paard gewond tijdens buitenrit wie is aansprakelijk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Somebitch

Re: paard gewond tijdens buitenrit wie is aansprakelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 15:15

Ik vind dat niets met fatsoen te maken hebben. Ik vindt dat zeuren om een appel.

Maar zoals ik al zeg, de meningen zullen daarom altijd anders zijn en zullen niet verschillen. Maar misschien moeten wij mensen gewoon is wat positiever gaan denken ipv altijd maar lopen zeiken om het negatieve. Want ik weet zeker dat jij dan wel gewoon 2 uur een leuke rit kan hebben. Maar als jij continue op buitenrit jezelf loopt te ergeren aan paarden die dus voorbij komen draven, of auto's die te hard rijden, of motoren die vol gas geven, of een auto die pal naast je gaat toeteren, of wat dan ook er valt zoveel op te noemen wat er gebeurd buiten. zie het als ervaring opbouwen.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 15:17

maar hoe doen we dat dan met jonge paarden??
want ik heb nu een 5 jarige en een 4 jarige

buiten rijden is een optie hij is braaf maar toch als ik ik dan iemand tegen kom die mij in galop passeerd kan ik niet voor de gevolgen in staan. maar hij moet het leren maar dan heb ik graag ook wat begrip van mijn mede mensen in de auto fiets of op een paard

ik ben het eens met wat amj schrijft. passeren in inzicht van alle 2 de ruiter en niet te beroerd zijn om hulp te vragen
en zeker niet te bedonderd om even te stappen als dat nodig

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 15:18

Somebitch schreef:
Ik vind dat niets met fatsoen te maken hebben. Ik vindt dat zeuren om een appel.

Maar zoals ik al zeg, de meningen zullen daarom altijd anders zijn en zullen niet verschillen. Maar misschien moeten wij mensen gewoon is wat positiever gaan denken ipv altijd maar lopen zeiken om het negatieve. Want ik weet zeker dat jij dan wel gewoon 2 uur een leuke rit kan hebben. Maar als jij continue op buitenrit jezelf loopt te ergeren aan paarden die dus voorbij komen draven, of auto's die te hard rijden, of motoren die vol gas geven, of een auto die pal naast je gaat toeteren, of wat dan ook er valt zoveel op te noemen wat er gebeurd buiten. zie het als ervaring opbouwen.

Je weet zelf ook wel dat ik en mijn paard genoeg ervaring hebben opgebouwd buiten :') Paard is niet snel bang en ik loop me heus niet de hele tijd te ergeren (sterker nog, ik ben nog nooit een ander paard moeten passeren op buitenrit) Paard is ook niet bang voor hardrijdende auto's dus wat je zegt slaat nergens op. Wel heb ik een paard dat moeilijk spanning af laat vloeien, als er eenmaal iets gebeurt waarvan ze heel zenuwachtig raakt, laat ze dat heel moeilijk los.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 15:20

amj schreef:
Tsja, qua passeren ligt het er echt aan in welke situatie je bevindt.
Als ik op het strand rij ga ik echt niet bij elke combinatie die ik tegenkom stappen. Ik neem een ruime afstand en passeer in draf of handgalopje.
Als ik zie dat het niet gaat bij de combinatie als ik passeer of als ik een erg gespannen combinatie zie naderen, ga ik uiteraard stappen.

Al blijf ik van mening dat als jouw paard gek gaat doen als een andere ruiter passeert, je nog veel moet oefenen...
In de bak passeer je elkaar toch ook gewoon in draf of galop. Dan moet een paard dat buiten ook maar leren.

De paarden in de bak kent je paard over het algemeen, en dat is sowieso vertrouwde omgeving. Uiteraard hoef je tijdens een endurance, cross oid niet voor ieder paard te gaan stappen. Daar kunnen de andere ruiters namelijk verwachten dat er veel om zich heen gebeurt. Maar gewoon in het bos/de polder ga je gewoon uit fatsoen even stappen.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 15:21

Ik vind zowieso dat je op zo'n smal stuk fietspad niet met aanspan zou mogen rijden als dit heel 't pad inneemt.. Alles wat voorbij komt kan omkeren en/of wachten? Voor mij is het wel duidelijk wie hier aansprakelijk voor is, ben benieuwd! Sterkte met je paardje.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 15:22

Tuurlijk moet je kijken hoe het gaat en als ik jou wil in halen zo ben gewoon je naam kwijt sorry. :o Hutch en ik zie dat Hutch opgefokt raakt ga ik ook wel even stappen. ;)

Maar daarnaast vind ik dat juist een jong paard dit moet leren, je moet het gaan oefenen, netzoals snelrijdende auto's etc.

En tuurlijk snap ik dat jij blij bent als er mensen rekening met je houden, dat ben ik ook! Maar er zijn nu eenmaal mensen die geen rekening met je houden, en geloof me ik kom er meerdere tegen op buitenrit. Maar zie dat als een oefening. Zolang het goed gaat gaat het goed toch? Als je paard een keer opzij springt nou en, als dat alles is.

Zo zal ik je vertellen dat Zembla een probleem heeft met tegemoetkomende autos, en nog steeds een beetje. Voorheen sprong hij de sloot in, daarna ging hij schoppen naar auto's (deed hij gisteren overigens weer. :o ) Maar ik heb hem nu zo ver dat het opzij springen al helemaal niet meer gebeurd en het schoppen ja soms. Als ze te dicht langsrijden en met een te hoge snelheid dan schopt hij soms nog. Maar dat wordt minder en minder en minder.

Wat moet ik dan? Moet ik dan bij iedere tegemoetkomende auto op een dammetje gaan staan? Nee, HIJ is hier degene die het moet leren, die moet leren dat auto's hem niet opeten. En dus ben ik best blij met mensen die wat minder rekening met me houden. :o Dat klinkt gek, maar anders leert hij het toch nooit?

Ja dag Elles, met jou ga ik niet meer discusseren want dat heeft geen nut. Eerst zeg JE ZELF dat je 2 uur lang geen plezier meer hebt. En nu loop IK het te verzinnen? 8)7

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 15:27

Somebitch schreef:
En tuurlijk snap ik dat jij blij bent als er mensen rekening met je houden, dat ben ik ook!

Je bent er wel blij mee als mensen rekening met jou houden, maar je vertikt het om rekening met anderen te houden?...

Enne ik spreek hier niet vanuit Preza, wij overleven het wel hoor. Ik kan er gewoon met mn kop niet bij dat jij het heel normaal vind om anderen in galop te passeren, vind dat echt ongelofelijk asociaal namelijk. Maar goed, meningen kunnen erg verschillen blijkt maar weer.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 15:29

Ik kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat het verhaal van de bijrijdster, in al haar paniek met een bang paard, dat ook nog gewond raakt, redelijk gekleurd is. Begrijpelijk.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 15:30

Ga je weer met je galop. :?

En misschien moet je ook even mijn hele post nemen, ipv de helft lezen en dan al reageren. Er staat namelijk:

Nee, HIJ is hier degene die het moet leren, die moet leren dat auto's hem niet opeten. En dus ben ik best blij met mensen die wat minder rekening met me houden. :o Dat klinkt gek, maar anders leert hij het toch nooit?

Overigens mag je mij als je me tegenkomt gewoon voorbij komen draven of galloperen hoor, maak ik me echt niet druk om.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 15:34

Somebitch schreef:
Ga je weer met je galop. :?

En misschien moet je ook even mijn hele post nemen, ipv de helft lezen en dan al reageren. Er staat namelijk:

Nee, HIJ is hier degene die het moet leren, die moet leren dat auto's hem niet opeten. En dus ben ik best blij met mensen die wat minder rekening met me houden. :o Dat klinkt gek, maar anders leert hij het toch nooit?

Overigens mag je mij als je me tegenkomt gewoon voorbij komen draven of galloperen hoor, maak ik me echt niet druk om.

Je zegt eerder in je post dat je blij bent met mensen die rekening met je houden, en daarna zeg je weer dat je blij bent met mensen die geen rekening met je houden..

Ik passeer anderen niet in draf of galop, zou een beetje hypocriet zijn is het niet. :+

En jij bent degene die het in zijn eerste 2 posts al over galop heeft hoor.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 15:38

Tuurlijk iedereen is toch blij met mensen die rekening met je houden? Of niet dan? Zeg ik nu iets raars? Maar daarnaast is het OOK fijn (ja je kan 2 dingen tegelijk fijn vinden) om mensen tegen te komen die wat minder / geen rekening met je houden. Omdat je deze mensen ALTIJD wel tegen zal blijven komen en er op een gegeven moment dus niet meer gaat uitmaken wat je tegen komt omdat je paard daar al ervaring mee heeft.

Maar dan kan ik de volgende discussie gaan opzetten. Want WAT is rekening houden met elkaar? Dat is in jou ogen dus elkaar in stap passeren maar in mijn ogen weer niet. Dusja... Daarover zijn dan ook weer de meningen verdeeld en een ruiter zal het nooit goed doen want er is altijd wel wat op aan te merken. Want dan passeert hij in draf, de volgende keer passeerd hij in stap maar gaat hij te laat stappen, de keer erna dan gaat de persoon weer te snel draven, de keer daarna denk de persoon nou dan blijf ik wel stilstaan tot ze voorbij is maar dan is dat ook weer niet goed en ga zo maar door.

En daarom vind ik dat je het iemand niet kwalijk moet nemen als deze je in draf voorbij komt, want voor de een is dat heel normaal en voor de ander is dat het niet. (met uitzondering daar gelaten dat als de persoon ziet datj e paard flipt hij wel snelheid verminderd)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 15:41

Somebitch schreef:
Mindim schreef:
Jij passeert galopperend, ongeacht wie of wat daar loopt?

Als je even terugleest vindt je daar je antwoord.

Ja, je zegt meestal in stap te passeren, maar in de rest van je posts vind je het eigenlijk raar dat anderen dat normaal vinden. Terwijl je in je eerste post dat zelf ook wel netjes vindt :?
Je bent wat tegenstrijdig :D

Als je elkaar tijdens een wedstrijd in galop passeert prima, allemaal wedstrijdgenoten, prima. Maar ik vind het wat anders als je gewoon gaat trainen, dan kun je toch fatsoensregels in acht nemen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 15:53

Daarom zeg ik ook dat ik zelf paarden altijd in stap passeer om scheve gezichten te voorkomen. Maar eigenlijk vind ik het te idioot voor woorden dat iemand boos wordt als je die persoon niet in stap zou passeren.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 16:11

Als ik met mijn tienjarige nichtje ga fietsen, vind ik het ook leuk dat een wielertoerist even aan zijn rem trekt en ons niet met 30-40 per uur voorbij flitst.
Of een brommertje mag ook wel even het gas loslaten en mij niet tegemoet vlammen.
Waarom zou een paard dan wel lekker door mogen razen wanneer die een tegenligger tegenkomt?

Dit staat op de website van de federale politie en is eigenlijk gericht naar niet-ruiters:

Citaat:
Paarden hebben de neiging te vluchten als ze iets naderen dat in hun ogen gevaarlijk is. Dit zelbeschermingsinstinct is eigen aan alle dieren. Als het ene paard tekenen van angst vertoont, dan gaat het andere het imiteren. Omdat hun berijders hen beletten te vluchten, worden de paarden nog angstiger en bewegen ze bruusk in alle richtingen, of beginnen ze te steigeren. In het slechtste geval glijden of vallen de ruiters van de op hol geslagen paarden. Daarom hebben bestuurders bepaalde verplichtingen tegenover ruiters:

Elke bestuurder moet meteen vertragen wanneer hij trek-, last- en rijdieren of vee op de openbare weg nadert. Hij moest stoppen indien deze dieren tekenen van angst vertonen.

Het is verboden om door lawaai de dieren te doen schrikken het geluid mag de door het technisch reglement opgelegde grens niet overschrijden.

Maar het grappige is, zelfs ruiters onder elkaar blijken dit respect niet te hebben.

amj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 16:13

Dat heb ik een wielrenner nou nog nooit zien doen hoor, afremmen! Wat een eikels zijn dat!

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 16:14

amj schreef:
Dat heb ik een wielrenner nou nog nooit zien doen hoor, afremmen! Wat een eikels zijn dat!

:j :j :j

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 16:17

Daarom dat ook zeg 'zou ik het leuk vinden' :')

Maar dit bevestigt dus mijn punt. Wielrenners die niet vertragen bij het kruisen worden beschouwd als eikels, ruiters die hun paard niet laten stappen bij het kruisen worden besch....
Je snapt me wel :D

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 16:18

Gini schreef:
Daarom dat ook zeg 'zou ik het leuk vinden' :')

Maar dit bevestigt dus mijn punt. Wielrenners die niet vertragen bij het kruisen worden beschouwd als eikels, ruiters die hun paard niet laten stappen bij het kruisen worden besch....
Je snapt me wel :D

_/-\o_

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 19:05

pff wat een discussie zeg.
Ik vind dat er fel gereageerd word op al dan niet draven/galopperen met voorbij komen.

Ik kan het niet echt waarderen dat ik asociaal gevonden wordt, maargoed wat jij wilt!
Denk dat het beter is dat mensen die zo flippen en die zelf zo reageren op een andere ruiter maar beter nog eens goed kunnen oefenen.

En ja ik draaf of galoppeer gewoon in de berm als er een tractor of auto voorbij komt,ik zie absoluut het gevaar hier niet van.

Dat mensen mij op 60 of 80 km voorbij scheuren,toeteren of weet ik veel wat kan absoluut mijn rit niet beinvloeden.

Dat er van het aanspan verwacht wordt dat hij had moeten stoppen of omdraaien snap ik ook niet.Er was daar absoluut geen plaats voor.

Verder had ruiter paard zo onder controle moeten hebben dat hij niet in of over een railing springt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 19:10

Connie, het feit dat er zo fel op gereageerd wordt, zou je tot nadenken moeten stemmen.

Omdat het jou niet hindert, wilt niet zeggen dat iedereen maar moet doen zoals jou. Thuis eet ik ook met mijn handen en met mijn knieën op de stoel. In een restaurant gedraag ik me echter.
Recent was ik in een topic over loslopende honden. Door de reacties daar ben ik gaan inzien hoe irritant en onzeker het soms kan zijn om een loslopende hond tegen te komen. Ik roep nu ook iets vaker mijn hond bij me, gewoon uit beleefdheid en verdraagzaamheid naar andere mensen toe. Af en toe leren uit een topic ga je heus niet dood van. ;)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 19:22

^^ Maar connie64 is niet de enige die zo denkt. Ik denk net als haar. En net als haar blijf ook ik door draven / galloperen als er auto's langs moeten of me tegemoet rijden. :j

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 19:28

Nee, en jij en connie zullen vast ook niet de enigen zijn. Dat is waarom ruiters op de baan nog altijd niet gerespecteerd worden. Als ruiters onderling elkaar niet respecteren en even hun verstand kunnen gebruiken, waarom zouden automobilisten dat dan doen.

Ach ja, ikzelf zal er geen problemen van maken. Mijn paard is zo bomproof die gooi ik wel even voor zo een galopperend paard in, dan zal die ook wel stoppen. En dan moet die ook maar niet beginnen klagen want mijn paard schoot per ongeluk weg voor een konijn langs de kant. :o

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 19:30

Gini schreef:
Nee, en jij en connie zullen vast ook niet de enigen zijn. Dat is waarom ruiters op de baan nog altijd niet gerespecteerd worden. Als ruiters onderling elkaar niet respecteren en even hun verstand kunnen gebruiken, waarom zouden automobilisten dat dan doen.

Ach ja, ikzelf zal er geen problemen van maken. Mijn paard is zo bomproof die gooi ik wel even voor zo een galopperend paard in, dan zal die ook wel stoppen. En dan moet die ook maar niet beginnen klagen want mijn paard schoot per ongeluk weg voor een konijn langs de kant. :o

Hoezo ik hou mij netjes aan de verkeersregels, dus ik zou niet weten waarom een automobilist mij niet zou respecteren en ik hun niet?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 19:34

Bron: Vlaams Paardenloket

Paardrijden is populair en bijgevolg verschijnen er steeds meer ruiters in het straatbeeld. In Vlaanderen zijn ruiters en menners immers genoodzaakt om bepaalde delen van hun wandeling op drukkere, verharde wegen af te leggen.
Uit een studie van de vzw Vlaams Paardenloket bleek daarenboven dat weinig ruiters en menners zich veilig voelen op de openbare weg. Een enquête leert dat bijna 86 procent al werd geconfronteerd met bestuurders die niet vertragen wanneer er een paard nadert. Meer dan de helft maakte ook al mee dat het paard werd opgeschrikt door verkeerslawaai of door bestuurders die het dier te dicht naderen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 19:35