik heb nu een peugeot 307 benzine 1.6V
Mag op papier 1200kg trekken.
Kan echter nergens mijn kogeldruk achterhalen. Staat niet op mijn auto papieren.
Een trailer verhuurder zegt tegen mij dat ik met een teruggebrachte trailer(in gewicht) met deze auto 1 paard kan trekken.

Ik zie dat zelf helemaal niet zitten. Of ben ik nou zo voorzichtig?

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 01:07

_Luziream schreef:
Ik heb nu een peugeot 307 benzine 1.6V
Mag op papier 1200kg trekken.
Kan echter nergens mijn kogeldruk achterhalen. Staat niet op mijn auto papieren.
Een trailer verhuurder zegt tegen mij dat ik met een teruggebrachte trailer(in gewicht) met deze auto 1 paard kan trekken.

Ik zie dat zelf helemaal niet zitten. Of ben ik nou zo voorzichtig?

Met een peugeot 307 zou ik idd zeker geen paardentrailer willen trekken. heb het niet opgezocht, maar kogeldruk is waarschijnlijk ook slechts 50 kg, en dus te weinig voor een 1,5 paards waar je toch wel 75 kg voor moet kunnen hebben.
Zelfs door aanhangerverkopers/verhuurders wordt niet naar kogeldruk gekeken, puur naar trekcapaciteit. Opzich is dit logisch, want ze zouden zichzelf een heleboel orders door de neus boren. Maar toch is de kogeldruk een heel belangrijk iets om rekening mee te houden, want de verzekering doet dit namelijk wel!

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 01:13

Dat vind ik nou zo irritant, al die doorgewinterde trailerverkoop/verhuurders zeggen dat het moet kunnen. Maar ik bedenk me dan, als ik ineens moet remmen, zit mijn paard in mijn nek.

Zelfs autodealers zeggen dat het moet kunnen, vind ik toch wel vaag.........