Tariefverhoging pensionstallen 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 15:25

Nee de mensen zijn daar echt de mensen die daar staan voor het bos.
Zoals ik zei 90% van de tijd is de bak goed, maar ook bijna altijd leeg.
Uiteraard word er wel wat gebruik van gemaakt, maar niet de hoofdzaak.

Er staan daar in de omgeving heel veel stallen met wel goede (binnen)bakken. Die daar uiteraard hun mensen op trekken.

Maar dan nu net dat hij nat staat moest er 1 persoon over vallen, die geen bijval kreeg...logisch.
De bak was nat voor het eerst deze winter.
Daar is ook tegen gezegd, is de accommodatie niet goed, kun je elders gaan.

Gini

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 15:51

Ah zo oké, 1 persoon is een verwaarloosbaar aantal klachten. Hoe je het beschreef leek het alsof de pensionhouder op het punt stond te stoppen omwille van het 'gezeik'.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 15:52

Maar het werkt wel 2 kanten op.

Je kan niet eerst een jaar elke dag gaan kijken hoe het op een stal gaat bij mooi en bij slecht weer.

De stal biedt iets aan of beloofd dingen en dan maakt iemand de afweging of alles past qua aanbod, ligging, prijs etc.
Als je verwacht of denkt het hele jaar rond in de bak te kunnen rijden en de bak is vaak of langere tijd niet bruikbaar, kan je daar natuurlijk wel wat van zeggen. Bakonderhoud hoort wel bij de stal.

Kom je ergens kijken en is de bak prut en zegt de staleigenaar dat ze er nooit iets aan doen, kon je dat natuurlijk van tevoren weten.

Wij stonden ergens met mooie bak. Er waren veel regels, want de bak was een grote investering geweest. Maar onderhoud en slepen werd gewoon niet gedaan. Tja......

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 16:04

Gini schreef:
Ah zo oké, 1 persoon is een verwaarloosbaar aantal klachten. Hoe je het beschreef leek het alsof de pensionhouder op het punt stond te stoppen omwille van het 'gezeik'.

Nou ja
dan is het eens deze, dan eens de ander over weer wat anders.
Er is ooit eens jaren terug echt zo'n opruier geweest die toen meerdere mensen zover heeft gekregen mee te gaan vertrekken. Van allerhande onwaarheden rond gebazuind, want ja ligt niet aan de vertrekker natuurlijk.
Daar hebben deze mensen echt een klap van gehad.
Terwijl ze nu ook zeggen, blij dat die met haar clubje op is gerot want die paste hier ook niet.
Toch voelt dat anders.

Zoals je weet heb ik hier ook enkele mensen gehad.
En die zeiker, die doet nog altijd meer zeer dan die altijd tevreden was.
Dus ja je moet mens zijn om daar tegen te kunnen. Ik kan het niet.

En ik denk dat veel mensen die uit liefde een stal zijn begonnen, of dat nu om 3 stallen verhuren gaat of 15, dat gedaan hebben om de paardenliefde.
En te klein zijn om er misschien gemakkelijker mee om te gaan.

Mijn aanname, ik denk als je er 50 hebt, of meer, dat het veel gemakkelijker gaat worden.
Je doet het zo en anders gaat niet want dat is niet te doen.
Groepjes zul je hebben, maar daar zijn er meer van.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 16:05

SP, als je doelt op mijn verhaal
Die mensen prijzen nooit hun bak aan.
Prijzen het hele dag buiten staan aan en het mooie natuurgebied aan de achterdeur.

genoeg goede bakken in de buurt, dus daar willen ze niet mee concurreren zeg maar.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 16:48

joyce B schreef:
@veronica2
Denk jij te weten wat de vaste lasten per paard zijn en waarop basseer jij wat volgens jou de werkelijke kosten zijn?
Hoe relevant is dat voor mij? Je zegt zelf al dat dat de verantwoordelijkheid is van de stalhouder.

Citaat:
Hoe kom jij er bij dst het "dubbele" betalen g3noeg is en dst jij niet bij zou moeten of hoeven dragen in hypotheek of loon van de staleigenaar?

Je snapt het kennelijk niet helemaal goed, of je hebt teveel haast om te reageren. Het zit zo: een helft van de stalprijs is ongeveer wat het kost om een paard te verzorgen en dan reken ik het ruim. De andere helft van de stalprijs die ik betaal is voor de rest van de kosten en dat moet mijn stalbaas zelf maar bepalen. Ik zit natuurlijk niet in het segment van tussen de 200 en 300 euro.

Citaat:
Echt heel bijzonder jouw redenering.
Jij bent niet diegene die de kostprijsberekening kunt maken.

Wat een vreemde reactie, tuurlijk kan ik dat wel berekenen en ik praat ook wel eens met mensen, bijvoorbeeld mijn stalbaas. En door de jaren heen is gebleken dat stalhouders heel graag uit zichzelf delen wat een baal hooi nu weer kost.

Citaat:
Jij bent ook niet diegene die bepaald of iemand een uurloon mag doorberekenen voir de tijd die iemand stopt in het verzorgen van de locatie waar jij gebruik van maakt en de verzorging van jouw paard en wat er nodig is om jouw paard daar te onderhouden. en je bepaald zeker niet hoe hoog dat mag zijn.

Zie boven

Citaat:
Jij bepaalt hooguit wat jouw budget is. En als stalhouders het niet meer willen doen voor dat bedrag, dan heb jij een probleem. Niet de stalhouder.
De stalhouder bepaalt de prijs en die betaal ik.

Citaat:
De stalhouder heeft de verantwoordelijkheid naar zichzelf, het gezin en bedrijf om een goede kostprijsberekening te maken en te zorgen voor een gezonde winstmarge zodat hij of zij betaald wordt voor de uren die in het bedrijf gestoken worden. Immers hoe meer uren 8n het bedrijf, hoe minder uren beschikbaar voir andere betaalde werkzaamheden buiten het bedrijf. En bij inhuur van personeel ben je wettelijk verplicht het bruto wettelijk minimumuurloon te betalen en daar komen de werkgeverslasten nog bovenop.

Nou, ik vertrouw er volledig op dat de stalhouder dat heel goed kan bepalen en dat ook kan zonder mij lastig te vallen over allerlei persoonlijke zaken zoals een hypotheek die hij wel of niet heeft.

Citaat:
Als iemand zo reageert als jij hier doet, als ik een prijsverhogibg aankondig of omdat ik mijn uurloon er wel uit wil haken, dan neem ik die persoon niet aan, of als die er al staat mag die gerust z. s.m. een andere plek vinden.

Ik vind dat respectloos naar de staleigenaar en gebrek aan inzicht van de werkelijk tijd en moeite en kosten die een stalhouder kan hebben.
Daar bedank ik voor.
Nou, graag gedaan dan maar, ik denk dat je mijn bericht niet goed gelezen hebt, je aangesproken voelt en toen heel haastig heel nijdig bent gaan reageren. Moet je zelf weten hoor, maar vlieg je ook zo in de gordijnen tegen je pensionklanten? Mijn stalbaas doet dat niet hoor, we houden het liever gezellig.
Je hoeft van mij ook geen reacties meer te verwachten, als je weer zo persoonlijk wordt dan tem ik.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 20:25

En dan wil het kabinet de BTW nog eens gaan verhogen naar 21,5%!!
De gewone man mag het weer ophoesten.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 08:59

Popstra schreef:

Stalhouders kunnen in bepaalde situaties de btw terug vragen..op t hooi en stro bijv. Dus dat hoeft al niet doorberekend te worden.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 09:06

Esther28 schreef:
Popstra schreef:

Stalhouders kunnen in bepaalde situaties de btw terug vragen..op t hooi en stro bijv. Dus dat hoeft al niet doorberekend te worden.

Maar moet wel BTW afdragen over het stalgeld. Dus dat zal dan alsnog door berekend moeten worden aan de klant.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 09:11

Dennis schreef:
Esther28 schreef:

Maar moet wel BTW afdragen over het stalgeld. Dus dat zal dan alsnog door berekend moeten worden aan de klant.[/quote]
Ik heb t niet over de stal ansich. Ik heb t over stro/hooi/strooisel

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 09:12

Aaaach ja, als het van 9 naar 21 kan, kan die laatste 0,5% er ook nog wel bij.
Ik ging gister een zak voer voor mijn oude dame halen, €27(!) per zak. Man man man…

@Esther: alles wat de stalhouder verbruikt (en dus eigenlijk verkoopt) aan de pensionklant, daar moet gewoon btw over betaald worden. Alleen alles voor eigen gebruik is zonder btw afdracht, als ik het goed begrepen heb.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 09:16

Sanet, ja afgedragen, maar ze kunnen het terug vragen over de inkoop. Dus die 21 procent die de klant betaald moeten ze afdragen, de 21 procent die zij betalen bij leverancier vragen ze weer terug.
Bij 'eigen gebruik' moet het wel echt voor het bedrijf zijn. Dus dat is niet zo makkelijk altijd. Niet bij elk soort stal is paard ook onderdeel van bedrijf en dan is het privé en moet je het alsnog gewoon 'normaal' betalen

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 10:29

Popstra schreef:

Ik begrijp wat je bedoelt, maar iedereen moet het ophoesten, niet alleen de 'gewone man'( welke groep is dat eigenlijk?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 10:30

Ze moeten de uitkeringen eens wat korten en de toeslagen. Werken moet te allen tijde lonen en goed ook.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 10:53

Dus dan lekker uitkeringen korten zodat je de mensen die niet kunnen werken lekker kan straffen? Dat helpt natuurlijk enorm, ja. :=

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 11:04

Suzanne F. schreef:
Ze moeten de uitkeringen eens wat korten en de toeslagen. Werken moet te allen tijde lonen en goed ook.

Mensen met een uitkering hebben echt geen vetpot hoor

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 11:09

MyWishMax schreef:
Dus dan lekker uitkeringen korten zodat je de mensen die niet kunnen werken lekker kan straffen? Dat helpt natuurlijk enorm, ja. :=

Je hebt verschillende soorten uitkeringen en toeslagen hè? Maar er wordt wel makkelijk gebruik gemaakt van de uitkeringen en toeslagen. Het mag niet zo zijn dat je minder inkomen hebt als je meer gaat werken en dat is nu bij veel mensen wel zo. En thuiszitten met een uitkering en alle toeslagen levert soms maar 100 euro minder op dan gaan werken. Ja waarom zou je dan werken.
En al die kinderbijslag slaat helemaal nergens op, die zouden ze direct af moeten schaffen. Belonen om jezelf voort te planten, belachelijk.
Er zou echt een beter systeem hiervoor moeten komen. Maar goed, dat is voor een ander topic denk ik.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 11:24

Suzanne F. schreef:
MyWishMax schreef:

Je hebt verschillende soorten uitkeringen en toeslagen hè? Maar er wordt wel makkelijk gebruik gemaakt van de uitkeringen en toeslagen. Het mag niet zo zijn dat je minder inkomen hebt als je meer gaat werken en dat is nu bij veel mensen wel zo. En thuiszitten met een uitkering en alle toeslagen levert soms maar 100 euro minder op dan gaan werken. Ja waarom zou je dan werken.
En al die kinderbijslag slaat helemaal nergens op, die zouden ze direct af moeten schaffen. Belonen om jezelf voort te planten, belachelijk.
Er zou echt een beter systeem hiervoor moeten komen. Maar goed, dat is voor een ander topic denk ik.

jij weet niet dat als het UWV zijn werk niet doet een gedeelte van de zieke mensen in de bijstand komt?

Voor het gedeelte dat gezond thuis zit (met kinderen) die er dan beter bijzitten dan wanneer ze gaan werken ben ik het wel met je eens.
Daar hebben we natuurlijk geen vangnet voor.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 11:27

Sanet schreef:
Aaaach ja, als het van 9 naar 21 kan, kan die laatste 0,5% er ook nog wel bij.
Ik ging gister een zak voer voor mijn oude dame halen, €27(!) per zak. Man man man…

@Esther: alles wat de stalhouder verbruikt (en dus eigenlijk verkoopt) aan de pensionklant, daar moet gewoon btw over betaald worden. Alleen alles voor eigen gebruik is zonder btw afdracht, als ik het goed begrepen heb.

Als de stalhouder mest en opstrooit kan die terugkrijgen. Als ie het "verkoopt " aan klanten dmv doe het zelven dan niet nee.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 11:28

Suzanne F. schreef:

Precies dit. Nu is t nog veel te aantrekkelijk om lekker in de bijstand te zitten en overal aanspraak op te kunnen maken.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 12:00

Jullie hebben duidelijk geen enkele ervaring daarmee. Lekker in de bijstand zitten zegt genoeg. Daar zitten enorm veel regels en plichten aan vast en zitten heel veel mensen in die daar niet thuishoren, maar terecht zijn gekomen omdat de overheid net zo achterlijk dacht en er dus echt zieke mensen gewoon weggestuurd werden. Plus dat het echt weinig is en rondkomen echt niet zo simpel is. Ik ruil graag hoor! En ik zou geen probleem hebben met betalen voor mensen die minder geluk hebben in hun leven. Ook die mensen waar jullie zo op neerkijken betalen gewoon die btw en zelfs over hun uitkering wordt belasting betaald.

De groep die echt niet wil is klein en hebben in de bijstand juist een probleem, want daar word je juist gekort als je niet meewerkt. Dus die groep waar jij meteen over denkt is echt maar een paar procent. Maar nee, lekker iedereen de dupe laten worden van paar rotte appels, dat heeft tot nu toe nooit een probleem opgeleverd natuurlijk... is ook echr niet in het nieuws geweest de laatste tijd

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 12:16

Nou een kennis van me scharrelde bijna 2000 euro bij elkaar met haar uitkering + toeslagen + alimentatie. Dan nog wat zwart bijverdienen en hoppa die had gewoon meerdere pony's op pension staan. Zat voor een krappe 200 euro ivm huurtoeslag in een hele leuke tussenwoning.

Ze zijn er echt wel die er slapend 'rijk van worden'.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 12:24

Zonnetje81 schreef:
Nou een kennis van me scharrelde bijna 2000 euro bij elkaar met haar uitkering + toeslagen + alimentatie. Dan nog wat zwart bijverdienen en hoppa die had gewoon meerdere pony's op pension staan. Zat voor een krappe 200 euro ivm huurtoeslag in een hele leuke tussenwoning.

Dat dus..zo ken ik ze ook. En werkende mensen maar betalen hiervoor.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 12:28

Zonnetje81 schreef:

Ik ken er ook echt een aantal. Dus zo’n klein percentage zal het niet zijn.
En daarnaast ken ik er ook nog een aantal die nu 20 uur werken maar echt niet meer gaan werken dan dit omdat ze er dan op achteruit gaan. Moet niet gekker worden natuurlijk.

En al die grote gezinnen met die kinderbijslag. Daar kiezen ze toch zelf voor? Waarom moet er fokpremie worden betaald? Zou meteen afgeschaft mogen worden van mij.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 12:39

Misschien past dat beter in een ander topic?