Wat voor een bedrag vragen aan bijrijder?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

slimmerik

Re: Wat voor een bedrag vragen aan bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 22:50

Als eigenaar ben je altijd verantwoordelijk. Mét betaalde bijrijder en zonder bijrijder. Normaal gesproken valt dat onder je gewone WA verzekering. Mijn paard laat ik soms ook in de lessen gebruiken en daarom heb ik er tegen een kleine premie een extra verzekering voor afgesloten.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 23:05

Lia_ schreef:
Tinkerloos schreef:
Stel dat een persoon met een hond weinig tijd heeft om zijn/haar hond uit te laten.
Dan vraagt diegene iemand om zijn/haar hond voor haar uit te laten,zeg 4 keer per week.
Dan lijkt het mij niet meer dan normaal om degene die de hond dan voor je uitlaat te betalen,ook al vind diegene het leuk om met honden uit te gaan.

Waarom is dat met paarden anders?
(ik weet het echt niet hoor,is een serieuze vraag)

Tinkerloos schreef:
Bloos! Jij vat het wel heel letterlijk op zeg..

(vind het nogal raar dat je dat zelf blijkbaar niet hebt kunnen verzinnen)

Jij bent degene die beweert dat het een serieuze vraag is en dat je het echt niet weet Verward
Lijkt mij niet meer dan normaal dat ik dat dan ook serieus neem, maar dat heb ik bij deze afgeleerd.
Bitloos, dekenloos, ijzerloos, hersenloos....[/quote]

Nagelbijten / Gniffelen

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 06:44

Lia_ schreef:
Jij bent degene die beweert dat het een serieuze vraag is en dat je het echt niet weet Verward
Lijkt mij niet meer dan normaal dat ik dat dan ook serieus neem, maar dat heb ik bij deze afgeleerd.
Bitloos, dekenloos, ijzerloos, hersenloos....
Pardon??
Ik bedoel dat ik serieus niet weet wat het verschil is tussen de ene DIENST en de andere DIENST.
Niet dat ik het verschil tussen een paard en een hond niet weet.
Beetje kinderachtig om mij nu hersenloos te noemen,terwijl je het zelf verkeerd geinterpreteerd hebt.
Voel je je soms aangevallen door mijn post?
Je hebt mijn eerste bericht al belachelijk gemaakt,en nu doe je het weer.
Waarom is dat?
Snap je niet wat ik wil zeggen?
Dan nog 1 keer in Jip en Janneke taal voor Lia:
Ik snap niet wat het verschil is tussen de ene dienst die je gedaan wil hebben door een ander en de andere dienst die je gedaan wil hebben door een ander.
Waarom voor het een betalen,en voor het ander betaald worden,terwijl de voorwaarden hetzelfde zijn..: jij hebt iemand nodig die iets voor je doet.
(en Lia,voor je het verkeerd begrijpt,ik bedoel met jou dus niet Lia,maar het woord jou in het algemeen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 07:55

OK, nog 1x...
De ene dienst is een noodzaak, de andere niet.
Voor de het ene karweitje zijn veel "vrijwillgers" en voor de andere niet, dan treed automatisch de marktwerking in.
Heb je veel liefhebbers om te rijden en weinig paarden zal er automatisch (meer) geld gevraagd kunnen worden.
Zouden er heel weinig honden zijn en erg veel mensen die er graag mee zouden willen wandelen zou het voor hondenuitlaten ook gelden maar dat is niet zo.
Zo kun je het doortrekken naar alle soort werkzaamheden, omdat mensen niet graag huishoudelijke werkjes doen moet je daarvoor betalen om het gedaan te krijgen.
Is het echter iets leuks dat veel mensen graag willen doen doen ze het gratis of betalen er zelfs geld voor.

Is het nu simpel genoeg uitgelegd.
Het gaat dus om noodzaak en marktwerking....

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 08:01

Dat klinkt al een stuk vriendelijker,EN helderder.
Het is dus ieders keus om er geld voor te vragen of niet.
En ik ben het er mee eens dat zolang beide partijen het ermee eens zijn het helemaal niet erg is om er geld voor te vragen.
Ieder zijn ding,toch?

Veloz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 08:16

Ik zou ook een vergoeding vragen aan een bijrijder, paarden zijn nou eenmaal niet goedkoop. Om op een manege te rijden moet je ook geld betalen, dus vind het erg logisch om als bijrijder iets bij te dragen in het onderhoud. De vergoeding valt wel over te discussieëren, ik vind namelijk dat je voor een paard waar je alleen recreatief mee kan rijden en die minder kan een lagere vergoeding zou moeten vragen dan voor een paard waar veel potentie in zit en waar je wedstrijden mee kan rijden. Voor niets gaat de zon op...

luna1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 08:29

Het verschild denk ik ook zeker per situatie;
Ik heb 6 pony's waarvaner twee groot genoeg zijn waar ik op kan rijden (1 is er met pensioen) dus ik heb er drie die te klein zijn voor mij!
Mijn bijrijder rijdt ze graag en de pony's vinden het ook super! Dus ik ben uit de brand geholpen en me pony's worden gereden (longeren en losgooien doe ik uiteraard zelf)

Waarom zou ik daar geld voor vragen? Bloos

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 09:51

@Veloz, precies, dát zei ik dus ook al!

Vanavond komt er een potentiele bijrijder voor mn paardje kijken en ja ze gaat betalen, mits het met de driehoek en vooral met paard klikt.... Lachen *duim duim*

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 09:57

Succes Cissy
Zou fijn zijn als het klikt
Ik weet hoe moeilijk het is om een fijn iemand te vinden hoor
Maar ben blij dat ik nu iemand heb die net zo gek is op mijn paard als ik ( en ja, zij geeft ook een kleine bijdrage Knipoog )

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 10:09

Veloz schreef:
Ik zou ook een vergoeding vragen aan een bijrijder, paarden zijn nou eenmaal niet goedkoop. Om op een manege te rijden moet je ook geld betalen, dus vind het erg logisch om als bijrijder iets bij te dragen in het onderhoud. De vergoeding valt wel over te discussieëren, ik vind namelijk dat je voor een paard waar je alleen recreatief mee kan rijden en die minder kan een lagere vergoeding zou moeten vragen dan voor een paard waar veel potentie in zit en waar je wedstrijden mee kan rijden. Voor niets gaat de zon op...

Paarden zijn niet goedkoop nee, maar dat neem je op je zo gauw je een paard koopt/neemt. Ik kan me eigenlijk eerder voorstellen dat je geld vraagt als er recreatief mee gereden wordt als dat er profesioneel mee gereden wordt. Met goede ruiters wordt je paard beter en dus meer waard. Voorbeeld: Ik heb lang geleden een vierjarige ruin gereden van iemand die hem voor 5000 gulden gekocht had. Een half jaar later heeft hij hem verkocht voor 10.000 gulden. Het dier had spieren gekregen en toonde ontzettend goed onder het zadel. Ik had hem dus duidelijk een goede dienst bewezen. Ik kreeg een foto van het paard van de eigenaar Boos! En hij had ook nog het lef te vragen of ik het paard wat hij daarna kocht in wilde rijden voor vergoeding van de lessen Boos!

Dus als je bijrijder je paard bijvoorbeeld van de L naar de M kan rijden dan is het toch te gek voor woorden dat je er ook nog een vergoeding bij vraagt?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 10:16

Danielle_1 schreef:
Je bewijst elkaar idd een dienst.
En ik vind het absoluut geen schande als er meebetaald wordt.
Eigenlijk vind ik het niet meer dan normaal.

En daarom vind ik het dubbelop Tong uitsteken
Eigenaar levert een paard om te rijden, jij levert een dienst door het paard te trainen en evt. te verzorgen. Zodra je moet gaan betalen vind ikzelf dat de verhoudingen scheef zakken.

Ik doe het niet om ervaring op te doen, op de manege heb ik al jaren niks meer te zoeken (de laatste keer dat ik meereed omdat ik al even niet gereden had en het gevoel weer terug wilde krijgen, durfde de instructrice niks tegen me te zeggen geloof ik, dus die les schoot ook niet echt op) en voor recreatieve paarden kom ik niet eens meer kijken want dat strookt niet met mijn eigen ambities. Ik kom gewoon eigenlijk omdat ik graag meer dan 1 paard rij, maar als het nergens gratis zou kunnen dan hield ik het wel gewoon bij mijn eigen knollie Haha!

Als ik op het paard van een lesklant rij, moeten ze ook gewoon een uur leskosten betalen. Het zou wel erg krom zijn dat ik dan ineens zou gaan betalen voor het rijden van een ander paard.

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 10:53

Onze bijrijdster betaald de helft van de smid en de helft van het voer. Puur om het feit dat ze alleen buitenrijd en dus ook der ijzers eerder op zijn. Verder mag ze alles met haar doen wat ze maar wil en daarom vind ik deze bijdrage echt niet gek hoor. Ze heeft ook een zekere inspraak met betrekking tot alles en als ze hulp nodig heeft willen we haar ook les geven.
Misschien dat het in deze regio meer is maar ik heb ook altijd meebetaald aan mijn verzorgpaarden.

Ik vind het idd anders als iemand echt je paard hogerop rijd maar aangezien dat hier niet hoeft/kan gaat dat niet op..

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 11:07

Tja, volgens mij hangt het af hoe je wilt dat je bijrijder er mee zal rijden. (Wedstrijd of niet,..) Persoonlijk zou ik er mss toch wel iets voor vragen. Maar zelf rijd ik nu ook een Vzpony. (naast m'n paard) en daar betaal ik niets voor. Kreeg daarnaast ook nog wel eens een "lesje" van de eigenaares. Maar dat was tevens ook een vriendin. Dus echt vergelijken kan je het niet.

diehdieh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 11:26

Ik heb sinds gisteren ook een bijrijder/verzorger voor mijn paard.

Ik vraag ook een bijdrage en vind dit ook niet meer dan normaal.

Zij betaalt er nu voor om mijn paard 2 dagen in de week te doen en als dat een keer meer wordt, omdat ik tentamens ofzo heb dan hoeft ze daar uiteraard niet extra voor te betalen.

Zij betaald nu per vaste dag 10 euro. Ze mag mijn paardje 2 keer in de week doen, dus ze heeft 8 vaste dagen in de maand. Ik vraag dus ook 80 euro per maand.

Dat is gewoon een vast bedrag en ze heeft dus ook de garantie dat ze mijn paardje sowieso 8 keer in de maand doet. En alle extra keren reken ik verder niet mee.

Als ik dus 2 weken op vakantie ga, dan doet ze mijn paardje alle dagen, maar dan wel voor diezelfde 80 euro.

Een stalgenootje van mij heeft ook een bijrijder voor hetzelfde aantal dagen voor haar pony en die vraagt 60 euro per maand.
Ik vraag 20 euro meer, maar mijn bijrijder heeft dan ook gewoon een goed sportpaard onder haar kont. Bovendien ga ik haar ook regelmatig begeleiden ( dit wil ze zelf heel graag).
Ze rijdt nu namelijk nog op de manege en betaalt daar 14 euro per les.
En nu kan ze voor 10 euro per dag gewoon een band opbouwen met mijn paardje. Bovendien ben ik er van overtuigd dat ze heel veel van mijn paardje kan leren.
Mijn bijrijder heeft namelijk alleen ervaring met manegepaarden, en ze heeft zelf aangegeven dat ze de afgelopen jaren niks meer heeft geleerd.

Ik vind het heel normaal dat ik dus een vergoeding vraag. Zij gebruikt mijn paard nu namelijk ongeveer net zoveel als mij. Ik gebruik mijn paard dus nog maar voor de helft. Het is dus wel logisch dat zij daar ook een beetje voor betaald

Het hangt er dus ook een beetje vanaf wat voor paard/pony je bijrijdt. Als ik bijvoorbeeld een goedkoop ponytje had met weinig capaciteiten enz dan zou ik er ook minder voor vragen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 12:21

Citaat:
Dus als je bijrijder je paard bijvoorbeeld van de L naar de M kan rijden dan is het toch te gek voor woorden dat je er ook nog een vergoeding bij vraagt?

en andersom dan? paard is Z en ruiter is B?

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 12:42

Ik zit ook een beetje te spelen met het idee van een bijrijder, omdat ik nu niet altijd tijd heb vanwege mijn dochtertje. Maar dat zou dan wel helemaal op mijn voorwaarden moeten en vooral het liefst als het mij uitkomt. Daar zou ik dan niks voor vragen. Als ik iemand geld zou vragen dan vind ik dat diegene dan ook bepaalde rechten heeft, bijvoorbeeld inderdaad op een paar vaste dagen rijden.

Zoals ik het zie zou ik dan iemand vragen die mij uit de brand wil helpen en die ik dan het een en ander bij wil brengen.

Ik heb zelf ook jaren paarden getraind voor mensen, die paarden werden daar absoluut beter van (idd ook, groen paard verkocht voor dik 10.000,-) en heb er zelf nooit iets voor gehad behalve relatief goedkope stalling (die eigenlijk niet eens zo relatief goedkoop was...). Was ook meer een vriendendienst, dat zou ik nu niet meer doen.

Ik zie het idee van een betalende bijrijder dan meer als dat je als het ware een stukje eigen paard koopt. Je mag een paard rijden en gebruik maken van tuig etc, als je bij een manege komt dan betaal je daar ook voor. Dus helemaal raar vind ik het idee niet.

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 12:44

Het komt er dus op neer dat het sterk van de situatie afhangt en hoe de belangen liggen.

Als het belang heel sterk bij de eigenaar ligt en de bijrijder bewijst letterlijk een dienst door het paard bijvoorbeeld verder te rijden, te trainen of zo dan kan het logisch zijn dat de eigenaar een vergoeding aan de bijrijder betaalt. In uiterste vorm is dat bijvoorbeeld als je je paard bij een bekende ruiter zet om 'm in te rijden (dat kost echt geld:D). Ik weet dat dat niet echte een irijder si, maar het gaat me om het idee te verduidelijken van de dienst die de de bijrijder biedt.

Als het in het belang van de bijrijder is en hij/zij is ermee geholpen dan kan het logisch zijn dat de bijrijder een vergoeding betaalt.

Als er een gemeenschappelijk belang is kan het zijn dat je overenkomt dat kosten deelt. Als er een gemeenschappelijk belang is en de bijriijder is niet echt draagkrachtig, dan kun je een vergoeding ook in onderling overleg afwezig laten.

Voorop staat voor mij dat de klik er is tussen bijrijder, paard en eigenaar, de rest kom je wel uit.
Daarom spreek ik eigenlijk altijd een proeftijd van een maand af. Zo'n klik heeft soms ook wat tijd nodig om te ontstaan.

Mijn huidige bijrijders betalen (15 euro per maand voor één keer in de week rijden of 30 voor twee keer). We hebben vaste dagen afgesproken. Ik heb in het verleden ook bijrijders gehad die niet betaalden, zelfs tegelijkertijd met wél betalende bijrijders. Nooit problemen mee gehad.
Ik vind de vergoeding redelijk en mijn bijrijders ook. De afspraak is ook dat ze, als ik op vakantie ben, de zaken onderling regelen en dan vaker rijden. Bijrijders blij, ik blij en Junk ook, want die smult van veel aandacht Knipoog

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 13:03

Het blijft hier altijd om 2 verschillende meningen gaan.. die van de bijrijders en die van de paardeneigenaren..

Ik heb inmiddels in beide situaties gezeten. En ik vind dat het aan de situatie ligt.
Ik had een goed paard, kon er leuk vanalles mee doen, maar verwachtte niet dat een bijrijder mijn paard naar een hoger niveau zou rijden. Daarbij de kosten van het paard. In mijn ogen heeft de bijrijder dan 2 dagen oid een eigen paard, huurt zij/hij een paard. En dat kost geld. (ik heb uiteindelijk geen bijrijder genomen omdat ik na 3 verschrikkelijke kenismakingen het wel gezien had)

Als je echter een paard hebt wat beperkt is, denk ik dat je al snel blij moet wezen als er iemand haar wil verzorgen. Ik zou zelf ook niet betalen voor een paard waar beperkingen aan zitten.

Voor een goed paard, normaal rijpaard, vind ik het ook normaal om te betalen. Op de manege betaal je ook flink en bouw je niks op met een paard. Uurtje lessen en wegwezen. Dan heb je met een bijrijdpaard meer opties.

Het ligt ook aan het bedrag, bijv de halve stalling vragen voor 2/3 dagen in de week. Hier in omg. Utrecht kom je al snel op ruim 100 euro.. Dan kan ik er nog wel 100 euro bij leggen voor een eigen paard. Als je bijrijder bent moet je je ook nog aan een hoop regels houden. Dus daar ligt ook weer een grens.

Ik denk dat je zoiezo geluk mag hebben wil je een bijrijder vinden waarmee het klikt, waarmee het met het paard klikt, en die ook nog eens niks verknalt aan je paard.

Zelfde geldt andersom voor het vinden van een bijrijdpaard..

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 13:03

Myfairytale schreef:
Misschien dat ze bedoeld dat alle bijdrages dan welkom zijn in de kosten als er wat gebeurd is?

nee, dat bedoel ik niet direkt.
Wat ik wel bedoel is dat als ik iemand op mijn paard zou laten rijden (meestal komen ze zo'n beetje op de knieen smeken Knipoog ) en wel voor niks ook nog, als ze er dan af kletteren ik aansprakelijk ben ook nog met alle oliebol van dien. Voel daar niet direkt veel voor.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 18:01

Zelf ben ik jaren lang bijrijdster geweest en betaalde alles wat erbij kwam kijken, van het volgen van lessen, tot wedstrijden en ook nog een maandelijkse bijdragen. Daarbij mestte ik elke dag uit en zorgde ik ervoor dat het paard buiten/binnen kwam. Het is mij tot 2x toe gebeurd dat het desbetreffende paard door de eigenaar verkocht werd omdat ik de dieren van 0 tot 10 had opgeleid. Hij streek met de winst en ik zag geen ene cent. Noch een bedankje.

Na twee keer met de neus tegen de muur opgelopen te zijn besloot ik later toen ik een eigen paard kocht, dat mijn bijrijder nooit ene cent hoefde te betalen. Toen ik een bijrijder bij toeval eigenlijk vond en het goed bleek te klikken, heb ik er nooit aan getwijfeld er een bijdrage voor te vragen. Zij reed mijn paard, daar was ik mee geholpen en ik draaide voor de rest van de kosten op. Dat ging een lange tijd goed, ik betaalde gewoon alles voor het dier, de onkosten qua stalling, rijlessen, harnachement, materie van de ruiter, vervoer etc. Ik had er een goed gevoel over totdat het uit de hand begon te lopen. Eerst begint het met 1x afzeggen, even later kwam de persoon in kwestie maar aanwaaien wanneer het haar uitkwam. Dat het mij klauwen vol geld en verlof kostte, want ja zo gek was ik ook nog, maakte mij niet uit. Dat mijn paard de dupe werd van deze laksigheid, dat maakte me wel kwaad.

Sindsdien doe ik het helemaal anders want beide manieren werken voor mij gewoon kennelijk niet. Het rijden opzich vind ik toch wel een serieuze aangelegenheid, ik zit niet te wachten op penny`s die alleen willen troetelen maar het hoeven ook geen profs te zijn die de Z willen bereiken.

Momenteel heb ik 2 vaste bijrijders, zij hebben elk hun eigen paard voor 100% beschikbaar. Ze mogen zelf komen rijden wanneer ze willen en dit hanteren we dmv een vast schema. Zodat we allemaal weten waar we aan toe zijn. Ze hebben de middelen en mogelijkheden om te kunnen rijden of op les te gaan, alle overige extra kosten (lessen, privelessen, extra beslag, wedstrijden, startkaart, wedstrijdoutfit) dat betalen ze mooi zelf. Verder hoeven ze mij als eigenaar geen vergoeding af te dragen, daarvoor heb ik veel liever dat ze geregeld zelf de stallen uitmesten en in en om de stal mee helpen.

Om eerlijk te zijn vind ik dat veel beter werken. Ze weten waar ze het voor doen en daarbij heb ik gewoon 2 fantastische meiden getroffen die niet te lui zijn om de handen uit de mouwen te steken en weten waar het principieel om draait.

Dus als jou bijrijdster ook helpt met uitmesten etc, vind ik het onzin daar een bijdrage voor te vragen. Bekijk het verhaal altijd van 2 kanten.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-06 18:40

Dat hoeven ze dus niet.
Alleen het rijden.

horses19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 06:49

Mijn bijrijder doet alleen de stal van het paard wat ze rijd. mijn andere paard doe ik zelf. maar laatst kon ik een keer niet en dan doet zij mijn stal erbij. ik vind het wel goed geregeld zo. ik vraag geen bijdrage ze koopt allemaal spullen voor hem ik vind het leuk dat het klikt. soms rijden we samen buiten en vanavond gaan we met zn allen goumetten op stal als afsluiting van het jaar. dus kan weer even bijkletsen met me bijrijder Knipoog

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 09:00

Ik vraag 50 euro per maand.. maar dan heb je wel volledig de pony tot je beschikking dus eigenlijk gewoon een huurpony

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 12:38

diehdieh schreef:
Zij betaald nu per vaste dag 10 euro. Ze mag mijn paardje 2 keer in de week doen, dus ze heeft 8 vaste dagen in de maand. Ik vraag dus ook 80 euro per maand.

Niks persoonlijks maar met een manegeles ben je goedkoper uit Bloos!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 14:05

Urielle schreef:
diehdieh schreef:

Niks persoonlijks maar met een manegeles ben je goedkoper uit Bloos!

Inderdaad ....en dat voor maar twee keer in de week. Moet ze er nog les bijnemen ook misschien Bloos!