Wie gaat er binnenkort voor zijn B-E rijbewijs?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 18:57

Hoe zag (bij degene die het al gehaald hebben) het examen eruit? Wat moest je doen? En hoe perfect moest het allemaal?
Werden er ook nog veel theorie vragen gesteld?

Conny_

Re: Wie gaat er binnenkort voor zijn B-E rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 20:20

Hoe is het met degene gegaan die gister op moesten? Moesten er ook een paar toch?

Debbie: Ik kreeg eerst een paar theorie vragen, niet heel veel hoor.. Ze zei: als jij nou voor het eerst een nieuwe aanhanger wil trekken waar let je dan eerst op.. Nou het gewicht dus en dan vroeg ze hoeveel het voertuig mocht trekken en hoeveel er nu in zat. Maar dat is dus puur afleeswerk! En daarna moest ik met de auto achteruit rijden en voor de aanhanger zetten en dan de aanhanger aankoppelen.. Toen rijden en moest straatje keren en recht achteruit rijden en daarna afkoppelen.. Ik reed gewoon echt te voorzichtig en dat was ook niet goed dus ik moet volgende week weer en dan ga ik niet te voorzichtig proberen te rijden :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 21:07

Debbie schreef:
Hoe zag (bij degene die het al gehaald hebben) het examen eruit? Wat moest je doen? En hoe perfect moest het allemaal?

rondrijden door kleinere straten, bochtje achteruit...... verder heb ik het verdrongen :P
het hoeft niet perfect, als je het maar veilig gaat. Goed anticiperen, kijken wat er komen gaat, veeeeel spiegels kijken en kijken wat je aanhanger doet....

AnoukvW

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 21:10

Ik ga binnenkort beginnen aan C-E mag ik dan ook meepraten? :)

Lotteettol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 21:53

Je krijgt eerst een praatje waarom je het rijbewijs wilt halen.

Daarna de theorievragen: hoe weet je of je auto de trailer/aanhanger kan trekken, wanneer moet je met alleen B en wanneer heb je E nodig. Je krijgt ook de vraag waar kan je de gegevens vinden.
Dan ga je naar buiten, moet je aankoppelen, de examinator staat er dan achter en zegt hoeveel je nog naar achter kan rijden, dan aankoppelen, ga je stuk(je) rijden, moet je straatje keren (hij zegt dan: je bent verkeerd gereden, we moeten die kan op en mag je kiezen of je links of recht wilt keren) en je moet ongeveer 10 meter recht achteruit rijden.
Ik moest door smalle straatje rijden , rotonde Bij elkaar ongeveer een half uur bezig.

Daarna afkoppelen en ga je naar binnen voor napraten en uitslag

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 22:16

VivaLaVida schreef:
Debbie schreef:

rondrijden door kleinere straten, bochtje achteruit...... verder heb ik het verdrongen :P
het hoeft niet perfect, als je het maar veilig gaat. Goed anticiperen, kijken wat er komen gaat, veeeeel spiegels kijken en kijken wat je aanhanger doet....

Parkeren voor een dok of in een vak zit er meestal ook in.
Oh enne, er staat geen paard in de trailer, dus wel gewoon doorrijden; niet van dat zielige gemuts onderweg.

Teet_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 09:46

Ik moest woensdag op, en ik heb het gehaald!! *\o/*
Het examen viel me reuze mee. Ik had een hele aardige vrouwelijke examinator.
We begonnen met een praatje over de papieren, ze ging dingen vragen over informatie van de aanhanger, breedte hoogte kogeldruk allemaal af te lezen uit de kentekens.
Daarna gingen we na buiten. Aanhanger aangekoppeld moest ik vertellen waar ik allemaal op moest letten, dat alles goed vast zat geen beschadigingen etc. Waarom er lichtjes aan de aanhanger zaten aan de voorkant/zijkant waarom er driehoek op de achterkant etc.
Daarna gingen we rijden, na enkele meters stoptest, kijken of de aanhanger goed bevestigd is/remt.
Toen de weg op landwegen/woonwijk. In de woonwijk zei ze ik graag dat je bij die 2de bocht daar keert. Nou bochtje achteruit gedaan(linksom!) ging prima. Daarna weer verder gereden richting een industrieterein toen recht achteruit gereden en weer terug. Hoefde hem niet aftekoppelen alleen te vertellen wat ik als eerste zou doen. Totaal 20 minuten weggeweest denk ik.
Voor de mensen die nog moeten, veeeeeeel succes! +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 10:11

Goedzo teet_91!!

ohja die stoptest....... min instructeur zei: dan moet je even flink op de rem trappen....!
nou mijn examinator zei meteen: niet keihard op de rem trappen hoor dat hoeft niet!! :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 10:14

ikke schreef:
Parkeren voor een dok of in een vak zit er meestal ook in.
Oh enne, er staat geen paard in de trailer, dus wel gewoon doorrijden; niet van dat zielige gemuts onderweg.

ow mijn instructeur en examinator zeiden dat ze dat er tegenwoordig meestal uit laten, het parkeren, omdat je dat bij het cbr bij terugkomst ook al doet!

enne ja niet onder de snelheid rijden :P Ik had wel eerder met een paard in de trailer gereden dus was voor mij even omschakelen met optrekken enzo. maar daar wen je snel genoeg aan!

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 21:08

Ik had vorige week mijn eerste les...Helaas was de auto stuk en heb ik niet meer dan 40 meter gereden.
Nu heb ik volgende week poging 2, hopelijk gaat die beter. :+
Ik vind het wel erg spannend dus ik hoop dat ik binnenkort op eigen terrein een beetje mag oefenen.
Voor de duidelijkheid, ik neem dus losse lessen, en geen dagcursus.
Iedereen die nog moet, veel succes!

Liez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 14:00

Ik ben afgelopen donderdag 1 september in een keer geslaagd voor m'n E rijbewijs *\o/* *\o/*
Heb 8 uurtjes gelest :)

Lotteettol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 15:14

Gefeliciteerd!

Siddieqje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 21:45

Amai, bij jullie lijkt het me makkelijke dan hier.

Wij moeten eerst een superlang stuk tussen 2 lijnen achteruit rijden, daarna terug vooruit en achteruit parkeren in een vak op 30 cm van dok.
Dan afkoppelen, met wagen terug helemaal naar voor, terug achteruit tussen de 2 lijnen, daarna parkeren vlak voor trailer en terug aankoppelen.
Daarna nog een 30 min. op de weg.
Ik moet morgen, hopelijk neit te veel zenuwen zodat ik geen stomme dingen doe.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 09:20

ik ga dus ook voor mn e maar gister kom ik erachter dat je je gewoon kan opgeven voor een examen kosten zijn dan 93 euro!
Ik hoef geen les te hebben denk ik, rijd eigenlijk al jaren met alleen b.Is toch veel goedkoper?
En denk ik, als ik zak, ga ik nog een keer op zou ik 200 euro kwijt zijn, is goedkoper dan zo n daggebeuren van 500 euro.

Of zie ik dit te simpel?

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 09:25

Jeetje..,. 93 euro? Ik heb net mn rekening voor mn examen binnen gekregen 235 euro!! (Inclusief eigen verklaring)

Dan kun je het inderdaad altijd een keer proberen ;)

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 09:31

ja ik zit gewoon te googlen omdat ik dit weekend dus totaal met de verkeerde combinatie op pad geweest was tot mijn grote schrik!!!!oer oerstom want je bent dus gewoon niet verzekerd.

Ik roep al jaren dat ik mijn e moet gaan halen maar er komt maar niks van.
Dus ik zie staan dat je 'gewoon'je examen aan kan vragen via rijschool.Ga vandaag dus maar s bellen.

Je moet overigens met eigen auto en eigen trailer komen.....(wel zo vertrouwd)

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 10:10

M.i. zie je dit te simpel. Ze willen namelijk ook echt een bepaalde rij en kijktechniek zien en als je daar niet aan voldoet slaag je sowieso niet. Ik zou als ik jou was zeker 1 les nemen om uitgelegd te krijgen hoe ze het willen zien, vervolgens kan je zelf oefenen om het je eigen te maken voor je op examen gaat. Het is toch zonde om die € 93,- zo weg te gooien.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 10:22

In 2013 veranderen de regels....dan heb je aan je gewone ( voor 2013 behaalde) B rijbewijs weer genoeg om een trailer te mogen trekken waar je nu nog wel E voor moet hebben. Misschien goed om te weten voor sommigen ;-) . Totaal gewicht moet dan wel onder de 3500 kg blijven.

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 10:49

paars schreef:
In 2013 veranderen de regels....dan heb je aan je gewone ( voor 2013 behaalde) B rijbewijs weer genoeg om een trailer te mogen trekken waar je nu nog wel E voor moet hebben. Misschien goed om te weten voor sommigen ;-) . Totaal gewicht moet dan wel onder de 3500 kg blijven.

En dat vind ik dus zo raar. Het B rijbewijs is zo anders als het E rijbewijs. Zeker als je dieren moet vervoeren vind ik het onverantwoord. :n

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 10:57

Volgens gaat dat ook niet helemaal op, de regels worden soepeler, maar je moet met de totale combi nog steeds onder de... 4250 kg dacht ik, blijven. Dat is dus nog steeds best licht voor een 2-paards combinatie...

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 11:04

van de site van de raivereniging.nl:
Eerst het goede nieuws: voor het gebruik van een aanhangwagen achter een voertuig dat mag worden bestuurd met rijbewijs B, komt de regel te vervallen dat de TMM van de aanhangwagen kleiner moet zijn dan de lege massa van het trekkende voertuig. Met andere woorden: met ingang van 2013 wordt de enige regel voor B dat de combinatie onder de 3.500 kg moet blijven. Kom je boven deze gewichtsgrens, dan komt BE om de hoek kijken.

Hier worden de regels wel aangescherpt: de TMM van zowel de aanhangwagen als het trekkende voertuig wordt beperkt tot 3.500 kg. Dit betekent een stevige stap terug voor categorie BE. Lichtpuntje is hier dat de oude regels van toepassing blijven op rijbewijshouders die vóór de inwerkingtredingdatum hun rijbewijs hebben gehaald. Er ontstaat op deze manier een soort gefaseerde invoering.

Maar hoe staat het nu met B+? Deze categorie staat in de Europese Richtlijn voor die gevallen waarin het combinatiegewicht tussen 3.500 en 4.250 kg valt. Dit zou in theorie een minder zware opleiding dan wel examinering vereisen, waarmee het een soort tussenhalte is voor de stap naar BE.

en een overzicht van de site van Auro-rijinstructie in deze link.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 11:08

Je leert tijdens die lessen voor je E toch ook wel wat 'tips en trucs' waar je in praktijk veel aan hebt.

Ik ben indertijd de eerste keer gezakt. De tweede keer was op 7 januari 2010, het had toen gesneeuwd en het was glad. De examens waren al een paar dagen afgelast en dit was weer de eerste dag dat er examen was. Overal lag nog aangereden sneeuw.
Tijdens het ritje zat de examinator te vertellen dat hij voor mij een examen gewoon B had en dat hij zelf niet zo zat op te letten en zo de kandidaat een nog geheel besneeuwd/be-ijsd weggetje instuurde. Auto slipte en kwam tegen een paaltje. Volgens de examinator niet de schuld van die kandidaat dus hij had haar gewoon laten slagen.
Ik was direct daarna en ik denk dat de schrik bij de examinator er nog een beetje in zat :)) . We hebben een heel gemakkelijk rondje gereden, zijn alleen op grote wegen gebleven en ik moest een klein stukje achteruit om zo voor een garagedeur uit te komen. Ik ben gewoon geslaagd :))

Liez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 11:36

Debbie schreef:
Jeetje..,. 93 euro? Ik heb net mn rekening voor mn examen binnen gekregen 235 euro!! (Inclusief eigen verklaring)

Dan kun je het inderdaad altijd een keer proberen ;)

Alleen het examen?

Ik heb gister 265 euri voor m'n examen betaald... in totaal 565 euri kwijt voor alles }:0
Maar goed, ik hem 'm!

Liez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 11:36

Erpel schreef:
En dat vind ik dus zo raar. Het B rijbewijs is zo anders als het E rijbewijs. Zeker als je dieren moet vervoeren vind ik het onverantwoord. :n

Poeh helemaal mee eens. Ik zou het niet eens zomaar durven.. als je dus nog nooit met aanhanger/trailer heb gereden om inneens uit t niks te gaan rijden.. je weet misschien niet eens hoe je aan moet koppelen :#

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 11:39

Ik heb 'm afgelopen vrijdag gehaald *\o/*
In een keer gelukkig. Ik was voor de lessen (had wat meer nodig dan alleen een dagcursus omdat ik totaal geen ervaring had) + examen en slagingsgarantie bijna 800 euro kwijt.
Een heel bedrag, maar ik ben blij dat ik het heb gedaan :) Succes voor de gene die nog opgaan! +:)+