Het loopt de spuigaten uit die dierenartskosten!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gaapje

Re: Het loopt de spuigaten uit die dierenartskosten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 16:14

pfff wat een bedrag , hier was laatst een koliekje op de vrijdag morgen iets van 80 euro .

Zouden ze het dubbele rekenen in het weekend , kom ik nooit uit op 350 euro

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 16:54

:D :D :D Was een tikkie overdreven! :D :D :D
Maar 77 voorrijkosten, zeg 35 euro consult, 35 euro darmverslapper, en 35 euro pijnstillers.....
Moet hij niet ook hoeven opvoelen dan kost het nog iets meer denk ik......kom ik toch al uit op dik 180 euro!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 16:59

Mijn paard heeft ook weleens een krampkoliekje. Normaal gesproken 1 x per jaar. DAbezoek kost meestal een minuut of 3. Even luisteren, slijmvliezen bekijken, 1 of 2 spuiten erin en wegwezen. En dat gebeurde vorige week 2 x.
Nou dan weet ik het wel weer...
Dit is de schade van 1 zo'n koliekje:
visite weekend/avond 52,50
klinisch onderzoek 13,15
buscopan 11,53
inspuiten van de buscopan 7,18
bedozane 7,99
inspuiten van de bedozane 6,60
BTW 19% 18,80
totaal 117,75

(soms denk ik ook weleens, zal ik gewoon even 10 minuutjes stappen voor ik bel?)

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 17:04

Mensen wat een bedragen
Ik had geen visite kosten , hij dacht ook ik woon hier bijna haha.
Had wel koliek onder zoek van 35 euro , en de spuiten dan die ze kreeg .
Dus ben ik met die 80 euro goedkoop uit al sik het zo lees hier

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 17:05

l

beantsje schreef:
(soms denk ik ook weleens, zal ik gewoon even 10 minuutjes stappen voor ik bel?)

Kijk en dat bedoel ik precies!!
Dat sluipt er hier steeds meer in!

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 17:15

Ik schrok me gisteren ook wezeloos.
Rekening van € 220,04

Paar weken geleden de VA gebeld voor een waas over het oog van m'n paard.
Niet met spoed, heb een afspraak gemaakt voor een dag later.
Daarbij ook de paarden van de buren laten enten.
Maar toen ik naar de specificatie keek kon ik het heel goed begrijpen en viel het eigenlijk nog wel mee.

Consult € 21,-
kl onderz prd oog € 15,-
Oculsan € 10,-
infl tet inj 2* € 30,-
Abonnement post € 110,-
BTW € 34,04

50% van de voorrijkosten kan ik dus al doorberekenen evenals de entingen.
Blijft er nog € 35,- excl over voor het oog, valt mij reuze mee.
Het abonnement is voor mijn pony wat bestaat uit drachtbegeleiding voor het hele seizoen.
Ze is inmiddels al zeker 4x gescand en wordt over 10 dagen weer gescand.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 17:19

Maar wat is dan het verschil tussen een consult en een onderzoek??? Onderzoek 15 euro en consult 21????

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 17:19

Wat een geld! Voorrijkosten zijn rond de 30 bij ons!

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 17:21

consult is volgens mij het naar je toe komen alleen , dus voorrijkosten.

Onderzoek is aan het paard natuurlijk .
Hier zijn de voorrijkosten iets van 25 euro

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 17:28

Mijn paard had zich aangetikt bij zijn hoefbal. Dierenarts kwam, snijdt het stukje hoef rond de zwelling weg en klaar is kees.

Thuis de rekening van het "bekappen" ( 1 hoef, een klein stukje weg gesneden, was echt 10 tellen werk) 35 euro!! Daar doet een hoefsmid alle 4 de hoeven voor! Absurd.. Uiteraard kwamen de voorrijkosten en pijnstillers daar nog bovenop.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 17:31

aerdenhout1 schreef:
Maar wat is dan het verschil tussen een consult en een onderzoek??? Onderzoek 15 euro en consult 21????

Consult bedoelen ze voorrijkosten mee.
Onderzoek, is dat ie er even naar ''kijkt''

Ben wel blij dat de veterinaire begeleiding 1 bedrag is.
Vorige keer dat ik m'n pony drachtig wou hebben heeft alleen het scannen me €250,- gekost.
En iedere keer werden er toen ook € 14,- voorrijkosten berekend in de tijd dat ze bij de hengstenhouder stond.

Scannen kost iets van 25,- per keer

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 17:32

Nessah schreef:
Uiteraard kwamen de voorrijkosten en pijnstillers daar nog bovenop.

Metacam?
Dat is zo absurd duur!
Ik overweeg om een volgende keer gewoon de ''koeien'' versie te gebruiken.
Is precies hetzelfde spul.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 17:34

Ik vond het vooral stom dat het weg snijden van een klein stukje hoef 35 euro kostte! Inderdaad Metacam, is heel duur.. Maar ja, je moet wat..

Gelukkig is mijn paard wel verzekerd :)

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 17:37

vorige keer kostte metacam me €55,- was maar voor een paar dagen.
Zolang ik geen hele gekke dingen meemaak, mag ik m'n handen dichtknijpen.

Ik heb ze bewust niet verzekerd.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 17:39

Pfff, ik schrik echt van de bedragen die hier genoemd worden. Paar maanden geleden had mijn jaarling koliek. Dierenarts gekomen op zondagmiddag, zondagavond en zondagnacht, toen doorgestuurd naar de kliniek.
Rekening van de dierenarts was 110 euro inclusief injecties en een neussonde met paraffinespoeling

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 17:39

Ik wel, ook voor de dood vooral.. Anders raak ik wel heel veel kwijt mocht ze nu ineens wat krijgen..

* klopt héél snel af*

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 17:40

Ben blij dat ik nog metacam in de koelkast heb staan ;)
Ponys zijn net geent, voorrijkosten zijn nog meer als 2 entingen zelf.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 17:41

77 euro voorrijkosten :oo !?
Wij betalen 26 euro, en dan vaak nog gedeeld ook met andere paardenmensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 17:47

Jeetje...wát een bedragen hier en daar... :oo

Mijn merrie is (was... klopt heel hard af nu!) zeer koliekgevoelig. Bij bepaalde weertypen steekt gaskoliek de kop op. 4 jaar geleden wilde de DA me zelf leren spuiten...t liep de spuigaten uit...altijd avondtarief ik was zo 160 euro per bezoek kwijt, dat 4x in 1 maand tikt erg aan. Daarna viel t gelukkig mee, dus niet zelf IV leren spuiten. En ik ben daarna idd ook eerst zelf gaan stappen, maximaal een half uur als ik dan geen verbetering zag, belde ik, bij verslechtering hing ik uiteraard direct aan de telefoon. Mijn ervaring met mijn merrie was dat het wandelen haar ook echt goed deed.
Op de daarop volgende stal, zo'n 3 jaar geleden stak het de kop weer op. Toen kwam de DA na 2 bezoeken met een orale spuit die ik in geval van gaskoliek kon geven. Werkte die na een half uur nog niet, dan moest ik uiteraard bellen. Die spuiten waren 12,50 per stuk en werkten super! Gelukkig heeft mijn merrie nu al 2,5 jaar geen koliek meer gehad, maar ik heb die spuiten standaard liggen. :j

Kon het zeer waarderen dat beide artsen meedachten met mij en mijn portomonnee. :j Maar idd...sommige dingen zijn wel erg duur! ;)
Laatst bijgewerkt door Jessica op 07-05-10 17:48, in het totaal 1 keer bewerkt

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 17:47

gaapje schreef:
consult is volgens mij het naar je toe komen alleen , dus voorrijkosten.

Onderzoek is aan het paard natuurlijk .
Hier zijn de voorrijkosten iets van 25 euro
\

Nou niet dus!!! Laatste afrekening van dierenarts waren toch echt bezoek en consult apart!
Dus nogmaals..wat is nu een consult..is dat dan alleen maar het zien van het paard? Want onderzoek staat ook weer apart vermeld met kosten.
Wil dus zeggen je word gebeld als dierenarts..stapt in de auto rijd naar de stal..50 euro
dan stap je uit de auto en de eigenaar wijst het paard aan...o, is het die?? Weer 30 euro, dan ga je als dierenarts onderzoeken en ook dat kost laten we zeggen 35 euro.
Dan de behandeling zelf, dus b.v inspuiten van injectie, of hechten en verbinden van een wond..extra kosten, dan als laatste het gebruikte verband, medicatie, enz. enz...weer aparte kosten.
Dat laatste , kijk dat snap ik wel, maar dan nog... als ik zie wat een dierenarts aan verband gebruikt..oei dasnietniks!!!!
Hele rollen met watten en elastisch verband gaan er soms omheen, en dat moet dan ook nog of elke of om de dag worden verwisseld!
Tel uit je winst!

__sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 17:53

Ik ben nu eerstejaars student diergeneeskunde. Ik moet zeggen dat ik sommige bedragen ook echt abnormaal hoog vind, maar wij hadden het er laatst op school over hoeveel het kost om een medicijn/vaccin te ontwikkelen en dan nog te laten registeren. Nou daar schrok ik al helemaal van. Dat loopt al heel erg snel in de miljoenenen en het duurt een aantal jaren voor een medicijn ontwikkeld en goedgekeurd is, en dus gebruikt kan/mag worden. Dus ik snap wel dat de medicijnen duur moeten zijn om er winst op te maken, omdat het anders niet meer interessant is om ze te ontwikkelen.
Ik zag langs komen dat mensen hun paard wilden (laten) behandelen met medicijnen voor koeien/andere diersoorten. Nu is het wel zo dat de werkzame stoffen hetzelfde zijn, maar de hulpstoffen (die zorgen dat het medicijn ook werkelijk op zijn plek komt) kunnen wel verschillen. Dus het is belangrijk dat je daar goed mee op past, want het zou zomaar kunnen dat je medicijn dan ineens helemaal niet meer werkt omdat het niet op de plaats van bestemming aankomt.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 18:22

Klopt helemaal; ik heb daarom van mijn DA ooit eens aspirinepoeder ipv metacam gekregen. Werkt net zo goed, scheelt een vermogen maar is eigenlijk 'illegaal' omdat het niet geregistreerd is voor paarden.

Die registratie is ook erg beperkend. Neem bijv. sebacil, dat is niet geregistreerd voor paarden en dus niet meer toegelaten. Was het beste middel tegen mijt. Maar is wel geregistreerd voor schapen en wordt dus ook nog regelmatig door DA verstrekt voor paarden. En laten we wel wezen, wat moet je anders met een paard met schurft dat gek wordt van de jeuk?
Ik vind het wel prima dat er DA zijn die er wat 'creatiever' mee omgaan.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 18:28

Daar zouden er veel meer van moeten zijn, ben ik helemaal met je eens.
Maar zelf ga je ook creatiever worden...in sommige gevallen aspirine zoals je al zei, werk ook heel goed en kost een vermogen minder dan de metacam.
Ik vraag ook altijd om But als het om pijnstilling gaat!
En raar he...ze hebben het nog altijd in voorraad ondanks dat het eigenlijk een verboden medicatie is!
Vele malen goedkoper dan Metacam en werkt misschien nog beter ook!

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 18:48

Metacam is van Boerhinger Ingelheim, en alle producten welke hier vandaan komen kosten een godsvermogen, zo ver ben ik inmiddels al wel.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 19:50

Yell schreef:
JaBa schreef:
Ik betwijfel echt of de DA's zoveel meer verdienen dan anderen. Je moet er rekening mee houden dat ze werkdagen draaien van gemiddeld 15 uren en dat 7 op 7. En bovenop die werkdagen van 15 uur, moeten ze er geregeld 's nachts nog eens uit ook. Dat is dus zeker geen kattepis. Het is een zwaar en uitputtend beroep en slechts weinigen houden het vol tot pensioenleeftijd. Ik heb het hier wel over veeartsen, geen kleine huisdieren dus. Verder hebben ze enorme onkosten. Het materiaal en de medicatie alleen al die ze moeten op voorraad hebben, de benzine, de taksen, de auto! Onze DA moet iedere drie jaar een nieuwe auto kopen voor het werk, hij heeft er net een nieuwe nu, de andere was drie jaar oud en had maar liefst 260 000 km. Dus het is niet dat hij die voor de lol koopt. Verder vind ik niet dat een DA een liefdadigheidsinstelling hoort te zijn. Het is niet omdat hij zogezegd heel graag dieren zou moeten zien en er alles zou voor moeten overhebben om ze te redden, dat hij dan maar minder zou moeten rekenen, om die arme diertjes te kunnen redden. Hij moet er zelf ook van kunnen leven. Dat is nu eenmaal waarom je een beroep uitoefent. Het is gewoon een feit dat de mensen hun portemonnee niet graag openen en er dan maar schande over spreken. Het zijn ook maar mensen, ze moetne hun brood verdienen en voor de uren die ze werken en hetgeen ze opofferen (zoals bv een gezinsleven, moet je maar eens vragen aan de echtgeno(o)t(e) van je DA...) en alle kosten en ongemakken die het beroep met zich meebrengt, mogen ze er van mijn part gerust goed aan verdienen. Is niet meer dan normaal. Ik werk ook niet gratis en voor niets! De meeste DA's creperen gewoon en werken gigantisch onder de prijs. Er zijn er maar een paar die durven vragen waar ze recht op hebben, maar meestal merk je dan ook aan de kwaliteit van de verzorging dat zij er toch met hoofd en schouders bovenuit steken qua degelijkheid van het werk.

Het ligt er denk ik ook aan hoeveel dierenartsen je op je kliniek hebt. Ik geloof namelijk niet jou situatie niet die is van mijn DAen. Zij werken namelijk in wissel diensten. Met name in het weekend is er maar 1 van de 5 beschikbaar.

Ik vind de prijzen wel extreem. Ik heb meerdere keren meegemaakt dat ik met een paard heen ging en dat het 'klinisch onderzoek' binnen 5 min bekeken was. Er dan kwam er nog een spuitje aan de pas kwamen en het advies te gaan stappen. En ik vervolgens wel weer €200,- kon aftikken...

Mijn DA werkt in een praktijk van 5 dierenartsen. In het weekend hebben er drie dienst. Het weekend begint voor hen vanaf 18u zaterdagavond en duurt tot en met 23u zondagavond, waarna ze terug met 5 dienst hebben. Ik ben al geregeld eens mee geweest met mijn DA en ik kan je zeggen, ze hebben met drie dienst, maar in het seizoen (van januari tot en met juli) hebben ze geen seconde vrij. Mijn DA heeft die zaterdagnacht meestal gedaan om 24u snachts en dan mag hij zeker de eerste telefoon alweer om 02u verwachten. in totaal moet hij die nacht meestal een drietal visites doen en de zondag loopt het de hele dag door, waarna het naadloos overloopt in de zondagnacht waar ze weer met vijf zijn. En zelfs als ze met vijf zijn, moeten ze werken tot middernacht en moeten ze er iedere nacht 1 à 2 keer uit. Geen lachertje, kan ik je verzekeren. Ze hebben 1 avond per week vrij, dat is dan van 18u tot en met 8u en hebben 1 weekend in de 5 weken vrij, wat dus van zaterdag avond 18u is, tot de zondagavond 23u. Ik zou het veel mensen wel eens willen zien doen.