Nieuwe regeling, geen be rijbewijs meer nodig???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 08:31

Yelly schreef:
Maar je moet kijken naar het gewicht dat het op het kentekenbewijs wordt vermeld, als je alleen je B-rijbewijs hebt wordt er sowieso uitgegaan van de gewichten op papier. Dus wanneer je alleen je B-rijbewijs hebt, mag je nooit een trailer trekken die volgens het kentekenbewijs 1400 kilo weegt (inclusief maximaal laadvermogen), wanneer je auto maar 1300 kilo mag trekken. Dat wordt dan terugkeuren, lijkt mij. Dan ben je zowel in de werkelijkheid als op papier legaal bezig ;)

DAt heeft niks met het rijbewijs van de bestuurder te maken. Wanneer de auto het niet mag trekken, doet het rijbewijs er niet toe. Al heeft de chauffeur een vliegbrevet, hij mag er toch niet mee rijden.

Ik zie dat hier op bokt vaak de verkeerde vraag gesteld wordt, of hele foute uitspraken worden gedaan; "Je moet kijken naar dit gewicht of je moet kijken naar dat gewicht..."

Slaat nergens op! Mag de trailer achter de auto? Ja of nee. Punt 2; mag je er mee rijden, ja of nee?. Meer niet.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 09:38

sflj schreef:
Yelly schreef:
Maar je moet kijken naar het gewicht dat het op het kentekenbewijs wordt vermeld, als je alleen je B-rijbewijs hebt wordt er sowieso uitgegaan van de gewichten op papier. Dus wanneer je alleen je B-rijbewijs hebt, mag je nooit een trailer trekken die volgens het kentekenbewijs 1400 kilo weegt (inclusief maximaal laadvermogen), wanneer je auto maar 1300 kilo mag trekken. Dat wordt dan terugkeuren, lijkt mij. Dan ben je zowel in de werkelijkheid als op papier legaal bezig ;)

DAt heeft niks met het rijbewijs van de bestuurder te maken. Wanneer de auto het niet mag trekken, doet het rijbewijs er niet toe. Al heeft de chauffeur een vliegbrevet, hij mag er toch niet mee rijden.

Ik zie dat hier op bokt vaak de verkeerde vraag gesteld wordt, of hele foute uitspraken worden gedaan; "Je moet kijken naar dit gewicht of je moet kijken naar dat gewicht..."

Slaat nergens op! Mag de trailer achter de auto? Ja of nee. Punt 2; mag je er mee rijden, ja of nee?. Meer niet.

Dit is precies ook mijn punt. Bij 1 wordt gekeken naar het trekgewicht (en de kogeldruk), bij 2 naar het totale treingewicht.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 09:41

Amaryllis schreef:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0008074/H ... 15-01-2013
deels dan

EN

http://www.rdw.nl/nl/particulier/hetrij ... ewijs.aspx

Rijbewijs B

Vanaf 18 jaar mag u met rijbewijs B motorvoertuigen op drie wielen, niet zijnde een motorfiets en motorvoertuigen op vier wielen met een maximale massa van niet meer dan 3.500 kg besturen, die niet zijn ingericht voor het vervoer van meer dan 9 personen (inclusief bestuurder).

Binnen deze categorie heeft men ook de bevoegdheid voor het besturen van een motorvoertuig met een aanhangwagen. Daarvoor gelden echter twee voorwaarden:
•de aanhangwagen mag totaal (massa leeg voertuig +
laadvermogen) niet zwaarder zijn dan 750 kg;
•de aanhangwagen mag zwaarder zijn dan 750 kg.
Voorwaarde is, dat de aanhangwagen inclusief laadvermogen niet zwaarder is dan de ledige massa van het trekkende voertuig. Daarbij mag de toegestane maximum massa van de totale combinatie niet meer dan 3500 kg zijn. De maximum massa van de totale combinatie is: massa leeg voertuig + laadvermogen trekkend voertuig en daarbij opgeteld massa leeg voertuig + laadvermogen aanhangwagen.

Let op! Bepalend daarbij zijn de gewichten zoals deze staan vermeld op het voor de aanhangwagen afgegeven kentekenbewijs. Ook bepalend zijn de trekgewichten (het geremde en ongeremde gewicht) die op het kentekenbewijs van het trekkende voertuig staan.

Rijbewijs BE

Voor samenstellen van voertuigen bestaande uit een trekkend voertuig van categorie B en een aanhangwagen met een maximaal toegestane massa van meer dan 750 kg

Het je weer diezelfde wazige zin. Uit het schema haal ik overigens ook niets over trekgewicht. Sorry jongens, maar ik ben nog niet overtuigd :P.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 10:13

Speedster schreef:
superwoman schreef:
Nee,dat mag niet. Staat zelfs in de wiki op bokt en heb ik ook moeten leren bij m'n e rijbewijs.

Ok, en dan een andere bron dan de bokt wiki? Waar in de wetteksten of bij de rdw of rijksoverheid staat dit zo omschreven? Als dit ergens zo te vinden is, en het niet gebaseerd os op de interpretatie van de wikischrijver, dan is dit misverstand uit de wereld. Ik ben het alleen tot nu toe nooit ergens tegen gekomen.

ik heb geen zin om dat op te zoeken. daarbij is het ik de wiki netjes en duidelijk omschreven. Heb het ook wel eens van het cbr of rwd gelezen hoor. Het is gewoon zo. Waarom zouden mensen anders hun trailer terugkeuren? En een e rijbewijs gaan halen als je met 1 paard toch wel met een b-rijbewijs mag rijden?
Juist om die reden heb ik ook mijn e rijbewijs gehaald,zodat ik niet afhankelijk ben van de auto. Anders mocht ik niet met mijn 1 3/4 trailer mogen rijden. auto mag 1400 trekken en trailer is max 1600.

Als je deze basisregel niet wist,tja dan is het logisch dat ik je al die pagina's niet begreep.

Speedster

Re: Nieuwe regeling, geen be rijbewijs meer nodig???

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 10:17

Trailer terugkeuren? Zodat de TMM onder het gewicht van de auto blijft. Mijn punt alleen is dat de TMM niet onder het trekgewicht van de auto hoeft te liggen. Volgens mij ben jij degene die hier iets niet begrijpt.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 10:24

Speedster heeft gelijk. Heb vorig jaar mn E gehaald. Daar leerde ik: bij E rijbewijs moet hetgeen je achter de auto hangt op de weegbrug lichter zijn dan het trekvermogen van je auto. Ik mag met mijn peugeot 1100 trekken, kan er dus gerust een lege trailer achterhangen. Of een pony daarin vervoeren.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 10:28

GJ9 schreef:
Speedster heeft gelijk. Heb vorig jaar mn E gehaald. Daar leerde ik: bij E rijbewijs moet hetgeen je achter de auto hangt op de weegbrug lichter zijn dan het trekvermogen van je auto. Ik mag met mijn peugeot 1100 trekken, kan er dus gerust een lege trailer achterhangen. Of een pony daarin vervoeren.

Ja, bij je e rijbewijs wel ja. Bij b gaat het niet om werkelijk gewicht,maar om de tmm

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 10:35

Maar het ging over mensen met E rijbewijs die ook terug gingen keuren?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 10:38

GJ9 schreef:
Maar het ging over mensen met E rijbewijs die ook terug gingen keuren?

Nee,dat is totaal zinloos natuurlijk

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 10:39

Speedster : kijk maar eens bij cbr en aanhangwagen,daar staat het. Zo moeilijk is het niet hoor.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 10:39

Dat zei ik, omdat ik herhaaldelijk gehoord heb van mensen dat die zelfs met E rijbewijs toch hun trailer terugkeurden, om zo van iedere mogelijke discussie met een onwetende oom agent af te zijn. het hoeft dus niet, maar helaas zijn politie en verzekering niet altijd even goed op de hoogte van de regels.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 10:46

superwoman schreef:
Speedster : kijk maar eens bij cbr en aanhangwagen,daar staat het. Zo moeilijk is het niet hoor.

Sorry, maar in de brochure van het cbr staat toch echt precies wat ik bedoel. Zo achterlijk ben ik nu ook weer niet.

Oude situatie:
http://www.cbr.nl/downloadbrochure.pp?id=16

Twee eisen dus aan rijbewijs B, waarvan nu de eerste komt te vervallen.
Niet meer en niet minder.

Het al dan niet overbeladen zijn van de auto volgens het trekgewicht heeft niks met de eisen aan je rijbewijs te maken, je krijgt er een andere bekeuring voor, en er wordt met het feitelijk gewicht gerekend. Voor controle op overbelading moet je trailer altijd op de weegbrug, ongeacht je rijbewijs.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 10:52

Bij punt 2 staat (b rijbewijs) dat er wordt gekeken naar het maximale gewicht wat de aanhanger mag trekken.
Dat betekend dus dat het niet uit maakt of de aanhanger leeg of vol is.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 10:59

Precies. Bij de eisen aan je rijbewijs wordt gekeken naar TMM van de trailer. Maar het trekgewicht van de auto is niet relevant bij het bepalen of je wel of niet met rijbewijs B mag rijden. Het trekgewicht van de auto is bepalend voor het feit of je trailer al dan niet overbeladen is. Dit is een heel andere eis waar je aan moet voldoen, en dit wordt dan ook niet bepaald aan de hand van TMM, maar van feitelijk gewicht.

Het is natuurlijk wel zo, dat je aan beide eisen moet voldoen (net zoals je wel vaker aan meerdere aparte eisen moet voldoen, zoals maximum snelheid en gordel dragen). Voldoe je niet aan de eerste, krijg je een bekeuring voor rijden zonder rijbewijs. Voldoe je niet aan de tweede, krijg je een boete voor overbelading.

Bij controle op overbelading adhv trekgewicht is het dus totaal niet relevant welk rijbewijs de bestuurder heeft.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 11:04

Dus 2 volslagen niet aan elkaar gerelateerde eisen waar je aan moet voldoen om met een combi met B rijbewijs de weg op te gaan:

Mag jij het? => regels rijbewijs => TMM => boete voor rijden zonder rijbewijs
Mag de auto het? => trekgewicht => feitelijk gewicht => boete voor overbelading

Voldoe je niet aan 1 van beide, heb je pech

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 11:23

Speedster schreef:
superwoman schreef:
...terwijl ik denk dat daar de oude regel nog van toepassing is en dus de tmm.

Dat mag je me dus ergens zwart op wit geven, want volgens mij geldt dit dus niet in de oude regels.

Voorbeeld oude situatie:

Auto van 1400kg leeg, mag 1200 kg trekken.
Trailer heeft TMM van 1300 kg, weegt 600kg.

Met B rijbewijs mag je deze combi tot 19 januari leeg gewoon rijden.

Maar wat zit je dan hier te verkondigen?
Met een b rijbewijs mag dit dus niet. (iig tot 19 januari)
Tmm van de trailer is 100 te zwaar.
Krijg je idd een boete voor,maar dan rij je ooj onverzekerd.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 11:28

Het trekgewicht van de auto is niet relevant bij het bepalen welk rijbewijs je nodig hebt. Alleen het leeg gewicht van de auto, het maximum gewicht van de auto en de TMM van de trailer.

Het trekgewicht van de auto is alleen bepalend voor het feit of je al dan niet overbeladen bent. Andere eis, andere criteria. Hierbij wordt gekeken naar het feitelijk aangehangen gewicht.

Mag jij het? Ja (Leeg gewicht > TMM) en totaal treingewicht < 3500kg. Dus je hebt het goede rijbewijs.
Mag de auto het? Ja (trekgewicht < feitelijk aangehangen gewicht). Dus de auto is niet overbeladen.

Het trekgewicht van de auto heeft echt geen enkel verband met je rijbewijs!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 11:34

Speedster schreef:
superwoman schreef:
...terwijl ik denk dat daar de oude regel nog van toepassing is en dus de tmm.

Dat mag je me dus ergens zwart op wit geven, want volgens mij geldt dit dus niet in de oude regels.

Voorbeeld oude situatie:

Auto van 1400kg leeg, mag 1200 kg trekken.
Trailer heeft TMM van 1300 kg, weegt 600kg.

Met B rijbewijs mag je deze combi tot 19 januari leeg gewoon rijden.

Maar wat zit je dan hier te verkondigen?
Met een b rijbewijs mag dit dus niet. (iig tot 19 januari)
Tmm van de trailer is 100 te zwaar.
Krijg je idd een boete voor,maar dan rij je ooj onverzekerd.[/quote]

Mag wel! Totaalgewicht van de trailer ligt lager dan leeggewicht van de auto en samen blijft het hele spul onder de 3500kg. Dus (in ieder geval nog een paar dagen) is een B rijbewijs genoeg!

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 11:36

Juist. En de eis t.a.v. het leeg gewicht van de auto is het enige wat komt te vervallen, dus het absurde fiat panda voorbeeld is inderdaad vanaf 19 januari legaal.

Maar aan de andere kant waren de oude regels ook absurd, want als ik op de papieren van diezelfde lege tweepaardstrailer achter diezelfde fiat panda de TMM van 2000 zou veranderen in 700 kg, mocht het altijd al, terwijl het op de weg geen fluit uitmaakt, alles weegt even veel en gedraagt zich hetzelfde, en je moet er als bestuurder hetzelfde mee omgaan. Dus wat dta betreft kan ik me voorstellen dan de leeg gewicht t.o.v. TMM eis komt te vervallen. het gaat er immers om wat je daadwerkelijk aan het vervoeren bent.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 11:44

Speedster schreef:
Dat zei ik, omdat ik herhaaldelijk gehoord heb van mensen dat die zelfs met E rijbewijs toch hun trailer terugkeurden, om zo van iedere mogelijke discussie met een onwetende oom agent af te zijn. het hoeft dus niet, maar helaas zijn politie en verzekering niet altijd even goed op de hoogte van de regels.

Daar heb je dan een rechter voor. DAAROM wil ik ook dat juridisch erkende stuk, zodat je een erkend gegeven in kunt brengen bij een discussie met een tegenpartij voor het hekje.
Met de politie maak ik korte metten: kom maar met de regels, bel je juridisch specialst maar; heb ik ook al gedaan. Geen enkele agent gaat die discussie met je aan!

Uiteindelijk is het volstrekt onbelangrijk wie hier wat schrijft en vindt; als je voor het hekje komt te staan, MOET het kloppen. Wanneer je alles op de juiste manier voor elkaar hebt, kun je ook rustig voor dat hekje gaan staan, je eventuele tegenpartij (verzekeraar, bijvoorbeeld) zal dan gewoon van tafel geveegd worden (en meestal zal die niet eens voor het hekje komen; ze weten dondersgoed hoe de regels in elkaar zitten)

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 11:52

@ikke:

Regels rijbewijs:

(Oude situatie:)
http://www.cbr.nl/downloadbrochure.pp?id=16

Bij de regels t.a.v. rijbewijs wordt dus NIET naar het trekgewicht van de auto gekeken.

Regels auto:

http://www.caravantrekker.nl/algemeen/trekgewicht_wet.php

stukje hieruit:
Citaat:
Toelichting in normaal Nederlands

Er wordt gesproken over de totale massa van de aanhangwagen en niet over de totale toegestane massa van de aanhangwagen. Dit impliceert dat een auto die op kenteken 1300 kg mag trekken gerust een lege dubbele paardentrailer die 2500 kg mag wegen – maar dat natuurlijk niet daadwerkelijk weegt - mag trekken

Hier wordt dus WEL naar het trekgewicht van de auto gekeken.

Beide bovenstaande wetteksten gelden er.
Los van elkaar.
Dit is voldoende zwart op wit bewijs mijns inziens.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 12:06

http://www.caravantrekker.nl/algemeen/t ... ht_wet.php:
Disclamer
Aan deze informatie kunnen geen enkele rechten ontleend worden. Caravantrekker.nl is niet aansprakelijk voor eventuele onjuistheden of (schade) claims

én:
Let op: Dit heeft uitsluitend betrekking op wat een auto mag trekken, niet wat u als bestuurder mag. Heeft u alleen een B-rijbewijs kunnen aanvullende bepalingen gelden! Lees daarvoor Rijbewijs B of BE.
:D :Y)

Ik snap de verwarring aan alle kanten en twijfel inmiddels ook of ik de oude regels wel écht zo goed in mijn hoofd heb zitten ;-) De website van de caravantrekker is voor mij niet echt een betrouwbare bron en staat gelijk aan de bokt wiki ;-)

Ik heb dit ooit eens nagezocht in de wet teksten samen met een zwager die politieagent is. Ook omdat hij de regels dus niet goed kende. Toen kwam eruit dat de auto bij een B rijbewijs het max gewicht van de trailer op papier moet mogen trekken. Nu kan ik dit niet letterlijk terug vinden. Feitelijk gaat dit ook niet om de wet, maar om de handhaving van de wet. Verwarrend allemaal. En beide inzichten kunnen niet echt met sluitend bewijs komen van BETROUWBARE bronnen.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 12:07

rijbewijs en gewichtseisen staan idd los van elkaar. Rijbewijsafgifte en bevoegdheden liggen bij het cb.r, maar de gewichtseisen inhoudelijk bij het RDW..

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 12:12

@Sprintje: Op caravantrekker staat het hele stuk wettekst dat betrekking heeft op trekgewichten. Deze tekst spreekt voor zich. Ik had alleen het stukje erbij gezet als soort van samenvatting.

De aanvullende bepalingen waar zij weer naar verwijzen, zijn juist de rijbewijsregels, waar we de exacte tekst ook al van hebben.

Beide teksten die van toepassing zijn, zijn voorhanden, en die zijn vrij duidelijk.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 12:34

Speedster schreef:
Juist. En de eis t.a.v. het leeg gewicht van de auto is het enige wat komt te vervallen, dus het absurde fiat panda voorbeeld is inderdaad vanaf 19 januari legaal.

Is nu ook al legaal. Als de chauffeur een E rijbewijs heeft, doet ie niks wat niet mag!