ponny aan huis in rijtjes woning mag dat ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Re: ponny aan huis in rijtjes woning mag dat ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 01:03

Nee, want het paard heeft geen behoefte aan sociaal contact met andere paarden.

unicumW

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 01:05

ik heb niet het hele topic gelezen,, wij wonen ook in een rijtjeshuis koopwoning (hoekhuis) en een paar jaar geleden stons mijn pony want paard kon hier niet gewoon bij mij achter in de schuur, elke dag nieuw stro eroverheen en elke zaterdag helemaal uitmesten en meteen wegbrengen,,
we hadden een kilometer verderop een gehuurde wei van de gemeente, stonden meer paarden in weitjes. we hebben nooit klachten gehad van de buren of iemand andere.. zorgen dat je het netjes bijhoud.. we hadde buiten een mini paddockje kon ie als het echt geen weer was voor op de wei toch even lekker buiten staan, maar overdag ging hij meestal hele dagen de wei in.. hier thuis stond hij alleen, nooit probemen mee gehad. :D :D

unicumW

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 01:06

als ik mag kiezen hoe wij vroeger onze pony hielden thuis, helemaal alleen snachts, of die paarden die 24 uur per dag binnen stonden maar WEL andere paarden kunnen zien weet ik zeker dat mijn pony het beter naar zijn zin had

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 01:07

Ik zou er niet aan moeten denken om me paard hele dag in een stalletje te zien zonder vriendjes of wat dan ook.. Hoe kan je daar nou blij van worden en denken dat die het leuk heeft?laat dat beest lekker na buite met vriendjes, en weet zeker dat die snel veel gelukkiger is, en dan zie je pas het verschil :D

sashafierce

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 01:08

unicumW schreef:
ik heb niet het hele topic gelezen,, wij wonen ook in een rijtjeshuis koopwoning (hoekhuis) en een paar jaar geleden stons mijn pony want paard kon hier niet gewoon bij mij achter in de schuur, elke dag nieuw stro eroverheen en elke zaterdag helemaal uitmesten en meteen wegbrengen,,
we hadden een kilometer verderop een gehuurde wei van de gemeente, stonden meer paarden in weitjes. we hebben nooit klachten gehad van de buren of iemand andere.. zorgen dat je het netjes bijhoud.. we hadde buiten een mini paddockje kon ie als het echt geen weer was voor op de wei toch even lekker buiten staan, maar overdag ging hij meestal hele dagen de wei in.. hier thuis stond hij alleen, nooit probemen mee gehad. :D :D

Sorry hoor, maar ik vind het niet normaal als een paard alleen staat. Dat kan gewoon niet.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 01:11

Argh, wat dit betreft is bokt toch zo eentonig.. En nou niet allemaal in de aanval schieten.. :D
Maargoed, ik denk dat de TS zelf het beste weet waar ze mee bezig is, en haar pony beter ken dan wie dan ook op heel bokt!
Als zij haar pony in de achtertuin wil hebben, moet ze dat toch lekker zelf weten?! Ze vraagt alleen of het mag JA of NEE, ze heeft helemaal niet gevraagd wat jullie er van vinden. Ik vind dat meer dan de helft er hier ongelooflijk opvliegt.
Ga eens achter de mensen aan die echt hun dieren 'mishandelen', Er zijn beesten die het veel, maar dan ook véél slechter hebben!! En er een moord voor zouden plegen om bij de TS in de achtertuin te mogen staan. Dieren die geslagen worden, opgesloten in een hok van 1 bij 1, gebruikt worden als lokaas voor vechthonden, dieren die gebruikt worden als speelgoed, mode object, en ga zo maar door!!
Maarja, dat is mijn mening. :)

@TS; Zodra je toestemming van de gemeente hebt, zie ik niet waarom het officieel niet mag. Er zijn al meerdere gevallen bekent.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 01:11

en ik kan niet geloven dat er een paard bestaat die liever alleen op stal staat.. zo dier word toch dood ongelukkig.. als je je paard niet elke dag kan laten renne/grazen of contact met soortgenoten moet je er niet aan beginnen.!

unicumW

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 01:14

viceversa schreef:
unicumW schreef:

Sorry hoor, maar ik vind het niet normaal als een paard alleen staat. Dat kan gewoon niet.

als je goed had gelezen had je gezien dat de pony de hele dag buiten stond met meerdere paarden, s,nachts alleen op stal word ie niet gelukkig van, pff beest was hartstikke gelukkig als ie naar buiten mocht, maar ook als ie lekker naar binnen ging om te eten :+
Laatst bijgewerkt door unicumW op 10-10-09 01:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 01:14

viceversa schreef:
unicumW schreef:

Oké, dus, stel je voor: Jij wil dolgraag een paard, neemt een paard, hebt geen geld voor een 2e paard, wat dan? Einde droom? Manege paarden rijden je hele leven lang?
Goed, stel, je hebt een paard die ab-so-luut niet met andere paarden ken, geloof me, die zijn er wel degeleijk, ik spreek uit ervaring. Wat dan? Een pony erbij zetten uit medelij, omdat de ander dan alleen staat?
Kom zeg, oké ik geef je groot gelijk, een paard is officieel gezien een kudde dier. Maar als we de natuurlijke behoeftes van een paard allemaal na gaan leven, waarom rijden we er dan? Waarom proppen we er een bit in, vlechten hun staart, knotjes in de manen, wedstrijd na wedstrijd, ruiter na ruiter.. Da's toch ook niet "paardwaardig" dan? Want tja, in de natuur gebeurt dat ook niet.... :)

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 01:15

luffwinny schreef:
een paard slaan enzo is mishandeling maar een paard 23 uur in een stal is net zo erg.. (en dat elke winter weer) Ik vind het allebei not done!

Wil jij mij dan even laten zien, waar staat dat het paard van de TS 23 uur per dag binnen staat? :)
Want het gaat hier toch tenslotte om het paard van de TS, ofniet?

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 01:19

Ik vind een paard achter in de tuin niet na buiten gaan.. na buiten gaan is lekker op de wei met soortgenoten !

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 01:21

Mijne staat ook niet op de wei, maar in een paddock.... Ze is dolgelukkig.
Ik bedoel als je echt de basisbehoefte van een paard wil gaan naleven, haal dan de omheining weg, dekens eraf, ijzers eraf, en hop de volle natuur in.. Dat is natuurlijk voor een paard....
In de wei met soortgenoten dan ook niet.. de omheining hoort er niet, de soortgenoten heeft ie niet zelf uitgekozen, en voortplanten kunnen ze zich niet, want dat mag alleen als wij het willen...

sashafierce

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 01:24

Miracle_ schreef:
viceversa schreef:

Oké, dus, stel je voor: Jij wil dolgraag een paard, neemt een paard, hebt geen geld voor een 2e paard, wat dan? Einde droom? Manege paarden rijden je hele leven lang?
Goed, stel, je hebt een paard die ab-so-luut niet met andere paarden ken, geloof me, die zijn er wel degeleijk, ik spreek uit ervaring. Wat dan? Een pony erbij zetten uit medelij, omdat de ander dan alleen staat?
Kom zeg, oké ik geef je groot gelijk, een paard is officieel gezien een kudde dier. Maar als we de natuurlijke behoeftes van een paard allemaal na gaan leven, waarom rijden we er dan? Waarom proppen we er een bit in, vlechten hun staart, knotjes in de manen, wedstrijd na wedstrijd, ruiter na ruiter.. Da's toch ook niet "paardwaardig" dan? Want tja, in de natuur gebeurt dat ook niet.... :)

Het paard van mijn moeder is heel laat geruind, en ook een ontzettend dominant paard. Dus volgens jou hadden we hem dan maar alleen moeten zetten?!Ze staan ook thuis. We hebben gewoon de eerste tijd een draadje tussen hem en ons shetje gezet, en algauw waren ze aan elkaar gewent en ging het een stuk beter.

Als je geen shetje kunt aanschaffen van zo'n 250,- moet je ook geen pony aanschaffen. Dan kun je die ook niet onderhouden.

unicumW

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 01:24

luffwinny schreef:
Ik vind een paard achter in de tuin niet na buiten gaan.. na buiten gaan is lekker op de wei met soortgenoten !

hallo,paard kwam ook buiten op de wei, of heb je het niet tegen mij?

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 01:25

nee tegen TS of lees ik erover heen dat het paard s'winters wel naar buiten komt in de wei?en dan niet voor 2 uurtjes..

unicumW

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 01:26

ok, dan ben ik het met je eens, paard moet overdag buiten kunnen, maar voor de rest zie ik geen problemen, mits hij overdag de wei op gaat ;)

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 01:27

Een paard blijft een kuddedier, ook al gebruiken wij paarden nu anders dat geeft niet het recht om het paard alleen te zetten,geen een paard zal daar gelukkig van worden, en tenslotte is dat het belangrijkst toch?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 01:30

Voor het houden van een paard moeten er wat mij betreft toch een aantal voorwaarden voldaan worden: Ten eerste voldoende buitenruimte (weide of paddock), voor ten minste 12 uur per dag. Ten tweede, maatjes, paardenvriendjes. Liefst meer dan 1, dan is het een stuk minder lastig als je je paard een keertje meeneemt om een stukje te rijden en staat de rest in principe nooit alleen (uitzonderingen daargelaten natuurlijk, het kan altijd eens voorkomen voor een uurtje of zo) en krijg je dus ook geen problemen met de achterblijver dat die de hele buurt bij elkaar gilt. Voldoende vreetwerk, onbeperkt hooi/ kuil en eventueel aangevuld met krachtvoer en fruit/ wortels. Deze eisen kan je in een achtertuin in principe niet aan voldoen, tenzij je tuin van astronomische afmetingen is. Volgorde van bovenstaande zaken is willekeurig.

Heb trouwens ook wel mensen gekend die 2 shets in hun standaardmaat achtertuintje hielden. De schuur was de stal, de tuin de uitloop en dagelijks gingen ze uit wandelen waarbij de ponies het grootste deel van de tijd los liepen en als 14-jarige die ik toen was wilde ik dat ook natuurlijk. Gelukkig is dat er nooit van gekomen! (was trouwens wel in een gemeente waar vrijwel geen ruimte voor paarden was en weidegang al helemaal zeldzaam. De maneges in die gemeente hadden ook niet meer dan een postzegel aan land en pensionstallen waren er toen niet dus als je een paard wilde moest je creatief zijn). Dit was geen situatie die ik een paard zou gunnen en ben ook dolblij dat ze bij ons op stal tenminste 12 uur per dag buiten komen.

Of het kan? Ja dus, het kan. Je kan ook je paard in de woonkamer houden of in een bedrijfspand. Moet je dat willen? NEE!!! NOOIT!!!

Liefde voor je dier is de woonruimte van het dier aanpassen aan diens behoeften, en dierlijke behoeften zijn anders dan menselijke behoeften. Het vermenselijken van een paard is een compleet scheefgaande vergelijking. Een paard is geen mens, een paard is een volledig ander soort dier met hele eigen behoeften en noden. Liefde voor je dier is luisteren naar die behoeften en noden en daarin voorzien, zelfs als dat voor jezelf extra werk oplevert (meer poetswerk, soms een flink stuk moeten lopen om je paard op te halen, meer nadelen kan ik niet bedenken). Ik poets me suf om mijn dame enigszins toonbaar te houden en zelfs maar schoon genoeg te krijgen om er een zadel en hoofdstel op te kunnen leggen, maar dat extra werk word volledig goed gemaakt als ik haar terug breng naar de grote weide waar ze eerst lekker uitgebreid gaat liggen rollen om daarna in galop op zoek te gaan naar haar vriendinnen en daar uitgebreid mee gaat staan kroelen en spelen. Dat ik zie dat zij PAARD is en geniet van het samenzijn met haar paardse maatjes, dingen doet die ze met mij nooit zou kunnen doen omdat ik als mens daar gewoonweg niet op gebouwd ben. Mijn paard vind het leuk om met mij mee te gaan, dingen te doen en lekkers te krijgen. Maar ze vind het ook geweldig om samen met haar paardenvriendinnen lekker paardendingen te doen en dat zou ik haar nooit willen ontnemen! Worden we beide ongelukkig van.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 01:39

Miracle_ schreef:

Als je graag een paard wilt maar geen tweede kan betalen: je zet hem op een pensionstalling (en je hebt ze waar je paard wél gewoon fatsoenlijk naar buiten mag), of je zet hem op een landje wat je met nog wat anderen samen huurt, of je gaat op het paard van een ander bijrijden.

Er zijn opties zat. Je hoeft een paard namelijk niet aan huis te houden. En als je hem perse aan huis wilt houden, maar je hebt geen geld voor een tweede, dan is het idd einde droom. Niet alles is haalbaar voor iedereen, hoe banketstaaf dat ook is, en jouw grote droom zou niet een sociaal isolement voor een ander levend wezen moeten betekenen. Dat is egocentrisch.

Stel dat ik dolgraag een olifant wil hebben, maar er maar eentje kan betalen. En ik heb de ruimte voor een olifant. En ik heb genoeg voer voor de olifant. En ik heb dekens en borstels en een lekker warm stalletje en hij mag iedere dag wandelen. En ik weet heel veel van olifanten, want ik werk al eeuwen bij het circus. Maar hij mag nooit meer een andere olifant zien, want ik heb geen geld en ruimte voor een tweede olifant. Maar ik zet er wel een kip bij-in, zodat hij lekker met de kip kan spelen. Dan zou ik binnen no time alle dieren beschermings organisaties op mijn dak hebben, want ik mishandel de olifant. Waarom? Ik zorg er toch naar mijn beste kunnen voor? Blijkbaar is mijn beste kunnen dan niet goed genoeg.

Waarom zou het met een paard dan anders zijn? Een paard heeft ook soortgenoten nodig, niet alleen liefde en aandacht van een mens. Of van een geit. Of een kip, hamster, kat, lama, nijlpaard, krokodil, regenworm of wat voor beest dan ook.

En ik wil met alle liefde geloven dat er paarden bestaan die geen behoefte hebben aan contact met andere paarden. Dat is misschien wat, 0,01% van alle paarden? En dan durf ik ook nog te beweren dat het door menselijke fouten komt dat ze niet met andere paarden om kunnen gaan. Zoals het paard van de ts, wat nooit in de opfok heeft gestaan en nooit heeft geleerd een paard te zijn. De TS noemt haar menselijk, noemt haar een hond. Wat mensen moeten beseffen is dat een paard nooit menselijk zal worden. Nooit een hond zal worden. Een paard is een paard. Wat je hem ook aanleert, wat voor gedrag hij ook vertoont, het zal nooit wat anders worden dan een paard. Een kuddedier, een loopdier, een dier wat maar 6 uur per etmaal slaapt, verspreid over de dag. Wat altijd aan het eten is. En natuurlijk is het ook niet natuurlijk om erop te rijden etc. Maar dat wil niet zeggen dat je niet kan voldoen aan de natuurlijke behoeftes van je paard.

En ik geloof onmiddelijk dat de dochter van de TS een speciale band heeft met het diertje. Maar ik heb medelijden met een levend wezen wat nooit de kans heeft gekregen zich te ontwikkelen tot wat het had moeten zijn. Een paard.

MiSz_SaNdY

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 02:04

als je zo zeker van je zaak bent dat je paard wegkwijt bij andere paarden (is gewoon niet mogenlijk maarja....)
dan had je allang de gemeente gebeld om te vragen hoe en wat
maar geef je 1 tip doe het niet
vooral als je de dierenbescherming niet op je nek wilt
en met dit soort argumenten win je geen rechtzaak om je pony terug te krijgen geloof me
een paard is gewoon een kuddedier
en heeft gewoon een groot weiland nodig!
en dat je dochter huiswerk ens maakt en je pony troost hara is geen speciale band dit id normaal dat heet vertrouwen maar om daarom je paard een een normaal leven te ontnemen?
vind dit echt not done en als je al 30 jaar rijd en paarden bestudeert enz zou je nu wel eens mogen weten dat een paard een kudde dier is en een vlucht dier en weidegang nodig heeft en alles erop en eraan

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 03:33

Jeetje wat is bokt toch een stelletje zeikers bij mekaar :(:)

Weet iemand inmiddels hoe groot TS haar tuin is? wij wonen namelijk óók in een rijtjes huis en heb mijn pony's ook noodgedwongen een winter in de achtertuin gehad, die 15 x 30 is.. en dat is even groot als een kleine rijbak, dus ik zie het probleem niet? oké het paard staat alleen, dat is zeker niet ideaal maar het paard gaat er niet dood van een paar maand alleen te staan.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 04:51

Ik ben het eens met de mensen die hier zeggen dat het paard naar buiten moet kunnen. En zoals ik het lees heeft de tS een uitloop voor de pony en kiest ze de beste mogelijkheid (op een andere stal minder naar buiten enz.) Soms is het nou eenmaal kiezen tussen twee kwaden en dat ga ik hieronder proberen uit te leggen.

Mensen die hier beginnen over dat pensionstallen wel kunnen sluiten als paarden geen 23 uur per dag op stal mogen staan enz. zeggen dat omdat hun paard daar staat en ze eigenlijk niet toe willen geven dat het eigenlijk niet kan. Bij zulke mensen moeten de ogen nog open gaan. Het is ook wel logisch dat men er nog zo over denkt, zo is er lang over gedacht. Het is nog niet zo lang dat er verandering komt in die gedachtengang en dat gaat niet bij iedereen even snel. Dat veel pensionhouders niet voldoende land hebben is een excuus aanvoeren wat eigenlijk geen excuus is. Het is een gewoon een feit dat paarden beweging nodig hebben, in de natuur bewegen ze tenslotte ook een groot deel van de dag. En samen met soortgenoten. Het paard is en blijft een kuddedier. Maar er zijn gewoon nog onvoldoende andere mogelijkheden dus zullen er voorlopig inderdaad paarden zijn die 's winters op stal staan. Daar kun je dan maar beter het beste uithalen, zoals de TS wil doen door de pony aan huis te zetten. Dat bedoel ik met kiezen tussen twee kwaden, omdat er geen betere optie is.

Ik durf trouwens toe te geven dat ik bij ons op stal de situatie ook niet ideaal vind. De paarden hebben grote stallen, namelijk 4 bij 6 meter. Komen in de zomer vrijwel de hele dag op de wei, in de winter kunnen ze overdag een tijdje in de paddock, maar dan staan ze toch het grootste deel op stal. Op stal hebben ze welliswaar voldoende ruimte, ze kunnen elkaar wel zien, maar er is geen mogelijkheid tot lichamelijk contact. De tussenwanden zijn dicht. Ik denk niet dat dit een slechte situatie is, helemaal niet zelfs. Maar er zijn altijd verbeterpunten en het gaat erom om daarnaar te leren kijken i.p.v. excuses te verzinnen die er voor het paard niet toe doen...
Het is ook heel makkelijk om te roepen dat er veel paarden zijn die het nog slechter hebben, maar dan wuif je weg waar het eigenlijk om gaat. Dan schuif je de 'schuld' bij jezelf weg en sta je niet open voor het probleem. Naar mijn idee staat de TS dit wel, omdat zij op zoek gaat naar wat het beste is dat zij de pony op dat moment kan bieden. En dat is in de winter een stal met uitloop. Dat een paard een kuddedier is weet de TS ook wel, maar ze geeft aan dat het diertje niet met anderen kan. Het is inderdaad heel triest dat het diertje zich zo ontwikkeld heeft, maar terugdraaien kun je dat niet. Soms moet je roeien met de riemen die je hebt. (Waar ik niet mee bedoel dat je je klakkeloos bij iets moet neerleggen!)

Ik denk dat het goed is dat er steeds meer aandacht voor komt en dat er op den duur regels voor komen. De opmerking dat veel pensionstallen dan kunnen sluiten vind ik kortzichtig, maar kan ik wel begrijpen. Wanneer er drastische regels/veranderingen doorgevoerd gaan worden gebeurt dat heus niet van de ene op de andere dag. Dan is er sprake van een overgangstermijn waarin huidige stallen tijd krijgen om aan de nieuwe eisen te gaan voldoen. Het is helemaal niet zo verkeerd dat er steeds meer in het belang van het dier wordt gedacht. Al is het voor veel mensen niet dat gene wat ze willen horen. Omdat het al zo lang op een bepaalde manier gaat. Maar dat wil niet zeggen dat die manier heilig is en ik denk dat het belangrijk is dat steeds meer mensen dat gaan inzien.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 05:14

MDJ schreef:
oké het paard staat alleen, dat is zeker niet ideaal maar het paard gaat er niet dood van een paar maand alleen te staan.

Hij gaat er niet dood aan nee, maar het is wel de vraag of hij er gelukkig van wordt.
Wat ik echter belangrijk vind is dat jij inziet dat de situatie niet ideaal is, maar zoals je aangeeft was je situatie noodgedwongen en kon je niet anders. Als dat op dat moment de beste oplossing is die je kunt vinden en het ook nog eens tijdelijk is, is het in mijn ogen inderdaad niet zo'n probleem. Dat is wat ik bedoelde met kiezen tussen twee kwaden. Maar jij geeft met het vetgedrukte aan wél open staan voor wat jou paard nodig heeft, je sluit je ogen daar niet voor, steekt je kop niet in het zand. En dat is waar het volgens mij om gaat! +:)+

bibo317

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 07:53

Als jij denkt dat je haar genoeg beweging kan geven zodat ze zich niet gaat vervelen, zou ik het doen.
Mits de gemeente het goed vind en je begrijpt dat het ook een heleboel werk is.
Maar er is niets beter dan wakker worden en naar buiten kijken en je paardje zien staan.
En die varkens zullen wel meer stinken dan je paardje.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 08:13

L_ola schreef:
Charica schreef:
Grote achtertuin? :D

Met een rijtjeswoning, weinig kans. ;)

Vriendinnetje, hartje randstad (rook van schiphol), arbeiderswoninkje en prachtige tuin erachter voor 2 ponies stallen en een uitloop. Dus beetje voorbarige conclusie...