Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
ninz schreef:wij hebben een vw passat met een klein paard (1.60 m ) en een weepaardstrailer en dat is net iets te zwaar maa rhet gaat welmaar ja we krijgen binnekort een nieuwe en dan willen we een iets zwaardere
val_lover schreef:ik heb niet alles doorgelezen
maar heeft iemand ervaring met het trekken van een 1,5 paards trailer(+KWPN'er) met de grand vitara 3-drs
het laatste model en dan gewoon de goedkoopste uitvoering
lizzy2 schreef:Oké, nog maar weer een keer dan:Maakt het ongeacht aanhangerrijbewijs dan uit of de auto zwaarder of lichter is dan de trailer + paard. Wij rijden namelijk met een auto van 1150 kg en de trailer is 1200 (600 eigen gewicht en 600 laadvermogen). Als ik deze verhalen leesl ijkt het wel of dit niet zou 'mogen'?!
Utixo schreef:Iets anders, waar bij autotrader kun je de kogeldruk vinden die een auto kan hebben?
Utixo schreef:Maar ik lees hier steeds terug dat je het op autotrader ook kan lezen
ikke schreef:De kogeldruk zou ook in je instructieboekje van de auto moeten staan.
Dagmar_k schreef:Oké advies! Mijn vriend heeft nieuwe baan. Mag lease-auto uitzoeken, met nieuwwaarde t/m ong. 40.000 euro.
Leuk bedragje!
Terreinwagens mogen niet, en cabrio's ook niet.
Ik wil een 1,5 paards trailer trekken, met daarin een kwpn-er van 1.68.
Momenteel met B-rijbewijs, dus als ik trailer (max. belaadbaar vermogen) terug kan laten keuren onder gewicht van auto, dan kan ik hem ook daarmee trekken. Maar evt. kan ik ook voor m'n e-rijbewijs gaan.
Wij willen wel een leuke auto onder de kont hebben. Keken rond voor een bmw 1-serie, kijk ik net op mp naar vergelijkbare auto's, mogen die maar 1200 kg trekken!
Het minimum vind ik toch echt 1400 kg met een lekker pk.
Tips? ideeën?
EricPrast schreef:lizzy2 schreef:Oké, nog maar weer een keer dan:Maakt het ongeacht aanhangerrijbewijs dan uit of de auto zwaarder of lichter is dan de trailer + paard. Wij rijden namelijk met een auto van 1150 kg en de trailer is 1200 (600 eigen gewicht en 600 laadvermogen). Als ik deze verhalen leesl ijkt het wel of dit niet zou 'mogen'?!
Rijbewijs B:
- Alle berekeningen dienen uitgevoerd te worden met de theoretische gewichten.
- Ledig gewicht auto moet hoger zijn dan MTM trailer.
- Totaal treingewicht (ledig gewicht auto + laadvermogen auto + MTM trailer) moet minder zijn dan 3500 kg.
- De trailer mag nooit zwaarder zijn dan wat de auto mag trekken.
- De trekhaak van de auto moet type-goedgekeurd zijn om het gewicht van de trailer aan te mogen hangen. Dit geldt niet alleen voor het totaalgewicht van de aanhanger, maar ook voor de kogeldruk.
Rijbewijs BE:
- Alle berekeningen mogen worden uitgevoerd met de daadwerkelijke gewichten.
- Feitelijk gewicht trailer met belading moet minder zijn dan toegestaan trekgewicht auto.
- De trekhaak van de auto moet type-goedgekeurd zijn om het gewicht van de trailer aan te mogen hangen. Dit geldt niet alleen voor het totaalgewicht van de aanhanger, maar ook voor de kogeldruk.
Zie evt. ook de Wiki hierover.