[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Apostrof

Berichten: 3957
Geregistreerd: 25-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 21:49

Romeo2007 schreef:
Wij kijken nu naar een audi a6 avant 2.8 quattro. Weegt leeg 1600 kg en mag 1900 trekken.
Tweepaards met 1 paard erin lukt dus wel :)
Tweepaards met 2 gaat zelfs goed denk ik, als je niet al te nauw neemt met 't gewicht.
Weleens in een A3 gereden met een lichte trailer en lichte paarden. De wegligging is zonder trailer niet zo heel bijzonder, maar hij blijft toch erg prettig aan voelen.

Was trouwens ook een 3.2 zescilinder quattro.

cillusion
Berichten: 484
Geregistreerd: 27-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 23:35

HLPhoto schreef:
1x een trailer op kenteken gehad, zo'n alu tweepaards ding, 535 kg op kenteken. Sowieso al heeeeel licht.

Woog af op 520, leeg, met reservewiel. :D Zeldzame uitzondering op de regel.


Weet je ook welk merk dat was?

Apostrof

Berichten: 3957
Geregistreerd: 25-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 00:07

Volgens mij een Böckmann, not sure.

Was wel een enorm duur ding met een speciale vloer erin, volgens mij een kunststofsoort.

mamendt
Berichten: 901
Geregistreerd: 24-01-10

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 16:32

Hoi, ik heb ook een vraag.
Mijn auto heeft een massa ledig gewicht van 1177 ( peugeot) en mag maximium trekken geremd 1300 kg.
Onze anderhalf paards trailer weegt 1100, mag ik hier mee rijden met alleen een B rijbewijs??
Wie o wie????

ikke

Berichten: 38861
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 16:39

mamendt schreef:
Hoi, ik heb ook een vraag.
Mijn auto heeft een massa ledig gewicht van 1177 ( peugeot) en mag maximium trekken geremd 1300 kg.
Onze anderhalf paards trailer weegt 1100, mag ik hier mee rijden met alleen een B rijbewijs??
Wie o wie????

Zolang je de trailer niet overbelaad (en die kans is ongeveer 1%) mag je met deze combi met B-rijbewijs rijden.
Of je er ook mee WIL rijden is een andere vraag...........

Asciugamano
Berichten: 5856
Geregistreerd: 19-12-03

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 16:44

1% kans op overbelading? Ik denk wel iets meer! ;)
Hoeveel weegt ie leeg en hoeveel weegt je paard?

mamendt
Berichten: 901
Geregistreerd: 24-01-10

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 17:35

Hoeveel de trailer leeg weegt of wat het paard weegt speelt toch geen rol???
Het is toch een formule ( technisch gezien) gewicht trailer (totaal gewicht) mag niet meer wegen dan het trekkend voertuig?

ikke

Berichten: 38861
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 17:53

sflj schreef:
1% kans op overbelading? Ik denk wel iets meer! ;)
Hoeveel weegt ie leeg en hoeveel weegt je paard?

Nee, 1% kans dat de trailer NIET overbeladen is........

cillusion
Berichten: 484
Geregistreerd: 27-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 19:51

mamendt schreef:
Hoi, ik heb ook een vraag.
Mijn auto heeft een massa ledig gewicht van 1177 ( peugeot) en mag maximium trekken geremd 1300 kg.
Onze anderhalf paards trailer weegt 1100, mag ik hier mee rijden met alleen een B rijbewijs??
Wie o wie????


Ja mag; als je E achter B hebt; en er een shetlander in stopt die niet zwaarder is dan 200 kilo. Wil je er een paard instoppen dan moet je op zoek naar een lichte 1 1/2 paards, vanaf 540 kilo tot 650 kilo, resterende tot 1100 kilo mag je paard wegen.

Asciugamano
Berichten: 5856
Geregistreerd: 19-12-03

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 21:19

@cillusion; ik denk dat ze bedoelt dat de trailer MAXIMAAL 1100 mag wegen. ;)
Een anderhalf paards trailer met een leeggewicht van 1100kg lijkt me wel wat overdreven, denk je niet?

@Ikke: Aha! :D

Ariebren
Berichten: 8493
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: Goudswaard

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 22:05

Tuurlijk mag deze combinatie.
Maar al die gewichten en rem vermogens zijn berekend op een aanhanger met wat lading erin.
Dus een laag zwaarte punt.
Een paard in een trailer heeft een hoog zwaarte punt, dus een heel ander effect op de trekkende auto.

En het aller belangrijkste, wat ik al meerdere malen geschreven heb :7

Wat is de onderhouds status van de trailer ??

Apostrof

Berichten: 3957
Geregistreerd: 25-03-08

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 23:18

Dat is met name de sleutel denk ik Ariebren.
Heb met 2-paards trailers gereden die zwaarder liepen en slechter stuurder dan een goed onderhouden 4-paards. Heb ook weleens een auto opgehaald op een enkelassige autotrailer, omgebouwd vanaf boottrailer. Stabielere aanhanger heb ik nooit gereden, stuurde fantastisch en bleef super te controleren. Zelfs tijdens een glijpartij (bergaf in Oost-Duitsland, ineens aangevroren sneeuw op de weg) en een noodstop (vol in de ABS vanaf ca. 90 km/h).

Ariebren
Berichten: 8493
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: Goudswaard

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 18:56

Een enkel asser met een auto erop ??
Dan was het zeker een klein autootje.

Maar je hebt geluk gehad met die glij partij op het ijs.
Denk dat de ABS je gered heeft.

Apostrof

Berichten: 3957
Geregistreerd: 25-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 22:02

Ariebren schreef:
Een enkel asser met een auto erop ??
Dan was het zeker een klein autootje.

Maar je hebt geluk gehad met die glij partij op het ijs.
Denk dat de ABS je gered heeft.

As mocht 1300kg laden, was moeilijk om daar banden voor te vinden. Trailertje gekeurd tot 1200.
Auto die erop stond was 805 en de aanhanger zelf net 250.

Auto ervoor was een VW Vento, die had geen ABS... maar met glijweer remmen heeft ook niet zo'n zin gezien de trailer dan ook gaat remmen en dus schuiven :D Gewoon gas eraf.

Het remfeestje was met een Mazda 121 1.8D ervoor en een kleine circuitracer op de trailer. Combinatie was ca 750-800 kg.
Die 121 was trouwens echt een heerlijk autootje. Zoop olie zonder eind (een liter per 500 km), maar stuurde heerlijk en was behoorlijk comfortabel. Kon ook een hoop zooi in en was een fijne trekauto voor lichtere vrachten (paardentrailer met paard ging niet, max 1000 kg aanhangerlast geloof ik).

Heb nog heel even overwogen om er een 1800 TDDi (90pk) in te hangen en 'm om te keuren, maar een betere trekauto voor de trailer ging toen even voor.

fransje23

Berichten: 16280
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 00:43

Iemand ervaring met een Renault Megane Grand Tour 1.5 DCI 105 PK voor een 1,5 paards trailer?

Auto weegt rijklaar 1335 kg en mag 1250 kg geremd trekken. Trailer weegt leeg 560 kg en paard weegt ongeveer 500 kg in even afgerond dus 1100 kg. Ik heb E achter B dus over het laadvermogen maak ik mij verder niet zo druk. Volgens caravantrekker.nl is het wel een goede combi qua prestaties.

Apostrof

Berichten: 3957
Geregistreerd: 25-03-08

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 04:12

Mégane is vrij stabiel voor de trailer, maar echt overwicht heeft ie niet.
Houd 'm wel goed op toeren, 1.5 DCI staat wel bekend om problemen met krukaslagers/keerringen.

ikke

Berichten: 38861
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 09:36

HLPhoto schreef:
Mégane is vrij stabiel voor de trailer, maar echt overwicht heeft ie niet.
Houd 'm wel goed op toeren, 1.5 DCI staat wel bekend om problemen met krukaslagers/keerringen.

Als in: "het nieuwe rijden" is minder verstandig met deze motor?

fransje23

Berichten: 16280
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 10:04

HLPhoto schreef:
Mégane is vrij stabiel voor de trailer, maar echt overwicht heeft ie niet.
Houd 'm wel goed op toeren, 1.5 DCI staat wel bekend om problemen met krukaslagers/keerringen.


Oke, het is dus niet geen hele gekke optie, of zijn er veel betere opties in deze gewichtsklasse auto's? :)

Het op toeren houden zou verder niet zo een probleem zijn. Volgens mij voel je ook wel aan de auto wat het fijnste rijd.

Duhelo

Berichten: 29567
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 11:02

iemand effectief ervaring met bmw X5?

ikke

Berichten: 38861
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 11:09

Duhelo schreef:
iemand effectief ervaring met bmw X5?

X5 is een derivaat van de Range Rover P38A, dusse..........
(Er is nooit een X7 gekomen, dat is namelijk de Range Rover L322 ......)

Apostrof

Berichten: 3957
Geregistreerd: 25-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 19:59

ikke schreef:
HLPhoto schreef:
Mégane is vrij stabiel voor de trailer, maar echt overwicht heeft ie niet.
Houd 'm wel goed op toeren, 1.5 DCI staat wel bekend om problemen met krukaslagers/keerringen.
Als in: "het nieuwe rijden" is minder verstandig met deze motor?

Klopt helemaal.

fransje23 schreef:
Oke, het is dus niet geen hele gekke optie, of zijn er veel betere opties in deze gewichtsklasse auto's? :)

Het op toeren houden zou verder niet zo een probleem zijn. Volgens mij voel je ook wel aan de auto wat het fijnste rijd.
Ik weet niet hoe hij qua gewicht zit, maar van de Peugeot-concurrent (de 1.6 HDiF) zijn een aantal varianten gebruikt die de startmotor gebruiken om wat extra koppel bij lage toerentallen te genereren. Loopt dus iets makkelijker weg vanaf stationair dan de Renault variant.

Qua koppel is de Fiat 1.6 het sterkst, die zit flink boven de 300 Nm bij een erg laag toerental en haalt dat ook ruim. De enige standaard 1.6 JTDm MiTo die ik op de rollenbank gezien heb leverde standaard - ik heb het even opgezocht - al 330 Nm bij 1900 tpm als maximumkoppel, maar bij 1400 tpm al 280... nu is die motor wel íets anders dan die uit de zwaardere auto's (m.n. andere turbo) met dat blok zoals de Lancia Delta en de Alfa Romeo Giulietta, maar ondanks dat die laatste twee mogelijk iets later trekken dan de MiTo: de basis is er, en die is goed en sterk.

Voor al die blokken (en de auto eromheen) geldt: Je gaat 'm naar verhouding erg zwaar belasten, onderhoud 'm dus ook als zodanig.

Als aanhangerauto schijnt - qua besturing - overigens de Mazda 3 diesel een erg goede te zijn, zijn erg hoge aanhangergewichten mogelijk. Nadeel van de sterkste diesel van die auto vind ik dat er bij lage toerentallen echt helemaal niemand thuis is (ken 'm uit de Lexus is220d). Is ie eenmaal op toeren, dan zit je paard ineens op de stang.

Let overigens bij al die auto's wél even op de kogeldruk die de auto mag hebben. M'n oude C4 mocht bijvoorbeeld iets van 1800 kg trekken, maar met een max. kogeldruk van 46 kg. Heb je dus geen fluit aan, het is al een enorme uitdaging om een paardentrailer te vinden die - op papier - een kogeldruk heeft van max. 50.
Met een trailer die - op papier - 75 kg kogeldruk heeft zit je dichter bij de werkelijkheid, als je een aanhanger perfect belaadt kan je dat nl. prima aanhouden, maar als je paard gek doet en een keer flink steigert in de trailer zou het me niet verbazen als de kogeldruk kortstondig dichter bij 300 zit...

Dit is - op papier in ieder geval - ook wel een goede trekker: http://www.autoweek.nl/auto/68931/honda ... iness-mode

Helaas geen ervaring mee. De laatste Civic waar ik in gereden heb was het populaire petjesmodel _O-

DePaardenman
Berichten: 285
Geregistreerd: 19-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:02

ikke schreef:
Duhelo schreef:
iemand effectief ervaring met bmw X5?

X5 is een derivaat van de Range Rover P38A, dusse..........
(Er is nooit een X7 gekomen, dat is namelijk de Range Rover L322 ......)


X5 staat op een 5 serie platform, niet op een laro platform. De handling is niet te vergelijken, dat is niet voor niets.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:15

ikke schreef:
Jij wil geen trailer trekken met een 1.6!! Echt NIET!
Dat ding komt per strekkende kilometer vermogen te kort! De 2.0 zal er niet zoveel moeite mee hebben, maar die 1.6 is echt te zwak. Ook al zou het op papier moeten werken, in de praktijk is het een levensgevaarlijke onderneming!


Met een 2.0 nog veel gevaarlijker.
Het ding is gewoon VEEL te licht en hoe meer vermogen hoe gevaarlijker het snelheidsbereik wordt.

Ik blijf me verbazen over dit onderwerp.
Met levende haven waar je emotionele waarde aan hecht is het geneuzel over wat maximaal mag echt totaal onbegrijpelijk.
Wat cruciaal zou moeten zijn is de vraag wat verantwoord is. Het antwoord daarop is HEEL wat anders dan wat er op het kenteken staat.
Zéker in NL waar je te snel ´mag´(lees ´moet´ door haastige duwers).

Ook verbazend is dat het onzinwoord ´kogeldruk´ nog steeds schering en inslag is. Helemáál omdat paardentrailers tandenassers zijn waarbij kogelhóógte het punt is.

Waarom leg je díe twee aspecten niet eens goed uit Ikke?

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:39

Dames (en heren).
Het is ERG eenvoudig.

Afgezien van uiteraard een vaardige bestuurder/ster (en uiteraard altijd een capabele bijrijder/ster) zijn er slechts TWEE dingen van belang om veilig met een paardentrailer op pad te gaan:

1. Hoe zwaarder de trekkende auto is tov de beladen aanhanger, hoe veiliger.
Hou (binnen het vlakke NL) een max. aanhangergewicht van 90% aan. Uitzonderingen bevestigen die prima vuistregel.

2. Meet de relatieve hóógtes van de kogel en de koppeling.
Onbelaste aanhanger vrij op de banden, trekauto afgetankt en met bestuurder en bijrijder. Bovenzijde kogel moet een paar cm. hoger zijn dan de bovenzijde koppeling.

sdi
Berichten: 468
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 15:17

Een X5 vaak prima auto's om te trekken (zwaar zat en motorvermogen meestal ook geen probleem) echter hier in Nederland een sterk varieerende toegestane treklast.
Toen ik een dik jaar terug op zoek was naar een andere auto wel ee X5 overwogen maar niets geschikts kunnen vinden en uiteindelijk bij een Nissan Terrano uitgekomen. Nissan Terrano diesels mogen 2800 of 3000kg trekken waarbij de lange wielbasis (5deurs) de voorkeur geniet.