Probleem op (laten) lossen door verkoper of ontbinden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MissBmx

Re: Probleem op (laten) lossen door verkoper of ontbinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 00:20

Het valt mij bij alle 3 de foto's op dat de achterhand een knikje lijkt te maken, veel spqnning, rug weg drukken of bekken gekanteld.
Misschien zie ik het verkeerd maar dat viel mij gelijk op.

Jammer dat deze pony niet is wat je had gehoopt

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 00:38

Ik vind hem op die tweede foto ook wat dunner lijken. Krijgt hij wel voldoende hooi? Paarden kunnen van te weinig ruwvoer ook ontzettend vervelend worden.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-21 00:49

Wintec heb ik geprobeerd, moet wel zeggen dat de wintec die ik heb liggen niet meer de netste is. Maar die brugt best behoorlijk en de kussens duwen aan de achterkant in zijn rug.
Verder nog een oudere passier grand Gilbert geprobeerd. Twee stubbens lagen het beste, die op de foto’s is een Roxane (nieuwer type, breder wervelkanaal) en een stubben Avalon. De Juventus van mijn nichtje ligt ook heel behoorlijk, maar die mag echt wat opgevuld aan de voorkant.
Op de foto’s de Roxane even zonder bontje aangezien we even aan het passen waren geweest. Alleen daarop gezeten, van de passier en wintec is op stand duidelijk dat ze echt niet passen.
Aangezien het echt een springzadel is steekt het zweetblad wat meer naar voren, maar ligt écht achter het schouderblad. Als ik het zweetblad van een springzadel zover naar achter wil hebben liggen als een dressuurzadel moet ik het zowat op de kont leggen hoor :P

Op de tweede foto dunner lijken kan, maar er zit exact een week tussen de foto’s, en bij de tweede foto was hij nog geen 24 uur bij mij. Is overigens meer een houdingsdingetje en hoek van de foto hoor dat verschil.
Arm bespierd klopt echt overigens, hij is ook best schraal maar zeker niet schokkend. Knikje wat je ziet komt ook vooral door onbespierd/schraal, rug had geen benerkingen. Lijkt op de 2e foto/still erger doordat hij daar ergens naar keek.
Dat hij doordat hij schraal en onbespierd is gevoelig op de rug is kan overigens echt hoor, dat beweer ik zeker niet. Maar hij geeft geen reactie op de rug als hij eenmaal loopt.

Toevoeging, onbeperkt hooi, en verder krijgt hij Florian Basic aangevuld met wat slow impact muesli en wat vitaminebrokjes, ook van Florian. Ruwvoer is dus verreweg het grootste deel van zijn dieet.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 01:36

Ik heb eventjes door de postst van ts gelezen en blijf even bij de OP

Ben ik de enige die vind dat ts echT VEELS te snel is gegaan? Arm dier.... Al in een week tijd 3 keer bereden??? Mag het dier niet eerst TENMINSTE anderhalve week wennen aannde nieuwe plek en eigenaren?! enkel wat poetsen en hoogstens wat werk aan de hand? Ik kan me hier zo boos om maken, echt arm arm dier.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 04:37

Misschien moet je hem inderdaad wat meer tijd gunnen, en met 6 jaar is het niet een heel doorgewinterde kinderpony. Daarvoor is hij nog te jong
Heb niet alles gelezen, maar zag dat de pony 1 maand bij de vorige eigenaar stond? En daarvoor dan? Is verdere historie bekend?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 06:35

karrij schreef:
Misschien moet je hem inderdaad wat meer tijd gunnen, en met 6 jaar is het niet een heel doorgewinterde kinderpony. Daarvoor is hij nog te jong
Heb niet alles gelezen, maar zag dat de pony 1 maand bij de vorige eigenaar stond? En daarvoor dan? Is verdere historie bekend?

Dan moet je misschien eerst alles even lezen.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 07:07

Babootje schreef:
karrij schreef:

Dan moet je misschien eerst alles even lezen.

#doeslief vraag toch alleen wat!

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 08:00

Maartje1990 schreef:

Ben ik de enige die vind dat ts echT VEELS te snel is gegaan? Arm dier.... Al in een week tijd 3 keer bereden??? Mag het dier niet eerst TENMINSTE anderhalve week wennen aannde nieuwe plek en eigenaren?! enkel wat poetsen en hoogstens wat werk aan de hand? Ik kan me hier zo boos om maken, echt arm arm dier.

Waarom is dat sneu? Alle nieuwe paarden komen bij mij direct op de wei, haal ze het liefst op de ochtend op, dan kunnen ze hier lekker rond kijken. Maar verder gaan we gewoon aan het werk, net wat het paard bij de oude eigenaar ook gewend is. Dat is toch helemaal geen drama met een dier dat al vol in het werk stond? Ik vind direct stilzetten zodat hij kan wennen en met gouden handschoentjes aanpakken veel nadeliger voor het dier. Natuurlijk is met rijden de kat wat uit de boom kijken etc, maar een dier dat gewoon onder het zadel is, stap ik hier ook gewoon op, ze gaan gewoon mee in de dagelijkse routine. Overigens houd ik wel van grondwerk en zit dat ook in de dagelijkse routin. Tenzij ze super gestresst zijn, zoals de oude leerpony die ik als voorbeeld in dit topic noemde, deze vond de verhuizing echt extreem spannend, dan pas je de nieuwe routine aan. Maar anders vind ik het voor een paard alleen maar goed dat je dezelfde routine aanhoud die het dier al gewend was.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 08:03

Heb de eerste pagina's gelezen en de reacties van TS, dus weet niet of deze vraag voorbij is gekomen, maar wat in mij opkomt: de filmpjes uit Ierland en het opstappen bij de verkoper, had iemand de pony vast of werd er los opgestapt?
Sommige paarden vinden het eng als ze vast gehouden worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 08:13

MightyMike schreef:
Maartje1990 schreef:

Waarom is dat sneu? Alle nieuwe paarden komen bij mij direct op de wei, haal ze het liefst op de ochtend op, dan kunnen ze hier lekker rond kijken. Maar verder gaan we gewoon aan het werk, net wat het paard bij de oude eigenaar ook gewend is. Dat is toch helemaal geen drama met een dier dat al vol in het werk stond? Ik vind direct stilzetten zodat hij kan wennen en met gouden handschoentjes aanpakken veel nadeliger voor het dier. Natuurlijk is met rijden de kat wat uit de boom kijken etc, maar een dier dat gewoon onder het zadel is, stap ik hier ook gewoon op, ze gaan gewoon mee in de dagelijkse routine. Overigens houd ik wel van grondwerk en zit dat ook in de dagelijkse routin. Tenzij ze super gestresst zijn, zoals de oude leerpony die ik als voorbeeld in dit topic noemde, deze vond de verhuizing echt extreem spannend, dan pas je de nieuwe routine aan. Maar anders vind ik het voor een paard alleen maar goed dat je dezelfde routine aanhoud die het dier al gewend was.

Er is op zich niets mis mee, maar aan de conditie van het dier alleen al kun je zien dat dit geen dier is dat echt vol in het werk stond of goed gereden was. Filmpjes zeggen bij import niets. Het is niet de eerste uit Ierland waar zij op 2 weken mee doen wat iemand hier op maanden of jaren doet. Dat is zadel op en gaan. De dieren zijn overdonderd en laten het vaak allemaal gebeuren. Ze gaan op transport, worden vrij snel weer verkocht. Dier beland nu bij TS, hulpteugel erop, niet passend zadel (en het maakt niet uit of het redelijk past of niet. Het is een niet passend zadel op een schraal dier) nog eens een nieuwe omgeving. Tja, wat verwacht je? Je kunt geen routine aanhouden bij een dier dat geen routine kent. Want laten wij eerlijk zijn: Als deze pony regelmatig werd gewerkt was de bovenlijn stukken beter. Of de pony is gewoon bar slecht gereden of er is een medische reden hiervoor.

Ik zit ondertussen niet meer in de paarden, maar toen ik ze jaren terug nog beleerde zag die bovenlijn er na 2 maand echt al niet meer zo uit.

En er kan hier nog veel over gezegd worden: Er is hier door veel mensen (inschattings)fouten gemaakt. Ik hoop dat de pony een goede thuis krijgt bij iemand die ervaring heeft met import en dat TS een gepaste pony vindt voor haar nichtje.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 08:18

karrij schreef:
#doeslief vraag toch alleen wat!

Het antwoord op je vraag staat in dit topic.

Tip: klik op de ts ( op dat rode zinnetje) en dan zie je alleen haar berichten in dit topic.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 08:42

Ik heb niet alle 10 pagina's gelezen. Kan zijn dat dit al benoemd is

Kan het zo zijn dat hij bij de verkoper een roesje heeft gekregen dat hij zo rustig was daar?

Is de rug en nek ook op de foto gezet? Wellicht linkt hij opstappen aan pijn

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 08:45

Wat mij in dit topic gigantisch opvalt is dat er twee types mensen reageren; mensen met paarden en paardenmensen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 08:54

Er wordt vooral ook gereageerd alsof het een drama zou zijn als pony weer terug gaat. "Want je koopt toch voor het leven" - wordt wel niet letterlijk gezegd, maar die ondertoon proef ik wel.

Wat betreft eerst 2 weken laten wennen: ten eerste, geen wedstrijdruiter heeft die luxe, en al die knollen doen het over het algemeen toch prima aan de andere kant van het land op wedstrijd. En voor wie zegt: ja maar dan is de ruiter in ieder geval hetzelfde: mwah, ik heb regelmatig een paard meegenomen naar een endurance wedstrijd (en er zijn er meer die dat doen) waar dan ter plekke een gelegenheidsruiter opstapte om even een wedstrijdrondje van 30 km te rijden. Buiten.

Ten tweede: dan gaat het dier alsnog uit z'n plaat, wat krijg je dan als reactie? Ja, twee weken stilgestaan, natuurlijk doet-ie dan gek.

TS: waarom zou je het probleem van een ander gaan oplossen? Zelfs als verkoper denkt dat er geen probleem is, schuif het dier maar terug. Als ze denkt dat er geen probleem is, is ze 'm zó kwijt aan een ander, toch? :D

Oftewel: als verkoper moeilijk doet over terugnemen, dan is ze niet zo onschuldig als het lijkt, zegt mijn achterdochtige ik dan weer...
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 18-04-21 08:56, in het totaal 1 keer bewerkt

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 08:54

Wow, wat een hoop kennis en kunde hebben mensen hier zeg.

Ik zou willen dat ik ook op basis van 1 foto zoveel informatie over een paard kon hebben. Dat ik kon zien dat een zadel verkeerd lag, een hulpteugel kwaad deed en ook nog kon zien hoeveel werk een paard had gehad de afgelopen 1.5 maand.

Ik zal wel te naief zijn en teveel vergevingsgezinde paarden meegemaakt hebben denk ik dan :o . Want ik beleerde er meer dan 100 met een niet goed aangemeten zadel die ook uit een compleet andere wereld kwamen en zowel bij mij, als bij de volgende eigenaar binnen 3 maanden 2 keer direct aan het werk moesten.

Echt mazzel gehad, want als ik dit lees is dat gewoon een garantie op een paard wat gevaarlijk gaat doen.

Een brave kinderpony gaat niet omhoog en aan het rennen als er toevallig een zadel 80% ligt, daar gooi je vandaag je ene zadel op, morgen gaat je kind er op met een barebackpad wat de druk niet verdeeld en overmorgen stappen ze zonder zadel op. Da's een kinderpony.

En of dat gedrag nou te verklaren is door iets medisch, door het feit dat deze pony dus wel erg gevoelig is voor ander harnachement, of dat zijn emmer over is gelopen door zijn verleden: dat maakt voor TS niets uit. Ik heb alle begrip voor de pony, er is altijd een goede oorzaak waarom een dier zo doet. Maar wat de oorzaak ook is: het maakt hem voor nu een slechte kinderpony.

En dus mag hij terug :)

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 08:55

Alja schreef:
Wat mij in dit topic gigantisch opvalt is dat er twee types mensen reageren; mensen met paarden en paardenmensen.

Maar dat is bijna altijd zo :Y)
Ik heb met mijn pony de eerste anderhalve week ook niets gedaan, maar dat was in de zomer en tikte de temperatuur de 30 graden aan..
Ts ik kan je helaas niet helpen, ik hoop dat je met de verkoper tot een oplossing komt en een geschikte pony kan vinden voor je nichtje

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 09:00

Ibbel schreef:
Oftewel: als verkoper moeilijk doet over terugnemen, dan is ze niet zo onschuldig als het lijkt, zegt mijn achterdochtige ik dan weer...

Ik ben net zo achterdochtig....
Als ik een goede pony verkoop en ik hoor dit gedrag zou ik gelijk/ volgende dag in de auto stappen om te kijken want ik sta achter het product wat ik verkoop.

Dat het hier al een dikke week moet duren voordat de verkopende partij langs komt is er toch ook al onderuit proberen te komen?
Zal me niks verbazen als dat ook wordt afgezegd of gewoon niet komt opdagen....

Sjaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 09:07

Alja schreef:

ruitje schreef:
Wow, wat een hoop kennis en kunde hebben mensen hier zeg.

Ik zou willen dat ik ook op basis van 1 foto zoveel informatie over een paard kon hebben. Dat ik kon zien dat een zadel verkeerd lag, een hulpteugel kwaad deed en ook nog kon zien hoeveel werk een paard had gehad de afgelopen 1.5 maand.

Ik zal wel te naief zijn en teveel vergevingsgezinde paarden meegemaakt hebben denk ik dan :o . Want ik beleerde er meer dan 100 met een niet goed aangemeten zadel die ook uit een compleet andere wereld kwamen en zowel bij mij, als bij de volgende eigenaar binnen 3 maanden 2 keer direct aan het werk moesten.

Echt mazzel gehad, want als ik dit lees is dat gewoon een garantie op een paard wat gevaarlijk gaat doen.

Een brave kinderpony gaat niet omhoog en aan het rennen als er toevallig een zadel 80% ligt, daar gooi je vandaag je ene zadel op, morgen gaat je kind er op met een barebackpad wat de druk niet verdeeld en overmorgen stappen ze zonder zadel op. Da's een kinderpony.

En of dat gedrag nou te verklaren is door iets medisch, door het feit dat deze pony dus wel erg gevoelig is voor ander harnachement, of dat zijn emmer over is gelopen door zijn verleden: dat maakt voor TS niets uit. Ik heb alle begrip voor de pony, er is altijd een goede oorzaak waarom een dier zo doet. Maar wat de oorzaak ook is: het maakt hem voor nu een slechte kinderpony.

En dus mag hij terug :)

En dit is dus een paardenmens!
Kortom: niets aan toe te voegen.

valiantS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 09:09

De vraag van TS is ook niet wat de oorzaak is van dit gedrag , de vraag is of de koper dit op moet lossen of dat ze de koop moet ontbinden.
Het antwoord daarop is eigenlijk simpel , juridisch gezien moet je eerst met de verkoper in gesprek om te kijken of je samen dit probleem op kan lossen.
Hetzij door training door de verkoper of inruil bij verkoper met een andere geschikte pony.
Kom je daar samen niet uit dan is het juridisch gezien eventueel pas mogelijk om de koop te ontbinden.
Je mag de verkoper daarbij wel aan een tijdbestek vast leggen om in actie te komen, het mag niet zo zijn dat ze zegt ik kom over een week of 2 wel eens een keer .....

Waar het probleem dan ook vandaan is dan eigenlijk niet relevant , dat is aan de verkoper
om dat te achterhalen en/of te corrigeren.

En zo als ik al eerder schreef , koop ontbinden op basis van 'mis-match' is echt nog niet kat in het bakje zoals bij een verborgen gebrek of non-conformiteit.
Dan zal je van beide kanten met hele goede argumenten moeten komen, en dan maakt het in dit geval niet uit of het een prof verkoper betreft.
Een 'mis-match' is juridisch een heel grijs en lastig gebied, en valt of staat met wat beide partijen hebben gezegd of aangeboden en of dit valt te bewijzen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 09:12

Dit is geen mismatch, dit is nonconformiteit. Pony is gekocht als kinderpony en dat is het niet.

Je moet idd volgens het consumentenrecht een verkoper in gebreke stellen, en die moet op een redelijke termijn met een oplossing komen. Of repareren (trainen, in dit geval) óf een vervangend product leveren (andere pony). Geld teruggeven kun je niet eisen, dat kan pas als er geen vervangend product is.

valiantS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 09:16

Ibbel schreef:
Dit is geen mismatch, dit is nonconformiteit. Pony is gekocht als kinderpony en dat is het niet.

Je moet idd volgens het consumentenrecht een verkoper in gebreke stellen, en die moet op een redelijke termijn met een oplossing komen. Of repareren (trainen, in dit geval) óf een vervangend product leveren (andere pony). Geld teruggeven kun je niet eisen, dat kan pas als er geen vervangend product is.

Dan zal TS wel aan moeten tonen dat verkoper de pony heeft aangeboden als kinderpony !
Als dat niet specifiek het geval is , maar als pony voor volwassen ruiter waar af en toe een kind op rijd is juridisch gezien een heel ander verhaal !

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 09:21

Valiant dat heb ik al eens gevraagd in dit topic hoe werd de pony aangeboden. Helaas geen antwoord

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 09:23

Ik vind het zadel van de verkoper minder liggen dan het vzh zadel. Als de reactie uit een groot ongemak door het zadel zou moeten komen, dan had hij het ook moeten laten zien bij de verkoper, lijkt me.

En hoe een poging tot rijden na aankoop van een normaal gereden paard (dat schijnbaar rustig op zijn nieuwe plek staat) zielig of onverantwoord is, snap ik echt niet.

Ik ben als verkoper bij 1 paard teruggegaan om te rijden bij de nieuwe eigenaar omdat het paard niet meer te rijden zou zijn. Bij mij geen enkel probleem op welke manier dan ook. Het ging in mijn geval om een paard van 5 dat ik M had geklasseerd en dat veelzijdig werd gereden. Die bleek heel onzeker te worden van een andere manier van rijden die door de nieuwe instructeur werd geïntroduceerd. De ruiter had met proefrijden en voor de nieuwe instructeur geen probleem. Ik heb toen wel voorgesteld om het paard terug te nemen, maar dat wilde de nieuwe eigenaar niet. Ze hebben het uiteindelijk opgelost door te wisselen van instructie. Het was ook simpel: paard was onzeker geworden, maar dan moet je wel je been eraan houden en naar voren durven rijden. Niks aan de hand dan. En ik reed daar in een storm buiten... Ben je als ruiter onzeker, dan snap ik dat het makkelijker gezegd is dan gedaan. Vandaar (en omdat ik dol was op het dier) dat ik het paard graag terug had willen nemen. Dit is ook de reden dat ik benieuwd ben naar het moment dat de verkoper het gaat proberen met deze pony. Geeft waardevolle info!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 09:29

valiantS schreef:
Ibbel schreef:

Dan zal TS wel aan moeten tonen dat verkoper de pony heeft aangeboden als kinderpony !
Als dat niet specifiek het geval is , maar als pony voor volwassen ruiter waar af en toe een kind op rijd is juridisch gezien een heel ander verhaal !

Paard is ook door een volwassene niet te rijden. Paard is aangeboden als (doorgereden) rijpaard en niet te rijden. Zo beter dan? Nog steeds nonconformiteit.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 09:31

StalNollie schreef:
Valiant dat heb ik al eens gevraagd in dit topic hoe werd de pony aangeboden. Helaas geen antwoord

Ik weet niet eens als dat relevant is

Als je met een kind een pony gaat kijken, kind gaat proef rijden en het is duidelijk dat je pony voor dat kind is moet je als verkoper ook de ballen hebben om te zeggen dat je denkt dat het geen match is ipv alleen aan de pegels te denken.

Ik heb in mijn manege tijd zeker 20/30 dartmoors ( staan bekend als kinderponys ) per jaar verkocht en die pony’s kwamen groen uit het land, na zes weken gingen ze de verkoop in als kinderpony en ben nooit gebeld dat het niet goed was. En dat waren dan 3/4 jarige pony’s. Wat ik er bedoel mee te zeggen dat dat in karakter al kinderponys waren en deze duidelijk niet en dan moet je als verkopende partij je verantwoordelijkheid nemen als iemand met een kind komt.
De rotte appels verkocht ik niet al project maar gingen via de achterdeur eruit.
Laatst bijgewerkt door Alja op 18-04-21 09:33, in het totaal 1 keer bewerkt