Ik weet niet hoe hij qua gewicht zit, maar van de Peugeot-concurrent (de 1.6 HDiF) zijn een aantal varianten gebruikt die de startmotor gebruiken om wat extra koppel bij lage toerentallen te genereren. Loopt dus iets makkelijker weg vanaf stationair dan de Renault variant.
Qua koppel is de Fiat 1.6 het sterkst, die zit flink boven de 300 Nm bij een erg laag toerental en haalt dat ook ruim. De enige standaard 1.6 JTDm MiTo die ik op de rollenbank gezien heb leverde standaard - ik heb het even opgezocht - al 330 Nm bij 1900 tpm als maximumkoppel, maar bij 1400 tpm al 280... nu is die motor wel íets anders dan die uit de zwaardere auto's (m.n. andere turbo) met dat blok zoals de Lancia Delta en de Alfa Romeo Giulietta, maar ondanks dat die laatste twee mogelijk iets later trekken dan de MiTo: de basis is er, en die is goed en sterk.
Voor al die blokken (en de auto eromheen) geldt: Je gaat 'm naar verhouding erg zwaar belasten, onderhoud 'm dus ook als zodanig.
Als aanhangerauto schijnt - qua besturing - overigens de Mazda 3 diesel een erg goede te zijn, zijn erg hoge aanhangergewichten mogelijk. Nadeel van de sterkste diesel van die auto vind ik dat er bij lage toerentallen echt helemaal niemand thuis is (ken 'm uit de Lexus is220d). Is ie eenmaal op toeren, dan zit je paard ineens op de stang.
Let overigens bij al die auto's wél even op de kogeldruk die de auto mag hebben. M'n oude C4 mocht bijvoorbeeld iets van 1800 kg trekken, maar met een max. kogeldruk van 46 kg. Heb je dus geen fluit aan, het is al een enorme uitdaging om een paardentrailer te vinden die - op papier - een kogeldruk heeft van max. 50.
Met een trailer die - op papier - 75 kg kogeldruk heeft zit je dichter bij de werkelijkheid, als je een aanhanger perfect belaadt kan je dat nl. prima aanhouden, maar als je paard gek doet en een keer flink steigert in de trailer zou het me niet verbazen als de kogeldruk kortstondig dichter bij 300 zit...
Dit is - op papier in ieder geval - ook wel een goede trekker:
http://www.autoweek.nl/auto/68931/honda ... iness-modeHelaas geen ervaring mee. De laatste Civic waar ik in gereden heb was het populaire petjesmodel
