Paard kopen dat 2 jaar stilgestaan heeft?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 16:47

Na vier/vijf jaar kan een paard even goed ergens tegen aan botsen. Of een trap hebben gehad van een weidegenoot. Of een flinke uitglijder hebben gemaakt in het land. Door al deze dingen, kan er genoeg stuk zijn aan delen van het skelet. En die zie je aan de buitenkant niet. Dus ook niet met een klinische keuring. Vage kreupelheid merk je vaak pas, als een paard weer aan het werk moet.
Zoals bij dit paard zou ik echt wel foto's laten maken. En meteen ook de pezen van alle vier benen laten scannen.

gamorca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 16:47

Ik heb advies gekregen van iemand die al meer dan 45 jaar in het vak zit. Dus ik vertrouw hem.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 16:48

gamorca schreef:
Ik heb advies gekregen van iemand die al meer dan 45 jaar in het vak zit. Dus ik vertrouw hem.

En wat als het paard weer volop aan het werk is gezet en blijkt dat er oude peesproblemen oid opspelen.
Neemt deze ''kennis'' dan ook de verantwoordelijkheid hiervoor?

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 16:50

En diegene zegt ook vast dat ze vroeger ook geen foto's maakten.
Even denken. Je moest nu toch 1750 betalen voor dit paard? Maar wat als je niet rondom laat keuren. En het paard is na een jaar toch helemaal gaar. Dan zit je met een restwaarde van 300. (kiloprijs levend gewicht) en een verlies van 1450.
Laatst bijgewerkt door sjeik op 02-01-10 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

gamorca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 16:51

sjeik schreef:
En diegene zegt ook vast dat ze vroeger ook geen foto's maakten.

Nee, En verder ga ik er niet over discussiëren . Ik vertrouw hem punt uit.
Laatst bijgewerkt door gamorca op 02-01-10 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 16:52

Kijk. We proberen allemaal er voor te zorgen dat jij geen teleurstelling krijgt. Maar je gaat af, op 1 oude knar, die vindt dat foto's weggegooid geld zijn.
Je bent dertien jaar, laat dit topic even aan je ouders lezen.

gamorca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 16:53

sjeik schreef:
Kijk. We proberen allemaal er voor te zorgen dat jij geen teleurstelling krijgt. Maar je gaat af, op 1 oude knar, die vindt dat foto's weggegooid geld zijn.
Je bent dertien jaar, laat dit topic even aan je ouders lezen.

Mijn ouders waren het er toevallig wel mee eens

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 16:54

Citaat:
Even denken. Je moest nu toch 1750 betalen voor dit paard? Maar wat als je niet rondom laat keuren. En het paard is na een jaar toch helemaal gaar. Dan zit je met een restwaarde van 300. (kiloprijs levend gewicht) en een verlies van 1450.
dat is wel realiteit, met een beetje geluk heb je nog een paard die weg kan voor recreatie. Maar dan de dierenarts kosten nog die erbij komen etc/ Deze dingen worden nl ook niet vergoed tenzij je hem "all risk" verzekerd.

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 16:55

Dat snap ik wel, van je ouders. je schreef al eerder dat die geen verstand hebben van paarden. En die houden liever het geld van een uitgebreide keuring in hun zak.

gamorca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 16:56

Die keuringen zijn hier harstikke duur en verder ga ik het er niet meer over hebben.

gamorca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 16:57

sjeik schreef:
Dat snap ik wel, van je ouders. je schreef al eerder dat die geen verstand hebben van paarden. En die houden liever het geld van een uitgebreide keuring in hun zak.

Dat is dus niet waar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 16:58

Ik zou ook foto's laten maken. Dat heeft namelijk helemaal niets met ziektes te maken. Dat zou je kennis met 45 jaar ervaring ook moeten weten, anders zou het niet dit advies geven.

Schade aan de botten of pezen komt wel degelijk vaak voor (hoeft niet aangeboren te zijn namelijk) en een diagnose stellen hiervoor kan niet aan de buitenkant. Problemen aan de benen is de nummer 1 oorzaak van dat paarden niet meer bereden kunnen worden. Ik snap dan ook niet dat je dit juist zo belangrijke onderdeel overslaat.
Als dit paard goede papieren heeft, dan vind ik de vraagprijs van 1750 euro al verdacht laag en zou ik zeker op rontgenologische foto's van de botten en scans van de pezen afgaan. Want een goede merrie, met goed papier, doe je niet voor 1750 euro weg.

Edit:typo
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-01-10 17:00, in het totaal 3 keer bewerkt

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 16:59

nou TS ik hoop dat je gelijk hebt en dat je niet over een bepaalde tijd een topic op medisch hoeft te openen
of een over een onhandelbaar paard. Ik hoop echt van harte dat je veel plezier van haar gaat hebben.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 17:00

Keuringen zijn inderdaad duur. Maar het risico dat je achteraf teleurgesteld raakt door een al bestaande blessure wordt minimaal. Het is het risico dat je neemt. Kleine aanschafprijs en niet keuren betekent (misschien) hoge ziektekosten en in het ergste geval zelfs afkeuring van het paard. Als je nu iets meer geld spendeert, weet je zeker dat het paard op dit moment niets mankeert!

annastasia

gamorca schreef:
Die keuringen zijn hier harstikke duur en verder ga ik het er niet meer over hebben.

Keuringen zijn vrij prijzig, maar een paard waar je uiteindelijk niets mee kunt of waar regelmatig een VA bij moet komen is nog prijziger.

Hopelijk komt het allemaal goed en heb je de goede gok genomen, maar wat als blijkt dat het paard toch wel iets mankeert? Veel paarden van deze leeftijd hebben bv artrose.

Je onderschrift is trouwens wel heel optimistisch....
Goedgekeurd of niet, woensdag wordt het paard van jou.. (dan is een klinische keuring ook niet nodig)

sjeik

Idd Mindim. Plus dat het paard twee jaar heeft stil gestaan. Daar heb ik de grootste moeite mee. Want wat is de echte reden dat er twee jaar niks mee is gedaan.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 17:01

en ik vind 300 / 400 euro voor een totale foto keuring niet duur. Helemaal niet als je al bespaard op de aanschaf van het dier :).

sjeik

Re: Paard kopen dat 2 jaar stilgestaan heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 17:03

Juist met goedkope paarden moet je niet zuinig zijn op kosten voor röntgenen.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 17:04

klopt, mijn nieuwe paard was qua aanschaf niet eens de helft van mijn vorige. En deze keer wel foto's gemaakt, vorige keer genoeg ellende gehad :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 17:05

Maar waarom adviseert die kennis je juist om geen foto's te maken? Dat van de ziektes is een onzin verhaal, ze kan ook met 7 jaar een trap van een buurpaard hebben gehad of wat al te enthousiast door de wei hebben gehuppeld. Misschien heeft ze een peesklap opgelopen en is dat na 2 jaar kalm doen, hersteld voor het oog. Maar ga je er weer mee rijden, dan kan dat zekers de kop op steken.

Kijk dit hoeft echt niet allemaal aan de hand te zijn, misschien is ze wel helemaal gezond en heb je een eerlijke verkoper.
Maar helaas zijn velen minder eerlijk en dan is het beenwerk iets wat je goed onder de loep moet nemen, het is iets waar niets aan te zien kan zijn, maar ondertussen veel mis mee is. En het is een verkeerde zuinigheid om juist op keuringen daarop te bezuinigen. Keuren op dat gebied, kan teleurstellingen voorkomen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 17:08

Ik zou de investering doen, van die rontgen foto's kan je achteraf hoop verdriet besparen.
Uiteraard kan je paard morgen het draad in rennen, kun je ook niet voorzien,
maar dingen die je wel had kunnen weten?

Ben al lang volwassen, maar voelde me bij de keuring ook net een klein kind,
wiens cadeautje (zelfbetaald nog wel) weer werd afgepakt, toen hij op de foto's niet oke was.
En lopen dat ie kon! Niets aan te zien... Baal er nog van...
Maar ben ook ohhh, zo blij dat ik hem op de foto heb laten zetten.
Moet er niet aan denken dat ie 2 jaar lang mijn vriendje zou zijn en dan ineens aan iets
wat ik had kunnen weten, iets gaat mankeren.

Vaak is het niet eens het geld..
Dus in jouw geval mijpart de 1750 euro aanschaf, die belangrijk is,
maar het verdriet!!! Denk daar maar eens over.

Ga nu iets rottigs zeggen... slikt het weer in, gezien de leeftijd van TS...

gamorca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 17:09

ik kan dat niet zo goed uitleggen alleen het is gewoon besloten dat we het niet doen.

@ Sjolvir: En dat ik 13 ben betekend niet dat je niet mag zeggen wat je wou zeggen...

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 17:11

Gamorca, waarom is dit paard nou in de werkelijkheid twee jaar niet bereden?

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 17:12

even iets heel anders nog, voor een niet bereden paard vind ik haar nog heel erg goed in haar spieren zitten als je haar achterhand kijkt..Die kont is echt enorm, of is dit een oudere foto.

gamorca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 17:13

sjeik schreef:
Gamorca, waarom is dit paard nou in de werkelijkheid twee jaar niet bereden?

De eigenaar kreeg een Hernia haar man had het te druk met de andere paarden toen hebben ze haar laten dekken en is er niet meer op gereden..