ruitje schreef:Dat is grappig, wij hebben vandaag nog gebeld en ze gaan daar dus niet mee akkoord. Maargoed, zijn risico
Nou ja, ligt er blijkbaar ook aan welke AID er je treft, of je een regeltjesman hebt of iemand die wat nuchterder nadenkt..
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ViennaK schreef:Als jij besluit dat je paard niet naar de slacht gaat moet je dat invullen in het paspoort, je hoeft dan verder geen medicijngebruik in te vullen.
Ik heb namelijk ook aangegeven dat mijn paarden niet voor de slacht zijn heb het netjes ingevuld en was prima in orde.
Hoefde ook geen medicijnen gebruik in te vullen.
Dit alles is vooral in werking gezet ivm het paardenvlees schandaal waar dus mee gefraudeerd is.
Het ministerie heeft nu alles in een versnelling gezet door het schandaal, ze waren er dus achter de schermen al mee bezig.
Dit is wat de mannen ons vertelden...
Ladygiroc schreef:ViennaK schreef:Als jij besluit dat je paard niet naar de slacht gaat moet je dat invullen in het paspoort, je hoeft dan verder geen medicijngebruik in te vullen.
Ik heb namelijk ook aangegeven dat mijn paarden niet voor de slacht zijn heb het netjes ingevuld en was prima in orde.
Hoefde ook geen medicijnen gebruik in te vullen.
Dit alles is vooral in werking gezet ivm het paardenvlees schandaal waar dus mee gefraudeerd is.
Het ministerie heeft nu alles in een versnelling gezet door het schandaal, ze waren er dus achter de schermen al mee bezig.
Dit is wat de mannen ons vertelden...
Stel nou dat ik invul dat mijn paard niet geslacht mag worden, en zou haar verkopen en de nieuwe eigenaar wil haar wel laten slachten als het zover komt, wat dan?
Daar ben ik dan wel even nieuwsgierig naar.. iemand die dit weet?
Bij mij zijn overigens de medische inlegvellen leeg, en mijn paspoort ligt bij mij thuis..
secricible schreef:Dan heeft die nieuwe eigenaar pech.
Als een paard voor slacht staat mag het omgedraaid worden naar niet slacht. Andersom mag niet, omdat bij niet slacht niet geregistreerd wordt.
ruitje schreef:Niet leuk? Serieus, doe mij ook zo'n geldboom
En kom op he, als een pensionstal houder een keer een paard verkoopt staat dat binnen 5 minuten op bokt en wil niemand meer bij je staan. Tenzij mensen natuurlijk voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten en toch bij die boer gaan staan die illegaal boxen verhuurd en ineens niet zo professioneel blijkt te zijn
Voordeel daarvan is dan weer dat die veel minder snel controle krijgt want die staat niet in het systeem
Wij hebben ook veel liever geen paspoorten, ongevraagd een hele administratie, verantwoordelijkheid en kans op klanten die vertrekken erbij....ik zie dit nou niet echt als kans om een paard zomaar te verkopen met gratis rechtszaken en negatieve pr erbij, eerder als een moeilijke situatie waarbij WIJ voor de boete opdraaien als JIJ je niet aan de wet wil houden
Gini schreef:En aan de wet houden, laat me niet lachen.Een paar maanden geleden heb ik me toch een beloop gehad om mijn paard nog in orde te krijgen "voor de wet". Veel centjes kwijt en ja, ik geef toe, zelfs wat tranen om gelaten (hoe idioot was ik toen).
En nu?
Nu, nu blijkt dat ze dat hele mutatiedocument gedoe gewoon afschaffen. Afschaffen! Na al die moeite, al dat geld, "ow ja, mevrouw binnenkort is dat papiertje niets waard."
Haha, lachwekkend he.
Grit schreef:Wel typisch dat er mensen zijn die wel hun paard aan iemand toe vertrouwen, maar geen papieren boekje wat verder geen eigendomswaarde heeft
Authentic schreef:Grit schreef:Wel typisch dat er mensen zijn die wel hun paard aan iemand toe vertrouwen, maar geen papieren boekje wat verder geen eigendomswaarde heeft
Hoezo typisch? Zonder paspoort mag je het hele paard niet vervoeren. Niet naar wedstrijd, kliniek of naar een andere stal. De paardenwereld zit vol met gekken, niet alleen paardeneigenaren maar ook stalhouders.
Moratoetje schreef:Ik heb gebeld met de AID, het klopt dat ze aan het controleren zijn. Maar het wordt hier wel een beetje opgeblazen. Je krijgt niet meteen een boete (althans dat zei de beste man), je moet het paspoort binnen 3 uur tonen. Onze paarden staan in een schuur zonder woning, dus ik ga daar geen paspoorten neerleggen. Dat kon de beste man begrijpen en daar doen ze ook niet moeilijk over, mits je de paspoorten binnen een gestelde tijd kan tonen. Kopieën zijn niet geldig, het moeten originele en geldige paspoorten zijn.
Meteen gevraagd over het hoofdstuk Medische behandeling, het is niet verplicht om in te vullen of het paard wel of niet bestemd is voor de slacht voor humane consumptie. Eventuele medicatie (bepaalde stoffen) moeten dan wel genoteerd worden in het paspoort. Is ingevuld dat het paard niet bestemd is voor de slacht voor humane consumptie dan hoeven medicijnen niet genoteerd te worden in het paspoort.
Moratoetje schreef:Ik heb gebeld met de AID, het klopt dat ze aan het controleren zijn. Maar het wordt hier wel een beetje opgeblazen. Je krijgt niet meteen een boete (althans dat zei de beste man), je moet het paspoort binnen 3 uur tonen. Onze paarden staan in een schuur zonder woning, dus ik ga daar geen paspoorten neerleggen. Dat kon de beste man begrijpen en daar doen ze ook niet moeilijk over, mits je de paspoorten binnen een gestelde tijd kan tonen. Kopieën zijn niet geldig, het moeten originele en geldige paspoorten zijn.
Meteen gevraagd over het hoofdstuk Medische behandeling, het is niet verplicht om in te vullen of het paard wel of niet bestemd is voor de slacht voor humane consumptie. Eventuele medicatie (bepaalde stoffen) moeten dan wel genoteerd worden in het paspoort. Is ingevuld dat het paard niet bestemd is voor de slacht voor humane consumptie dan hoeven medicijnen niet genoteerd te worden in het paspoort.
Cookies schreef:De staleigenaar moet wel de paspoorten gelijk kunnen overleggen. De eerste keer dat ze komen krijg je alleen een waarschuwing om de boel in orde te maken. Daarna komen ze nog een keer om te kijken of je alle paspoorten hebt.
Ze zijn toevallig bij ons geweest een paar weken geleden.