hippo zorg gooit paard zonder pardon eruit

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

knollentuin

Re: hippo zorg gooit paard zonder pardon eruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 10:30

Mirgino, ook buiten is het belangrijk hoe een paard loopt.
Het is de makkelijkste weg on te zeggen dat je recreant bent en dan dus niets verkeerd kan doen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 10:32

JoyCiej007 schreef:
Even ter info vooraf: ik heb 3 pony's; 2 shets (geen economische waarde meer tegenwoordig helaas) en 1 Welsh A merrie van redelijke economische waarde. Niets verzekerd. Verder hebben wij al ruim 40 jaar Franse en Engelse Bulldoggen, ook deze honden hebben wij nooit verzekerd.
Als ik alleen al kijk wat ik qua premie gemiddeld voor 3 pony's kwijt zou zijn per maand of zelfs per jaar, dan zou ik dat er nooit uit halen. Heel simpel; een koliekoperatie zou ik niet zomaar laten uitvoeren. Ik heb geluk want mijn pony's zijn vrijwel nooit ziek/zwak/misselijk/kreupel. En als dat wel zo is, dan bepaal ik lekker zelf wel of en wanneer de DA komt en wat ik wil en wat niet, qua behandeling en qua kosten.

Ragdollcat schreef:
Bah wat een nare verhalen hier over de Hippo zorg.
Dat is ook de reden waarom ik niet verzeker, kost alleen maar geld en ergernissen/gedoe.

Gewoon een spaarpotje en vooral kijken naar het dier zelf en zelf bepalen wat je wilt gaan doen of niet.

Want met bijvoorbeeld een 20 jarige paard ga ik geen hele zware koliekoperatie meer aandoen en of een gebroken been weer stabiel maken voor enkel weidegang............Dat wordt dan inslapen.

Ik doe het een paard niet aan om maandenlang pijn te gaan laten lijden en of een maandenlange opsluiting op stal.

Inderdaad.

Mijn paard, mijn keuze. Wil ik hem behandelen? Prima, mijn kosten --> spaarpotje. Geen of weinig geld uit spaarpotje? Regeling treffen met kliniek en ouders/vrienden/kennissen willen dan evt. ook wel bijspringen (al hou ik er niet van om afhankelijk te zijn van anderen)

Als ik mijn paard dood wil, dan zal'ie dood gaan, al moet ik het zelf doen. Geen verzekering of ander persoon die daarover zal beslissen. Als ik mijn paard niet maandenlang wil laten revalideren van de één of andere blessure/breuk, omdat ik het voor dát paard niet paardwaardig vind, dan maak ik zelf de beslissing om hem te laten slachten/inslapen.

Ik moet er werkelijk niet aan denken dat iets of iemand mij even gaat voorschrijven, puur uit financiel oogpunt (!) wat ik met mijn paard moet doen.

Daarbij wil ik nog even graag een medebokker quoten:
ariatje schreef:
Verzekeringen zijn er niet voor het paard of eigenaar maar uitsluitend voor de verzekeraar zelf. De winst dan! Zij zullen álles in het werk stellen onder uitbetaling uit te komen. Hiertoe krijgt het personeel duidelijke instructies. Ze passen een ontmoedigings beleid toe en maken het je zó moeilijk dat je het uiteindelijk gefrustreerd opgeeft.

Stort die bijna 100 euro per maand op een aparte rekening en houdt zelf de regie over leven en dood van je paard in handen! Laat je niet langer misleiden door loze beloften. Zolang de geclaimde bedragen klein blijven komen ze je tegemoed. Bij grote bedragen begint het " spel " . Indien je daar niet tegen bestand bent tot aan het gerecht aan toe, verzeker niet maar SPAAR.

Ze hebben geen enkele intentie voor Sinterklaas te spelen. Het is keihard zakendoen. Het leven of de gezondheid van jouw trouwe vriend boeit ze helemaal niets.....Het is helaas niet anders!

Ik zeg.......... ámen! _/-\o_

Verzekeringsmaatschappijen zijn er niet om mensen en/of dieren te helpen, die zijn er alleen om zichzelf te spekken. Helaas zien weinig mensen dat in.
Er was ooit een reclame voor mensen-verzekeringen; ....... zonder winstoogmerk....... was de reclame-leus. Degene die daar intrapt......... is wel heel goed van vertrouwen!

Er bestaan wel degelijk verzekeringen zonder winstoogmerk. Deze betalen bij voldoende reserve en lage kosten een deel van de premies terug aan de klanten of verlagen hun premies.Net als dat er verzekeringen zijn die je een deel van je premie teruggeven wanneer je weinig/niets geclaimd hebt dat jaar.

collectieve verzekeringen zijn ontstaan vanuit het idee dat je elkaar helpt. Iedereen betaalt premie en het ene jaar heb je betaald voor andermans schades en het andere jaar heeft iemand weer meebetaald aan jouw schades. Pas toen alles commercieel werd met dure managers en dure kantoren.... en men de beurs op ging met aandeelhouders, toen werd het winstmaken steeds belangrijker.

vooral uitvaarverzekeringen werken vaak nog vanuit het collectieve gedachtengoed maar er zijn ook een aantal (kleinere) algemene maatschappijen.

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 11:18

Heel jammer dat een aantal mensen zich persoonlijk aangesproken voelen met het stukje discussie over peesblessures. Hoe vaak ik niet hoor in de omgeving: Als ze geen "agterberg bodem" hebben ga ik daar niet starten. Zandbodem is te zwaar, grasbodem is te glad, te ongelijk.
Men wil alleen nog maar op "perfect" uitgelijnde bodems rijden.
Ja als de paardjes met de verwende beentjes dan op het land een keer uit hun plaat gaan is het al snel te veel voor de pezen die niet veel gewend zijn.
Juist de variatie in training op veel verschillende bodems maakt de pezen sterker. En dan nog kan je een gevalletje pech hebben........

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 11:36

ogidni schreef:
Heel jammer dat een aantal mensen zich persoonlijk aangesproken voelen met het stukje discussie over peesblessures. Hoe vaak ik niet hoor in de omgeving: Als ze geen "agterberg bodem" hebben ga ik daar niet starten. Zandbodem is te zwaar, grasbodem is te glad, te ongelijk.
Men wil alleen nog maar op "perfect" uitgelijnde bodems rijden.
Ja als de paardjes met de verwende beentjes dan op het land een keer uit hun plaat gaan is het al snel te veel voor de pezen die niet veel gewend zijn.
Juist de variatie in training op veel verschillende bodems maakt de pezen sterker. En dan nog kan je een gevalletje pech hebben........

Eens!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 14:02

knollentuin schreef:
Mirgino, ook buiten is het belangrijk hoe een paard loopt.
Het is de makkelijkste weg on te zeggen dat je recreant bent en dan dus niets verkeerd kan doen.

hahahahaha er word altijd wel iets gevonden om over te mekkeren zeg!!!!! :D

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 14:07

Ik voel mij zeker niet persoonlijk aangesproken over de peesblessures. Iedere situatie is anders en het éne is wel pech en het andere had achteraf misschien wel voorkomen kunnen worden door juiste keuzen, qua stalling, voeding, training etc..
Ik zie het aan een stalgenootje veel geld uit gegeven aan het herstel van het paard van een onbekende kreupelheid. Paard is voor honderden euro's onderzocht en in training geweest. Paard was weer goed en ze kreeg uitleg hoe ze het paard moest opbouwen en trainen. En het advies bij de revalidatie kliniek een paar keer te gaan lessen om het goed onder de knie te krijgen. Na drie weken ging ze toch weer lessen bij haar oude instructeur, waarvan iedereen had gezegd ga daar nou niet terug. Omdat de manier van trainen haaks stond op de manier hoe zij moest opbouwen. Paard ging weer iedere les hard achteruit en staat inmiddels al bijna een jaar in de wei om te herstellen.

Ik weet dat ik destijds alles zo goed als mogelijk heb gedaan ter preventie van blessures. En daarmee heb ik het niet over alleen maar rijden op de ideale bodems, maar veel afwisseling qua bodems, omgeving, training en juiste voeding. En ik weet ook dat ik alles heb gedaan aan het herstel of te wel anderhalf jaar revalidatie. Terwijl menig persoon toch wel was afgehaakt, denk ik.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 14:37

sammie18 schreef:
Ik voel mij zeker niet persoonlijk aangesproken over de peesblessures. Iedere situatie is anders en het éne is wel pech en het andere had achteraf misschien wel voorkomen kunnen worden door juiste keuzen, qua stalling, voeding, training etc..
Ik zie het aan een stalgenootje veel geld uit gegeven aan het herstel van het paard van een onbekende kreupelheid. Paard is voor honderden euro's onderzocht en in training geweest. Paard was weer goed en ze kreeg uitleg hoe ze het paard moest opbouwen en trainen. En het advies bij de revalidatie kliniek een paar keer te gaan lessen om het goed onder de knie te krijgen. Na drie weken ging ze toch weer lessen bij haar oude instructeur, waarvan iedereen had gezegd ga daar nou niet terug. Omdat de manier van trainen haaks stond op de manier hoe zij moest opbouwen. Paard ging weer iedere les hard achteruit en staat inmiddels al bijna een jaar in de wei om te herstellen.

Ik weet dat ik destijds alles zo goed als mogelijk heb gedaan ter preventie van blessures. En daarmee heb ik het niet over alleen maar rijden op de ideale bodems, maar veel afwisseling qua bodems, omgeving, training en juiste voeding. En ik weet ook dat ik alles heb gedaan aan het herstel of te wel anderhalf jaar revalidatie. Terwijl menig persoon toch wel was afgehaakt, denk ik.

Ik ken veel variaties op dit thema. Veel meer dan dat ik voorbeelden ken van "domme pech".

Natuurlijk kun je pech hebben. Er kan altijd iets mis gaan wat je (vrijwel) niet kunt voorkomen.

Maar, zoals een stalgenoot eens zei: een paard met HKO hebben kan je overkomen. Twee paarden achter elkaar met HKO is wel heel erg pech maar drie paarden op rij met HKO is toch echt je eigen schuld! Dan doe je heel structureel iets heel fout in het rijden en je omgang.

Ander voorbeeld: een stal hier in de omgeving heeft als voorwaarde dat alleen de eigen instructeur er les mag geven. Veel combi's die bij deze instructeur lessen, lopen vast op "onverklaarbare" ongemakken bij het paard, achterblijvende prestaties en zo. Degenen die besluiten elders te gaan lessen, zien die problemen als sneeuw voor de zon verdwijnen.

Punt is dat er zoveel factoren meespelen, dat het gros niet eens de helft bij elkaar kan verzinnen, simpelweg omdat de kennis die daarbij hoort niet (meer) beschikbaar is. Stalhouders hebben daarin een zeker zo grote invloed als de eigenaar/ruiter.

Mijn smid vertelde eens van een paard met HKO dat prima kon funktioneren als het paard maar op een bepaalde, wat afwijkende, manier op de voeten gezet werd.
Kwam er een andere smid bij die heel eigenwijs het paard volgens het boekje op de voeten zette. Einde paard.......

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 16:23

De stalhouder, hoefsmeden enz spelen hier zeker ook invloed op. Maar soms moeten mensen ook voldoende kennis en kunde opdoen dat zijn qua mening af kunnen wijken van de mening en werkwijze van een stalhouder, hoefsmid, maar ook een second opinion durven te vragen bij een andere dierenarts ofzo. En dan niet te vergeten een beetje gezond verstand.
Een paard gewoon drie kilo sportbrok door blijven voeren terwijl het paard minimaal 8 weken op boxrust moet daar kan ik niet bij met mijn hoofd. Na twee weken kon hij niet meer normaal gestapt worden en ging hij totaal uit zijn plaat bokkend door de stal. Staleigenaar en meerdere stalgenoten aangegeven dat ze het niet verstandig vonden dat er zo gevoerd werd, werd niets mee gedaan. Hij deed niets anders dan zwaar gestrest op stal staan, want hij wilde ook zijn stal uit. Dat geeft vervolgens weer een 'totaal onverwachte' maagzweer.
En anderzijds moet je ook niet blind willen vertrouwen op hoefsmeden e.d.. Mijn paard is in december zo beroerd op zijn ijzers gezet (door de smid die ik al 13 jaar bij dit paard had) dat hij nog amper kon lopen. Die smid een paar keer laten terugkomen, zou wel door oude blessures komen want hij zag er niets aan. Ik braaf wandelen. Maar ik zag er iets aan, kon er geen vinger op leggen maar ik vond de hoeven scheef ogen. Andere hoefsmid erbij, zat er bijna een cm verschil tussen de binnenkant van de hoef en de buitenkant.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 20:10

Zo ken ik een stal waar bijna alle paarden onderstandig staan, verschillende rassen, verschillende ruiters, verschillende instructeurs en verschillend gebruik van de paarden.

Wel allemaal dezelfde smid...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 21:24

sammie18 schreef:
De stalhouder, hoefsmeden enz spelen hier zeker ook invloed op. Maar soms moeten mensen ook voldoende kennis en kunde opdoen dat zijn qua mening af kunnen wijken van de mening en werkwijze van een stalhouder, hoefsmid, maar ook een second opinion durven te vragen bij een andere dierenarts ofzo. En dan niet te vergeten een beetje gezond verstand.
Een paard gewoon drie kilo sportbrok door blijven voeren terwijl het paard minimaal 8 weken op boxrust moet daar kan ik niet bij met mijn hoofd. Na twee weken kon hij niet meer normaal gestapt worden en ging hij totaal uit zijn plaat bokkend door de stal. Staleigenaar en meerdere stalgenoten aangegeven dat ze het niet verstandig vonden dat er zo gevoerd werd, werd niets mee gedaan. Hij deed niets anders dan zwaar gestrest op stal staan, want hij wilde ook zijn stal uit. Dat geeft vervolgens weer een 'totaal onverwachte' maagzweer.
En anderzijds moet je ook niet blind willen vertrouwen op hoefsmeden e.d.. Mijn paard is in december zo beroerd op zijn ijzers gezet (door de smid die ik al 13 jaar bij dit paard had) dat hij nog amper kon lopen. Die smid een paar keer laten terugkomen, zou wel door oude blessures komen want hij zag er niets aan. Ik braaf wandelen. Maar ik zag er iets aan, kon er geen vinger op leggen maar ik vond de hoeven scheef ogen. Andere hoefsmid erbij, zat er bijna een cm verschil tussen de binnenkant van de hoef en de buitenkant.

Dat soort dingen weet je gewoon als eigenaar, zelfs al kun je het niet precies duiden, je weet dat het niet klopt. De pest is dat jouw paard er hondsberoerd op loopt terwijl mijn paard juist iets scheef gezet wordt om het biljarderen in de achterbenen te verminderen.
Ga dat allemaal maar uit elkaar houden, naast elkaar leggen en er dan ook nog de juiste conclusies uit trekken. DIE kennis, dat is waar het probleem zit en waar de problemen uit voortkomen die jij (en LBL) beschrijven.

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 14:15

Hebben jullie ook weleens meegemaakt dat de dierenarts een behandeltraject opstelt om het paard goed te krijgen maar dat de verzekering de behandelingen niet meer wil betalen.

Wat gebeurd er dan? Keren ze dan uit maar mag het paard van mij blijven? Het paard is immers niet door de arts afgekeurd.