Hoeveel vragen aan bijrijder?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 15:17

Ffortuna schreef:
Ik vind dat teveel eigenaren denken dat bijrijders op hun knieën mogen liggen om op Hun Geweldige Paard te mogen rijden. ;)

Die zullen er vast ook wel zijn, maar zonder deze mensen hadden veel meiden niets te rijden gehad. Want ergens anders moet ook gewoon betaald worden als je wat wilt gebruiken. Auto huren, paard huren, ik zie daar niet veel verschil in.

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 15:19

Mabotje schreef:
Ik heb 2 paarden en heb een bijrijdster voor de ene. Ze heeft dan ook volledig gebruik over dat paard en betaalt € 100,-. Het paard heeft eigen materiaal (zadel, hoofdstel, poetsspullen, etc). Ik denk niet dat je ergens voor € 100,- per maand een paard voor jezelf kunt hebben, dus ik vindt dat een redelijk bedrag. Maar als je een bijrijdster voor je eigen paard wilt en je vindt een goede, dan mag je blij zijn en vindt ik niet dat je er iets voor kunt vragen.

Ik hoef niks te betalen, enkel 2 stallen te mesten zo nu en dan, en toch heb ik 2 paarden helemaal tot mijn beschikking. Elke dag, der is geen dag dat t niet zo is.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 15:19

Betalen of niet, zijn al veel discussies over op bokt :D
Zelf vind ik dat het heel erg afhangt van WAAROM je als eigenaar je paard verleasd.

Is het omdat je zelf geen tijd hebt, geen zin, kortom: omdat je iemand NODIG hebt:
dan zou ik er als eigenaar geen geld voor vragen. Immers; er wordt je een dienst bewezen.
En tuurlijk ben je als eigenaar veel geld kwijt voor je paard. Maar jij hebt iemand nodig, waarom zou die bijrijder dan moeten bijdragen?

By the way: Ik vind een bedrag vragen geen garantie voor een goede bijrijder.
Stel dan liever een contract op (je kunt trouwens ook een contract sluiten zonder een bedrag te vragen :D )
Of stel eisen aan leeftijd, gewicht, lengte, niveau, weetikveelwat.

Het is een ander verhaal omdat je als eigenaar wat WILT bijverdienen, of het leuk vindt om een bijrijder te hebben.
Kortom; je hebt dus niemand nodig, maar je BIEDT je paard aan. Dan is er wel alle reden om een bijdrage te vragen.
Bijvoorbeeld een manegepaard dat naast de lessen ook verleasd wordt (zoals m'n eigen knolletje).

Ik betaal voor 3x rijden in de week 85,- per maand. Plus ik moet 2x per week mesten.
Dan ben ik wel de enige bijrijder, maar het paard wordt wel in de andere lessen door anderen gereden.
Met mijn eigen lessen en wedstrijden kan ik aanspraak op 'm maken.

Sita_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 15:20

Ik mag mijn mening geven neem ik aan stellaard? ;) Dan hoeft dat antwoord niet zo raar uit de hoek te komen..

Ik zie het als een dienst met wederdienst..
Als ik op mijn beurt spreek over mijn bijrijdsters, ik heb ze niet omdat ik te weinig tijd heb. Maar ik heb ze omdat ik het een ander ook gun om lekker te kunnen rondrijden en omtutten met een verzorgpaard. Mijn meiden zijn hardstikke gelukkig en zo heb ik, ondanks dat ik toch tijd genoeg heb voor de paarden, ook weer wat extra vrije tijd zodat ik ook eens andere dingen kan doen..

Ik heb hier een meisje rondlopen die 180 euro pm moest betalen voor haar bijrijdpaard, excl. lessen... Dat is gewoon absurd, dat vraag je niet aan een meisje van 15/16 jaar..

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 15:21

Tallie1979 schreef:
Appie, wat zijn de faciliteiten en het niveau waarop je paard loopt? Hoeveel dagen? Wat mag een bijrijder wel en wat niet? Dan kan ik nml pas aangeven wat ik er voor over zou hebben :)

Ze staat aan huis met een goede (verlichte) buitenbak en mooie ruiterroutes langs de deur. Het paard kan ongeveer M1 oefeningen lopen, springen kan ze erg goed en doet ze ook graag alleen doe ik het zelden.

Ik zou dan op zoekgaan naar iemand die plezier beleefd aan mooie buitenritten (net als het paard :+ ) en wil trainen in de bak.
De bijrijder mag rijden op afgesproken dagen en het natuurlijk het paard poetsen/wassen enzo, ik heb een beetje het gevoel dat mensen denken dat ik het paard schoon en gezadeld aan de bijrijder over zou geven en dat zij haar dan rijdt en daarna weer naar huis kan...

Ik weet niet wat voor ruiter jij bent? Want als je liever alleen dressuurmatig in een bak traint heb ik er weinig aan om te weten wat jij er voor over hebt. Zo'n ruiter zoek ik namelijk niet.

Maar ik heb inmiddels een bedrag van 25 p.m. in gedachte.

SWP

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 15:30

@Sita Dan heb je een groot hart.
Ik was niet op zoek naar een bijrijdster, maar via via werd mij gevraagd of iemand (vrouwtje met 2 moeilijke kinderen die graag een paar uur voor haar zelf wil) mijn haflinger bij mocht rijden 1 a 2 keer in de week.
Ik vraag hier 30 euro voor, (precies de hoefsmid), ik laat dit jaar mijn vakantie schieten omdat het leven en een eigen paardje duur is, geeft niets, paardje is mijn eigen keuze).
Voel me een beetje bezwaard, maar kies toch voor mij zelf en heb gevraagd om te betalen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 15:34

Rumpleteaser schreef:
By the way: Ik vind een bedrag vragen geen garantie voor een goede bijrijder.

klopt.
Helaas is het niet alléén mijn ervaring dat wanneer je geen bedrag vraagt er toch meer slechtere bijrijders reageren.
(slechter in de zin van - komt afspraken niet na)
Snap ook niet waarom!

SWP

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 15:35

Mooi symbolisch bedrag TS

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 15:35

Het is toch een kwestie van onderhandelen en iedere situatie is anders.

De mensen die het als "profiteren" zien als iemand gratis je paard bijrijdt, die hebben dus geen nood aan een bijrijder. Dan kan je geld vragen wat je wil, lukt het niet dan maakt het ook niet uit.

Als je echte noodzaak hebt wordt het weer heel anders. Dan laat je een goede bijrijder niet gaan voor 50,- per maand.

PeeltjE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 15:37

Ik 'verzorg' al jaren de paarden voor mijn buurman. De paarden staan aan huis, en ik ben ook de enige die wat met de paarden doet. Ik doe álles, behalve voeren (tenzij het gevraagd wordt natuurlijk). Het gaat om twee merries met veulen en twee jonge hengsten van 2 en 3 jaar. Één hengst en de merries rijd ik voor de koets, en een van de merries ook soms onder het zadel.

Ik mest 3 keer in de week uit (4 stallen), rijd (voor de koets/onder het zadel), binnen/buiten zetten, zorg dat de hoefsmid optijd komt, zorg dat ze optijd geënt worden, dat ze wormenkuur krijgen, poetsen en alle dingen die bij de verzoring horen. Ik ben er dus eigenlijk elke dag wel twee keer, smiddags en s'avonds. Daarnaast heb ik ook mijn eigen pony (minipaardje met veulen) bij hun staan. Ik betaal niks (voer enzo voor mijn eigen pony wel natuurlijk), maar krijg er voor betaald dit allemaal te doen. Wél betaal ik de ijzers zelf, als ik er niet mee rijd, hebben ze die immers ook niet nodig. Ik koop ook regelmatig wel dekjes en spulletjes.. daar ben ik gek op :P :)) Heb mijn eigen tuig. Goed passend zadel, hoofdstel enz. enz. Ik krijg er voor betaald, omdat ik de eigenaren óntzettend veel werk uit handen neem, en ik er ook behoorlijk veel tijd in moet stoppen natuurlijk. Niet heel veel natuurlijk, maar gewoon als blijk van waardering. Ik heb er niet om gevraagd overigens, want ik doe het graag.

Ik vind eigenlijk ook dat je als bijrijder/verzorger de eigenaar werk uit handen neemt, en dat daar niet voor betaald hoeft te worden.. Maar als het om puur en alleen rijden gaat... dan is misschien een kleine maandelijkse bijdrage wel op zijn plaats.. ongeveer 20 of 25 euro in de maand.. :)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 15:37

en nog wat ;) een bijrijdster MOET niks natuurlijk

als jij niet wilt betalen voor mijn paard, dan loop je een deur verder waar misschien iemand blij is dat jij haar paard gratis wil rijden.

diegene die betalen doen dat uit eigen vrije wil!

ik plaatste een adv met daarin alles beschreven ook het bedrag, en daar hebben de dames bij mij op gereageerd
dus niks moeten, ze wilden het zelf anders reageer je niet!

en was er niemand op af gekomen dan was er ook geen probleem geweest

want vaak is het echt niet zoals velen graag denken dat de eigenaar het niet kan betalen
de opm van je paard dan maar verkopen slaat in mijn ogen dan ook nergens op

veel meisjes willen gewoon graag gratis rijden en liefst op een paard met een leuk niveau.

hier in mijn omgeving is een bijdrage heel normaal, en bij jullie misschien niet?

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 15:39

Stellaard, ik ga al een aantal jaar niet op vakantie en zo zijn er meer die dat niet doen.

Ik vraag geen bijdrage aan mijn bijrijders, maar betaal ook niks voor ze. Lessen gebeurt eventueel op eigen kosten bij een instructeur waar ruiter en eigenaar een goed gevoel bij hebben.

Als de bijrijder wedstrijden wil rijden, prima,moet mijn pony daarvoor op ijzers, ook goed alleen ik betaal ze niet. Mijn pony kan niet meer met mij de sport in en mag bij mij oud worden. Ik ga er alleen geen extra geld aan uit geven.

Missy123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 15:44

Ik vindt het persoonlijk belachelijk om geld te vragen aan een verzorger, jij hebt de verantwoording voor een paard genomen en jij kan het paard niet de volledige verzorging bieden. Wees dan blij dat er uberhaubt mensen zijn die jou paard willen verzorgen en bij willen rijden.

Natuurlijk is het wel logisch als je verwacht dat je verzorgster een bepaalde leeftijd heeft of dat ze verplicht les neemt bij de zelfde instructrice als jou, zodat ze het paard leert rijden op de manier hoe jij het doet, en deze les dus zelft betaalt.

Maar dit is mijn mening ;)

amber2202

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 15:46

ik doe een bedrag per dag vragen..
dit omdat ik ze wisselvallig nodig heb..
3.50 per dag.. stro en biks verbruik voor die dag..
daarvoor moeten ze wel hem verzorgen en box uitmesten (in de zomer niks)
en helaas vergt mijn paardje wat meer aandacht voor verzorging ivm zomereczeem..
maar als ik dus 2 weken op vakantie zou gaan en ze doen m 2 weken.. wordt er gewoon elke dag 3,50 berekend en doen ze m maar 1x in de week.. idem..

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 15:47

Missy123 schreef:
Ik vindt het persoonlijk belachelijk om geld te vragen aan een verzorger, jij hebt de verantwoording voor een paard genomen en jij kan het paard niet de volledige verzorging bieden. Wees dan blij dat er uberhaubt mensen zijn die jou paard willen verzorgen en bij willen rijden.

Natuurlijk is het wel logisch als je verwacht dat je verzorgster een bepaalde leeftijd heeft of dat ze verplicht les neemt bij de zelfde instructrice als jou, zodat ze het paard leert rijden op de manier hoe jij het doet, en deze les dus zelft betaalt.

ik zie het ook beetje andersom hoor...als ik een geweldig leuk paard heb ,mag je blij zijn als deze aangeboden word.
en wie zegt er er dat de eigenaar het paard niet de volledige verzorging kan bieden?
dat is weer zo`n gedachte van een meisje wat graag gratis wil rijden.

en deze zin :r
Wees dan blij dat er uberhaubt mensen zijn die jou paard willen verzorgen en bij willen rijden.

sorry hoor maar hier word ik echt niet goed van
zo`n persoon als jij zou dus nooit bij mijn paard in de buurt hoeven komen,wat een rare instelling!!!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 15:48

xxappiexx schreef:
Tallie1979 schreef:
Appie, wat zijn de faciliteiten en het niveau waarop je paard loopt? Hoeveel dagen? Wat mag een bijrijder wel en wat niet? Dan kan ik nml pas aangeven wat ik er voor over zou hebben :)

Ze staat aan huis met een goede (verlichte) buitenbak en mooie ruiterroutes langs de deur. Het paard kan ongeveer M1 oefeningen lopen, springen kan ze erg goed en doet ze ook graag alleen doe ik het zelden.

Ik zou dan op zoekgaan naar iemand die plezier beleefd aan mooie buitenritten (net als het paard :+ ) en wil trainen in de bak.
De bijrijder mag rijden op afgesproken dagen en het natuurlijk het paard poetsen/wassen enzo, ik heb een beetje het gevoel dat mensen denken dat ik het paard schoon en gezadeld aan de bijrijder over zou geven en dat zij haar dan rijdt en daarna weer naar huis kan...

Ik weet niet wat voor ruiter jij bent? Want als je liever alleen dressuurmatig in een bak traint heb ik er weinig aan om te weten wat jij er voor over hebt. Zo'n ruiter zoek ik namelijk niet.

Maar ik heb inmiddels een bedrag van 25 p.m. in gedachte.

Ik ben zelf een ruiter die graag ook buiten rijd, af en toe een sprongetje maakt ( indien mogelijk met paard en in overleg ) en ook bakwerk leuk/belangrijk vind.

Voor datgene wat jij aanbied vind ik 25 euro een heel redelijk bedrag, komt meer in de richting van symbolisch dan wat anders :)

Ik zou voor datgene wat jij aanbied gerust 25 tot 75 euro per maand over hebben :D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 15:50

@Amber
Als jij op vakantie gaat en je bijrijder komt extra (om je te helpen) moet daar wel elke dag voor betalen??
Je zegt zelf dat je paardje extra verzorging en aandacht nodig heeft ivm ZE.

Brainless

Re: Hoeveel vragen aan bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 15:52

@Mirgino
Mijn bijrijdster betaald niets, en hoeft niets te doen (geen stallen mesten ed).
Ik ben blij met (en vooral:) vóór haar.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 15:53

Brainless schreef:
@Amber
Als jij op vakantie gaat en je bijrijder komt extra (om je te helpen) moet daar wel elke dag voor betalen??
Je zegt zelf dat je paardje extra verzorging en aandacht nodig heeft ivm ZE.

Kijk, dat je per dag moet betalen voor een paard is nog tot daar aan toe, maar op het moment dat de eigenaar op vakantie gaat en het dier met een gerust hart wil achterlaten ben ik van mening dat de eigenaar ook wel een beetje water bij de wijn moet doen.

Je hebt namelijk kans dat het dier op deze wijze toch in verzorging te kort komt op het moment dat de bijrijder in dit geval de kosten in 1 maand te gek gaat vinden :)

Missy123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 15:58

mirgino schreef:
Missy123 schreef:

ik zie het ook beetje andersom hoor...als ik een geweldig leuk paard heb ,mag je blij zijn als deze aangeboden word.
en wie zegt er er dat de eigenaar het paard niet de volledige verzorging kan bieden?

Wees dan blij dat er uberhaubt mensen zijn die jou paard willen verzorgen en bij willen rijden.

zo`n persoon als jij zou dus nooit bij mijn paard in de buurt hoeven komen,wat een rare instelling!!!

Haha dacht al dat er zo op mijn bericht gereageerd zou worden, maar heb zo mijn redenen waarom ik er zo over denk. En ik val zeker niet onder het kopje: "meisje wat graag gratis wil rijden".

Met volledige verzorging bedoel ik het niet negatief maar gewoon dat je niet zelf aan de volledige 7 dagen per week verzorging kan voldoen. (Waarom heb je anders een verzorger nodig???) En met deze zin bedoel ik wees dan blij dat andere mensen die dagen willen invullen.

En ik heb verschillende keren meegemaakt dat ik moest betalen om een paard te verzorgen terwijl de eigenaar zelf "bijna" nooit kwam.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 16:01

Missy123 schreef:
mirgino schreef:

Haha dacht al dat er zo op mijn bericht gereageerd zou worden, maar heb zo mijn redenen waarom ik er zo over denk. En ik val zeker niet onder het kopje: "meisje wat graag gratis wil rijden".

Met volledige verzorging bedoel ik het niet negatief maar gewoon dat je niet zelf aan de volledige 7 dagen per week verzorging kan voldoen. En met deze zin bedoel ik wees dan blij dat andere mensen die dagen willen invullen.

En ik heb verschillende keren meegemaakt dat ik moest betalen om een paard te verzorgen terwijl de eigenaar zelf "bijna" nooit kwam.

En als de eigenaar de verzorging zelf wel gewoon kan doen en de bijrijder alleen het paard hoeft te poetsen en mag rijden? Is het dan nog steeds belachelijk?
Dat was namelijk mijn vraag.

SWP

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 16:01

Misschien moeten die andere mensen wel blij zijn dat ze een andere dag of dagen mogen invullen tegen betaling.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 16:02

xxappiexx
Mijn bijrijdster doet niets anders dan rijden.
(oh ja en poetsen en op/af zadelen).

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 16:03

Brainless schreef:
xxappiexx
Mijn bijrijdster doet niets anders dan rijden.
(oh ja en poetsen en op/af zadelen).

Dat weet ik.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 16:03

mirgino schreef:
Missy123 schreef:

Sorry maar de instelling van jou vind ik eerder om te kotsen.
Je mag inderdaad blij wezen als je een goede bijrijdster kan vinden als je niet voldoende tijd hebt!
Kan je geen bijrijder vinden en heb je toch echt op een aantal dagen te weinig tijd voor je paard, wat wil je dan gaan doen?

mirgino schreef:
en nog wat ;) een bijrijdster MOET niks natuurlijk

als jij niet wilt betalen voor mijn paard, dan loop je een deur verder waar misschien iemand blij is dat jij haar paard gratis wil rijden.

diegene die betalen doen dat uit eigen vrije wil!

ik plaatste een adv met daarin alles beschreven ook het bedrag, en daar hebben de dames bij mij op gereageerd
dus niks moeten, ze wilden het zelf anders reageer je niet!

Tja zoals jij het stelt liggen de verzorgpaarden voor het oprapen: en dat is niet het geval.