Wat kan ik hiermee doen? Schoenmaker heeft laarzen verpest

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 14:47

Poeh jeetje wat zuur! Ik duim met je mee dat alles opgelost wordt!

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 14:48

Ja maar stel ze krijgt 100 euro dan moet ze er nog minimaal 200 bij leggen.
200 euro die ze helemaal nooit kwijt was geweest als die flapdrol van een vent zijn werk had gedaan.
5 jaar oud of niet, 200 euro ophoesten vind ik veel omdat hij ze verknald heeft.

pmarena

Re: Wat kan ik hiermee doen? Schoenmaker heeft laarzen verpest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 14:50

Tja, ik denk dan: wil je gaan vechten om 300 euro (bvb) die je waarschijnlijk niet gaat krijgen omdat de laarzen dat niet waar waren.... of neem je genoegen met 100 euro (bvb) zodat je van het hele verhaal af bent (heel wat waard!) en wat nieuws uit kunt gaan zoeken :)

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 14:51

Ik zou bij Petrie informeren of ze dit kunnen maken en dan dit bedrag verhalen op de schoenmaker :)

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 14:53

pmarena schreef:
Tja, ik denk dan: wil je gaan vechten om 300 euro (bvb) die je waarschijnlijk niet gaat krijgen omdat de laarzen dat niet waar waren.... of neem je genoegen met 100 euro (bvb) zodat je van het hele verhaal af bent (heel wat waard!) en wat nieuws uit kunt gaan zoeken :)

Ik zou eerst proberen nieuwe laarzen te krijgen. Lukt dat niet kan zakken altijd nog.
Je kunt 100 euro proberen maar als die vent dan nog wil onderhandelen, zit je op 50?
Want wat is een laars van 5 jaar waard? Niet veel meer dan 50. Maar zijn ze nog goed zijn ze voor de eigenaar nog alles waard.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 15:30

Je kan het altijd proberen, maar het risico bij het stellen van niet-realistische eisen is natuurlijk wel dat je iemand tegen je in het harnas jaagt.... en weinig overtuigend overkomt, daarmee haal je de "serieuze dreiging" ook wel een beetje uit zo'n brief :)

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 15:38

Laat anders een andere zaak (evt. de paardenwinkel) opschrijven wat de kosten van reparatie zullen zijn (oude, onjuiste eruit en dichtmaken, daarna de rits op de juiste plek erin). Dit is je leidraad voor wat er teruggevraagd kan worden bij degene die de fout heeft gemaakt.

Je kan wel lukraak een schadebedrag noemen, maar denk dat je zo wat sterker staat.

_Madelon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 15:44

Waarom indd niet inzetten op nieuwe laarzen?
Als TS ze verder goed heeft onderhouden zou zij met deze laarzen mits de rits goed gezet was nog jaren kunnen doen! Nu zou zij vervroegd nieuwe laarzen moeten kopen omdat de schoenmaker een fout heeft gemaakt en de laarzen "onbruikbaar" heeft gemaakt.

Mocht de schoenmaker hier niet mee akkoord gaan kan TS altijd nog zakken met het bedrag.

Ik zou trouwens ook contact opnemen met Petrie, de zaak uitleggen en kijken wat zij kunnen betekenen voor je en voor welk bedrag. Dit bedrag sowieso bij de schoenmaker neerleggen..

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 16:02

Ik denk dat Petrie gaat zeggen dat ze hier niks meer mee kunnen.
Weet je wat het is als ze stukken leer gaan loshalen dan hou je een gerafeld stukje leer over waar opnieuw op gestikt zou moeten worden.. En dat gaat waarschijnlijk niet of trekt de hele lars scheef.

Ik heb ooit contact gehad met de fabriek van Hanwag (maken wandelschoenen) i.v.m. het aanpassen van een schoen door een allergie. Hiervoor zou de tong losgemaakt moeten worden en een nieuwe gezet moeten worden. Fabriek zei dat ze het met liefde wilde doen maar dat de kans zo groot was dat de schoen van vorm veranderd en dus voor geen meter meer zit. Omdat je dus met die stiksels te maken krijgt.

Het is niet helemaal hetzelfde natuurlijk maar ik bedoel maar te zeggen dat het niet zo simpel is als "even eraf en een nieuw stukje leer erop" Al zou dat misschien wel de fijnste oplossing zijn :j

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-13 16:30

Ik ga even alles bijlezen en mijn brief daarop aanpassen! Super dat jullie allemaal zo meedenken! :D

Het gaat er niet om of het paardrijlaarzen zijn of op gewone laarzen lijken of dat de schoenmaker het moet herkennen en weten wat er mee te doen, het gaat erom dat ik duidelijk heb besproken waar ik de rits wilde, hoe lang deze zou worden (want dan wist ik de prijs), en dat als dit niet kon op deze plek ze mij zouden bellen. Dit is niet gebeurd, waardoor dus nu alles in de soep gelopen is.
Ik ben in die winkel redelijk rustig gebleven tot nu toe steeds, heb vorige week die voicemail wel redelijk pissig ingesproken, maar met boos worden bereik ik ook niks, want ik ben nu juist afhankelijk van de schoenmaker, dus maar beter proberen redelijk te blijven...

Als het me uiteindelijk niet lukt en het een verloren zaak is, dan koop ik wel nieuwe laarzen. Heel jammer van deze laarzen (die ik anders bijv. nog had kunnen doorverkopen), maar als het eenmaal niks wordt met de schoenmaker en de rechtsbijstand erbij, dan ga ik ze ook niet meer naar petrie heen en weer sturen voor nog meer extra kosten, tijd en gedoe, dan schaf ik wel nieuwe aan... Maar laten we eerst nog even het beste hopen :)

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-13 17:57

Nieuwe brief:

Betreft: Afspraak Petrie rijlaarzen herstellen

Enschede, 11-06-2013

Geachte heer, mevrouw,

Hierbij schrijf ik u naar aanleiding van het inpassen van een rits bij een paar zwarte Petrie leren rijlaarzen. De afspraak die ik op 14-05-2013 maakte met een van uw medewerkers, was dat de rits aan de achterkant van de laarzen ingezet zou worden. Indien dit niet mogelijk was, zou u persoonlijk contact met mij opnemen om door te nemen wat de mogelijkheden zouden zijn.

Bij het ophalen van de laarzen op 21-05-2013 bleek dat u de rits in het midden van de binnenzijde heeft geplaatst, geheel tegen de afspraken in. Deze rits zit niet op de juiste plek, heeft niet de juiste lengte en kan beschadigingen aan het zadel veroorzaken. Ik heb de laarzen niet meegenomen.

Na herhaaldelijke bezoeken en telefoongesprekken heeft u aangeboden om de fout te herstellen en de rits alsnog aan de achterzijde van de rijlaars te plaatsen, gelijk naast de balein van de laars. Ik ben hiermee akkoord gegaan, mits de laars netjes hersteld zou worden op de plaats waar de rits nu gezet is. De rits aan de binnenkant wordt verwijderd en het leer wordt hersteld, zodat hier geen drukplekken of plekken die kunnen gaan schuren aan overblijven. De rijlaarzen moeten hun originele pasvorm behouden nadat de fout is hersteld. Dit geld zowel voor de binnenzijde als de buitenzijde van de laars. De plek aan de binnenzijde moet netjes zijn opgelost en niet hinderlijk zijn voor de ruiter of het paard of schuurplekken op kunnen leveren aan het zadel.
Eventueel ben ik bereid om akkoord te gaan met een vergoeding tot vervanging van de laarzen. Deze vergoeding zal €150,- bedragen.

Inmiddels zijn we een aantal weken verder, en is er nog steeds niets met de laarzen gebeurd. Door deze brief bied ik u, na overleg met mijn rechtsbijstandverzekering, voor de laatste keer de mogelijkheid om bovengenoemde klachten op te lossen. Ik verzoek u om binnen twee dagen contact met mij op te nemen, zodat er afgesproken kan worden wanneer de laarzen hersteld zullen zijn. Kunt u of wilt u dat niet doen, dan verzoek ik u een schadevergoeding van €150,- uit te keren.

Wanneer de reactie op de vermelde datum nog niet bij mij binnen is gekomen dan stel ik u in gebreke en zal ik overgaan tot nadere maatregelen. Ook wanneer de herstelwerkzaamheden op de overeengekomen datum niet naar wens zijn uitgevoerd zal ik u in gebreke stellen. Alle kosten die hier gevolg van zijn zullen bij u in rekening gebracht worden. Ik behoud mij alle rechten voor.

In het vertrouwen dat u het zover niet zult laten komen, verblijf ik,

Hoogachtend,

(Handtekening)

Waar zouden jullie dan zeggen dat je die 60 euro ook niet meer betaald? en onderbouwen?

Mavelle schreef:
Ik blijf de eerste zin wat raar vinden, al kan ik niet goed zeggen wat ik er dan wel van zou maken. Verder is de brief (de laatste versie van kleinvosje) denk ik heel netjes. Ben heel benieuwd hoe dit uiteindelijk opgelost gaat worden. Vraag me ten zeerste af waar hier toch die klantvriendelijkheid en service is. Bij ons in de winkel zouden ze zich wel tien keer op hun hoofd krabben voor ze iets zo af zouden handelen. Ook al heb je als winkelier (of schoenmaker) gelijk en de klant niet, neem je verlies want je wilt graag dat ze terug komen. Had hij het gelijk netjes opgelost had hij misschien zelfs nog wat positieve mond-op-mondreclame kunnen verwachten ("Goh, toen ze bij mijn schoenmaker een foutje hadden gemaakt werd dat wel zo netjes opgelost"). Nu heeft hij bereikt dat jij A. Daar nooit weer komt, B. Dat jij iedereen zal afraden daar ooit naar toe te gaan. Had ie beter die 60 euro verlies kunnen nemen (of eventueel de dagwaarde van je laarzen).

Klopt, ik heb er al aan gedacht lekker te gaan adverteren of flyeren hier in de buurt met : wilt u u goede schoenen kwijt, breng ze dan naar XXXXXXX voor reparatie!

little_king schreef:
Proberen kan altijd.
5 jaar oud kan zijn, maar voor Ts nog niet aan vervanging toe.
Nu maakt ze (veel) kosten omdat hij zijn vak niet verstaat. 5 jaar oud of niet.
Want ga je op dagwaarde inzetten krijg je misschien 50 euro.
Dan is het niet eens de moeite van rechtsbijstand waard.

De laarzen zijn iets van 5 jaar uit, maar je kan ze 5 jaar hebben en hele dagen gebruiken, of 5 jaar hebben en weinig gebruiken, goed/ slecht onderhouden, etc. Ze waren nog prima bruikbaar, paar slijtage plekken aan de binnenkant, maar zonder zijn gepruts hadden ze dus nog heel lang mee kunnen gaan, nu moet ik dan hele nieuwe kopen, ipv de investering van 60 euro voor een rits.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 18:01

Je wilt ze dus laten herstellen door hun??

Datjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 18:02

Citaat:
Dit geld zowel voor de binnenzijde als de buitenzijde van de laars.

Even typo verwijderen --> geld = geldt

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-13 18:28

Jolliegirl schreef:
Je wilt ze dus laten herstellen door hun??

Ja nouja, dat hadden we al afgesproken... dus stel dat hij er toch eindelijk eens aan is begonnen... volgens mij moet ik ze nu wettelijk omdat we dat telefonisch toen hadden afgesproken, eerst de kans geven te repareren, en dan kijken of ik akkoord ga met die reparatie...?

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 18:46

Ik zie dat je in Enschede woont, zou ik in PB de naam van de schoenmaker mogen hebben? Dan weet ik zeker dat ik mijn laarzen daar nooit heen breng, hihi :o .

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 18:57

Prima, op de typo van hierboven na (geld moet zijn geldt). Verder zou ik die ene zin over eventueel akkoord met schadevergoeding weghalen, je schrijft dat een stukje eronder ook al.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 19:08

Stille meelezer meld zich ook. Wat een verhaal zeg dat je nog vertrouwen hebt in deze beste man..
Ik ben alleen van mening dat je genoemde schade "bedrag/ vergoeding" veels te laag is. Mocht hij je voorstel aannemen dan zou hij zeker willen onderhandelen over het bedrag/ vergoeding. Onder het mom van ik heb er toch ook werk aan gehad, kosten gemaakt.
Bovendien wat hij/ wij niet veel waard vinden kan voor jou wel veel waard zijn. Jij bent altijd zuinig op je laarzen geweest, zouden voor het prutswerk van deze man nog jaren mee kunnen gaan.. Voor €150 heb jij nog geen andere laarzen..

Filoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 19:13

Je hebt niet aangeduid waar de rits moest zitten, als ik het goed begrijp? Dan is het volkomen jou schuld. Bij normale laarzen horen de ritsen binnen te zitten, dus die man kan niet weten dat ze opeens buiten moeten staan. :)

Je moest de plaats met afwasbare stift er normaal op zetten van waar tot waar, welke plek tot welke plek. Hij kan het niet weten.
Dit ook gedaan, zou ik geld terug vragen
Laatst bijgewerkt door Filoetje op 11-06-13 19:16, in het totaal 1 keer bewerkt

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 19:14

Filoetje, lees dan eens de posts van TS goed door, want er staat in dat ze wel degelijk heeft aangegeven waar de ritsen moesten komen...

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 08:34

Dat 'verblijf ik' werd al fout geteld in mijn secretaresse-opleiding zo'n ... uuhh... 16 jaar geleden. Veel te ouderwets. Zou ik veranderen.

Verder lijkt het me een keurige brief. Ik begrijp hieruit dat je de schoenmaker tot op heden niet meer te pakken hebt gekregen? :oo

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 10:19

Ik haal nergens de overeengekomen datum uit?
TS stelt een termijn van 2 dagen waarop de schoenmaker kan reageren, maar die datum bepaalt zij zelf en is dus niet overeengekomen met de schoenmaker.
Verder zou ik de hele brief wat zakelijker/korter maken en zeggen dat het afgesproken is met de echtgenote van de betreffende schoenmaker waar de ritsen zouden komen.
Het schadebedrag mag van mij ook heel wat hoger. Leren laarzen kunnen héél erg lang meegaan, dus bij een nieuwprijs van om en nabij de 400 euro, zou ik toch wel proberen om er 300 euro uit te slepen.
Nee heb je, ja kun je krijgen?

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 10:28

Denk dat het doel moet zijn een passende oplossing zoeken.
Dan is het voor beide partijen goed.

De man kan op 2 vingers na tellen dat je voor dat geld geen zaak door zet.
Daar begint geen enkele advocaat aan..

Hoog uit vind je een advocaat die effe een brief stuurt. Reageert hij daar niet op heb je pech....

Is de man niet aangesloten bij een branche vereniging ?
Daar kan je wel wat namelijk.

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 10:55

Wat een gedoe, hopelijk komt er een goede oplossing :)

wishmelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 11:05

ik zou wel een uiterlijke datum inzetten voor de hersteltermijn, want misschien zegt hij dan kom binnen zoveel maand nog eens terug...

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 11:15

Ik denk dat je schoenmaker gewoon verzekerd is voor dit soort dingen.
Je laarzen zijn verpest doordat hij op eigen houtje de rits totaal ergens anders heeft neergezet.
Gewoon een vergoeding voor nieuwe laarzen eisen, want doordat je deze niet meer kunt gebruiken ben je verplicht nieuwe te kopen.
Declareer het bedrag wat deze laarzen nieuw kosten.