Is dit paard te verkopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Is dit paard te verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 15:03

suleilitha schreef:
Yamcha, 1250 tot 1400 euro is belachelijk weinig voor een door DA goedgekeurd paard!!!!

Bel eens een handelaar op wat hij geeft voor een 14 jarige merrie, die weinig kent, die rontgenologisch goed is echter wel een dik spronggewricht heeft.

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 15:05

Tja maar als ik opzoek ben naar fokmerrie/recreatiepaard en deze tegen kom met dan een ietwat dik spronggewricht waar MOGELIJK iets mee scheelt, ga ik heus niet nog geld gaan geven om het op de foto te zetten hoor. Denk dat er genoeg fokmerrie's/recreatiepaarden aangeboden worden in lagere prijsklasse waarvan óf geweten is wát het is of gewoon een ouder gezond paard dat prima gereden is. Dus voor mij zou ze vanwege het feit dat ze verder helaas niet zo veel kan en de onwetendheid met de sprong waar al geen foto's om alles uit te sluiten bij zijn, gelijk afvallen dan. Lachen Tenzij ze echt alleen als weidepaard/gezelschap zou moeten dienen, maar dan kijk ik eerder naar pony's. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 15:09

Citaat:
Bel eens een handelaar op wat hij geeft voor een 14 jarige merrie, die weinig kent, die rontgenologisch goed is echter wel een dik spronggewricht heeft.

Ben jij dan handelaar? Ik meende nog wel dat dit paard in de particuliere handel viel en echt niet naar een handelaar gaat.
Ik weet nog wel een handelaar, daar niet van, die zulke paarden koopt voor zo weinig mogelijk, maar ze verkoopt met behoorlijk wat winst.
Verder kan een paard met vocht in het spronggewricht rontgenologisch wel goed zijn, echter een paard met een botwoekering is op foto's niet zoals het plaatje hoort te zijn, dus ga ik er van af dat een dierenarts neigt naar afkeuren.
Verder was mijn reactie op diegene die er wel tussen de 1250 tot 1400 euro voor over zou hebben eerder bedoeld als dat ze dat zou geven MITS het paard op foto's in orde zou zijn. Snappie??? Clown
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-06-08 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 15:21

Suleilitha, het gaat niet zo zeer om het afkeuren dan. Puur om te weten WAT er aan de hand is, en of ze dan geschikt is voor recreatief werk/ de fok. Lachen

Kan toch zomaar even best zijn dat als het paard vaker gereden gaat worden hier wel last mee krijgt? Dat weten we niet, aangezien er niets mee gebeurd op dit moment.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 15:33

Als je foto's laat maken zijn die foto"s sowieso niet goed. Denk dat de DA het daarom ook niet nuttig vond om ze te laten maken. Is het zo dat de oorzaak van de botwoekeringen echt door een foto bepaald kan worden?
Pipo heeft wel gelijk natuurlijk, ik vond haar opmerking ook wel grappig. Ik heb dan ook ervaring met dierenartsen die heel makkelijk denken te weten wat een dier mankeert en het bleek nooit juist te zijn.
Ik zou gewoon een advertentie zetten en kijken of er iemand op af komt die je geschikt lijkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 15:41

Een beetje dierenarts kan wel bepalen of er vocht of niet in een spronggewricht zit, lijkt mij??? Daar voor hoeft hij geen hogere knaagdierenkunde te hebben gestudeerd, hoor.
Bovendien heb je oude rotten in het dierenartsenvak die meer ervaring en kennersblik hebben dan het jonge spul wat net van de Faculteit afkomt....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 15:50

Pipo schreef:
suleilitha schreef:
Yamcha, 1250 tot 1400 euro is belachelijk weinig voor een door DA goedgekeurd paard!!!!

Idd waar Lachen

Plus dat de merrie weinig potentieel heeft, 14 jaar is (en ook ik weet dat een paard van 14 helemaal net oud is) me dus weinig gaat opleveren qua wat ik ermee kan doen, maar ik moet er wel een hoop werk insteken... vind ik het redelijk Lachen
Ik ben niet van plan meer dan 1400 voor zo'n paard uit te geven.

Als ik er nu nog kinderen op kon laten rijden... zo af en toe, maar dat kan niet, ze kent te weinig. En ze is ook te groot daarvoor. Voor echte recreatie gebruiken kan ik haar ook niet, want ze is niet verkeersmak.
Ik zal er dus zelf heel veel tijd in moeten steken om er een leuk gebruikspaard van te maken, maar... dat drukt de prijs wat mij betreft wel.

Dat paard van jou, Suleilitha, met die dikke sprong, is 4 en bovendien goed gekeurd. Het is een paard met een hoop talent, en kent al heel wat... en voor talent (wat er nog uit kan komen) en voor een paard wat goed is, en jong wil ik best wat uitgeven.
Voor een oudere merrie, waar ik toch geen concrete plannen mee heb, en er de sport niet meer in kan, maar waar wel heel wat tijd in gaat zitten qua trainen, en geld voor passend harnachement (ja, vind ik belangrijk) heb ik dat geld niet over.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 17:58

Dan zou ook dit paard wel goedgekeurd kunnen worden begrijp ik dan hieruit. Dus dan zou ze ineens wel meer waard kunnen zijn. Echter er wordt hier niet om een prijsbepaling gevraagd meen ik.

Voor iedereen is het anders, het is maar waarvoor je haar koopt of je het belangrijks vindt dat er foto's komen en of je het belangrijk genoeg vind als je haar koopt om op eigen kosten foto's te laten maken. De 1 heeft het er voor over en de andere niet. En het kan ook heel goed uitpakken zoals we hier al gelezen hebben van een ander voorbeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:21

Röntgenologisch wordt deze merrie zeer zeker niet goedgekeurd. Dat is die van mij officieel ook niet. Toen ik met hem op de kliniek arriveerde waren ze verbaasd dat hij op vier benen van de trailer af kwam. De vraag werd gesteld "Kan dit lopen?"
Ja, dus. Even laten draven aan de hand en toen keken ze nog raarder.
Ik kan jullie wel verzekeren dat ze na het bestuderen van de röntgenfoto's nóg veel raarder keken want dit hadden ze dus nog nooit gezien, zulke woekeringen!!!
Ik heb hem toen officieel niet laten keuren zeg maar, maar ik kreeg wel te horen dat als het om een officiele aankoopkeuring zou gaan, dat ze hem dan echt niet zouden aanraden. Al zat het dan om het gewricht heen in plaats van erin.
Wel werd gezegd dat ik maar gewoon met hem aan het werk moest gaan. Zo is geschiedt en hij is met de maanden alleen nog maar beter gaan lopen.
Ik zou hem dit jaar nog naar de ruinenkeuring doen. Toch maar besloten dit geld in mijn zak te laten, want ze keuren hem waarschijnlijk toch af. Ik kan wel een verklaring van de kliniek krijgen, maar omdat een ruin toch geen fokwaarde heb, laat ik die stamboekkeuring ook maar zitten.

tot slot, een dik spronggewricht hoeft geen drama te zijn.
En ik moet wel even zo eerlijk zijn om te vermelden dat het gewricht van mijn paard, zelfs op afstand op een genomen foto. er dikker uitziet dan de merrie in dit topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:27

Vergeten te vermelden dat een paard wel goedgekeurd kan worden voor recreatie maar kan worden afgekeurd voor de sport.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 18:40

De jouwe is dus niet goedgekeurd... ook niet klinisch?

Natuurlijk hoeft een dik spronggewricht geen drama te zijn, maar ik vind het wel fijn te weten waarom het dik is...
En of het een drama zou kunnen worden.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 20:26

Dat is zeker fijn om te weten en des te meer als je er speciale plannen mee hebt natuurlijk dan moet je weten of dat problemen op zou kunnen leveren maar dat is aan de eventuele koper.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 21:00

Yamcha schreef:
De jouwe is dus niet goedgekeurd... ook niet klinisch?

Natuurlijk hoeft een dik spronggewricht geen drama te zijn, maar ik vind het wel fijn te weten waarom het dik is...
En of het een drama zou kunnen worden.

Klinisch inderdaad wel, rontgenologisch niet. Maar dat houdt niet in dat hij niet in de sport mag worden uitgebracht. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 05:18

Nee, dat begreep ik Knipoog

Maar goed, bij jouw paard zit de botwoekering eromheen, en niet erin. Voor mij een wezenlijk verschil of ik het paard wel of niet zou kopen.
Maar dat verschil ga je toch alleen maar zien op een röntgenfoto.

Hoe dan ook zou ik een 14-jarig paard wat nog aardig groen is, niet in de sport gaan uitbrengen, ook al zou ze wél helemaal goedgekeurd worden...
Perrokai schreef:
Dat is zeker fijn om te weten en des te meer als je er speciale plannen mee hebt natuurlijk dan moet je weten of dat problemen op zou kunnen leveren maar dat is aan de eventuele koper.

Daarom, ik wil wel weten wat er wel en niet kan.

Wat ik me wel afvraag, is waaróm de TS het paard zou willen verkopen...
Zoveel kan er niet mee gedaan worden, de kans is heel groot dat ze gewoon weiversiering wordt Lachen
Is er misschien meer met de merrie aan de hand?

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 07:03

Er is niets meer met de merrie aan de hand. Ik TS en paard toevallig.
TS heeft het paard een aantal jaren geleden gekocht. Zij wilde hier in de omgeving lekker gaan buitenrijden.
Het paard (kende nog niks) moest eerst opgeleid worden. Op een gegeven moment, paard was zadelmak, kwam de schouderblessure van TS weer opzetten.
Ze heeft een zeer zware schouderblessure waardoor ze soms amper recht kan zitten.
Ze verkoopt de merrie met pijn in haar hart want het is oprecht een lief en braaf dier. Ze kan haar, door TS eigen lichamelijke mankementen, niet doorrijden. En baalt hiervan als een stekker.

De knoop werd doorgehakt, toen ze dacht, ik heb hier 4 paarden lopen en niet 1 waarop ik lekker het bos in kan.

Ze zoekt gewoon een 200% bomproof ding waarmee ze met een lang teugeltje naar buiten kan. Ik weet zeker dat dat na een beetje tijd ook met deze merrie zou kunnen maar TS heeft haar schouder zo kapot dat ze het risico niet durft te nemen.

Ik heb verder geen verstand van spronggewrichten of iets dergelijks maar ik ken de TS en die zit hier niet om de boel te belazeren. Ik heb een boel reactie's gezien, waarvan sommige op het groffe af waren. Jammer dat bepaalde mensen moeite hebben om zich fatsoenlijk te formuleren. Met een reactie die leerzaam is doet de TS meer dan een grove opmerking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 07:07

Het was maar een vraag Verward

Ik hoop dat TS zich wel realiseert dat 200% bomproof paarden in de eerste plaats gewoon niet bestaan, en dat zelfs het makste paard kan schrikken.

Dat daarbij de ongelukken vaak groter zijn, omdat je het van een mak paard niet verwacht...
Even ter overweging.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 08:50

Yamcha, ik ken TS ook en ik ben ervan overtuigd dat ze op de hoogte is van het feit dat een paard altijd kan schrikken, ook al zijn ze nog zo mak.
Ik vind het echt jammer dat er zo gepraat wordt, het lijkt wel alsof jullie het paard alleen maar naar beneden willen halen. TS heeft duidelijk aangegeven dat ze niet zit te wachten op prijzen die jullie zouden willen betalen, maar jullie kunnen het maar niet laten er over door te zagen hoe weinig jullie er wel niet voor zouden geven.
Het enige wat ze vroeg, was, of er een markt voor dit paard is. Niet hoe slecht het paard wel niet is en hoe weinig er voor betaald zou moeten worden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 09:11

Diablo schreef:
Het enige wat ze vroeg, was, of er een markt voor dit paard is. Niet hoe slecht het paard wel niet is en hoe weinig er voor betaald zou moeten worden.

Overal is toch markt voor?
Maar dat hangt wel af van de prijs!

de feiten die voor de prijsbepaling zorgen zijn misschien niet fijn om te lezen, maar wel degelijk belangrijk om te bepalen of er markt voor is.

Een lief koppie is voor mij en voor vele met mij, geen reden om dát paard te kopen....

Ik zie een paard dat zeker 2 jaar nodig heeft om door gereden te worden en nette bespiering te krijgen. Wil je het sneller doen, denk ik dat de kans op blesures groot zal zijn.
Mijn ervaring is dat veel recreatie-ruiters een makkelijk paard zoeken.
Ruiters die fanatiek zijn , maar niet de sport in gaan (noemt men ook recreatie-ruiters) , hebben vaak een kleine beurs. Zo niet, dan kopen ze ook een paard met meer toekomstmogelijkheden, omdat er een kans bestaat dat ze toch nog wedstrijden gaan rijden....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 09:13

Het is de vraag of het paard het leuk gaat vinden om straks 2/3 van de dag op stal te staan, weinig te eten te krijgen omdat ze anders te dik wordt. Dan een ruiter op de rug die niet bijzonder kan rijden, maar een leuk recreatiepaard zoekt, er lief voor is als die op stal is, wellicht maar 1 keer per week.

Denk niet te florisant over recreatieruiters. Ik ben er zelf een, maar een fanatieke, sta op stallen met recreatieruiters. Hebben nauwelijks verstand van paarden, mag niets kosten, komen zelden, nu het mooi weer is, vaker, ook als het bloedheet is gaat het zadel erop, ze hebben immers vrij en het is een mooie dag. Ze raggen even door de bossen en het dier wordt zeiknat weer op het hok gezet, de rest van de week kan de spierpijn uitkristaliseren.
Weet wel dat de gemiddelde recreatiestal geen binnenbak heeft en de buitenbak vaak slecht is, dat de paarden afhankelijk zijn van het stalmanagement, dus wel hele dagen buiten of alleen maar een uurtje of 3 en afhankelijk zijn van het fanatisme van de ruiter, dus ook in weer en wind een bosritje en dat er niet elke dag geragd wordt, maar ook een uurtje los teugeltje lekker stappen en van de omgeving genieten, frisse neus halen.

Een paard dat 14 is leert niet veel meer, is wellicht flegmatiek met rijden, moet je dat dier nu als rijdier gaan opvoeden? Voor de fok, hoeveel veulens nog?

Ik persoonlijk zou een leuk adres zoeken bij mensen die veel grond hebben en een gezelschapspaard zoeken die ook kinderen hebben die lekker gaan tutten met het dier en ook eens wat rondjes door de wei met haar gaan rijden.

Idd het geld zal helemaal geen rol mogen spelen, dat kan nl nog wel eens een hele nare wending gaan geven in haar leventje.

En een paard vind het niet erg te lummelen, als ze maar genoeg te eten hebben, kunnen schuilen en niet alleen zijn. Zo om het jaar een leuk veulen aan de voet en verder nog weidemaatjes, lieve mensen die aandacht geven en af en toe eens en wandelingetje in de omgeving met een niet ambitieus niet te zwaar iemand, (geen spieren, dus zware ruiter is belastender).

Maar dat is mijn mening, hoe eerlijk naar het paard te kunnen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 09:37

Pipo schreef:
Maanling schreef:
Waar slaat dat op?

Dat slaat duidelijk op het feit dat een veearts zonder fotos te maken roept dat het geen kwaad kan dat het dier een dik spronggewricht heeft. Er zit vocht in dat spronggewricht, anders was het niet dik. Dus er is wat mee.
Dat er dan wordt gezegd dat het prima is voor een fokmerrie, daar kan ik met mijn kop niet bij.
Een goede paardenarts zou dit soort uitspraken nooit doen.

Het kan ook hard aanvoelen en dan zit er geen vocht in, met vocht is het kneedbaar. Het kan een botwoekering zijn, het is een gewricht.

Hoe een eventuele woekering zich gaat gedragen bij belasting van de achterbenen, zal toch een DA moeten gaan bekijken en een foto zal idd zinvol zijn. Ik zou wel een foto laten maken, 1tje is wel te bekostingen, 25 euro of zo. Als er botwoekering in zit, dan zou ik dat dier niet meer willen laten lopen, dus draven en galop in mul zand. Dat gaat fout.

Weltevreden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 09:43

Sigaar Je hebt zoveel meningen en berichten gehad dat je nu ook zelf niet eens weet waar je wat aan hebt. Ben eigenlijk wel benieuwd of je veel wijzer bent geworden na het plaatsen van zo'n topic..?!

Grtz

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 09:53

Tja als ik eerlijk ben en ik lees een aantal reacties hier van je?. Zou ik het paard een goed en fijn tehuis bieden wat je nu al hebt voor haar.

Dit betekent dat ze moeilijk tot niet te verkopen is zeker voor het genoemde bedrag. Ik zou haar dan bv weggeven aan iemand die de ruimte heeft en een lekker paard zoekt waar ze aan moet werken het is dus wel een projectje wat voor iemand een uitdaging kan zijn. Alleen de sport in is moeilijk.

Ik heb mijn vorige paard weggegeven puur omdat ik geen tijd meer had en een nieuw paard had aan de verzorgster. Met het risico dat het nog 10 jaar goed kon gaan maar ook zo mis kon gaan. Ze heeft het risico genomen en jaren plezier gehad helaas ging het begin dit jaar mis. Het had geen zin om er geld voor te vragen had liever dat hij een fijne baas had.

Ik denk dus dat je een afweging moet maken wat in belang van het paard is?.

Ondertussen loopt het topic al even staat die nu al tekoop ergens?. Wat zijn de reacties?.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 10:35

Ja hoor, wijzer geworden wel. Ten eerste: je pikt ze er zo uit, die mensen die denken het allemaal wel te weten, het paard te min vinden en zelf waarschijnlijk in de sport zitten dus geen idee hebben van recreatiepaarden. Die zijn er al uitgefilterd.

Ik ben blij dat iemand het gewricht gezien heeft, want het was mij niet opgevallen.

Ik ga van mijn dierenarts uit, die heeft er verstand van. Al denken sommige dames hier dat ze het wel beter weten dan een da. Zelf weten, doe ik namelijk ook. Knipoog
Ik laat geen foto's nemen, het is geen paard in hogere prijsklasse dus ik vind dat niet nodig. Wil een geinteresseerde dat wel laten doen, prima. Geen problemen mee. (ze krijgen het verhaal eerlijk te horen) Wil nog wel de helft meebetalen als ze er niet goed uit komt ook.

Ik heb me n.a.v. alle (ongevraagde) opmerkingen over wat men voor zo'n paard zou willen betalen even schlau gemaakt wat betreft de Duitse markt, en gelukkig, ze zijn hier niet zo negatief als op bokt. Sterker nog, ik heb o.a. een telefoontje gepleegd naar een Hannoveraner fokker voor wat info, hoe de markt is, wat ik met dit paard zou kunnen (eigenlijk precies wat ik hier gevraagd heb) en toen hij de afstamming hoorde, was hij meteen geinteresseerd. Weet niet of ik er mee in zee ga. Want dan moet het veulen gelijk mee.
Gestuet Vorwerk (waar Rubinero staat) heeft me gevraagd welke hengst ik dit keer erop ga zetten, zij zijn vooral geinteresseerd in de veulens. Maar ik wil zelf niet verder fokken.
Ik hoef er niet de hoofdprijs voor te hebben en ze gaat ook niet zomaar aan de hoogste bieder weg. Ik heb een paar eisen en als daar niet aan kan worden voldaan, blijft ze hier. Simpel.

Verder heb ik hier ook geleerd dat mensen óf erg achterdochtig zijn, óf het gewoon lekker vinden om met rare opmerkingen een rel te beginnen. Als iemand nou een topic opent met de reden van verkoop in het openingsbericht erbij, waarom word daar dan aan getwijfeld? Ik heb al meerdere malen gelezen, van meerdere mensen, die wel dachten dat er dan wat mis zou zijn met de merrie. Zoals de waard is vertrouwt 'ie zijn gasten zeggen ze toch? Gelukkig weet ik zelf, en de mensen die mij en mijn paard kennen hier, dat ik de boel niet aan het flessen ben/wil, ik wil alleen maar een goed tehuis voor een paard waar ik, door mijn eigen probleem, niets mee kan.

Iedereen met normale en eerlijke opmerkingen waar ik daadwerkelijk wat mee kon, hartstikke bedankt!
Tuurlijk zijn nieuwe opmerkingen etc. ook nog welkom, maar mijn paard staat inmiddels daadwerkelijk te koop.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 10:50

Nou, hier spreekt een recreatieruiter van een iets ander kaliber als die russel voorstelt. Ik ben er nl wél elke dag, heb enigzins verstand van zaken (en anders vraag ik het wel) rij niet op het heetst van de dag, en ga voor een verantwoorde training. Knipoog

En, zoals ik al eens had gezegd, ik zou dus wel degelijk interesse hebben in de merrie.

Dus, GC, ze zijn er heus, veel succes met de verkoop!

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 10:52

GC ik hoop dat je een leuk nieuw thuis kan vinden voor je merrie waar jij, paard en nieuwe eigenaar tevreden over zijn. Succes met verkoop. Tja en een paard is net zoveel waard als wat de gek ervoor geeft toch?