Tariefverhoging pensionstallen 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 15:39

roxiie schreef:
Voorbeeld uit de eigen regio; bak werd weinig tot niet gesleept, stal eigenaar geeft aan; ik wil dat wel gaan doen, maaaaar dan gaat de stalprijs wel met bedrag x omhoog.
Iedereen stemt daar mee in, vervolgens gebeurt dat slepen dus niet.. dat vind ik kwalijk.

En toen de volgende vergadering weer een stalverhoging werd aangekondigd vanwege x en y was de staleigenaar hoogst verbaasd dat er weerstand kwam, want hij zal toch zeker zelf wel bepalen of de bak gesleept moest worden.

Dat zijn situaties waarin je best de discussie aan kunt gaan.

Hierover zeker, want dit is regelrechte chantage.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 15:43

roxiie schreef:
Balou_k schreef:

Discussiëren? Bij de AH gaan we toch ook niet discussiëren? Dan koop je je product ergens anders.

De stukadoor heeft ook zijn prijzen, ben je het er niet mee eens zoek je een andere (zoekt een andere stalling) of doet het zelf (regelt een wei of koopt een huis met grond).

Ik vind de discussie hier op stal altijd zo belachelijk. We staan voor belachelijk weinig geld, er is weinig luxe voor de mens, maar als de stal eigenaar spreekt over verbeteringen of kosten willen ‘we’ met zijn allen niet meer betalen. Stop dan ook maar met klagen over de bak of de mesthoop die niet netjes is.

Paarden kosten geld het is geen basis recht, maar er zijn mogelijkheden voor grotere en kleinere portemonnees.

Maar wat als je niet klaagt over de prijsverhoging en de beloofde verbetering waarvoor de verhoging nodig was blijft uit?
Ik vind dat je dan prima de discussie aan mag gaan..

Voorbeeld uit de eigen regio; bak werd weinig tot niet gesleept, stal eigenaar geeft aan; ik wil dat wel gaan doen, maaaaar dan gaat de stalprijs wel met bedrag x omhoog.
Iedereen stemt daar mee in, vervolgens gebeurt dat slepen dus niet.. dat vind ik kwalijk.

En toen de volgende vergadering weer een stalverhoging werd aangekondigd vanwege x en y was de staleigenaar hoogst verbaasd dat er weerstand kwam, want hij zal toch zeker zelf wel bepalen of de bak gesleept moest worden.

Dat is nu precies een reden om überhaupt geen discussie aan te gaan. :+

Take it or leave.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 15:47

Pantykous schreef:
100x als ze het op tijd aangeven.

:D :D inderdaad, zo vaak als de eigenaar van een pensionstal/manege dat wil. Zijn/haar bedrijf! En de klanten kunnen beslissen of ze er in mee gaan of kunnen een andere plek zoeken.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 15:50

Veronica2 schreef:
roxiie schreef:

Hierover zeker, want dit is regelrechte chantage.

Joh, wat een bijzondere reactie. Chantage?? werkelijk??. geef je mening en als het je niet bevalt vertrek je.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 17:22

Balou_k schreef:
Popstra schreef:
wel netjes als ze dat zo via een vergaderingetje doen. Je kan dan discusieren als je het niet o.k vind

Discussiëren? Bij de AH gaan we toch ook niet discussiëren? Dan koop je je product ergens anders.

De stukadoor heeft ook zijn prijzen, ben je het er niet mee eens zoek je een andere (zoekt een andere stalling) of doet het zelf (regelt een wei of koopt een huis met grond).

Ik vind de discussie hier op stal altijd zo belachelijk. We staan voor belachelijk weinig geld, er is weinig luxe voor de mens, maar als de stal eigenaar spreekt over verbeteringen of kosten willen ‘we’ met zijn allen niet meer betalen. Stop dan ook maar met klagen over de bak of de mesthoop die niet netjes is.

Paarden kosten geld het is geen basis recht, maar er zijn mogelijkheden voor grotere en kleinere portemonnees.

Ik zou ook niet piepen nee en al helemaal niet op een forum. Daarom zeg ik mooi die vergadering kun je DAAR lekker discusieren!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 22:00

Paarden eigenaren in pension zijn veel al maar een apart volk als ik dat hier lees.

Huur je eigen wei. Dan kom je er wel achter wat het kost en hoeveel werk het is.

joyce B

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 15:08

En dan verbaasd zijn dat het landje niet geschikt is voor een groepje 24/7 buiten paarden en dat het begin januari al 1 grote modderbende is en er dan nog 2 a 3 maanden overleefd moet worden...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 16:52

Laten we nu niet doen alsof pensionklanten nooit ergens verstand of besef van hebben en pensioneigenaren nooit fout zitten en altijd een geweldig businessplan hebben.
Net als dat de klanten niet altijd de meest geweldige personen zijn die precies weten wat er allemaal voor hun paard nodig is en de pensioneigenaren het alleen maar voor het geld doen en bewust bezuinigen op welzijn om extra geld in de zak te steken.

Bij beide heb je goede en slechte en de 'fout' ligt lang niet altijd alleen maar bij de ander. En die extremen die telkens aangehaald worden als er een meningsverschil ergens over is dragen nu niet echt bij aan het topic.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 17:08

Oh, mijn voorbeeld kont juist vaak voir bij mensen die vanuit pensionstalling een eigen plekje gaan huren en daar dan ook de kosten van willen delen en dan dus ook pensionklanten aannemen.

En ook ik ben zo begonnen, het eerste jaar. Toen bleek de bodem ook veel slechter dan verwacht.

Ik begon het eerste jaar met €60,- per maand exclusief hooikosten. Die deelden we. Dat was 18,5 jaar geleden.

Dat eerste najaar heb ik een periode heel slecht geslapen! En daarna ook veel energie gestoken in het voorlichten van en ervaringen delen met anderen.

In veel gebieden on Nederland is het enorm lastig om een goede droge plek te creëren voor een kudde paarden. En erg kostbaar. Men rekent bij pensionstalling vaak vooral voer en strooisel en denkt dat de rest zo ongeveer het inkomen van de pensionhouder is, maar dat is echt niet correct.
En ook de vaste lasten en onderhoudskosten worden giga onderschat. En hoeveel tijd het kost om alles netjes te onderhouden.

Ook voor mensen met paarden aan huis is dat lastig om goed in te schatten. En dan heeft een bedrijf ook nog veel andere kosten en moet er belasting afgedragen worden.

Alles is gewoon heel duur, en het wordt alleen maar duurder. Ook thuis.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 21:28

Ik ben wel erg benieuwd wat jullie betalen nu voor een baal hooi? Ik heb zo'n rechte baal, denk 250 kg? Ongeveer misschien iets meer.. betaal €60 per baal en ik voer onbeperkt hooi in de stal in een hooinet en nog op de paddock/wei nu dus doe 1 tot 1.5 week met een baal..

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 21:33

Ik betaal voor kleine baaltjes weidehooi tussen de 20 en 25 kilo 6 euro per baaltje gebracht.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 21:41

Sky_As schreef:
Het maakt eigenlijk ook allemaal niet uit. Ik denk dat we allemaal kunnen rekenen hier, en dat we weten dat niemand er rijk van wordt.....
Dan moet je er echt handel of iets anders bij doen.

Maar ik moet ook eerlijk zijn, dat toen er hier een stal verhoging aan kwam, het toch wel even door mijn hoofd schoot of ik dit geld mijn hobby nog waard vind... Dus helemaal los van de stal waar ik sta... Kan en wil ik mezelf een hobby van 450-650 euro per maand veroorloven.

Ik zal wel blij zijn als we ooit een eigen spul hebben. Ik weet het, dat kost ook geld, maar dan is wel alles van jezelf....

Eens, wij gaan al naar de 700 en moeten zelf nog mesten ed. Het houdt op een moment echt wel op.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 12:18

Perryx schreef:
Ik ben wel erg benieuwd wat jullie betalen nu voor een baal hooi? Ik heb zo'n rechte baal, denk 250 kg? Ongeveer misschien iets meer.. betaal €60 per baal en ik voer onbeperkt hooi in de stal in een hooinet en nog op de paddock/wei nu dus doe 1 tot 1.5 week met een baal..

Die grote balen van 160 cm. Zit meestal 400 tot 500kg in.
En kosten hier ongeveer 45 euro

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 12:50

Perryx schreef:

Ik heb hooi in plastic zeg maar, ook een rechte baal en voer daar met 2 paarden ongeveer 2 weken mee in de winter als ze geen gras hebben. Kostte me dit keer 55 euro per baal.
Echt hele goede kwaliteit, dus blij mee.

Keebish

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 09:24

Zijn er in de tussentijd nog verhogingen geweest bij jullie? Ik begreep van een vriendin dat haar stalling met 50,- per maand omhoog ging per juli, terwijl in januari ook al 30,- per maand bijgevraagd is. Inmiddels is daar de helft van de pensionklanten weggegaan..

En nu vorige week ook weer een bericht over een stalverhoging van 50,- per maand bij een stal bij mij in de buurt. En ook daar.. in januari nog een verhoging geweest van 20,-.

Waar gaat het heen? Het is toch bijna niet meer rond te krijgen?

Ben blij dat ze bij mij aan huis staan :\

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 10:00

Bij mij op stal vanaf 1 juli 25 euro en vanaf januari kwam er ook al 25 euro er boven op. Blij dat ik geen paard meer heb momenteel haha

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 10:24

Wij hadden pet 1 januari 50 euro en wad toen al aangekondigd dat er nog een verhoging van 50 euro aan komt dit jaar maar nog niet gehoord wanneer precies.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 11:02

Keebish schreef:
Zijn er in de tussentijd nog verhogingen geweest bij jullie? Ik begreep van een vriendin dat haar stalling met 50,- per maand omhoog ging per juli, terwijl in januari ook al 30,- per maand bijgevraagd is. Inmiddels is daar de helft van de pensionklanten weggegaan..

En nu vorige week ook weer een bericht over een stalverhoging van 50,- per maand bij een stal bij mij in de buurt. En ook daar.. in januari nog een verhoging geweest van 20,-.

Ben blij dat ze bij mij aan huis staan :

Voor de stalhouders ook niet.

Keebish

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 11:53

Ayasha schreef:
Keebish schreef:

Ben blij dat ze bij mij aan huis staan :

Voor de stalhouders ook niet.

Nee, dat blijkt :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 12:26

Wat betaald jouw vriendin nu in het totaal als ik dat mag vragen?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 12:30

Ja daar ben ik dan ook benieuwd naar

Keebish

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 12:56

Ayasha schreef:

In de winter 570 en in de zomer 630. Is verder geen bijzonder luxe stal

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 13:05

Keebish schreef:
Ayasha schreef:

In de winter 570 en in de zomer 630. Is verder geen bijzonder luxe stal

Tja dat is zoals wij gerekend hebben een hele redelijke prijs voor vol pension. En hoe meer stalhouders eens echt gaan rekenen hoe meer er naar die prijzen zullen gaan vrees ik. En dan hebben wij echt heel krap minuten geteld dat we bezig zijn per taak.

Keebish

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 14:24

Ik bedoel ook geenszins dat pensionstallen te veel vragen of overprijst zijn. Ik schrik gewoon van de bedragen van tegenwoordig

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 14:34

Misschien ook hoe rap het opeens omhoog gaat. Soms 2x per jaar enorme bedragen erbij. Dan kan het nog steeds een passend bedrag zijn voor de dienst die je afneemt, maar het is wel heftig voor de klant die het in een relatief korte tijd moet betalen.