Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
MarjanB schreef:Zou dan de 1.5 tsi fr zijn.. kijk ook naar Kia sportage en Mazda cx5 wil minimaal 1600 kilo trekgewicht maar liever meer
Maar auto’s zijn zo duur geworden nu.. dus ff puzzelen
_Jelske schreef:Voor een éénpaardstrailer kun je prima uit met een Renault Clio hoor![]()
Wij hebben een Clio uit 2015, 1.5 dCi ECO (diesel). Mag 1200kg trekken en met mijn teruggekeurde Blömert Singapore (gewogen ledig gewicht nog geen 700kg) en paard (jaarlijks gewogen) komen wij gewoon uit. Houden zelfs nog voldoende gewicht over om zadel etc. gewoon in de zadelkast mee te kunnen nemen.
_Jelske schreef:Voor een éénpaardstrailer kun je prima uit met een Renault Clio hoor![]()
Wij hebben een Clio uit 2015, 1.5 dCi ECO (diesel). Mag 1200kg trekken en met mijn teruggekeurde Blömert Singapore (gewogen ledig gewicht nog geen 700kg, 1,5-paards trailer) en paard (jaarlijks gewogen) komen wij gewoon uit. Houden zelfs nog voldoende gewicht over om zadel etc. gewoon in de zadelkast mee te kunnen nemen.
Er zijn trailers die nog lichter zijn, maar deze kwam op ons pad en paste ons. Is bovendien een oerdegelijk, hufterproof trailertje dat je in je eentje zo van de plaats trekt voor het aankoppelen. Echt een heel fijn, praktisch trailertje.
Overigens weet ik dat je met verschillende Renaults megane's van om en nabij dezelfde leeftijd of iets jonger 1600/1700kg mag trekken. Dat zijn ook bijzonder betaalbare auto's waar je dus goed mee uit komt.
ikke schreef:_Jelske schreef:Voor een éénpaardstrailer kun je prima uit met een Renault Clio hoor![]()
Wij hebben een Clio uit 2015, 1.5 dCi ECO (diesel). Mag 1200kg trekken en met mijn teruggekeurde Blömert Singapore (gewogen ledig gewicht nog geen 700kg) en paard (jaarlijks gewogen) komen wij gewoon uit. Houden zelfs nog voldoende gewicht over om zadel etc. gewoon in de zadelkast mee te kunnen nemen.
Mooi dat jij een werkgever hebt die je nog met Diesels laat rijden; steeds vaker mag dat niet meer en dan kom je een heel stuk beroerder uit.
Kaitlyn schreef:Daarom keek ik ook nooit naar een diesel, maar nu we toch naar Duitsland gaan wordt het toch een diesel.
ikke schreef:Kaitlyn schreef:Daarom keek ik ook nooit naar een diesel, maar nu we toch naar Duitsland gaan wordt het toch een diesel.
Dat is zeker een optie.
Hier wordt met een schuin oog naar oude Diesels, ècht oud, ca 1970, gekeken omdat je dan weer buiten alle maatregelen valt.
Maar ja, dat schiet ook niet op als je werkgever er wat van vindt.
Queelens schreef:Zijn er hier ervaringen met de Toyota RAV 4 voor een 1,5 paards trailer?
We hebben ons oog op de hybride uitvoering met 2.5 benzine motor voor de vooraandrijving en elektrische aandrijving achter (105kw).
Hij is vooral bedoeld voor woon-werk verkeer a 100km per dag en moet in de toekomst dus af en toe veilig en comfortabel een trailer kunnen trekken. Trailer hebben we nog niet maar als die komt wordt het een 1,5 paards voor een paard van 500-550kg.
Op papier kan deze uitvoering 1650kg trekken dus dat moet lukken (heb zelfs al mensen met een mindere uitvoering 2 paarden zien trekken. Niet mijn keus maar blijkbaar kan dat ook). Maar ben vooral benieuwd of er ervaringen zijn qua veiligheid en comfort met de trailer.
Ik weet dat er ook een plug in variant is. Heb ik een tijdje gereden, is fantastisch maar ik denk toch minder praktisch voor ons. Desondanks ik van de zaak een elektrische auto rijd hebben we voorlopig nog geen laadpaal of zonnepanelen thuis.
We hebben ook andere auto’s overwogen zoals een Mazda CX-5. Ben ik zelf ook groot fan van, maar deze valt toch af door zijn verbruik. We kijken ook zijdelings naar een Mazda cx-30. Blijkbaar zijn er een aantal uitvoeringen met voldoende trekkracht maar ik ben er nog niet helemaal achter waar dat in zit. Mazda cx-60 zou fantastisch zijn maar helaas boven het budget.
Dees schreef:100 km per dag, 5 dagen per week, 49 weken per jaar = 24.500 km per jaar alleen al voor woon-werk.
Tel daar bij op je prive kilometers, vaak ook een 7.000 km per jaar en dan kom jij toch op jaarbasis gauw op ruim 30K aan km's per jaar.
Weet je zeker dat je geen diesel wilt rijden?
Die diesels zijn echt goedkoper in aanschaf, brandstof, onderhoud en levensduur, dat kan bij zoveel kilometers wel uit. Dan kun je een prima wagen kopen waarin je fatsoenlijk zit voor al die kilometers. Ik denk dan zelf vrij snel aan een Volvo V60. Die zitten echt heel fijn (beste stoelen, kan geen ander merk tegenop) en trekken zo'n trailer echt "met 2 vingers in de neus".
Rav4 is een dure auto. Je kunt het niet anders stellen. Duur in aanschaf, duur in onderhoud en duur in verbruik. Als je het verbruik van de CX-5 tegen vindt vallen, kan ik me niet voorstellen dat je wel blij wordt van die Rav4. In benzineversie vraagt de Rav4 juist meer brandstof dan de CX-5 per 100km.
Hilli schreef:Ik heb een CX5 op benzine en mijn gecombineerd verbruik (lange en korte stukken, wel en niet met trailer) is 1 op 14,6 - bijgehouden over een periode van bijna 3 jaar.