Trailer Trekken met welke auto? Advies Gevraagd

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Zippo_M

Re: Trailer Trekken met welke auto? Advies Gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 17:46

ik heb niet alles doorgelezen
maar heeft iemand ervaring met het trekken van een 1,5 paards trailer(+KWPN'er) met de grand vitara 3-drs
het laatste model en dan gewoon de goedkoopste uitvoering

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 09:46

wij hebben een vw passat met een klein paard (1.60 m ) en een weepaardstrailer en dat is net iets te zwaar maa rhet gaat wel Clown maar ja we krijgen binnekort een nieuwe en dan willen we een iets zwaardere

_Rijkie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 13:03

ninz schreef:
wij hebben een vw passat met een klein paard (1.60 m ) en een weepaardstrailer en dat is net iets te zwaar maa rhet gaat wel Clown maar ja we krijgen binnekort een nieuwe en dan willen we een iets zwaardere

Bloos! Haha!

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 14:15

val_lover schreef:
ik heb niet alles doorgelezen
maar heeft iemand ervaring met het trekken van een 1,5 paards trailer(+KWPN'er) met de grand vitara 3-drs
het laatste model en dan gewoon de goedkoopste uitvoering

Wat voor motor? 1.6 benzine (78kw en 145nm) is de goedkoopste die ik kan vinden.
mag op papier 1600kg trekken en weegt zelf 1345 kilo
controleer kentekenbewijs + trekhaak op de auto + de maximaal te behalen kogeldruk

Ik denk dat je met deze wagen een trailer tot ca. 1300kg prima kan trekken. Heb alleen zelf geen ervaring met deze wagen. Je mag zelfs met een B rijbewijs rijden indien je een kleine 1,5 paards hebt. De meeste van die trailers gaan tot een totaalgewicht (maximum toelaatbaar) van 1300kg.
Ingevoerd op http://www.caravantrekker.nl/basisberek ... apport.php dan geeft ie voor een trailer van 1300kg aan dat dit wel kan maar dat je verhouding gewicht trailer aan de hoge kant is. 84% t.ov. een advieswaarde van 75 - 80%.

VLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 12:23

Maakt het ongeacht aanhangerrijbewijs dan uit of de auto zwaarder of lichter is dan de trailer + paard. Wij rijden namelijk met een auto van 1150 kg en de trailer is 1200 (600 eigen gewicht en 600 laadvermogen). Als ik deze verhalen leesl ijkt het wel of dit niet zou 'mogen'?!

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 12:28

Nee Knipoog . Je mag zonder je E rijbewijs een geladen combinatie hebben tot 3500 kg, mits de auto zwaarder is dan de trailer.

Jouw combinatie mag dus niet met een B rijbewijs, echter wel met een BE rijbewijs. Er vanuitgaande dat de auto het mag trekken natuurlijk.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 12:42

lizzy2 schreef:
Maakt het ongeacht aanhangerrijbewijs dan uit of de auto zwaarder of lichter is dan de trailer + paard. Wij rijden namelijk met een auto van 1150 kg en de trailer is 1200 (600 eigen gewicht en 600 laadvermogen). Als ik deze verhalen leesl ijkt het wel of dit niet zou 'mogen'?!
Oké, nog maar weer een keer dan:

Rijbewijs B:
  1. Alle berekeningen dienen uitgevoerd te worden met de theoretische gewichten.
  2. Ledig gewicht auto moet hoger zijn dan MTM trailer.
  3. Totaal treingewicht (ledig gewicht auto + laadvermogen auto + MTM trailer) moet minder zijn dan 3500 kg.
  4. De trailer mag nooit zwaarder zijn dan wat de auto mag trekken.
  5. De trekhaak van de auto moet type-goedgekeurd zijn om het gewicht van de trailer aan te mogen hangen. Dit geldt niet alleen voor het totaalgewicht van de aanhanger, maar ook voor de kogeldruk.

Rijbewijs BE:
  1. Alle berekeningen mogen worden uitgevoerd met de daadwerkelijke gewichten.
  2. Feitelijk gewicht trailer met belading moet minder zijn dan toegestaan trekgewicht auto.
  3. De trekhaak van de auto moet type-goedgekeurd zijn om het gewicht van de trailer aan te mogen hangen. Dit geldt niet alleen voor het totaalgewicht van de aanhanger, maar ook voor de kogeldruk.

Zie evt. ook de Wiki hierover.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 13:02

Iets anders, waar bij autotrader kun je de kogeldruk vinden die een auto kan hebben?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 13:06

Utixo schreef:
Iets anders, waar bij autotrader kun je de kogeldruk vinden die een auto kan hebben?

Dat staat bij het plaatje wat je kunt vinden bij de trekhaak op de auto.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 13:07

Maar ik lees hier steeds terug dat je het op autotrader ook kan lezen Lachen

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 13:09

Dan ligt denk ik aan de verkoper of die het erbij zet en anders moet je in de specificaties duiken van die auto, wellicht dat je het dan terug kunt vinden

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 13:11

Utixo schreef:
Maar ik lees hier steeds terug dat je het op autotrader ook kan lezen Lachen

Nope, niet meer. Ik heb ze hierover op hun ballen gegeven, maar het heeft niet echt resultaat gehad.
De kogeldruk zou ook in je instructieboekje van de auto moeten staan.

_Rijkie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 13:19

ikke schreef:
De kogeldruk zou ook in je instructieboekje van de auto moeten staan.

Ja

Bij VW staat het onder technische gegevens Lachen

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 13:23

Oké advies! Mijn vriend heeft nieuwe baan. Mag lease-auto uitzoeken, met nieuwwaarde t/m ong. 40.000 euro.
Leuk bedragje!
Terreinwagens mogen niet, en cabrio's ook niet.
Ik wil een 1,5 paards trailer trekken, met daarin een kwpn-er van 1.68.
Momenteel met B-rijbewijs, dus als ik trailer (max. belaadbaar vermogen) terug kan laten keuren onder gewicht van auto, dan kan ik hem ook daarmee trekken. Maar evt. kan ik ook voor m'n e-rijbewijs gaan.

Wij willen wel een leuke auto onder de kont hebben. Keken rond voor een bmw 1-serie, kijk ik net op mp naar vergelijkbare auto's, mogen die maar 1200 kg trekken!
Het minimum vind ik toch echt 1400 kg met een lekker pk.

Tips? ideeën?

_Rijkie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 13:24

VW Passat Lachen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 13:29

Dagmar_k schreef:
Oké advies! Mijn vriend heeft nieuwe baan. Mag lease-auto uitzoeken, met nieuwwaarde t/m ong. 40.000 euro.
Leuk bedragje!
Terreinwagens mogen niet, en cabrio's ook niet.
Ik wil een 1,5 paards trailer trekken, met daarin een kwpn-er van 1.68.
Momenteel met B-rijbewijs, dus als ik trailer (max. belaadbaar vermogen) terug kan laten keuren onder gewicht van auto, dan kan ik hem ook daarmee trekken. Maar evt. kan ik ook voor m'n e-rijbewijs gaan.

Wij willen wel een leuke auto onder de kont hebben. Keken rond voor een bmw 1-serie, kijk ik net op mp naar vergelijkbare auto's, mogen die maar 1200 kg trekken!
Het minimum vind ik toch echt 1400 kg met een lekker pk.

Tips? ideeën?

Als je even terugkijkt in het topic, vindt je ergens van mij een lijst met minimale eisen om een 1,5 paards trailer te trekken. Als je auto aan die eisen kan voldoen, heb je een veilige, sterke auto, die je ook in penibele situaties niet in de steek laat!

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 13:40

Ik ga zometeen -als ik weer uit school kom - even bijlezen.
Wij zaten te denken dus aan een bmw 1 -serie, valt tegen 1200 kg geremd. En een audi A3, daar zitten wel 1400 kg tussen!
Ik ga even bijlezen over kogeldruk etc, daar snap ik de ballen van!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:22

Seat Leon (diesel) is een leuke middenklasser die 1400kg (i.i.g. vorige model) mag trekken. Hij past volgens mij ook binnen budget. Ford Mondeo 2.0 benzine mag 1800kg trekken en is ook niet extreem duur!

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:49

Veel keuze in die klasse. Weet je al een brandstof soort Diesel of benzine.
Meestal heeft de leasemaatschappij wel een standaard lijst waaruit je kunt kiezen.

Persoonlijke favoriet
Skoda Octavia Combi 4x4 2.0 diesel. Mag 1600kg trekken
Ook ervaring met vorige type Ford mondeo, zowel benzine als diesel, ook prima trekwagens.

VLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 15:08

EricPrast schreef:
lizzy2 schreef:
Oké, nog maar weer een keer dan:

Rijbewijs B:
  1. Alle berekeningen dienen uitgevoerd te worden met de theoretische gewichten.
  2. Ledig gewicht auto moet hoger zijn dan MTM trailer.
  3. Totaal treingewicht (ledig gewicht auto + laadvermogen auto + MTM trailer) moet minder zijn dan 3500 kg.
  4. De trailer mag nooit zwaarder zijn dan wat de auto mag trekken.
  5. De trekhaak van de auto moet type-goedgekeurd zijn om het gewicht van de trailer aan te mogen hangen. Dit geldt niet alleen voor het totaalgewicht van de aanhanger, maar ook voor de kogeldruk.

Rijbewijs BE:
  1. Alle berekeningen mogen worden uitgevoerd met de daadwerkelijke gewichten.
  2. Feitelijk gewicht trailer met belading moet minder zijn dan toegestaan trekgewicht auto.
  3. De trekhaak van de auto moet type-goedgekeurd zijn om het gewicht van de trailer aan te mogen hangen. Dit geldt niet alleen voor het totaalgewicht van de aanhanger, maar ook voor de kogeldruk.

Zie evt. ook de Wiki hierover.

Dit wist ik allemaal al Knipoog Maar toch bedankt voor de info.
Waar mijn vraag meer om gaat is of de combinatie handig is. Ik verwacht binnenkort mn BE rijbewijs te hebben, en ik vraag me af of dit qua gewicht een handige combinatie is om als on-ervarene mee op pad te gaan, of raden jullie dit af?
Daar kunnen jullie vast ook wel antwoord op geven!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 15:14

E achter B is altijd een aanrader. De geruchten gaan dat ze willen afschaffen dat je zonder E uberhaubt een aanhanger mag trekken!

Mijn vader heeft zijn E gekregen en hij kan niet achteruit rijden met de trailer, laat staan een bocht Bloos

Tijdens mijn E achter B lessen is achteruit rijden en bochten achteruit routine geworden. Ik hoef er dus niet meer over na te denken welke kant ik mijn auto op moet sturen bij het achteruit rijden. Maar vader daarentegen doet dit nog altijd fout. Sinds een jaar rijdt alleen ik nog met de trailer (heb al 5 jaar mijn E), maar heb er nog elke keer profijt van (afgezien van het feit dat ik hem voor mijn combinatie auto - trailer nodig heb) !!!

VLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 15:18

BE wil ik zoiezo halen voor ik ermee ga rijden (dat mag wettelijk toch niet). Dus dat is het probleem niet. HEt gaat me meer om het gewicht van de auto vs trailer. Is de auto in vergelijking met de trailer plus gewicht niet erg licht? Of geeft dat niet?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 15:23

Als je binnen het max. toegestane trekgewicht van de auto blijft zit je altijd goed.

Het koppel is het belangrijkste tijdens het trekken van een trailer. Hoe groter het koppel, hoe fijner de auto trekt.

sunnyblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 15:31

ik denk het wel, zoals je al zegt het je eigenlijk nog 200 kg over, dus dit moet wel lukken denk ik.wij hebben een 2paardtrailer gehad die we met een Fordje ook meekregen met 2 paarden erin en geen problemen, was wel een staionwagen, dus die zijn wel wat sterker natuurlijk.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 16:22

Wat vinden jullie van een Audi A3? of misschien wordt het toch een Audi A4, even afwachten naar wat het leasebedrag wordt en alle kosten..
Naar vergelijkbare Audi A3's gekeken op mp, en die mogen 1400 kg trekken.

@Sdi: je hebt gelijk, meestal is er een standaard lijst. We weten sowieso dat de audi en de bmw er opstaan. Ik geloof niet dat de scoda eropstaat, hoe wel wij dat een leuke auto vinden.
Maar ik geloof dat scoda snel daalt in de prijs? Verward