Waarschuwing paarden paspoorten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 23:30

ruitje schreef:
Dat is grappig, wij hebben vandaag nog gebeld en ze gaan daar dus niet mee akkoord. Maargoed, zijn risico :)

Nou ja, ligt er blijkbaar ook aan welke AID er je treft, of je een regeltjesman hebt of iemand die wat nuchterder nadenkt..

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 23:32

Is verder ook geen handelaar, gewoon eigen paarden die hij al tijden heeft. Ze gingen daarna nog naar een DA in de buurt.
Bij ons zijn ze niet geweest, ik heb ook geen idee hoe de adressen geselecteerd zijn.

Ze gaven inderdaad ook aan dat het een gevolg is van het vleesschandaal.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 23:32

ViennaK schreef:
Als jij besluit dat je paard niet naar de slacht gaat moet je dat invullen in het paspoort, je hoeft dan verder geen medicijngebruik in te vullen.
Ik heb namelijk ook aangegeven dat mijn paarden niet voor de slacht zijn heb het netjes ingevuld en was prima in orde.
Hoefde ook geen medicijnen gebruik in te vullen.
Dit alles is vooral in werking gezet ivm het paardenvlees schandaal waar dus mee gefraudeerd is.
Het ministerie heeft nu alles in een versnelling gezet door het schandaal, ze waren er dus achter de schermen al mee bezig.
Dit is wat de mannen ons vertelden...

Stel nou dat ik invul dat mijn paard niet geslacht mag worden, en zou haar verkopen en de nieuwe eigenaar wil haar wel laten slachten als het zover komt, wat dan?
Daar ben ik dan wel even nieuwsgierig naar.. iemand die dit weet?

Bij mij zijn overigens de medische inlegvellen leeg, en mijn paspoort ligt bij mij thuis..

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 23:33

Ladygiroc schreef:
ViennaK schreef:
Als jij besluit dat je paard niet naar de slacht gaat moet je dat invullen in het paspoort, je hoeft dan verder geen medicijngebruik in te vullen.
Ik heb namelijk ook aangegeven dat mijn paarden niet voor de slacht zijn heb het netjes ingevuld en was prima in orde.
Hoefde ook geen medicijnen gebruik in te vullen.
Dit alles is vooral in werking gezet ivm het paardenvlees schandaal waar dus mee gefraudeerd is.
Het ministerie heeft nu alles in een versnelling gezet door het schandaal, ze waren er dus achter de schermen al mee bezig.
Dit is wat de mannen ons vertelden...

Stel nou dat ik invul dat mijn paard niet geslacht mag worden, en zou haar verkopen en de nieuwe eigenaar wil haar wel laten slachten als het zover komt, wat dan?
Daar ben ik dan wel even nieuwsgierig naar.. iemand die dit weet?

Bij mij zijn overigens de medische inlegvellen leeg, en mijn paspoort ligt bij mij thuis..

Dan heeft die nieuwe eigenaar pech.
Als een paard voor slacht staat mag het omgedraaid worden naar niet slacht. Andersom mag niet, omdat bij niet slacht niet geregistreerd wordt.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 23:35

Wel typisch dat er mensen zijn die wel hun paard aan iemand toe vertrouwen, maar geen papieren boekje wat verder geen eigendomswaarde heeft :+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 23:36

secricible schreef:
Dan heeft die nieuwe eigenaar pech.
Als een paard voor slacht staat mag het omgedraaid worden naar niet slacht. Andersom mag niet, omdat bij niet slacht niet geregistreerd wordt.

Zo heb ik het ook begrepen. Daarom is mijn inlegvel nog leeg. Tegen de tijd dat ik moet kiezen kan ik nog alle kanten op.

Je móét het niet invullen he. Alleen als je het toevallig al weet.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 23:37

Waarom vul je dan niet in voor slacht? Dat kan je later nog veranderen. En toegestaan voor slacht betekent niet dat hij automatisch geslacht moet worden ;)

Grit: dat is de theorie. In de praktijk is een paard zonder paspoort moeilijk verkoopbaar en met paspoort prima te verkopen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 23:52

Waarom iets invullen als je nu al denkt dat je het eventueel nog gaat veranderen?

Hemasa

Re: Waarschuwing paarden paspoorten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 00:00

Hier wist ik niks van? Kan het geen HOAX zijn?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 07:36

ruitje schreef:
Niet leuk? Serieus, doe mij ook zo'n geldboom :')

En kom op he, als een pensionstal houder een keer een paard verkoopt staat dat binnen 5 minuten op bokt en wil niemand meer bij je staan. Tenzij mensen natuurlijk voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten en toch bij die boer gaan staan die illegaal boxen verhuurd en ineens niet zo professioneel blijkt te zijn :+

Voordeel daarvan is dan weer dat die veel minder snel controle krijgt want die staat niet in het systeem :')

Wij hebben ook veel liever geen paspoorten, ongevraagd een hele administratie, verantwoordelijkheid en kans op klanten die vertrekken erbij....ik zie dit nou niet echt als kans om een paard zomaar te verkopen met gratis rechtszaken en negatieve pr erbij, eerder als een moeilijke situatie waarbij WIJ voor de boete opdraaien als JIJ je niet aan de wet wil houden :+

Ik had het natuurlijk over de 750 euro die ik dan voor mijn paard zou moeten ophoesten. Wat ik uiteraard moest doen.

En aan de wet houden, laat me niet lachen. :D Een paar maanden geleden heb ik me toch een beloop gehad om mijn paard nog in orde te krijgen "voor de wet". Veel centjes kwijt en ja, ik geef toe, zelfs wat tranen om gelaten (hoe idioot was ik toen).
En nu?
Nu, nu blijkt dat ze dat hele mutatiedocument gedoe gewoon afschaffen. Afschaffen! Na al die moeite, al dat geld, "ow ja, mevrouw binnenkort is dat papiertje niets waard."
Haha, lachwekkend he. -O-

Dus ja, ik sta niet meer op de eerste rij te springen om mij zomaar "aan de wet" te houden. Ik ben nu meer van het principe: eerst zien en dan afwachten.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 07:47

Maar wat is zo'n paspoort nu helemaal?
Die paspoorten bestaan nog helemaal niet zo lang. Voor die tijd was er niets anders nodig dan een halster om een paard te verkopen. Ik weet niet hoor, maar als ik een pensionhouder niet had vertrouwd, had ik bij hem nooit m'n paard achter gelaten. Daar verandert een paspoort niets aan.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 08:07

Gini schreef:
En aan de wet houden, laat me niet lachen. :D Een paar maanden geleden heb ik me toch een beloop gehad om mijn paard nog in orde te krijgen "voor de wet". Veel centjes kwijt en ja, ik geef toe, zelfs wat tranen om gelaten (hoe idioot was ik toen).
En nu?
Nu, nu blijkt dat ze dat hele mutatiedocument gedoe gewoon afschaffen. Afschaffen! Na al die moeite, al dat geld, "ow ja, mevrouw binnenkort is dat papiertje niets waard."
Haha, lachwekkend he. -O-

Hou op hou op.
Mijn merrie is een BWPer dus dat ging vlug en correct.
Mijn ruin is een KWPNer, die heb ik over een maand of 9 geregistreerd gekregen bij de databank na het 6 keer opnieuw opsturen van een registratieformulier (wat ik daarna ook nog eens terug moest krijgen bij mijn DA die nog een enorme stapel van die dingen had die allemaal nog richting eigenaar moesten)
De hengst van Neonlight krijg ik maar niet in de databank en dat heb ik opgegeven. Die was goedgekeurd voor de dekdienst en is met paspoort met foto, chip en DNA het best geïdentificeerde en gecontroleerde paard van de stal. Maar ze willen dat de schets ingetekend wordt met al zijn vlekjes. Nu is het een schets met de haarwervels en opmerking gestreepte hoeven, gemarmerde mond en geslachtsdelen. Het is een panterbonte dus dat schetsen is sowieso al een dagtaak voor de DA, maar ook: zomer- en wintervacht zijn anders, alsmede de geschoren vacht. Appaloosa's blijven ook verkleuren dus elk jaar verschijnen en verdwijnen er weer andere vlekken. Dus ik dat netjes gemotiveerd, dat die schets geen enkele zin heeft omdat hij over enkele maanden weer een ander vlekkenpatroon heeft. Zonder schets met vlekken kon hij niet in de databank. Allemaal leuk en wel maar straks sta ik op wedstrijd of een ander evenement, willen ze controleren en kloppen die vlekken op het paard niet met de schets. Dan heb ik een probleem. Antwoord van de databank: Dan moest ik maar elke keer dat hij van vacht wisselde of ik ging scheren de DA een nieuwe schets laten maken. He mijn reet he, dan maar niet in de databank! Nu het document zelf is opgeheven ga ik nog maar eens een nieuwe poging wagen maar daarna doe ik er echt niet meer aan. Ik heb mijn best gedaan met dat paard.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 08:20

Koper schreef:
Waarom iets invullen als je nu al denkt dat je het eventueel nog gaat veranderen?

Omdat ik niet beter weet dan dat het ingevuld moet zijn? -O-

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 09:08

Krijg je ook een boete als de Bijlage medische behandeling niet ingevuld is?

Mijn paard heeft een KWPN paspoort, na blz 26 begint bijlage A. Moet ik dan punt I ook invullen en door de DA af laten stempelen of vul ik alleen punt II in wanneer ik niet wil dat mijn paard naar de slacht gaat? En moet daar in de 2e kolom ook een stempel van de DA?

Het lijkt mij namelijk volstrekt niet aannemelijk dat een 10 jarige nog nooit medicijnen gehad heeft. Of moet je alleen medicijnen zoals Bute vermelden?

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 09:12

Citaat:
"In het hoofdstuk “medische behandeling” in het paspoort geeft u aan of een paard wel of niet bestemd is voor de slacht. Als u hier niets invult, is het paard automatisch bestemd voor de slacht voor humane consumptie. U mag als paardenhouder verder niets in het paspoort wijzigen of schrijven, daarmee maakt u het ongeldig."

Dus het is niet verplicht om het in te vullen, denk eerlijk gezegd dat het bij de meeste paarden niet ingevuld is.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 09:14

*afkloppen* maar mijn 9 jarige heeft op een wormenkuur na nog nooit andere medicijnen gehad.
Dus zo raar is dat toch niet?

maar bij mijn andere paard die bejaard is en wel bute heeft gehad staat er ook niets ingevuld.
Nu wil ik ze sowieso niet voor de slacht, bij de da is dat bekend, maar op het paspoort staat dat niet vermeld.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 09:34

om nog even terug te komen op het feit dat de paspoorten bij de houder moeten zijn.
Kan iemand mij vertellen in welke wettekst ik dat kan vinden? ik heb gezocht in de i&r regeling, maar daar wordt alleen gesproken over runderen, schapen, geiten, varkens en honden.
Ik heb wel gelezen dan ze bezig zijn met een nieuwe i&r regeling voor paarden, maar ook die kan ik niet vinden. Moet ik dan in europese wetgeving zijn ofzo?

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 09:44

Grit schreef:
Wel typisch dat er mensen zijn die wel hun paard aan iemand toe vertrouwen, maar geen papieren boekje wat verder geen eigendomswaarde heeft :+

Hoezo typisch? Zonder paspoort mag je het hele paard niet vervoeren. Niet naar wedstrijd, kliniek of naar een andere stal. De paardenwereld zit vol met gekken, niet alleen paardeneigenaren maar ook stalhouders.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 09:52

Ik heb gebeld met de AID, het klopt dat ze aan het controleren zijn. Maar het wordt hier wel een beetje opgeblazen. Je krijgt niet meteen een boete (althans dat zei de beste man), je moet het paspoort binnen 3 uur tonen. Onze paarden staan in een schuur zonder woning, dus ik ga daar geen paspoorten neerleggen. Dat kon de beste man begrijpen en daar doen ze ook niet moeilijk over, mits je de paspoorten binnen een gestelde tijd kan tonen. Kopieën zijn niet geldig, het moeten originele en geldige paspoorten zijn.

Meteen gevraagd over het hoofdstuk Medische behandeling, het is niet verplicht om in te vullen of het paard wel of niet bestemd is voor de slacht voor humane consumptie. Eventuele medicatie (bepaalde stoffen) moeten dan wel genoteerd worden in het paspoort. Is ingevuld dat het paard niet bestemd is voor de slacht voor humane consumptie dan hoeven medicijnen niet genoteerd te worden in het paspoort.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 09:54

Authentic schreef:
Grit schreef:

Hoezo typisch? Zonder paspoort mag je het hele paard niet vervoeren. Niet naar wedstrijd, kliniek of naar een andere stal. De paardenwereld zit vol met gekken, niet alleen paardeneigenaren maar ook stalhouders.

Dan ben ik blij dat ik me daar geen zorgen over hoef te maken, ik zou mijn paard niet ergens willen hebben staan waar ik het gevoel zou hebben dat de staleigenaar hiertoe in staat is. Ik zou hem of mezelf niet met een boete op willen zadelen (ik kan niet in 3 uur op stal staan als ik aan het werk ben) en mocht er wat met mijn paard zijn als ik verder uit de buurt ben, dan kan hij in geval van nood ook met mijn paard naar de kliniek.

Mijn boekje ligt niet bij mijn paard of in de kast of op een tafel, ik vertrouw het de staleigenaar toe, dus hij weet de boekjes te liggen. Verder hoeft niemand dat te weten. Een slecht persoon van buitenaf zal dan en het paard moeten stelen en vervolgens op zoek moeten gaan naar het boekje.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 10:06

Moratoetje schreef:
Ik heb gebeld met de AID, het klopt dat ze aan het controleren zijn. Maar het wordt hier wel een beetje opgeblazen. Je krijgt niet meteen een boete (althans dat zei de beste man), je moet het paspoort binnen 3 uur tonen. Onze paarden staan in een schuur zonder woning, dus ik ga daar geen paspoorten neerleggen. Dat kon de beste man begrijpen en daar doen ze ook niet moeilijk over, mits je de paspoorten binnen een gestelde tijd kan tonen. Kopieën zijn niet geldig, het moeten originele en geldige paspoorten zijn.

Meteen gevraagd over het hoofdstuk Medische behandeling, het is niet verplicht om in te vullen of het paard wel of niet bestemd is voor de slacht voor humane consumptie. Eventuele medicatie (bepaalde stoffen) moeten dan wel genoteerd worden in het paspoort. Is ingevuld dat het paard niet bestemd is voor de slacht voor humane consumptie dan hoeven medicijnen niet genoteerd te worden in het paspoort.

+:)+

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 10:22

Moratoetje schreef:

Dat geld inderdaad voor degene die ze niet bij iemand gestald heeft. Ze kunnen niet aan het paard vragen of ie z´n paspoort wil laten zien, vandaar dat je daar een tijdslimiet krijgt van 3 uur. De staleigenaar moet wel de paspoorten gelijk kunnen overleggen. De eerste keer dat ze komen krijg je alleen een waarschuwing om de boel in orde te maken. Daarna komen ze nog een keer om te kijken of je alle paspoorten hebt.
Ze zijn toevallig bij ons geweest een paar weken geleden.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 10:26

Cookies schreef:
De staleigenaar moet wel de paspoorten gelijk kunnen overleggen. De eerste keer dat ze komen krijg je alleen een waarschuwing om de boel in orde te maken. Daarna komen ze nog een keer om te kijken of je alle paspoorten hebt.
Ze zijn toevallig bij ons geweest een paar weken geleden.

Dat geldt niet als je niet bij de stal woont als staleigenaar zoals in onze situatie. Het is gewoon een losse loods zonder woning. Ze snappen ook wel dat je de paspoorten niet zomaar ergens gaat opbergen. Je krijgt de mogelijkheid om ze thuis op te halen, in ons geval zou dat betekenen dat we de paspoorten binnen 15 minuten ter plaatse kunnen hebben.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 10:29

Dat heb ik toch ook in mijn eerste zin geschreven, die niet in de quote staat?

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 10:33

Sorry verkeerd gelezen :o

Op zich zou het handig zijn, dat je een soort uittreksel van je paard kan opvragen. Dus een officieel papier van de instantie die het paspoort heeft uitgegeven, gewaarborgd, wat je dan aan de staleigenaar kan geven. Gewoon een A4'tje met alle benodigde gegevens en informatie, kan de staleigenaar dat in een map doen. Dat zou toch veel handiger zijn dan al die paspoorten los. Het originele paspoort kun je dan gewoon thuis bewaren.