Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ikke schreef:Ding weegt overigens 800kg en mag dat ook trekken, vindt de fabrikant.
Huertecilla schreef:ikke schreef:Ding weegt overigens 800kg en mag dat ook trekken, vindt de fabrikant.
Dát is nu een groot misverstand.
De auto kán dat technisch trekken. Met een dergelijk aanhangergewicht gaat de auto niet kapot; de koppeling niet in rook op en het chassis niet krom bv. en haalt de combinatie de eisen voor de remproef.
Het zegt NIETS over veilig wegedrag, NIETS over de controle over de aanhanger![]()
De wetgever laat hier een forse steek vallen en laat zich om onbegrijpelijke redenen verleiden tot vréémde opgaves.
Zo heeft de RDW voor de SSangYing Korando een aanhangergewicht van 3500 kilo op het kenteken gezet.
Het ding kan dat technisch inderdaad aan.
Helaas is met brandstof in de tank dan het maximale treingewicht al overschreden.....
Die Korando weegt slechts 1875 kilo en hoewel het ding door een extréém korte achteroverbouw en voor zo´n korte auto lange wilebasis heeft dus wat meer aankan is 85% 1600 kilo.
Zie hier de betrekkelijkheid van wat kan versus wat verstandig is.
ikke schreef:ja en?
Ik kan daar dus 795kg trailer achter knopen, zonder de auto om zeep te helpen. Toch handig als de trailer even verplaatst moet worden............
Huertecilla schreef:ikke schreef:ja en?
Ik kan daar dus 795kg trailer achter knopen, zonder de auto om zeep te helpen. Toch handig als de trailer even verplaatst moet worden............
Dat klopt. Je hebt het door![]()
Je kán er de trailer een stukje mee verzetten.
Het ´Ja, en?´ is dat je níet verantwoord met die combinatie over de weg tuft en al helemaal niet als de helft ervan levend gewicht zou zijn.
Het 4x4 is trouwens niets magisch wat het max. aanhangergewicht vrhoogt en al helemaal NIET het veílige maximum..
Bij SUV´s is er vaak geen subchassis en is dat dus niet sterker. Een echte 4x4 staat op een chassis en dat maakt dat er een zwaardere last achter kan voor er wat kapot gaat.
ikke schreef:Het enige nut van 4x4 bij een Pinda is dat de eindoverbrening verlaagt is, zodat er meer trekkracht beschikbaar is in de lagere versnellingen (wat uiteraard ten koste gaat van 'top'snelheid).
Huertecilla schreef:ikke schreef:Het enige nut van 4x4 bij een Pinda is dat de eindoverbrening verlaagt is, zodat er meer trekkracht beschikbaar is in de lagere versnellingen (wat uiteraard ten koste gaat van 'top'snelheid).
De Styer Puch staat op een ladderchassis wat ook meer bodemvrijheid geeft. Dat geeft meer terreinvaardigheid. Dat maakt het wéggedrag minder goed.
Dit is naadloos toepasbaar op andere echter terreinwagens. De terreinwaardigheid heeft een prijs in weggedrag.
De exrtra reductie, krachtige motor, goede koeling, sterke chassis maken dat het téchnisch HEEL veel kan trekken.
Het mindere weggedrag maakt dat het procentueel níet veilig meer kan trekken op de weg.
MarijeR schreef:Denk dat het vooral gevaarlijk is als je op stap gaat met het idee van paarden in een doodskist op wieltjes.
Als je geen vertrouwen hebt, blijf dan vooral thuis...
ikke schreef:Een Pinda heeft geen ladderschassis............
Flaver schreef:ikke schreef:Ik bied je over, Fiat Panda...............
Ford Fusion 68pkhoeveel heeft de panda? ik ken die niet!