na 10 u trailerladen paard nog niet in de trailer... Tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 18:38

Nou bij mijn paarden komt ook van ze lang zal ze leven geen geweld.
Dit paard heeft ook al wel veel meegemaakt, wat ook mee kan tellen ;)

Blijkbaar werkte een neutrale boer die haar niet kende+ geen spanning en nergens van opkijkt met zijn zware stem gewoon er goed.
Gelukkig maar :)

En nu kan er op stal geoefend worden door de meiden ;)
Laatst bijgewerkt door Zamero op 11-05-10 18:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Zonnetje81

Re: na 10 u trailerladen paard nog niet in de trailer... Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 18:40

En toen kwam zeker de DA de stoep op gereden??

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 18:42

Incl na 17u tarief? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 18:43

Gewoon jas over het hoofd gooien, meestal stappen ze er dan gelijk in. En das geen geweld :-)

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 19:09

Zonnetje81 schreef:
Ja ik weet wel wat je bedoelt, mijn pony flipte dan juist en ging dan met zijn kop helemaal de lucht in en trekken en steigeren....wat zou jij vinden als ze dat bij jou deden?? Nou ik werd niet mak.... :+

Wie niet horen wil moet voelen...ik zou dit overigens alleen adviseren bij een dominantie die niet bang is. Als je pony gaat trekken en steigeren, laat je niet snel genoeg weer los.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 19:44

Tja en als het misgaat dan leert je paard daar vast wat van :j
Sorry, ik word hier erg sarcastisch van.
Verschil tussen willen en moeten...bij moeten ben ik desnoods voor de agressieve technieken.
Maar verder vind ik wel érg makkelijk geroepen dat hij "helemaal niet bang "is. Hoe weet je dat dan? SOms zie je maar 1 spiertje trillen, of is de buik opgetrokken, neusgaten groot...let iedereen vast en zeker op.
Fight Fly Freeze Faint. Als een paard niet kan vluchten zal het vechten (omhoog komen, trappen enz). Als dat niet lukt verstarren ze (na 10u trailerladen zou ik me daar heel veel bij voor kunnen stellen maar ik was er niet bij ;) ) en daarna vallen ze om. "Hij laat zich gewoon vallen, rotbok :( "
Nee. Een heel erg bang, heel erg onbegrepen paard....

Daarom vind ik al die agressieve technieken voor mensen die WILLEN met hun paard, ipv MOETEN echt heel erg. Arme paarden. :n Het is je eigen onkunde maar dat moet je wel willen zien.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 19:46

Viennanova schreef:
Zonnetje81 schreef:
Ja ik weet wel wat je bedoelt, mijn pony flipte dan juist en ging dan met zijn kop helemaal de lucht in en trekken en steigeren....wat zou jij vinden als ze dat bij jou deden?? Nou ik werd niet mak.... :+

Wie niet horen wil moet voelen...ik zou dit overigens alleen adviseren bij een dominantie die niet bang is. Als je pony gaat trekken en steigeren, laat je niet snel genoeg weer los.

Nah ik hou het wel bij mijn eigen methodes. Dit is bewust pijnigen, mijn methode van touw om zijn lijf is niet lief maar die van jou helemaal niet. Als je ze van voren/op het hoofd pakt vind ik gemener en gaan ze vaak ipv vooruit juist achteruit :+. Een paard wat aan de hand heet is en trekt als je hem ind e wei gaat zetten, DIE zou ik een ketting om doen

_hill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 19:50

Doek over hoofd doet een stalgenoot van mij ook, werkt perfect bij haar.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 19:52

ik zou dat nooit doen :D :D dat vind ik nou echt gevaarlijk :)

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:15

Zonnetje81 schreef:
Nah ik hou het wel bij mijn eigen methodes. Dit is bewust pijnigen, mijn methode van touw om zijn lijf is niet lief maar die van jou helemaal niet. Als je ze van voren/op het hoofd pakt vind ik gemener en gaan ze vaak ipv vooruit juist achteruit :+. Een paard wat aan de hand heet is en trekt als je hem ind e wei gaat zetten, DIE zou ik een ketting om doen

Dat begrijp ik dus niet.

Verder prima hoor, ieder zijn eigen. Ikzelf heb alle methodes geprobeerd. Had een paard wat heel braaf alle kunstjes deed die NH mensen haar wilden laten doen. En dan...bij de trailer...niet te houden. Dit is simpel, en ze weet waar ze aan toe is. Ze stapt er nu zonder stress in een keer op, en wordt elke keer weer de hemel ingeprezen. Maar als ze niet luistert....dan zijn er consequenties. Dat is in een kudde ook zo. En dat doe je met rijden ook.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:38

M_D_H schreef:
daarom...
we kunnen wel lief blijven doen,
maar als het er eentje is die de dikke middelvinger opsteekt,
gaat hij na al die lieve methodes er over een jaar nog niet in!!
zo´n dikke vinger paard moet je overtuigen van je gelijk en dat kan soms heel confronterend zijn en niet alleen maar ´lieve´methodes, hij moet er in dat staat vast, dat is de enige keuze die hij krijgt! Maar dat hoeft niet altijd met grof geweld te gebeuren maar met standvastigheid, consequentie, timing en gevoel en engelengeduld, maar zeker niet lief en afwachtend. Je moet tegenover het paard bewijzen dat je een goede leider bent, be as gentle as you can but as firm as necessary, durf die fase 4 te gebruiken op de juiste momenten!

Cassidy schreef:
Als je 10 uur lang hebt geprobeerd je paard in een trailer te krijgen, is er van tevoren al heel veel misgegaan. Ga grondwerk doen en bouw vanaf de grond vertrouwen en gehoorzaamheid op. En pas daarna kun je met de trailer beginnen.

Zet je paard op een volte voor de trailer, die de klep naar beneden heeft. Laat hem er zijwaarts overlopen, gewoon terwijl je hem op de volte houdt. Hij gaat wennen aan het holle geluid van de klep. Als je dat vaak genoeg gedaan hebt, is het in de trailer sturen uiteindelijk ook geen punt meer.
Hahaha! JIJ hebt het ook begrepen! Gut, hoe zou dat komen....? :D

KiWiKo schreef:
hihi lachen dit :D :D :D
haha, wat ben jij geméén! }:) (je onderschrift is wederom toepasselijk!)

Even serieus nu, ik ben blij dat het inmiddels gelukt is en het bevestigde mijn vermoeden van een twee vingers opstekend paard. Ik hoop wel dat die meiden nu wel even iemand er bijhalen die ze leert hoe met die miep om te gaan want er zal wel meer zijn in hun respect verhouding met het paard waar ze zelf nog geen weet van hebben. Het zijn vaak de kleine dingen die t m doen.....

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:54

ik had ook een licht probleem met mijn paard. hij was moeilijk te laden, niet willen, hakken in de grond en dan alleen met de longeerlijn erachter wou die erop.
ik zelf wou dit anders zodat hij de trailer als goed en niet stressvol ervaart.
1e keer lekker bij de trailer bezig geweest. hem geprobeerd te laden, maar goed meneer bleef stokstijf staan. met heeeeeeel veel geduld gewacht, gezeten in de trailer, tegen hem praten. bij elke stap in mijn richting tegen hem gezegd dat hij braaf was en bij een stap terug gezegd: fout. eerste keer heeft het 1,5 uur geduurd, maar uiteindelijk na het lange wachten liep hij er zo in.
een dag later weer de trailer gepakt. wachten, praten met stem zeggen braaf en fout, dit keer duurde het een kwartier.
de keren daarna liep hij zo mee. en zlefs af toe hoef ik hem maar voor de trailer te zetten en zeg "toe maar" en dan loopt hij er zelf op.

zorg als je dit oefent dat je zelf heel veel tijd neemt en op geen enkele manier druk uitoefent. hij moet de trailer als plezierig en rust ervaren.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:57

_hill_ schreef:
Doek over hoofd doet een stalgenoot van mij ook, werkt perfect bij haar.

Snap werkelijk niet dat sommige mensen uberhaubt hierover denken of overwegen...

Heb het éen maal gezien dat iemand dit deed, paard voelde de klep, ging over de rooie, trok zich los in paniek, rende in galop over het terrein met jas over zijn hoofd, liep in volle galop tegen de stal,...einde oefening....

Lijn om zijn buik, tussen de voorbenen en om de voorstang heeft ook mijn voorkeur...heb zo al meerdere paarden de trailer in gekregen gaat perfect!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 20:59

precies Judith....... ik kan echt wel onorthodox te werk gaan als het moet........ maar ik zal nooit, nooit een paard blinddoeken........ NOOIT

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 21:02

precies...ik waag me er ook ECHT niet aan...zeker als je er één zijn nek heb zien breken denk je wel twee keer na.. ;)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 21:36

Hm judith, nu je dat zo zegt indd!!!

FlickaFierro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 21:41

Lijn om de buik ! Mijn paard hebben ze afgelopen jaar ook eens zo geladen , ging best goed .
Ze ging eerder altijd goed de trailer in aanlopen , stoppen , kijken en doorlopen , maar de laatste 3 x ging het steeds moeilijker , en nu ben ik aan het oefenen , met Clicker training . De 2 voor-laatste keren had ze ook een andere chauffeur en denk dat ze die niet als prettig heeft ervaren ...

Mijn vorige merrie had ik ook altijd aan de hengsten-ketting om te laden , 1 x heb ik druk moeten zetten , AUW dacht merrie en de keren daarna liep ze al bij t horen van de ketting door de halsterringen zo mee de traler op .

Maar wat voor de ene werkt is voor de ander funest ..

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 21:42

ik zou het ook nooit doen...
maar als je nou b.v. een handdoek he over zijn hoofd legt,
die wapperd toch gewoon af als zer aan de loop gaan?
(gewoon even een vraag tussendoor hoor, was het niet van plan ;))

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 21:54

M_D_H schreef:
ik zou het ook nooit doen...
maar als je nou b.v. een handdoek he over zijn hoofd legt,
die wapperd toch gewoon af als zer aan de loop gaan?
(gewoon even een vraag tussendoor hoor, was het niet van plan ;))

zelfs dat zou ik niet aandurven... :n
Als een paard een beetje vaart maakt dan blijft ook een handdoek op zijn hoofd geplakt en een stalmuur, sloot of weg is dichterbij dan je denkt. Dan zou die handoek bij de eerste stap al af moeten vallen....nee hoor niet doen..echt niet doen..

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 21:58

was het ook niet van plan hoor ;)
vriendin van mij heeft zso een ongeluk gehad...
we waren samen buiten en er wapperd in eens een stuk zeil zo op het hoofd van haar paard...
heb die van haar nog nooit zo in paniek gezien (niet dat ik veel heb meegkregen, kon nog net achterom kijken, toen moest ik me vastklemmen om niet zelf een ongeluk te krijgen).
heb sindsdien wel atlijd geoefend moet handoeken enz om zijn hoofd heen...
maar om het nou daadwerkelijk te gebruiken???

alleen als er ergens brand is vind ik dat een overweging :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 21:58

De brul van die boer op een bandje op nemen en een luidspreker ophangen aan de zijkant van de trailer.

Merrie rent er in.... :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:02

als die boer wat commercieel was ingesteld had die goed geld kunnen verdienen :) :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:04

Misschien staat hij ondertussen wel op Youtube... :+

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:04

Een paard van iemand die ik ken gaat er alleen in met een hengstenketting op 'r tandvlees. Is niet fijn natuurlijk, maar een paard dat zn benen breekt omdat ie steeds de trailer scheef afspringt is ook niks...

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:05

Oh en ook een grappig verhaal, we hebben er ook een, die niet erin gaat met longeerlijnen/iets over z'n hoofd/bezem erachter/zweep erop. Nee meneer de sukkel gaat alleen de trailer in voor een appeltje :')