Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
sevenofnine schreef:Heb verhaal gehoord van iemand die bij Stal Ceulemans zit (grote stal in België), daar waren 4 paarden in de stapmolen vergeten en hebben de hele nacht doorgelopen. Heel vermoeide paarden maar gelukkig geen doden zoals in sommige eerdere verhalen.
Ik ben zelf geen fan van stapmolens... lijkt mij ongelofelijk saai voor het paard. Wel beter dan de hele dag op stal zoals bij sommigen.
_San87_ schreef:Sees schreef:San, oké. Ik heb nooit de noodzaak gevoeld om mijn paarden meerdere keren per dag beweging aan te bieden. Ik zie hier niet meteen het nu van in? Een oprechte vraag, wat is het nut daarvan?
Shariie, je bedoelt dat de ene dan in de molen staat terwijl je de ander rijdt bijvoorbeeld? Ja ik durfde nooit een paard onbeheerd in de molen te laten dus dat zou voor mij geen optie zijn. Ik rij ook het paard van mijn stalgenoot en als ik echt weinig tijd heb (meer dan fulltime baan
) dan doe ik ze tegelijk. Ofwel in de paddock ofwel ik neem er een mee aan de hand voor een trainingsrit. Maar die mogelijkheid heeft natuurlijk niet iedereen.
Bij ons op stal staan de paarden in de winter in de paddock. Echter, daar staan ze maar wat te staan en van hun ruwvoer te knabbelen, helemaal prima, daar niet van. Een stapmolen kan in dat soort situaties een handige mogelijkheid zijn om je paard, naast het rijden/longeren, wat extra gecontroleerde beweging te geven, zodat de beweging die het dier krijgt niet geconcentreerd is op één moment van de dag intensief (rijden), maar meerdere keren op een dag van weinig intensief (stapmolen) tot intensief (rijden).
) nog nooit te maken gehad met stallen waar de paarden in bepaalde periodes niet of nauwelijks buiten kwamen of waar de buitengang niet onder meer was ingericht op beweging. meiske1577 schreef:Wat ik zelf een nadeel vind van de stapmolen (of beter gezegd wat een nadeel kan zijn) is dat het een vervanging wordt van het stappen aan de hand. Als het paard een keer een blessure krijgt waarbij hij aan de hand gestapt moet worden is hij dat helemaal niet gewend en daar dus ook niet in opgevoed. In combinatie met minder werk en dus fris zijn is dat voor het herstel van de blessure niet handig. Het is in mijn ogen dus wel belangrijk om ook regelmatig te wandelen met je paard.
.mylittlejoy schreef:meiske1577 schreef:Wat ik zelf een nadeel vind van de stapmolen (of beter gezegd wat een nadeel kan zijn) is dat het een vervanging wordt van het stappen aan de hand. Als het paard een keer een blessure krijgt waarbij hij aan de hand gestapt moet worden is hij dat helemaal niet gewend en daar dus ook niet in opgevoed. In combinatie met minder werk en dus fris zijn is dat voor het herstel van de blessure niet handig. Het is in mijn ogen dus wel belangrijk om ook regelmatig te wandelen met je paard.
Kom op, het opvoeden (en de opvoeding onderhouden) doe je toch niet alleen door aan de hand te stappen? Qua beweging komt het op hetzelfde neer, dus minder werk t.o.v. het aan de hand stappen is het niet. Mijn paard kwam vol uit het werk was fris doordat hij alleen mocht stappen. Toen het eenmaal kouder werd en we de stapmolen gingen gebruiken werd hij hier niet frisser door of minder opgevoed. Een goed opgevoed paard wordt niet minder opgevoed door het gebruik van een stapmolen. Als je niet meer met je paard aan de hand kan stappen omdat hij een tijdje de stapmolen in is geweest in plaats van aan de hand stappen, was er daarvoor al iets mis lijkt me.
meiske1577 schreef:Toch zie ik het vaak genoeg: paard is aan de hand niet braaf dus gaat in de stampmolen, maar op het moment dat dat niet kan en je echt alleen aan de hand kan stappen ( bv door een peesblessure waarbij ze rechtuit moeten stappen) heb je dan wel een probleem. Dus ja, het probleem was er dan al inderdaad, daar heb je gelijk in. Braaf zijn aan de hand kan je alleen aan de hand oefenen. Ik bedoel hier een beetje hetzelfde mee als wanneer paarden niet/ moeilijk te laden zijn. Als je nooit met de trailer weggaat geen probleem, maar wat nou als je paard koliek krijgt en met spoed naar de kliniek moet? Dan ben je te last met het oplossen van het probleem
Als je in beelden denkt is dit wel echt enorm grappig.
Arc_En_Ciel schreef:Waarom maken ze geen stapmolens met van die rubbers zoals je bij bijvoorbeeld het zwembad hebt.
Is zacht dus daar bezeert je paard zich niet aan, en als hij het aan voelt komen loopt hij denk ik ook wel.
Maargoed, ik zou mijn paard nooit in de stapmolen vergeten. Ik ben ook eerder van het longeren en wandelen dan van zo'n ding
rockey schreef:ideaal een stapmolen! bij ons duurt een programma 1.5 uur, maar zo lang staan ze er nooit in.
mijn lopen er niet heel vaak in, maar vaak laat ik ze nog een minuut of 15 uitstappen in de molen, kan ik ondertussen mooi de andere opzadelen. bij ons lopen ze er gewoon los in, dus ze kunnen bewegen, en we hebben verschillende tempo's ,
Gini schreef:Klinkt eigenlijk heel fout, je moet dus stroom gebruiken om het paard in beweging te houden.![]()
Zo hard staan ze dan blijkbaar toch niet te trappelen.
Ik weet het, flauw van mij.

Amiigo schreef:Arc_En_Ciel schreef:Waarom maken ze geen stapmolens met van die rubbers zoals je bij bijvoorbeeld het zwembad hebt.
Is zacht dus daar bezeert je paard zich niet aan, en als hij het aan voelt komen loopt hij denk ik ook wel.
Maargoed, ik zou mijn paard nooit in de stapmolen vergeten. Ik ben ook eerder van het longeren en wandelen dan van zo'n ding
Aangezien rubber geen stroom geleid en er een aantal paarden zijn die gewoon lekker blijven staan dan
Gini schreef:Ach, het was een graptje. Hier ook gewoon een stapmolengebruiker.
Jeetje, ik moet onthouden dat dit bokt is.