Röntgen keuring, vanaf welk aankoopbedrag?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 10:33

MiniBoots schreef:
Miepie77 schreef:
zo zie je maar, die prijs is niet voor niets zo laag, veel mensen keuren dan niet en daar hopen ze dan op

Ik denk dat als een koper idd de benen niet naloopt met voelen dat er niks word gemerkt.
Ik zag immers verder ook niets raars.
Maar ik denk dat hij klinisch niet eens door de keuring kan komen met zo'n heftige reactie.
Ik bel maandag gewoon even met mijn dierenarts.

Keuring op haar kosten bij afkeuring deed ze niet. Ze bleef maar zeggen;ja als je er zin in heb en je vind het paard leuk dan doe je het.
Keuring is voor eigen geld. Daar ging ik dus niet mee akkoord. Ik zei, ik heb wel zin in het paard maar niet in gezeik als het niet goed blijkt te zijn.
En ik ga niet voor een paard betalen wat bij jouw op stal blijft staan.

Ik snap je probleem niet. Bij twijfel niet inhalen.
Als je het paard niet onder jouw voorwaarden kunt kopen (daar hoort de keuring bij!) dan doe je het niet.
Of je eisen terecht zijn is niet relevant. Als je echt "belachelijke" eisen stelt, dan zul je geen paard vinden. Zo simpel werkt het.........

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 10:37

Ik zou haast zeggen: wat had je dan verwacht?
4-jarige met een populaire Papa, mooie kop, goed bewegen en de juiste kleur voor 2000 euro.
De prijzen in friesland mogen wel lager zijn, maar dat betekend niet dat ze dom zijn hoor.
Een fijn paard hoeft niet voor een magere veulenprijs weg, ook niet nu.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 10:59

Ik had eigenlijk ook niet anders verwacht, maar kijken kan geen kwaad.
Je weet het maar nooit.
En wat het is zullen we misschien nooit weten.

@Ikke: er is geen probleem, ik vind het alleen jammer voor het paardje.

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 13:26

Sizzle schreef:
Ik zou haast zeggen: wat had je dan verwacht?
4-jarige met een populaire Papa, mooie kop, goed bewegen en de juiste kleur voor 2000 euro.
De prijzen in friesland mogen wel lager zijn, maar dat betekend niet dat ze dom zijn hoor.
Een fijn paard hoeft niet voor een magere veulenprijs weg, ook niet nu.

Dat is wel wat het gros tegenwoordig denkt....omdat de tijden wat anders zijn denken ze vaak voor een prikkie iets op de kop te kunnen tikken.
DROMEN BESTAAN NIET! Kwaliteit verloochend zich niet en idd in die prijsklasse gaat men uit dat men niet gaat keuren.
Eerlijk is eerlijk zou ik ook niet doen. Keuring kost toch gauw 300,00 is wél 15% van je budget.
Ik begrijp best dat mensen en beperkt budget hebben qua aankoop, maar sorry dat ik het zo zeg, wat denk je wat onderhoud kost?
En wat als je paard ziek wordt? Een beetje dierenartsrekening loopt dan zo richting de 1000,00 euro hoor!
Das dan wel ff 50% aan kosten van je aankoopbedrag....
In business termen, onaanvaardbaar risico. En nogmaals risico kun je beperken, niet uitsluiten (kijk maar es ff op google qua betekenis!).
Wij zijn de derde generatie in de paarden, hebben gelukkig nog nooit echt wat gehad met paarden en bij ons gaat het dan niet om 1 of 2 maar om meerdere. Ik ken mensen die met elk paard wat ze gekocht hebben wat hadden en om me heen zie ik dat meer.
Heeft wellicht meer met onkunde van tegenwoordig te maken dan dat de paarden niet goed zijn.
Enneh als een paard echt niet goed is om wat voor reden dan ook en dan bedoel ik qua beenwerk, karakter etc. dus echt mankementen vertoont welke dus in het normale economisch gebruik onaanvaardbaar zijn dan (hoop nu niet dat ik op alle tere zieltjes ga trappen) gaat deze weg voor de slacht....... hier bij een slager in de beurt en dat doen we dan zelf (gelukkig nog maar 1x voorgekomen maar toch!)
Dat is in onze ogen humaner dan dat deze verhandelt wordt van adres naar adres de komende 3 jaar en uiteindelijk dan nog op transport richting Italië gaat en het verlies dat nemen we op de koop toe, dat is dan niet anders....

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 14:07

haan schreef:
Ik wil de keuringskosten betalen als het paard goed door de keuring heen komt en bij afkeuring moeten de kosten voor de eigenaar zijn. Het is toch van de zotte dat ik ga investeren in een paard wat niet van mij is.
helemaal mee eens!! Logisch toch ?! :j

Citaat:
Resultaat : 1e paard klin. afgekeurd, 2e paard enorme franse stand, 3e paard platvoet, 4e paard bokkepoot en zo kan ik even doorgaan.
Snap je dan ook als verkoper dat een koper wat meer zekerheid wil hebben over een paard dat ie niet kent?

Om een franse stand, platvoet of bokvoet te beoordelen ,heb je toch geen DA nodig ?! :?

Wij hebben afgelopen voorjaar na een lange zoektocht eindelijk een 4 jarig ruin gekocht.

Er is wel heel wat aan vooraf gegaan ..
Eerst eentje die klinisch niet goed was (ik had zelf van tevoren al mijn twijfels)
En daarna zijn we naar een paard van een Bokker wezen kijken ,waar we echt heel enthousiast over waren .
Hij was 6 weken daarvoor al röntgenologisch ggk. Ik had besloten om eerst mijn eigen DA de fotos te laten beoordelen ,en wat denk je ? 2 fotos waren zo slecht gemaakt dat ze niet te beoordelen waren en op een andere was te zien het paard (beginnende?) spat had !
Zo zie je maar weer.... je moet nooit klakkeloos vertrouwen op een al gemaakte (röntgenoligische) keuring! :n

Sizzle schreef:
Als je dan ook nog eens bedenkt dat een kleine afwijking in de hoek van de foto bepaalde gebreken onzichtbaar maakt......
Ik moest ook 2 prok foto's opnieuw laten maken omdat de richting een paar mm uit gewenste richting is.

Dat blijkt dus dan maar weer ...

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 14:29

amaze schreef:
haan schreef:
Ik wil de keuringskosten betalen als het paard goed door de keuring heen komt en bij afkeuring moeten de kosten voor de eigenaar zijn. Het is toch van de zotte dat ik ga investeren in een paard wat niet van mij is.
helemaal mee eens!! Logisch toch ?! :j

Het is wel gebruikelijk, maar het paard is nog van hem, dus als hij niet wil betalen voor een keuring hoeft hij dat niet te doen. De verkoper beperkt hiermee wel zijn koperspubliek.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 14:41

Kendra schreef:
[Het is wel gebruikelijk, maar het paard is nog van hem, dus als hij niet wil betalen voor een keuring hoeft hij dat niet te doen. De verkoper beperkt hiermee wel zijn koperspubliek.

Idd ; zo vroeg ik tijdens mijn zoektocht altijd bij voorbaat naar de ''keuringsvoorwaarden'' ;bevielen ze mij niet ,dan ging ik gewoon niet kijken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 15:48

Het is hetzelfde trucje als verkopers die tegen kleine blonde meisjes zeggen, tja als je hem nu niet koopt gaat hij naar de slacht.
Met de rontgen op kopers kosten is hetzelfde spelletje en dan maar hopen dat de koper verliefd genoeg is.
Kennis van mij geeft rustig een paard met een bemerking 3 maanden "op proef" mee.
Zijn beredenering: 95% van de vrouwelijke kopers kan het niet opbrengen na 3 maanden een paard terug te brengen al staat hij katsverrot in zijn stal. En om mij heen zie ik inderdaad dat dit klopt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 20:30

Sizzle schreef:
Het is hetzelfde trucje als verkopers die tegen kleine blonde meisjes zeggen, tja als je hem nu niet koopt gaat hij naar de slacht.
Met de rontgen op kopers kosten is hetzelfde spelletje en dan maar hopen dat de koper verliefd genoeg is.
Kennis van mij geeft rustig een paard met een bemerking 3 maanden "op proef" mee.
Zijn beredenering: 95% van de vrouwelijke kopers kan het niet opbrengen na 3 maanden een paard terug te brengen al staat hij katsverrot in zijn stal. En om mij heen zie ik inderdaad dat dit klopt.

En wie is er dan gek?

Het is heel simpel: wanneer de koper de verkoper ruimte biedt om niet de gehele waarheid te vertellen, zullen verkopers daar gebruik van maken.
Als ik dan in een ander topic lees hoe foto's bij als (af)goden worden behandeld, dan zie je waar het fout gaat in paardenland; vooral daar waar het mensen-met-paarden betreft.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 16:04

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 12:39

Die www.rontgenservice.nl werkt alleen in Brabant en Limburg. Iemand enig idee of dat soort mobiele diensten ook voor andere delen in het land worden aangeboden?

ponyparadijs

Re: Röntgen keuring, vanaf welk aankoopbedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 12:54

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 13:20

Dank je wel @ponyparadijs!

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 13:28

Ik zou voor een ieder aanraden om ieder paard bij aanschaf op de foto te laten zette. Zelf heb ik het nog nooit laten doen, maar ik heb nog maar 2x een paard aangeschaft beide op hele jonge leefttijd.
Ik heb vorig jaar een jaarling gekocht bij een fokker die heb ik helemaal niet laten keuren. Ze kan nu wel prok worden gekeurd en ik denk dat ik dat van de winter ook ga doen. Mijn andere paard als 2jarige gekocht en toen der tijd ook niet laten keuren, maar die verzorgde ik al vanaf zijn geboorte en de fokker was een kennis van mij ik reed op zijn fok merrie´s.

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 23:33

Ik zou in elke prijsklasse laten röntgenen. Een chipje weg laten halen, een paard dat na 2 maanden niks meer waard is of nog erger na een paar geïnvesteerde jaren is veel duurder. Om nog maar te zwijgen over de emotionele kant van het verhaal. Het is wel een hoop geld, maar ik zou het standaard bij de prijs optellen.

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 16:33

ik ben dan misschien zo'n dom blondje wat mijn paard niet heeft laten keuren..........ik heb het risico genomen. vorig jaar zomer een 3 jarige ruin gekocht die nog helemaal groen was. we waren op zoek naar een simpel recreatiepaardje. we zijn bij een handelsstal geweest met goede referenties en liepen daar toevallig tegen dit beestje aan. de handelaar zei gelijk dat hij met zijn been in het schrikdraad had vastgezeten (2 maanden voor aankoop). hiervan heeft hij littekenweefsel op zijn been. ik heb mijn DA hier na laten kijken en de kans dat hij hier last van zou krijgen is 1%. Stel dat hij er last van krijgt kunnen we hem laten opereren, kosten 1500 euro, maar goed wie zegt dat hij er last van krijgt......had ik hem moeten laten staan om een "schoonheidsfoutje". want zo wordt deze door de DA aangeduid. paard heeft zeer goede papieren en heb er nog geen moment spijt van gehad. we hebben hem beleerd en heeft nog nooit een stap kreupel gelopen. voor die 1% neem ik het risico en het aankoopbedrag was dusdanig dat ik het niet de moete waard vond om alles op foto's te zetten. het leven blijft gokken. voor hetzelfde geldt gebeurt er iets in het land waardoor ik 1 van mijn paarden nooit meer zal kunnen berijden.
daarentegen als ik een duurder paard had aangeschaft zal ik hem wel laten keuren met foto's.

dan nog een voorbeeld: 12 jaar geleden heb ik mijn pony verkocht, werd klinisch afgekeurd. de kopende partij wou haar graag op foto's laten zetten en heb daarmee ingestemd. bleek dat ze (geloof ik) hoefkatrol had. zegt die DA doodleuk ja zij wordt niet goedgekeurd, maar ik hecht meer waarde aan hoe ze altijd gelopen heeft dan aan de foto's. mensen hebben haar uiteindelijk toch nog gekocht. paardje heeft nooit kreupel gelopen.

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 16:51

Als je mij op de foto zet dan beland ik volgens mij gelijk in de WAO! Mijn heup, rug en armen vertonen diverse verwondingen en mankementen door de vele ongelukken die ik heb gehad (ja met paardrijden :D )
Toch werk ik gemiddeld 55 uren per week in mijn eigen bedrijf, rij ik fanatiek paard en wedstrijden en ben nagenoeg nooit ziek, zwak of misselijk.
Dat heeft ook te maken met karakter weet ik, maar toch.
Bij paarden zie ik dat niet anders. Bij een jong paard kan ik mij voorstellen dat je foto's wil laten maken, maar bij een ouder paard die zich al bewezen heeft?
Om risico ook te sluiten? Hoe zit je op het paard? Helemaal beveiligd want stel je voor dat je eraf valt en een been breekt?
Momenteel is het een hype mbt foto's en weet ik veel. De röntgenbusiness draait op volle toeren, net als andere zaken als alternatieve geneeswijzen, rijvormen etc. mbt paarden. Heb af en toe het gevoel dat het gezonde, nuchtere, hollandse boerenverstand niet meer telt en we 'ver-amerikaniseren'
Het hele leven is een risico in je werk, paardrijden, het kopen van een huis, auto, paard, jasje weet ik veel! Daarbij het is een momentopname. We moeten röntgen niet idealiseren maar als middel gebruiken tot, niet als doel.......