paard doorverkocht met gebrekken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Authentic

Re: paard doorverkocht met gebrekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 18:11

Paard is gekeurd en er is navraag gedaan naar de geschiedenis van het paard, het paard is verkocht als sportpaard. Moet je als je een paard koopt gelijk maar een leugentest aanvragen voor de vorige eigenaar?

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 18:15

Citaat:
3 weken heeft mijn zus het paard, en is goedgekeurt door v.e.

Citaat:
Zo, laat je eens wat horen, volgens mij is het te laat om het recht te praten, waarom hebben jullie dan nooit na meerdere vragen iets verteld over deze blessures!!

Citaat:
Na meerdere mailen haar (oude eigenaar) gesproken te hebben of het paard ergens pijn heeft omdat het paard zich anders gedraagt dan tijdens de koop ontkent ze alles, geen probelemen gehad, altijd gezond geweest, 1 x kreupel geweest tijdens een val.

Staat allemaal op pagina 1.

Zij hebben het paard laten keuren en hebben nagevraagd. Lijkt mij toch afdoende. Een chronische peesblessure is geloof ik (maar pin me hier niet op vast) niet altijd te zien op foto's.

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 18:22

Jeetje wat erg zeg!

Dat iemand zoiets kan doen.

Toen ik mijn vorige paard verkocht, wou ik juist eerst zeker weten of ze niet mankeerde, en als ze dat wel deed had ik haar gehouden, omdat ik bang was dat ze door een ander misschien overbelast werd ect.

Gelukkig was ze helemaal goedgekeurt en gezond verklaart en daarna heb ik haar pas te koop gezet.

Je heb al het recht om het paard terug te brengen!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 18:24

Lees de eerste vijf berichten. Het derde beticht (het mijne) geeft al gelijk aan dat ze keuringsplicht had. Daar komt ze niet op terug en zegt alleen dat het dier is goedgekeurd door een dierenarts. Ik lees nergens dat ZIJ die dierenarts heeft geconsulteerd. Ze komt ook niet terug op mijn eerste opmerking hierover.

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 18:26

j0rinda schreef:
een paard wordt niet klinisch en rontgenlogisch goed gekeurd als er een ontsteking is. (rontgenlogisch bedoel k mee: ze is op de foto geweest na koop en blijkt er niets te zijn)

Een paard wordt klinisch afgekeurd als bij buigproeven ed pijn getoond wordt. Dus als de merrie op dat moment geen last had van de ontsteking, en dus geen pijn toonde, is ze mèt chronische ontsteking toch goedgekeurd.

En op röntgenfoto's zie je geen ontstekingen, daarop zie je (vooral) botten. Als een latente (aanwezig maar niet leidend tot klachten) ontsteking aanwezig is, is dit niet te zien. Littekenweefsel en peesweefsel is niet te onderscheiden.

Een ontsteking is pas op röntgen zichtbaar als er een grote zwelling (vochtophoping) aanwezig is.

En, gezond of niet, het had gemeld moeten zijn!

Overigens is deze zaak voor mij niet meer dan een hypothetisch geval, en ik ben het er helemaal mee eens dat TS en verkopende partij dit onderling uit moeten zoeken, en dat dit topic geen enkele meerwaarde zal hebben voor dit onderlinge uitzoeken. Maar zolang de discussie netjes is, lijkt een slotje mij niet nodig.

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 18:34

ikke schreef:
Lees de eerste vijf berichten. Het derde beticht (het mijne) geeft al gelijk aan dat ze keuringsplicht had. Daar komt ze niet op terug en zegt alleen dat het dier is goedgekeurd door een dierenarts. Ik lees nergens dat ZIJ die dierenarts heeft geconsulteerd. Ze komt ook niet terug op mijn eerste opmerking hierover.

Hmm, daar moet ik je gelijk in geven. Ligt er dan natuurlijk ook aan wanneer dat paard is goedgekeurd

Citaat:
Paard is naar de kliniek geweest en er zijn foto's genomen rechts achter maar niets te vinden, dierenarts zag dat het paard erg slecht liep en kwam niet door de buigproeven heen, tijdens de 1e keuring wel

Lijkt wel alsof ze er bij de 1e keuring bij is geweest, maar het staat nergens absoluut zeker. Toch krijg ik vanwege dit bericht wel het gevoel dat zij erbij zijn geweest bij de 1e keuring.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 18:38

Bij de eerste keuring denk ik niet, dat was de keuring die zij op rapport hadden staan en waar het paard mee verkocht werd..nu het paard last heeft van zijn been gaat ie door de molen, DA zag dat het dier niet goed liep, maar niets gevonden..althans, zo komt het op mij over..maargoed, dat is een getrokken conclusie van me, waarheid zal wel anders zijn Knipoog

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 18:44

Een koper heeft trouwens geen keuringsplicht, wel een onderzoeksplicht (zover ik op de hoogte ben) en zij heeft diverse mail gestuurd om te vragen hoe of wat, maar gaf te kennen nooit iets gaande te zijn geweest, behalve na een val, welke moeders ontkent in een post, dat Romana nooit gevallen zou zijn.

In de advertentie staat ook dat ze in de B is blijven hangen wegens tijdgebrek, maar hier op bokt roept ze ergens dat ze blij is na een jaar onzuiver te zijn geweest blij is dat ze weer de wedstrijden mss kan oppakken..

Tis maar net wat de wet verstaat onder onderzoeksplicht, dan is een keuring wel handig, want het rapport kan of vasl opgemaakt zijn (wat ik zeer zeker niet denk bij de verkopende partij) of verouderd zijn en intussentijd iets mis zijn gegaan met het paard...verder heb je je tijdens het onderzoek maar blindelings te vertrouwen op de verkopende partij, hoe zuur ook, tenzij je je paard van onder tot boven van binnen en buiten laat keuren..en dat is niet verplicht..en snap ook als bv het rapport recent zou zijn als men dat niet heeft laten doen...(zou ik overigens nooit zo doen, juist door verhalen als deze te voorkomen).

windhond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 19:24

jeetje wat een verhaal zeg. Ik ben wel benieuwd wat de stand van zaken nu is eigenlijk.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 21:58

Kimberley77 schreef:
Een koper heeft trouwens geen keuringsplicht, wel een onderzoeksplicht (zover ik op de hoogte ben) en zij heeft diverse mail gestuurd om te vragen hoe of wat, maar gaf te kennen nooit iets gaande te zijn geweest, behalve na een val, welke moeders ontkent in een post, dat Romana nooit gevallen zou zijn.

Strikt genomen heb je gelijk, maar als je het laat voorkomen, zul je toch met hele goeie argumenten moeten komen om de rechter ervan te overtuigen dat een medische keuring niet noodzakelijk was. Het is de verantwoordelijkheid die je op dat moment naar je toe trekt of weglegt bij iemand anders (de dierenarts).
Dat de verkopende partij de schijn tegen heeft dat er correct gehandeld is, ontslaat de kopende partij NOOIT van de plicht alles wat redelijkerwijs verwacht mag worden, ook in te zetten om de geschikheid van het paard vast te stellen. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dit niet is gebeurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 07:10

Wat ik altijd te horen heb gekregen is dat de nieuwe eigenaar ten alle tijden het recht heeft om het dier, mits het binnen 6 maanden is terug te bengen!
Ik ben benieuwd hoe het nu verder af gaat lopen.
Ook ik twijfel of anouschka40 wel degelijk de moeder van Cinthia is.
En nog een ding: waarom zou de moeder van Cinthia hier reageren als ze zelf het gevoel heeft dat het wel goed gegaan is?
Het is een forum waar iedereen zijn mening mag geven, het lijkt wel of ze zich erg aangesproken voelt.
Dus even samengevat: als zij dus wel de moeder blijkt te zijn klopt het alsnog niet.
En dan heb ik het nog niet eens over de leestekens en het taalgebruik.
Ik wil niemand teleurstellen maar in de paardenwereld is het een moeilijke zaak.
Ik wens de fam. veel sterkte toe.

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 08:36

Talietjuh schreef:
En nog een ding: waarom zou de moeder van Cynthia hier reageren als ze zelf het gevoel heeft dat het wel goed gegaan is?

Natuurlijk voel je je ook geroepen om te reageren als je wel juist gehandeld hebt. Dat lijk me heel logisch.
Ik vind het een moeilijk verhaal. Ik heb ooit eens (16 jaar geleden) een pony gekregen die binnen 3 maanden helemaal kreupel liep. Die bleek versleten sesambeentjes te hebben, waar de vorige eigenaar gewoon vast wist. Maar ze vonden het sneu voor hun dochter om het paard weg te brengen. Een half jaar ervoor was mijn eerste pony ingeslapen en konden we een half jaar later dus pony nummer 2 naar de slacht brengen. Natuurlijk is het wel erg fijn als de vorige eigenaar van Romana verteld had over de chronische ontsteking, maar als het paard al 3(?) jaar goed loopt is het dan nog wel chronisch te noemen en is het dat wel geweest? Bovendien betreft het een heel ander been?

j0rinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 10:58

ja precies en ik word er heel moe van, dat er steeds in het hele topic, dingen anders geformuleerd worden. omdat iemand geen leestekens gebruikt zou het de moeder niet zijn.pff kom op mensen draai niet alles om. natuurlijk mag ieder zijn mening geven maar dat is niet wat hier wordt gedaan. zeg nou zelf er worden hier allemaal verschillende dingen gezecht.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 11:08

Ik dacht toch dat iedereen keurig zijn mening geeft, met dezelfde of andere meningen..

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 11:16

Citaat:
ja precies en ik word er heel moe van, dat er steeds in het hele topic, dingen anders geformuleerd worden. omdat iemand geen leestekens gebruikt zou het de moeder niet zijn.pff kom op mensen draai niet alles om. natuurlijk mag ieder zijn mening geven maar dat is niet wat hier wordt gedaan. zeg nou zelf er worden hier allemaal verschillende dingen gezecht.

Tja... dat is nou eenmaal hoe het werkt op een forum.

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 11:38

j0rinda schreef:
zeg nou zelf er worden hier allemaal verschillende dingen gezecht.
Vooral door de verkopende partij Haha!

Het grootste deel van bokt kan alleen maar oordelen op wat het leest, men is er tenslotte niet zelf bij. Dus is het op dit forum een wedstrijdje van wie het geloofwaardigst overkomt.

Als ik nou een heel verhaal vertel zonder ook maar 'n enkel leesteken op de goede plaats!! dan zou niemand mij serieus nemen omdat ze halverwege de post al zat zijn om t te lezen en ik gewoon niet geloofwaardig overkom en dan zeg ik dit nog zonder typefouten en met de juiste werkwoorden en grammatica ik bedoel niemand die 't nog interesseert........................

Met het stuk hierboven heb ik, in mijn ogen, het geloofwaardigheids-wedstrijdje verloren.

Natuurlijk voelt de verkopende partij zich in het nauw gedrukt door de kritiek van dit forum. Maar er wordt ook geen reden gegeven waarom de pony niet is teruggenomen! Nergens wordt een reden gegeven waarom er niets is gezegd over de chronische peesontsteking, of de HKO 3. Juist als deze diagnoses onjuist waren, kun je toch zeggen "ze is kreupel geweest en we dachten hierdoor, maar nu is het helemaal over en ze is nu topfit"? Dan hoef je toch niet bang te zijn dat de verkoop dan niet doorgaat? Als de koper daar op afhaakt, kun je denk ik sowieso - als je 't beste voor hebt voor je paard - maar beter doorzoeken naar iemand die wat meer waarde hecht aan de "klik" tussen mens en paard dan aan fout gediagnosticeerde / genezen blessures.
En dan had de koper ook de kans gehad deze diagnoses nog eens goed te laten doorlichten door een keurende veearts.

j0rinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 12:35

maar zoals al eerder vermeld, weten wij niet wat er wel en/of niet gezegd is toch?
wij zijn er allemaal niet bij geweest. enne waar is dan nu de gene die het topic geplaatst heeft?
vind ik toch ook vreemd dat die nergens meer te bekennen is, en dat is niet eens de eigenaar zelf.

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 12:54

Dikke kans dat de betrokkenen op aanraden van advocaat zich niet meer zullen melden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 13:05

j0rinda schreef:

Wat mij wel opvalt is dat de verzorgster zich steeds meldt, maar de eigenaren houden wijselijk hun mond. Misschien ook wel beter, maar het komt wel een beetje penny op mij over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 13:10

ikke schreef:
Myrdal schreef:
Nou, heb het hele verhaal doorgelezen, was ik wel even zoet mee...

En als ik het zo lees moet ik toch de TS in het gelijk stellen, gebaseerd op wat hier allemaal staat.
<knip>
Ongeacht aan welk been dit paard nu kreupel mag zijn, de verkoper heeft niet voldaan aan de meldingsplicht.
<knip>
Let wel op, dit baseer ik puur op wat er hier staat, wat er precies wel/niet verteld is voor de koop is alleen bekend bij de koper en verkoper.

Jij vergeet een punt.
Die meldingsplicht is één ding, de koper heeft ONDERZOEKPLICHT. Ik heb nergens gelezen dat de koper VOOR de koop voldoende onderzoek heeft verricht naar de bruikbaarheid voor het beoogde doel. Daarmee zit dus TS ook niet helemaal op het juiste spoor.

Dan vraag je je eigenlijk af wat een rongtenologisch rapport en klinisch rapport dat bij advertenties wordt vermeldt voor zin heeft. Als eigenaar een hoop geld uitgeven om de rapporten te laten zien en als koper nog eens je onderzoeksplicht na te komen om hem opnieuw te keuren. Duidelijk dat er met keuren ook gesjoemeld wordt, verhalen erover zijn er zat, dus die onderzoeksplicht is eigenlijk het enige waar je wat mee kunt. De aanwezige rapporten, kan je dan eigenlijk niks mee.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 13:19

russel schreef:
ikke schreef:
Jij vergeet een punt.
Die meldingsplicht is één ding, de koper heeft ONDERZOEKPLICHT. Ik heb nergens gelezen dat de koper VOOR de koop voldoende onderzoek heeft verricht naar de bruikbaarheid voor het beoogde doel. Daarmee zit dus TS ook niet helemaal op het juiste spoor.

Dan vraag je je eigenlijk af wat een rongtenologisch rapport en klinisch rapport dat bij advertenties wordt vermeldt voor zin heeft. Als eigenaar een hoop geld uitgeven om de rapporten te laten zien en als koper nog eens je onderzoeksplicht na te komen om hem opnieuw te keuren. Duidelijk dat er met keuren ook gesjoemeld wordt, verhalen erover zijn er zat, dus die onderzoeksplicht is eigenlijk het enige waar je wat mee kunt. De aanwezige rapporten, kan je dan eigenlijk niks mee.

Ben ik niet helemaal met je eens. Als het aannemelijk is dat de rapporten kloppen, bijvoorbeeld doordat je eigen dierenarts de foto's van de gerenomeerde, onafhankelijke kliniek toetst, dan heb je net zo goed aan je onderzoekplicht voldaan. Je hebt immers onderzocht of de aangeboden gegevens betrouwbaar zijn. Dat is ook onderzoekplicht.
Dat er een hoop gesjoemeld wordt is inderdaad niks nieuws. Maar een klinische keuring die de aanwezige rapporten staaft is altijd goedkoper dan een volledige keuring.
Het heeft dus voor een verkoper weldegelijk nut om die keuringen te doen, maar het ontslaat de koper niet van zijn verplichting de juistheid ervan te checken.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 14:13

j0rinda schreef:
maar zoals al eerder vermeld, weten wij niet wat er wel en/of niet gezegd is toch?
wij zijn er allemaal niet bij geweest. enne waar is dan nu de gene die het topic geplaatst heeft?
vind ik toch ook vreemd dat die nergens meer te bekennen is, en dat is niet eens de eigenaar zelf.

Meisje, daar gaat het toch ook helemaal niet om?? Het gaat toch om hetgeen wat hier allemaal gezegd wordt en niet wat er gezegd is tussen de verkopende en kopende partij? Hier gaan tegenstrijdige verhalen rond door de verkopende partij en dat is waar men over struikelt...

xcynthiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 21:02

de reden waarom we het paard niet terugnemen, is dat wij een gezond en goedgekeurd paard hebben verkocht en geen kreupel paard terugnemen die niet eens verzekerd is....
wij nemen het paard alleen terug als het niet meer kreupel is en gewoon netjes verzekerd is.
want ik vind het echt niet leuk hoe dit allemaal loopt.
wat mij betreft had ik d'r na de eerste week al terug genomen.
maar zoals ik al zei, wat is er in die eerste week gebeurt.
de nieuwe eigenaren waren naar een dierenarts geweest, omdat ze kreupel begon te lopen, en deze dierenarts vertelde de nieuwe eigenaar dat het been overbelast was.
wij hebben de nieuwe eigenaar bij de koop vertelt dat ze niet op goede conditie was voor wedstrijdtraining, ivm tijdgebrek, waardoor wij haar ook hebben moeten verkopen.

en tot mijn grote schrik en verbazing heeft de nieuwe eigenaar toch elke dag volop met dr gereden, en de conclusie van de dierenarts over dat haar been overbelast was is dus niet onverwachts... ze heeft te veel moeten doen, terwijl ze geen conditie meer had.......

xcynthiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 21:04

j0rinda schreef:
enne waar is dan nu de gene die het topic geplaatst heeft?

inderdaad, die had eerst zo'n grote mond met bedreigingen naar mij toe...
en nu hoor je d'r nooit meer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 21:10

Dus het been waar de chronische peesontsteking zit is overbelast. Dat is spijtig en dat hoort niet bij een gezond sportpaard. Een paard wat gezond is kun je in principe elke dag rijden en trainen. Ik heb een paard van 15 en soms wordt hij s'morgens een uur dressuurmatig gereden door een ervaren amazone en ga ik s'avonds nog een bosrit van een dikke anderhalf uur maken, heeft hij niks van.

Vraag mij af of je een chronische peesontsteking wel op een foto kan aantonen. Als het dier voldoende rust heeft gehad of juist op een bepaalde manier is getraind zie je wellicht wel niets op de foto en zal hij bij de buigproef ook niets laten zien. Iets wat chronisch is gaat nooit over en door jouw tijdgebrek had het paard het goed, zal daardoor ook nooit overbelast zijn geworden. Het paard had als recreatiepaard verkocht moeten worden, bij iemand die bv 2 tot 3 relaxte ritjes per week maakt, wellicht nog wel minder, daar lijden ze nl niet onder en daarmee komen oude blessures ook vaak niet duidelijk bij naar buiten.