Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ilona_selina

Berichten: 268
Geregistreerd: 02-04-09

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 17:39

ik heb een opel zafira 1.8 benzine hij weegt 1390 kilo ik kan daar een 1.1/2 paards trailer mee trekken die 1300 kilo totaal is

ik rijd met mijn b rijbewijs

Valina

Berichten: 2195
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Etten-Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 17:44

Huertecilla schreef:
Ik blíjf het totaal niet begrijpen.
Waarom zou je met je geliefde paarden achterin een doodskist op wielen het maximaal technisch toegestane willen trekken?
Iedereen weet dat de veilige richtlijnen heel anders liggen dat wat technisch als maximaal wordt opgegevn door de fabrikanten.

Bijvoorbeeld:
´Tot voor enige tijd hanteerde men de vuistregel dat het beladen gewicht van de caravan niet meer dan 70% mocht bedragen van het beladen gewicht van de auto. Door een betere techniek, bij zowel auto als caravan, is dit percentage inmiddels opgetrokken tot 75 á 80%.´

Bron:
http://www.caravantrekker.nl/algemeen/algemeen.php

Dat is dan nog een cáravan. Daar staan niet je geliefde (en bewegende) levende paarden in.

Neem toch gewoon die 75% - 80% van de auto als maximum te trekken gewicht.
Heb je veel ervaring, vrachtwagenrijbewijs et al en een goed afgestelde combinatie met de trekhaak op de ideale hoogte voor betreffende trailerkoppeling dan 85%.
Ben je groen, is het een wat oudere auto of -aanhanger, dan is 70% een stuk slimmer.
Waarom zou je boven de vuistregels voor veilig wíllen zitten als je geliefde paarden achterin die rijdende doodskist staan??!!

Ik nie begrijp nie.


Absoluut mee eens !!
En anders ga ik gewoon niet op pad.

Maar goed, dat geldt (helaas) niet voor iedereen. ;)

Valina

Berichten: 2195
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Etten-Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 17:47

ilona_selina schreef:
ik heb een opel zafira 1.8 benzine hij weegt 1390 kilo ik kan daar een 1.1/2 paards trailer mee trekken die 1300 kilo totaal is

ik rijd met mijn b rijbewijs


En dit vind ik dus echt een levensgevaarlijke combinatie.
Zodra je maar iets te hard moet remmen of aquaplanning treft, dan gaat de trailer met de auto spelen en heb jij als bestuurder niets te vertellen.

Je hebt niets meer "over" zeg maar.

Ik ben zelf ooit 1x voor iemand anders op pad geweest met zo'n soort combinatie (omdat het paard met spoed naar de kliniek moest), maar was bijzonder blij toen ik het paard veilig en wel weer afgeleverd had op stal. :o

Edit: begrijp ik nu goed dat je ook nog niet eens een E-rijbewijs hebt????

klaske_x
Berichten: 8
Geregistreerd: 01-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 17:50

Een BMW X5, volgens mijn moeder rijdt hij met en zonder trailer heerlijk. Jammer dat hij zoveel benzine slurpt..

Valina

Berichten: 2195
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Etten-Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 17:54

klaske_x schreef:
Een BMW X5, volgens mijn moeder rijdt hij met en zonder trailer heerlijk. Jammer dat hij zoveel benzine slurpt..


Eh ja, ik denk dat ze zelfs amper voelt dat er een trailer achter hangt! ;)
En al helemaal als hij ook nog eens luchtvering heeft!

joyce83

Berichten: 5667
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 18:09

Valina schreef:
ilona_selina schreef:
ik heb een opel zafira 1.8 benzine hij weegt 1390 kilo ik kan daar een 1.1/2 paards trailer mee trekken die 1300 kilo totaal is

ik rijd met mijn b rijbewijs


En dit vind ik dus echt een levensgevaarlijke combinatie.
Zodra je maar iets te hard moet remmen of aquaplanning treft, dan gaat de trailer met de auto spelen en heb jij als bestuurder niets te vertellen.

Je hebt niets meer "over" zeg maar.

Ik ben zelf ooit 1x voor iemand anders op pad geweest met zo'n soort combinatie (omdat het paard met spoed naar de kliniek moest), maar was bijzonder blij toen ik het paard veilig en wel weer afgeleverd had op stal. :o

Edit: begrijp ik nu goed dat je ook nog niet eens een E-rijbewijs hebt????



Hoeveel zou je over moeten hebben? en dan qua gewicht of qua kg wat de auto mag trekken?

klaske_x
Berichten: 8
Geregistreerd: 01-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 18:11

Valina schreef:
klaske_x schreef:
Een BMW X5, volgens mijn moeder rijdt hij met en zonder trailer heerlijk. Jammer dat hij zoveel benzine slurpt..


Eh ja, ik denk dat ze zelfs amper voelt dat er een trailer achter hangt! ;)
En al helemaal als hij ook nog eens luchtvering heeft!


Ik heb geen idee wat luchtvering is, als het maar rijdt ;)

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 18:14

als je gewicht over zou moeten hebben,dan moeten ze de trekkracht van de auto aanpassen.

nou rijdt het wel prettiger als je wat gewicht overhebt,wij rijden met 1200 kg,terwijl de auto 1400 kg mag trekken. dat houden wij zelf als grens aan

mijn vader rijdt overigens onze combinatie,hij heeft elk rijbewijs dat er binnnen NL te halen valt,een heel ervaren chauffeur

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 18:27

joyce83 schreef:
Hoeveel zou je over moeten hebben? en dan qua gewicht of qua kg wat de auto mag trekken?


Dat schrijf ik nét!

Een vuistregel is 75% van het autogewicht.
Veel ervaring, erg goede combinatie, goede trekhaakhoogte dan 85%
Ben je groen, oude auto, oude aanhanger -> 70%

Luchtvering is op zich alleen maar vering door middel van een luchtkussen in plaats van een metalen veer.
Luchtvering als ondersteunende vering bíj de standaard metalen veren is vaak gemonteerd als een nivo-regeling.
Als je weet hoe daar goed gebruik van te maken kan met behulp daarvan de trekhaak van de auto op de juiste hoogte t.o.v. de koppeling van de aanhanger instellen.
Dit is bij aanhangers met een tandemas een héél belangrijk punt wat veel te vaak níet in orde is.
Om déze reden heb ik zelf MAD niveauregeling in de achterveren van onze auto gezet.
http://www.mad-tooling.com/wm.cgi?id=5&main=1&lng=NL

ikke

Berichten: 38902
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 18:28

Huertecilla schreef:
Ik blíjf het totaal niet begrijpen.
Waarom zou je met je geliefde paarden achterin een doodskist op wielen het maximaal technisch toegestane willen trekken?
Iedereen weet dat de veilige richtlijnen heel anders liggen dat wat technisch als maximaal wordt opgegevn door de fabrikanten.

Bijvoorbeeld:
´Tot voor enige tijd hanteerde men de vuistregel dat het beladen gewicht van de caravan niet meer dan 70% mocht bedragen van het beladen gewicht van de auto. Door een betere techniek, bij zowel auto als caravan, is dit percentage inmiddels opgetrokken tot 75 á 80%.´

Bron:
http://www.caravantrekker.nl/algemeen/algemeen.php

Dat is dan nog een cáravan. Daar staan niet je geliefde (en bewegende) levende paarden in.

Neem toch gewoon die 75% - 80% van de auto als maximum te trekken gewicht.
Heb je veel ervaring, vrachtwagenrijbewijs et al en een goed afgestelde combinatie met de trekhaak op de ideale hoogte voor betreffende trailerkoppeling dan 85%.
Ben je groen, is het een wat oudere auto of -aanhanger, dan is 70% een stuk slimmer.
Waarom zou je boven de vuistregels voor veilig wíllen zitten als je geliefde paarden achterin die rijdende doodskist staan??!!

Ik nie begrijp nie.

Leg uit: Wat is het probleem van 2000kg trailer achter 2000kg Land Rover Discovery?

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 18:36

Snoevie schreef:
als je gewicht over zou moeten hebben,dan moeten ze de trekkracht van de auto aanpassen.


Huh?
Kwestie van een versnelling lager :)*
Trekkracht is niet het cruciale punt. Zeker bij paardenaanhangers niet omdat deze een relatief klein frontaal oppervlak hebben.
Hét grote probleem is dat een te líchte auto onvoldoende massa heeft ten opzichte van de aanhanger om deze onder controle te kunnen houden. Te meer omdat in een paardentrailer een relatief hoog % bewegend en mogelijk onrustig, verstorend gewicht staat.
Hoe hoger het gewicht van de auto ten opzichte van de aanhanger hoe veiliger. De 75% is een praktijkbewezen compromis tussen hoe minder hoe beter en de realiteit van beperkte middelen.
Is alles extra goed voor elkaar, dan wat meer.
Is er een zwakkere schakel, dan wat minder.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 18:49

ikke schreef:
Huertecilla schreef:
Ik blíjf het totaal niet begrijpen.
Waarom zou je met je geliefde paarden achterin een doodskist op wielen het maximaal technisch toegestane willen trekken?
Iedereen weet dat de veilige richtlijnen heel anders liggen dat wat technisch als maximaal wordt opgegevn door de fabrikanten.

Bijvoorbeeld:
´Tot voor enige tijd hanteerde men de vuistregel dat het beladen gewicht van de caravan niet meer dan 70% mocht bedragen van het beladen gewicht van de auto. Door een betere techniek, bij zowel auto als caravan, is dit percentage inmiddels opgetrokken tot 75 á 80%.´

Bron:
http://www.caravantrekker.nl/algemeen/algemeen.php

Dat is dan nog een cáravan. Daar staan niet je geliefde (en bewegende) levende paarden in.

Neem toch gewoon die 75% - 80% van de auto als maximum te trekken gewicht.
Heb je veel ervaring, vrachtwagenrijbewijs et al en een goed afgestelde combinatie met de trekhaak op de ideale hoogte voor betreffende trailerkoppeling dan 85%.
Ben je groen, is het een wat oudere auto of -aanhanger, dan is 70% een stuk slimmer.
Waarom zou je boven de vuistregels voor veilig wíllen zitten als je geliefde paarden achterin die rijdende doodskist staan??!!

Ik nie begrijp nie.

Leg uit: Wat is het probleem van 2000kg trailer achter 2000kg Land Rover Discovery?


500 kilo
Als jij veel ervaring hebt, aanhanger en auto top in orde, de kogel op juiste hoogte, dan 300.
Daar ben jij het niet mee eens, maar het is in jouw belang als ruiter om te vinden dat je het beter weet.
Het is jouw keuze dit compromis te sluiten met de veieligheid van jouw paarden.
Jij wil ook graag 90 rijden.
We hoeven daar niet samen over te discussiëren.

75-80% staat op de caravansite, 85% is een Britse richtlijn en in Duitsland vindt men 75% meen ik.
Ik richt me daar op en rij hóóguit 80.

Neem een Freelander td4.
Technisch maximum is 2000 kilo.
Verstandig 1200-1300 kilo.
Bepaal zelf maar hoe veilig je de paarden wil voortsleuren in de doodskist op wielen.

Asciugamano
Berichten: 5856
Geregistreerd: 19-12-03

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 19:12

Zolang het totaal gewicht van de aanhanger onder het gewicht van de auto blijft, lijkt het me sowieso geen probleem.
Aan de andere kant; mijn vrachtwagen weegt 7500kg en mag ik een oplegger achter hangen met een totaalgewicht van 42500kg. Eventueel met (mijn) paarden. ;) Als het zo onveilig is, waarom dan toegestaan?

ikke

Berichten: 38902
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 20:03

Huertecilla schreef:
ikke schreef:
Leg uit: Wat is het probleem van 2000kg trailer achter 2000kg Land Rover Discovery?


500 kilo
Als jij veel ervaring hebt, aanhanger en auto top in orde, de kogel op juiste hoogte, dan 300.
Daar ben jij het niet mee eens, maar het is in jouw belang als ruiter om te vinden dat je het beter weet.
Het is jouw keuze dit compromis te sluiten met de veieligheid van jouw paarden.
Jij wil ook graag 90 rijden.
We hoeven daar niet samen over te discussiëren.

75-80% staat op de caravansite, 85% is een Britse richtlijn en in Duitsland vindt men 75% meen ik.
Ik richt me daar op en rij hóóguit 80.

Neem een Freelander td4.
Technisch maximum is 2000 kilo.
Verstandig 1200-1300 kilo.
Bepaal zelf maar hoe veilig je de paarden wil voortsleuren in de doodskist op wielen.

Alleen die 500kg? Wat is er zo star aan 500kg?
Als dat dan werkelijk allemaal zo (on)verstandig is, hoe verklaar je dan 6000kg toegestaan trekgewicht achter 1700kg auto?

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 20:04

sflj schreef:
Zolang het totaal gewicht van de aanhanger onder het gewicht van de auto blijft, lijkt het me sowieso geen probleem.


Dat is wéér een andere, persoonlijke, mening.
Bij Freelander td4 3deurs is dat onder de 1600 kilo.
Als algemene stelling baseer je die op wat?
Waarom niet de 2000 kilo?
Waarom niet de 75-80% van de collectieve experts?


Citaat:
Aan de andere kant; mijn vrachtwagen weegt 7500kg en mag ik een oplegger achter hangen met een totaalgewicht van 42500kg. Eventueel met (mijn) paarden. ;) Als het zo onveilig is, waarom dan toegestaan?


1. Economische redenen zijn in de vervoerssector zeer zwaarwegende argumenten voor compromissen met veiligheid.
2. Een oplegger is geen aanhanger. Bij een oplegger ligt het aangrijpingsppunt voor de krachten van de trailer op de trekker vóór de hart van de achterassen. Bij een aanhanger achter een auto een stuk daarachter.
3. De technische eisen aan een vrachtwagen zijn een stuk hoger.
4. De vaardigheidseisen aan de chauffeur idem.
5. Economische redenen zijn in de vervoerssector zeer zwaarwegende argumenten voor compromissen met veiligheid.
t/m
10. Economische redenen....

Nogmaals:
In heel Europa houdt men 70-85% als veilige richtlijn aan voor een aanhanger achter een auto.
Waarom zou ik dan een volgens dat expertscollectief onveiliger combinatie willen rijden?

Nogmaals:
Bijvoorbeeld de Freelander td4 3-deurs mág volgens kenteken 2000 kilo trekken.
Jij vindt max. 100% en dat is dan net geen 1600.
Het europese expertscollectie zit modaal rond de 1200-1300 kilo als optimaal compromis tussen veiligheid en middelen.
Bepaal zelf maar hoe veilig je de paarden wil vervoeren.

ikke

Berichten: 38902
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 20:08

Huertecilla schreef:
Nogmaals:
Bijvoorbeeld de Freelander td4 3-deurs mág volgens kenteken 2000 kilo trekken.
Jij vindt max. 100% en dat is dan net geen 1600.
Het europese expertscollectie zit modaal rond de 1200-1300 kilo als optimaal compromis tussen veiligheid en middelen.
Bepaal zelf maar hoe veilig je de paarden wil vervoeren.

wie zijn die "experts"? Welke "collectie" is dat en wat is hun achtergrond?

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 20:12

ikke schreef:
Als dat dan werkelijk allemaal zo (on)verstandig is, hoe verklaar je dan 6000kg toegestaan trekgewicht achter 1700kg auto?


Niet.
Daar acht ik me niet kundig voor.

Die 500 kilo teveel is niet star. Die kan 350 zijn maar ook 750. Lees :)*

Het is erg simpel.
75-80% is de modale waarde die in europa door de collectieve experts wordt aangeraden als goed compromis tussen veiligheid en middelen.
Bepaal zelf maar hoeveel je daarvan af wil wijken.
Daar hoeven we niet over te discussiëren. Ik heb geen mening over jouw expertise en vaardigheden of prioriteiten.
Ik beoordeel die van mezelf en hou me aan de richtlijn.

Rhine_
Berichten: 3378
Geregistreerd: 16-09-08
Woonplaats: Maaseik

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 20:14

ik zal maar niet zeggen waar wij de trailer soms achterhangen...

ikke

Berichten: 38902
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 20:17

Flaver schreef:
ik zal maar niet zeggen waar wij de trailer soms achterhangen...

Ik bied je over, Fiat Panda...............

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 20:18

ikke schreef:
wie zijn die "experts"? Welke "collectie" is dat en wat is hun achtergrond?


Het spijt me zeer Ikke. Je vraag helder naar de jouw goed bekende weg.
Doch waar geen wil is is geen weg.
Jij vindt dat 90 veiliger is dan 80 en dat 2000 kilo achter 2000 kilo prima is.
Dat zal mij helemaal een WORST zijn.
Als jij dat voor jezelf wil verantwoorden; ga je gang.

Ik maak een andere keuze.
Ik rij hooguit 80 met zo´n 1550 kilo achter 1875 kilo auto met extreem korte achteroverbouw en niveauregeling.
Noem mij maar gek. Dat is dan gek op mijn paarden en een groot compliment dus vast bedankt :o

MarijeR

Berichten: 24992
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 20:43

Onze Defender mag 3500 aan het haakje maar weegt dat zelf echt niet hoor (leeg 1940kg).
Volgens HC zou ie dan maar 1450 kilo veilig kunnen trekken? Hier hangt er meer achter hoor (ifor williams 510, dus leeg al over de ton, MTM 2600kg)...

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 20:56

HC bedankt voor je uitleg!
zo leer je nog eens wat.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 21:11

MarijeR schreef:
Volgens HC zou ie dan maar 1450 kilo veilig kunnen trekken?


Niet volgens míj :)*

Het zal míj een WORST zijn.
Ook of je wel/niet verder zoekt dan je eigenbelang lang is.
Zoekt en gij zult vinden maar waar geen wil is, is geen weg.

Als iemand de vraag stelt wat veilig is is míjn antwoord:
De verkeersveiligheidexperts over europa geven van 70 tot 85%. NL zit op de modale waarde van 75-80%. Engeland is het ruimste met 85%

Bepaal zelf maar hoeveel rek in de veiligheid voor jouw paarden in de doodskist achter je wil opgebruiken.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 21:21

Snoevie schreef:
HC bedankt voor je uitleg!
zo leer je nog eens wat.


Graag gedaan.
De producten van MAD-tooling zijn overigens goed gemaakt en zéér netjes afgewerkt. Montagespul is ook tot in de puntjes in orde.
De prijs is daarentegen scherp.
Een aanrader.

Ik had je graag een link naar een nederlandse terreinwagenclub gegeven waar een werkelijk briljant heldere uitleg mbt de geometrie van de trekkende auto op stond.
Het effect van de hoogte van de kogel tov de koppeling van een tademasser, -van de verhouding achteroverbouw/wielbasis, - type achteras/achterwielophanging.
Ik kan deze niet meer vinden :o
Ik wil zo nog wat opzoeken/narekenen over spoorverbreding en misschien komt hij nog op.

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 22:10

oh als je hem hebt ben ik benieuwd!