Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
karrij schreef:Misschien moet je hem inderdaad wat meer tijd gunnen, en met 6 jaar is het niet een heel doorgewinterde kinderpony. Daarvoor is hij nog te jong
Heb niet alles gelezen, maar zag dat de pony 1 maand bij de vorige eigenaar stond? En daarvoor dan? Is verdere historie bekend?
Babootje schreef:karrij schreef:Misschien moet je hem inderdaad wat meer tijd gunnen, en met 6 jaar is het niet een heel doorgewinterde kinderpony. Daarvoor is hij nog te jong
Heb niet alles gelezen, maar zag dat de pony 1 maand bij de vorige eigenaar stond? En daarvoor dan? Is verdere historie bekend?
Dan moet je misschien eerst alles even lezen.
Maartje1990 schreef:Ik heb eventjes door de postst van ts gelezen en blijf even bij de OP
Ben ik de enige die vind dat ts echT VEELS te snel is gegaan? Arm dier.... Al in een week tijd 3 keer bereden??? Mag het dier niet eerst TENMINSTE anderhalve week wennen aannde nieuwe plek en eigenaren?! enkel wat poetsen en hoogstens wat werk aan de hand? Ik kan me hier zo boos om maken, echt arm arm dier.
MightyMike schreef:Maartje1990 schreef:Ik heb eventjes door de postst van ts gelezen en blijf even bij de OP
Ben ik de enige die vind dat ts echT VEELS te snel is gegaan? Arm dier.... Al in een week tijd 3 keer bereden??? Mag het dier niet eerst TENMINSTE anderhalve week wennen aannde nieuwe plek en eigenaren?! enkel wat poetsen en hoogstens wat werk aan de hand? Ik kan me hier zo boos om maken, echt arm arm dier.
Waarom is dat sneu? Alle nieuwe paarden komen bij mij direct op de wei, haal ze het liefst op de ochtend op, dan kunnen ze hier lekker rond kijken. Maar verder gaan we gewoon aan het werk, net wat het paard bij de oude eigenaar ook gewend is. Dat is toch helemaal geen drama met een dier dat al vol in het werk stond? Ik vind direct stilzetten zodat hij kan wennen en met gouden handschoentjes aanpakken veel nadeliger voor het dier. Natuurlijk is met rijden de kat wat uit de boom kijken etc, maar een dier dat gewoon onder het zadel is, stap ik hier ook gewoon op, ze gaan gewoon mee in de dagelijkse routine. Overigens houd ik wel van grondwerk en zit dat ook in de dagelijkse routin. Tenzij ze super gestresst zijn, zoals de oude leerpony die ik als voorbeeld in dit topic noemde, deze vond de verhuizing echt extreem spannend, dan pas je de nieuwe routine aan. Maar anders vind ik het voor een paard alleen maar goed dat je dezelfde routine aanhoud die het dier al gewend was.
Alja schreef:Wat mij in dit topic gigantisch opvalt is dat er twee types mensen reageren; mensen met paarden en paardenmensen.
Ibbel schreef:Oftewel: als verkoper moeilijk doet over terugnemen, dan is ze niet zo onschuldig als het lijkt, zegt mijn achterdochtige ik dan weer...
Alja schreef:Wat mij in dit topic gigantisch opvalt is dat er twee types mensen reageren; mensen met paarden en paardenmensen.
ruitje schreef:Wow, wat een hoop kennis en kunde hebben mensen hier zeg.
Ik zou willen dat ik ook op basis van 1 foto zoveel informatie over een paard kon hebben. Dat ik kon zien dat een zadel verkeerd lag, een hulpteugel kwaad deed en ook nog kon zien hoeveel werk een paard had gehad de afgelopen 1.5 maand.
Ik zal wel te naief zijn en teveel vergevingsgezinde paarden meegemaakt hebben denk ik dan. Want ik beleerde er meer dan 100 met een niet goed aangemeten zadel die ook uit een compleet andere wereld kwamen en zowel bij mij, als bij de volgende eigenaar binnen 3 maanden 2 keer direct aan het werk moesten.
Echt mazzel gehad, want als ik dit lees is dat gewoon een garantie op een paard wat gevaarlijk gaat doen.
Een brave kinderpony gaat niet omhoog en aan het rennen als er toevallig een zadel 80% ligt, daar gooi je vandaag je ene zadel op, morgen gaat je kind er op met een barebackpad wat de druk niet verdeeld en overmorgen stappen ze zonder zadel op. Da's een kinderpony.
En of dat gedrag nou te verklaren is door iets medisch, door het feit dat deze pony dus wel erg gevoelig is voor ander harnachement, of dat zijn emmer over is gelopen door zijn verleden: dat maakt voor TS niets uit. Ik heb alle begrip voor de pony, er is altijd een goede oorzaak waarom een dier zo doet. Maar wat de oorzaak ook is: het maakt hem voor nu een slechte kinderpony.
En dus mag hij terug
Ibbel schreef:Dit is geen mismatch, dit is nonconformiteit. Pony is gekocht als kinderpony en dat is het niet.
Je moet idd volgens het consumentenrecht een verkoper in gebreke stellen, en die moet op een redelijke termijn met een oplossing komen. Of repareren (trainen, in dit geval) óf een vervangend product leveren (andere pony). Geld teruggeven kun je niet eisen, dat kan pas als er geen vervangend product is.
valiantS schreef:Ibbel schreef:Dit is geen mismatch, dit is nonconformiteit. Pony is gekocht als kinderpony en dat is het niet.
Je moet idd volgens het consumentenrecht een verkoper in gebreke stellen, en die moet op een redelijke termijn met een oplossing komen. Of repareren (trainen, in dit geval) óf een vervangend product leveren (andere pony). Geld teruggeven kun je niet eisen, dat kan pas als er geen vervangend product is.
Dan zal TS wel aan moeten tonen dat verkoper de pony heeft aangeboden als kinderpony !
Als dat niet specifiek het geval is , maar als pony voor volwassen ruiter waar af en toe een kind op rijd is juridisch gezien een heel ander verhaal !
StalNollie schreef:Valiant dat heb ik al eens gevraagd in dit topic hoe werd de pony aangeboden. Helaas geen antwoord