Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dramaqueen10

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 08:54

Is E achter B eigenlijk verplicht bij een 1-paardstrailer?

Dramaqueen10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 08:57

iemand trouwens al ervaring met de nieuwe Dacia Buster als trekauto?

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 09:00

Wij hebben momenteel een 1.5 paards trailer en daar staat een Een Ford Mondeo Wagon 2.0 Tdi 116pk Collection uit 2001 voor.
Deze mag 1800 kg trekken, dus er hangt ook wel eens een 2-paards achter.. :)

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 09:22

Dramaqueen: dat hangt helemaal af van de gewichten van de auto c.q. trailer...

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 09:39

Dramaqueen10 schreef:
iemand trouwens al ervaring met de nieuwe Dacia Buster als trekauto?

Die heet duster! van ochtendjas..... misschien had je beter die 2 posten kunnen combineren.....

Voor je eerste vraag kan je het topic eens doorlezen.... beetje jammer als alles weer opnieuw verteld moet worden.

Voor je ochtendjas }:0 ( wie verzint zo'n naam voor een auto????).... wat zijn de gegevens, gewicht, motorinhoud, wat mag ie geremt trekken, wat is de toegestane kogeldruk etc.

Dramaqueen10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 14:50

Ik ben net nieuw hier en had het ene bericht al verzonden.. sorry daarvoor

Ik zag dat de 4x4 variant van de ochtendjas 1500 kilo mag trekken, dat moet dus lukken met een 1 1/2 paards trailer, vroeg me wel af hoe hij dan trekt, de praktijkervaring zeg maar...

Die hele berekening van E achter B snap ik nooit, ook niet als ik op rdw.nl kijk bijvoorbeeld. dan lijkt het soms alsof het om het theoretisch mogelijk maximaal laadgewicht van de aanhanger gaat, maar dan zouden al die mensen met een caravan toch ook E achter B moeten hebben en dat is dan weer niet het geval...

duikpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 14:58

Wij hebben sinds een paar maanden een 1 1/2 paards trailer achter onze Hyundai Santa Fe staan.
Hele fijne en stabiele kombinatie.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 15:08

Dramaqueen, als je de FAQ leest dan weet je de regels ook :)
Of je begint bij pagina 1 van dit topic en dan ben je tegen de tijd dat je weer op pagina 87 bent heeeeeeeeel wat wijzer geworden. :+
Caravans hebben over het algemeen geen eigen kenteken en zijn dus lichter dan een paardentrailer. Als ze wel een eigen kenteken hebben dan zijn ze zwaarder dan 750 kg MTM en dan moet je gaan rekenen of het met B wel kan.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 16:11

een golfje 3 1.2 benzine motor.. :) niet zo'n hele goeie combi maar voor soms een klein stukje gaat het best.. :D

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 16:12

Daewoo Nubira 2.0 benzinemotor, gaat prima! :)

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 16:13

we hebben sinds donderdag de Hyundai ix35 :D
4 maanden lang op deze auto moeten wachten..!

nu mag hij eigenlijk ook nog geen aanhanger trekken..auto moet eerst 2000 km inrijden..maar vrijdag zijn we toch wel naar concour in de buurt geweest :)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 16:25

Hoezo moet dat Liind_y?

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 18:23

LiiNd_Y schreef:
we hebben sinds donderdag de Hyundai ix35 :D
4 maanden lang op deze auto moeten wachten..!

nu mag hij eigenlijk ook nog geen aanhanger trekken..auto moet eerst 2000 km inrijden..maar vrijdag zijn we toch wel naar concour in de buurt geweest :)

Een auto moet inderdaad de eerste 2000 km ingereden worden. Dit is echter niet alleen maar rustig rijden wat vele mensen denken.
De eerste paar 100 km moet je je inderdaad rustig rijden, niet boven de +- 2500 toeren uit proberen te komen.
Na zo'n 500 km kun je eens proberen om ook in de wat hogere toerentallen te gaan rijden. Gewoon langzaam steeds wat opvoeren.
Wissel dit vooral ook wat af, proberen niet al te lang op hetzelfde toerental te rijden. Je kan bijv. eens een versnelling terug schakelen.
Zo nu en dan ook eens een keertje stevig optrekken om de motor wat zwaarder te belasten is ook zeker niet verkeerd.

Het blijkt dat motoren die alleen maar 'traag' zijn ingereden ook de rest van hun levensduur trager zullen zijn dan degenen die in de eerste km's wel regelmatig 'hard' zijn behandeld.
Oftewel, deze eerste km's zijn bepalend voor de rest van de levensduur van de motor.
Dus zo nu en dan wat hoger in de toeren klimmen of even stevig gas geven de eerste km's is zeker niet slecht.

Het inrijden is voornamelijk om alle onderdelen op mekaar af te stemmen. Bij een nieuwe motor is de binnenkant van de cilinder nog wat ruw van het productieproces, de zuigers moeten deze oneffenheden een beetje wegvijlen zodat er een gladde binnenkant ontstaat.

Vergeet ook niet om het oliepeil regelmatig te controleren, nieuwe motoren willen wel eens wat olie verbruiken. Dus het is wel belangrijk dat goed in de gaten te houden.

Wat wel heel belangrijk is, en dat geldt voor iedere auto ongeacht de km-stand, is dat je de auto eerst goed warm rijdt voordat je uberhaupt serieus gas gaat geven. En met warm rijden bedoel ik dan niet alleen de temperatuur van het koelwater waarvan je een metertje op je dashboard hebt, maar eigenlijk meer de olie. De olie doet z'n werk pas goed bij een temperatuur van 80 a 90 graden.
De tijd dat het koelwater nodig heeft om op bedrijfstemperatuur te komen, maal 2, kun je ongeveer aanhouden als opwarmtijd voor de olie.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 18:31

stefanvi schreef:
Wat wel heel belangrijk is, en dat geldt voor iedere auto ongeacht de km-stand, is dat je de auto eerst goed warm rijdt voordat je uberhaupt serieus gas gaat geven. En met warm rijden bedoel ik dan niet alleen de temperatuur van het koelwater waarvan je een metertje op je dashboard hebt, maar eigenlijk meer de olie. De olie doet z'n werk pas goed bij een temperatuur van 80 a 90 graden.
De tijd dat het koelwater nodig heeft om op bedrijfstemperatuur te komen, maal 2, kun je ongeveer aanhouden als opwarmtijd voor de olie.

Tenzij je oliekoeling en waterkoeling gekoppeld zijn........

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 01:19

Hier eigenlijk eerder een vraagje :)
Wij gaan binnenkort een Ifor hb505 of hb506 aanschaffen, wij hebben momenteel een Freelander & een Defender, maar onze Freelander is volgend jaar wel aan vervanging toe...
Graag willen we met beide auto's de trailer kunnen trekken (Freelander als er 1 paard instaat, Defender met 2)

Onze keuze was gevallen op een Freelander 2, maar heb nu net de Range Rover Evoque ontdekt, waarschijnlijk is daar nog niet veel trekinformatie over beschikbaar vermits hij pas midden volgend jaar uitkomt, maar wou het hier toch even vragen :)
Kan de Evoque een Ifor Williams trekken?

alvast bedankt :)

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 08:32

Die Evoque zit toch net een klasse onder de Freelander? Ik heb er eens iets over gelezen...

Dramaqueen10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 08:50

d'r staat nog niets van op internet buiten een verwachte marktintroductie van zomer 2011 en het feit dat er ook een hybride uitvoering komt. Wellicht heeft de importeur meer informatie?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 09:55

karijn schreef:
Die Evoque zit toch net een klasse onder de Freelander? Ik heb er eens iets over gelezen...

Een Range Rover die een klasse ONDER een Freelander zit? :? Dat lijkt me eerlijk gezegd heel erg vreemd.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 10:14

XxLiEsJuHhxX schreef:
een golfje 3 1.2 benzine motor.. :) niet zo'n hele goeie combi maar voor soms een klein stukje gaat het best.. :D

een 1.2??? zie laat jij een trailer trekken met een paard erin????

Wat is het volgende? Iemand die beweert een fiat 500 of een toyota aygo voor de trailer te zetten?

Echt, je zou mijn kind niet moeten zijn hoor, levensgevaarlijk. Ook voor een zogenaamd klein stukje!

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 11:06

Ik heb een groot deel van dit topic doorgelezen, en het valt me op dat er toch nog heel wat mensen op pad gaan met een combinatie die absoluut niet mag.
Meestal gaat het om een trekauto die niet genoeg mag trekken, of mensen hebben geen E-rijbewijs.
Realiseer je wel dat de boel dan dus niet verzekerd is !

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 11:08

Ik lees hier ook af en toe dat mensen een golf variant 1.9 TDI voor de trailer hebben staan. Deze auto hebben wij ook,
maar helaas zetten we hem niet voor de trailer omdat hij feitelijk gezien niet mag. Snap niet dat mensen het gewoon durven...

afwasborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 11:09

Frantic schreef:
XxLiEsJuHhxX schreef:

een 1.2??? zie laat jij een trailer trekken met een paard erin????

Wat is het volgende? Iemand die beweert een fiat 500 of een toyota aygo voor de trailer te zetten?

Echt, je zou mijn kind niet moeten zijn hoor, levensgevaarlijk. Ook voor een zogenaamd klein stukje!

Ik zat me hier ook over te verwonderen, mag hopen dat je een typfout gemaakt hebt.... daar mag je nog geen hondenkar mee trekken :oo

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 11:22

Siets schreef:
Ik lees hier ook af en toe dat mensen een golf variant 1.9 TDI voor de trailer hebben staan. Deze auto hebben wij ook,
maar helaas zetten we hem niet voor de trailer omdat hij feitelijk gezien niet mag. Snap niet dat mensen het gewoon durven...

Een Golf variant 1.9 TDi mag 1300 kg trekken. Als je een E-rijbewijs hebt, mag je er dus een trailer achter hangen met ene leeg gewicht van bijvoorbeeld 800 kg, en dan kan er dus nog een lading (lees : paard) van maximaal 500 kg.
Of dat allemaal verstandig is, is een ander verhaal.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 11:23

Michel123 schreef:
Siets schreef:

Een Golf variant 1.9 TDi mag 1300 kg trekken. Als je een E-rijbewijs hebt, mag je er dus een trailer achter hangen met ene leeg gewicht van bijvoorbeeld 800 kg, en dan kan er dus nog een lading (lees : paard) van maximaal 500 kg.
Of dat allemaal verstandig is, is een ander verhaal.

Toevallig ook over gehad :)

1300 kilo, is gewoon 1 paardstrailer + paard. Dat mag, mits E rijbewijs.

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 11:29

Amber_ schreef:
Toevallig ook over gehad :)

1300 kilo, is gewoon 1 paardstrailer + paard. Dat mag, mits E rijbewijs.

Klopt, maar verstandig is het niet.
Mijn vorige auto was ook een VW Golf Variant, en daar had ik de trailer ook nooit achter.

Nu heb ik een VW Tiguan, die mag 2.500 kg trekken. Dus daar kan gerust een 2-paards trailer achter.