Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karijn

Berichten: 5678
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 22:19

Mensen, laten we een ander heel belangrijk aspect even niet vergeten in dit hele technische verhaal over gewichten en richtlijnen/wetten en "veilige" combi's. Het aspect dat ik even in de discussie wil gooien is de automobilist, lees chauffeur. Los van alle toegestane gewichten en combi's die op de weg rijden waarvan je je afvraagt of het gewichtstechnisch wel allemaal is toegestaan. Ongelukken gebeuren in principe nog steeds door menselijk handelen. Ja, ook deels door technische mankementen aan je apparatuur maar dan spelen gewichten geen rol meer, zeker niet als je bijvoorbeeld slechts 50 kg boven de toestane kilogrammen zit. Je kan nog zo "veilig" op pad gaan met bijvoorbeeld een Range Rover 4,8 liter Vogue met een nette 1,5 paardstrailer erachter waar een leuke NRPS pony in staat...als de chauffeur een hork van de bovenste plank is en onverantwoord over de weg raast en er gebeurt wat...geen agent of verzekeraar die in dit geval gaat lopen miepen over toegestane gewichten op dat moment...
Ja, bij de twijfelachtige combi's zal men wel kijken naar de groene papiertjes, zeker als jouw verzekeringsgeld ermee gemoeid is, is het slim om "veilig" op pad te gaan maar wees dan ook eerlijk door te zeggen of het überhaupt slim is om met een combi op pad te gaan als je geen goede chauffeur bent...En dat je dan leuk E achter je B hebt staan, zegt in mijn ogen nog steeds niets over je rijkunsten. Zeker niet als je je E met zo'n leuke 1 dagsactie hebt gehaald.

(sorry, mijn hormonen spelen momenteel erg op...en niet alleen dat...)

SnoevieJarig

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 22:30

maar iedereen moet natuurlijk ergens beginnen,je gaat pas leren als je het regelmatig doet. alleen zou je als beginnend bestuurder met je E dan,nog niet op pad moeten gaan met een erg zware combinatie

mijn vader vertrouw ik 100%,ik durf wel te zeggen dat hij een uitstekende chauffeur met de trailer is,ook omdat hij veel ervaring met veel verschillende combinaties/voertuigen/aanhangers heeft en zich ook goed bedenkt dat er iets heel kostbaars achter de auto in de trailer staat
Laatst bijgewerkt door Snoevie op 20-08-10 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Rhine_
Berichten: 3378
Geregistreerd: 16-09-08
Woonplaats: Maaseik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 22:30

ikke schreef:
Flaver schreef:
ik zal maar niet zeggen waar wij de trailer soms achterhangen...

Ik bied je over, Fiat Panda...............


Ford Fusion 68pk }> hoeveel heeft de panda? ik ken die niet!

SnoevieJarig

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 22:32

kan dat een trailer trekken???

ikke

Berichten: 38789
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 22:35

Flaver schreef:
ikke schreef:
Ik bied je over, Fiat Panda...............


Ford Fusion 68pk }> hoeveel heeft de panda? ik ken die niet!

45pk voor de Pinda, maar wel een 4x4...........

Ding weegt overigens 800kg en mag dat ook trekken, vindt de fabrikant.

Rhine_
Berichten: 3378
Geregistreerd: 16-09-08
Woonplaats: Maaseik

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 22:36

45pk en 4x4, hoe kan dat?

ikke

Berichten: 38789
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 22:41

Flaver schreef:
45pk en 4x4, hoe kan dat?

nou gewoon, omdat steyer puch er een aangedreven achteras (en dito versnellingsbak) onder hing..........

Rhine_
Berichten: 3378
Geregistreerd: 16-09-08
Woonplaats: Maaseik

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 22:42

oke, hihih

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 23:26

Wel een paar zinnen mbt tandemasser, kogelhoogte en -last gevonden op de site van een aanhangerconstructeur.

´Bij een tandemasser is het belang van de kogelhoogte nog groter. De massa van de beladen aanhanger wordt ongeveer gelijk over de beide assen verdeeld en de aanhanger moet evenwijdig met het wegdek blijven rijden. Is dat niet meer het geval dan zal de ene as ten koste van de andere as worden ontlast.´

Omdat de tandemasser niet zelfsturend is, wringen de banden bij elke geringste richtingverandering. Bij niet horizontaal rijden worden de zwaarst belaste banden hierdoor dubbel zwaar belast en - heet.

´Als richtlijn voor de kogeldruk kunt u 5 a 10% van het gewicht van de beladen aanhanger aanhouden, met een maximum van 75 kg.´

Bij meer dan 75 kilo wordt in de regel het stuurgedrag van de trekkende auto te sterk beïnvloed.
Bij de tandemasser zal de last op de kogel minder variëren omdat de twee assen de aanhanger horizontaal in evenwicht houden.

´De hoogte van de kogel moet (bij beladen trekker) zo afgesteld worden dat de aanhanger horizontaal blijft en met de kogeldruk binnen de grenzen.´

Vandaar dat bij een tandemasser niveau-regeling niet echt een luxe is.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 23:37

ikke schreef:
Ding weegt overigens 800kg en mag dat ook trekken, vindt de fabrikant.


Dát is nu een groot misverstand.

De auto kán dat technisch trekken. Met een dergelijk aanhangergewicht gaat de auto niet kapot; de koppeling niet in rook op en het chassis niet krom bv. en haalt de combinatie de eisen voor de remproef.
Het zegt NIETS over veilig wegedrag, NIETS over de controle over de aanhanger :)*

De wetgever laat hier een forse steek vallen en laat zich om onbegrijpelijke redenen verleiden tot vréémde opgaves.
Zo heeft de RDW voor de SSangYing Korando een aanhangergewicht van 3500 kilo op het kenteken gezet.
Het ding kan dat technisch inderdaad aan.
Helaas is met brandstof in de tank dan het maximale treingewicht al overschreden.....
Die Korando weegt slechts 1875 kilo en hoewel het ding door een extréém korte achteroverbouw en voor zo´n korte auto lange wilebasis heeft dus wat meer aankan is 85% 1600 kilo.
Zie hier de betrekkelijkheid van wat kan versus wat verstandig is.

ikke

Berichten: 38789
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 23:48

Huertecilla schreef:
ikke schreef:
Ding weegt overigens 800kg en mag dat ook trekken, vindt de fabrikant.


Dát is nu een groot misverstand.

De auto kán dat technisch trekken. Met een dergelijk aanhangergewicht gaat de auto niet kapot; de koppeling niet in rook op en het chassis niet krom bv. en haalt de combinatie de eisen voor de remproef.
Het zegt NIETS over veilig wegedrag, NIETS over de controle over de aanhanger :)*

De wetgever laat hier een forse steek vallen en laat zich om onbegrijpelijke redenen verleiden tot vréémde opgaves.
Zo heeft de RDW voor de SSangYing Korando een aanhangergewicht van 3500 kilo op het kenteken gezet.
Het ding kan dat technisch inderdaad aan.
Helaas is met brandstof in de tank dan het maximale treingewicht al overschreden.....
Die Korando weegt slechts 1875 kilo en hoewel het ding door een extréém korte achteroverbouw en voor zo´n korte auto lange wilebasis heeft dus wat meer aankan is 85% 1600 kilo.
Zie hier de betrekkelijkheid van wat kan versus wat verstandig is.

ja en?
Ik kan daar dus 795kg trailer achter knopen, zonder de auto om zeep te helpen. Toch handig als de trailer even verplaatst moet worden............

SnoevieJarig

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 07:41

HC : bedankt voor je stukje!

ik heb een peugeot 107,en geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om daar een trailer achter te hangen,ook niet even voor verplaatsing

YvonneNEL

Berichten: 348
Geregistreerd: 14-09-09
Woonplaats: Beemster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 08:01

Ik rij met een Daihatsu Feroza voor de trailer. Echt een leuk ding <3 . Een dotje. MAAR (bijna helaas) we hebben nu een Daihatsu Rocky (oldtimer) gekocht, maar die moet nog opgelapt worden dus ik ben blij voorlopig nog met m'n Feroza te kunnen rijden.... Uiteindelijk moet de Feroza weg ;( . Misschien kan ik het wel via Bokt te koop zetten. Ach dat zien we dan wel weer. Wil er nu nog niet aan denken.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 09:30

ikke schreef:
ja en?
Ik kan daar dus 795kg trailer achter knopen, zonder de auto om zeep te helpen. Toch handig als de trailer even verplaatst moet worden............


Dat klopt. Je hebt het door :)*

Je kán er de trailer een stukje mee verzetten.

Het ´Ja, en?´ is dat je níet verantwoord met die combinatie over de weg tuft en al helemaal niet als de helft ervan levend gewicht zou zijn.

Het 4x4 is trouwens niets magisch wat het max. aanhangergewicht vrhoogt en al helemaal NIET het veílige maximum..
Bij SUV´s is er vaak geen subchassis en is dat dus niet sterker. Een echte 4x4 staat op een chassis en dat maakt dat er een zwaardere last achter kan voor er wat kapot gaat.
Een echte 4x4 heeft vaak een overbemeten koelsysteem en dat geeft dat de motor zwaar belast mag worden = veel kan trekkken.
Een echte 4x4 heeft een reductiebak waardoor deze een heel zware aanhanger van stilstand in beweging kan krijgen zonder de koppeling te verbranden.
Verder zijn het de banden welke de grens van de remvertraging zijn. Dat maakt 4x4 of niet, niets uit. Terreinprofiel wel; dat heeft minder grip op verharding. Zowel bij remmen als bij sturen en maakt dat je mínder gewicht zou moeten trekken.
Een 4x4 is vaak een hoger auto en dat maakt dat je mínder stabiel bent = mínder trekken.
Een goed voorbeeld dat het téchnisch kunnen niet hetzelfde is als veilig.
Een goed voorbeeld van rare mythes.

Een echte 4x4 kán absurd veel trekken. Een echte 4x4 kan veílig helemaal niet meer over de weg sturen. Een even zware personenwagen ligt stabieler en heeft een kortere remweg :)*
Ook voor een 4x4 geldt dat 70-85% van het gewícht een praktijkbewezen richtlijn is voor het optimale compromis tussen veiligheid en middelen.
Juist bij een echte 4x4 geldt dat rijderservaring sterk van invloed is of 70 of 85% verstandig is. Juist een 4x4 is door de hogere opbouw minder makkelijk in grenssituaties.

Die oude Styer-Puch Panda 4x4 kan technisch meer trekken. Heeft echter een sléchter weggdrag en moet voor even veilig rijgedrag een mínder zware aanhanger trekken dan het niet 4x4 zustermodel met even brede banden :)*
4x4 is geen magische trekveiligheidsverbetering.

ikke

Berichten: 38789
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 09:44

Huertecilla schreef:
ikke schreef:
ja en?
Ik kan daar dus 795kg trailer achter knopen, zonder de auto om zeep te helpen. Toch handig als de trailer even verplaatst moet worden............


Dat klopt. Je hebt het door :)*

Je kán er de trailer een stukje mee verzetten.

Het ´Ja, en?´ is dat je níet verantwoord met die combinatie over de weg tuft en al helemaal niet als de helft ervan levend gewicht zou zijn.

Het 4x4 is trouwens niets magisch wat het max. aanhangergewicht vrhoogt en al helemaal NIET het veílige maximum..
Bij SUV´s is er vaak geen subchassis en is dat dus niet sterker. Een echte 4x4 staat op een chassis en dat maakt dat er een zwaardere last achter kan voor er wat kapot gaat.

Het enige nut van 4x4 bij een Pinda is dat de eindoverbrening verlaagt is, zodat er meer trekkracht beschikbaar is in de lagere versnellingen (wat uiteraard ten koste gaat van 'top'snelheid).

MarijeR

Berichten: 24985
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 09:55

Mijn zitmaaier krijgt ook beweging in de trailer :+

Overigens twijfel ik geen moment over de trekkracht van de defender. Dat ding is gebouwd op trekken.
Zelfs een volle ifor met 2 grote paarden trekt ie met zeer veel gemak en hij lacht als er 4-6 minipaarden mee gaan. Enige nadeel is dat ie zoveel zuipt...
Al vond ik dat de disco die we een keer mee hadden wel wat comfortabeler zat. Is ook niet geheel onbelangrijk op lange ritten, meeste ritten zijn voor ons 500-1200km in een weekend.

Denk dat het vooral gevaarlijk is als je op stap gaat met het idee van paarden in een doodskist op wieltjes.
Als je geen vertrouwen hebt, blijf dan vooral thuis...

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 10:25

ikke schreef:
Het enige nut van 4x4 bij een Pinda is dat de eindoverbrening verlaagt is, zodat er meer trekkracht beschikbaar is in de lagere versnellingen (wat uiteraard ten koste gaat van 'top'snelheid).


De Styer Puch staat op een ladderchassis wat ook meer bodemvrijheid geeft. Dat geeft meer terreinvaardigheid. Dat maakt het wéggedrag minder goed.
Dit is naadloos toepasbaar op andere echter terreinwagens. De terreinwaardigheid heeft een prijs in weggedrag.
De exrtra reductie, krachtige motor, goede koeling, sterke chassis maken dat het téchnisch HEEL veel kan trekken.
Het mindere weggedrag maakt dat het procentueel níet veilig meer kan trekken op de weg.

ikke

Berichten: 38789
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 10:27

Huertecilla schreef:
ikke schreef:
Het enige nut van 4x4 bij een Pinda is dat de eindoverbrening verlaagt is, zodat er meer trekkracht beschikbaar is in de lagere versnellingen (wat uiteraard ten koste gaat van 'top'snelheid).


De Styer Puch staat op een ladderchassis wat ook meer bodemvrijheid geeft. Dat geeft meer terreinvaardigheid. Dat maakt het wéggedrag minder goed.
Dit is naadloos toepasbaar op andere echter terreinwagens. De terreinwaardigheid heeft een prijs in weggedrag.
De exrtra reductie, krachtige motor, goede koeling, sterke chassis maken dat het téchnisch HEEL veel kan trekken.
Het mindere weggedrag maakt dat het procentueel níet veilig meer kan trekken op de weg.

Een Pinda heeft geen ladderschassis............

Wiwabalia

Berichten: 4863
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 10:29

Een Seat Altea XL.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 10:32

MarijeR schreef:
Denk dat het vooral gevaarlijk is als je op stap gaat met het idee van paarden in een doodskist op wieltjes.
Als je geen vertrouwen hebt, blijf dan vooral thuis...


Denk dat het vooral gevaarlijk is als je NIET bewust van het feit dat de paarden in een doodskist op wieltjes achter de auto bungelen op pad bent.
Als je teveel vertrouwen hebt blijf dan vooral thuis.

Laat je eens een rondje in de aanhanger rijden. Over de secundaire weg, door het dorp naar de snelweg, stukje 90 en weer terug. Niet op een strobaal gaan zitten maar staan en liefst niet valsspelen door je vast te houden. Spreek af dat er onderweg op een niet afgeproken punt, voor jou onverwacht, een noodstop gemaakt wordt.
Vergelijk dát eens met de stoelen in de auto. Met kreukelzones, side-inpact bars, veiligheidsgordel en klapzakken.

De aanhanger IS een doodskist op wieltjes :)*

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 10:39

ikke schreef:
Een Pinda heeft geen ladderschassis............


De huidige niet nee.
De oude Styer Puch staat op een subchassis. Beetje een hybride 4x4.
Ik weet niet wat jij hebt/had.
Is verder niet de crux, dus als jij dat nodig hebt; Ikke je hebt gelijk.

De crux = kan technisch meer trekken, maar heeft slechter weggedrag en dus met minder % even veilig.

Het is en blijft eenvoudig.
Hoe minder gewicht achter de wagen hoe veiliger.
70-85% is een praktijkbewezen compromis tussen veiligheid en middelen.
Bepaal zelf maar hoe belangrijk veiligheid is voor jou.

Valina

Berichten: 2195
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Etten-Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 10:42

Flaver schreef:
ikke schreef:
Ik bied je over, Fiat Panda...............


Ford Fusion 68pk }> hoeveel heeft de panda? ik ken die niet!


Wow, ik weet wel dat ik jullie dan liever niet tegenkom met deze combi's,..,... ;(
Dan blijf ik er óf vér áchter, of ik ga je héél snel voorbij !!

Overigens rij ik ook geen 80 km/uur met de trailer (vol of leeg), maar ben het met Ikke eens dat je beter mee kunt stromen in het verkeer.
90 km/uur is, voor mijn doen, dan ook meer een standaard snelheid, en geloof me: ik hou ook héél veel van mijn knol ! ;)
(dan heb ik het natuurlijk niet over situaties waarbij het hard regent, gevroren heeft, knetterduk is, m'n paard probeert het interieur van de trailer probeert te verbouwen of wat danslesjes aan het doornemen is in "zijn doodskist". In dát geval rij ik wel 80 km/uur. ;) )

Rhine_
Berichten: 3378
Geregistreerd: 16-09-08
Woonplaats: Maaseik

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 10:48

Ik heb wel maar een shet trailer en was maar 1x nu hebben we een mondeo.

Valina

Berichten: 2195
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Etten-Leur

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 10:54

Wat weegt nou zo'n shettrailer Flaver?

En hoeveel mag je erin laden?

Mijn vriendin zit nl. over zo'n ding na te denken, vandaar mijn vraag.

Rhine_
Berichten: 3378
Geregistreerd: 16-09-08
Woonplaats: Maaseik

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 10:55

330kg en het laadvermogen 600kg.