Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 11:31

Michel123 schreef:
Siets schreef:
Ik lees hier ook af en toe dat mensen een golf variant 1.9 TDI voor de trailer hebben staan. Deze auto hebben wij ook,
maar helaas zetten we hem niet voor de trailer omdat hij feitelijk gezien niet mag. Snap niet dat mensen het gewoon durven...

Een Golf variant 1.9 TDi mag 1300 kg trekken. Als je een E-rijbewijs hebt, mag je er dus een trailer achter hangen met ene leeg gewicht van bijvoorbeeld 800 kg, en dan kan er dus nog een lading (lees : paard) van maximaal 500 kg.
Of dat allemaal verstandig is, is een ander verhaal.

Die van ons mag 1200 trekken, is er eentje uit 1997. En inderdaad, vriendlief is nogal zuinig op zijn auto
dus hij wil er gewoon niet aan geloven helaas..

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 11:32

Siets schreef:
Die van ons mag 1200 trekken, is er eentje uit 1997. En inderdaad, vriendlief is nogal zuinig op zijn auto

Maar, wil hij niet omdat het niet goed is voor zijn auto (koppelingsplaten), of omdat het niet mag ?

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 11:34

Michel123 schreef:
Siets schreef:

Maar, wil hij niet omdat het niet goed is voor zijn auto (koppelingsplaten), of omdat het niet mag ?

Allebei. Hij is nogal van de regeltjes en wetten wat dat betreft (zelf monteur), en vindt het zonde om een
boete te riskeren. Daarbij inderdaad ook de koppelingsplaten opgeteld, vrees ik dat mijn droom nooit
werkelijkheid zal worden :D.

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 11:36

Siets schreef:
Allebei. Hij is nogal van de regeltjes en wetten wat dat betreft (zelf monteur), en vindt het zonde om een
boete te riskeren. Daarbij inderdaad ook de koppelingsplaten opgeteld, vrees ik dat mijn droom nooit
werkelijkheid zal worden :D.

De boete is het punt nog niet eens, het ergste is dat je niet verzekerd bent als er iets gebeurd.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 11:37

Michel123 schreef:
Amber_ schreef:
Toevallig ook over gehad :)

1300 kilo, is gewoon 1 paardstrailer + paard. Dat mag, mits E rijbewijs.

Klopt, maar verstandig is het niet.
Mijn vorige auto was ook een VW Golf Variant, en daar had ik de trailer ook nooit achter.

Nu heb ik een VW Tiguan, die mag 2.500 kg trekken. Dus daar kan gerust een 2-paards trailer achter.

Verstandig misschien niet.
Maar niet iedereen heeft het geld voor een VW Tiguan ;).

En met deze combi zou je in igg geen problemen hebben bij Politie controles :).

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 11:38

Amber_ schreef:

Je hebt gelijk. :D

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 11:39

Een VW Passat voor een anderhalfpaardtrailer met daarin 450 Kilo aan pony. Volgens mij pa voel je het wel, maar kan ie het makkelijk trekken :).

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 11:44

Michel123 schreef:
Amber_ schreef:

Je hebt gelijk. :D

Heb ik het verkeerde beroep met me blauwe pet haha

Almighty

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 11:54

Ik heb een Mitsubishi Pajero 2.5 Trubo diesel uit 1986 mag 2580kg trekken en trekt de trailer op zijn sloffen. Gekozen voor dit omdat hij nog wegenbelastingvrij wordt volgend jaar en dan daardoor kosten uit spaar daarvoor al. En is dus ook kwa verzekering niet duur door Oldtimer verzekering. Kan wel advieseren dat je je onderhoud bij zn auto goed moet bij houden en een handig iemand (monteur) niet verkeerd is in je omgeving, want als je steeds naar de garage moet voor zn ding ben je een hoop geld armer. Tot nu toe een fijne auto voor mij. maar die is dan ook nog tiptop in orde en motorisch nog heel goed. Tellerstand mag er ook nog zijn.

Ik heb BE. Wat ik iedereen die met een 2 paardstrailer altijd aan zal raden..dat scheelt je een hoop gereken en is het alleen de auto waar je op moet letten. Een keer een inverstering en een hoop ellende minder.

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 11:55

Amber_ schreef:

Ben je agent, ja ?

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 11:57

Michel123 schreef:
Amber_ schreef:

Ben je agent, ja ?

;)
Maar een hele lieve hoor haha

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 11:58

Amber_ schreef:
Michel123 schreef:

Ben je agent, ja ?

;)

Dus dan is het maar goed dat ik goed bezig ben ! :D

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 11:58

VW Golf Station 1.9 TDI :)

SnoevieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 12:40

maar als een auto 1300 kg mag trekken,dan is een trailer+paard van 1000 kg samen erachter toch geen probleem?

mijn vaders opel mag 1400 trekken en we gaan volgende week ook op pad met paard+trailer samen 1200 kg,geen probleem

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 13:17

Snoevie schreef:
maar als een auto 1300 kg mag trekken,dan is een trailer+paard van 1000 kg samen erachter toch geen probleem?

mijn vaders opel mag 1400 trekken en we gaan volgende week ook op pad met paard+trailer samen 1200 kg,geen probleem

Dan heb je niet bepaald een zware trailer.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 13:39

Mijn trailer weegt op papier 520 kg. Gooi daar voor het gemak eens 100 kg bij op voor het reservewiel en nog wat willekeurige onderdelen. Pony is laatst gewogen op 410 kg.

Meer dan zo'n 1050 kg heb ik ook echt niet achter mijn auto hangen. Ik vind die berekening voor een 1.5-paards met een pony erin dan ook echt niet zo vreemd.

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 13:43

Karin schreef:
Mijn trailer weegt op papier 520 kg. Gooi daar voor het gemak eens 100 kg bij op voor het reservewiel en nog wat willekeurige onderdelen. Pony is laatst gewogen op 410 kg.

Meer dan zo'n 1050 kg heb ik ook echt niet achter mijn auto hangen. Ik vind die berekening voor een 1.5-paards met een pony erin dan ook echt niet zo vreemd.

Dat klopt inderdaad.
Maar ik heb dus een Brenderup Imperial trailer, die weegt leeg al 940 kg. Zet daar dan twee grote paarden in van zo'n 700 kg per stuk, en voila, je zit aan de 2340 kg !
Dan is een Golfje (met alle respect hoor) niet bepaald de aangewezen auto natuurlijk.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 13:47

Maar wie is er hier dan van plan om met een Golfje een 2-paards met twee grote paarden erin te trekken? :? Dat zie ik nergens staan.

Met een auto die 1300 kg mag trekken en je BE-rijbewijs mag je legaal een trailer met één pony erin vervoeren.

unbelievable

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 13:53

Michel123 schreef:
Amber_ schreef:
Toevallig ook over gehad :)

1300 kilo, is gewoon 1 paardstrailer + paard. Dat mag, mits E rijbewijs.

Klopt, maar verstandig is het niet.
Mijn vorige auto was ook een VW Golf Variant, en daar had ik de trailer ook nooit achter.

Nu heb ik een VW Tiguan, die mag 2.500 kg trekken. Dus daar kan gerust een 2-paards trailer achter.

Ben je tevreden over de Tiguan? Ben erg benieuwd!

en een 1.2? vind het heel knap als die golf dat red! mijn 1.2 benzine polo trok t al niet meer als ik de airco aan durfde te zetten....

SnoevieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 18:03

Michel123 schreef:
Snoevie schreef:

Dan heb je niet bepaald een zware trailer.

nou valt wel mee,de trailer die we nu meenemen weegt ong. 750 kg + pony 450 kg = 1200 kg

daarvoor hadden we een trailer mee van 550 kg + pony 450 kg = 1000 kg

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 20:11

unbelievable schreef:
en een 1.2? vind het heel knap als die golf dat red! mijn 1.2 benzine polo trok t al niet meer als ik de airco aan durfde te zetten....
De ene 1.2 is de andere niet. VW peutert hier en daar een 55 pk 1.2 blokje onder een kap, 2 auto's verderop levert ie 110.
De 1.4 is nog een leuker voorbeeld, die is er zowel als 60 pk truttenschuddertje (8 kleppen en heel simpel ontwerp) als dat ie in de Polo GTI/Ibiza Cupra/Fabia RS 228 pk en 325 Nm (@ 2700 tpm) kan leveren met een chipje (compressor, turbo, vier kleppen per cilinder en allerlei slimme electronica om tot de laatste pk eruit te persen. zonder chip levert dat 180 pk).

Overigens vond ik een Golf III GTI 8V met een trailer (Heja 1,5 paards van 560 kg op kenteken) erachter best wel prima rijden. De tweeliter achtklepper is erg koppelrijk en een Golf is sowieso behoorlijk stabiel. Met sportremschijven, blokken en staalgevlochten remleidingen eronder viel er ook nog wat af te remmen en 90 km/h volhouden kan in 3, 4 en 5 (m.a.w. als je niet genoeg koppel hebt heb je toerenbereik over om ff terug te schakelen). Voor een auto in die gewichtsklasse vond ik het één van de beteren.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 22:16

Waratje schreef:
karijn schreef:
Die Evoque zit toch net een klasse onder de Freelander? Ik heb er eens iets over gelezen...

Een Range Rover die een klasse ONDER een Freelander zit? :? Dat lijkt me eerlijk gezegd heel erg vreemd.

Tis wel een kleine Range Rover hoor :)
Dus kan best, maar ik weet het niet zeker, was daarom benieuwd of iemand al meer informatie had

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 10:53

Waratje: Hebben we het over Landrover Range Rover of de Landrover Evoque? Merk en model worden vaak door elkaar gehaald. Vandaar mijn vraag dus ook...Het staat me namelijk bij dat er nog een model onder de Freelander komt en ik dacht dat dat model Evoque ging heten. Maar nogmaals, ik weet het niet meer, is al weer even geleden dat ik er iets over had gelezen.

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:12

Klopt, er komt een nieuw model kleine LandRover ónder de Freelander.
Dat betekent ook dat deze vermoedelijk meer een "wannabe" terreinauto zal zijn, dan zijn grotere broers.
En daardoor zal hij waarschijnlijk niet genoeg mogen trekken om er een tweepaards trailer achter te kunnen hangen, aangezien dit bij de Freelander al krap aan was.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:19

Dat dacht ik dus ook. Er komt nu ook een "zuinige" uitvoering van de Freelander met alleen maar voorwielaandrijving.
Wij hebben een Freelander Td4 Sport gehad, trok de trailer prima maar toch had ik de trailer liever achter mijn auto hangen. Die Freelander was zo stug geveerd dat je elk hobbeltje voelde. Paard voelde zich achter de Freelander ook minder prettig dan achter mijn eigen auto. Mijn auto is ook wel licht verlaagd maar om de een of andere reden vind ik het prettiger trekken. Misschien ook omdat die Freelander automaat was en mijn auto gewoon schakel.

Mijn lijstje potentiele opvolgers voor de Volvo is gereduceerd: De Octavia valt af, wat zit die beroerd. Die had ik laatst mee als vervangend vervoer. De Volvo V50 D2 Sport valt voorlopig ook af omdat de auto leeg te weinig weegt (1250 kg volgens de brochure) en mijn trailer + paard daar bovenuit komt...
De opties zijn nu de VW Passat Bluemotion Comfortline (1.6 D) en de Peugeot 5008 2.0 D Blue Lease Executive. Ik mag pas eind van het jaar bestellen maar ben nu al aan het kijken.