[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Duhelo

Berichten: 29567
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 15:48

@ sdi:
ik heb "maar" 1800 kilo nodig (heb 1400-1500 kilo achter de haak, 1 paardstrailer), heb wel twee paarden, maar die kunnen niet samen op de trailer.
Alles boven de 1800 kilo kunnen trekken is fijn meegenomen.
plan is om een te importeren uit duitsland (X5, 4 jaar oud, tussen de 10 000 en 15 000 euro :) )

josie
Berichten: 5412
Geregistreerd: 22-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 20:25

Huertecilla schreef:
Dames (en heren).
Het is ERG eenvoudig.

Afgezien van uiteraard een vaardige bestuurder/ster (en uiteraard altijd een capabele bijrijder/ster) zijn er slechts TWEE dingen van belang om veilig met een paardentrailer op pad te gaan:

1. Hoe zwaarder de trekkende auto is tov de beladen aanhanger, hoe veiliger.
Hou (binnen het vlakke NL) een max. aanhangergewicht van 90% aan. Uitzonderingen bevestigen die prima vuistregel.

2. Meet de relatieve hóógtes van de kogel en de koppeling.
Onbelaste aanhanger vrij op de banden, trekauto afgetankt en met bestuurder en bijrijder. Bovenzijde kogel moet een paar cm. hoger zijn dan de bovenzijde koppeling.


Laat het vetgedrukte nu gemiddeld genomen een probleem zijn...........
Als ik al zie hoe men zich gemiddeld genomen over de weg beweegt (niet kunnen anticiperen, dan wel doen alsof men het niet kan), dan is dat zeker niet hoopvol met een aanhanger er achter, laat staan levende have!

Duhelo

Berichten: 29567
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 21:28

ben ik weer :D
ik raak er niet aan uit.
wat vinden jullie van deze :
http://www.autoweek.nl/auto/45647/bmw-525d-executive
mag 2000 kilo trekken, weegt leeg een goede 1500 kilo. trekt dat op iets?

Waar let je op (op papier) als je een trekauto kiest.
Leeggewicht veronderstel ik (hoeveel tov hoeveel mtm trailer?)
koppel (welke aantallen bij hoeveel toeren?)
trekgewicht (met 1800 of meer kan ik in mijn geval niet verkeerd zitten (eenpaardstrailer, beladen 1400-1500 kg)
nog iets?

ikke

Berichten: 38861
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 21:38

Duhelo schreef:
Waar let je op (op papier) als je een trekauto kiest.

Dat er "Range Rover" op de motorkap staat..... :D :D

Ik heb geen ervaring met "gewone" BMW's als trekauto, maar het is een 2,9 Diesel dus in principe mag je daar wat van verwachten qua prestaties. Op papier verwacht ik er geen problemen mee; hij geeft goede cijfers. Maar dat is niet automatisch een garantie op goede rij-eigenschappen.

Duhelo

Berichten: 29567
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 21:58

helaas, de enige range dat we ons kunnen veroorloven is een van de wielen ervan :D
we zitten hier heel erg in twijfel voor een andere auto
momenteel hebben we
-mazda 323 f (mijn auto, die nu mijn trailer (beladen schat ik 1400 kilo) trekt)
heel goede auto, maar loopt tegen de 200 000 km, en is eigenlijk kwa eigen gewicht te licht voor een aanhanger (imo), het trekken zelf doet die trouwens fantastisch, zelfs uit nat gras, geen greintje pijn.
- mercedes sprinter (vriends bedrijfswagen, maar die is 6 op 7 dagen weg van huis)
- opel vectra c stationwagen 1.9, 150 pk (op papier }> ), die mag 1600 kilo trekken, eigen gewicht een goede 1500 dacht ik. => heeft al de 2 paards (cheval liberté 2002 XL) met mijn trekpaard erin zonder problemen getrokken.)
probleem met deze wagen is dat het beetje probleemauto is, al vanalles aan kapot geweest, momenteel een kapot vliegwiel.

we zitten dus met de keuze om de mazda en de vectra te verkopen (beide met groot verlies) en een betere wagen te kopen, echter zitten we direct in een hele dure prijsklasse.
ofwel doen we de mazda weg en vervangen het vliegwiel van de vectra, met de kans dat er binnen 6 maand weer iets groots kapot gaat ervan ...

wat is wijsheid?

Suelza

Berichten: 6474
Geregistreerd: 02-08-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 22:21

Ik ben aan het twijfelen over een Nissan Patrol uit 1998 (ik zoek een oudere auto ivm bijtelling), 2.8L tdi

Iemand daar ervaring mee? Waarop te letten vwb gebreken?

Apostrof

Berichten: 3957
Geregistreerd: 25-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 22:56

Huertecilla schreef:
Ook verbazend is dat het onzinwoord ´kogeldruk´ nog steeds schering en inslag is. Helemáál omdat paardentrailers tandenassers zijn waarbij kogelhóógte het punt is.
Kogeldruk blijft belangrijker.

Zodra je vering voorbij een bepaald punt (bepaalde weerstand is) krijg je
a) te maken met een carrosserie die voorbij z'n maximum gaat vervormen, en;
b) te maken met een volledig veranderde wegligging, grenzend aan oncontroleerbaar.

Je kan iedere auto in principe aan z'n trekhaak "optillen", maar omlaag drukken tot op het einde van de veerweg geeft de meeste vreemde resultaten op de weg. I.v.m. punt a) hebben de auto's met de sterkste carrosserieën (bijv. een ladderchassis) altijd de hoogst toegestane treklasten.

Dat kogelhoogte alles behalve onbelangrijk is is logisch, maar veerbereik (en de wegligging op verschillende punten binnen dat bereik) is vele malen belangrijker; vind daar maar eens een betrouwbare waarde voor. Een SsangYong Korando ligt fijner voor de trailer dan een SWB Terrano of (in mijn optiek, ook al komt ie er dichtbij) een SWB Nissan Patrol, maar aanwijzen waar dat aan ligt wordt meten en controleren op allerlei punten.

Daarnaast verandert het toepassen van hulpveren het weggedrag en bovenstaande waardes bij iedere auto drastisch, er zijn nauwelijks fabrikanten die die dingen zelf aanbieden of het verschil aanprijzen.

@Huertecilla: Hoe graag jíj het ook wil en hoe vaak je het ook blijft zeggen, er zijn nu eenmaal mensen die het zich niet kunnen of willen permitteren om met een enorm ruim bemeten auto een paardentrailer te trekken. In die gevallen kan je die mensen beter van het best mogelijke alternatief voorzien - rijden gaan ze namelijk tóch.

Verder, hoe graag we hier ook een dikke 4x4 voor een trailer zien - bijvoorbeeld de Audi A3 3.2 quattro is voor een tweepaardstrailer met één paard erin gewoon een zeer capabele auto met op alle vlakken voldoende overwicht (op papier mag ie 'm zelfs trekken met twéé paarden erin, kan je uit ervaring vertellen dat dat heel niet slecht aanvoelt). Het eeuwige geschreeuw dat een Mercedes Sprinter of LaRo de enige correcte oplossing is word ik persoonlijk toch wel een beetje moe. Niet iedereen is zo technisch als ik, jij, of ikKE en nog veel minder mensen hebben geld voor een nieuwe.

Je hoort mij hier ook niet continu roepen dat ik vind dat je die ouwe rammelbakken van je eens weg moet doen omdat het slecht voor het milieu is (en daarmee slecht voor míjn gezondheid), en dat is wél mijn mening.

Ariebren
Berichten: 8493
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: Goudswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 23:21

Suelza schreef:
Ik ben aan het twijfelen over een Nissan Patrol uit 1998 (ik zoek een oudere auto ivm bijtelling), 2.8L tdi

Iemand daar ervaring mee? Waarop te letten vwb gebreken?



Ik heb er eentje uit 1997.
Motorisch geen problemen meer met een gescheurde kop.
Motor is ook iets anders dan de oudere types.

Waar ik tegenaan liep was de slechte status van de remleidingen.
Een aantal waren al vervangen, afgelopen APK zijn er nog een paar vervangen.
Waar al mijn ouwe patrols last van hadden is het vast gaan zitten van de remklauwen op de schijven.
De 1997 had dus bij aankoop ook 2 remklauwen die niet goed opende bij remmen loslaten.

Maar ik zeg er wel bij, de polderwegen, waar ik woon, zijn soms erg smerig met vette klei.

En de kogelhoogte tov mijn trailer moet ik eens goed nameten.
De auto zakt 5 cm van achteren bij aankoppelen lege trailer.
Eind conclusie voor mij is.
Koop er een, maar ga naar een garage toe voor de APK, die niet sjoemelt, omdat je van die mooie ogen hebt.

Indomitable

Berichten: 1651
Geregistreerd: 28-05-06
Woonplaats: Someren

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 23:27

Wij hebben eerst een BMW 728I benzine automaat gehad, reed heerlijk met de trailer. Alleen opletten op concours terrein als het geregend had. Het is nu eenmaal niet een terrein wagen.

Daarna hebben we een Jeep Grand Cherokee gehad, met de trailer fijn alleen was de auto volgens mij op een blauwe maandag gemaakt. Zoveel problemen met die auto gehad dat hij snel vertrokken is.

Inmiddels hebben ik een BMW 525I benzine automaat en ook dat gaat prima met een 1,5 paards trailer met een paard van 550/600 kg.

Suelza

Berichten: 6474
Geregistreerd: 02-08-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 23:32

Ariebren schreef:
Suelza schreef:
Ik ben aan het twijfelen over een Nissan Patrol uit 1998 (ik zoek een oudere auto ivm bijtelling), 2.8L tdi

Iemand daar ervaring mee? Waarop te letten vwb gebreken?



Ik heb er eentje uit 1997.
Motorisch geen problemen meer met een gescheurde kop.
Motor is ook iets anders dan de oudere types.

Waar ik tegenaan liep was de slechte status van de remleidingen.
Een aantal waren al vervangen, afgelopen APK zijn er nog een paar vervangen.
Waar al mijn ouwe patrols last van hadden is het vast gaan zitten van de remklauwen op de schijven.
De 1997 had dus bij aankoop ook 2 remklauwen die niet goed opende bij remmen loslaten.

Maar ik zeg er wel bij, de polderwegen, waar ik woon, zijn soms erg smerig met vette klei.

En de kogelhoogte tov mijn trailer moet ik eens goed nameten.
De auto zakt 5 cm van achteren bij aankoppelen lege trailer.
Eind conclusie voor mij is.
Koop er een, maar ga naar een garage toe voor de APK, die niet sjoemelt, omdat je van die mooie ogen hebt.



Maar over het algemeen wel tevreden over? Alleen de remklauwen en leidingen in de gaten houden dus?

fransje23

Berichten: 16280
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 23:46

HLPhoto schreef:
Ik weet niet hoe hij qua gewicht zit, maar van de Peugeot-concurrent (de 1.6 HDiF) zijn een aantal varianten gebruikt die de startmotor gebruiken om wat extra koppel bij lage toerentallen te genereren. Loopt dus iets makkelijker weg vanaf stationair dan de Renault variant.

Qua koppel is de Fiat 1.6 het sterkst, die zit flink boven de 300 Nm bij een erg laag toerental en haalt dat ook ruim. De enige standaard 1.6 JTDm MiTo die ik op de rollenbank gezien heb leverde standaard - ik heb het even opgezocht - al 330 Nm bij 1900 tpm als maximumkoppel, maar bij 1400 tpm al 280... nu is die motor wel íets anders dan die uit de zwaardere auto's (m.n. andere turbo) met dat blok zoals de Lancia Delta en de Alfa Romeo Giulietta, maar ondanks dat die laatste twee mogelijk iets later trekken dan de MiTo: de basis is er, en die is goed en sterk.

Voor al die blokken (en de auto eromheen) geldt: Je gaat 'm naar verhouding erg zwaar belasten, onderhoud 'm dus ook als zodanig.

Als aanhangerauto schijnt - qua besturing - overigens de Mazda 3 diesel een erg goede te zijn, zijn erg hoge aanhangergewichten mogelijk. Nadeel van de sterkste diesel van die auto vind ik dat er bij lage toerentallen echt helemaal niemand thuis is (ken 'm uit de Lexus is220d). Is ie eenmaal op toeren, dan zit je paard ineens op de stang.

Let overigens bij al die auto's wél even op de kogeldruk die de auto mag hebben. M'n oude C4 mocht bijvoorbeeld iets van 1800 kg trekken, maar met een max. kogeldruk van 46 kg. Heb je dus geen fluit aan, het is al een enorme uitdaging om een paardentrailer te vinden die - op papier - een kogeldruk heeft van max. 50.
Met een trailer die - op papier - 75 kg kogeldruk heeft zit je dichter bij de werkelijkheid, als je een aanhanger perfect belaadt kan je dat nl. prima aanhouden, maar als je paard gek doet en een keer flink steigert in de trailer zou het me niet verbazen als de kogeldruk kortstondig dichter bij 300 zit...

Dit is - op papier in ieder geval - ook wel een goede trekker: http://www.autoweek.nl/auto/68931/honda ... iness-mode

Helaas geen ervaring mee. De laatste Civic waar ik in gereden heb was het populaire petjesmodel _O-


Bedankt!

Ben nu aan het bedenken of ik niet beter mijn Volvo V40 2.0 16v even goed kan laten opknappen en daarna verder afrijden tot zijn "pensioen". Auto rijd fijn met de trailer, trekt het echt makkelijk. Nog een voordeel is dat hij op LPG rijd en aangezien ik 95% zonder trailer rijd is dat toch ook wel erg voordelig.


Ik zou echt graag een 4-wd gaan rijden maar dat is in mijn situatie niet echt betaalbaar. Ik rijd niet heel vaak met een trailer en als ik dat doe is het met maar 1 paardje erin van 500 kg. :)

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 13:26

josie schreef:
Laat het vetgedrukte nu gemiddeld genomen een probleem zijn...........


Wat de vuistregel van 90% al heel ´schappelijk´voor de ruiters* maakt.
Ikzelf vind dat dit ook in NL best lager is, liever 80%
In NL is namelijk de verkeersdrukte hoog en mag je uit economische belang maar liefst 90 8)7
Dat is net zo risicoverhogend als hellingen in bergachtiger landschap.

* bewuste woordkeuze want een paardenlíefhebber gaat én zo weinig mogelijk én zo veilig mogelijk met dien dier(en) in een kist op wielen achter de auto door het verkeer.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 13:32

HLPhoto schreef:
@Huertecilla: Hoe graag jíj het ook wil en hoe vaak je het ook blijft zeggen, er zijn nu eenmaal mensen die het zich niet kunnen of willen permitteren om met een enorm ruim bemeten auto een paardentrailer te trekken. In die gevallen kan je die mensen beter van het best mogelijke alternatief voorzien - rijden gaan ze namelijk tóch.


Dat is hetzelfde als mensen voorlichten over hoe ze het beste, meest ´humaan´, een zeehondje kunnen doden want ze dragen nu eenmaal tóch bont.

Als jij graag mensen wil voorlichten over het best mogelijke alternatief, licht ze dan voor over het waarom van die 90% en de kogelhóógte.
Als zij zich dat niet willen/kunnen permitteren/begripen, dan is dat geen alibi. Blijft onveilig voor een díer. Een paard is geen koelkast.
Ga jij ´voorlichten´ over marginale manieren van paardvervoeren dan ben jij deelgenoot daarvan. Mensen lezen dit namelijk als zijnde goed en veilig omdat ze dit zo wíllen lezen.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 13:45

ikke schreef:
maar het is een 2,9 Diesel dus in principe mag je daar wat van verwachten qua prestaties.


Daar doe je het wéér!! _-:(
Het gaat niet om een spórtauto.
Betere ´prestaties´ zijn alleen maar risicoverhogend. Schakel een versnelling lager en je hebt trekkracht genoeg :)*
Minder snel kunnen optrekken maakt voor de paarden dat ze minder naar achter (en voor) gekwakt worden tijden het optrekken/opschakelen.
Minder snel kunnen rijden maakt voor de paarden dat de minder risico lopen.

Vervolgens heb je er geen problemen mee dat er veel meer gewicht achter de auto hangt dan het ding zelf weegt.
Lekkere combinatie met ´prestaties´; kan je sneller te weinig in te brengen hebben...

Maar ja, onder de streep is Bokt nu eenmaal een ruíterforum, geen dierenwelzijnsforum.

Waratje
Berichten: 10180
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 13:49

Huertecilla schreef:
Minder snel kunnen optrekken maakt voor de paarden dat ze minder naar achter (en voor) gekwakt worden tijden het optrekken/opschakelen.
Minder snel kunnen rijden maakt voor de paarden dat de minder risico lopen.

Wat een auto kan is niet hetzelfde als wat de chauffeur doet, HC. Een kundig chauffeur kan goed gebruikmaken van dat beetje meer oempf als het nut heeft en houdt het zo gladjes mogelijk voor de paarden. Persoonlijk heb ik liever een auto waar wat reserve oempf inzit die je niet gebruikt, dan dat je altijd tegen de rand van de capaciteiten aanzit te duwen.

randcas
Berichten: 22
Geregistreerd: 22-02-12
Woonplaats: spierdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 16:30

Wij hebben voor de 2 paardstrailer een camper ervoor omgebouwde Volkswagen bus hij trekt het met gemak

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 17:40

Waratje schreef:
Persoonlijk heb ik liever een auto waar wat reserve oempf inzit die je niet gebruikt, dan dat je altijd tegen de rand van de capaciteiten aanzit te duwen.


Dat geldt voor alle aspecten.
Itt ´prestaties´ vooral veílige capaciteiten.
80% dan dus maar? Geeft automatisch minder oempf nodig.

Ariebren
Berichten: 8493
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: Goudswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 17:45

ikke schreef:
Duhelo schreef:
Waar let je op (op papier) als je een trekauto kiest.

Dat er "Range Rover" op de motorkap staat..... :D :D

Ik heb geen ervaring met "gewone" BMW's als trekauto, maar het is een 2,9 Diesel dus in principe mag je daar wat van verwachten qua prestaties. Op papier verwacht ik er geen problemen mee; hij geeft goede cijfers. Maar dat is niet automatisch een garantie op goede rij-eigenschappen.


Dat er Nissan Patrol op de achterklep staat.

Apostrof

Berichten: 3957
Geregistreerd: 25-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 20:05

Huertecilla schreef:
HLPhoto schreef:
@Huertecilla: Hoe graag jíj het ook wil en hoe vaak je het ook blijft zeggen, er zijn nu eenmaal mensen die het zich niet kunnen of willen permitteren om met een enorm ruim bemeten auto een paardentrailer te trekken. In die gevallen kan je die mensen beter van het best mogelijke alternatief voorzien - rijden gaan ze namelijk tóch.


Dat is hetzelfde als mensen voorlichten over hoe ze het beste, meest ´humaan´, een zeehondje kunnen doden want ze dragen nu eenmaal tóch bont.
Onzin. Als je een metafoor wil gebruiken, denk er dan echt over na en gebruik een goede. :)

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 15:30

HLPhoto schreef:
Onzin. Als je een metafoor wil gebruiken, denk er dan echt over na en gebruik een goede. :)


Jij víndt het onzin.
Ik vind het een goede.

mamendt
Berichten: 901
Geregistreerd: 24-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 11:58

wie weet wat de kogeldruk is van een weijer trailer anderhalfpaards??? het staat niet op het papier.
of hoe meet je dat? Mijn auto mag 65 hebben.....
Wie o wie!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 12:11

Wij hebben een renault clio estate 1.5 diesel en mag 1200 kg trekken. Kogeldruk 75.

Nu hadden wij laats een discussie met iemand die zei dat onze auto makkelijk een anderhalf paards trailer met 1 paard kan trekken... In onze beleving kan dat niet en is onze auto licht. En zit je al gauw aan de 1200kg

Kan iemand ons informeren over de situatie en of het nou wel of niet kan?

Anoniem

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 13:00

Ik zie dat die dingen rond de 1080 kg wegen, is veel te licht om het veilig te houden.

ivy_power89

Berichten: 6434
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 13:11

Daarbij moet je dan een hele lichte trailer, en een licht paardje hebben wil je er aan kunnen komen.
Maar wat hollywood86 zegt, zou ik het ook zeker niet doen

josie
Berichten: 5412
Geregistreerd: 22-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 13:28

mamendt schreef:
wie weet wat de kogeldruk is van een weijer trailer anderhalfpaards??? het staat niet op het papier.
of hoe meet je dat? Mijn auto mag 65 hebben.....
Wie o wie!!!!!


ls het goed is staat de kogeldruk van de trailer vermeld op het aankoppelstuk / dissel, voor aan de auto.
Daarnaast kan je het meten met een kogeldrukmeter:
http://www.trailerplus.nl/detail/149271 ... ststof.htm