Tariefverhoging pensionstallen 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 17:24

De prijzen gingen over volpension dus incl strooisel, hooi, krachtvoer etc

Kinke

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 17:33

hoe dat berekend is doet helemaal niet terzake. Misschien heeft je pensionhouder geen hoge hypotheek of hoge onderhoudskosten, maar wil hij/zij in dure merkkleding lopen of in een Ferrari rijden. Dat is zijn of haar goed recht. Hoeft helemaal niet onderbouwd te worden voor de pensionklanten. Heel simpel, wil je het niet betalen, moet je een andere plek zoeken :)

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 17:37

Kinke schreef:
hoe dat berekend is doet helemaal niet terzake. Misschien heeft je pensionhouder geen hoge hypotheek of hoge onderhoudskosten, maar wil hij/zij in dure merkkleding lopen of in een Ferrari rijden. Dat is zijn of haar goed recht. Hoeft helemaal niet onderbouwd te worden voor de pensionklanten. Heel simpel, wil je het niet betalen, moet je een andere plek zoeken :)

Dat wilde ik net toevoegen inderdaad. De stalhouder hoeft niet goedkoper te verhuren als de hypotheek afgelost is. Dat is helemaal aan de stalhouder zelf. Mijn salaris gaat ook niet omlaag als ik goedkoper ga huren (of omhoog als ik een paard koop }> ).

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 17:40

Popstra schreef:
De prijzen gingen over volpension dus incl strooisel, hooi, krachtvoer etc

Ok. Dan nog vind ik het lastig vergelijken. De stal waar mijn paard staat, heet ook volpension. Maar voor heel veel dingen (hooi in plaats van kuil bijvoorbeeld, maar ook huur van de wei in de zomer) betaal je extra. Terwijl bij andere stallen de buitenzetservice en de wei inbregepen zijn.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 17:54

Dat is maar net wat de stal aanbied onder vol-pension. Mijn privestalling bied ook vol-pension aan maar dat is wel exclusief krachtvoer, dat is een behoorlijke kostenpost als er iets speciaals gevoerd moet worden. Verder wordt alles gedaan en zit daar ook hooi/stro bij.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-25 18:14

Ik las hier de opmerking 'gratis stagiaires ' . Weet je wat die mij kosten aan begeleiding, aan wat scholen vragen, aan het percentage wat een rugzak heeft, niet komt opdagen waardoor je het zelf staat te doen. Wat ik kwijt ben aan mijn verzekering zodat die stagiaire haar werk kan doen. Aan de materialen die ze gebruiken( en kapot maken) . Ze schijnen ook zo'n week of 10 per jaar vakantie te hebben, studiedagen, oh en wisselende roosters door lesuitval waardoor je nooit ergens van op aan kan :+

Dit is i.m.o. zo'n typisch voorbeeld van een denkfout. Als ik ga rekenen.... kom ik op een hoop uit, maar niet op gratis.

Ik vind het trouwens een groot onderdeel van je bedrijf, ze brengen nieuwe inzichten mee, stellen kritische vragen, zorgen dat je niet bedrijfsblind word en het is leuk onderdeel te zijn van een groeiproces.

Ik zou niet zonder ze willen. Maar ze zijn niet gratis :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 20:53

Wat ze goedkoper zijn qua salaris uitbetalen zijn ze duurder in geld vanwege de tijd die erin gaat zitten :') het begeleiden, dingen leren en vaak toch ook afspraken met school, eventuele opdrachten en ga maar door haha.

rosslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 00:14

Ik betaalde op mijn vorige stal(onder Rotterdam) €520, daar kwam nog zaagsel en extra hooi(het hooi van stal was vaak dramatisch) bovenop. De paarden kwamen in de winter drie kwartier in de paddock en in de zomer 2 uurtjes op de wei, zelf mesten, zelf voeren 3x per dag(hooinetten aan een haak klikken was te veel werk..).

In november ben ik verhuisd naar een stal waar ze 24/7 apart in een stal met uitloop paddock staan, ze hebben een binnenbak, buitenbak, bos naast de deur, longeerbakken, in de zomer gaan ze overdag op de wei(worden er opgezet/afgehaald) en voor mij het belangrijkste: 24/7 goed hooi. Ze hebben altijd droge voetjes en zijn allebei na jaren van de maagzweren af. Ik heb mijn pony’s weer op zien bloeien en heb het zelf ook eindelijk weer naar mijn zin. Ik betaal hier nu €695, maar op mijn vorige stal zat ik met alles erbij ook aan deze prijs.

Ik moet nog wel zelf mesten, 1x per week word de stal gedaan. Maar ik heb het geld er helemaal voor over, na meer als een jaar continu gedoe en dierenartsen rondom mijn pony’s. Het is het me helemaal waard nu ik het plezier in de paarden weer terug krijg.

De stalling gaat binnenkort nog wat omhoog en het is een hele hoop geld maar ik zou niet weten waar ik anders naartoe zou willen, tot nu toe bevalt deze stal en hoe ze met de paarden omgaan me heel goed en dat vind ik het belangrijkste. Ik snap ook dat het duur is, er word druk verbouwd, alles ligt er top bij en de kwaliteit is gewoon heel goed. Ik betaal er dan liever wat meer voor, dan hoe ik voorheen stond

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 09:23

Ayasha schreef:
Je ziet ook dat steeds meer mensen ‘geen stalling’ meer vinden. Steeds meer stallen gaan over naar privé. Zou dat kunnen zijn omdat pensionhouders het beu zijn om onderbetaald en nog steeds ondergescheten te worden?

De grootte van je bedrijf is daarbij ook belangrijk. Als je tien stallen in de verhuur hebt, is het moeilijk om alleen daarvan rond te komen. Dat is niet altijd de schuld van de klant.

Een bakker die maar 30 broden per dag kan bakken zal het ook moeilijk krijgen om zijn zaak open te houden. Die moet ofwel opschalen of ook croissants en taarten bakken en nog een broodautomaat buiten zetten etc.

Ik vind dat echt een moeilijke. Want ik ben de laatste die wilt dat goede pensionhouders de handdoek in de ring gooien, maarja, met een kleine stal zonder nevenactiviteiten, helaas moet je dat toch echt meer vanuit liefde doen en niet omwille van het geld. Zoals veel jobs in de paardenwereld.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 09:52

De meeste gooien nu de handoek in de ring omdat ze faliet gegaan zijn.
Denk dat dat ook de trend gaat zijn. Paardrijden komt ook steeds meer in een kwaad daglicht. Mensen vinden het tegenwoordig mishandeling. Zetten hun kids dan ook niet meer op een pony.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 09:57

Ik denk eerlijk gezegd dat het een goede ontwikkeling is als er minder pensionstallen en minder paarden komen. Ik denk dat dit het welzijn van de paarden ten goede zou komen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 09:57

Popstra schreef:
De meeste gooien nu de handoek in de ring omdat ze faliet gegaan zijn.
Denk dat dat ook de trend gaat zijn. Paardrijden komt ook steeds meer in een kwaad daglicht. Mensen vinden het tegenwoordig mishandeling. Zetten hun kids dan ook niet meer op een pony.

Daar merk ik hier nog maar weinig van hoor.
Veel rijdende mensen en maneges hebben nog altijd wachtlijsten.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 10:11

Zonnetje81 schreef:
En hond in pension kost al snel 25-35 pd. Nou een paard is veel duurder en veel meer werk.

Hoe zo een paard duurder? Hond zeg 30x30 dagen=900 euro. En een paard per maand??

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 10:28

Gini schreef:
Ayasha schreef:
Je ziet ook dat steeds meer mensen ‘geen stalling’ meer vinden. Steeds meer stallen gaan over naar privé. Zou dat kunnen zijn omdat pensionhouders het beu zijn om onderbetaald en nog steeds ondergescheten te worden?

De grootte van je bedrijf is daarbij ook belangrijk. Als je tien stallen in de verhuur hebt, is het moeilijk om alleen daarvan rond te komen. Dat is niet altijd de schuld van de klant.

Een bakker die maar 30 broden per dag kan bakken zal het ook moeilijk krijgen om zijn zaak open te houden. Die moet ofwel opschalen of ook croissants en taarten bakken en nog een broodautomaat buiten zetten etc.

Ik vind dat echt een moeilijke. Want ik ben de laatste die wilt dat goede pensionhouders de handdoek in de ring gooien, maarja, met een kleine stal zonder nevenactiviteiten, helaas moet je dat toch echt meer vanuit liefde doen en niet omwille van het geld. Zoals veel jobs in de paardenwereld.

Uit liefde gaat je snel over met de attitude die er heerst.
Hence: minder stallen.
Minder aanbod dan vraag -> duurdere stallen.

Dus hoe je het ook draait of keert: ofwel moet de attitude veranderen dat minder pensionhouders de handdoek in de ring gooien ofwel gaat het flink geld kosten.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 10:45

Ik denk dat er meer stallen stoppen door het gezeur van de mensen dan van de kosten.
Ze doen het nooit meer goed en de paardeneigenaar wil individuele zorg. Wat niet kan.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 11:44

De winstmarge per paard is gewoon heel erg klein ten opzichte van de hoeveelheid werkuren, afschrijving en investering die je moet doen. Dat kan eigenlijk alleen als je nevenactiviteiten hebt (handel of transport bvb), als je het bedrijf inderdaad “al hebt” van enkele generaties familie ofzo en het stukje “investering” dus grotendeels wegvalt, of qua maandprijs gewoon hoog genoeg gaat zitten.

Ik kan me heel goed voorstellen dat mensen met een handvol stallen voor het weinige beetje opbrengst eigenlijk geen zin meer hebben in al het gezeur.

Het valt me altijd op dat mensen vallen over de Randstad prijzen, maar een paarden bedrijf met goede faciliteiten in de Randstad kost qua onroerend goed gewoon simpelweg het dubbele zo niet het driedubbele wat het buiten de stad kost. Dat moet wel ergens terugverdiend worden natuurlijk.

Dan kom je wel weer in een vicieuze cirkel van dat mensen tegen hoog stalgeld ook bepaalde eisen hebben qua hoe paarden verzorgd worden, bakbodems, faciliteiten, etc.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 11:50

Onze stalling is met 25euro p. mnd omhoog gegaan. Opzich best een flink bedrag maar de laatste jaren zijn er geen verhogingen doorgevoerd terwijl er wel zaken verbeterd zijn op stal dus ik heb het er graag voor over.

Maar ook hier een stalhouder die aangeeft niet koste wat t kost door te gaan met pension. Het moet wel een beetje leuk blijven.

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 12:00

Even wachten tot de paardensector beseft dat ze ook een stikstofvergunning moeten hebben en deze vaak niet aanwezig is. Aankomende jaren gaat dat waarschijnlijk wel gehandhaafd worden , dan is het niet meer alleen het probleem van de boeren maar van alle sectoren en iedereen . Ben benieuwd wat er dan aan stallen overblijft. (Ik hoop dat ik ongelijk krijg en de wet veranderd wordt....)
Laatst bijgewerkt door SARINO op 29-01-25 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 12:04

Maar wat hier ook al gezegd wordt, de 1 wil dit met zijn paard, de ander zus, weer een ander zo.
Dat is ook niet te doen voor stalhouder natuurlijk.
Er gaat echt wel veel tijd inzitten.
Ik heb soms ( bij ons) ook wel eens het idee dat mensen echt geen idee hebben wat er nog meer bij komt kijken dan simpel stal netjes, paard naar buiten en binnen en eten over de dag heen.
Ik denk dat het niet verkeerd zou zijn als mensen eens een jaar zelf alles moeten doen. Eigen beheer, en dan alles zelf.
Ik had vaak niet eens de tijd om nog te gaan rijden na alles wat ik moest doen.
Weide weer maken, mest afvoeren, hooi halen.
Oke die laatste zijn op een stal makkelijker, maar ook daar gaat tijd inzitten.
Ik betaal echt graag wat ik nu betaal.
En eens in de week mesten, ze staan bij ons echt niet in de drek. Er gaat zoveel schoon stro bij dat dat gewoon niet is.
Er zijn er misschien 3 die echt smerig zijn en misschien beter af zouden zijn met elke dag, maar qua stro verbruik ( en dus kosten stalhouder) weer niet. En dat is voor iedereen gunstiger want stro, is echt heel duur de laatste tijd...

Mijne staat echt altijd op een bed van denk 25 tot 40cm.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 12:19

DuoPenotti schreef:
Ik denk dat er meer stallen stoppen door het gezeur van de mensen dan van de kosten.
Ze doen het nooit meer goed en de paardeneigenaar wil individuele zorg. Wat niet kan.

Daar heb ik - gelukkig - weinig ervaring mee. De enige pensionstal waar gezeurd werd, was ook terecht omwille van de kwaliteit van de zorg en beloftes die niet waargemaakt werden. Toen zeurden mijn stalgenoten. Ik niet, ik deed mijn opzeg.

Ik gooi misschien een knuppel in het hoenderhok, maar als X percentage van je klantenbestand aan het zeuren is, zou je als ondernemer inderdaad wel eens kritisch naar je bedrijf kunnen kijken. Of stoppen uiteraard, dat is ook een optie.

Individuele zorg ben ik tot op bepaalde hoogte wel voor. Ik heb momenteel een gebrekkig paard dat het helaas niet goed doet op one size fits all. Ben wel bereid daarvoor te betalen en mee in te springen. Ik sta echt op de perfecte stal volgens mij. Ga dat mijn stalhouder straks nog eens duidelijk maken.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 12:33

Bij ons in de regio zijn er eigenlijk geen stallen waar de eigenaar ervan moet leven. Om een hele simpele reden en dat is dat het gewoon niet mogelijk is. Bij elke stal is er dus iets anders waarmee geld verdiend wordt, er is handel, veel lesgeven, africhting, hoefsmederij, manege-activiteiten en ga zo maar door. Soms levert het ene wat meer geld op en soms het andere, zo werkt dat. Het is voor mij dus ook een non-argument dat ik voor de verzorging van mijn ene paardje zoveel geld neer moet leggen dat de stal daar naast inkoop, onderhoud, gwl, ook nog hypotheek, loon en winst van kan betalen. De verzorging van een paard kost in de realiteit een bepaald bedrag per maand, ik betaal mijn stalbaas ruimschoots het dubbele daarvan en hij ziet maar waar hij dat aan besteedt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 12:41

Gini

waar een vriendin van mij staat zeuren ook regelmatig mensen. (ik ken die mensen ook een beetje) En daar is het echt fijn geregeld.
Ook ruimte voor individuele aanpassingen. Maar nee niet alles.
En ja natuurlijk kunnen er dingen verbeterd worden, zoals bijvoorbeeld de bak.
Maar gezien de meeste mensen buiten rijden is daar geen prioriteit. Plus op 500 meter is er een binnenbak te huur.
En nee het is niet eens een super slechte bak, maar ook geen achterberg. Denk dat het 90% van de tijd te rijden is daar.
En waar kwam pas gezeik over...precies.
Ze betalen daar 220, vol pension. Hele dagen op de wei.
Dik in het stro ( vlas mag maar kost wel meer) prachtig hooi.
20 meter van een groot bos.

En ik weet dat dat daar niet voor het eerst is. Toen andere onderwerpen die echt niet gegrond waren.
En ik weet dat die mensen zich dat enorm aantrekken. Teveel. Want ze willen het heel erg goed doen.
En als die ergens om stoppen is het om dat.
Niet om de prijs die volgens bokkers niet uit kan.

Overigens hoeft het daar ook geen fulltime inkomen te genereren.
Vrouw werkte voorheen parttime in de zorg. Met jonge kinderen was aan huis werk ideaal.
Maar denk dat mensen daar moeten gaan opletten met zeiken, want werk in de zorg is er meer dan genoeg en de kinderen zijn niet meer klein.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 14:09

@veronica2
Denk jij te weten wat de vaste lasten per paard zijn en waarop basseer jij wat volgens jou de werkelijke kosten zijn?

Hoe kom jij er bij dst het "dubbele" betalen g3noeg is en dst jij niet bij zou moeten of hoeven dragen in hypotheek of loon van de staleigenaar?

Echt heel bijzonder jouw redenering.
Jij bent niet diegene die de kostprijsberekening kunt maken.
Jij bent ook niet diegene die bepaald of iemand een uurloon mag doorberekenen voir de tijd die iemand stopt in het verzorgen van de locatie waar jij gebruik van maakt en de verzorging van jouw paard en wat er nodig is om jouw paard daar te onderhouden. en je bepaald zeker niet hoe hoog dat mag zijn.

Jij bepaalt hooguit wat jouw budget is. En als stalhouders het niet meer willen doen voor dat bedrag, dan heb jij een probleem. Niet de stalhouder.

De stalhouder heeft de verantwoordelijkheid naar zichzelf, het gezin en bedrijf om een goede kostprijsberekening te maken en te zorgen voor een gezonde winstmarge zodat hij of zij betaald wordt voor de uren die in het bedrijf gestoken worden. Immers hoe meer uren 8n het bedrijf, hoe minder uren beschikbaar voir andere betaalde werkzaamheden buiten het bedrijf. En bij inhuur van personeel ben je wettelijk verplicht het bruto wettelijk minimumuurloon te betalen en daar komen de werkgeverslasten nog bovenop.

Als iemand zo reageert als jij hier doet, als ik een prijsverhogibg aankondig of omdat ik mijn uurloon er wel uit wil haken, dan neem ik die persoon niet aan, of als die er al staat mag die gerust z. s.m. een andere plek vinden.

Ik vind dat respectloos naar de staleigenaar en gebrek aan inzicht van de werkelijk tijd en moeite en kosten die een stalhouder kan hebben.
Daar bedank ik voor.

@DuoPenotti, de situatie van jouw staleigenaren herken ik ook.
Heb ook kleinschalig wat pensionpaarden staan en dat was fijn om de kosten te drukken van d3 locatie toen ik thuis was bij de kinderen, maar fysiek werd het te zwaar en het leverde geen uurloon op.
Ik heb de drastische keuze gemaakt alleen nog "doe het samen" mensen aan te nemen waarbij de diensten verdeeld worden over het aantal paarden/eigenaren en de hoge variabele kosten van strooisel en krachtvoer heb ik uit mijn stalprijs gehaald zodat deze kosten voor hun zelf zijn.

En nadat de jongste naar school ging ben ik weer buiten de deur gaan werken voor mijn inkomen.

Ik heb zelf nu nog een oude hoogbejaarde pony en een paard van 21. Als er 1 weg vqkt wordt die niet vervangen. Hooguit doir een pension pony of paard met meehelpende eigenaar.

Ik vertik het om onbetaald het zware werk van hun over te nemen. Kan dat fysiek ook niet meer. Ik werk inmiddels weer bijna 20 uur per week buiten de deur als ambulant begeleider en vind dat enorm leuk werk en verdien daar zo'n €20,- per uur mee. Daar wil ik mijn tijd en energie in stoppen. Niet in tegen minder dan de werkelijke kostprijs van de locatiekosten ook nog voor een ander zijn paard staan uit te mesten, voeren, vegen, hooipakken sjouwen etc etc.

Nee, iedereen mag hier gewoon aan meehelpen. Dat kost ze ongeveer 20 uur in de maand. Als ik dat over moet nemen zou ik daar €400,- voor moeten rekenen, want dat is het verlies aan inkomen als ik er minder voor moet gaan werken.

Aangezien de stalling daarmee veel te duur wordt, draagt iedereen bij in natura.
Eerlijk verdeelde dagelijkse zorg en dat is nog zonder de extra klusmomenten en hooioogst binnenhalen of stro halen.

Als ik 5 uur per week meer zou werken door 1 paard minder te dienden wordt ik daar per maand echt beter van.
Volpension kan hier niet uit met die lage pensionprijzen.

Ik vind dat ik met het delen van onze locatie beneden tot tegen de werkelijke hypotheek en onderhoudskosten en vaste lasten genoeg bijdraagt aan de hobby van een ander. Daar hoeven wij niet ook nog gratis werkuren bij op te doen.

De eigenaren hier zien dat de beurten eerlijk verdeeld zijn en ervaren dus ook zelf hoeveel tijd, energie en kracht het kost om alles hier netjes, opgeruimd en schoon te houden en de paarden 3x per dag,zoveel mogelijk op maat, te verzorgen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 14:28

Ik hoor ook dat stallen stoppen omdat mensen geen zin meer hebben in administratie. Die zijn ooit uit liefde voor dieren/paarden begonnen. Vaak is het iets uit de hand gelopen, is er veel geïnvesteerd en konden mensen prima met de nadelen leven. Maar alle regels en gedoe erbij, komt ze de strot uit.

Lastige klanten selecteren vaak vanzelf. Als mensen ergens niet passen of consequent aanvaringen hebben, gaan ze meestal toch wel weg.

Heb echt weleens de neiging gehad om mensen onderop de mesthoop te leggen, maar dat de staleigenaresse het helemaal niks boeide en die enkeling het plezier en de rest echt niet liet bederven.

Je moet gewoon ook echt een beetje geschikt zijn voor het werk. Dan scheelt het vaak wel waar je van oorsprong vandaan komt en wat je van huis uit gewend was. Als ik mensen spreek die al van een boerderij komen, staan ze heel anders in de werktijden bijv, dan als mensen ouders hadden met een 9-17 baan en de paarden als Penny droom zagen.

Dat stagiaires heel veel tijd kosten, is overal. Maar ze worden ook echt behoorlijk gebruikt en misbruikt. Aan de ene kant hou je dan vaak wel de die hards over. Maar ik vind ook dat er in de opleiding al veel mis gaat over wat het werken in de paardenhouderij nu werkelijk inhoudt.

Mensen klagen dat paarden te vroeg naar binnen gaan of de laatste ronde te vroeg is. Maar...........Tegenwoordig willen stagiaires naar huis en de staleigenaar wil er niet alleen voor staan. Dat hoor ik van zoveel mensen en ergens snap ik dat wel.
Maar toen ik jong was en op een stal wilde werken, had ik niet het lef om te vragen of ik naar huis mocht om 17uur. Je wist gewoon met paarden; het is vroeg beginnen en naar huis als je "klaar" bent. Velen hebben dat echt met liefde gedaan tot het niet meer bij je leven past. We hadden ook zoveel lol samen tussendoor. Zeker zomers als je een watergevecht kreeg bij dekens/dekjes wassen, stallen schoonspuiten. Of je zag eruit als een clown als je het springmateriaal ging schilderen.
Als er een tropenrooster was, werd er een zwembad opgezet en dan voor we verder gingen in korte broek, zonder zadels een rondje bos.

Mensen lijken steeds meer het plezier te missen en dat maakt het ook echt zwaarder. Maar dat kom wel door meer factoren. Dat klanten alle wijsheid maar van internet halen, helpt ook niet.

De rekensom kan je helemaal niet maken als je niet alle info hebt. Wij hebben ene paar keer een bedrijfsplan geschreven en dan telt er zoveel mee.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 14:41

DuoPenotti schreef:
Gini

waar een vriendin van mij staat zeuren ook regelmatig mensen. (ik ken die mensen ook een beetje) En daar is het echt fijn geregeld.
Ook ruimte voor individuele aanpassingen. Maar nee niet alles.
En ja natuurlijk kunnen er dingen verbeterd worden, zoals bijvoorbeeld de bak.
Maar gezien de meeste mensen buiten rijden is daar geen prioriteit. Plus op 500 meter is er een binnenbak te huur.
En nee het is niet eens een super slechte bak, maar ook geen achterberg. Denk dat het 90% van de tijd te rijden is daar.
En waar kwam pas gezeik over...precies.
Ze betalen daar 220, vol pension. Hele dagen op de wei.
Dik in het stro ( vlas mag maar kost wel meer) prachtig hooi.
20 meter van een groot bos.

Maar rijden de meeste mensen niet buiten omdat de bak slecht is? Dat er wel meer gebruik van gemaakt zou worden als die wel goed was? Ook hier, je kan niet iedereen tevreden houden, dus je moet zeker niet voor iedere zucht en steun in actie schieten. Als er echter door meerdere, ook rationelere, mensen geklaagd wordt over de bak en er voortdurend mensen weggaan met dat als reden, dan zou ik als stalhouder actie ondernemen. En dat kan zijn om de bak te verbeteren met vooraf gecommuniceerde prijsverhoging of dat kan ook zijn om de bak om te vormen tot paddock of weiland. Je kan beter een faciliteit niet aanbieden dan slecht aanbieden.