Crematie of Rendac?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 16:59

Lusitana schreef:
Ik vind het eerder nog schofterig dat er geld uit geslagen wordt door die crematoria.
Maar daar zal ik maar niet over beginnen. Ze vullen ook maar een gat in de markt.

Ik vind het nogal mee vallen. Dat kost een mens cremeren ook ongeveer. Het is niet alleen een beetje gas dat gebruikt wordt er staat ook een pand, er werken mensen etc. Moet allemaal betaald worden.

Lusitana

Re: Crematie of Rendac?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 20:31

Dat is niet wat ik bedoel. Gaat mij meer om het feit dat men geld verdient met paardenlijken verbranden alleen door op het sentiment van de mens in te spelen.

Maar wat ik zeg, het is een gat in de markt vullen, dus ik snap de andere kant ook wel.

Persoonlijk snap ik dat ingewikkeld afscheid willen nemen gewoon niet.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 21:02

Lusitana schreef:
Dat is niet wat ik bedoel. Gaat mij meer om het feit dat men geld verdient met paardenlijken verbranden alleen door op het sentiment van de mens in te spelen.

Maar wat ik zeg, het is een gat in de markt vullen, dus ik snap de andere kant ook wel.

Persoonlijk snap ik dat ingewikkeld afscheid willen nemen gewoon niet.

Er is niets schofterigs aan iemand die eerst heel veel geld investeert om aan een vraag uit de markt te voldoen. Meisjes hier op Bokt geven meer uit aan bij elkaar passende setjes voor hun paard dan aan hun eigen kleren. Paarden zijn emotie voor veel mensen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 21:17

Vind ik ook belachelijk, een vermogen uitgeven aan setjes etc.
Ik ga daar verder niet over door, want het past niet in de discussie.

Schofterig is misschien niet het juiste woord, maar absurd vind ik het in beginsel wel.
Zoals ik meteen ook al zei, snap ik het ook wel vanaf de buisness kant, maar de kant van de klant snappen doe ik écht niet.
Ik respecteer het, ieder moet doen waar hij of zij zich goed bij voelt, maar ik doe er niet aan mee.

Toen de eerste huisdieren gecremeerd werden vond ik dat even belachelijk, en daar ben ik ook bij gebleven.

Verder ben ik niet van mening dat emotie geuit moet worden, of beter geuit wordt, in materialisme....

Voor mij zijn paarden ook emotie.
En in dit verband:
Ik huil heus niet minder hard en ben niet minder kapot als er een van mij dood gaat omdat ik er minder geld aan uit heb gegeven dan het gemiddelde bokt meisje.
Dat vind ik dus een flutargument.
Ik vind alleen een ingewikkeld afscheid onnodig. Je draagt je paard in je hart, of het karkas nu door het ene of door het andere bedrijf verbrand of verwerkt wordt...
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 03-02-14 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 21:19

Sowieso naar rendac! En dan gewoon met de grijper.
Ik hecht weinig waarde aan een dood lichaam, het leven is er al uit.
Crematie vind ik onzin en geld klopperij. Echt een hype van nu. Het paard is al dood en je hebt er (hoop ik toch) alles aan gedaan om zijn leven zo aangenaam mogelijk te maken. Ik denk dat dat alles is wat je kunt doen.
Ik vind rendac een mooi en nuttig bedrijf. Wanneer dit bedrijf niet zou bestaan zou het een ramp zijn: iemand moet dit werk toch doen. Vroeger werden schapen begraven in de schapenweide met alle gevolgen die daarbij horen. Een hoop ziektes gaan hier mee gepaard. Rendac is een nuttige en goede oplossing en de karkassen zijn nog nuttig: biobrandstof!

Ik ben zelf op bezoek geweest bij rendac. Het is een smerig en vies klusje maar heb respect gekregen voor het bedrijf. Vanwege mijn studie kijk ik misschien anders naar dit soort onderwerpen, ik studeer diergeneeskunde.
Dieren worden veel te veel vermenselijkt: je houdt enorm veel van je beestje, maar cremeren is veel te overdreven en is vooral leuk voor de cremator zelf.

Laureentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 21:31

Vorig jaar stond ik ook voor dit dilemma. 2 van mijn paarden moest ik laten gaan. Slacht was bij voorbaat geen keuze, ze werden ingeslapen. Ik heb ervoor gekozen om ze niet aan huis in te laten slapen maar bij een goede kennis die ook mijn veulens in opfok gehad heeft. Daar was ruimte (wat ik voor mijn merrie ook nodig had) en de afspraak was dat ik graag bij het inslapen aanwezig wilde zijn en daarna ging ik naar huis. Ze werden door rendac opgehaald, maar ik ben heel duidelijk geweest dat ik niet wilde zien hoe ze met de tractor verplaats werden of hoe ze door Rendac opgehaald werden. Dat zou met de cremeren exact hetzelfde zijn. Dit waren mijn 2 "kindjes" en ik hoefde bij hun niet te zien hoe lomp 600 kilo kan zijn en hoe je daar mee om moet gaan.
Ik heb dit vaak zat meegemaakt, waar ik ook vaak niet de keuze had of ik er wel of niet bij wilde zijn. Maar bij mijn "kindjes" kon ik die keuze wel maken en daar ben ik ook blij om.
Maar Rendac is eigenlijk hetzelfde als cremeren bij een crematorium. Ik zie geen verschil alleen veel geld.

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 21:38

Ons oudje (shetje) gaat naar de oven.
We hebben speciaal voor crematie gekozen omdat ze zolang bij ons is.
Onze kinderen hebben nooit anders geweten dan dat ze er was.
Ieder van hun wil graag een beetje as van haar om bij te houden.

De grote paarden gaan volgens mij met rendac mee, of we moeten ons later nog bedenken, je weet maar nooit.
Zelf hecht ik niet zoveel belang aan het bijhouden van assen.
Ik hou meer van de herinneringen, die kan niemand je nog ooit afnemen.
Een pluk haar is natuurlijk ook altijd fijn.

En nog een rare ...
Kennis van ons fokte boerenpaarden.
Die had een afspraak bij de zoo, dat als één van hun paarden doodging (natuurlijke dood dan wel) dat het dier naar de zoo ging om als voer te dienen voor hun dieren.
Klonk me toen heel raar in de oren.
Maar langs de andere kant vond ik het ook weer een prachtig gebaar van hun.
Zij vonden dat het nutteloos was om het lichaam te laten verwerken door rendac, als het nog een nut kon hebben voor anderen, in dit geval wilde dieren.
Zelf zou ik het niet kunnen, maar vond het toch ondanks alles wel een mooie gedachte.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 21:53

Voor de mensen die voor de Rendac kiezen, hebben jullie je paard ook echt aan de weg gelegd? Dat is wat mij het meest tegen houdt, bij ons komen veel scholieren langs fietsen en er is vol zicht van al het verkeer dat over een redelijk drukke rotonde komt. Op het moment dat het lichaam met een zeiltje erover langs de kant ligt valt het niet zo op, maar als het opgehaald wordt wel. Zou zelfs bang zijn voor ongelukken op die rotonde...
Ik denk dat een vrachtwagen bij ons het erf op niet past, hebben een nare draai in onze oprit. Dan is individueel transport wel haalbaar.

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 21:55

Bij mij lag mijn oude merrie wel aan de weg op een hek met een heel groot zeil er over, maar dan komen er relatief niet zo heel veel scholieren langs. Alleen wat uit de buurt die allemaal wisten dat ze al oud was en dat het toch elk moment gebeurt kon zijn.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 21:59

Ewona schreef:
En nog een rare ...
Kennis van ons fokte boerenpaarden.
Die had een afspraak bij de zoo, dat als één van hun paarden doodging (natuurlijke dood dan wel) dat het dier naar de zoo ging om als voer te dienen voor hun dieren.
Klonk me toen heel raar in de oren.
Maar langs de andere kant vond ik het ook weer een prachtig gebaar van hun.
Zij vonden dat het nutteloos was om het lichaam te laten verwerken door rendac, als het nog een nut kon hebben voor anderen, in dit geval wilde dieren.

Zo gaan in Engeland veel gestorven jachtpaarden naar de jachthondenkennels...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 22:06

Miran schreef:
Voor de mensen die voor de Rendac kiezen, hebben jullie je paard ook echt aan de weg gelegd? Dat is wat mij het meest tegen houdt,
Nee, de vrachtwagen kon draaien op het terrein. Paard is 'midden' op het terrein ingeslapen.

Rendac is met 5 a 10 minuten weg, dus een drukte op de rotonde hoef je niet te verwachten. Ik weet natuurlijk niet precies hoe het er bij jou uitziet, maar voor de vrachtwagen is het belangrijk dat ze er makkelijk bij kunnen. Anders heb je kans dat je voor meerdere stops moet betalen. Ze hebben een grijper dus de berm of een stuk in de berm kunnen ze nog wel handelen. Pal aan de weg lijkt mij dan niet nodig. Je kan ook eerst met rendac bellen en vragen hoe laat ze langs kunnen komen en het inslapen daarop baseren. (als dat kan)

En wat betreft de scholieren en jeugd. Imo moeten die daar maar aan wennen. Ik wist niet beter dan dat je langs die en die boerderij langs een bak kwam en dat daar dode schapen of varkens onder lagen. Ik zie dan ook niet echt hoe een Rendac wagen ongelukken kan veroorzaken. Bij twijfel kun je het natuurlijk altijd met Rendac zelf overleggen.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 22:11

Ik heb hetzelfde stuk als scholier ook altijd gefietst en ben ook regelmatig koeien, schapen en varkens tegen gekomen. De varkens niet eens altijd onder een zeil.. Voor de scholieren vind ik het een naar gezicht of ben ik juist bang dat ze gaan kijken, voor het verkeer op de rotonde ben ik bang dat ze afgeleid worden door een bungelend paard, zeker omdat er daar ook veel bekenden van ons langs komen. Het is dus echt de lokatie die me daarin tegen houdt.
Een keertje bellen met de Rendac kan geen kwaad, misschien kunnen ze met google maps oid ook wel inschatten of ze het erf op kunnen. Wel handig om dat eens voor te bereiden, ooit komt een keer de eerste keer dat het nodig is.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 22:16

Tja, ik maak mij niet druk om de mensen die naast de wei fietsen, wonen of lopen. T hoort er gewoon bij; zal het paard natuurlijk netjes afdekken. Maar even verderop staat ook de kadaverbak aan de weg. Is ook niet op een plek waardoor er ongelukken zullen ontstaan gelukkig. Is gewoon een rechte weg waar je ook langzaam moet rijden :)

Al hoop ik dat ie gewoon het land op kan rijden omdat ik anders zelf de pony moet verplaatsen en dat lijkt mij echt niet fijn... Wil dan best voor individueel transport betalen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 22:24

Ach, zolang het paard afgedekt ligt (en niet zoals bij de buren een hele zondag onbedekt langs een druk wandelpad laten liggen %) ) dan vind ik het ook niet problematisch. Zelf wil ik het zo plannen dat ze ingeslapen wordt en even daarna de Rendac al komt. Is even wat meer planwerk maar ik wil haar niet lang op het erf hebben liggen. De buren in Zwolle hadden in een warme zomer in het weekend een dode koe, die is na twee dagen letterlijk geploft naast de weg. Door de koeiendarmen moeten fietsen is zo niet grappig.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 22:26

Brrrrr bah, vies! Hoe is dat opgeruimd berdien?... Kadaverbak verderop kan ook goed stinken op een zomerdag. Dat is erger dan weten dat er dode dieren inzitten. Een 1 keer geroken, vergeet je die geur nooooooit meer :n

Nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 22:27

Hoe rot het aan de weg leggen ook is, lijkt het me totaal niet verstandig om zo'n vrachtwagen je erf op te laten rijden! Boeren leggen de dieren niet voor niets langs de weg. Het brengt een hoop infecties en andere ongewenste zaken over op de beestjes die nog in leven zijn :)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 22:32

Met de hand... :+ Gelukkig niet door ons, het was echt zo verschrikkelijk goor. Restant is alsnog wel opgehaald maar ja.

Nadine, veel boeren hebben aan de rand van hun erf een krengenbak. Wij hadden op mijn vorige stal hem ook óp het erf, naast de mestbult. Krengenwagen reed het erf op, takelde het varken (paard stond op een stal waar ze ook varkens hielden), keerde op het erf en ging weer weg. Infectiegevaar valt wel mee, de wagens worden heel erg goed schoongemaakt. Zeker nu er de laatste jaren zoveel besmettelijke ziektes zijn geweest. Soms kan het ook niet anders of mag je niet dichterbij de weg je krengenbak hebben. Ik heb een kleine 10 jaar op die stal gestaan, en heel vaak de krengenwagen van dichtbij gezien (die lúcht %) ). Nooit ziektes gehad :n

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 22:39

Het ezeltje van onze buren, hier schuin tegenover was ook plots gestorven.
Ze hadden hem netjes op een pallet aan de weg gezet, naast de haag.
Zeil er helemaal overheen en onder de pallet weggestopt.
Was niet warm in die periode.
Kinderen reden er langsheen naar school zonder iets door te hebben.
Meer nog ... zelf hadden we het ook niet door, totdat rendac hem op kwam pikken en we hem zagen bungelen boven de wagen.
Maar goed, moet dus ook gebeuren.
Wij zijn ook niet van het type dat bij de buren gaat neuzen wat er onder hun zeil ligt, of meteen vragen gaat stellen.
Dus we wisten het gewoon niet tot de vrachtwagen er was.

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 22:43

Kwam toevallig in dit topic... Ik heb het nog niet aan de hand gehad maar vroeg of laat zal ook ik die keuze moeten maken. Maar... ik heb een keer iets gehoord en ik heb geen flauw idee of het waar is (ook niet heel het topic gelezen) waar ik wel van schrok. In de meeste crematoria zou een paard toch niet in zijn geheel in de over passen maar in stukken gezaagd worden. Misschien een broodje aap verhaal hoor, maar toch. Wat is dan de meerwaarde van het crematorium? Voor zo veel geld? Ik ga denk ik op het moment zelf eens kijken wat financieel haalbaar is. Misschien de gulden middenweg, individueel ophalen. Ik heb in ieder geval niets met as. Ik zou haar ook op een voor haar fijne plek laten inslapen, dan afscheid nemen en zorgen dat er lieve mensen van stal het verder afhandelen.

Nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 22:46

@berdien: dan is deze bak nog steeds aan de 'vuile kant' van het bedrijf. De meeste bedrijven werken volgens zo'n indeling, om zoveel mogelijk buiten de stal te houden. De vuile kant is de kant van de mesthoop en in het geval van deze bedrijven ook de kadaver bak. Bij maneges en paardenstallen zijn dit soort indelingen moeilijker.. Toch zou ik deze wagen zo ver mogelijk van mijn levende beestjes willen houden..
Edit: ik ben dus voor het paard aan de weg leggen! Niks tegen rendac, wagens worden zeker goed gedesinfecteerd maar rijden toch van bedrijf naar bedrijf. Soms zijn er te weinig mogelijkheden hiervoor en kiest men voor het best mogelijke alternatief.
Laatst bijgewerkt door Nadine op 03-02-14 22:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 22:48

@ Mootje 1980 : Ligt er volgens mij aan welk crematorium het is.
Hier in Belgie heb ik contact gehad met een crematorium waarvan de uitbater ook vertelde dat ze paarden konden aannemen, maar dat ze niet in de oven gingen.
Die zei dat dus echt zo, we moeten daarvoor wat aanpassingen doen, afhankelijk van het dier.
Enfin, toen wist ik voldoende.
Bij een ander was het geen enkel probleem, zeker niet voor de maat pony waarvoor we belden. ;-)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 22:49

Mootje1980 schreef:
In de meeste crematoria zou een paard toch niet in zijn geheel in de over passen maar in stukken gezaagd worden.

Dit klopt volgens mij niet altijd hoor. De meeste paardencrematoria zijn groot zat om het paard in een keer in de oven te doen. Het is geen mensenoven, hoor. Bij de meeste crematoria heb je ook een inslaapplek. Vandaaruit gaan ze naar de oven.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 22:53

Nadine, de krengenbak lag op 5 meter afstand van de staldeur. De krengenwagen stopte tussen de krengenbak en de staldeur, draaide dan een rondje over het erf en ging weer weg. Nooit wat gebeurd. Natuurlijk is het niet altijd fris en als er dieren stuk gaan door de grijper of wat dan ook dan is het binnen in de bak geen pretje. Maar voor je het weet is er weer hysterisch gedoe dat je van je paard op laten halen door de Rendac ziektes op je erf krijgt, daarom probeer ik de andere kant te belichten :)

Nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 23:06

Snap ik helemaal berdien! Ik bedoel het ook totaal niet op die manier, zeker rendac alles laten ophalen! Ben zelf op het bedrijf geweest (aan de Dendermonde, de Belgische versie) en vind het ook na mijn bezoek nog steeds een belangrijk bedrijf en zeer nuttig! Mijn opmerking is meer over het feit dat sommigen moeite hebben met het aan de weg leggen van de beestjes, en ik wilde met mijn opmerking uitleggen dat dit niet voor niets is! Gek dat bij dat varkensbedrijf de bak zo enorm dichtbij de deur stond, als boer zou ik daar zeker niet voor kiezen. Was dat ook de deur waar alles ook naar binnen ging? (Biggetjes, voedsel) of had de schuur twee deuren, aan tegengestelde kant?

Ik las laatst wel dat te dikke mensen nu ook gecremeerd kunnen worden vanwege al die paardencrematoria. Er is nu wel een oven waar deze mensen inpassen...
Laatst bijgewerkt door Nadine op 03-02-14 23:11, in het totaal 1 keer bewerkt

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 23:07

Had hier ook een topic over, ik ga voor cremeren zoals ik er nu over denk. Mam wilt haar niet zien 'verdwijnen' :')

Ze gaan overigens heel de oven in, ben erbij geweest toen mijn verzorgfries van 1,83 m hoog stierf en even (ahum, ruim 6/7 uur) later in de oven lag. Was er dus bij toen de deur dicht ging en de oven aan. Niks in stukken gezaagd.