[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ivy_power89

Berichten: 6434
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 12:08

jaaaa als dat zou kunnen..... *kwijl*

Apostrof

Berichten: 3957
Geregistreerd: 25-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 02:15

ikke schreef:
HLPhoto schreef:
Hoop toch niet dat je hiermee wil zeggen dat een zescilinder nodig is om een trailer te trekken he?

Weet namelijk zeker dat motorisch bijv. Fiats 1.6 JTDM er geen enkel probleem mee heeft, zeker niet met een chipje ter ondersteuning.
Sterker nog, denk dat jouw V8 daar qua koppel nog wat van kan leren :D

Een blok van 50 jaar oud vergelijken met een opgepompt 4-pittertje is niet helemaal gelijkwaardig. Als ik uit die V8 trek wat er echt uit te halen valt, zie je alleen nog stofwolkjes.............
De 4.2 supercharged uit de L322 gaat dik over de 400pk. DAT is dan het blok om te vergelijken, zelfde tijd, zelfde techniek, zelfde opgepomptheid.

Je weet mijn stelling: vermogen heb je nooit te veel. 6- en 8-pitters, zeker benzineblokjes (niet iedereen kan zich een oliestoker permiteren), hebben gewoon meer in huis dan een 4-pitter.
Vermogen heb je in principe nooit teveel (behalve dat er ook genoeg mensen niet met veel vermogen om kunnen gaan), maar een compromis sluiten doet iedereen hier.
Daarbij heb je met een trailer veel meer aan low-down koppel dan aan vermogen. Een supercharged 4.2 benzinemotor vergelijken met een (voor iedereen betaalbare 1.6 diesel) is dan imho nogal incorrect. Zet er liever een 1.8 liter T(F)SI naast, die levert tot zo'n 230 pk (maar met minder koppel bij dezelfde toerentallen).

Daarbij is het altijd zo dat een zes- of achtpitter met dezelfde inhoud minder koppel heeft dan een vergelijkbare viercilinder. Dit zie je ook terug bij moderne motoren: De 0.9 liter twin van Fiat trekt als een bezetene, de driecilinder 1.2 TDI van VW loopt onderin makkelijker weg dan de 1.3 JTDm van Alfa Romeo en de 1.4 HDi van Peugeot. Minder pitjes is echt zo gek nog niet.

V.w.b. opgepompt: Ik heb de laatste tijd wat meer moderne motoren gezien en noem ze liever "modern" dan "opgepompt". In de tijd dat de oorspronkelijke LaRo V8 gebouwd werd was een compressie van 10:1 al "opgepompt", tegenwoordig knopen we er een turbo bij en rijden er vrolijk mee. Lagers, legeringen en mechanismen zijn tegenwoordig gebouwd op meer druk, hogere temperaturen en nauwkeuriger berekend m.b.t. levensduur. De eerste 1600 HDiF'jes waarvan iedereen riep dat de 110pk die eruit komt een vroegtijdig einde zou gaan betekenen gaan nu over de 300.000 km; mits fatsoenlijk onderhouden blijft 't gewoon heel (zelfs in een Volvo S80).

Times change en dit is de tijd van efficiency, weinig inhoud en zo laag mogelijk verbruik. Dat laatste is imho grotendeels een wassen neus (een 1.6 JTDm met std. 120 pk zuipt net zo hard als een oude Mercedes E300 Diesel - 3.0 liter / 109 pk - wanneer je er een trailer achter hangt), maar ik vind het geen slechte ontwikkeling. Daarbij, als ik de keuze moet maken tussen een '90s E300 Diesel en een even dure Peugeot 407 1.6 HDi... qua motorkarakter wint de Peugeot het dan zeker.

Psydoxy

Berichten: 2141
Geregistreerd: 03-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 02:27

Citaat:
De nieuwe Sorento mag volgens de brochure helaas maar 2000 kg trekken.

ik wil ook geen nieuwe sorento.
de auto's uit 2005 bijvoorbeeld mogen meer trekken


Mijn Sorento uit 2007 mag 3500 trekken.

Hij bevalt prima, goede wegligging en super voor de trailer...... alleen dat zuipen, niet normaal.
Gelukkig heb ik tegenwoordig korte woon/werk afstanden en neem wat vaker de fiets :Y)

Apostrof

Berichten: 3957
Geregistreerd: 25-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 02:29

Wel normaal, niet goedkoop ;)

Misschien een beetje propaganda maar erg de moeite waard voor zelfs langere afstanden:

Afbeelding

Heerlijk op lange afstanden. Enige echte nadelen: Duur (in aanschaf), en als je snel transpireert (zoals ik) en/of graag hard fietst (zoals ik) wil je even douchen als je arriveert.

Zeker in de spits win je met de auto niet zo snel van een velomobiel, 45 km/h gemiddeld (niet kruissnelheid, gemiddeld!) is met mijn conditie gewoon mogelijk.

Je zit droog, warm (voor iedere 100W die je op de trappers zet produceer je 250-300W aan warmte - in de winter met -10 is het binnen gewoon nog 15 graden!), veilig (aramide kooiconstructie, kreukelzone), stabiel (driewieler, twee sturende voorwielen), comfortabel (prima vering, zeker met Risse dempers), je reistijd is altijd hetzelfde (hooguit iets langer bij gladheid - je kan overal langs en tussendoor maar potentiële schuivers is iets om rekening mee te houden dus doe je 30 km/h ipv 50) en last but not least hij loopt op bruine boterhammen en karvan cevitam ipv benzine.

ikke

Berichten: 38861
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 11:30

HLPhoto schreef:
Wel normaal, niet goedkoop ;)

Misschien een beetje propaganda maar erg de moeite waard voor zelfs langere afstanden:

[ Afbeelding ]

Heerlijk op lange afstanden. Enige echte nadelen: Duur (in aanschaf), en als je snel transpireert (zoals ik) en/of graag hard fietst (zoals ik) wil je even douchen als je arriveert.

Zeker in de spits win je met de auto niet zo snel van een velomobiel, 45 km/h gemiddeld (niet kruissnelheid, gemiddeld!) is met mijn conditie gewoon mogelijk.

Je zit droog, warm (voor iedere 100W die je op de trappers zet produceer je 250-300W aan warmte - in de winter met -10 is het binnen gewoon nog 15 graden!), veilig (aramide kooiconstructie, kreukelzone), stabiel (driewieler, twee sturende voorwielen), comfortabel (prima vering, zeker met Risse dempers), je reistijd is altijd hetzelfde (hooguit iets langer bij gladheid - je kan overal langs en tussendoor maar potentiële schuivers is iets om rekening mee te houden dus doe je 30 km/h ipv 50) en last but not least hij loopt op bruine boterhammen en karvan cevitam ipv benzine.

Zelfs voor zo'n ding is mijn woon-werk afstand te groot. Ik heb 'm overwogen, maar ruim 55km enkele reis is me iets te gortig, te meer omdat ik een prima fiets-trein verbinding heb.

Motoren zijn best wel efficienter geworden, in de zin dat ze meer vermogen uit dezelfde inhoud en bij hetzelfde verbruik halen en bij GOED onderhoud gaat dat spul ook gewoon 300+k mee, maar als ik mijn RRC naast de huidige Sport zet, wil je echt geen Sport. De zeeen van ruimte die de RRC biedt ten opzichte van de Sport............

Oh, enne, mocht je eens een total-loss L322 vinden met zo'n 4.2 supercharged erin, tip me even.........

Psydoxy schreef:
Citaat:
De nieuwe Sorento mag volgens de brochure helaas maar 2000 kg trekken.

ik wil ook geen nieuwe sorento.
de auto's uit 2005 bijvoorbeeld mogen meer trekken


Mijn Sorento uit 2007 mag 3500 trekken.

Hij bevalt prima, goede wegligging en super voor de trailer...... alleen dat zuipen, niet normaal.
Gelukkig heb ik tegenwoordig korte woon/werk afstanden en neem wat vaker de fiets :Y)

Je wil een veilige auto voor je trailer? Nou die auto's zuipen nu eenmaal. Mijn ouwe classic "doet" ook 1:7 zonder trailer.
Als ik daadwerkelijk een auto zou moeten hebben voor woon-werk, zou ik of m'n nog oudere RRC op LPG nemen of een leuke middenklasser met LPG of Diesel.

Psydoxy

Berichten: 2141
Geregistreerd: 03-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 17:44

Of gewoon op de fiets ;)

Romanoff
Berichten: 3565
Geregistreerd: 25-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 19:08

Psydoxy schreef:
Of gewoon op de fiets ;)

Nah, ik ga niet elke dag 60 km fietsen. Daar bedank ik voor :Y)

Psydoxy

Berichten: 2141
Geregistreerd: 03-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 20:21

Ojee, nee, daar krijg je pas echt zadelpijn van.
Woon tegenwoordig 9 km van m'n werk, dus in de zomer is dat goed te doen :j

ivy_power89

Berichten: 6434
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 20:52

Besloten dat wij zoals het er nu naar uitziet voor de Kia sorento gaan (al hebben we van allerlei kanten verhalen over de kwaliteit van kia gehoord, zijn er mensen die deze mening delen??)
Maarrrr, dan moet hij wel op LPG rijden, want van Ford Ka model 2010 naar kia sorento, is kwa verbruik wl een wereld van verschil........ en mijn stalen ros komt dan zeker wat vaker van stal!

ikke

Berichten: 38861
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 21:00

ivy_power89 schreef:
Besloten dat wij zoals het er nu naar uitziet voor de Kia sorento gaan (al hebben we van allerlei kanten verhalen over de kwaliteit van kia gehoord, zijn er mensen die deze mening delen??)
Maarrrr, dan moet hij wel op LPG rijden, want van Ford Ka model 2010 naar kia sorento, is kwa verbruik wl een wereld van verschil........ en mijn stalen ros komt dan zeker wat vaker van stal!

Nieuw of tweedehands?

ivy_power89

Berichten: 6434
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 21:09

Tweedehands, wordt dan een sorento uit bijvoorbeeld 2007
die mogen 2300 kg trekken wat mij verteld is

ikke

Berichten: 38861
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 21:16

ivy_power89 schreef:
Tweedehands, wordt dan een sorento uit bijvoorbeeld 2007
die mogen 2300 kg trekken wat mij verteld is

Volgens autoweek is in die periode (2006 - 2009) alleen een 6-pitter benzine gemaakt. Die zou 3500kg mogen trekken. http://www.autoweek.nl/carbase_data.php ... 0&cache=no

Ik heb een beetje mijn twijfels of dat wel klopt, maar die 6-pitter lijkt in ieder geval best capabel tot het trekken van trailers. Reken echter niet op leuke verbruikscijfers; veel beter dan mijn RRC lijkt ie het niet doen........

ivy_power89

Berichten: 6434
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 21:18


ikke

Berichten: 38861
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 21:27

ivy_power89 schreef:
Daarom ook mijn stalen ros, en voorwaarde dat hij ook op LPG kan.

ik heb even snel op mp gekeken, en daar staan de auto's met kenmerken
Of dit klopt weet ik niet uiteraard

http://vernieuwd.marktplaats.nl/a/auto- ... ousPage=lr

Zoals al vaker gezegd in dit topic, autoweek.nl is niet 100% betrouwbaar. Andere sites ook niet, trouwens. Er zijn zoveel verschillende auto's dat je als selectiesite vrijwel onmogelijk foutloos kunt zijn.

ivy_power89

Berichten: 6434
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 21:30

Ik denk dat je op het moment zelf even in de auto papieren moet kijken hihi.

Vind het wel een goede keuze, alleen de verhalen over de Kia kwaliteit brengen nog wel wat vraagtekens.....

ikke

Berichten: 38861
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 21:39

ivy_power89 schreef:
Ik denk dat je op het moment zelf even in de auto papieren moet kijken hihi.

Vind het wel een goede keuze, alleen de verhalen over de Kia kwaliteit brengen nog wel wat vraagtekens.....

Ik vind ze 3x niks, maar dat komt vooral omdat ik ze claustrofobisch vind in verhouding tot m'n Range.

Ik vraag me af in hoeverre de minder positieve verhalen terug te voeren zijn op verwaarlozing. Ik weet van meer auto's die een slechte naam hebben, maar die met de juiste aandacht probleemloos en jarenlang hun werk doen. Voor een buitenstaander, zoals jij, is dat echter vrijwel niet te onderscheiden.

Silly1972

Berichten: 14973
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 21:45

Kia is op zich prima kwaliteit, Ik hoor meer goede dan slechte verhalen, alleen hou er rekening mee, dat de verbruikscijfers vaak niet kloppen, op LPG verbruiken ze nog meer. (het hoort niet, maar gebeurt wel)
En vraag even na of deze geschikt zijn om op LPG te rijden, want dat het er in zit wil nog niet zeggen dat ze er ook uitermate geschikt voor zijn.
Bij die van mij was nl de 2.0 wel geschikt voor LPG en de 2.4 niet (hij deed het er wel op, maar veel problemen mee)'
Vraag maar eens na bij gasspecialist van Nieuwenhuizen in Emmeloord.
Verder is het een erg leuke auto.

http://www.autozine.nl/text/comment_toon.php?mok=683

ivy_power89

Berichten: 6434
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 22:04

LPG is ook niet bedoeld om er mee te trekken, dit wil ik dan gewoon op benzine doen.
gelukkig heb ik voorlopig nog geen andere auto nodig, en tegen die tijd dat we voor een nieuwe gaan laat ik hem helemaal nakijken.
En wat betreft onderhoud, ben ik heel blij met een broertje als auto monteur :)

pietiedecy
Berichten: 946
Geregistreerd: 26-04-09

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 22:10

Wij hebben ook een KIA (sportage) 4x4, 6 bak, diesel. staat sowieso 2x per week voor de trailer, en mijn ouders zijn er heel tevreden over! rijdt fijner (met 2 paarden) dan de Mercedes ML volgens hun..

Silly1972

Berichten: 14973
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 22:12

ivy_power89 schreef:
LPG is ook niet bedoeld om er mee te trekken, dit wil ik dan gewoon op benzine doen.
gelukkig heb ik voorlopig nog geen andere auto nodig, en tegen die tijd dat we voor een nieuwe gaan laat ik hem helemaal nakijken.
En wat betreft onderhoud, ben ik heel blij met een broertje als auto monteur :)



Was ook niet perse voor het trekken bedoelt, want dan verbruikt iedere auto mee, maar gewoon voor het algemeen

ikke

Berichten: 38861
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 22:17

ivy_power89 schreef:
LPG is ook niet bedoeld om er mee te trekken, dit wil ik dan gewoon op benzine doen.
gelukkig heb ik voorlopig nog geen andere auto nodig, en tegen die tijd dat we voor een nieuwe gaan laat ik hem helemaal nakijken.
En wat betreft onderhoud, ben ik heel blij met een broertje als auto monteur :)

Oh? Zowel mijn stokoude Range Rover als de latere Discovery trokken een volle tweepaards zonder blikken of blozen. Beiden waren 140pk V8's met een venturi-installatie. Kijk, dat je op zo'n moment richting 1:3 a 1:4 verbruik gaat, hoort wel een beetje bij de 4500kg combinatiegewicht waar je dan mee onderweg bent. Maar beide motoren hebben nooit een krimp gegeven.

Porsley
Berichten: 4
Geregistreerd: 14-11-12

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 22:32

Heeft iemand hier ervaring met een Suzuki Jimny 4WD, 1.3 voor de trailer? Het gaat om een 1-paardstrailer en een pony van 400kg?

Het zal voornamelijk gaan om een wedstrijdje, 1 maal in de 2 maanden (nog geen 10km rijden, geen snelweg) en eventueel een rit naar de kliniek (nog geen 5 kilometer).

ivy_power89

Berichten: 6434
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 22:43

uuhm persoonlijk zou ik niet eens over denken....
collega heeft zo'n ding, ik vind het een gevaarlijk ding.....

Porsley
Berichten: 4
Geregistreerd: 14-11-12

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 22:47

Ivy, waarom niet? Op papier mag het namelijk wel (heb er zelf nog nooit in gereden).

Silly1972

Berichten: 14973
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 22:48

Dat het op papier mag, wil nog niet zeggen dat iets ook fijn rijdt, zeker niet als een bewegend dier in zit.