Opgelicht, wat nu?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 23:23

Ailill schreef:
waxmeltsenzo schreef:
Ik heb het wel gelezen, maar vind het gewoon een raar verhaal vandaar nog die vraag.
Ts zegt ook dat ze niet echt tot koop is overgegaan maar dat is vreemd aangezien ze wel haar adres heeft doorgegeven. Ik verplaats mij dan ook even in de tegenpartij. Niet om ts af te vallen want ik begrijp het echt wel. Maar het risico van kopen via marktplaats is toch wel dat een product niet helemaal aan de verwachtingen voldoet. Als je hier zeker van wilt zijn kun je kopen in een winkel of webwinkel met 14 dagen op zicht termijn. In dit geval waag je een gok en dat pakt soms anders uit en dan kom je gewoon voor de verzendkosten te staan. Als je ergens gaat kijken zijn de benzine of dieselkosten vaak hoger en ga je ook regelmatig met lege handen naar huis omdat iets toch anders eruit ziet. Ga je dan ook de benzine kosten terug eisen? Of ga je dan toch ook bedenken dat tweedehands aankopen altijd altijd een risico is en dat dat ook een keuze is van jezelf je weet dat als iets niet bevald je dat terug kan sturen en dat je dan niet met een webshop met 14 dagen op zicht termijn te maken hebt ;) dus dat jezelf ook bepaalde risico's loopt. Waarom in hemelsnaam zou je je dan in allerlei bochten wringen en niet gewoon dat hoofdstel op de post doen. De woede etc is het iig niet waard m.i.

En voor 3,95 heb je een verzendbewijs en track and trace code.
Nu ben je wel degelijk de zaken aan het verdraaien.

Uhm alleen nu of was dat al eerder zo? Wat verdraai ik?
Ik verdraai niks, ik stel vragen maar verdraai niks. Maar ik moet vroeg op dus ik ga naar mijn bedje toe.
Ts sterkte met je beslissing.

Ailill

Re: Opgelicht, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 23:24

Eerder kreeg je het voordeel van de twijfel, nu is het redelijk duidelijk. Welterusten :)

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-15 23:26

Waxmeltsenso, voor de laatste keer, als je ergens expliciet om vraagt, en je krijgt daar antwoord op, mag je ervanuit gaan dat het geen risico meer is!! En dan is het dus (of zou iig zo moeten zijn) niet nodig om dit te komen controleren, of om ergens anders een hoofstel te kopen, echt onzin.

En waarom? Nou misschien omdat ik als 15 jarig meisje elke cent nodig heb om MIJN (ouders willen er niks mee te maken hebben) paard te kunnen onderhouden? Ik werk elke dag kei, maar dan ook kei hard om mijn lieve merrie alles te bieden wat ze nodig heeft, en dat lukt me prima, maar daarvoor moet je wel prioriteiten stellen. Dat houd in dat ik geen geld uitgeef aan dit soort onzin!

En nee, ik maak me hier ook eigenlijk echt niet druk (of boos dus) om. Probleem ligt nu bij verkoopster, niet bij mij.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 05:12

Tot de verkoopster aangifte doet, dan ligt het wel bij jou.
Dit is diefstal.
Ik hier met een kennis over gehad, die zit bij de recherche, die zegt dit ook.
Je hebt iets wat niet van jou is en er niet voor betaald heeft.
Ook al missen er steentjes.

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 06:02

ik zit al een tijdje mee te lezen en moet zeggen dat sommige hier het verhaal van ts aardig verdraaien. Natuurlijk heeft een verhaal twee kanten en niets zou mooier zijn dan de kant te horen van verkoopster.

Maar TS geeft aan heel duidelijk nagebraagd te hebben naar de staat van het hoofdstel. Het hoofdstel zou compleet zijn. Dus hele frontriem en spierriem. TS geeft aan op basis DAARVAN het hoofdstel over te willen nemen maar niet in de mogelijkheid te zijn diezelfde dag te betalen maar geeft alvast de adresgegevens door voor als zij betaald heeft dat het complete hoofdstel opgestuurd kan worden. Tot TS haar verbazing ontvangt ze een incompleet hoofdstel voor betaling. TS geeft aan bij verkoopster hier niet mee akkoord te gaan. Er zijn namelijk afspraken niet nagekomen. Het hoofdstel is niet compleet. Dit heeft niets te maken met de staat van de overige onderdelen.
TS brengt verkoopster direct via mail op de hoogte van deze zaak en verkoopster reageert pas na een week. Dit is ook niet netjes van verkopende partij.
TS biedt aan dat het hoofdstel direct retour gestuurd kan worden en daar graag de moeite voor doet om het weer te verpakken en weg te brengen maar wel op kosten van de verkoopster. Hier is niets verkeerd aan zeker gezien verkoopster niet het juiste product heeft geleverd. Ook is aangeboden dat het hoofdstel ophehaald mag worden. Ok afstand is ver. Maar geen onredelijk aanbod.

TS wacht nu de reactie af van verkoopster en laat het hoofdstel gewoon netjes liggen. Gebruikt het dus niet of probeert het ook niet door te verkopen. Zij geeft dit ook al de hele tijd aan.
Aangezien verkoopster afspraken niet is nagekomen zal zij zelf ook met een oplossing moeten komen. Zij is namelijk in gebreke gebleven. Dit heeft niets met diefstal te maken want verkoopster heeft het hoofstel zelf verzonden zonder dat er voor betaald was en ze had kunnen verwachten dat er gezeur zou komen over een incompleet hoofdstel.
Persoonlijk zou ik dus ook niet nog eens die verzendkosten voor retour betalen. Of je had dit van te voren overeen moeten komen. Dus: als het hoofdstel niet goed is mag hij terug maar dan zijn de verzendkosten voor de koper.
Ik hoop voor ts dat verkoopster nog met een redelijk voorstel komt. Dit kan dus verschillende dingen zijn zoals verzendkosten, maar ook een korting op het hoofdstel zodat ts een andere frontriem aan kan schaffen om zo het hoofdstel compleet te maken.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 06:21

vrouwke schreef:
Dit is diefstal.

Nee hor zolang ts alle mails etc bewaard is er niks aan de hand hoor.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 07:23

Als men voor alle problemen die op Bokt besproken worden de twee kanten wilt horen, kan het forum wel opgedoekt worden.

Ts, ik vind dat je overschot van gelijk hebt. Ik zou zeggen: de bal ligt in haar kamp. Ze heeft opties genoeg!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 07:39

Zo lees ik het verhaal.

Ts reageert op een hoofdstel, en vraagt of alle steentjes er nog inzitten.
De verkoper geeft aan dat ze er allemaal nog inzitten.
Ts besluit op die informatie het hoofdstel over te nemen. Maar geeft aan dat ze pas overmorgen het geld kan/zal overmaken. En geeft tevens alvast haar adres.
De verkoper wacht niet totdat ts het geld heeft overgemaakt en stuurt het hoofdstel alvast op.

TS krijgt het hoofdstel binnen en er blijken wel degelijk steentjes te missen (liefst 47 stuks). TS stuurt een mail naar de verkoper hierover en die reageert pas na ca een week.
Verkoper zegt dat de steentjes er wel degelijk bij verzenden opzaten. Na controle van ts blijken ze er niet onderweg zijn afgevallen want liggen niet onderin de doos.

TS geeft aan dat de hoofdstel niet in de staat is zoals gezegd en geeft aan dat ze het hoofdstel daarom niet hoeft en geeft de koper 2 optie's.
Dat ts zelf niet voor de kosten van het terug sturen op wilt draaien vind ik begrijpelijk.

Overigens is een brievenbus pakketje met T&T code ook maar een vage schijnveiligheid. Wordt nl niet aan de deur gescant voor aflevering maar al op het depot van post.nl voordat het bij de postbode in de tas gaat.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 07:43

Nina1999 schreef:
Waxmeltsenso, voor de laatste keer, als je ergens expliciet om vraagt, en je krijgt daar antwoord op, mag je ervanuit gaan dat het geen risico meer is!! En dan is het dus (of zou iig zo moeten zijn) niet nodig om dit te komen controleren, of om ergens anders een hoofstel te kopen, echt onzin.

En waarom? Nou misschien omdat ik als 15 jarig meisje elke cent nodig heb om MIJN (ouders willen er niks mee te maken hebben) paard te kunnen onderhouden? Ik werk elke dag kei, maar dan ook kei hard om mijn lieve merrie alles te bieden wat ze nodig heeft, en dat lukt me prima, maar daarvoor moet je wel prioriteiten stellen. Dat houd in dat ik geen geld uitgeef aan dit soort onzin!

En nee, ik maak me hier ook eigenlijk echt niet druk (of boos dus) om. Probleem ligt nu bij verkoopster, niet bij mij.

Ik ben het met je eens dat ze erover gelogen heeft.
Echter niet met het feit dat het probleem bij de verkoopster ligt.
Die ligt namelijk bij jou thuis. Als jij ervoor kiest niet terug te sturen en die vrouw is al boos kan zij aangiften doen. Dit kan per mail als internet fraude. Hier hoeft ze dus niet eens de deur voor uit. En linksom of rechtsom zul je het hoofdstel terug moeten sturen. het is namelijk niet jou eigendom. Als jij vind dat jij recht hebt op die verzendkosten kun jij evt die aangiften doen achteraf met een foto van het hoofdstel en de track and trace bon. En de mail waarin je aangeeft dat jij de verzendkosten wil en haar reactie erop. Doe je niks zul jij gezien worden als de oplichtster. Wat je nog wel zou kunnen doen is de vrouw een mail sturen dat het hoofdtel terug gestuurd gaat worden maar dat je eerst uit gaat zoeken hoe het zit met de verzendkosten. Dan zou je naar een juridisch loket kunnen om het even goed na te vragen, met wederom de mails en beloftes.En dat ze het zomaar heeft opgestuurd terwijl ze wist dat je niet betaald had en dat jij dus nog niet aangegeven had tot koop over te willen gaan. In principe had jij hem dan niet besteld en had je ook het pakket eigenlijk niet aan moeten nemen, hier zitten haken en ogen aan. Maar in principe had je aangegeven dat je hem wilde hebben alleen pas iets later zou betalen een schriftelijke toezegging via mail is ook een aankoop doen. Neemt niet weg dat het stom om iets te verzenden wat niet betaald is.

Verzenden als brievenbus pakje bied geen veiligheid. Echter heb je wel een bewijs van verzending en dat is voldoende in deze. En een telefoontje naar post.nl bied duidelijkheid in dat geval.

Ik verzend wekelijks meerdere pakketten en 90 procent daarvan zijn brievenbuspakjes.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 07:56

@waxmeltenzo: als TS het hoofdstel terug stuurt op de manier zoals jij dat zegt, kan ze fluiten naar haar 7,00 want dat gaat die mevrouw natuurlijk niet betalen. Die heeft al laten zien dat ze niet te vertrouwen is.
En internetfraude? Laat me niet lachen. Aan zulke dingen doet de politie niks hoor. Die hebben daar geen tijd voor. Zeggen ze tegen die mevrouw, had u het hoofdstel niet zomaar op moeten sturen en schuiven je dan zo door naar de rechter omdat het een civiele zaak is. En niemand gaat voor dit soort zaken procederen, gezien de kosten die dat met zich brengt.
1) de verkoopster kan het hoofdstel zelf komen ophalen
2) de verkoopster kan het hoofdstel terug laten sturen, nadat ze de retourkosten heeft betaald. In dat geval zou ik er wel een pakket van maken met ontvangstbevestiging of aangetekend pakket, zodat de verkoopster nooit kan beweren dat ze het hoofdstel niet heeft ontvangen. Een track and trace code is daarvoor niet voldoende
3) Een rembourszending.
Wil ze dat allemaal niet, dan zou ik het hoofdstel lekker laten waar het is.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 07:57

vrouwke schreef:
Dit is diefstal.

De TS heeft alle mail correspondentie waaruit blijkt hoe het gegaan is, dit gaat echt niet als diefstal gezien worden :n

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 08:13

Jeetje mensen, als jij expliciet een zwart zadel wilt, je vraagt alles na aan de verkoper en zij bevestigd dat het een zo goed als nieuw zwart zadel is. Je gaat met die voorwaarden akkoord met de koop.

Je ontvangt het zadel en het blijkt dat het zadel wel degelijk sporen van schade heeft en dat het zadel bruin is.
Tsja, je kan het zadel natuurlijk verven, maar het is niet wat je verwacht had en als je dit van te voren had geweten had je de koop niet gedaan.

Wat ga je dan doen? Op eigen kosten het zadel terugsturen alleen omdat de verkoper gelogen had? 8)7
Dat slaat toch nergens op, je gaat toch geen kosten maken omdat iemand anders niet eerlijk kan zijn en je vals heeft ingelicht. En zeker als je 2,5 uur moet werken voor 7 euro.

Dus TS zou 2,5 uur voor niks moeten afwassen omdat iemand aan de andere kant van Nederland niet eerlijk kan zijn..?

Slaat toch nergens op. TS heeft de verkoper verschillende mogelijkheden gegeven die allemaal niet geaccepteerd worden.

Ik weet nog dat mijn fiets gestolen was, ik had het eigendomsbewijs en de sleutel. Aangifte gedaan. Paar dagen later zie ik 'm in de achtertuin van iemand in de buurt staan. Familie gebeld die dus de voor- en achterdeur geblokkeerd hielden en de politie laten komen. Echter konden ze niks doen want 'er was geen bewijs dat zij hem gestolen hadden'. Mooiste was nog dat ik beleefd moest gaan vragen aan degene die het GESTOLEN had of ik asjeblieft míjn fiets terug mocht.

Sorry, de politie zal ook zien dat dat geen oplichting is. De verkoper kan het hoofdstel gewoon terugkrijgen, alleen wilt ze er geen 7 euro voor betalen.

Dus maak dan de overweging: wie moet 7 euro verzendkosten betalen:
-De verkoper die met voorbedachte rade gelogen heeft
-De koper die 2,5 uur moet werken voor de verzendkosten

Is dan toch logisch dat TS niet de verzendkosten hoeft te betalen? 8)7

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 08:19

Dit slaat natuurlijk nergens op. Hiermee zeg je dat de koper de verzendkosten niet hoeft te betalen omdat ze er 2,5 uur voor moet werken.. Wie weet moet de verkoper nog wel langer werken voor €7 euro, of heeft hij/zij helemaal geen werk..

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 08:20

Idd, helemaal mee eens. Compleet van de pot gerukt, of het nu over €70, €7 of €0.7 euro gaat!

Linnnh, dat is het punt niet dat ze wilt maken.

elsemiekevm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 08:20

Het ligt aan het begrip wat men heeft over 'compleet' denk ik, wanneer het voor de gemiddelde persoon als logisch gezien wordt dat dit hoofdstel niet compleet is dan is het geen diefstal.

Als koper via marktplaats heb je overigens niet de rechten die je als koper via een webwinkel hebt: geen 14 (28) dagen om retour te zenden, en ook niet het recht om de verzendkosten terug te eisen bij retourzending.

Als ik TS was, zou ik het voor die 6,75 gewoon opsturen. Als het de bedoeling was van die vrouw om jou op te lichten, zou ze het niet eerst sturen, toch? Dit is jammer, maar wees blij dat je niet meer kwijt was. Bewust achterhouden is ook niet eerlijk.

elsemiekevm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 08:26

Tillie20 schreef:
Jeetje mensen, als jij expliciet een zwart zadel wilt, je vraagt alles na aan de verkoper en zij bevestigd dat het een zo goed als nieuw zwart zadel is. Je gaat met die voorwaarden akkoord met de koop.

Je ontvangt het zadel en het blijkt dat het zadel wel degelijk sporen van schade heeft en dat het zadel bruin is.
Tsja, je kan het zadel natuurlijk verven, maar het is niet wat je verwacht had en als je dit van te voren had geweten had je de koop niet gedaan.

Wat ga je dan doen? Op eigen kosten het zadel terugsturen alleen omdat de verkoper gelogen had? 8)7
Dat slaat toch nergens op, je gaat toch geen kosten maken omdat iemand anders niet eerlijk kan zijn en je vals heeft ingelicht. En zeker als je 2,5 uur moet werken voor 7 euro.

Dus TS zou 2,5 uur voor niks moeten afwassen omdat iemand aan de andere kant van Nederland niet eerlijk kan zijn..?

Slaat toch nergens op. TS heeft de verkoper verschillende mogelijkheden gegeven die allemaal niet geaccepteerd worden.

Ik weet nog dat mijn fiets gestolen was, ik had het eigendomsbewijs en de sleutel. Aangifte gedaan. Paar dagen later zie ik 'm in de achtertuin van iemand in de buurt staan. Familie gebeld die dus de voor- en achterdeur geblokkeerd hielden en de politie laten komen. Echter konden ze niks doen want 'er was geen bewijs dat zij hem gestolen hadden'. Mooiste was nog dat ik beleefd moest gaan vragen aan degene die het GESTOLEN had of ik asjeblieft míjn fiets terug mocht.

Sorry, de politie zal ook zien dat dat geen oplichting is. De verkoper kan het hoofdstel gewoon terugkrijgen, alleen wilt ze er geen 7 euro voor betalen.

Die 2,5 uur doet er niet toe. Al werkt TS haar hele leven voor die 7 euro: situatie blijft hetzelfde. Ook vind ik een gestolen fiets een heel andere situatie dan het ontvangen van een incompleet item dat online gekocht is.

Nogmaals, zoals uit mijn vorige post al blijkt: of TS betaald en houdt het products, of TS stuurt het product op haar kosten terug en probeert VERVOLGENS de verzendkosten terug te eisen. Hoe TS nu handelt lijkt me onwettig, ookal is het misschien 'eerlijker' als zij die verzendkosten vooraf terug krijgt. Zo werkt het niet. Zelfs bij webwinkels die aan weet ik veel hoeveel strenge regels vastzitten ten gunste van de consument, vergoed de consument altijd éérst de verzendkosten en krijgt deze later teruggestort wanneer de webwinkel het artikel terug ontvangt.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 08:31

Ik denk dat je mijn punten dan mist.

Die 2,5 uur doen er inderdaad niet toe, want wie weet hoe lang de verkoper voor die 7 euro moet werken. Echter heeft de verkoper de koper verkeerd ingelicht. Dus het is niet eerlijk dat de koper dan vervolgens voor de kosten moet opdraaien. Dát is mijn punt.

En met die fiets bedoel ik te zeggen dat de politie zeer weinig doet bij diefstal of oplichting. Verschillende voorbeelden waarbij mensen voor honderden euro's opgelicht zijn waar absoluut niks aan gedaan wordt.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 08:33

Bovendien lijkt het me logisch dat je niet de verzendkosten gaat voorschieten aan iemand die al eerder gelogen heeft en je misschien heeft willen oplichten.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 08:34

Die verkoopster zit aan het andere eind vh land. Ze heeft 2 keuzes omdat het hoofdstel incompleet/kapot is verzonden naar TS.

Gewoon dat nogmaals mailen en zeggen dat je op verder niet op ingaat tenzij ze een vd keuzes zal accepteren. Waarschijnlijk gaat ze dan wel overstag.

Succes!

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 08:35

linnnh schreef:

Dit slaat natuurlijk nergens op. Hiermee zeg je dat de koper de verzendkosten niet hoeft te betalen omdat ze er 2,5 uur voor moet werken.. Wie weet moet de verkoper nog wel langer werken voor €7 euro, of heeft hij/zij helemaal geen werk..

Pff linnnh, zo flauw wat je doet. Je snapt toch zelf ook wel wat ze ermee bedoelde :')

Verder vind ik dat je helemaal gelijk hebt hoor Ts.

Sowieso niet de mensen geloven die zeggen dat je het maar beter op kunt sturen omdat jij fout zit.
Jij zit (waarschijnlijk, want met het rare rechtssysteem in Nederland weet je het maar nooit) gewoon goed.
Maar ookal zou je dat dus niet zijn, dan hoef je je echt geen zorgen te maken over de politie of eventuele aangifte hoor. Moet ik eigenlijk gewoon om lachen, want die doen daar echt niets aan!

Tillie20 schreef:

Ben ik het helemaal mee eens!

Mijn moeder heeft ook zo'n voorval gehad met een fiets. Was gestolen en een maand later zagen ze de fiets onderaan een flat staan. Dus politie gebeld, maar die vertelde mijn moeder (diee alle aankoop papieren, sleutels, enz nog had) dat ze hem maar moest TERUGKOPEN! Hier gingen ze namelijk hun tijd niet aan besteden, ze hadden het erg druk :j

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 08:39

elsemiekevm schreef:
Als koper via marktplaats heb je overigens niet de rechten die je als koper via een webwinkel hebt: geen 14 (28) dagen om retour te zenden, en ook niet het recht om de verzendkosten terug te eisen bij retourzending.

Als ik TS was, zou ik het voor die 6,75 gewoon opsturen. Als het de bedoeling was van die vrouw om jou op te lichten, zou ze het niet eerst sturen, toch? Dit is jammer, maar wees blij dat je niet meer kwijt was. Bewust achterhouden is ook niet eerlijk.

Denk je nou echt dat de verkoper dan nog de verzendkosten gaat terugbetalen als Ts de verzendkosten eerst betaald?

elsemiekevm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 08:41

Tillie20 schreef:
Bovendien lijkt het me logisch dat je niet de verzendkosten gaat voorschieten aan iemand die al eerder gelogen heeft en je misschien heeft willen oplichten.

Natuurlijk heeft TS ook ethisch helemaal gelijk, en zou ik het misschien zelf ook niet doen. Ik snap natuurlijk ook je punt, en dat heb je goed gezien.

Ik was alleen een beetje aan het gissen over de wetgeving.

elsemiekevm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 08:49

snuffie123 schreef:
elsemiekevm schreef:

Denk je nou echt dat de verkoper dan nog de verzendkosten gaat terugbetalen als Ts de verzendkosten eerst betaald?

Nee, die kans schat ik hoogst onwaarschijnlijk, maar ik dénk zelf wel dat dat is zoals het volgens de wetgeving eigenlijk hoort.. En dat is toch een beetje wat de Ts zich afvroeg?

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 08:50

Is het geen optie dat TS zelf naar de politie gaat (met hoofdstel) en de situatie uitlegt. En dan kijken of zij een oplossing vinden voor deze situatie?

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 08:53

Wow, ik snap niet dat mensen hier zeggen dat TS maar moet dokken, haha. Zou mooi zijn zeg. Als je een donkerrode jurk besteld en de verkoper beweerd dat hij donkerrood is, ga je toch ook niet akkoord als hij kanariegeel blijkt te zijn? :Y)

De verkoper is in deze niet slim geweest. 47 steentjes vallen er echt niet zomaar af (of verdwijnen spoorloos) maar ze heeft naar willens en wetens toch geprobeerd het product op te dringen. Zij zal hier lering uit moeten trekken, TS niet.

Ik zou het hoofdstel ook niet tegen betaling terugsturen. Eventueel zou ik nog vragen of ik het met haar toestemming uit elkaar mag halen en apart als briefpost op mag sturen. Gaat ze daarmee akkoord is het risico mooi voor haar.