[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Porsley

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 22:50

Dat is ook zo, vandaar ook de vraag om ervaringen. Jij vindt het een gevaarlijk ding, waarom vind je dat?

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 23:00

dat heb ik niet gezegd, ik heb nooit in zo'n auto gereden, dus ik kan het niet ervaren.
Maar hij lijkt mij erg licht, ik zou er in iedergeval niet in durven rijden, zou bang zijn dat ik de combinatie niet onder controle zou kunnen houden als er iets onverwachts gebeurd.
Maar wat ik zeg dat is maar een gevoel, ken de auto zelf niet

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 23:06

Collega heeft er eentje, toen ik bij haar in de auto zat had ik zelf direct het idee dat ik hier echt geen paard (of pony) achter wilde hangen.
Heb even snel gekeken, op papier mag hij 1300 kg trekken, dus in theorie zou het mogen met een pony wel kunnen, maar of je het wilt is de 2e vraag.....

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 23:15

@ivy_power89
Ik heb mijn kia sorento nu bijna een jaar. (4 wd 3.6) Heb in het begin echt spijt gehad dat ik m'n volvo S80 ingeruild heb voor deze. Echter de volvo werd een jaartje ouder en begon motorproblemen te krijgen en de zoveelste keer boardcomputer problemen. Aangezien ik niet weer duizenden euro's aan reparaties wou uitgeven moest hij er toch echt uit.

Het was even slikken bij de pomp. Ging ook van Diesel naar Benzine. Waar ik met de volvo ruim 1100 km op een tank reed, werd het nu 400 ^) Daarin tegen vindt ik de belasting wel erg meevallen voor deze zware auto.

Afijn, qua comfort is ie natuurlijk niet te vergelijken met de volvo. Voor de 2paards trailer is hij super geschikt. Hij trekt alles met gemak en wordt daardoor ook niet nog schadelijker. Heb er altijd een veilig gevoel in de hele combinatie is mooi stabiel.
Nog een voordeel, hij heeft veel laad ruimte de de hele rommelzooi kan achter in :Y)

Afgelopen jaar 1x een kapotte band gehad na het offroad gaan, verder nog 0 euro kosten. Ook hoeft ie pas in 2014 pas weer gekeurd te worden.

Mijn vader heeft een aantal jaren geleden 2x een Kia Sorento uit 2006 Diesel gehad. Deze had echt alle luxe dingen er wel op zitten, wat hem al meteen veel aantrekkelijker maakt. Bij de eerste auto heeft hij een ongeluk gehad waarbij een vrachtwagen achterop is gereden. Auto was 20 cm korter, maar m'n vader had nog geen schram en nergens last van. Daarna heeft hij de 2de gekregen en ook deze heeft nooit geen mankementen gehad.

Mijn dealer adviseerde me wel om een Kia uit 2006 of 2007 te nemen aangezien deze technisch beter waren dan de voorgangers.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 00:25

ikke schreef:
Zelfs voor zo'n ding is mijn woon-werk afstand te groot. Ik heb 'm overwogen, maar ruim 55km enkele reis is me iets te gortig, te meer omdat ik een prima fiets-trein verbinding heb.
Jaloers! 55 km zou ik met genoeg doen. Rijd je ruim binnen 1,5u met zo'n ding (of tenminste, ik wel)

ikke schreef:
Oh, enne, mocht je eens een total-loss L322 vinden met zo'n 4.2 supercharged erin, tip me even.........
Will do ;)

cillusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 00:38

Gambler21 schreef:
Wie kan mij verder helpen?

Mag een opel astra met een gewicht van 1063 kg een 1.5 paardstrailer met paard van 1.65m ( schat 500 kg ) trekken?

Geremd mag de auto 1100 kg trekken.

Word lastig denk ik he?

En ik zeg ja! Of te wel, met een beetje puzzelen is het acceptabel qua kilo's, of je wat betreft veiligheid iets over wilt hebben is een andere vraag.
Als je een lichte 1 1/2 paards trailer vind onder de 600 kilo, en die zijn er (van ons is 540 of 560 kilo) gaat dat lukken. Evt. kun je de trailer in kilo's laten terugkeuren, of te wel, leeg gewicht plus laadvermogen op 1100 kilo laten zetten als je geen E achter B rijbewijs hebt, heb je dat wel dan is dit geen probleem en mag het op kenteken van de trailer meer zijn dan de 1100 kilo. Bij een lichte trailer blijf je dus onder de 1100 kilo, en mag je zowieso met BE rijbewijs rijden.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 00:51

Tot hij op de weegschaal wordt gezet, trailers wegen nl dik meer dan op de papieren staat.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 00:51

bedankt voor de info over de sorento!
we ruiken onze ka pas in mei in, en dan wordt het kiezen tussen dr sorento of als de ford nog een leuke occasion transit heeft gaan we misschien daarvoor.
al is vriendlief voor de sorento want dir is stoerder haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 00:57

Wij hebben ook even gekeken naar die categorie die eigenlijk net te licht is. Eigenlijk weet je dat het te licht is en niet verantwoord, maar uit financieel oogpunt wil je het toch. Wellicht dat het allemaal net mag en net is toegestaan. Bedenk alleen 1 ding, hoe ga je je voelen als je een ongeluk krijgt omdat je niet goed kan ingrijpen en je paard verongelukt?

Wij hebben daarom voor een volvo s60 gekozen. Geen vette SUV, maar wel een auto die handig is voor het normale woon-werkverkeer en daarbij zwaar genoeg is om fatsoenlijk 1 paard te kunnen trekken.
Ik ben iedere keer weer blij dat ik veilig met mijn trailer weg kan en dat we niet voor iets lichters zijn gegaan.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-11-12 01:02, in het totaal 1 keer bewerkt

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 01:01

heb je goed omschreven, dat is ook zeker een punt wat wij meenemen in onze aankoop.
ik wil gewoon ruim zitten en niet net aan.
dat zelfde geldt voor wel of geen E rijbewijs, ik heb die donderdag gehaald ondanks de regels die veranderen in 2013 omdat ik ook gewoon safe wil zitten!

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 08:29

De volvo S80 voldeet anders altijd prima (zalig doortrekken naar 220 op de Duitse snelweg :D ). Met een 2 paards, 2 paarden erin en dan berg op had ie anders heel veel moeite. Niet gek als je max 2000 mag trekken en er 2500 achterhangt O:)
De sorento haalt de 220 niet, en dat moet je niet willen. Daar in tegen heeft ie met de berg + trailer geen problemen :+

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 08:29

haha.... dus niet 220 met trailer maar zonder ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 09:46

HLPhoto schreef:
ikke schreef:
Zelfs voor zo'n ding is mijn woon-werk afstand te groot. Ik heb 'm overwogen, maar ruim 55km enkele reis is me iets te gortig, te meer omdat ik een prima fiets-trein verbinding heb.
Jaloers! 55 km zou ik met genoeg doen. Rijd je ruim binnen 1,5u met zo'n ding (of tenminste, ik wel)

Maar met fietsje en trein doe ik het in een uur, lees ik de krant en heb ik soms gratis amusement van mede-reizigers :D

HLPhoto schreef:
ikke schreef:
Oh, enne, mocht je eens een total-loss L322 vinden met zo'n 4.2 supercharged erin, tip me even.........
Will do ;)

Dan ga ik de oude Range alvast demonteren........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 10:51

Psydoxy schreef:
De volvo S80 voldeet anders altijd prima (zalig doortrekken naar 220 op de Duitse snelweg :D ). Met een 2 paards, 2 paarden erin en dan berg op had ie anders heel veel moeite. Niet gek als je max 2000 mag trekken en er 2500 achterhangt O:)
De sorento haalt de 220 niet, en dat moet je niet willen. Daar in tegen heeft ie met de berg + trailer geen problemen :+

De oplettende lezer ziet dan ook dat ik schreef dat ik juist blij was met een iets zwaardere auto als de s60 en hem derhalve dus niet in die lichte klasse schaar.

S80 is natuurlijk helemaal een mooie wagen, wel fijn dat hij dan net een 2 paards mag trekken. Dat ontbreekt net bij de s60.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 10:59

Psydoxy schreef:

Welke uitvoering van de S80 is dat, die 2000kg mag trekken? Heb al eens zitten zoeken, maar ik kom niet verder dan 1800kg (volgens autoweek) Ben benieuwd, wil mijn oude 940 wel inruilen voor een S80 :)

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 13:41

Op mijn kentekenbewijs stond echt 2000 kg. Was een 2.5 diesel. Geen idee, m'n vader heeft 'm nieuw gekocht dus misschien hebben ze er wat aanpassingen aangedaan. Doet er er verder niet toe want hij is de deur uit ;)

S60 voldoet ook prima. Veilige auto en meer comfort dan in een SUV.

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 13:50

Psydoxy schreef:
Ik heb mijn kia sorento nu bijna een jaar. (4 wd 3.6) Heb in het begin echt spijt gehad dat ik m'n volvo S80 ingeruild heb voor deze. Echter de volvo werd een jaartje ouder en begon motorproblemen te krijgen en de zoveelste keer boardcomputer problemen. Aangezien ik niet weer duizenden euro's aan reparaties wou uitgeven moest hij er toch echt uit.

Het was even slikken bij de pomp. Ging ook van Diesel naar Benzine. Waar ik met de volvo ruim 1100 km op een tank reed, werd het nu 400 ^) Daarin tegen vindt ik de belasting wel erg meevallen voor deze zware auto.

Volgens mij zit er bij de Sorento wel een enorm verschil tussen de benzine of diesel versie qua hoe ver je op een tank kan komen.

Heb meerdere mensen gesproken die de bezine versie hebben, die redden inderdaad 400 (met héél zuinig rijden misschien 500) km op een tank.
Ik heb de diesel (2.5), en red 650 km op een tank altijd, als ik niet met de trailer weg hoef haal ik de 750 ook nog wel.

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 17:26

De diesel is weer duurder in de belasting... tis ook altijd wat :+

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 17:40

Ik vind het ook wel lastig wat nou een goede prijs is voor een trailer.
KOm nu een bockmann tegen van 1998, ziet er op de foto's nog goed uit, weet niet hoe het houtwerk etc zit.
maar daar vragen ze nog 1500 euro voor. Is dat veel of ??
Ik heb eigenlijk geen idee kwa prijsklasses trailers...

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 17:41

Psydoxy schreef:
De diesel is weer duurder in de belasting... tis ook altijd wat :+

Ik kan 'm gelukkig voor zakelijk tarief rijden (grijs kenteken en ben ZZPer), dus daar ben ik gelukkig niet veel aan kwijt!

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 18:23

Psydoxy schreef:
Op mijn kentekenbewijs stond echt 2000 kg. Was een 2.5 diesel. Geen idee, m'n vader heeft 'm nieuw gekocht dus misschien hebben ze er wat aanpassingen aangedaan. Doet er er verder niet toe want hij is de deur uit ;)

S60 voldoet ook prima. Veilige auto en meer comfort dan in een SUV.

De vroegste S80s en V70s uit dezelfde serie mochten met een klein ombouwsetje 2000 kg trekken ipv 1800. Weet niet wat er dan veranderd moest worden maar zo nu en dan kom je ze tegen.

Na invoering van de 2.4D en D5 uitvoeringen is dat volgens mij gestopt.

cillusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 18:47

Silly1972 schreef:
Tot hij op de weegschaal wordt gezet, trailers wegen nl dik meer dan op de papieren staat.

Helemaal mee eens, vooral oudere 'opgeknapte' trailers. Maar blijft dus dat bovenstaande kan en mag. Wil je zeker weten hoe zwaar je trailer is dan moet je hem op een weegbrug zetten, dan ben je safe!

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 23:48

1x een trailer op kenteken gehad, zo'n alu tweepaards ding, 535 kg op kenteken. Sowieso al heeeeel licht.

Woog af op 520, leeg, met reservewiel. :D Zeldzame uitzondering op de regel.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 18:15

Wij kijken nu naar een audi a6 avant 2.8 quattro. Weegt leeg 1600 kg en mag 1900 trekken.
Tweepaards met 1 paard erin lukt dus wel :)

Iris_Casper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 20:21

Wij hebben een volkswagen bus transit voor een twee paards trailer. Rijdt heel fijn en het voordeel is toch wel dat je er zoveel in kwijt kunt. :D