Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:22

karijn schreef:
Mijn lijstje potentiele opvolgers voor de Volvo is gereduceerd: De Octavia valt af, wat zit die beroerd. Die had ik laatst mee als vervangend vervoer. De Volvo V50 D2 Sport valt voorlopig ook af omdat de auto leeg te weinig weegt (1250 kg volgens de brochure) en mijn trailer + paard daar bovenuit komt...
De opties zijn nu de VW Passat Bluemotion Comfortline (1.6 D) en de Peugeot 5008 2.0 D Blue Lease Executive. Ik mag pas eind van het jaar bestellen maar ben nu al aan het kijken.

Welke auto heb je nu dan ?
Je moet inderdaad goed letten op de maximale trekgewichten van de auto's op je lijstje.
Bij de Volvo V50 zal dit zo rond de 1300 kg liggen, de VW Passat Blue Motion zal rond de 1300 à 1400 kg liggen, hoewel ik dat niet zeker weet, omdat de bluemotion types minder mogen trekken. Let daar dus goed op.
De Peugeot 5008, is dat zo'n MPV ofzo ?

karijn

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:36

Ik rijd nu in een Volvo V50 1,6D. Weegt leeg 1425 kg dus trailer + paard kan erachter.
Die VW mag 1400 kg trekken, ik weet alleen even niet meer wat hijzelf leeg weegt. De VW Golf Variant 1,6 D Bluemotion mag ook 1400 kg trekken en maar weegt zelf leeg ook net weer te weinig. Prijstechnisch zou de 2.0 D Golf Variant interessanter zijn omdat diens leeg weeggewicht beter is dan de 1.6 D.
Die Peugeot is inderdaad een MPV, de gewichten daarvan zijn in orde om te trekken. En de ruimte is ongekend. Ik heb eerder twee Peugeots gereden en op basis van de ervaringen met de laatste ben ik eigenlijk van de Fransen afgevallen de laatste jaren maar deze is toch wel heel praktisch en voor een MPV vind ik hem heel mooi en om te leasen toch wel zeer interessant.

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:39

karijn schreef:
Ik rijd nu in een Volvo V50 1,6D. Weegt leeg 1425 kg dus trailer + paard kan erachter.
Die VW mag 1400 kg trekken, ik weet alleen even niet meer wat hijzelf leeg weegt. De VW Golf Variant 1,6 D Bluemotion mag ook 1400 kg trekken en maar weegt zelf leeg ook net weer te weinig. Prijstechnisch zou de 2.0 D Golf Variant interessanter zijn omdat diens leeg weeggewicht beter is dan de 1.6 D.

Maar volgens mij doet het leeg gewicht niet ter zake. Je moet op het kentekenbewijs kijken hoeveel de auto mag trekken.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:43

De V50 D2 mag 1300 kg trekken maar het gewicht van trailer + paard mag niet boven het leeggewicht van de auto komen. Die D2 weegt leeg volgens de brochure 1250. Mijn trailer weegt leeg op papier 580 kg maar er ligt een nieuwe gietvloer in en weegt volgens mij nu meer dan 600 kg. Paard weegt denk ik 600 kg maar dat zou ook wat meer kunnen zijn (KWPNer van 1,75m). Eigenlijk zou ik de combi eens op de weegschaal moeten zetten. Dan weet ik het zeker. Alleen zit het er op dit moment niet in om met de combi even op pad te gaan...

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:44

Of je E-rijbewijs halen natuurlijk !

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:47

karijn schreef:
Alleen zit het er op dit moment niet in om met de combi even op pad te gaan...

Vertel ......

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:53

Zie mijn onderschrift...
Ja, zit wel in planning maar kostentechnisch op dit moment ook even niet haalbaar. Terugkeuren wel en dat ga ik eind van het jaar doen. Eerder ga ik zelf met de combi toch niet op pad (geen wedstrijden in de planning de rest van dit jaar). Mocht ik toch met het paard op pad moeten naar de kliniek oid dan vraag ik mijn vader of schoonvader om te rijden (rijden resp een Volvo V70 en een Saab 9.5 en hebben E).
Ik wil van de Volvodealer even zeker weten wat die D2 leeg op kentekenbewijs gaat wegen. Er is vast al iemand die hem heeft besteld. Ik ben namelijk ook wel benieuwd wat er dan allemaal aan die D2 gewijzigd is zodat hij van 1425 kg naar 1250 kg gaat. Die D2 sport is namelijk vrijwel identiek qua uitvoering aan de 1,6D Edition 2 Sport die ik nu rijd. Het enige dat ik kan bedenken is dat het nieuwe blok uit andere materialen is vervaardigd dan mijn huidige en dat ze verder ook lichtere materialen hebben gebruikt, maar dat lees ik niet terug in de brochures die ik thuis heb liggen.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:56

Ik lees hier dat mensen trailers trekken met een golfje en dan is een Freelander 'krap aan?'
2000kg is krap aan?

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:59

De Freelander Td4 die wij hebben gehad mocht maar 1600 kg trekken. Een 2.0 D 140 pk Golf Variant mag 1500 kg trekken dus ja, dat ligt wel redelijk bij elkaar...En er is natuurlijk ook een verschil tussen het trekken van een 1,5 of 2 paards achter je golfje. Ik zou overigens ook achter mijn oren krabben hoor, een 2 paards achter een golfje.

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:00

sflj schreef:
Ik lees hier dat mensen trailers trekken met een golfje en dan is een Freelander 'krap aan?'
2000kg is krap aan?

Voor een Brenderup Imperial 2 paards trailer met een maximum massa van 2.500 kg is dat inderdaad krap aan, vind ik.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:00

Hangt er vanaf wat je erin laadt he? ;)

Een td4 die maar 1600 mag trekken?! Hmm... vreemd.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:07

En toch was het zo...We hebben ook een Disco uit 1998 gehad, mocht "maar" 1800 kg trekken.

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:40

sflj schreef:

En tóch is het zo.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 13:08

karijn schreef:
Waratje: Hebben we het over Landrover Range Rover of de Landrover Evoque? Merk en model worden vaak door elkaar gehaald. Vandaar mijn vraag dus ook...Het staat me namelijk bij dat er nog een model onder de Freelander komt en ik dacht dat dat model Evoque ging heten. Maar nogmaals, ik weet het niet meer, is al weer even geleden dat ik er iets over had gelezen.

Die auto heet toch echt Range Rover Evoque hoor ;)
Kijk maar wat er op de voorkant staat: http://static.autoblog.nl/images/wp2010 ... ue_big.jpg

Maar goed, ik had gelezen dat je deze ook met tweewiel- of vierwielaandrijving kon kopen, hopelijk kan hij met vierwielaandrijving wel goed trekken, anders wordt het toch de freelander 2, heb gehoord dat die zowiezo beter trekt dan de vorige versie.

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 13:32

Yellomofoon schreef:
Maar goed, ik had gelezen dat je deze ook met tweewiel- of vierwielaandrijving kon kopen, hopelijk kan hij met vierwielaandrijving wel goed trekken, anders wordt het toch de freelander 2, heb gehoord dat die zowiezo beter trekt dan de vorige versie.

Als een Freelander met 4WD 2000 kg mag trekken, dan mag een kleiner model zonder 4WD aanzienlijk minder trekken. Dan valt zo'n Evoque sowieso af voor een tweepaards trailer.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 13:34

Wij hebben een ouwe citroen xsara station. Maar mijn ouders zijn ook niet zo rijk. Voor een 1,5 paards wil het prima hoar. :)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 13:49

Over de V50: mijn ouders hebben een 2.4 staan uit 2006 en die mag 1500 trekken. Heb er laatst mee gereden met de KWPN'er van mijn zusje in de trailer (zo'n 550 kg aan paard) en dat doet-ie heel fijn.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:00

sflj schreef:

Hier nog steeds de Korando cabrio voor de 2p 1600 kilo aanhanger :D
Mag in NL 3500 kilo trekken, hier 2500 maar omdat de standaard Korando slechts 1850 kilo weegt is dat eigenblijk al VEEL te veel want het is voor controle gewoon onverstandig meer dan je autogewicht te trekken.

Een Freelander TD4 weegt 1550 kilo en dat geeft met de 85% welke in Engeland als vuistregel wordt aangehouden 1320 kilo ook al is die Freeelander op zich voor 2000 kilo ´geschikt´.

Een tabel welke van LandRover zelf komt:

http://www.cuddles.abelgratis.net/landrover.htm

Het max.tow weight is wat techinisch kan met een onafhankelijk hydraulisch geremde aanhanger. De 85% is een veiligheidsvuistregel en idem maximum voor aanhanger met oplooprem.

Met de geliefde levende have achterin wil je weten wat de veilige norm is. Toch :j
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 19-08-10 17:15, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:11

karijn schreef:
En toch was het zo...We hebben ook een Disco uit 1998 gehad, mocht "maar" 1800 kg trekken.

dat is heel simpel te verklaren: in 1998 moest je nog zelf opgeven wat er op papier kwam te staan middels het registratieformulier wat je toen nog moest invullen om trekhaakregistratie te krijgen. Wanneer er toendertijd dus "maar" 1800kg trekgewicht is aangevraagd, krijg je dat ook op je kenteken.
Die "standaard registratie" van een trekhaak door de RDW bij kentekenafgifte stamt van later datum.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:20

Michel123 schreef:
Yellomofoon schreef:

Als een Freelander met 4WD 2000 kg mag trekken, dan mag een kleiner model zonder 4WD aanzienlijk minder trekken. Dan valt zo'n Evoque sowieso af voor een tweepaards trailer.

Een 4WD voor iemand met gezond verstand ook. De 85% in de :list: van LandRover is voor de TD4 1550 kilo :)*

Hou je aan de veiligheidsvuistregel Omdat je paard het waard is.
Met dank aan L´Oreal.

Nona99

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 22:37

Hier een Nissan Patrol 2.8 6 cilinder ervoor hangen, en die mag 3500 trekken.

Woon wel in België, en volgens wat ik al gelezen heb (niet de volle 100 pagina's) verschilt jullie wetgeving toch wel met die van ons. ivm wat je mag trekken en rijbewijzen

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 02:08

Ja maar wij zouden een Evoque met 4wielaandrijving willen... Dus dan weet ik nog niet hoe het zit :P
Zal misschien maar gewoon moeten wachten tot er meer informatie beschikbaar is :)

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 03:08

Wij hebben een Nissan X-Trail. Ik weet alleen niet of die al de trailer heeft getrokken want we hebben hem nog niet zo lang, maar zou die prima kunnen. Hiervoor was het een Volkswagen Passat Stationwagon.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 09:19

Yellomofoon, Die Evoque is dus een speciale uitvoering van de RR, geen apart/nieuw model dus...Nee, qua gewichten zal je daar wel goed mee zitten dan in vergelijking tot de Freelander.

Ikke: die Disco kwam oorspronkelijk uit Duitsland, we hebben er slechts 1,5 jaar mee gereden. Was op zich een hele fijne auto om mee te trekken en te rijden maar ja...Brits hè. We noemden hem dus ook "liefkozend" onze lekkende zeecontainer...
Met de Freelander hebben we nagenoeg geen problemen gehad.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 17:34

Ik blíjf het totaal niet begrijpen.
Waarom zou je met je geliefde paarden achterin een doodskist op wielen het maximaal technisch toegestane willen trekken?
Iedereen weet dat de veilige richtlijnen heel anders liggen dat wat technisch als maximaal wordt opgegevn door de fabrikanten.

Bijvoorbeeld:
´Tot voor enige tijd hanteerde men de vuistregel dat het beladen gewicht van de caravan niet meer dan 70% mocht bedragen van het beladen gewicht van de auto. Door een betere techniek, bij zowel auto als caravan, is dit percentage inmiddels opgetrokken tot 75 á 80%.´

Bron:
http://www.caravantrekker.nl/algemeen/algemeen.php

Dat is dan nog een cáravan. Daar staan niet je geliefde (en bewegende) levende paarden in.

Neem toch gewoon die 75% - 80% van de auto als maximum te trekken gewicht.
Heb je veel ervaring, vrachtwagenrijbewijs et al en een goed afgestelde combinatie met de trekhaak op de ideale hoogte voor betreffende trailerkoppeling dan 85%.
Ben je groen, is het een wat oudere auto of -aanhanger, dan is 70% een stuk slimmer.
Waarom zou je boven de vuistregels voor veilig wíllen zitten als je geliefde paarden achterin die rijdende doodskist staan??!!

Ik nie begrijp nie.