Wat nu? 2 vraagjes. Rechten in deze situatie.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:05

yeye schreef:
probleem is dat het te ver is om te wandelen , daar de pony een hengstje is durft hij tijdens het wandelen aan de hand, wel eens in je nek springen :P Met de trailer ga ik hem halen maar dan moet ik die even gaan halen en die mens is niet altijd thuis. Volgens het juridisch loket moet ik gewoon wachten op haar brief, daarna een sms sturen dat ik hem volgende dag kom halen en het beste zou zijn (dat als zij in de brief zet dat ik de pony niet mee krijg) om direct de politie mee te nemen.
Ik moest langs komen zodra ik haar brief ontvangen heb. Als ik mijn pony nu ga halen, kan zij mij aanklagen omdat ik op haar terrein kom.
Ik krijg zo stilletjes het idee dat zij helemaal niet zuiver is zoals ze beweert. We waren wel vriendinnen maar wisten elkaars straatnamen niet ofzo. Ik ging altijd bij haar op bezoek dus weet ze me niet wonen.

yeye schreef:
Bij de post helaas niet zo'n goed nieuws. Brief kan niet terug gevraagd worden (wat ik al wel wist). Nu was de postbode vandaag aan de deur geweest maar er was niemand thuis. Dus nu maar hopen dat ze de brief pas eind deze week heeft. Ik had aan een kennis die op het stadhuis woont in de stad van mijn vriendin, gevraagd om even na te gaan of dat huis wel degelijk van haar is (zij zegt dat ze het huis gekocht heeft). Ik kreeg net een berichtje dat het huis waar zij woont, officieel op een andere naam staat en dat er GEEN bewoners zijn in dat huis.

in het eerste stukje staat dat zij jou aan kan klagen omdat je op haar terrein komt, maar uit het 2e stukje maak ik op dat zij daar officieel niet eens woont?? dan is het toch ook niet haar terrein?

in ieder geval, heel veel succes met het terughalen van je pony

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 10:55

Rintah schreef:
yeye schreef:
probleem is dat het te ver is om te wandelen , daar de pony een hengstje is durft hij tijdens het wandelen aan de hand, wel eens in je nek springen :P Met de trailer ga ik hem halen maar dan moet ik die even gaan halen en die mens is niet altijd thuis. Volgens het juridisch loket moet ik gewoon wachten op haar brief, daarna een sms sturen dat ik hem volgende dag kom halen en het beste zou zijn (dat als zij in de brief zet dat ik de pony niet mee krijg) om direct de politie mee te nemen.
Ik moest langs komen zodra ik haar brief ontvangen heb. Als ik mijn pony nu ga halen, kan zij mij aanklagen omdat ik op haar terrein kom.
Ik krijg zo stilletjes het idee dat zij helemaal niet zuiver is zoals ze beweert. We waren wel vriendinnen maar wisten elkaars straatnamen niet ofzo. Ik ging altijd bij haar op bezoek dus weet ze me niet wonen.

yeye schreef:
Bij de post helaas niet zo'n goed nieuws. Brief kan niet terug gevraagd worden (wat ik al wel wist). Nu was de postbode vandaag aan de deur geweest maar er was niemand thuis. Dus nu maar hopen dat ze de brief pas eind deze week heeft. Ik had aan een kennis die op het stadhuis woont in de stad van mijn vriendin, gevraagd om even na te gaan of dat huis wel degelijk van haar is (zij zegt dat ze het huis gekocht heeft). Ik kreeg net een berichtje dat het huis waar zij woont, officieel op een andere naam staat en dat er GEEN bewoners zijn in dat huis.

in het eerste stukje staat dat zij jou aan kan klagen omdat je op haar terrein komt, maar uit het 2e stukje maak ik op dat zij daar officieel niet eens woont?? dan is het toch ook niet haar terrein?

in ieder geval, heel veel succes met het terughalen van je pony

Ja dat wist ik eerst niet dat ze daar niet officieel woont dus eigenlijk kan ze mij niet aanklagen om op haar erf te komen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 12:06

yeye schreef:
Als hij dan weg is kan je hem aangeven als gestolen en dan kan je hem zo ophalen zonder probleem (als je weet waar hij is natuurlijk).

Is ook al niet waar :n

rosja1

Re: Wat nu? 2 vraagjes. Rechten in deze situatie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 13:00

hey, hoe staat het ervoor? wat een ellende. ik hoop dat je je kleine ventje snel weer vast kan houden

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 13:55

poeh poeh poeh. wat een raar verloop neemt dit verhaal.

1 ding, wat ik wel weet, en nu gebruik ik een voorbeeld, is dat wanneer jou fiets (pony, auto, mobiel, wat dan ook) gestolen is en je vind het terug, dan mag je het niet terug stelen. want dan bij jij de dief, in plaats van de dader die hem in eerste instantie gestolen heeft.

heel merkwaardig verhaal, maar wel waar.
dus terug stelen zou ik niet doen, aangezien de politie hier al van weet. dan geeft ze jou gewoon aan, wegens diefstal.. en ben je verder van huis.

wat wel zo is, is dat het terrein onbewoond is en dus niemand jou kan aanklagen voor huisvredebreuk.. want er woont immers niemand.

lastig dat je nog geen trailer hebt. ik zou hem er wel snel weg halen. bewijzen dat het jou pony is, lijkt me niet zo moeilijk, aangezien jij de papieren hebt.
is dat echter alleen een paspoort wordt het moeilijker, want een paspoort is geen eigendomsverklaring.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 14:01

Paintless schreef:
dus terug stelen zou ik niet doen, aangezien de politie hier al van weet. dan geeft ze jou gewoon aan, wegens diefstal.. en ben je verder van huis..

Nee hoor, die moet eerst bewijzen dat de pony van haar is en aangezien de ts de papieren heeft zal die aangifte zinloos zijn.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 14:02

wat ik niet terug lees in dit verhaal is of je met politie overlegd hebt,en wat zij ervan vinden.
ook snap ik niet dat je dit al zo lang laat lopen,je eerste post was van 8 dagen terug! ik had die pony allang opgehaald al moest ik lopend ik ging,het zal ff lekker worden zeg!
paar vrienden mee en lekker aan de wandel met zijn allen,mooie klus voor aanstaand weekend.

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 14:17

ik vind ook dat dit erg lang gaat duren en je niet eens weet hoe de pony t maakt.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 15:01

Ik dacht altijd dat het zo was dat in zo'n geval de pony wordt toegewezen aan de persoon die ervoor zorgt. En dat een paspoort en papieren geen eigendomsbewijs zijn? Of zit ik er nu naast?
Maar TS, je hebt nog geen brief terug ontvangen van de tegenpartij???

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 15:07

Meid, haal je pony op voordat ze hem ergens anders gaat stallen en jij hem gewoon kwijt bent!!!

Het is JOU pony en niet van haar. HALEN, ZO SNEL MOGELIJK!!!!!!

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 15:13

maar volgens mij heeft ze alleen een paspoort en dat is geen eigendomsbewijs... ook al weet ik niet wat iemand met een paspoort moet als ie geen knol heeft. het lijkt me logischerwijs dat dat dan ook de eigenaar is.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 15:22

Sorry maar ik vind het allemaal maar erg vaag zo,er zal wel wat meer aan de hand zijn waar wij het hele verhaal niet van horen.
Anders was dat dier toch allang waar ie wezen moest ,snap werkelijk niet waarom het zo lang moet duren allemaal,je laat je toch niet afbluffen op deze manier ,tenzij er natuurlijk iets af te bluffen valt.

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 15:59

Ik weet niet hoe het in belgie zit, maar in nederland heeft paspoort of papier niets met eigendom te maken, het gaat toch om wie het beestje onderhoud en het voer betaald ed? Want in dat geval sta je niet zo sterk ts! Hoop dat je Zion snel weer terug hebt!

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 16:08

knollentuin schreef:
Sorry maar ik vind het allemaal maar erg vaag zo,er zal wel wat meer aan de hand zijn waar wij het hele verhaal niet van horen.
Anders was dat dier toch allang waar ie wezen moest ,snap werkelijk niet waarom het zo lang moet duren allemaal,je laat je toch niet afbluffen op deze manier ,tenzij er natuurlijk iets af te bluffen valt.

Ik luister alleen maar naar wat ze mij vertellen natuurlijk. Zoals hierboven vermeld wordt twijfelen ik en ook het juridisch loket of dat het paspoort wel genoeg is om je pony te gaan halen. Dit zijn allemaal vragen die tot nu toe niet duidelijk zijn. Half bokt zegt dat het genoeg is om te bewijzen dat het jou pony is maar de andere helft zegt van niet. Het juridisch loket zegt dat ik moet wachten op een brief van haar, terwijl half bokt zegt dat ik hem nu moet gaan halen. Ik heb nog steeds geen brief gehad dus ga ik haar eens een sms sturen om te vragen waar de brief blijft. Ik was al wel bij de politie geweest en ze zeiden dat ik moest wachten en dan met hun naar de oplichter thuis gaan. Dat huis staat officieel als geen bewoners maar wel een eigenaar (onbekend iemand voor mij) dus is het terrein wel van iemand en is het wel inbreken he?

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 16:10

nouksjens schreef:
Ik weet niet hoe het in belgie zit, maar in nederland heeft paspoort of papier niets met eigendom te maken, het gaat toch om wie het beestje onderhoud en het voer betaald ed? Want in dat geval sta je niet zo sterk ts! Hoop dat je Zion snel weer terug hebt!

Ja dat is dus de vraag waar het bij ons allemaal om draait he.
Is het paspoort genoeg voor hem te gaan halen?

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 16:36

Daarom geeft iedereen jou hier de raad om je pony zsm op te gaan halen. Als je het laat aankomen op politie/justitie, heb je kans dat ze de pony echt aan haar toewijzen, aangezien hij daar al staat en zij hem nu betaald. Dan word je WEL strafbaar als je je pony alsnog gaat halen..

Heb jij een koopcontract van de pony? Van de vorige eigenaren, zeg maar? Dan sta je wel al sterker volgens mij.. En dan kan je altijd nog zeggen dat je je pony daar had staan in bruikleen: haar dochter mag op de pony rijden en in ruil daarvoor onderhouden ze hem. Ik hoop echt voor je dat je snel een oplossing vind.. Veel succes ermee!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 16:43

nouksjens schreef:
Daarom geeft iedereen jou hier de raad om je pony zsm op te gaan halen. Als je het laat aankomen op politie/justitie, heb je kans dat ze de pony echt aan haar toewijzen, aangezien hij daar al staat en zij hem nu betaald. Dan word je WEL strafbaar als je je pony alsnog gaat halen..

idd! Zij staat nu veel sterker. Als je van de "domme speelt" en de pony gaat halen sta je veel sterker, omdat je dan bezitter bent én de papieren in handen hebt.

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 16:45

Dit is heel moeilijk,

Als ik het goed begrijpt zorgt zij al een jaar voor de pony? En betaal jij daar niks aan? Ook geen D.A, Voer, Stalling enz?
Het is een beetje nutteloos om te zeggen, maar hier had je duidelijke afspraken moeten maken en op papier moeten zetten. Ik denk dat je nu niet echt sterk staat.

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 16:48

Als zij daadwerkelijk achter jou rug om alle kosten heeft gemaakt bij de D.A en hoefsmit. Dan denk ik niet dat zij dat op jou schouders kan leggen aangezien je er geen toestemming voor hebt gegeven, en jij er dus eigenlijk los van staat. Maar dit moet je natuurlijk wel kunnen aantonen dan.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 16:49

sja en als de da achter de "oplichtster" staat.. wordt dat heeeel moeilijk

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 16:51

Paintless schreef:
sja en als de da achter de "oplichtster" staat.. wordt dat heeeel moeilijk

Ookal staat de D.A achter de ts, ts staat nu gewoon bijzonder zwak en het wordt steeds erger... :=

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 17:05

Ik ben erg bang dat haar komende brief jou alleen maar in een slechtere situatie plaatst. Ik denk dat ze namelijk stuurt dat de pony nu van haar is, aangezien jij de rekeningen/stalling niet betaal, of iets dergelijks. Ze kan zoveel beweren, en ze staat altijd sterker want ze heeft de pony.

Je zit nu in principe af te wachten op haar brief. Maar jou brief heeft toch geen antwoord nodig? het was toch een mededeling? Jij komt je pony halen. punt.
Dat zou k dan ook zsm gaan doen, wonen er geen bokkers in je buurt die je kunnen helpen? Of met een paar vrienden?

Heb je de politie al gevraagd hoe het precies zit met jou rechten in deze situatie?

Sterkte :(:)

lovelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 17:25

Ts is helemaal niet zwakker aan het worden in deze positie. Het is slim dat ze een aangetekende brief heeft gestuurd! Ts is namelijk nog steeds bezitter van de pony, ze heeft hem niet 'prijsgegeven' aan de vriendin en ze heeft hem ook niet 'weggegeven'. Wat de 'vriendin' nu doet is het dier 'houden',(makkelijker gezegd, als jij een boek leent van de bibliotheek, is de bibliotheek de eigenaar, dus bezitter, van het boek, maar wordt jij de houder van het boek...hetzelfde als je de auto naar de garage brengt) . Kortom, TS is gewoon eigenaar omdat de 'vriendin' hem voor haar houdt namens onmiddelijk houderschap! De vriendin denkt misschien wel dat ze sterker staat maar in werkelijkheid is dit niet het geval...en daarom zegt het juridisch loket ook tegen TS dat ze moet wachten op bericht van haar 'vriendin' voordat ze handelingen gaat treffen.

Zie voorbeeld:

Wim wil graag de voetbal van Kees. Kees wil hem echter niet kwijt, maar Wim mag hem wel lenen. Op het moment dat Wim de bal thuis heeft besluit hij dat hij hem niet meer terug zal geven. En om dat voornemen kracht bij te zetten verkoopt hij bij wijze van truc de bal aan zijn zus. Zijn zus vindt dit prima maar wil de bal in niet in huis hebben en ze spreken af dat Wim de bal feitelijk zal houden.

Is Kees de eigendom van de bal kwijt?

A Ja, er is aan de eisen van 3: 84 BW voldaan.
B Nee, hij heeft de bal uitgeleend en een derde kan dan nooit eigenaar worden.
C Nee, Wim heeft de bal gestolen.
D Nee, dit is een CP levering door een houder en er is geen overdracht tot stand gekomen.
D is het juiste antwoord.

Hier laat ik het bij anders wordt het te ingewikkeld denk ik.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 18:19

Toch moet kees bewijzen dat hij de eigenaar is..als dit voor de rechter komt.
Met deze pony is het nog lastiger aangezien de onderhoudskosten ook van belang zijn.

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 18:27

Maar Lovelietje, TS kan gewoon haar pony gaan revindiceren toch?