tariefverhoging pensionstallen 2022

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sakura789

Re: tariefverhoging pensionstallen 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 09:36

Volgens mij heeft ze het niet alleen over kuilgras, maar ook onderhoud en stro ed.

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 09:48

Sakura789 schreef:
Volgens mij heeft ze het niet alleen over kuilgras, maar ook onderhoud en stro ed.

Morris schreef:
Hij maakt 317 euro op per maand. Waarbij het kuilgras het hoogste bedrag is, ongeveer 170 euro per maand.

Volgens deze tekst niet.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 10:48

Celebi schreef:
Ik zou tekenen voor een prijs van 230 hier in de randstad. :') Het is dat ik mijn paard gewoon graag 24/7 buiten wil hebben met onbeperkt eten, en dat hier niet te vinden is voor een beetje redelijke prijs, maar ik hoop ook met heel m'n hart dat de stallingsprijs op mijn huidige stal niet nog veel verder omhoog gaat de komende jaren, want gemiddeld zit ik nu op 600 per maand (inclusief het eten dat ik bij moet kopen en de kosten van ontworming en de hoefsmid enzo) en daar vind mijn salaris wel wat van.. 8)7

Voor 230 met enkel stapmolentje en een bak (die helaas niet altijd te rijden is omdat ie te mul is) en dan paddocks, vind ik geen wereld deal. Ik mis echt een longeerkraal of een bak die gewoon altijd goed is. En ze zijn ermee bezig maar een prijsverhoging voordat dat allemaal oke is vind ik altijd beetje zuur. Verder sta ik er tevreden en zeg ik nu niets wat mijn stalhouder niet weet. Ben super goed met ze, pas op de boerderij wanneer nodig enz dus dat zit wel goed en het komt ook wel goed met de faciliteiten maar we zijn dan nu in 2 jaar van 190 naar 230 zonder echte verbetering in faciliteiten.

Maar 600 voor een 24/7 buiten vind ik wel heel heftig 8)7 daar hou ik nu 2 paarden van inclusief hoefsmid ect

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 11:10

Ik moet wel zeggen dat ik voor die prijs een binnenbak en buitenbak ter beschikking heb, plus een longeerbak en stapmolen (maar die gebruik ik niet) en nog wat andere faciliteiten. Het is dus niet een doorsnee weilandje met een paddock. :o De bodems staan helaas wel regelmatig onder water, maar gelukkig heb ik een robuuste pony die daar niet al teveel van heeft. 24/7 buiten hoeft wat mij betreft echt niet goedkoper te zijn dan reguliere stal en buitenzet service. Ze hanteren hier op stal ook één basisprijs voor stalling en groepsstalling en dat vind ik wel iets hebben. Dat maakt in ieder geval dat je niet perse op basis van een prijs over zou stappen naar groepshuisvesting, maar op basis van de behoeften van je paard. Enige jammere is dat de stallen volpension staan en de groepshuisvesting halfpension voor hetzelfde geld, maar goed dat wist ik van te voren en dat was voor mij een concessie die ik moest maken om hem fijn buiten te hebben de hele dag. Ben ook erg blij nu ik hier sta. Paard doet het goed, ik voel me er thuis en de faciliteiten zijn heel fijn, op die paar ondergelopen zwembaden in het jaar na dan, maar daar heeft de paddock van mijn paard totaal geen last van en dat is het belangrijkste.

Overigens stond mijn paard op mijn vorige stal (kwartiertje verderop, dus zelfde regio) voor 250 euro 24/7 buiten en was er een grote buitenbak die, op 2x vriezen en 1x ondergelopen met water doordat de afwatering van de gemeente dicht stond na, het hele jaar door wel te rijden was. Zowel de stapmolen als de longeerbak waren natter, maar nooit iets waar ik voor uit de weg ging. Het midden was droog en pony kreeg gewoon een beetje aquatraining. Daarentegen vermijd ik de longeerbak momenteel zoveel mogelijk. Dus nee, ik denk niet dat prijzen en bodems perse gelijk aan elkaar hoeven lopen. Gaat om het totaalplaatje natuurlijk. Al verwacht je denk ik als klant bij hogere prijzen ook meer service of kwaliteit. Vorige stal was de paddock dan weer natter bij veel regen en was de ruimte daar kleiner. Blijft altijd een afweging wat zwaarder weegt en wat nog binnen budget past. Ik laat er gewoon een hoop voor en dan is het ook te doen. Niet te vaak uit eten, niet stappen, niet roken, geen verre reizen en we hebben ook bewust geen kinderwens en dat zijn allemaal dingen waardoor ik best wat geld overhoudt om te investeren in mijn hobby. Het enige wat ik denk ik maar moet schrappen met deze huidige prijzen is het idee om een tweede paard te gaan zoeken als mijn paard met pensioen gaat. Dus hij moet nog maar gewoon heel lang fit blijven. :')

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 11:24

Sinds de paarden aan huis staan heb ik echt zoveel respect gekregen voor alle pension-houders. Het meeste dat ik per maand betaalde was €460 geloof ik.

Hier gaan voor twee grote paarden er 2 grote pakken hooi per maand doorheen. Dan voer ik echt onbeperkt (ze kunnen zwemmen in het hooi :') ). Dat is €115-€135 per paard. Dan nog €35 per paard per maand aan stalbedekking en zo’n €20 aan water. Dat is al €170 per paard per maand.

Daarnaast nog zo’n €200 per maand voor mest afvoer en onderhoud aan het land (draad, zaaien en bemesten). Dat is €100 per paard.

Dan zit ik aan huis al op €270 per paard per maand.

Dan reken ik de brokken, niet mee. Die kosten had ik op pension ook omdat ik niet de standaard brokken voer.

Ook de hypotheekkosten en het aanleg van bak en nieuwe stal nemen we maar niet mee :+ Anders word ik heel verdrietig. Laat staan uurloon (dagelijks minimaal 1 uur) voor mesten, onderhoud en binnen/buiten zetten.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 11:30

€135 aan hooi per paard?? :wow:

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 11:31

ik heb net ook even gerekend en kom op stalbedekking, mestafvoer, hooi en krachtvoer op bijna 500 EUR per maand voor 2 paarden en 1 shet

daar zit dus geen onderhoud, water en electra bij

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 11:36

Polly schreef:

Nu iets minder omdat ze ook op de weide staan maar in de winter haal ik dat makkelijk.

Groot pak kost hier in de winter ~€135 voor 450KG (ongeveer). Uitgegaan van ~30 dagen per maand, komt dat op ongeveer 15 kg per dag, per paard. Dat vind ik geen gekke hoeveelheid en eten ze hier makkelijk op.

Dat is wel echt goede kwaliteit hooi, geen kuil of voordroog.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 11:38

biancaaaa schreef:
Hier gaan voor twee grote paarden er 2 grote pakken hooi per maand doorheen. Dan voer ik echt onbeperkt (ze kunnen zwemmen in het hooi :') ). Dat is €115-€135 per paard.

Betaal je 115 - 135 euro per pak hooi?

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 11:41

Ik kom voor mijn quartermerrie met veulen aan de voet momenteel uit op 70/75 euro per maand aan hooi. +- 55 euro aan stro en 37,50 aan brok. Dus ongeveer 170 euro per maand.
Mijn pony is stukken goedkoper :+ Die eet amper hooi, want staat 24/7 op het gras. Aan brok ben ik voor hem ongeveer 15 euro per maand kwijt.
Dus 1 merrie met veulen en 1 kleine pony kom ik op ongeveer 185 euro per maand.

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 11:44

Gini schreef:
biancaaaa schreef:
Hier gaan voor twee grote paarden er 2 grote pakken hooi per maand doorheen. Dan voer ik echt onbeperkt (ze kunnen zwemmen in het hooi :') ). Dat is €115-€135 per paard.

Op dit moment wel. Vorig jaar heb ik ook wel eens voor €85 ingekocht maar dat was een uitzondering. Overigens is dat wel inclusief transport en ik zoek wel echt naar goed ruwvoer.

Kijk hier maar eens:
https://www.haytoyou.nl/
https://www.venhorst-fourage.nl/product ... e/ruwvoer/

Als mensen tips hebben om onder €100 goed hooi met hoge voedingswaarde in te kopen? Ik hou me aanbevolen. Ik kreeg gisteren juist de waarschuwing van de leverancier dat prijzen voorlopig hoog blijven. Ze zijn later met maaien door het weer en de kosten voor diesel zijn natuurlijk veel hoger. Ook al is er goede oogst, het maaien / verwerken kost veel meer. Dat wordt ook doorberekend.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 12:28

Polly schreef:

Dat is een baaltje per dag (gewoon ruim hooi dus, zonder heel gek te doen voor een rijpaard) á 4,50 per stuk, dus niet eens heel gek en dat zijn helaas inmiddels wel normale prijzen (als het niet meer is).

Als ik ga rekenen wat mijn pony's thuis kosten word ik ook niet heel blij. Dus doe dat maar niet :') .

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 13:05

biancaaaa schreef:
Gini schreef:

Op dit moment wel. Vorig jaar heb ik ook wel eens voor €85 ingekocht maar dat was een uitzondering. Overigens is dat wel inclusief transport en ik zoek wel echt naar goed ruwvoer.

Kijk hier maar eens:
https://www.haytoyou.nl/
https://www.venhorst-fourage.nl/product ... e/ruwvoer/

Als mensen tips hebben om onder €100 goed hooi met hoge voedingswaarde in te kopen? Ik hou me aanbevolen. Ik kreeg gisteren juist de waarschuwing van de leverancier dat prijzen voorlopig hoog blijven. Ze zijn later met maaien door het weer en de kosten voor diesel zijn natuurlijk veel hoger. Ook al is er goede oogst, het maaien / verwerken kost veel meer. Dat wordt ook doorberekend.

Wauw, niet normaal. Ik hoop dat je tips krijgt. Bij ons op stal is er een soort ruildeal met de boer die land langs de stal heeft waardoor de hooiprijs in vergelijking met wel 'meevalt'. Ik begrijp dat we daarmee in onze handjes mogen knijpen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 15:07

Dennis schreef:
Polly schreef:

Dat is een baaltje per dag (gewoon ruim hooi dus, zonder heel gek te doen voor een rijpaard) á 4,50 per stuk, dus niet eens heel gek en dat zijn helaas inmiddels wel normale prijzen (als het niet meer is).

Als ik ga rekenen wat mijn pony's thuis kosten word ik ook niet heel blij. Dus doe dat maar niet :') .

4.50 per baaltje hooi is nog goedkoop! Betaal hier 7€ per baaltje!

Helemaal leuk al die berekeningen van paardjes aan huis maar de arbeid word niet gerekend. Op grote stallen word dit vaak door personeel gedaan plus ze daar machines voor gebruiken die ook niet op water rijden...
En dat jaarrond 7 dagen/week

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 15:49

Popstra schreef:
Helemaal leuk al die berekeningen van paardjes aan huis maar de arbeid word niet gerekend. Op grote stallen word dit vaak door personeel gedaan plus ze daar machines voor gebruiken die ook niet op water rijden...
En dat jaarrond 7 dagen/week

Dat werd in dit topic ook al gedeeld hoor. Iemand die meer dan 600 euro per maand aftikt en dan mag ze nog zelf haar paard op de wei zetten, want dat is niet inbegrepen.
Crazy!

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 17:22

Eatshay schreef:
Sakura789 schreef:

Morris schreef:
Hij maakt 317 euro op per maand. Waarbij het kuilgras het hoogste bedrag is, ongeveer 170 euro per maand.

Volgens deze tekst niet.

Dank voor jullie oplettendheid, want volgens mij klopt de berekening van de stalhouder niet.

Paard eet 1 baal per 4 dagen, a 13,56 per baal
Dit is 7,6 balen per maand. Kom ik op 103 euro per maand.

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 17:55

De pensionstal waar ik sta is niet gestegen de afgelopen jaren. Ik betaal 280 voor een paard voor binnen/buitenzetten met buiten en binnenbak en longeercirkel. 4 x daags kuil (is wel een boerenbedrijf bij, dus dat kunnen ze zelf maken) 2 x brok in de zomer weidegang met nog 3 x kuil er bij en in de winter in paddocks.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 18:12

Neem aan dat je voordroog bedoelt?

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 18:25

_San87_ schreef:
Neem aan dat je voordroog bedoelt?

Reageer je op mij? Is inderdaad voordroogkuil

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 19:20

Ik snap de prijsverhogingen. Echter snap ik ook dag er straks weer een hoop paarden evt te koop komen te staan of naar de slager ivm geen verkoopbaar paard en dat iemand het niet meer kan betalen. Alles wordt duurder. Echter bij zat mensen stijgt het inkomen niet navenant mee. Ik hoop van harte dat het niet heel erg gaat worden.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 19:35

Bij ons gaat het 25 euro per maand omhoog. Ik snap dat alles duurder wordt, maar het is erg veel geld.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 20:41

Eatshay schreef:
170 aan kuilgras per maand? :wow:
Je weet dat dit een paardenforum is en geen olifantenforum he? :+

Hoe krijg je dát nou voor elkaar? Word je niet vreselijk gen**id door je ruwvoerverkoper dan?

Mijn grootste vreetzak hier krijgt 20 kilo voordroog per dag. Da's 620 kilo per maand. Ik heb pakken van 450 kilo a 40 euro per stuk. Maakt een kale kostprijs aan voordroog van 55 euro per maand.

Ha ha, ja hij is groot, maar geen olifant :')

Die van mij loopt een aantal uren in de wei, en krijgt zo’n 10 kilo van dat hooi uit kleine pakken, ter grote van een normaal baal hooi.

Hetwaszoiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 21:23

Wij hebben in 2 jaar tijd een prijsverhoging van 28% gehad.

Daarbij is het van volpension naar halfpension gegaan in de vorm dat iedereen 1 voerbeurt per week heeft. En staat mijn paard in de zomer 24/7 buiten ipv de nachten op stal.

Wel zijn er ook fijne dingen bijgekomen zoals een goede rijbak maar alsnog heb ik flink moeten slikken en veel twijfel gehad of ik zou blijven.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 23:04

Voorbeeld berekening Paard 500 kilo
10 kilo weidehooi per dag:4,50 = 31,50 per week
1,5 kilo brok per dag: 1,50 = 10,50 per week
Stro 5 pakjes per week = 35,- (kleine pakjes 7,-, grote stal vol stro, overdag buiten)
(Consumentenprijzen die ik online kon vinden)

Ik denk dat ik met stro te ruim inschat en iemand met een grote stal kan waarschijnlijk goedkoper inkopen maar dat verbruikt een paard toch 77 euro in de week. Dat is ongeveer 320 in de maand.

Arbeid: uitmesten 15 min, buitenzetten en paddock/wei uitmesten 15 min, voerbeurten 15 min: 45 min per paard per dag. Dat is 1.323 minuten per maand, dus ruim 22 uur. Salaris stalhulp 12,50 dus arbeid per paard is al 275 euro per maand (ook als de pensionhouder het zelf doet, want hij werkt ook niet voor niets)

Dus kosten paard: 595 per maand

Natuurlijk: grotere stallen kunnen goedkoper uit zijn (schaalvergrotingsvoordelen) maar ik heb Gwl en onderhoud terrein en bakken etc nog niet eens meegenomen.

Of ik zit gigantisch verkeerd met mijn grove berekening…..of die goedkope pensionstallen kunnen echt niet uit.

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 23:07

WHorse schreef:
Of ik zit gigantisch verkeerd met mijn grove berekening…..of die goedkope pensionstallen kunnen echt niet uit.

C. Beide antwoorden zijn correct.