Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
pmarena schreef:'t Is gewoon een beetje slavenhandel op die manier , een ding ipv. een levend wezen.
Kom op, je kunt (meestal) van te voren prima uitrekenen of je 2 paarden kunt onderhouden of niet! Prima als je kiest voor een nieuw rijpaard, het zou mijn keuze niet zijn maar ik kan me er iets bij voorstellen als je een wedstrijdruiter bent.. Maar zeg dan gewoon eerlijk dat je oude paard weg moet omdat je een nieuwe hebt gekocht! 
pmarena schreef:Maarja het klinkt ook zo rot om te zeggen : die oude heeft geen nut meer voor me en die moet ophoepelen want ik wil een nieuwe , wie helpt me ervanaf ?
RedPassion schreef:pharagirlke schreef:Denk je dat dat beest het ook maar iets interesseerd of die nu van jou is en op weide staat, of van pietje en op weide staat?
Ik denk dat een paard zich wel hecht aan een bepaalde plek en baas, dus ik denk dat zoiets wel uitmaakt.
Diablo schreef:pmarena schreef:Maarja het klinkt ook zo rot om te zeggen : die oude heeft geen nut meer voor me en die moet ophoepelen want ik wil een nieuwe , wie helpt me ervanaf ?
Het klinkt wel rot, maar het is gewoon zo. De meeste mensen kunnen het zich niet veroorloven meer dan één paard te houden en kiezen er dan voor om voor het oude paard een plekje te zoeken. En zolang dat een heel goed plekje is, zie ik het probleem niet zo hoor.
Citaat:Wat mij iedere keer weer opvalt is het aantal paarden wat wordt aangeboden die kreupel, oud of om andere redenen niet meer gereden kunnen worden. Mijn mening is dat je zelf de verantwoordlijkheid moet nemen, ook als je niet meer kan rijden. Tenslotte is het (in mijn ogen) in voor- en tegenspoed. Zoek zelf een plek waar je paard van zijn/haar pensioen kan genieten en neem de financiele consequenties daarvan.
Hoe denken jullie erover dat er zoveel paardenbezitters de verantwoording op een ander proberen af te schuiven?
Linda2B schreef:Denk niet als een mens maar als een paard, hoe graag wij ook zouden zien dat ons paard zielsveel van ons houdt, het paard ziet jou niet zo! Natuurlijk kun je een band met een paard opbouwen, maar ooit is heel hard tegen mij verteld dat het paard wanneer je hem wegdoet er geen brok minder om zal eten, hooguit door stress en verandering van omgeving in het begin... En als ik zie hoe mijn paard, mijn maatje, mijn alles, echt waar, zich gedraagt als ik een week op vakantie ben (gewoon eten, braaf zijn en bereden worden door andere mensen) ben ik bang dat er wel iets van waarheid in schuilt....![]()
....
. Maar ja, ik ben tegen het vermenselijken van paarden, zeker weten. Maar paarden hebben wel degelijk gevoel en ik ben het niet eens met de stelling van Pharagirlke en Linda dat het een paard geen *** interesseert op welke weide hij staat, zo oppervlakkig zijn ze gewoon niet. Paarden hechten zich, aan paarden, aan mensen, aan hun thuis, hun omgeving ...
MarcoBorsato schreef:Ik weet niet echt of paarden zulke diepe vriendschappen aangaan hoor... Ik vind dat je ze toch wel vermenselijkt dan. En ja, verhuizen kan traumatisch zijn, maar vanwege alle veranderingen en niet per sé omdat hij 'zijn' mens mist. Met paarden die een naar verleden hebben hebben gehad, ervaar ik het anders. Die hechten zich vaak maar aan een beperkt aantal mensen. Maar of je dat moet aanzien voor diepe vriendschap?
Ik denk dat ik voor mijn paard gewoon een heel lief mens ben, dat altijd lekker komt knuffen, rijden en voederen.
).....ik denk daarom ook niet dat iemand zich schuldig moet voelen als het oude paardje plaats moet maken voor een nieuwe. Diablo schreef:pmarena schreef:Maarja het klinkt ook zo rot om te zeggen : die oude heeft geen nut meer voor me en die moet ophoepelen want ik wil een nieuwe , wie helpt me ervanaf ?
Het klinkt wel rot, maar het is gewoon zo. De meeste mensen kunnen het zich niet veroorloven meer dan één paard te houden en kiezen er dan voor om voor het oude paard een plekje te zoeken. En zolang dat een heel goed plekje is, zie ik het probleem niet zo hoor.
Als iemand anders haar lekker eten geeft en goed verzorgt, zou ze me vast niet missen
Ook al ben ik degene die haar al 11 jaar dagelijks verzorgt.
We weten dat het daar helemaal goed komt met hem. De reacties die we kregen waren bijna allemaal van jonge meisjes of dure pensionstallen. Dat wilden we niet. We wilden hem blijvend plaatsen.