Gevaarlijk paard te koop via sporthorses wat kan ik doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 12:13

Babootje schreef:
Fred_Kroket schreef:
Het is fijn voor je dat je je geld terug hebt gekregen. Je had het dier ook kunnen afspuiten o.i.d. of kunnen houden om te voorkomen dat het dier de handel weer ingaat.

Ik ken zat mensen die een rotte appel kopen en die weer verkopen en verbaasd zijn als ze weer een rotte appel hebben gekocht. Zo blijft de paardenhandel rottig omdat die slechte paarden of paarden met een probleem of een lichamelijk probleem in de handel blijven.

Zorg er de volgende keer dan voor dat de handelaar het paard niet verkoopt. Dan schiet je er financieel nog minder mee op maar dan hoef je geen alarmerende berichten te plaatsen op Bokt.

Het is onzin omdat het paard TS niet past, hem dan maar te laten afspuiten. Braaf of niet braaf is een subjectief begrip en een heel goede ruiter zonder angst, kan er misschien heel goed mee. Het vervelende is echter, dat de handelaar het paard weer als "braaf" verkoopt, terwijl daar wel een addertje onder het gras zit. Het is toch echt de handelaar die iets te verwijten valt. Niet TS.

Ik heb het niet over afspuiten omdat het dier niet braaf is. Ik vind het een beetje zeurderig overkomen als je een paard "retourneert" gaat klagen omdat het weer in de handel komt. Dan had je het dier moeten houden als je dat niet wilt. En in geval van een lichamelijk defect vind ik het helemaal niet fijn als het dier weer in de handel komt. Neem je verlies en de verantwoording denk ik dan.

reneetiejas

Re: Gevaarlijk paard te koop via sporthorses wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 12:19

Ik vind ook dat ze niet mag zeuren nu over het welzijn van het paard. Want het ze heeft zelf ook niet echt eraan meegeholpen.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 12:27

reneetiejas schreef:
Ik vind ook dat ze niet mag zeuren nu over het welzijn van het paard. Want het ze heeft zelf ook niet echt eraan meegeholpen.

Ik vind dit wel een beetje makkelijk gezecht, zeker als je bent "opgelicht". Dit paard is braaf naar ts verkocht, en ik terug gegaan naar de eigenaar omdat de ts een bepaald risico loopt met dit paard, waar je in het ergste geval mee om zou kunnen komen. Dit kan je zien als geen klik, geen risico willen lopen, of geen passende combinatie. Dit verhaal is verteld aan de eigenaar/handelaar. Nu staat het paard op internet te koop als braaf, en dit is achteraf weer, en achteraf is ts er ook achter gekomen dat het paard al meerdere malen terug is gekomen bij dezelfde handelaar. Het enigste wat ts nog zou kunnen doen is mensen te behoeden voor wat haar is overkomen en de meerdere die haar voor zijn gegaan.

reneetiejas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 12:30

Ja, de handelaar is zeker fout daar ben ik het over eens. Hij mag dat absoluut niet doen. Maar ik vind niet dat ze nu over het welzijn mag zeuren want ze had het zelf kunnen veranderen door een geschikte eigenaar te vinden in plaats van terug naar de handelaar waar het paard sowieso ongelukkig is. Maar ik kan haar keuze begrijpen maar zelf zou ik dat niet doen! En dit is mijn mening dus tja...

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 13:13

reneetiejas schreef:
Ja, de handelaar is zeker fout daar ben ik het over eens. Hij mag dat absoluut niet doen. Maar ik vind niet dat ze nu over het welzijn mag zeuren want ze had het zelf kunnen veranderen door een geschikte eigenaar te vinden in plaats van terug naar de handelaar waar het paard sowieso ongelukkig is. Maar ik kan haar keuze begrijpen maar zelf zou ik dat niet doen! En dit is mijn mening dus tja...

hoe weet je dat het paard bij de handelaar ongelukkig is? omdat die verkocht word? Ik weet niet welke handelstallen jij in gedacht hebt, en hoe het daar aan toe gaat? maar de meeste handelaren wat ik ken die zulke paarden verkopen, zijn harstikke goed voor hun paarden. Wij vekopen ook wel paarden maar die komen niks, noppes, nada te kort. Komen dagelijks buiten, hebben een goede schone, grote, goed belichte stal. Krijgen hun dagelijkse training, Worden goed gevoerd... Hoefsmid komt optijd, paarden worden goed ontwormd, en de dierenarts komt als het paard wat heeft.. Meerde handelaren zijn zo, niet elke persoon die paarden verkoopt, zijn slecht voor de paarden. In mijn ogen is het handelsdoel, het kweken van een goede eerlijke naam, het afleveren van goede paarden, en geen "onverzorgde" paarden, want daar gaat de naam aan ten onder..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 13:44

Fred_Kroket schreef:
Het is fijn voor je dat je je geld terug hebt gekregen. Je had het dier ook kunnen afspuiten o.i.d. of kunnen houden om te voorkomen dat het dier de handel weer ingaat.

Ik ken zat mensen die een rotte appel kopen en die weer verkopen en verbaasd zijn als ze weer een rotte appel hebben gekocht. Zo blijft de paardenhandel rottig omdat die slechte paarden of paarden met een probleem of een lichamelijk probleem in de handel blijven.

Zorg er de volgende keer dan voor dat de handelaar het paard niet verkoopt. Dan schiet je er financieel nog minder mee op maar dan hoef je geen alarmerende berichten te plaatsen op Bokt.

Babootje schreef:
Het is onzin omdat het paard TS niet past, hem dan maar te laten afspuiten. Braaf of niet braaf is een subjectief begrip en een heel goede ruiter zonder angst, kan er misschien heel goed mee. Het vervelende is echter, dat de handelaar het paard weer als "braaf" verkoopt, terwijl daar wel een addertje onder het gras zit. Het is toch echt de handelaar die iets te verwijten valt. Niet TS.

Fred_Kroket schreef:
Ik heb het niet over afspuiten omdat het dier niet braaf is. Ik vind het een beetje zeurderig overkomen als je een paard "retourneert" gaat klagen omdat het weer in de handel komt. Dan had je het dier moeten houden als je dat niet wilt. En in geval van een lichamelijk defect vind ik het helemaal niet fijn als het dier weer in de handel komt. Neem je verlies en de verantwoording denk ik dan.

Wel erg kort door de bocht gedacht hoor. Door zonder "zeuren je verlies te nemen" houd je juist in stand dat malafide handelaren hun praktijken kunnen voortzetten. Bovendien is het verlies nemen voor veel mensen die lange tijd hebben gespaard om hun aankoop te doen ook echt einde paardenbezit. Verzekeringen keren in zo'n geval echt niet uit.
Daarbij is, zoals gezegd TS er pas later achtergekomen dat het paard opnieuw als braaf wordt verkocht. En waarschuwt daarvoor. Dat kan ik alleen maar positief vinden.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 13:48

[quote="Babootje"

Wel erg kort door de bocht gedacht hoor. Door zonder "zeuren je verlies te nemen" houd je juist in stand dat malafide handelaren hun praktijken kunnen voortzetten. Bovendien is het verlies nemen voor veel mensen die lange tijd hebben gespaard om hun aankoop te doen ook echt einde paardenbezit. Verzekeringen keren in zo'n geval echt niet uit.
Daarbij is, zoals gezegd TS er pas later achtergekomen dat het paard opnieuw als braaf wordt verkocht. En waarschuwt daarvoor. Dat kan ik alleen maar positief vinden.[/quote]

Beetje naïef hoor maar wat denk je zelf dat de handelaar het beest voor staatsgevaarlijk gaat verkopen en zonder "hulpmiddel" laat voorrijden?

Je houd het juist in stand door zo'n paard weer te retourneren naar de handelaar. Alleen door een dier uit de handel te halen stop je de vicieuze cirkel, je zou het dier naar een prof kunnen brengen en het dier dan aan een passende ruiter kunnen verkopen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 13:51

Navidad schreef:
reneetiejas schreef:

hoe weet je dat het paard bij de handelaar ongelukkig is? omdat die verkocht word? Ik weet niet welke handelstallen jij in gedacht hebt,

Ik weet het wel.. De handelsstallen met de wat goedkopere zogenaamde "snelle" handel, waar de paarden met een worminfectie, schimmel of wat dies meer zij vandaan komen. Omdat er gewoon zo weinig mogelijk geld aan gespendeerd wordt. Maar goedkoop is dus vaak duurkoop :D :D :D want dan blijkt dat je heel wat DA kosten moet maken om zo een paard uberhaupt weer netjes op de rit te krijgen. Soms loont het best de moeite hoor, maar je moet wel weten waar je aan begint.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 13:55

Fred_Kroket schreef:
[quote="Babootje"

Daarbij is, zoals gezegd TS er pas later achtergekomen dat het paard opnieuw als braaf wordt verkocht. En waarschuwt daarvoor. Dat kan ik alleen maar positief vinden.

Beetje naïef hoor maar wat denk je zelf dat de handelaar het beest voor staatsgevaarlijk gaat verkopen en zonder "hulpmiddel" laat voorrijden?

Je houd het juist in stand door zo'n paard weer te retourneren naar de handelaar. Alleen door een dier uit de handel te halen stop je de vicieuze cirkel, je zou het dier naar een prof kunnen brengen en het dier dan aan een passende ruiter kunnen verkopen.[/quote]

De vicieuze cirkel stop je nooit als de malafide handelaar niet stopt.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 14:02

Ik wil toch ff reageren hier op het topic.
Zelf heb ik ook een paard gekocht uit de handel die met de stempel gevaarlijk de handel in is gekomen (oude eigenaresse had dr weggegeven als weidepaardje omdat ze dr te gevaarlijk vond, maar is toen toch de handel in geraakt).
Mij verkocht als een mak paard. Ook 2x gereden daar. Maar daar bleek ze een volledige burn out te hebben en op geen enkel iets te reageren. Tot we dr kochten en ze verhuisde veranderde ze ook volledig. Ik+zij werd een gevaarlijke combi. Ter aanvulling, het is een Ferro merrie.
Ik heb mijn verantwoordelijkheid genomen voor het paard en een super baasje voor dr gevonden. Ik heb ALLES, maar dan ook ALLES verteld aan die mensen. Heel boekwerk vol geschreven en juist zij wilden zo een karakter, als je er namelijk mee om kan gaan kan het best goed gaan en daarnaast heeft ze super papieren. Ik heb haar zelfs nog zelf weggebracht (4u rijden).
Ook ik heb behoorlijk verlies geleden voor dit paard en uiteindelijk in het jaar dat ik dr had eigenlijk niet kunnen genieten van het fenomeen 'eigen paard hebben'. Maar in mijn hart voelt het gewoon goed dat ik het zo gedaan heb, en dat telt veel meer dan mijn portemonnee. Ik kan mezelf recht in de ogen kijken in de spiegel. Ik heb voor dit paard gezorgd zoals het moet en een huisje voor dr gevonden waar ze tot dr dood mag blijven.

En nog een PS: ik leasde dit paard eerst samen met een andere meisje van de handelaar (zij was bevriend met hun daarom kon dat). Zij wilde na 2 mnd niet meer wegens bepaalde redenen. Paard moest toen terug de handel in. Ik heb alles op alles gezet en mezelf in de schulden gestoken om dit paard uit de handel te houden. Waarom?! Ik voelde me verantwoordelijk. Paard liep al 2jr in de handel en ging van huis naar huis. Dit kan ik echt niet over mn hart verkrijgen dan hoor.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 14:11

Babootje schreef:
Ik weet het wel.. De handelsstallen met de wat goedkopere zogenaamde "snelle" handel, waar de paarden met een worminfectie, schimmel of wat dies meer zij vandaan komen. Omdat er gewoon zo weinig mogelijk geld aan gespendeerd wordt. Maar goedkoop is dus vaak duurkoop :D :D :D want dan blijkt dat je heel wat DA kosten moet maken om zo een paard uberhaupt weer netjes op de rit te krijgen. Soms loont het best de moeite hoor, maar je moet wel weten waar je aan begint.

maar wie zegt dat dit paard van zo'n stal afkomt dan?
En je kan je paard toch laten keuren? Waar jezelf bij staat? Een DA kan je dan heel veel informatie geven over de conditie van een paard, tevens kan je er ook opletten, wat de sympthomen zijn van een worm infectie. En daarnaast is het neit meer dan normaal dat je je paard, na de koop ontwormd, Ent, als dat nodig is, en even wast met imaverol?

Als ik een nieuwe paard koop doe ik dit automatisch.. En tegen schimmel kan je hem ook in het bloed laten enten. Dan ben je er zo vanaf.

En tuurlijk keur ik dit soort handelstallen niet goed, maar wat ik wil zeggen je kan niet elke handelstal over een kam scheren, zeker niet omdat diegene heeft gezecht waar ik op reageerde, dat het paard o zo ongelukkig is op die stal.

Tevens die handelstallen waar je over praat dat is tegenwoordig nog maar een klein percentage. 5% van de 95%?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 14:16

Navidad schreef:
Babootje schreef:

maar wie zegt dat dit paard van zo'n stal afkomt dan?
En je kan je paard toch laten keuren? Waar jezelf bij staat? Een DA kan je dan heel veel informatie geven over de conditie van een paard, tevens kan je er ook opletten, wat de sympthomen zijn van een worm infectie. En daarnaast is het neit meer dan normaal dat je je paard, na de koop ontwormd, Ent, als dat nodig is, en even wast met imaverol?

Als ik een nieuwe paard koop doe ik dit automatisch.. En tegen schimmel kan je hem ook in het bloed laten enten. Dan ben je er zo vanaf.

En tuurlijk keur ik dit soort handelstallen niet goed, maar wat ik wil zeggen je kan niet elke handelstal over een kam scheren, zeker niet omdat diegene heeft gezecht waar ik op reageerde, dat het paard o zo ongelukkig is op die stal.

Tevens die handelstallen waar je over praat dat is tegenwoordig nog maar een klein percentage. 5% van de 95%?

Nee, natuurlijk is niet iedere handelaar zo. Maar ik ken ze wel hoor

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 14:19

Babootje schreef:
Fred_Kroket schreef:
[quote="Babootje"

Je houd het juist in stand door zo'n paard weer te retourneren naar de handelaar. Alleen door een dier uit de handel te halen stop je de vicieuze cirkel, je zou het dier naar een prof kunnen brengen en het dier dan aan een passende ruiter kunnen verkopen.

De vicieuze cirkel stop je nooit als de malafide handelaar niet stopt.[/quote]

Ja... en wat schrijf ik nou... Dat stop je niet als je dat paard weer net zo vrolijk terug brengt... Je kunt zelf ook hand in eigen boezem steken i.p.v. naar die handelaar wijzen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 14:20

Tamadine schreef:
Zelf heb ik ook een paard gekocht uit de handel die met de stempel gevaarlijk de handel in is gekomen (oude eigenaresse had dr weggegeven als weidepaardje omdat ze dr te gevaarlijk vond, maar is toen toch de handel in geraakt).
Mij verkocht als een mak paard. Ook 2x gereden daar. Maar daar bleek ze een volledige burn out te hebben en op geen enkel iets te reageren. Tot we dr kochten en ze verhuisde veranderde ze ook volledig. Ik+zij werd een gevaarlijke combi. Ter aanvulling, het is een Ferro merrie.
Ik heb mijn verantwoordelijkheid genomen voor het paard en een super baasje voor dr gevonden. Ik heb ALLES, maar dan ook ALLES verteld aan die mensen. Heel boekwerk vol geschreven en juist zij wilden zo een karakter, als je er namelijk mee om kan gaan kan het best goed gaan en daarnaast heeft ze super papieren. Ik heb haar zelfs nog zelf weggebracht (4u rijden).
Ook ik heb behoorlijk verlies geleden voor dit paard en uiteindelijk in het jaar dat ik dr had eigenlijk niet kunnen genieten van het fenomeen 'eigen paard hebben'. Maar in mijn hart voelt het gewoon goed dat ik het zo gedaan heb, en dat telt veel meer dan mijn portemonnee. Ik kan mezelf recht in de ogen kijken in de spiegel. Ik heb voor dit paard gezorgd zoals het moet en een huisje voor dr gevonden waar ze tot dr dood mag blijven.

En nog een PS: ik leasde dit paard eerst samen met een andere meisje van de handelaar (zij was bevriend met hun daarom kon dat). Zij wilde na 2 mnd niet meer wegens bepaalde redenen. Paard moest toen terug de handel in. Ik heb alles op alles gezet en mezelf in de schulden gestoken om dit paard uit de handel te houden. Waarom?! Ik voelde me verantwoordelijk. Paard liep al 2jr in de handel en ging van huis naar huis. Dit kan ik echt niet over mn hart verkrijgen dan hoor.

Dat siert je heus. Daar kan ik alleen maar respect voor hebben, daar niet van. Maar op het moment dat je een paard verkoopt aan wie dan ook en je denkt het goed te hebben gedaan voor het paard heb je geen enkele garantie dat het paard niet ooit weer linksom of rechtsom in de handel terug komt. Alle goede bedoelingen ten spijt.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 14:22

En toch is dat weer een stukje verder zoeken naar de juiste mensen.
Deze mensen die gingen juist volledig af op haar karakter, dus daarvoor zullen ze haar nooit weg doen. Daarnaast zijn ze van Ned. naar Duitsland verhuist om juist de paarden aan huis te kunnen houden. En dit zijn juist de mensen die een paard minder snel weg zullen doen, aangezien ze toch plaats en ruimte hebben. Ze gaan ook volgend jaar een vulen met dr fokken zodat ze straks een jonger paardje hebben als opvolger.

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 14:30

Tamadine schreef:

Je zelf in de schulden gestoken? Moet zeggen vind dat wel heel ver gaan vooral als je een gezin heb om voor te zorgen.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 14:38

paard behoorde voor haar misschien ook wel tot het gezin al...en daar moet je dan ook voor zorgen..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 14:41

Tamadine schreef:
En toch is dat weer een stukje verder zoeken naar de juiste mensen.
Deze mensen die gingen juist volledig af op haar karakter, dus daarvoor zullen ze haar nooit weg doen. Daarnaast zijn ze van Ned. naar Duitsland verhuist om juist de paarden aan huis te kunnen houden. En dit zijn juist de mensen die een paard minder snel weg zullen doen, aangezien ze toch plaats en ruimte hebben. Ze gaan ook volgend jaar een vulen met dr fokken zodat ze straks een jonger paardje hebben als opvolger.

Wel fijn dat dat voor jou en voor het paard zo gelopen is hoor. Evengoed ken ik ook zoveel verhalen waarbij mensen een paard met een verhaal en aangepaste prijs hebben verkocht naar een fijn en passend adres en het paard later weer in de handel tegenkwamen. Was ie met dikke winst doorverkocht. In feite vertel je een dergelijk verhaal zelf al (oude eigenaresse had haar eerder weggegeven als weidepaard omdat ze gevaarlijk was; komt ie toch weer terug de handel in.) Daarmee wil ik maar zeggen: je kunt proberen het zo goed mogelijk te doen voor het paard, maar garantie heb je nooit. Het gaat nu eenmaal om geld. In dit geval heeft het jou heel veel geld gekost. En die handelaar gaat lekker door met zijn praktijken.

Ps: hoe lang is t eigenlijk geleden dat je haar hebt verkocht? Persoonlijk geloof ik niemand meer ook al zijn de verhalen nog zo mooi (helaas).
Laatst bijgewerkt door Babootje op 25-01-12 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 14:46

Ik vind dat de TS niets te verwijten valt. Ik zou mezelf ook niet in de schulden gestoken hebben. Opmerkingen als: "neem je verantwoordelijkheid" richting de TS raken kant noch wal. Want ik vind dat ze dat juist heeft gedaan. Ze heeft de verantwoordelijkheid voor haar gezin genomen en dat is het enige juiste dat ze had kunnen doen.

Haar is op een oneerlijke wijze een paard verkocht en ja, ik vind het heel sneu voor het paard dat het met het dier zo loopt. Maar dat is niet de verantwoordelijkheid van de TS. Op deze manier kun je jezelf helemaal financieel ten gronde richten door jezelf alle leed op je nek te halen. Je kunt niet alle zielige paarden redden ten koste van jezelf.

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 14:53

FahyaFemke schreef:
paard behoorde voor haar misschien ook wel tot het gezin al...en daar moet je dan ook voor zorgen..

Je kan een mens en een paard niet gelijk zetten.. :+ maar dat is een kwestie van een mening..

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 14:57

Askim schreef:
FahyaFemke schreef:

Je kan een mens en een paard niet gelijk zetten.. :+ maar dat is een kwestie van een mening..

haha ja dat ligt voor iedereen anders natuurlijk!
reageerde alleen omdat jij vond dat dat wel heel ver ging ivm het gezin..terwijl tamadine het paard misschien ook onder het gezin vond vallen.
meningen :)

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 15:00

Een paard is mij ook heel dierbaar dat is zeker, maar als je ouder word bedenk je wel dat als je geen geld zou hebben om je gezin te eten te kunnen geven maar wel een paard heb staan die elke maand 300 euro kost dat de keuze dan snel gemaakt is. (wijze van spreken)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 15:20

maikeltje schreef:
Ik vind dat de TS niets te verwijten valt. Ik zou mezelf ook niet in de schulden gestoken hebben. Opmerkingen als: "neem je verantwoordelijkheid" richting de TS raken kant noch wal. Want ik vind dat ze dat juist heeft gedaan. Ze heeft de verantwoordelijkheid voor haar gezin genomen en dat is het enige juiste dat ze had kunnen doen.

Haar is op een oneerlijke wijze een paard verkocht en ja, ik vind het heel sneu voor het paard dat het met het dier zo loopt. Maar dat is niet de verantwoordelijkheid van de TS. Op deze manier kun je jezelf helemaal financieel ten gronde richten door jezelf alle leed op je nek te halen. Je kunt niet alle zielige paarden redden ten koste van jezelf.

Helemaal met deze post eens!

reneetiejas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 16:32

@tamide
Ik had precies hetzelfde gedaan om een geschikte eigenaar de vinden! =P
En dat probeer ik de hele tijd te zeggen. Maar dan word er gezegd dat er geen verstand heb omdat ik 14 ben. Maar nu het word gezegd door een oudere is het in een keer wel okee?
Beetje apart dat je wel met mij in duscussie wilt gaan maar niet met haar!

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 22:45

reneetiejas schreef:
@tamide
Ik had precies hetzelfde gedaan om een geschikte eigenaar de vinden! =P
En dat probeer ik de hele tijd te zeggen. Maar dan word er gezegd dat er geen verstand heb omdat ik 14 ben. Maar nu het word gezegd door een oudere is het in een keer wel okee?
Beetje apart dat je wel met mij in duscussie wilt gaan maar niet met haar!

Wie gaan het financiele gedeelte doen dan ook jij?