Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Huertecilla schreef:MarijeR schreef:Denk dat het vooral gevaarlijk is als je op stap gaat met het idee van paarden in een doodskist op wieltjes.
Als je geen vertrouwen hebt, blijf dan vooral thuis...
Denk dat het vooral gevaarlijk is als je NIET bewust van het feit dat de paarden in een doodskist op wieltjes achter de auto bungelen op pad bent.
Als je teveel vertrouwen hebt blijf dan vooral thuis.
Laat je eens een rondje in de aanhanger rijden. Over de secundaire weg, door het dorp naar de snelweg, stukje 90 en weer terug. Niet op een strobaal gaan zitten maar staan en liefst niet valsspelen door je vast te houden. Spreek af dat er onderweg op een niet afgeproken punt, voor jou onverwacht, een noodstop gemaakt wordt.
Vergelijk dát eens met de stoelen in de auto. Met kreukelzones, side-inpact bars, veiligheidsgordel en klapzakken.
De aanhanger IS een doodskist op wieltjes
Huertecilla schreef:Denk daar eens aan als je met naar eigen goeddunken aanhangergewicht met 90 over de snelweg rijdt.
Zou je jouw kinderen zo vervoeren? Zo nee, waarom niet?
Huertecilla schreef:´De richtlijn is: afhankelijk van hoe goed alles in orde is maximaal 70-85% van het kentekengewicht van de trekkende wagen.
Waratje schreef:Huertecilla schreef:´De richtlijn is: afhankelijk van hoe goed alles in orde is maximaal 70-85% van het kentekengewicht van de trekkende wagen.
Jouw richtlijn, niet "de" richtlijn.
sflj schreef:Jij hebt al eens zo'n bekeuring gehad?
HLPhoto schreef:@sflj: jij hebt je rijbewijs niet begrijp ik? Als je het wel hebt hoor je nl. op de hoogte te zijn van de minimumsnelheid op de snelweg.
Citaat:@ Huertecilla: als heel Europa jouw theorie zou adopteren hadden 3 en 4 paards trailers nooit bestaan. Hetzelfde geldt voor drie-assige aanhangers en ander zwaar speelgoed.
Huertecilla schreef:HLPhoto schreef:wie weet alles beter?![]()
Ik niet, en daarom lees ik goed wat de verkeersveiligheidscollectieven schrijven. Lees ik goed over wat het effect is van een tandemasser op het weggedrag van auto en aanhanger, op de afstelling van de kogelhoogte.
Is leerzaam. Moet je eens doen.
HLPhoto schreef:@sflj: jij hebt je rijbewijs niet begrijp ik? Als je het wel hebt hoor je nl. op de hoogte te zijn van de minimumsnelheid op de snelweg. Voor het overtreden van de regels krijg je zowel bij een minimum als een maximum een bekeuring. Op het minimum is men nog flink wat feller dan op het maximum.
ikke schreef:Zoals sflj ook al aangeeft, het feit dat je alleen de snelweg op mag met een motorvoertuig dat minimaal 60km/u kan rijdens is iets totaal anders dan minimaal 60km/u moeten rijden.Het kunnen lezen van verkeersgedrag heeft me voor meer ellende behoed dan de technische kennis van mijn combinatie.......
voor de regeltjeskenners, de minimale snelheden op de Nederlandse wegen:
Artikel 42 Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990)
1.Het gebruik van de autosnelweg is slechts toegestaan voor bestuurders van een motorvoertuig waarmee met een snelheid van ten minste 60 km per uur mag en kan worden gereden.
2.Het gebruik van de autoweg is slechts toegestaan voor bestuurders van een motorvoertuig waarmee met een snelheid van ten minste 50 km per uur mag en kan worden gereden.
En ja, die bekeuringen worden uitgedeeld. Mocht je het willen weten, kan ik wel even navragen welke boetes daarop staan.
_Luziream schreef:Ik vind het allemaal erg interessant hier telkens om te lezen.
Maar voor mij blijft het toch wel verwarrend allemaal. Heb mijn E maar ben erg groen nog met rijden. Moet met mijn eigen paarden nog op stap. maar heb nog geen auto ervoor.
dus ben maar braaf aan het sparen hiervoor.
Geen idee welke auto...
Heb natuurlijk zelf een budget. Daarnaast is voor mij diesel geen optie, is gewoon te duur..
Wil ook gewoon ivm veiligheid een auto die 2 paarden met gemak kan trekken zonder dat je auto er teveel onder lijdt.
Snap ook wel wat HC aangeeft telkens.
Veiligheid van je paarden staat voorop. Ik zie zelf vaak combi's rijden die op papier al aan hun max zitten van wat ze mogen met de combi. Lijkt mij niet echt een veilige situatie
_Luziream schreef:Ik heb nu een peugeot 307 benzine 1.6V
Mag op papier 1200kg trekken.
Kan echter nergens mijn kogeldruk achterhalen. Staat niet op mijn auto papieren.
Een trailer verhuurder zegt tegen mij dat ik met een teruggebrachte trailer(in gewicht) met deze auto 1 paard kan trekken.
Ik zie dat zelf helemaal niet zitten. Of ben ik nou zo voorzichtig?