[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarjanB

Berichten: 18015
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 20:09

Iemand hier ervaring met een Seat ateca voor de trailer?

Rex_Rolfo

Berichten: 5560
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 20:15

Hetzelfde platform als de T-Roc en de Karoq. Welke motor heb je op het oog?

MarjanB

Berichten: 18015
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 20:49

Zou dan de 1.5 tsi fr zijn.. kijk ook naar Kia sportage en Mazda cx5 wil minimaal 1600 kilo trekgewicht maar liever meer

Maar auto’s zijn zo duur geworden nu.. dus ff puzzelen

Yinthee
Amadeus <3

Berichten: 4223
Geregistreerd: 16-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 10:06

MarjanB schreef:
Iemand hier ervaring met een Seat ateca voor de trailer?


Ja, 1.4 schakel 1800kg.
Doet 'ie prima.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 17101
Geregistreerd: 10-01-06

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 10:45

Als je hem zakelijk kunt rijden…Ik heb een Dodge Ram 1500 en die mag 3500 kg trekken in NL maar in Amerika bijna 5000 kg. En hij voelt er echt helemaal niets van.

MarjanB

Berichten: 18015
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 10:55

Ja dat zou helemaal mooi zijn maar ik ben geen ondernemer en gewoon in loondienst dus gebonden aan een budget :)

Larislaatje
Berichten: 94
Geregistreerd: 15-09-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 13:40

MarjanB schreef:
Zou dan de 1.5 tsi fr zijn.. kijk ook naar Kia sportage en Mazda cx5 wil minimaal 1600 kilo trekgewicht maar liever meer

Maar auto’s zijn zo duur geworden nu.. dus ff puzzelen


ik heb precies dit. auto's zijn zo enorm duur maar wil wel een eenpaardstrailertje kunnen trekken.

de zoektocht gaat door.

_Jelske

Berichten: 1530
Geregistreerd: 18-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 13:51

Voor een éénpaardstrailer kun je prima uit met een Renault Clio hoor :Y)

Wij hebben een Clio uit 2015, 1.5 dCi ECO (diesel). Mag 1200kg trekken en met mijn teruggekeurde Blömert Singapore (gewogen ledig gewicht nog geen 700kg, 1,5-paards trailer) en paard (jaarlijks gewogen) komen wij gewoon uit. Houden zelfs nog voldoende gewicht over om zadel etc. gewoon in de zadelkast mee te kunnen nemen.

Er zijn trailers die nog lichter zijn, maar deze kwam op ons pad en paste ons. Is bovendien een oerdegelijk, hufterproof trailertje dat je in je eentje zo van de plaats trekt voor het aankoppelen. Echt een heel fijn, praktisch trailertje.

Overigens weet ik dat je met verschillende Renaults megane's van om en nabij dezelfde leeftijd of iets jonger 1600/1700kg mag trekken. Dat zijn ook bijzonder betaalbare auto's waar je dus goed mee uit komt.
Laatst bijgewerkt door _Jelske op 01-07-24 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Berichten: 38905
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 13:54

_Jelske schreef:
Voor een éénpaardstrailer kun je prima uit met een Renault Clio hoor :Y)

Wij hebben een Clio uit 2015, 1.5 dCi ECO (diesel). Mag 1200kg trekken en met mijn teruggekeurde Blömert Singapore (gewogen ledig gewicht nog geen 700kg) en paard (jaarlijks gewogen) komen wij gewoon uit. Houden zelfs nog voldoende gewicht over om zadel etc. gewoon in de zadelkast mee te kunnen nemen.

Mooi dat jij een werkgever hebt die je nog met Diesels laat rijden; steeds vaker mag dat niet meer en dan kom je een heel stuk beroerder uit.

Autumnn

Berichten: 8599
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 14:03

_Jelske schreef:
Voor een éénpaardstrailer kun je prima uit met een Renault Clio hoor :Y)

Wij hebben een Clio uit 2015, 1.5 dCi ECO (diesel). Mag 1200kg trekken en met mijn teruggekeurde Blömert Singapore (gewogen ledig gewicht nog geen 700kg, 1,5-paards trailer) en paard (jaarlijks gewogen) komen wij gewoon uit. Houden zelfs nog voldoende gewicht over om zadel etc. gewoon in de zadelkast mee te kunnen nemen.

Er zijn trailers die nog lichter zijn, maar deze kwam op ons pad en paste ons. Is bovendien een oerdegelijk, hufterproof trailertje dat je in je eentje zo van de plaats trekt voor het aankoppelen. Echt een heel fijn, praktisch trailertje.

Overigens weet ik dat je met verschillende Renaults megane's van om en nabij dezelfde leeftijd of iets jonger 1600/1700kg mag trekken. Dat zijn ook bijzonder betaalbare auto's waar je dus goed mee uit komt.


Maar daar komt niet iedereen mee uit. Als je een krappe 500 kg laadgewicht overhebt, zou ik het met mijn ruin van 1.65 toch niet aandurven. Een Megane is dan inderdaad een betere keuze

Larislaatje
Berichten: 94
Geregistreerd: 15-09-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 14:07

ikke schreef:
_Jelske schreef:
Voor een éénpaardstrailer kun je prima uit met een Renault Clio hoor :Y)

Wij hebben een Clio uit 2015, 1.5 dCi ECO (diesel). Mag 1200kg trekken en met mijn teruggekeurde Blömert Singapore (gewogen ledig gewicht nog geen 700kg) en paard (jaarlijks gewogen) komen wij gewoon uit. Houden zelfs nog voldoende gewicht over om zadel etc. gewoon in de zadelkast mee te kunnen nemen.

Mooi dat jij een werkgever hebt die je nog met Diesels laat rijden; steeds vaker mag dat niet meer en dan kom je een heel stuk beroerder uit.


nou dat dus. ik zie veel diesels goedkoop voorbij komen maar met de huidige maatschappij en maatregels tegen uitstoot etc durf ik dat niet aan. en benzine auto's lijken duurder?

ik ben nu aan het kijken naar een citroen c4 iemand daar ervaringen mee?

Kaitlyn

Berichten: 10256
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 15:25

Daarom keek ik ook nooit naar een diesel, maar nu we toch naar Duitsland gaan wordt het toch een diesel. :')

ikke

Berichten: 38905
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 16:52

Kaitlyn schreef:
Daarom keek ik ook nooit naar een diesel, maar nu we toch naar Duitsland gaan wordt het toch een diesel. :')

Dat is zeker een optie.
Hier wordt met een schuin oog naar oude Diesels, ècht oud, ca 1970, gekeken omdat je dan weer buiten alle maatregelen valt.

Maar ja, dat schiet ook niet op als je werkgever er wat van vindt.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 17101
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 21:46

ikke schreef:
Kaitlyn schreef:
Daarom keek ik ook nooit naar een diesel, maar nu we toch naar Duitsland gaan wordt het toch een diesel. :')

Dat is zeker een optie.
Hier wordt met een schuin oog naar oude Diesels, ècht oud, ca 1970, gekeken omdat je dan weer buiten alle maatregelen valt.

Maar ja, dat schiet ook niet op als je werkgever er wat van vindt.

Zou ik er wel een moderne(re) motor inleggen anders zijn ze niet vooruit te branden.

Steppe

Berichten: 2945
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 22:52

Afgelopen weekend weer erg blij met mijn Nissan Navara pick-up, ik ging in Limburg het paard ophalen van een nieuwe stalgenoot. Eenmaal van de snelweg af binnendoor(tja deed Google maps) en via dorpjes, omhoog, omlaag dwars door Valkenburg de Cauberg op wat een behoorlijke steile klim was. Dacht al wel o jee morgen weer naar beneden maar dat hebben we anders opgelost gelukkig. Maar als je dat met een auto moet doen die het eigenlijk niet of net aan kan trekken wordt je niet blij. En moet zeggen dat ik soms combinaties zie waarvan ik denk dat het me niet fijn lijkt rijden. Ben nog steeds erg blij met mijn diesel en ja wegenbelasting wordt je niet heel blij van maar de kracht geeft mij wel een veilig gevoel. En eigenlijk zijn veel benzine auto's niet gemaakt om langdurig zwaar te trekken.

Queelens

Berichten: 8099
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 12:04

Zijn er hier ervaringen met de Toyota RAV 4 voor een 1,5 paards trailer?
We hebben ons oog op de hybride uitvoering met 2.5 benzine motor voor de vooraandrijving en elektrische aandrijving achter (105kw).

Hij is vooral bedoeld voor woon-werk verkeer a 100km per dag en moet in de toekomst dus af en toe veilig en comfortabel een trailer kunnen trekken. Trailer hebben we nog niet maar als die komt wordt het een 1,5 paards voor een paard van 500-550kg.

Op papier kan deze uitvoering 1650kg trekken dus dat moet lukken (heb zelfs al mensen met een mindere uitvoering 2 paarden zien trekken. Niet mijn keus maar blijkbaar kan dat ook). Maar ben vooral benieuwd of er ervaringen zijn qua veiligheid en comfort met de trailer.

Ik weet dat er ook een plug in variant is. Heb ik een tijdje gereden, is fantastisch maar ik denk toch minder praktisch voor ons. Desondanks ik van de zaak een elektrische auto rijd hebben we voorlopig nog geen laadpaal of zonnepanelen thuis.

We hebben ook andere auto’s overwogen zoals een Mazda CX-5. Ben ik zelf ook groot fan van, maar deze valt toch af door zijn verbruik. We kijken ook zijdelings naar een Mazda cx-30. Blijkbaar zijn er een aantal uitvoeringen met voldoende trekkracht maar ik ben er nog niet helemaal achter waar dat in zit. Mazda cx-60 zou fantastisch zijn maar helaas boven het budget.

ikke

Berichten: 38905
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 15:02

Queelens schreef:
Zijn er hier ervaringen met de Toyota RAV 4 voor een 1,5 paards trailer?
We hebben ons oog op de hybride uitvoering met 2.5 benzine motor voor de vooraandrijving en elektrische aandrijving achter (105kw).

Hij is vooral bedoeld voor woon-werk verkeer a 100km per dag en moet in de toekomst dus af en toe veilig en comfortabel een trailer kunnen trekken. Trailer hebben we nog niet maar als die komt wordt het een 1,5 paards voor een paard van 500-550kg.

Op papier kan deze uitvoering 1650kg trekken dus dat moet lukken (heb zelfs al mensen met een mindere uitvoering 2 paarden zien trekken. Niet mijn keus maar blijkbaar kan dat ook). Maar ben vooral benieuwd of er ervaringen zijn qua veiligheid en comfort met de trailer.

Ik weet dat er ook een plug in variant is. Heb ik een tijdje gereden, is fantastisch maar ik denk toch minder praktisch voor ons. Desondanks ik van de zaak een elektrische auto rijd hebben we voorlopig nog geen laadpaal of zonnepanelen thuis.

We hebben ook andere auto’s overwogen zoals een Mazda CX-5. Ben ik zelf ook groot fan van, maar deze valt toch af door zijn verbruik. We kijken ook zijdelings naar een Mazda cx-30. Blijkbaar zijn er een aantal uitvoeringen met voldoende trekkracht maar ik ben er nog niet helemaal achter waar dat in zit. Mazda cx-60 zou fantastisch zijn maar helaas boven het budget.

Pas op dat je je niet blind staart op dat verbruik, in die zin dat zo'n hybride met een trailer aan de haak opeens nogal dorstig kan blijken te zijn.

Queelens

Berichten: 8099
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 15:32

Ja zeker dat realiseer ik me, 2.5 benzine wil wel wat. Maar voor die paar trailerritjes in het jaar is dat geen probleem. Het is het belangrijkste dat hij voor de woon-werk ritjes redelijk zuinig is :) vind vooral comfort en veiligheid belangrijk voor de trailer. Ik had hiervoor altijd een transporter ervoor. Die sleurde alles mee alsof het niets was, maar ik heb ook wel eens auto’s gehad die ik beduidend minder fijn vond voor een trailer (kia sportage bijvoorbeeld).

Dees

Berichten: 19553
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 16:17

100 km per dag, 5 dagen per week, 49 weken per jaar = 24.500 km per jaar alleen al voor woon-werk.
Tel daar bij op je prive kilometers, vaak ook een 7.000 km per jaar en dan kom jij toch op jaarbasis gauw op ruim 30K aan km's per jaar.
Weet je zeker dat je geen diesel wilt rijden?

Die diesels zijn echt goedkoper in aanschaf, brandstof, onderhoud en levensduur, dat kan bij zoveel kilometers wel uit. Dan kun je een prima wagen kopen waarin je fatsoenlijk zit voor al die kilometers. Ik denk dan zelf vrij snel aan een Volvo V60. Die zitten echt heel fijn (beste stoelen, kan geen ander merk tegenop) en trekken zo'n trailer echt "met 2 vingers in de neus".

Rav4 is een dure auto. Je kunt het niet anders stellen. Duur in aanschaf, duur in onderhoud en duur in verbruik. Als je het verbruik van de CX-5 tegen vindt vallen, kan ik me niet voorstellen dat je wel blij wordt van die Rav4. In benzineversie vraagt de Rav4 juist meer brandstof dan de CX-5 per 100km.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 17101
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 16:28

Dees schreef:
100 km per dag, 5 dagen per week, 49 weken per jaar = 24.500 km per jaar alleen al voor woon-werk.
Tel daar bij op je prive kilometers, vaak ook een 7.000 km per jaar en dan kom jij toch op jaarbasis gauw op ruim 30K aan km's per jaar.
Weet je zeker dat je geen diesel wilt rijden?

Die diesels zijn echt goedkoper in aanschaf, brandstof, onderhoud en levensduur, dat kan bij zoveel kilometers wel uit. Dan kun je een prima wagen kopen waarin je fatsoenlijk zit voor al die kilometers. Ik denk dan zelf vrij snel aan een Volvo V60. Die zitten echt heel fijn (beste stoelen, kan geen ander merk tegenop) en trekken zo'n trailer echt "met 2 vingers in de neus".

Rav4 is een dure auto. Je kunt het niet anders stellen. Duur in aanschaf, duur in onderhoud en duur in verbruik. Als je het verbruik van de CX-5 tegen vindt vallen, kan ik me niet voorstellen dat je wel blij wordt van die Rav4. In benzineversie vraagt de Rav4 juist meer brandstof dan de CX-5 per 100km.

Ik zou LPG nemen. Al een hele tijd echt veel goedkoper dan diesel.

Queelens

Berichten: 8099
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 18:22

We willen absoluut geen diesel of lpg. Het is ook voor 3 dagen in de week verwacht ik. En overige prive km rijden we met mijn leaseauto dat is ‘gratis’.
De hybride RAV 4 loopt 1/20 en de Mazda 1/13 (op papier)

Duur in onderhoud valt mee. En hij gaat ook in onderhoud bij eigen autogarage dus we hebben alleen inkoopkosten van materialen. Volvo is duurder. Deze hebben we ook overwogen in de plug in hybride maar die is nog duurder in aanschaf en in de nieuwere vaak renault motoren en daar zijn we niet zo’n fan van.

Hilli

Berichten: 23036
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 18:28

Ik heb een CX5 op benzine en mijn gecombineerd verbruik (lange en korte stukken, wel en niet met trailer) is 1 op 14,6 - bijgehouden over een periode van bijna 3 jaar.

Moska

Berichten: 3889
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 18:41

Toevallig afgelopen weekend proefgereden in een Rav4. Weliswaar de benzine variant en relatief oud. Is hem niet geworden. Auto deed licht en blikkerig aan en wat vooral heel onhandig was, was dat met de trailer aangekoppeld, de achterdeur van de auto niet meer open kon :(

We hebben ook proefgereden in een auto waarbij de trekhaak veel te hoog zat, trailer hing er maar raar bij (we rijden dus ook proef met onze eigen trailer). Bleek dat daar andere veren onder gezet waren en dat dit wel te verhelpen was met een andere set. In combinatie met nog wat punten is ook deze auto het niet geworden.

Komende week gaat mijn vriend kijken naar een oude Patrol uit 1998. Diesel en grijs kenteken, dat past ons wel. En met een schuin oog kijken we ook naar een x5 op lpg. Maar vooralsnog tuf ik heerlijk in mijn Alfa Mito op diesel. Jammer dat die niet kan trekken, is zo’n fijn autootje (en moet verkocht worden als de trekauto er is, maar levert geen drol meer op omdat het diesel is).

Queelens

Berichten: 8099
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 18:51

Succes ook met jouw zoektocht Moska
De oude Rav 4 is met een deur die naar de zijkant open gaat toch, met zon wiel erop? Deze gaat gewoon ‘normaal’ open. De oudere rav 4 tjes vind ik ook wat minder rijden maar we hadden laatst een nieuwe hybride voor een week en toen waren we om :=

ikke

Berichten: 38905
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 19:33

Hilli schreef:
Ik heb een CX5 op benzine en mijn gecombineerd verbruik (lange en korte stukken, wel en niet met trailer) is 1 op 14,6 - bijgehouden over een periode van bijna 3 jaar.

Dat is vrij aardig wat onze stalhouder ook redt.
Die loopt iets minder zuinig maar waarschijnlijk iets meer met de aanhanger en wat meer kortere ritten.

Probleem van LPG dat het soort van weg gereguleerd is door strengere eisen waardoor je op steeds minder plaatsen LPG kan tanken.
Op zich is LPG G3 echt interessanter dan Diesel maar je moet wel redelijk in de buurt kunnen tanken.