Vorderen van weiland door politie,mag dit zomaar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 12:26

Luckystory schreef:
russel schreef:
Waarom moeten ze allemaal verstand van paarden hebben? Natuurlijk kan het fout gaan, maar dat is niet hun probleem...wettelijk behoort nl de eigenaar te zorgen voor een deugdelijke omheining!!!

Uitbreken is dan ter verantwoording van de eigenaar. Gebeurd er iets met een ondeugdelijke omheining, dan zal verzekering technisch het zelfs nog een staartje kunnen hebben voor de eigenaar van het uitgebroken paard naar het slachtoffer toe!

Mijn paarden staan achter een deugdelijke omheining en waren helemaal niet uitgebroken.
Ik stond er compleet buiten, totdat de politie zich ermee ging moeien.
En dan moet ik het maar ok vinden dat als gevolg van oa. hun acties opeens wel 3 paarden van ons op de openbare weg terecht komen?
Sorry, maar ik vind niet dat ik daarin dan verantwoordelijkheid draag. :n
En dan mijn dieren nog extra in gevaar brengen door ons niet verwittigen... Ja dan word ik nijdig.
Ze hebben geluk dat er weinig schade aan was. (Er liep oa. een hoogdrachtige merrie bij. Voor't zelfde geld had die door stress geaborteerd ofzo. Om van de omstandigheden op dat weitje nog maar te zwijgen....)

Kom op zeg! Waar is je buurvouw in dit verhaal (je weet wel, diegene die jouw paarden heeft laten ontsnappen, omdat haar ontsnapte paard in jouw weiland stond?) En waar is de "dankjewel, meneer/mevrouw de agent dat je mijn paarden van de weg af hebt gehaald zodat ze niet op de motorkap van een auto zijn beland?

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 12:29

Ceriadwen schreef:
NOG egoïstischer kan bijna niet. Ik zal corrigeren, ze hadden dat paard moeten laten lopen en vooral niet jou lastig vallen met het probleem.

Nee, ze hadden dat paard op een leeg weiland moeten zetten.
En iemand van de eigenaren verwittigen.
Mijn telefoonnummer hangt gewoon aan mijn weiland. Die haf is s'avond op mijn weiland gedumpt. En mijn buurvrouw heeft haar s'morgens zelf gevonden en heeft dan het verhaal aanhoort van de buurtbewoners ivm hoe ze daar terecht gekomen is.
Dus ze hadden mij s'avonds al kunnen bellen. Mijn gegevens hangen daar namelijk. Is niet gebeurd!
En als ze de dag daarna onze 3 samen met de haf van de openbare weg plukken, wordt er opnieuw niet gebeld en horen we pas s'middags iets van de buurvrouw?
En dan moet ik dat ok vinden en de politie ook nog "dankbaar" zijn? 8)7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 12:33

Luckystory schreef:
Ceriadwen schreef:
NOG egoïstischer kan bijna niet. Ik zal corrigeren, ze hadden dat paard moeten laten lopen en vooral niet jou lastig vallen met het probleem.

Nee, ze hadden dat paard op een leeg weiland moeten zetten.
En iemand van de eigenaren verwittigen.
Mijn telefoonnummer hangt gewoon aan mijn weiland. Die haf is s'avond op mijn weiland gedumpt. En mijn buurvrouw heeft haar s'morgens zelf gevonden en heeft dan het verhaal aanhoort van de buurtbewoners ivm hoe ze daar terecht gekomen is.
Dus ze hadden mij s'avonds al kunnen bellen. Mijn gegevens hangen daar namelijk. Is niet gebeurd!
En als ze de dag daarna onze 3 samen met de haf van de openbare weg plukken, wordt er opnieuw niet gebeld en horen we pas s'middags iets van de buurvrouw?
En dan moet ik dat ok vinden en de politie ook nog "dankbaar" zijn? 8)7

De buurvrouw wilde de paarden terug zetten, dus het was opgelost.
Tot zij tot de conclusie kwam dat dat misschien niet zo handig was.
Buurvrouw heeft jou paarden laten ontsnappen, niet de politie.
Buurvrouw is ook verantwoordelijk voor haar eigen paard, niet de politie.
De enige die je aansprakelijk had kunnen stellen was de buurvrouw.
Nogmaals, ga met de politie om de tafel en bied je hulp aan, dan heb je dat probleem niet en kan je het zelf oplossen zoals jij denkt dat het goed is.
Verbeter de wereld begin bij jezelf..

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 12:35

Het is toch raar dat je van de politie niks mag zeggen. Nee het is fantastisch dat ze je paard van de openbare weg hebben gehaald zonder dat er ongelukken zijn gebeurt. Dat is ook zo. Maar als je dan vervolgens niet kijkt of dat wat je hebt gedaan goed was of voldoende dan mag je daar niks van vinden. Nee het is fantastisch dat ze de eerste helft van hun werk goed hebben gedaan. *\o/* *\o/* *\o/* .
Ik ben blij dat deze mensen geen dokter zijn geworden zeg :+ Daar pik je dat toch ook niet van.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 12:36

JJane schreef:
Het is toch raar dat je van de politie niks mag zeggen. Nee het is fantastisch dat ze je paard van de openbare weg hebben gehaald zonder dat er ongelukken zijn gebeurt. Dat is ook zo. Maar als je dan vervolgens niet kijkt of dat wat je hebt gedaan goed was of voldoende dan mag je daar niks van vinden. Nee het is fantastisch dat ze de eerste helft van hun werk goed hebben gedaan. *\o/* *\o/* *\o/* .
Ik ben blij dat deze mensen geen dokter zijn geworden zeg :+ Daar pik je dat toch ook niet van.

Geweldige vergelijking ook weer.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 12:40

Als je als politie-agent een loslopend paard vangt en je besluit het op een willekeurig weiland te dumpen.
En er hangen telefoonnummers op het weiland, waarom doe je dan niet de moeite om te bellen naar één van die nummers? Om even te melden "Hey, ik heb net een paard gevangen. Ik ken zelf niks van paarden dus heb hem maar op uw weide geplaatst."
Dan hadden we het zelf inderdaad wel verder opgelost.
Nu stond dat paard daar een hele nacht, buurvrouw verschiet zich een hoedje s'morgens als ze het ziet en voelt zich schuldig tov ons. Dus probeert het een beetje in paniek maar gauw recht te zetten. (Terwijl ze daar de kennis en kunde niet voor heeft.)
En de ochtend daarna doen ze dezelfde actie opnieuw en gooien ze onze paarden op een willekeurig en ongeschikt weitje. Nummers zijn bekend, en weer bellen ze niet?

Ceriadwen

Re: Vorderen van weiland door politie,mag dit zomaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 12:42

Waarom heb jij wel die houding to de politie en niet to je buurvrouw?

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 12:45

Ceriadwen schreef:

Omdat ik van mijn buurvrouw niet de verwachting heb, dat ze het hoofd weet cool te houden in crisis-situaties. (Wat loslopende paarden wel zijn voor haar)
Van een politie-agent verwacht ik, dat hij/zij logisch blijft nadenken en weet welke actie noodzakelijk is in bepaalde situaties. En mijn inziens is men daar tot 2 keer toe nalatig in geweest in betreffende situatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 12:45

Luckystory schreef:
Als je als politie-agent een loslopend paard vangt en je besluit het op een willekeurig weiland te dumpen.
En er hangen telefoonnummers op het weiland, waarom doe je dan niet de moeite om te bellen naar één van die nummers? Om even te melden "Hey, ik heb net een paard gevangen. Ik ken zelf niks van paarden dus heb hem maar op uw weide geplaatst."
Dan hadden we het zelf inderdaad wel verder opgelost.
Nu stond dat paard daar een hele nacht, buurvrouw verschiet zich een hoedje s'morgens als ze het ziet en voelt zich schuldig tov ons. Dus probeert het een beetje in paniek maar gauw recht te zetten. (Terwijl ze daar de kennis en kunde niet voor heeft.)
En de ochtend daarna doen ze dezelfde actie opnieuw en gooien ze onze paarden op een willekeurig weitje. Nummers zijn bekend, en weer bellen ze niet?

Je reageert selectief.
Hoe hadden zij moeten weten dat het jou paarden waren?
De buurvrouw is er bij en wilde de paarden terug brengen, dan kunnen zij er toch vanuit gaan dat het opgelost is?
Zij kwam later tot de conclusie dat dat niet zou lukken.
Maar zij heeft op dat moment wel de verantwoordelijkheid genomen en de politie kan er dan van uit gaan dat het opgelost is.
En weer de vraag waarom je zelf niets doet als je vind dat het zo slecht geregeld is?
Ze mogen geen paard in jou land zetten, geen loslopende paarden in een land zetten die niet voldoet aan jou eisen, je niet benaderen als ze weten dat jij op de hoogte bent, maar je ook niet niet benaderen als je dat nog niet bent..
Het is heel makkelijk om commentaar te leveren op hoe andere het doen maar je zou ook kunnen denken nou zoals het nu gaat werkt het niet, wat kan ik daar zelf aan doen?

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 12:54

little_king schreef:
Ze worden toch ook niet onteigend?
Je haalt een heleboel door elkaar.

Politie mag ook jou huis in als hij daar reden tot ziet
, dus ja die mogen echt wel paarden bij jou buiten zetten.

Nee dat mogen zij niet...de enige reden dat zij dit zouden mogen is misschien wanneer ze een gevaarlijke crimineel op de hielen zitten(en dan letterlijk op de hielen) en die zou jouw huis invluchten, dan mogen zij erachter aan en dus zomaar jouw huis betreden.
In alle andere gevallen kun jij ten alle tijden weigeren dat zij je huis betreden en dan hebben zij zich aan jouw wens te houden...of voor een huiszoekingsbevel te zorgen.
Politie mag dan net doen alsof ze alles mogen en kunnen dingen aan je vragen op een toon alsof jij maar te antwoorden hebt, maar dat is niet zo. Zitten hier niet in een politiestaat

edit; en uiteraard mogen zij jouw huis betreden als de bewoner in levensgevaar is natuurlijk

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 12:57

Luckystory schreef:
Ceriadwen schreef:

Omdat ik van mijn buurvrouw niet de verwachting heb, dat ze het hoofd weet cool te houden in crisis-situaties. (Wat loslopende paarden wel zijn voor haar)
Van een politie-agent verwacht ik, dat hij/zij logisch blijft nadenken en weet welke actie noodzakelijk is in bepaalde situaties. En mijn inziens is men daar tot 2 keer toe nalatig in geweest in betreffende situatie.

Jij bent wel een enorme zeikerd he...Hadden ze je paarden ook nog moeten poetsen en de hoefjes uitkrabben soms?
De politie heeft de openbare veiligheid gewaarborgd, situatie opgelost en hup, naar de volgende situatie! Zo werkt dat. En achteraf zeikende pennymeisjes zijn hun probleem niet....

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 13:09

russel schreef:
Als je graag tegen de politie bent, is er altijd wat. Nederlandse cultuur, politie is eigendom en mag je tegen aan pissen....

Wat is dat nou weer voor kinderachtigs, om in "voor" en "tegen" te denken! Iemand mag kritiek hebben op een bepaalde handelswijze van de politie zonder daardoor "tegen" de politie te zijn, of "altijd" de politie de schuld te geven van "alles".
Misschien moet je leren wat genuanceerder te zijn en kritiek krijgen houdt je alleen maar scherp. Zo erg is dat niet.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 13:12

Waarom zou het mijn verantwoordelijkheid zijn om zomaar initiatief te nemen om onderdak te gaan bieden aan allerlei loslopende beesten?

Ik ben heus niet te beroerd om mijn verantwoordelijkheid te nemen als mijn paarden uitbreken.
Ik had jaren geleden bijvoorbeeld een tijdje shetlander die niet binnen te houden was. Ondanks dat de weide waarop ze liep, eruitzag als een versterkt fort, wist die keer op keer weer te ontsnappen.
Meestal wist ik die pony zelf wel te onderscheppen als ze weer een nieuwe route had verzonnen. En 1 keer heeft de politie haar uit de zijberm van een autosnelweg gehaald. Diezelfde dag is ze op internet gevlogen en dezelfde week nog was ze verkocht. Dat zijn heus geen situaties waarmee je te maken wil krijgen en gelukkig is er toen niets ernstigs gebeurd. Want dat was dan absoluut wél mijn schuld geweest. En dan zal ik daar heus wel mijn verantwoordelijkheid in nemen. Ik slaagde er immers niet in die pony binnen te houden.
En als er dieren van mij uitbreken omdat de stroom eraf is, mijn omheining stuk is, je eraf gevallen bent op de openbare weg etc... mea culpa!
Dan ben ik daar absoluut verantwoordelijk voor. (En ja, dat gebeurt. Met 7 paarden, waaronder veel jonge dieren, op 3,5 hectare op verschillende locaties kom je wel eens wat tegen.)

Ik heb er op zich trouwens helemaal geen probleem mee dat ze mijn dieren op dat weilandje gezet hebben. Dat was hoogstwaarschijnlijk de beste optie op dat moment.
Waar ik wel een probleem mee heb, is dat ze mij niet verwittigd hebben. Niet op de moment dat ze besloten mijn weiland als noodopvang te gebruiken en niet op de moment dat zijn mijn eigen dieren gevangen hadden. Terwijl ze daar wel de gelegenheid toe hadden.
Buurvrouw had trouwens helemaal niks aangeboden. Die had alleen verteld dat ze wist van wie de paarden waren. Die heeft nadien dan uren zitten bedenken wat ze ging doen om ze terug te zetten. (Was aan de andere kant van het dorp) Voor ze besloot dat ze het niet wist.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 13:15

Billy schreef:
Jij bent wel een enorme zeikerd he...Hadden ze je paarden ook nog moeten poetsen en de hoefjes uitkrabben soms?
De politie heeft de openbare veiligheid gewaarborgd, situatie opgelost en hup, naar de volgende situatie! Zo werkt dat. En achteraf zeikende pennymeisjes zijn hun probleem niet....

Nee, ze hadden met hun fikken van mijn weiland moeten afblijven.
Of op z'n minst moeten bellen op de moment dat ze besloten dat niet te doen. Dan hadden ze überhaupt niet met mijn paarden te maken gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 13:15

Nikass schreef:
russel schreef:
Als je graag tegen de politie bent, is er altijd wat. Nederlandse cultuur, politie is eigendom en mag je tegen aan pissen....

Wat is dat nou weer voor kinderachtigs, om in "voor" en "tegen" te denken! Iemand mag kritiek hebben op een bepaalde handelswijze van de politie zonder daardoor "tegen" de politie te zijn, of "altijd" de politie de schuld te geven van "alles".
Misschien moet je leren wat genuanceerder te zijn en kritiek krijgen houdt je alleen maar scherp. Zo erg is dat niet.

Er sis al zo vaak uitgelegd over het hoe en wat, maar men gaat maar door, dat valt onder de orde van kinderachtig gedrag....

Het gaat er nl niet om waarom moet ikke.....het bevoegd gezag heeft helaas wat mee mogelijkheden dan e burger en take it or leave is, helaas, tant pis....

Is geen nuance in gemoeid.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 13:18

Luckystory schreef:
Billy schreef:

Nee, ze hadden met hun fikken van mijn weiland moeten afblijven.
Of op z'n minst moeten bellen op de moment dat ze besloten dat niet te doen. Dan hadden ze überhaupt niet met mijn paarden te maken gehad.

Jij snapt echt niet hoe de echte wereld werkt he.....
Kan me voorstellen dat de buurvrouw en de politie zich wel 3x op hun hoofd zouden krabben voor ze zich met jou zouden inlaten.....
Je zal maar steeds tegen een muur van vooroordelen en onwil op moeten boksen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 13:19

Dit wordt het zoveelste politietopic, bleh!

Happie

Re: Vorderen van weiland door politie,mag dit zomaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 13:22

@Russel inderdaad... Bleeh

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 13:22

Ceriadwen schreef:
Correctie, ze hebben eerst je niet capabele buurvrouw geholpen door de paarden van de weg te plukken en zijn toen verder gegaan met hun werk voor die dag.

Ze hadden beter niet kunnen helpen als ik dit zo lees.

Inderdaad en dat bij een buurvrouw die het liever stil heeft gehouden, dus ga er maar vanuit dat die gezegd heeft, ik bel de eigenaar wel.
Maar toch moet de politie alsnog bellen :?

En het normaal vinden dat veulens overal tussendoor klauteren, dan heb je gewoon een slechte omheining.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 13:23

xxCYNNxx schreef:
little_king schreef:
Ze worden toch ook niet onteigend?
Je haalt een heleboel door elkaar.

Politie mag ook jou huis in als hij daar reden tot ziet
, dus ja die mogen echt wel paarden bij jou buiten zetten.

Nee dat mogen zij niet...de enige reden dat zij dit zouden mogen is misschien wanneer ze een gevaarlijke crimineel op de hielen zitten(en dan letterlijk op de hielen) en die zou jouw huis invluchten, dan mogen zij erachter aan en dus zomaar jouw huis betreden.
In alle andere gevallen kun jij ten alle tijden weigeren dat zij je huis betreden en dan hebben zij zich aan jouw wens te houden...of voor een huiszoekingsbevel te zorgen.
Politie mag dan net doen alsof ze alles mogen en kunnen dingen aan je vragen op een toon alsof jij maar te antwoorden hebt, maar dat is niet zo. Zitten hier niet in een politiestaat

edit; en uiteraard mogen zij jouw huis betreden als de bewoner in levensgevaar is natuurlijk

En zou jij verder willen lezen als je neus lang is?
dank je

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 13:26

russel schreef:
Er sis al zo vaak uitgelegd over het hoe en wat, maar men gaat maar door, dat valt onder de orde van kinderachtig gedrag....

Het gaat er nl niet om waarom moet ikke.....het bevoegd gezag heeft helaas wat mee mogelijkheden dan e burger en take it or leave is, helaas, tant pis....

Prima om het niet met elkaar eens te zijn, het gaat erom hoe jij dingen onder woorden brengt: rechtlijnig en generaliserend. Leer discussiëren!

Vervelend hè LK, als mensen je steeds aan dezelfde fout herinneren :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 13:27

Luckystory schreef:
Ik heb er op zich trouwens helemaal geen probleem mee dat ze mijn dieren op dat weilandje gezet hebben. Dat was hoogstwaarschijnlijk de beste optie op dat moment.

O dus toch wel? En die eigenaar moest het ook maar goed vinden??

Wat naar toch dat de politie vond dat jouw buurpaard bij jouw werd neergezet, ook logisch. Logische gedachtegang van zo een politiemens, kijk paard loopt hier, bij weide met meer paarden. Hoort vast daar thuis.....dus daar maar neerzetten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 13:29

Nikass schreef:
russel schreef:

Prima om het niet met elkaar eens te zijn, het gaat erom hoe jij dingen onder woorden brengt: rechtlijnig en generaliserend. Leer discussiëren!

Vervelend hè LK, als mensen je steeds aan dezelfde fout herinneren :D

Zelf ben je ook zo diplomatiek.... ;)

Discussieren kan ik wel hoor, maar alles wordt steeds naar 1 ding gepraat, die stomme domme politie, dat is geen discussieren meer, maar zeuren!

Het zoveelste anti politie topic.... :Y)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-01-14 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 13:30

Ik heb geen fout gemaakt, maar dat zien alleen de mensen die lezen.
Bij een geldige reden, zoals gevaar, mogen ze naar binnen. En het paard brengt ook gevaar. dus op een weiland, mogen ze sowieso naar binnen. Is niet eens een huis of erf.

little_king schreef:
De politie moet inderdaad bij een huiszoeking de toestemming hebben van de officier van justitie.
Maar als ze denken dat er iemand in gevaar is mogen ze zo naar binnen.

Nu zijn er ook mensen in gevaar als de paarden los blijven lopen, er is geen snel vervoer voorhanden dat duurt snel een half uur. En het weiland ligt er wel.
Dus om het gevaar van eenieder te beperken mag dit lang gevorderd worden.

lezen heet dat.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 13:35

little_king schreef:
Ik heb geen fout gemaakt, maar dat zien alleen de mensen die lezen.
Bij een geldige reden, zoals gevaar, mogen ze naar binnen. En het paard brengt ook gevaar. dus op een weiland, mogen ze sowieso naar binnen. Is niet eens een huis of erf.

little_king schreef:
De politie moet inderdaad bij een huiszoeking de toestemming hebben van de officier van justitie.
Maar als ze denken dat er iemand in gevaar is mogen ze zo naar binnen.

Nu zijn er ook mensen in gevaar als de paarden los blijven lopen, er is geen snel vervoer voorhanden dat duurt snel een half uur. En het weiland ligt er wel.
Dus om het gevaar van eenieder te beperken mag dit lang gevorderd worden.

lezen heet dat.

Ik lees id iets heel anders: " politie mag jouw huis in als ze daar reden toe zien". Dat is wat je hebt geschreven. Dat je het naderhand wat hebt aangepast omdat je er commentaar op kreeg is weer wat anders.
Dus, misschien onthouden wat je zelf geschreven hebt...