M_D_H schreef:daarom...
we kunnen wel lief blijven doen,
maar als het er eentje is die de dikke middelvinger opsteekt,
gaat hij na al die lieve methodes er over een jaar nog niet in!!
zo´n dikke vinger paard moet je overtuigen van je gelijk en dat kan soms heel confronterend zijn en niet alleen maar ´lieve´methodes, hij moet er in dat staat vast, dat is de enige keuze die hij krijgt! Maar dat hoeft niet altijd met grof geweld te gebeuren maar met standvastigheid, consequentie, timing en gevoel en engelengeduld, maar zeker niet lief en afwachtend. Je moet tegenover het paard bewijzen dat je een goede leider bent, be as gentle as you can but as firm as necessary, durf die fase 4 te gebruiken op de juiste momenten!
Cassidy schreef:Als je 10 uur lang hebt geprobeerd je paard in een trailer te krijgen, is er van tevoren al heel veel misgegaan. Ga grondwerk doen en bouw vanaf de grond vertrouwen en gehoorzaamheid op. En pas daarna kun je met de trailer beginnen.
Zet je paard op een volte voor de trailer, die de klep naar beneden heeft. Laat hem er zijwaarts overlopen, gewoon terwijl je hem op de volte houdt. Hij gaat wennen aan het holle geluid van de klep. Als je dat vaak genoeg gedaan hebt, is het in de trailer sturen uiteindelijk ook geen punt meer.
Hahaha! JIJ hebt het ook begrepen! Gut, hoe zou dat komen....?
KiWiKo schreef:
haha, wat ben jij geméén!
(je onderschrift is wederom toepasselijk!)
Even serieus nu, ik ben blij dat het inmiddels gelukt is en het bevestigde mijn vermoeden van een twee vingers opstekend paard. Ik hoop wel dat die meiden nu wel even iemand er bijhalen die ze leert hoe met die miep om te gaan want er zal wel meer zijn in hun respect verhouding met het paard waar ze zelf nog geen weet van hebben. Het zijn vaak de kleine dingen die t m doen.....