wat zouden jullie doen ? Fjord verkopen voor springpaard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 12:45

Ik vind dat je een prachtige Fjord hebt!Ik zou eerst eens kijken hoever je met hem kan komen,je hebt nog tijd,je hoeft nog niet bij de paarden te starten?Ga eens kijken wat je fjord allemaal kan leren.Misschien liggen op je 18e je ambities niet meer in de springsport,er kan nog van alles gebeuren.Misschien wil je hem dan niet meer kwijt,en liggen je ambities bij het recreatief rijden en genieten van je pony.Ik vind het een geweldig beest!

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 12:50

Maar of wij het een geweldig beest vinden doet er toch niet toe?
Vergeet niet dat zij nooit de keuze heeft gehad in wat voor paard ze graag wilde. Dat is al anders als waneer je vol overgave voor het fjordenras kiest.
Fjorden zijn erg leuke dieren, maar ben je iemand die graag in de springsport wil, dan is het niet het eerste ras waarvoor je kiest.Is het dan eerlijk om toch te gaan springen met die fjord zoals je ook met een sportpony zou doen?
De antwoorden als verwend, vind ik juist lijken op jaloerse mensen. De topic starter vind ik juist realistisch en verder kijken, kijken wat voor de pony ook fijn is. UIteraard ook wat fijn is voor haar, want elke tijd in een dier stoppen waar je toch de klik niet mee hebt is ook voor die pony niet eerlijk. Dat voelt hij ook wel.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 13:03

Citaat:
[Ik vind je heel erg verwend overkomen: niet leuk voor je familie en al heelmaal niet terecht voor de fjord. Hij kan er ook niks aan doen dat hij een fjord is.. en ik moet zeggen dat mijn eerste gedachte is ben blij met wat je hebt!!!! Je bent pas 15 en je hebt nu al een eigen pony. Veel meiden kunnen daar alleen maar van dromen!

Ben benieuwd waarop je hebt gebaseerd dat TS verwend is! Omdat ze van haar moeder een (ontzettend moeilijke) keuze moet maken omdat ze geen twee paarden mag houden? Nou dat komt idd ONTZETTEND verwend over. Wat een flauwekul zeg.

Citaat:
Edit: Wedstrijden rijden en winnen is ook niet alles.... Ik snap niet hoe men daarbij komt. Winstpunten, bekers rozetjes, en elk weekend weer. Je kunt zelf gaan hoogspringen, hardlopen, mountainbiken of whatever... Dan heb je geen paard meer nodig.
[/quote]

Sommige mensen hebben nu eenmaal ambities in de sport. Ieder z'n eigen ding. Beetje respect voor elkaar zou hier niet misstaan! :)

laura1986

Re: wat zouden jullie doen ? Fjord verkopen voor springpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 13:22

Ik zeg dat ze verwend overkomt. Lezen!

Als je eens zou beginnen met het respect voor haar fjordje.. Ik vind die ambities om een prijs te winnen onzinnig, lijkt me duidelijk. Ik zou niet weten wat daaraan te respeteren valt. Ik zie wel graag mensen die goed met hun paard omgaan / rijden. Daar heb ik dan wel respect voor. Dus geen gezuer graag ´je hebt geen respect´.
Daag

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 13:28

laura1986 schreef:
Ik zeg dat ze verwend overkomt. Lezen!

Als je eens zou beginnen met het respect voor haar fjordje.. Ik vind die ambities om een prijs te winnen onzinnig, lijkt me duidelijk. Ik zou niet weten wat daaraan te respeteren valt. Ik zie wel graag mensen die goed met hun paard omgaan / rijden. Daar heb ik dan wel respect voor. Dus geen gezuer graag ´je hebt geen respect´.
Daag

Dus omdat zij het anders doet dan jij zou ze geen respect hebben voor haar fjordje? Omdat JIJ de ambities van TS onzinnig vindt? Ja dat is een zinnige bijdrage. :+

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 13:28

Dit heeft niets te maken met respect of geen respect. Het feit is gewoon dat in de springsport haast geen fjorden worden gezien. Je ziet ook geen internationaal ruiter springen met een fjord.
En ze zouden het echt wel kunnen! maar het past gewoon niet vind ik .. Het ervaring op doen is zeker niet verkeerd! Maar concoursen?

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 13:30

Ze kunnen het ook niet. De bouw is gewoon anders. Natuurlijk kun je er wel eens een laag parcoursje mee springen, maar wil je echt gaan springen, dan is het niet het juiste ras. En voordat iedereen in de verdediging schiet. Het zijn super leuke dieren. Maar wees wel zo eerlijk te kijken wat ze graag willen en kunnen.

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 13:33

kazary schreef:
Ze kunnen het ook niet. De bouw is gewoon anders. Natuurlijk kun je er wel eens een laag parcoursje mee springen, maar wil je echt gaan springen, dan is het niet het juiste ras. En voordat iedereen in de verdediging schiet. Het zijn super leuke dieren. Maar wees wel zo eerlijk te kijken wat ze graag willen en kunnen.

Precies,, mee eens ;)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 13:34

@ ceesrinko:
helemaal gelijk in!
maarja die springruiter heeft ook bij het begin moeten beginnen!
die zal vast ook niet begonnen zijn met een gigagoed springpaard!
pas als het blijkt dat die ruiter zelf goed kan springen zal hij zich aan een goed springpaard wagen!
maar TS heeft nog geen ervaring met springwedstrijden, dus ze weet ook nog helemaal niet hoe goed ze is!

maar de paarden die wel hoog in de sport komen zijn ook niet de makkelijkste in de omgang en het rijden, dat zijn zeker geen handige paarden om mee te beginnen met springen!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 13:36

Je bent zelf nog maar een beginnend springruiter, waarom wil je dan een ander paard?
Ga lekker met de fjord oefenen, leer met hem mee.

Ik begon met mijn tinker, kijk wat die nu kan. ;) Daar win ik ook prijzen mee, en in het begin, dacht ik dat ze helemaal niet kon springen (kon ze ook niet, maar oefening baart kunst, zie: [SPR-ITP] Tinker Bonny springen van vroeger tot nu )
Het is dan wel een tinker maargoed.

Ga gewoon lekker aan de slag, en je zult zien, als jij erin vertrouwd,les gaat nemen dat hij echt wel kan springen.

En probeer zijn top te halen, ga het in ieder geval proberen voor je oordeelt.

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 13:41

Klopt, heb je gelijk is siskeh.
Zelf was ik helemaal geen springer! en was doodsbang als ik ook maar in de buurt kwam van een hindernis .. Tjha! deed mij maar dressuur. Maar ik heb toen een (spring) paard onder m'n kont gekregen, hij weet precies hoe en wat hij moet springen, en van hem heb ik al zo veel geleerd.

Ik denk dat je het moet leren op een ervaren paard, wat makkelijk met de hindernissen speelt. Dan krijg je er vertrouwen in. En ik denk dat dit moeilijker met een Fjord gaat. Maar ieder paard is anders :)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 13:44

Om het te leren is een jong paard altijd al moeilijker.Zeker als het dan ook nog een ras is dat minder behendig is als je zelf als ruiter een fout maakt.Daar krijg je geen vertrouwen door.
En de TS hoef ook niet meteen een springcrack met bij behorende moeilijke karakter te kopen. Maar een braaf leerpaard, zoals CeesRinko beschrijft "die makkelijk met de hindernissen speelt" dat zijn dé paarden om te leren.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 13:45

@ melanieB:
woww superfoto's in je profiel!
hoop ik met mijn tinklinger ook ooit te kunnen( naja vooral het crossen dan)
maar beessie is dik 3 dus ik wacht nog ff!

je bent wel een bewijsstuk dat vooroordelen lang niet altijd terecht zijn!

@ ceesrinko: maar een goed leerpaard kan je ook alleen maar helpen tot een bepaald niveau... dan zal je hem alsnog weg moeten doen!
als ik denk aan een goed springpaard, denk ik aan een paard dat goed kan springen mits jij kan rijden.
een leerpaard vind ik heel wat anders! maar dan zou TS ook bijna net zo goed naar een manege kunnen gaan, want als het goed is heb je daar leerpaarden

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 13:45

Geweldig Melanie,wat een Super Springtinker!Een Tinker is nou ook niet het meest voor de handliggende springpaard in de dop,maar die van jou doet het gewoon.
waar een wil is...is een weg denk ik dan maar weer. ;)

Taloma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 13:47

ik zou de fjord weg doen hoor, een fjord is gewoon geen sportpaard, maar ik vind fjorden ook echt verschrikkelijke paarden... maar dat is mijn mening, als je verder wilt in de sport, gaat het met een fjord gewoon niet. ik zou lekker een fijn springpaard kopen, waar je heel veel van kan leren en plezier mee kan hebben... soms moet je gewoon je pony of paard weg doen, dat is nou eenmaal zo!

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 13:47

Dat is waar ;) als je er echt voor gaat! bereik je vast en zeker wat :)

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 13:48

Weetje ik zou je totaal niet verwend vinden als je je fjord zou verkopen, om een ander paard te kunnen kopen. Ik zou er persoonlijk
echt niet blij van worden als ik elke dag op een beestje zou moeten stappen waar ik niks mee heb, wat mijn type niet is of waar mijn ambities niet mee stroken. En ja dat is misschien wel egoïstisch, maar zo zie ik het wel.

Maargoed, het beestje is pas 4, dus eigenlijk weet je nog niet zo goed wat hij in zijn mars heeft! Ik zou het eerst even aanzien, lekker
veel gaan oefenen met springen en kijken hoe dat gaat en hoever je daar mee komt. Daar doe je zelf alleen maar meer ervaring mee op! Mocht dat met je fjordje dan niet gaan of, niet lukken, dan zou ik op zoek gaan naar een braaf springpaard en je fjordje verkopen.

Dan heb je het in ieder geval geprobeerd en dan heb je er zelf ook weer van geleerd :) .

O en een ander kan net zo goed voor je pony zijn als jijzelf natuurlijk!
Laatst bijgewerkt door Sunrise_ op 18-02-09 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 13:48

Op een manege staan leer paarden tot aan B niveau, niet tot daar boven. En elke dag rijd er iemand anders om, dan kun je nooit een team gaan vormen.
En met een leerpaard kun je tot aan de Z, dat is heel wat.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 13:49

Les nemen kun je beter doen dan een sportpaard kopen waar alle knopjes al op zitten en je dus niks hoeft te doen.

Ga eerst dan maar eens wat les nemen op een manege ofzo, dan leer je hoe je moet springen.

Een goed paard lost niet alles op.

Zo "verpest" je misschien ook nog een paard doordat je dus totaal niet goed kan springen.

Oftewel, ga gewoon lessen.

@taloma, omdat jij het verschikkelijke paarden vind moet ze 'm weg doen?? :z

Er zijn genoeg fjorden die het in de sport super doen, zijn zelfs 2 zzlicht dressuur fjorden, meerdere springfjorden.

Gewoon lekker tot je 18e op fjord blijven rijden, veel leren.
Het is veel meer een prestatie met een koudbloed als met een paard, weet ik uit ervaring, want ik heb een sportpaard en een koudbloed ;)

En na je 18e, kun je kijken wat je gaat doen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 13:50

tja de fjord verkopen is miss. wel een optie( als het niet wil), maar waar ik over struikel is het kopen van een springpaard!
dat is nou niet iets wat ik dan aan zou raden.
koop dan een leerpaard wat toevallig kan springen, want ik denk dat een echt springpaard nog veel ste heftig is

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 13:52

Wat zie jij voor verschil in een leerpaard en een springpaard?
Een paard van bijvoorbeeld 12 dat braaf Z heeft gesprongen is voor mij een leerpaard in het springen.
Een paard van 12 dat fijn in de Z dressuur heeft gelopen is voor mij een leerpaard voor de dressuur.

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 13:53

Dat lessen beter is dan een sportpaard kopen vind ik een beetje een rare zin. Lessen kan toch ook prima in combinatie met een sportpaard waar alle knopjes al opzitten?
Van lessen leer je meer dan niet lessen, lijkt me logisch, maar dat geldt zowel voor een Fjord als een springpaard, dus lijkt me niet echt relevant.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 13:53

@ Siskeh, dat denk ik inderdaad ook.

Een echt springpaard kan je "verknallen" als je gewoon geen springervaring hebt.

Dus zoals ik al zei, ga gewoon lessen, fjorden/koudbloeden kunnen veel meer dan je denkt!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 13:54

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 13:55

En een fjord kun je niet verknallen zonder springervaring Volgensmij kun je elk paard verknallen.
Het lijkt er op alsof jullie springpaarden zien als gekke neuroten. De burggraaf die ik nu rij is de koelste die je kunt vinden. Kijkt nergens van op. Maar heeft wel de kracht en behendigheid op de sprong die je eens nodig hebt als je zelf wat verkeerd doet. Stoppen staat niet in zijn woordenboek, hij zet altijd af, Dat kan hij dan ook, omdat hij ervaring heeft.