Ik mag een pony/paard maar....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Illusion

Re: Ik mag een pony/paard maar....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 14:17

Nathaliia schreef:
ik was ook 11 toen ik mijn eigen pony kreeg hoor... Clown
maar dat doet er niet toe.
als ik jou reacties zo lees krijg ik een beetje het idee dat je niet zoveel van paarden af weet, maar dat kan ik ook mis hebben!
maar je hebt de advertentie niet goed gelezen, het is een pony van 4 en een draver maar volgens mij had je dat nog niet door!
ga eerst sparen... en dan verder kijken dan plaatjes en ga advertentie's goed lezen..
&ga bij meerdere pony's kijken..
succes! Haha!

ik was 4 toen ik mijn shetlandertje kreeg Clown
verder ben ik het helemaal met je eens!

esthertjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 14:18

Nathaliia schreef:
ik was ook 11 toen ik mijn eigen pony kreeg hoor... Clown
maar dat doet er niet toe.
als ik jou reacties zo lees krijg ik een beetje het idee dat je niet zoveel van paarden af weet, maar dat kan ik ook mis hebben!
maar je hebt de advertentie niet goed gelezen, het is een pony van 4 en een draver maar volgens mij had je dat nog niet door!
ga eerst sparen... en dan verder kijken dan plaatjes en ga advertentie's goed lezen..
&ga bij meerdere pony's kijken..
succes! Haha!

Hier ik stuur je de link waar ze als 5 jarige is opgegeven :
http://link.marktplaats.nl/137883404
Daar staat dus ook nergens dat ze een Draver is!!

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 14:19

idd als je een pony op de foto ziet kan hij dr leuk uit zien.. maar ga echt kijken! neem iemand mee met veel verstand (niet iemand met de grootste bek dat hij verstand heeft maar iemand die dr om bekent staat veel kennis te hebben..)
wat ik altijd doe is mezelf een beetje dom voordoen en veel info vragen of ik nergens geen verstand van heb, Clown dit doe ik zeg maar ook een beetje om de eerlijkheid van de verkopers te testen.
denk ook dat t paard moet passen bij t doel wat je hebt.. dus wat wil je met hem gaan doen?
en een beetje wantrouwen is niet verkeerd.. als de verkoper allemaal dingen verteld van goed bereden enz.. zeg maar dat je m dan wil zien dat hij bereden word, dus eerst zien en dan geloven!

ik heb een keer gehad dat we paarden gingen kijken voor mensen en dat de verkopers vertelden dat t een zeer braaf paard was.. toen we aankwamen had het paard al een uur in de bak had gelopen en was helemaal bezweet.. (toen dacht ik hmmm ik weet ook niet wat ik dr van moet denken..)

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 14:21

esthertjuh_ schreef:
Omdat ik het een pony vind die mij heel erg aanspreekt.
Ik ben er nog niet eens heengegaan dus verder kan ik daar niet over oordelen en jullie ook-NIET-!! Lachen
Ze is trouwens 5 jarig Haha!
En die wedstrijden betreft , het is nog een tijdje weg dus waarom gaan we hier nú al over kibbelen ?
Jullie hebben mij nooit zien rijden , en die pony ook niet.
Meschien dat we daarmee moeten wachten.
Ik vind de reactie's van sommige hier echt gewoon jámmer!

ipv dat je ze jammer vind kan je er meschien naar luisteren of er iets mee doen Knipoog echt waar we gunnen je een paard!
maar een miskoop doen is niet leuk.
5 jarig is ook jong en het betekent dat ze nog maar net 5 is want bij de beschrijving staat nog 4..
we hebben jou nooit zien rijden, we hebben de pony nooit gezien.
daar heb je helemaal gelijk in maar denk na een meisje van 1,5 jaar echte rijervaring (dus niet rondje stap/draf) die veel zelf moet betalen en ook nog eens op school zit en daarbij veel moet werken om het te kunnen betalen. en een pony van net 5 (een draver) die nog veel moet leren en aandacht nodig heeft.
dat gaat toch moeilijk samen?
Laatst bijgewerkt door Illusion op 04-01-08 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

esthertjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 14:22

Whehe Tong uitsteken
Ja dat is waar , maar het is ook mijn eerste pony dus weet ik ook niet uit ervaring hoe t gaat hea Tong uitsteken
En dat dom doen , vind ik echt grappig , ik zie het al voor me Haha!

Nathaliia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 14:22

[EA-TK-PP] [TK] 4 jarige draver merrie
en hier is ze opgegeven als 4jarige maar ik heb zo het idee dat je een wat oudere pony moet nemen...
die zijn dezelfde prijs klassen!
en dan hoef ik het nog niet te hebben over een pony van 18...
10 is ook een mooie leeftijd, ga maar gewoon is kijken..

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 14:23

Koop geen paard.
Als ik dit zo lees, schat ik dat je rond de 14 bent, en dan heb je nog tijd genoeg voor anderen dingen.
straks, als je klaar bent met school, een jaar of 20, 25 dan kan je een paard kopen. (was ook mijn doel, maar ik ben toch eerder aan een paard begonnen door omstandigheden Haha! )
tot die tijd zou ik gewoon sparen en werken, daar heb je veel meer aan.

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 14:23

Pfff lastige sutuatie zeg...

Ik was ook 13 toen ik mijn eigen pony 'kreeg', mijn ouders betaalden de stalling en ik moest zelf zorgen voor tuig/dekens/verzekering/hoefsmid/wormenkuren/lessen enz.enz.
Alleen al met die kosten had ik mijn handen werkelijk al vol en zat ik soms met haar handen in mijn haar omdat ik bang was mijn pony te kort te doen...
Ik ben ontzettend blij dat mijn ouders toen iig de stalling betaalden, want met mijn krantenwijk en klussen op stal verdiende ik voor een dertienjarige totaal niet verkeerd, maar toch had ik bijv. geen geld meer voor kleding en leuke dingen doen met vriendinnen (die vond ik toen ook niet zo belangrijk, belangrijker vond ik dat ik nu eindelijk mijn eigen pony had) maar als je een paar jaar verder bent en je loopt erbij als een sloeber en hebt helemaal geen vriendinnen meer, neem maar van mij aan dat je je dan doodongelukkig voelt...

Nu ben ik inmiddels 7 jaar verder en betaal alles zelf en ben gewoon in totaal zo'n 400,- in de maand kwijt... had ik op mijn dertiende echt niet aan moeten denken Knipoog

Ik wens je iig veel suc6... uit ervaring weet ik: 'waar een wil is, is een weg' maar houd alsjeblieft wel rekening mee dat een pony zomaar ineens iets kan gaan mankeren en dat de kosten dan op kunnen lopen in de duizenden euro's. Ik heb zelf op mijn dertiende gekozen pas een pony te nemen als ik iig 1000 euro op mijn spaarrekening had, wat ik achter de hand zou hebben voor dit soort geintjes (gelukkig tot op heden heb ik hier nog nooit gebruik van hoeven maken... maar niet iedereen heeft dat geluk... een paard is nou eenmaal zeer kwetsbaar)

suc6 met alles!!

esthertjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 14:25

dankje , ik ga even polhoogte nemen bij de boer en vraag een over de stalling!!
Tot zo ( is hier 2 minuutjes van mij vandaan te voet Tong uitsteken)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 14:26

esthertjuh_ schreef:
Hier ik stuur je de link waar ze als 5 jarige is opgegeven :
http://link.marktplaats.nl/137883404
Daar staat dus ook nergens dat ze een Draver is!!

Het staat anders wel heel duidelijk in het profiel van de eigenaresse hoor.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 14:27

als de TO haar lijstje af heeft..(het lijstje wat haar vader dus ook gezien heeft)

dan kun je dat toch wel even op het forum zetten..dan kunnen we nog met je meedenken (al is dat volgens mij tegen dovemans oren gezegd) Sommige mensen willen gewoon nooit de realiteit onder ogen zien. Maar ja een harde les is een wijze les Haha! . En het zou toch heel spijtig zijn als we straks een topic zien met: ik mag niet meer naar mijn pony toe, of mijn pony wordt verkocht etc etc

Zelf denk ik dat het als volgt gaat verlopen: de vader ziet lijstje van de TO en denkt tis haalbaar dus er wordt een pony gekocht. TO moet zich helemaal uit de naad werken voor haar pony, (want de kosten zijn toch hoger dan het mooie lijstje van de TO, daardoor gaat school op den duur slecht(en volgens mij ging school al niet zo super). Omdat TO zich uit de naad moet werken om uberhaupt een weitje voor het arme beest te kunnen betalen.
Doordat school slecht gaat mag TO minder tijd aan haar pony besteden (werken kan ze niet minder aan besteden omdat er geld nodig is om het beestje te verzorgen) en anders komen de kosten op haar ouders terecht..die er natuurlijk ook geen zin in hebben als TO school verwaarloost (lijkt me logisch, kinderen die niet hun best doen krijgen ook geen extratjes)

Op den duur zijn der ouders haar slechte schoolprestatie´s zo zat dat ze besluiten paard te verkopen!!Want ja TO blijft zitten of zakt een niveau omlaag op school.

Als ik jou was zou ik is aan je studie denken! gewoon de HAVO afmaken (maar volgens mij ben je gewoon te lui om iets aan je studie te willen doen, tis in mijn oren alleen maar paard paard paard). Een goede opleiding is belangrijk dan kun je later ook veel meer dingen doen die je leuk lijken en uiteraard ook een beter salaris. Vork

Maar ja een 13 jarige weet het natuurlijk altijd beter dan een 24jarige (die zelf paardloos is omdat ze als student nu eenmaal niet het onderhoud kan betalen)

ik had als 10 jarige mijn 1ste pony hoor! maar mijn pony stond gewoon thuis en mijn ouders droegen alle kosten. Ik kost van mijn zakgeld hooguit paardensnoepjes (want meer geld had ik toch niet) En ik zou ook nooit naast mijn school een bijbaantje kunnen hebben en een pony..

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 14:38

weer zo iemand die negatief is en misselijke vooroordelen heeft, want ze kent dit meisje net zo goed als de ouders van dit meisje hun eigen dochter kennen.. ze zal wel ff vertellen hoe het mis zal gaan lopen...*zucht*
soms vraag ik me wel eens af, heeft iedereen wel de goede bedoeling om dit meisje te HELPEN??? of zijn er ook mensen die het gewoon niet kunnen uitstaan dat ze misschien een pony krijgt ofzo, of erger nog jaloers zijn ofzo?
er heerst een negatieve vooroordelen sfeer op dit topic...

gunnen jullie t haar wel??
en sow wat al zal ze t verkloten dan is t toch dr eigen schuld...?? maar een aantal gaan dr al vanuit dat ze het gaat verkloten en nemen dit meisje gewoon niet serieus en dat vind ik triest.

dit meisje vraagt om advies en hulp.. niet om afgezeikt te worden of beterweet verhaaltjes en voor oordelen........

PlukenKrul

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 14:43

Wat vind je van een fjord/haflinger? Als je al een paard gaat aanschaffen, zou ik voor een wat oudere haflinger gaan. Daar kun je erg veel van leren, en zijn qua kosten meestal goedkoper en hebben aan een schuilstal voldoende.

Ik heb het hier al een paar keer voorbij zien komen, en je geeft er zelf geen reactie op, maar ik zou je vader dit topic even laten lezen.

Niet bang zijn dat hij dan opeens het niet meer wil, want als dit het geval is dan was de pony, als die er was gekomen, binnen 3 maand weer de deur uitgegaan omdat de kosten te hoog zijn. En dat is nog erger lijkt me (helemaal voor de pony).

Ik zeur ook al mijn hele leven voor een eigen pony/paard, maar helaas mijn ouders zullen nooit gaan meewerken Knipoog. En toch heb ik een leuke jeugd gehad hoor! Heel wat minder zorgen dan als jij nu tegemoet gaat indien je een eigen pony aanschaft. Ik heb nu een paar leuke verzorgpaardjes, waar ik ook veel plezier aan beleef. Bovendien is het geen verplichting. Op dit moment is dat gewoon beter dan een eigen pony/paard.

Als je nu een eigen pony/paard aanschaft moet je hem of weer verkopen omdat het toch niet zo gaat als je hoopte, of de rest van je jeugd op de centen letten en veel van je lichaam vragen.

Natuurlijk hebben wij allemaal de droom van een eigen pony/paard, het liefst aan huis, etc. etc. maar soms is het beter om die droom uit te stellen zodat je over een paar jaar, als de situatie er naar is, echt van die mooie droom kunt genieten! Knipoog

Als laatste wil ik je nog even een compliment geven. Je gaat erg netjes met de reacties hier om, waarvan sommige erg denigrerend zijn.

Succes ermee, en ook zonder paard kun je zeer gelukkig zijn. Bedenk dat een goede opleiding voor later heeel erg veel waard is!!!!!

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 14:43

Sorry, maar ik ga nu al medelijde krijgen met dit paardje.
Een 13-jarig die zonodig een paardje moet, terwijl je er geen geld voor heeft!
Dus wie is straks de dupe.... Verdrietig

Wij gunnen deze dame best haar paardje moniekk,
maar zij heeft de omstandigheden niet om goed voor een paardje te verzorgen.
Tis geen hamster waar je het over heb. (waar je ook voor moet zorgen).
Dus hier gaat het niet om gunnen, het gaat er hier om dat ze niet in vlaag van verstandsverbijstering een paard koopt.
Hier komt zoveel bij kijken, waar heel veel mensen zich in vergissen.

Maar laten we eerlijk blijven, soms is het heel moeilijk reeel te blijven door blijdschap.
Logisch, want daar zijn we mensen voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 14:48

Als je echt op zoek gaat naar een pony kijk je altijd naar meerdere. Je kan nooit meteen voor de eerste beste pony gaan. Daarbij zijn er veel stalhouders die eerst even de pony gaan longeren zodat deze braaf is tijdens de proefrit. Ik heb zelf bij zo'n iemand gereden, ze longeerde die arme pony's tot ze doodop waren. Tijdens de testrit waren ze dus de braafheid zelve. Terwijl ze tijdens de lessen echte draken waren.

Ik hoop dat je je pony zal kunnen onderhouden. Ik heb er alleen een hard hoofd in en ik denk dat je beter had moeten nadenken. Je wil niet weten hoeveel pijn en verdriet je hebt als je de pony zal moeten verkopen. Je kan beter wachten tot je je opleiding af hebt en een baan krijgt zodat je een vaste inkomstenbron hebt. Een 13 jarige kan nooit een pony onderhouden, de kosten zijn gewoon te hoog. Ik heb vroeger ook altijd een paard willen hebben maar mijn ouders zeiden altijd, van ons mag je best pony en het kopen is het ook niet. Maar het onderhouden is het probleem en de tijd die je erin moet steken. Je moet een baatje gaan zoeken voor buiten schooltijd en waar blijft dan de tijd voor je paard? Er blijft dan nog maar weinig tijd over. Daar komt nog bij dat je over een tijdje ook dingen zal moeten doen als stagelopen. En ik zeg het je: Van €55 per week kan je geen paard onderhouden. En een baantje naast je stage zal je werkelijk waar slopen, dat kan geen mens.

Ik ben nu 19 en wil al sinds mijn 6e een paard. Nu ik eindelijk een baan heb en mijn opleiding ga afronden kan ik eindelijk een paard betalen en onderhouden, de tijd heb ik er ook voor. Waarschijnlijk ga ik ook binnenkort een paard kopen. Maar je kan beter even wachten op de goede omstandigheden dan dat je straks je lieve paard moet verkopen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 14:49

TS denk alsjeblieft eens na.

Waarom zouden er hier zo veel mensen zijn die het je afraden? Omdat ze je niet mogen? omdat ze het je niet gunnen? omdat ze het verlangen om een eigen pony te hebben niet kennen?

Op alle vragen is het antwoord nee..... Ze willen je behoeden voor fouten die ze zelf gemaakt hebben of die ze in hun nabijheid gezien hebben.

Een paard houden is meer verantwoorlijkheid dan je vooraf denkt, het is altijd veel duurder dan je bedacht had. Nu reken je alles heel leuk uit maar ga eens uit van een bedrag tussen de 200-300 euro per maand als basis bedrag.

je gaat nu uit van goedkoop voer, goedkope stalling en weinig onverwachte kosten.
Wat als de mensen waar je nu wil gaan staan verhuizen/overleiden of whatever. Dan ben je al snel gewongen om naar een pensionstalling te gaan en ben je al heel snel minimaal 150 euro kwijt...

wat als je pony toch erg slechte hoeven blijkt te hebben en 4kant op ijzers moet en iedere 6 weken beslagen moet worden?

Wat als je pony een nieuw zadel nodig heeft en alleen een zadel van 1300 euro goed ligt?

wat als.....
We hebben je al zo veel dingen aangedragen waar je gewoon niet naar wil kijken. Dit zijn vaak dingen die we zelf meegemaakt hebben. Dit zuigen we niet uit onze duim.....

Waar is trouwens je voornemen gebleven om eerst een jaar vooruit te sparen?

Ik kan me nog maar al te goed herinneren hoe het was toen ik 13 was. Ik fantaseerd uren over mijn eigen pony, bedacht me al helemaal waar ik hem kon stallen bij een boer en hoe fantastisch het zou zijn om met hem door de bossen te galopperen.
Op mijn 18e is mijn droom uitgekomen en in de tussentijd heb ik vreselijk veel lol gehad en heel erg veel geleerd op mijn verzorgpony's/paarden

esthertjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 14:51

Nou , ik heb net geen leuk nieuws gekregen...
Waar mijn verzorgshet stond , hebben ze geen plaats...
En gisteravond net toen ik weg was is ze overleden Boos! :'(
ik wil t uitschreeuwen en krijsen , maar dat krijg ik niet voor me kaar en ik mis haar en ik wil haar terug en ik eil haar knuffelen en ik wil alles doen wat ik elke dag deed bij haar :'(

Nathaliia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 14:54

en nu heb je geen plaats meer om je pony te stallen....?

PlukenKrul

Sterkte Ach gut ....

Misschien toch een voorteken om er de eerste jaren even van af te zien lieverd.

Je droom komt echt nog wel uit, maar het is er nu de tijd nog niet voor.
Laatst bijgewerkt door PlukenKrul op 04-01-08 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Sterkte met het verlies Ach gut
Maar van de stalling is inderdaad minder, maar wel te verwachten.
Als ik jou was zou ik er nog eens goed over na denken, en het over een aantal jaar nog eens onder de loep nemen Lachen

esthertjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 14:57

T gaat nu niet om de stalling , die heb je hier zo in een boerendorp als Sint Joost , maar dat mijn Mary dood is kan ik gewoon niet hebben Verdrietig
Ik kwam er sinds ik 7 was of jonger ... Huilen

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 15:00

Heel veel sterkte ermee meis Lovers

esthertjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 15:00

dankje Verdrietig

Hiddex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 15:02

STERKTE Ach gut het licht eraan wat je voor een wei betaald me oude verzorgpony [ Verkocht] kon ikk elke dag heen en de wei was per maan 55 euro MAAR je moet ook denken school/ enzo ik hbe een krantenwijk verdien ik 70 euro pm en mischien kan je op eeen pony club werken er geld voor vragen of lessen ..
want bij ons kan je kiezen voor geld of gratis lessen
nou suc6 en DENK er goed overna Lachen && ALS je er een neemt neem dan niet de 1e die je ziet en ga eerst meerdere pony uit proberen ! groetjes hidde Clown Clown

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 15:05

Ik heb het topic zo goed en kwaad doorgelezen en ik ben van mening dat er een hoop reacties niet realistisch zijn....mensen kunnen wel zeggen...zo duur is dat niet, en als dit of dat...
Je moet altijd in je achterhoofd houden dat het anders kan gaan lopen dan je huidige situatie, zo zie je nu ook maar weer dat er geen plek is op de stal/wei waar je in eerste instantie naar toe wilde gaan. Zulk soort dingen gebeuren en ook dat moet je in je achterhoofd houden. Dit zijn onvoorziene kosten en op zo'n moment ben je dan genoodzaakt om je pony te verhuizen en hem ergens te stallen waar je flink duurder uit bent. Ook inderdaad de kosten van de dierenarts, ik vind dat als je niet in staat bent die op te hoesten als er iets flink mis gaat en er een grote dierenartsrekening op de mat ligt, je ook niet aan een eigen paard moet beginnen...of je paard laten verzekeren tegen ziektekosten...maar ook dan ben je met je eigen risico en bijdrage ook al gauw een paar honderd euro kwijt.

Ik vind het een beetje naief om te denken dat je met voer/hooi/stro en de huur van een wei klaar bent, ik heb 2 paarden en ben gemiddeld een kleine 450 á 500,- per maand kwijt met alle kosten.

Een paard kopen kan iedereen...maar een paard onderhouden is heel wat anders. Ik zou het erg sneu vinden voor jou en voor het dier dat aan het eind van het liedje allemaal tegenvalt.