Paard gekocht en gekeurd, eigenaar ziet ervanaf?! WAT NU?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

amen

Re: Paard gekocht en gekeurd, eigenaar ziet ervanaf?! WAT NU?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 08:02

frankiej schreef:
een huis is wat anders dan een dier.

ging mij meer om dat mensen die zomaar iets verkopen wat wettelijk gezien niet van hun is, en dat zon koop in 1e instantie dus wel gewoon legaal is....

dus als dochter paard verkoopt en zij niet wettelijk eigenaar is, dat deze koop ook geldig is zeg maar.....

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 08:06

Tenzij ze minderjarig is, maar dat is ze niet.

Jante

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 08:33

Die monderlinge overeenkomst waar op pagina 9 over gesproken is , is toch logisch dat je een paard wil kopen . Keuren van een paard is alleen voor de kopende partij de definitieve Ja.
Succes met de situatie , las net je andere topic , jij moet er wel heel veel voor doen om een geschikt paard te vinden.

MissPPP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 10:27

Jante schreef:
Die monderlinge overeenkomst waar op pagina 9 over gesproken is , is toch logisch dat je een paard wil kopen . Keuren van een paard is alleen voor de kopende partij de definitieve Ja.
Succes met de situatie , las net je andere topic , jij moet er wel heel veel voor doen om een geschikt paard te vinden.

Ja heb net twee ontzettend vervelende situaties meegemaakt. Terwijl ik op een handelsstal rij en best weet hoe het er normaliter aan toe gaat, en al vele dingen heb meegemaakt. Het andere paard is met Fysiotherapie heel veel beter geworden en zal na de volgende behandeling waarschijnlijk helemaal goed zijn. Het gaat me vooral erom mensen te waarschuwen voor desbetreffende stal.

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 14:18

We hebben inmiddels bericht gehad van de verkopende partij en de advocaat. Wij moeten met feitelijke bewijzen komen dat die verkopende vrouw daadwerkelijk de eigenaresse is van het paard (en dus niet haar vader). Dat is natuurlijk heel moeilijk te bewijzen, dus ik verwacht niet dat wij het paard nog kunnen kopen. Maar de verkopende partij heeft wel een goede financiële tegemoetkoming aangeboden, dus daar gaan wij dan maar mee akkoord.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 14:21

van jullie advocaat of die van hun? hun advocaat probeert nu uiteraard van alles en hij kan dat wel vinden maar vindt de rechter dat ook? let op dat je je niet bang laat maken en dan maar eieren voor je geld kiest.....
wat vindt jouw eigen advocaat?

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 14:24

Mijn eigen advocaat stuurde mij een brief deze week, met daarbij de gekopieerde brief van de verkopende partij. Mijn advocaat adviseerde om akkoord te gaan met de financiële tegemoetkoming, tenzij ik daadwerkelijk kan aantonen dat die verkopende vrouw de eigenaar is van het paard (en niet haar vader). Dat is bijzonder moeilijk te bewijzen, vandaar dat ik denk dat we voor het geld kiezen. Dat is tenminste iets!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 14:29

Nou na 6 weken heb je eindelijk duidelijkheid dus. Ik denk dat het een verstandige keus is en voor iedereen die voortaan een paard wil kopen: vraag vooraf aan de verkopende partij een bewijs van eigenaarschap !!

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 14:32

dat ze geld aanbieden zegt wel iets over de zaak...........

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 14:34

en wat is je bewijs van eigenaarschap?

de chip en je papieren gelden niet,
want dat is al eens aangetoond bij diefstal van paarden en de daarop teruggevorderde paarden?

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 14:37

india schreef:
dat ze geld aanbieden zegt wel iets over de zaak...........

Die vrouw heeft vanaf begin af aan wel gezegd het ontzettend vervelend voor ons te vinden en dat geloof ik ook wel. Maar ze kan blijkbaar niet haar vader overtuigen. Héél jammer want we zouden natuurlijk 10 x liever dat paard willen kopen dan nu wat geld aannemen, maar vrees dat we geen andere keuze hebben!

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 14:38

Nee ik zou ook niet weten hoe wij dat moeten bewijzen. Volgens mij gaat het om het bewijs van aankoop, dat paard is als veulen bij de fokker aangekocht en veelal zijn daar geen bewijzen van (wie het geld heeft gegeven oid).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 14:40

@India: Ik heb bij mijn paarden een stamboekpapier waar mijn naam op staat.
Verder wordt door de wet als eigenaar erkend de persoon wiens naam op DA-rekeningen en betaling stalgeld wordt vermeld.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 14:49

en je hebt de verkoop advertentie dan nog van MP, waarom zou jij moeten bewijzen wie eigenaar is, je hebt al genoeg bewijzen dat je het paard hebt gekocht, jij hoeft toch niet te bewijzen van wie je m koopt?
vreemd hoor....

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 15:07

Toch apart, je bent ter goeder trouw er vanuit gegaan dat zij de verkoopster is..
Lastige situatie hoor, akkoord gaan of doorgaan.. Het zegt i.m.o. wel genoeg dat ze je willen afkopen met een tegemoetkoming..

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 15:15

Ik heb geen idee hoeveel geld ze je bieden, maar denk jij dat je daarmee vindt dat het afgedaan is, of blijft het knagen.

Overigens zou ik wel eisen dat de merrie niet door wordt verkocht aan een andere partij.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 15:17

Mistic schreef:
Ik heb geen idee hoeveel geld ze je bieden, maar denk jij dat je daarmee vindt dat het afgedaan is, of blijft het knagen.

Overigens zou ik wel eisen dat de merrie niet door wordt verkocht aan een andere partij.

Je hebt denk ik alleen niks aan die eis als de paard een paar maanden later of een jaar later wel word verkocht.
Tenzijj je kan bewijzen dat het paard niet verkocht mag mogen tenzij aan jou.

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 15:19

Zo'n voorwaarde kan best vastgelegd worden.. Best een goed punt van Mistic.. Ja Wie weet dat ze dat niet zien zitten en toch er voor kiezen de merrie aan jullie te verkopen..

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 15:24

C_arola schreef:
Je hebt denk ik alleen niks aan die eis als de paard een paar maanden later of een jaar later wel word verkocht.

Al zou zo'n voorwaarde voor 6 maanden vastgelegd worden.
In die 6 maanden maken ze wel extra kosten.

Uiteindelijk zal de waardevermeerdering van het goedgekeurde paard niets extra's opleveren.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 18:01

MissHIS schreef:
We hebben inmiddels bericht gehad van de verkopende partij en de advocaat. Wij moeten met feitelijke bewijzen komen dat die verkopende vrouw daadwerkelijk de eigenaresse is van het paard (en dus niet haar vader). Dat is natuurlijk heel moeilijk te bewijzen, dus ik verwacht niet dat wij het paard nog kunnen kopen. Maar de verkopende partij heeft wel een goede financiële tegemoetkoming aangeboden, dus daar gaan wij dan maar mee akkoord.

Ik dacht al zoiets. Ik meen ook in het begin al iets dergelijks gezegd te hebben.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 18:59

Mistic schreef:
C_arola schreef:

Al zou zo'n voorwaarde voor 6 maanden vastgelegd worden.
In die 6 maanden maken ze wel extra kosten.

Uiteindelijk zal de waardevermeerdering van het goedgekeurde paard niets extra's opleveren.

Ok, daar had ik niet aan gedacht.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 19:13

Wat ontzettend jammer dat het paard waar je zo naar uit gekeken hebt niet bij jullie op stal komt.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 19:54

cissy schreef:
en je hebt de verkoop advertentie dan nog van MP, waarom zou jij moeten bewijzen wie eigenaar is, je hebt al genoeg bewijzen dat je het paard hebt gekocht, jij hoeft toch niet te bewijzen van wie je m koopt?
vreemd hoor....

Dat vind ik ook. Jij wil een paard kopen, sinds wanneer moet de koper bewijzen wie de eigenaar van het te kopen paard is? Heel raar.....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 19:56

In Nederland geldt een omgekeerde bewijslast. 'Jij' moet bewijzen dat iemand 'schuldig' is, de ander hoeft niet zijn onmschuld te bewijzen.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 20:35

als jij bv via advertentie hebt gemaild...en jij antwoord krijgt van haar mag je aan nemen dat zij de verkopende partij is...