Ongeluk door tractoren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 16:58

Kabayo..........denk je nou echt dat er 9 pagina's lang niks wordt besproken?
Als je echt nuttig wil deelnemen aan de discussie, lees dan alles gewoon door en bemoei je er anders niet mee.

Nu zeg je allerlei dingen die kant noch wal raken, lekker nuttig.........

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 17:05

En dat laatste geloof ik niet, niet zo makkelijk als hier beschreven. Want hoeveel % van de mensen in Holland weten dat een paard een vluchtdier is? En kunnen zich dan bedenken wat er zou kunnen gebeuren? Ik denk de flinke, fikse minderheid. Ik vind het nogal aso om er van uit te gaan dat iedereen op de wereld maar weet wat zo'n dier is, doet, wat voor een instinct het heeft en vooral hoe het reageert in een onnatuurlijke situatie als "het verkeer".

Ik heb een paard gereden dat zo goed als verkeersmak was, wat spanninkjes hier en daar, goed te handelen... tot zulke maisapparaten. Dat vond ie dood en doodeng. Gevaarlijk als we ze tegenkwamen. Ik ben afgestapt. Anders had het fout afgelopen. Naast het hoofd van het paard, maar ook als duidelijk teken naar de chauffeurs dat het niet goed ging. Want wisten zij veel. En als je afstapt (en dus een duidelijk teken geeft), krijg je gelijk reactie. Of ze staan stil, of ze gooien zelfs even het apparaat uit. Ik denk dat je als ruiter direct wat had moeten doen, en niet "zitten en afwachten". Dan breng je dus jezelf en je paard in gevaar. Ging dus bij TS ook goed mis. Iemand gaf ook de optie om je paard midden op de weg te parkeren als je zoiets aan hoort/ziet komen. Ook een idee, duidelijker kun je niet zijn. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat ze het vallen niet hebben gezien. Ik geloof niet dat ze zó aso zijn dat ze door zouden rijden. Iedereen zou stoppen.
Laatst bijgewerkt door GamblersCup op 22-10-13 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 17:08

Daar gaat het ook niet om, het gaat er mij om dat zij zijn doorgereden terwijl zij mij vol de sloot en het prikkeldraad in zagen gaan!

De wijze waarop zij mij inhaalden is niet netjes, prima, had ik overheen kunnen stappen als ze waren gestopt en even interesse hadden getoond hoe het nu ging met mij en mijn paard. Of we allemaal nog heel waren...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-10-13 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 17:09

Prima, ik zeg alleen hoe het is. Als jij denkt dat het anders is dan doe je dat

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 17:13

Als het goed is heeft ieder zijn theorie rijbewijs gehaald voordat hij de weg op gaat en laat je daar nu leren hoe je met andere weggebruikers zoals ruiters moet omgaan.
Diegene die dat niet geleerd hebben zouden wijselijk eens opnieuw het theorie boek ter hand nemen!

Veder wordt er van iedere weggebruiker verwacht dat hij de regels kent van het verkeer en "daar gaan we weer" in de boeken staat dat je ruiters en koetsen met gepaste afstand en snelheid moet passeren rekeninghoudend met het gedrag van een dier.

Het is triest hoeveel lui er van uitgaan dat een ruiter maar moet oprotten van de weg -:(-
Je mag zelfs met 2 naast elkaar rijden, gewoon op jou wegdeel en je hoeft niet aan de kant, de berm in of wat dan ook :n
Andere weggebruikers moeten met gepaste afstand passeren, anders zijn ze strafbaar!

Anoniem

Re: Ongeluk door tractoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 17:16

Ik kan op google en dit pad niet op streetview zetten. Eens kijken of ik toevallig foto's van het pad tussen mijn oude foto's heb staan!

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 17:20

spatter schreef:
Als het goed is heeft ieder zijn theorie rijbewijs gehaald voordat hij de weg op gaat en laat je daar nu leren hoe je met andere weggebruikers zoals ruiters moet omgaan.
Diegene die dat niet geleerd hebben zouden wijselijk eens opnieuw het theorie boek ter hand nemen!

Volgens mij is er pas sinds 2005(?) of zelfs nog later een campagne geweest waarin extra aandacht is besteed aan ruiters in het theorieexamen.

Daarvoor beperkte het zich toch vooral tot: ruiters en geleiders van trekdieren of vee zijn bestuurders en horen wanneer er geen ruiterpad is op de rijbaan of in de berm.
In ieder geval werd er in mijn theorietijd véél meer aandacht besteed aan trams (die je buiten een paar steden in de Randstad nergens tegenkomt) dan aan paarden/ruiters.

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 17:23

Ik ben het helemaal met je eens spatter.
Ook trekkerbestuurders horen de verkeersregels te kennen en daarmee bekend zijn met 'hoe een ruiter of koets te passeren'.
Daarnaast ben je als ruiter ook bestuurder en had Robijntje net zo veel recht zich op de weg te bevinden als beide trekkers. Dat zij nou toevallig op het stuk was waar de trekkers elkaar kunnen passeren maakt niets uit, zij heeft het recht zich daar te bevinden als bestuurder. Zij is hierin gelijkwaardig aan een fietser, automobilist én een trekkerbestuurder. De achteropkomende trekkerbestuurder had dus moeten wachten met inhalen, omdat hij een bestuurder voor zich had en er eigenlijk dus geen ruimte tot inhalen was.

Of je het allemaal kan bewijzen vraag ik me af, maar het is niet terecht dat Robijntje hierin de veroorzaker van haar eigen ongeluk was!
Beide trekkerbestuurders hebben haar wel volledig in het zicht gehad, de één kwam haar tegemoet en de ander achterop. Om je dan niet aan deze situatie aan te passen en gewoon stug in dezelfde snelheid (welke snelheid dan ook) in te halen en een andere weggebruiker slechts 50cm te geven op dit pad is erg gevaarlijk. Een fietser heeft daar al niet genoeg aan en ook als fietser kan je hier van schrikken (zeker bv. kinderen en oudere mensen). Misschien is het zelfs nog een geluk dat Robijntje het was met haar paard, was het een ander met een ander paard gebeurd of zelfs een ouder persoon of een kind op de fiets had het nog veel erger af kunnen lopen!

Heel veel sterkte met Mo Jolijn! Hopen dat ze snel opknapt en er niet al te veel trauma aan over heeft gehouden.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 17:30

Ik begrijp je uitleg nog niet.
Je schrijft dat als je draaft je de tractor voorbij bent.

Dat is toch juist handig dan is het zo smal niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 17:32

Nee, ik schrijf dat ik geleerd heb in stap te passeren en mijn merrie misschien juist wel over de zeik help als ik voorbij die tractor draaf :+

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 17:33

Robijntjah schreef:
Bedankt voor alle reacties :)

Allereerst zijn er ook mensen zonder paarden of zelfs auto die gisteren nog voor ik zei wat er gebeurd was vertelden dat de 2 betreffende heren letterlijk 'als gekken rondreden.'

Hiernaast reden deze trekkers op de weg geen 45 :+ eerder 70.

Bij nader inzien had ik beter op het pad kunnen blijven Ipv het fietspad ernaast inderdaad als vraag ik mij af wat er dan gebeurd was. We'll never know.

Over dat mijn paard schijnbaar niet mak genoeg is om de straat op te gaan, daar ga ik verder niet op in.

En nu nogmaals; ik wist niet dat ze gisteren gingen oogsten, geen flauw idee! De hele week geen trekker gezien dus ook verder niet bij nagedacht.

Trekkers kunnen helemaal geen 70-80 km per uur rijden, dat bestaat niet. Onze snelste trekker kan, ongeladen en zonder kar o.i.d., op de weg bijna 50 km/uur. Misschien dat de nieuwste modellen iets harder, maar niet de snelheid die jij noemt. Overigens is de kans aanwezig dat ze iets te hard hebben gereden aangezien tractoren maar maximaal 25 km/uur mogen rijden, zowel binnen de bebouwde kom als er buiten. Ik gok dat op de weg zeker 95% te hard zal rijden. Wij hebben zelf een landbouwbedrijf en rijden op de weg ook altijd te hard zo'n 40/45 km/uur, en eerlijk is eerlijk dat is vaak veiliger ook met het verkeer van tegenwoordig.
Maar in jouw situatie gaat het om een onverharde wegen. In een trekker voel je iedere heuveltje en gaatje in de weg, dan zit je te stuiteren op je stoel. Helemaal in combinatie met een kar geloof ik nooit dat ze op maximale snelheid over een zandweg hebben gereden.
Maar het moeilijke is ook dat jij totaal niet kan bewijzen hoe hard de trekkers hebben gereden. Daarnaast zijn het grote machines die redelijk wat geluid produceren en mede daardoor schatten mensen vaak de snelheid veel hoger in als daadwerkelijk gereden wordt.

Ik snap alleen de situatie niet. Je hebt een zandpad met een fietspad er naast. Jij reed op het zandpad. Van voor komt er een trekker en achter jou ook. Deze twee tractoren passeren elkaar (jij hebt het over inhalen, maar dat kan toch niet als ze elkaar tegemoet komen rijden?) en op het moment dat ze elkaar passeren rijd jij naast hen. Stond jij stil of ben je blijven stappen of draven? Ben jij er tijdens het incident afgevallen?
Klopt dit een beetje of is het anders gegaan? Ik vind het moeilijk uit je uitleg te halen.

Wij rijden zelf dagelijks met trekkers en als een ruiter niet stil gaat staan aan de kant, gaan wij ervanuit dat we gewoon kunnen passeren. Als wij kort langs de ruiter moeten passeren, dan passen wij onze snelheid aan en houden dus wat in.
Dat ze niet gestopt zijn is aan de ene kant niet netjes. Maar besef ook dat veel trekkerbestuurders totaal geen idee hebben hoe paarden reageren/in elkaar zitten. Wellicht hebben ze gezien dat hij in een slootje sprong en zagen ze dat hij er ook weer uit kwam. Ik ga er even vanuit dat jij er niet afgevallen bent. Het zou heel goed kunnen dat ze dachten dat het dus goed afgelopen was, omdat je paard gewoon de sloot weer uit kwam. Als ruiter weet je dat er kans is dat het paard zich blesseert, maar ik denk dat heel erg veel trekkerbestuurders die niets met paarden hebben dit beseffen.

Ik denk dat het erg moeilijk is om je kosten op hen te verhalen, aangezien het jouw woord is tegen het van hen. Ook kun jij de snelheid niet bewijzen en hebben ze jou niet geraakt. Ik snap dat dit heel erg veel indruk heeft gemaakt op je en dat je baalt als een stekker dat je paard geblesseerd is. Het is niet netjes dat ze niet gestopt zijn, maar je weet hun beweegredenen hiervoor niet. Daarom vind ik het niet netjes dat je dit op facebook zet.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 17:37

Wat ik me vooral afvraag, TS heb jij geen seintje gegeven aan de trekker chauffeurs? Hier in de polder heb ik regelmatig zulke situaties en als je dan even met je hand een seintje geeft, minderen ze echt wel vaart of stoppen ze. Ik kan haast niet geloven dat je gewoon bent blijven staan en alles hebt laten gebeuren? Overigens, trekkers rijden geen 70 km/uur. Lijkt zo, maar dat halen die buffels echt niet en zeker niet met zo'n combine.

Ik vind het echt jammer dat het zo gelopen is en ik hoop van harte dat je paard weer spoedig opknapt. Maar probeer in het vervolg beter na te denken en heel duidelijk te maken tegen bestuurders van groot verkeer dat je paard daar angstig op kan reageren (want je zei zelf al dat geen enkel paard dat je kent rustig zou blijven in deze situatie). Niet iedereen weet hoe een paard kan reageren.

Ik vind het overigens niet helemaal terecht dat je steeds verhaal gaat halen bij dat bedrijf. Zij zijn fout, maar jij ook, als je verhaal klopt. Je had gewoon tussen die paaltjes moeten gaan staan of anders duidelijk moeten maken dat ze attent moesten zijn op je. Vind dit een gevalletje beiden schuld. Jammer dat je steeds alles op hun wilt afschuiven. Snap wel dat het voor jou ook heel traumatisch was en dat je kwaad bent, maar juridisch sta je niet sterk (helemaal niet zelfs). Als je zo'n zaak voor wilt laten komen, ga je hem absoluut niet winnen en ben je een hoop geld, tijd, moeite en frustraties kwijt voor niets.

Je wilt verhaal halen bij het bedrijf onder het mom van ''zij hadden moeten stoppen toen ze zagen dat het mis ging'' , maar dan kunnen zij ook gewoon zeggen ''jij had aan de kant moeten gaan/duidelijk moeten zijn''. Tja, als je alles van te voren weet... Heel jammer, het is gebeurt, beter opletten in het vervolg. Maar met wat-als'en gaan zij echt niet je schade betalen.
Laatst bijgewerkt door Susanne op 22-10-13 17:40, in het totaal 1 keer bewerkt

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 17:38

Je schrijft helemaal niet dat je geleerd hebt in stap te passeren.
je hebt de ruimte weg te draven, binnen een paar meter weer paaltjes te hebben, maar nee de heren moeten maar wachten.
" Vooruit draven wou ik niet want dan zou ik de voorliggende tractor voorbij moeten draven, leek me geen optie at the time"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 17:40

En wat had ik aan die paaltjes gehad? Die hadden geen verschil gemaakt :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 17:42

Afbeelding

Even het verlengde van het pad waar ik het over heb om een indicatie te geven van de breedte, dit was dus niet het precieze stuk waar het gebeurde.

Afbeelding

Het fietspad met daarachter de sloot en het prikkeldraad (het maís was al weg).

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 17:50

Kunnen die trekkers dan over de paaltjes?
Anders heb je die paaltjes toch als barrière tussen jou en de trekker?

Ik blijf gezien je omschrijving erbij dat als jij had gedraafd en zodoende je niet op gelijke hoogte met 2 trekkers was gekomen er niets was gebeurt.
Dan was de trekker op het zandpad en jij alle ruimte op het fietspad.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 17:51

spatter schreef:

Veder wordt er van iedere weggebruiker verwacht dat hij de regels kent van het verkeer en "daar gaan we weer" in de boeken staat dat je ruiters en koetsen met gepaste afstand en snelheid moet passeren rekeninghoudend met het gedrag van een dier.

Het is triest hoeveel lui er van uitgaan dat een ruiter maar moet oprotten van de weg -:(-
Je mag zelfs met 2 naast elkaar rijden, gewoon op jou wegdeel en je hoeft niet aan de kant, de berm in of wat dan ook :n
Andere weggebruikers moeten met gepaste afstand passeren, anders zijn ze strafbaar!

idd iedereen die zijn rijbewijs heeft moet dit weten maar ik denk dat het jonge gastjes zijn geweest op die trekkers maar dat weet ik dus niet zeker. en zeker in zo'n gebied moeten ze weten dat er ook paarden kunnen rijden. en elk goed getraind paard kan schrikken moet iedereen dan maar in de bak blijven dan??
kom op zeg!!!
ts veel sterkte met je paard en de schrik :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 17:53

Dat kan, ik heb geleerd te passeren in stap en heb er niet eens aan gedacht om aan te draven eigenlijk.

Mijn paard stond op een gegeven moment al naast die paaltjes en is van daaruit alsnog de sloot in gesprongen.

Iedereen trouwens bedankt voor de sterkte wensen!

Muiz
Moderator Algemeen

ik volg even, soort gelijk ongeluk gehad met een vrachtwagen.
ik heb uiteindelijk mijn gelijk niet kunnen halen. Er werd gezegt dat mijn paard dan maar verkeersmak moest worden (lees: paard is buiten uitstekend bomproof als het moet, alleen trekkers niet)

veel sterkte met je paard ts!!!!

Anoniem

Ook jonge gastjes die trekker rijden hebben daar een rijbewijs voor nodig zeeuwtje68 ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 17:54

amoj schreef:
Ook jonge gastjes die trekker rijden hebben daar een rijbewijs voor nodig zeeuwtje68 ;)

Goed om te weten, hier heb ik wat aan :)

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 17:55

amoj schreef:

ja idd maar die nemen de regels niet zo nauw en vinden hoe harder hoe leuker, als je begrijpt wat ik bedoel :)

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 18:01

ben je vandaag nog langs geweest bij dat bedrijf=en hoe ist met je paard-

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 18:04

ik zie geen sloot, ik zie wel een greppelTJE

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 18:06

Ik ga vanavond eerst weer even langs paardlief en daarna langs dat bedrijf.
Paardlief is erg gestrest en wil eigenlijk het erf niet meer af (ik moet haar aan de hand stappen). Ik durf niet goed te kijken naar hoe ze loopt, wacht het even een paar dagen met metacam en boxrust af en dan zie ik donderdag wel verder!

Ceradwien: Dat komt omdat er toen niet gemaaid was, er ligt een sloot van ongeveer een meter diep.