Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Huertecilla schreef:Ik blíjf het totaal niet begrijpen.
Waarom zou je met je geliefde paarden achterin een doodskist op wielen het maximaal technisch toegestane willen trekken?
Iedereen weet dat de veilige richtlijnen heel anders liggen dat wat technisch als maximaal wordt opgegevn door de fabrikanten.
Bijvoorbeeld:
´Tot voor enige tijd hanteerde men de vuistregel dat het beladen gewicht van de caravan niet meer dan 70% mocht bedragen van het beladen gewicht van de auto. Door een betere techniek, bij zowel auto als caravan, is dit percentage inmiddels opgetrokken tot 75 á 80%.´
Bron:
http://www.caravantrekker.nl/algemeen/algemeen.php
Dat is dan nog een cáravan. Daar staan niet je geliefde (en bewegende) levende paarden in.
Neem toch gewoon die 75% - 80% van de auto als maximum te trekken gewicht.
Heb je veel ervaring, vrachtwagenrijbewijs et al en een goed afgestelde combinatie met de trekhaak op de ideale hoogte voor betreffende trailerkoppeling dan 85%.
Ben je groen, is het een wat oudere auto of -aanhanger, dan is 70% een stuk slimmer.
Waarom zou je boven de vuistregels voor veilig wíllen zitten als je geliefde paarden achterin die rijdende doodskist staan??!!
Ik nie begrijp nie.
ilona_selina schreef:ik heb een opel zafira 1.8 benzine hij weegt 1390 kilo ik kan daar een 1.1/2 paards trailer mee trekken die 1300 kilo totaal is
ik rijd met mijn b rijbewijs
Valina schreef:ilona_selina schreef:ik heb een opel zafira 1.8 benzine hij weegt 1390 kilo ik kan daar een 1.1/2 paards trailer mee trekken die 1300 kilo totaal is
ik rijd met mijn b rijbewijs
En dit vind ik dus echt een levensgevaarlijke combinatie.
Zodra je maar iets te hard moet remmen of aquaplanning treft, dan gaat de trailer met de auto spelen en heb jij als bestuurder niets te vertellen.
Je hebt niets meer "over" zeg maar.
Ik ben zelf ooit 1x voor iemand anders op pad geweest met zo'n soort combinatie (omdat het paard met spoed naar de kliniek moest), maar was bijzonder blij toen ik het paard veilig en wel weer afgeleverd had op stal.
Edit: begrijp ik nu goed dat je ook nog niet eens een E-rijbewijs hebt????
Valina schreef:klaske_x schreef:Een BMW X5, volgens mijn moeder rijdt hij met en zonder trailer heerlijk. Jammer dat hij zoveel benzine slurpt..
Eh ja, ik denk dat ze zelfs amper voelt dat er een trailer achter hangt!![]()
En al helemaal als hij ook nog eens luchtvering heeft!
joyce83 schreef:Hoeveel zou je over moeten hebben? en dan qua gewicht of qua kg wat de auto mag trekken?
Huertecilla schreef:Ik blíjf het totaal niet begrijpen.
Waarom zou je met je geliefde paarden achterin een doodskist op wielen het maximaal technisch toegestane willen trekken?
Iedereen weet dat de veilige richtlijnen heel anders liggen dat wat technisch als maximaal wordt opgegevn door de fabrikanten.
Bijvoorbeeld:
´Tot voor enige tijd hanteerde men de vuistregel dat het beladen gewicht van de caravan niet meer dan 70% mocht bedragen van het beladen gewicht van de auto. Door een betere techniek, bij zowel auto als caravan, is dit percentage inmiddels opgetrokken tot 75 á 80%.´
Bron:
http://www.caravantrekker.nl/algemeen/algemeen.php
Dat is dan nog een cáravan. Daar staan niet je geliefde (en bewegende) levende paarden in.
Neem toch gewoon die 75% - 80% van de auto als maximum te trekken gewicht.
Heb je veel ervaring, vrachtwagenrijbewijs et al en een goed afgestelde combinatie met de trekhaak op de ideale hoogte voor betreffende trailerkoppeling dan 85%.
Ben je groen, is het een wat oudere auto of -aanhanger, dan is 70% een stuk slimmer.
Waarom zou je boven de vuistregels voor veilig wíllen zitten als je geliefde paarden achterin die rijdende doodskist staan??!!
Ik nie begrijp nie.
Snoevie schreef:als je gewicht over zou moeten hebben,dan moeten ze de trekkracht van de auto aanpassen.
ikke schreef:Huertecilla schreef:Ik blíjf het totaal niet begrijpen.
Waarom zou je met je geliefde paarden achterin een doodskist op wielen het maximaal technisch toegestane willen trekken?
Iedereen weet dat de veilige richtlijnen heel anders liggen dat wat technisch als maximaal wordt opgegevn door de fabrikanten.
Bijvoorbeeld:
´Tot voor enige tijd hanteerde men de vuistregel dat het beladen gewicht van de caravan niet meer dan 70% mocht bedragen van het beladen gewicht van de auto. Door een betere techniek, bij zowel auto als caravan, is dit percentage inmiddels opgetrokken tot 75 á 80%.´
Bron:
http://www.caravantrekker.nl/algemeen/algemeen.php
Dat is dan nog een cáravan. Daar staan niet je geliefde (en bewegende) levende paarden in.
Neem toch gewoon die 75% - 80% van de auto als maximum te trekken gewicht.
Heb je veel ervaring, vrachtwagenrijbewijs et al en een goed afgestelde combinatie met de trekhaak op de ideale hoogte voor betreffende trailerkoppeling dan 85%.
Ben je groen, is het een wat oudere auto of -aanhanger, dan is 70% een stuk slimmer.
Waarom zou je boven de vuistregels voor veilig wíllen zitten als je geliefde paarden achterin die rijdende doodskist staan??!!
Ik nie begrijp nie.
Leg uit: Wat is het probleem van 2000kg trailer achter 2000kg Land Rover Discovery?
Huertecilla schreef:ikke schreef:Leg uit: Wat is het probleem van 2000kg trailer achter 2000kg Land Rover Discovery?
500 kilo
Als jij veel ervaring hebt, aanhanger en auto top in orde, de kogel op juiste hoogte, dan 300.
Daar ben jij het niet mee eens, maar het is in jouw belang als ruiter om te vinden dat je het beter weet.
Het is jouw keuze dit compromis te sluiten met de veieligheid van jouw paarden.
Jij wil ook graag 90 rijden.
We hoeven daar niet samen over te discussiëren.
75-80% staat op de caravansite, 85% is een Britse richtlijn en in Duitsland vindt men 75% meen ik.
Ik richt me daar op en rij hóóguit 80.
Neem een Freelander td4.
Technisch maximum is 2000 kilo.
Verstandig 1200-1300 kilo.
Bepaal zelf maar hoe veilig je de paarden wil voortsleuren in de doodskist op wielen.
sflj schreef:Zolang het totaal gewicht van de aanhanger onder het gewicht van de auto blijft, lijkt het me sowieso geen probleem.
Citaat:Aan de andere kant; mijn vrachtwagen weegt 7500kg en mag ik een oplegger achter hangen met een totaalgewicht van 42500kg. Eventueel met (mijn) paarden.Als het zo onveilig is, waarom dan toegestaan?
Huertecilla schreef:Nogmaals:
Bijvoorbeeld de Freelander td4 3-deurs mág volgens kenteken 2000 kilo trekken.
Jij vindt max. 100% en dat is dan net geen 1600.
Het europese expertscollectie zit modaal rond de 1200-1300 kilo als optimaal compromis tussen veiligheid en middelen.
Bepaal zelf maar hoe veilig je de paarden wil vervoeren.
ikke schreef:Als dat dan werkelijk allemaal zo (on)verstandig is, hoe verklaar je dan 6000kg toegestaan trekgewicht achter 1700kg auto?
ikke schreef:wie zijn die "experts"? Welke "collectie" is dat en wat is hun achtergrond?
MarijeR schreef:Volgens HC zou ie dan maar 1450 kilo veilig kunnen trekken?
Snoevie schreef:HC bedankt voor je uitleg!
zo leer je nog eens wat.