Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Little_Gift schreef:Poekkie schreef:@ little gift: registratieplaats in paspoort is gewoon de vorige plek of zoals bij mijn paarden het adres van de fokker. Daar valt niemand over, dus nogmaals het verzoek om te stoppen met drammen hier.
Dat is dus echt niet zo!
Sinds juli 2022 moet je een register bijhouden welke verplaatsingen je maakt met paard in kader van het FAVV de mogelijkheid bieden bij uitbraak van ziekte of vermoeden, de locaties waar paard geweest is, te kunnen nagaan en indien nodig maatregelen te doen nemen.
Het is niet omdat jij het niet wil horen, dat het drammen is.
Je hebt nu eenmaal verplichtingen als stalhouder en die zul jij eerst moeten naleven als je in de toekomst jezelf wil kunnen opstellen als eiser naar eventuele volgende problemen toe en zolang je dit niet doet, heb je zelf ook niks te eisen.
Bovendien, is de stal met factuur, contract, aangifte etc?
Anders zou ook dat geen grond meer houden bij een eventuele schuldbemiddeling
Poekkie schreef:Als ik me niet vergis is een deurwaarder alleen via gerechtelijke procedure? Dit is geen optie voor ons ivm de lange termijn waarover deze zaken lopen terwijl ondertussen nog maandelijks kosten bijkomen.
Poekkie schreef:Eerst en vooral staat die smiley daar omdat dat een sarcastische post van mij is als reactie op die ene bokker die met zulk belachelijk statement kwam.
Maar… na een paar maand niet betalen zit ik zelf aan mijn privéspaarpot ipv die van stal. Maar hey, is de algemene houding op bokt niet dat particulieren het voor ‘erbij’ doen om hun paarden te onderhouden en niet voor de winst?Een contract is er wel, geen idee hoe professioneel je het verwacht van een particulier?
Stalgeld is zeker niet een jaar onbetaald… het gaat om een paar maanden waarbij ik al vanaf 2 weken achterstand aan het bellen was en steeds vooruitzichten en beloftes kreeg die uiteindelijk toch niet waargemaakt werden. Maar alles natuurlijk wel x weken opschoven telkens. Geen laksheid van mijn kant dus. Echter wel dom van mij om daar in te trappen en in het goede van de mens te geloven, achteraf gezien.
Ondertussen toch de eigenaresse vastgekregen en adres kunnen bekomen. Eigenaresse wil absoluut niet weten van inslapen, slachten of weggeven en wou liever onder de schuldbemiddeling uitkomen in zulk geval.
Ik ga dus niet ingaan op alle posts die mij de illegale suggestie deden om paard te verkopen of weg te geven aan een bokker of organisatie want vrees dat daar - al dan niet via pro deo raken vanuit haar kant - veel miserie zou van komen. Wij zeggen - naast de al verzonden mail - nu ook aangetekend schriftelijk het contract op en kijken dan einde van de maand verder welke opties er uitgewerkt kunnen worden zodra de opzegtermijn van 1 maand verstreken is. Dit zal ofwel een tegemoetkoming van de eigenaresse zijn oftewel het thuis afleveren van het paard.
Een aantal mensen hebben mij pb gestuurd om de pony over te nemen. Dit is zeer vriendelijk en appreciëer ik echt, maar is voorlopig dus geen optie.
Merlen schreef:Ik meld me hier even.
TS zorg dat je zo snel mogelijk een aangetekende brief stuurt naar de eigenaar om hem op te halen.
Vanaf ontvangst van deze brief moet je nog een jaar wachten eer je die pony mag verkopen of eigenaar wordt.
In tussentijd moet jij de pony verzorgen alsof het de jouwe was.
Poekkie schreef:Als ik me niet vergis is een deurwaarder alleen via gerechtelijke procedure? Dit is geen optie voor ons ivm de lange termijn waarover deze zaken lopen terwijl ondertussen nog maandelijks kosten bijkomen.
tamary schreef:4) pony met gevuld hooinet en emmer water voor huis eigenaar aan hek of lantaarnpaal knopen. Stalling is immers opgezegd, dus houder is niet meer verantwoordelijk.
Nimber schreef:tamary schreef:4) pony met gevuld hooinet en emmer water voor huis eigenaar aan hek of lantaarnpaal knopen. Stalling is immers opgezegd, dus houder is niet meer verantwoordelijk.
Ik heb dit ooit gedaan met een paard waar al een paar maand geen stalling en training voor betaald werd. De eigenaar bleek het geintje vaker uit te halen, ik was als de dood dat t beest wat zou krijgen waardoor we ook nog flinke veearts rekeningen zouden krijgen. We hebben m ingeladen en netjes bij t rijtjes huis in de woonwijk aan t hekje gebonden. De eigenaar was thuis en woest. Wilde ons niet laten vertrekken ( voor de auto liggen)waarop de politie is gekomen. Die vonden dat wij “ gegijzeld” werden en de eigenaar niet moest zeuren want die had zijn eigendom terug en hebben de weg vrij gemaakt zodat wij konden vertrekken.
Het paard via de rechterlijke weg laten op halen had maanden gekost en al die tijd waren die kosten voor ons geweest en onsdanks dat desbetreffende eigenaar eerder veroordeeld was tot het wel betalen van stalling bij anderen bleven die betalingen uit.
Zo hebben wij ons verlies tot iets van 2500 kunnen “ beperken” ( stalling, training, hoefsmid etc bij elkaar) en hebben we geen cent gekregen. Wel waren we per direct van alle kosten en verantwoording af . Afgezien van wat gejank hier en daar op social media hebben we er nooit wat van gehoord en blijkbaar waren er zoveel gedupeerden dat vele anderen er meteen over vielen dat hij zo’n oplichter was.
Onali schreef:Maar je snapt toch ook wel dat TS en de pensionhouder in het verhaal met hun handen in jet haar zitten n de wanhoop nabij zijn.
Is het fair voor het dier? Nee niet echt, maar de fout ligt toch echt bij de eigenaar.
De eigenaar is degene die de kl##tzak is, niet de pensioneigenaar .
superpony schreef:Onali schreef:Maar je snapt toch ook wel dat TS en de pensionhouder in het verhaal met hun handen in jet haar zitten n de wanhoop nabij zijn.
Is het fair voor het dier? Nee niet echt, maar de fout ligt toch echt bij de eigenaar.
De eigenaar is degene die de kl##tzak is, niet de pensioneigenaar .
Dit is wel echt het risico van een bedrijf, dat klanten niet betalen.
En ja, meegemaakt op stallen dat mensen al maanden achterstand hadden, maar dat maak je eens in de zoveel tijd een keer mee.
Mijn man heeft weleens auto's teruggehaald die niet betaald werden, maar dat zijn apparaten die je ergens neerzet en geen gevoel of zorg nodig hebben.
Je begint iets met dieren en die moet je gewoon verzorgen. Zoals TS zelf ook al een aantal keren schrijft; zij is houder en heeft wel zorgplicht.
Ik vind het echt heel ver van liefde voor paarden/dieren afstaan als je in staat bent een (ouder in dit geval ) paard op straat neer te zetten. Nee, dan zou ik me nooit fijn voelen bij zo een stalhouder.