Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 15:34

Kleine kanttekening: niet iedereen is geschikt voor een dagcursus en een dagcursus is ook niet geschikt voor iedereen.

Maar het is idd wel verrekte handig om je E te hebben. Ben er erg blij mee.

Keet

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 15:45

Ik heb mijn E in 3 dagen gehaald :) tweedagen 4 uur les :) en dan de derde dag 2 uur en examen. Ben toen gezakt, dus weer twee uur en een examen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 15:51

Een Volkswagen Touran 2.0 TDI (dat laatste weet ik niet zeker _O- )

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 14:06

Als ik nu ter plekke € 500 zou hebben, zou ik mijn E ook gewoon zo gaan halen. Maar...de portemonnee is voorlopig niet zo gevuld hiervoor dus dan kan je ook voor een goedkopere optie kiezen en je trailer laten terugkeuren en toch verzekerd rondkachelen.
En ja, ervaring krijg je pas door veel te rijden met een trailer. Ik rijd inmiddels 8 jaar rond met auto's en trailer dus die ervaring mag ik toch wel hebben. Dan is zo'n E halen puur een formaliteit, toch?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 17:39

karijn schreef:
Ik rijd inmiddels 8 jaar rond met auto's en trailer dus die ervaring mag ik toch wel hebben. Dan is zo'n E halen puur een formaliteit, toch?

of juist niet, door alle "fouten" die je jeelf hebt aangeleerd....

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 23:26

tita schreef:
ja maar dan mag alles evelli dan hoef je niet aan de 3500kg te houden.

In dit geval wil ik een 1.5 paards trailer kopen dus die moet max wegen dan mijn auto maar de lege trailer + pony moet ook minder wegen dan de auto
auto en aanhang samen mag niet boven de 3500kg wegen klopt het zo

dus deze advertentie
BeschrijvingWegens beèindiging paardensport

1.5 paardstrailer Atec Type C2 Vol Polyester Olympialine

: Bwj 2000
; eigen gew. 620 kg
: laadverm. 980 kg
: totaal 1600 kg
mag dus niet

DEZE mag wel:

1 1/2 paardstrailer van hotra type otello van 18aug 2004
massa ledig gewicht van trailer 520 kilo

maximum massa voertuig 1300kilogram

laad vermogen 780 kilogram

breedte 186 cm
achterzeil

Wat een gedoe he..ik kreeg het schemaatje maar niet begrepen, vooral omdat iedereen wat anders zei. Zat me dus al rijk te rekenen met onze aankomende trailer. In september was er pas plek voor ons E rijbewijs en moeten voor die tijd al op cursus.
Wij hebben een transporter, 1792 kilo, aankomende trailer ledig gewicht 695 en 1305 laadvermogen. Heb me altijd laten uitleggen dat we enkelt het laadvermogen bij de auto op hoefden te tellen, dus dan kwamen we onder die 3500 uit. Zo rijden er héél veel mensen rond.
Het RDW had het mij ook zo uitgelegd, althans ik had het zo begrepen. Echter zat het me niet lekker en heb hier een topic geplaatst en tevens de politie gebeld..en die wisten mij beiden uit te leggen dat het dus niet ging lukken, ai, wat een teleurstelling. We vergaten nl het ledig gewicht van de trailer mee te rekenen.
Politie zei zelf, dat ze het onduidelijke regels vinden en er zo veel mensen het slop ingaan en de kant van de weg worden opgestuurd, met paarden achter hun auto, die niet meer verder mogen rijden..vooral nu in de vakantieperiode worden de caravans etc erg goed gecontroleerd, dus zelfs de trailer leeg ophalen is een groot risico.
Nu laten we hem terugkeuren, de 2 paards, naar 900 of 1000 kilo (hebben eigenlijk alleen maar ijslanders a 360 kilo de stuk op hun zwaarst) te vervoeren en lenen hem toch niet uit, dus voor ons zwaar genoeg)...zodat we toch op pad kunnen tot ons E eindelijk in ons zak zit :P

Succes ermee...zorg dus dat je ook niet te nauw rekent, haal er liever 100 kilo vanaf. Terugkeuren is simpel en kost je nog geen 60euro bij het RDW, enkelt papierwerk invullen en opstyuren en binnen 5 dagen heb je nieuwe kentekenbewijs binnen..en terugkeuren is net zo simpel ;)

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 10:27

Ikke: fouten maken doen we allemaal nog wel! :o Ik heb al 20 jaar mijn rijbewijs, rijd voor mijn werk jaarlijks zo'n 50.000 km en nog steeds maak ik wel eens fouten. Het belangrijkste vind ik, is dat je veilig rijdt, met een auto alleen of in combinatie met een trailer. Ik durf wel te zeggen dat ik een veilige chauffeuse ben.

Shezzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 12:42

@Stefanvi: Nouja... wannabe... Wie of wat zou ik willen zijn dan? Ik vind mezelf zo wel voldoende en geloof me, dat is in mijn geval meer dan genoeg... ;-)
Maar over de auto: ik trek er een trailer mee waar 4 paarden (ok, eerlijk: 4 pony's) op mogen en incl. max laadvermogen mag ik die dus trekken. Meer hebben we er toch nooit tegelijktertijd mee, dus dat is voor mij "bijna alles" maar idd... een vrachtwagenoplegger zie je mij er waarschijnlijk niet aankoppelen ;-)

PS voor een knulletje van 20 rijd je wel een hele stoere auto hoor, niks wannabee's aan ;-)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 12:47

Amy77 schreef:
Wij hebben een transporter, 1792 kilo, aankomende trailer ledig gewicht 695 en 1305 laadvermogen. Heb me altijd laten uitleggen dat we enkelt het laadvermogen bij de auto op hoefden te tellen, dus dan kwamen we onder die 3500 uit. Zo rijden er héél veel mensen rond.
Het RDW had het mij ook zo uitgelegd, althans ik had het zo begrepen. Echter zat het me niet lekker en heb hier een topic geplaatst en tevens de politie gebeld..en die wisten mij beiden uit te leggen dat het dus niet ging lukken, ai, wat een teleurstelling. We vergaten nl het ledig gewicht van de trailer mee te rekenen.
Politie zei zelf, dat ze het onduidelijke regels vinden en er zo veel mensen het slop ingaan en de kant van de weg worden opgestuurd, met paarden achter hun auto, die niet meer verder mogen rijden..vooral nu in de vakantieperiode worden de caravans etc erg goed gecontroleerd, dus zelfs de trailer leeg ophalen is een groot risico.
Nu laten we hem terugkeuren, de 2 paards, naar 900 of 1000 kilo (hebben eigenlijk alleen maar ijslanders a 360 kilo de stuk op hun zwaarst) te vervoeren en lenen hem toch niet uit, dus voor ons zwaar genoeg)...zodat we toch op pad kunnen tot ons E eindelijk in ons zak zit :P

dan gaat het alsnog niet lukken want je vergeet ook het laadvermogen van die transporter mee te rekenen, lees de FAQ en je weet de precieze regels!
Mijn Vito heeft een eigen gewicht van 1500 kg en een laadgewicht van 1000 kg, maakt TMM 2500 kg dan zou ik er nog maar een trailer van TMM 1000 kg achter mogen hangen, dat is dan trailer + laadvermogen.
Jouw transporter is al zwaarder dan mijn Vito 1792 kilo, zal ook wel een laadvermogen hebben van 1000 kg, maakt al 2792 kilo, met B mag je er dan nog maar 3500-2792 = 708 kg achter hangen, dat is een boedelbak en geen trailer! je twee ijslanders wegen dan samen al meer dan je er achter mag knopen met B.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 19:51

Daarnaast vraag ik me af of een IJslander niet meer weegt dan 360 kilo? Dat zijn wel magere exemplaren dan! Ik heb maar een klein paardje, gewogen op een paardenweegschaal maar kwam toch al net boven de 500kg. uit!
En inderdaad; je vergeet het laadvermogen van je Transporter.
Alle gewichten opgeteld kom je nog steeds boven de 3500kg. Waarom haal ook jij niet gewoon je E rijbewijs?

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 11:15

Misschien niet haalbaar vanuit kostentechnisch oogpunt op dit moment???

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 12:02

karijn schreef:

Dan moet je dus niet achter het stuur kruipen van deze combinatie.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 12:42

Hoezo? Wel een paard, tuig, trailer, VW transporter, misschien lessen en wedstrijden (want waar ben je anders die trailer voor nodig?) maar geen geld om je paard fatsoenlijk te vervoeren?

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 13:33

Ik word af en toe helemaal simpel van al die berekeningen,... zit er dan ook regelmatig naast en heb een aantal jaar terug mijn E-rijbewijs gehaald, dan wist ik tenminste zeker dat ik goed zat. Dan hoef ik alleen nog maar te kijken op het kentekenbewijs van de auto, wat de auto mag trekken.

Maar wat ik altijd dacht: zodra de aanhanger een eigen kenteken heeft (en dus boven de 750 kg.) is, moet de bestuurder altijd een E-rijbewijs hebben.
Maar dat is dan niet zo?

Als je er een Mercedes SL 350 voor hebt staan bijvoorbeeld, dan mag je dus zonder je E-rijbewijs een 1,5 paards trailer trekken? (van 610 kg. en een laadvermogen van 990 kg.?)

Ben hier wel even benieuwd naar. ;)

(Ikke weet vast wel raad! Ikke, hellup! ;) )

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 14:08

Ik weet niet zo'n auto weegt, incl. het laadvermogen maar het zou best kunnen, ja. Hij mag leeg niet minder dan 1600 en inclusief het laadvermogen dus niet meer wegen dan 1900kg.
Als het maximaal toegestaan totaalgewicht van de aanhanger minder is dan het leeggewicht van de auto én de som van de maximale toegestane gewichten (van auto en aanhanger dus) onder de 3500kg blijft, mag je er inderdaad met alleen B rijbewijs mee rijden.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 16:26

sflj schreef:
Daarnaast vraag ik me af of een IJslander niet meer weegt dan 360 kilo? Dat zijn wel magere exemplaren dan! Ik heb maar een klein paardje, gewogen op een paardenweegschaal maar kwam toch al net boven de 500kg. uit!

Dat is maar 50 kg minder dan wat mijn Arabische halfbloed van 1.56 m op deze foto weegt. Hij is op de dag van diezelfde rit door de Paardenweegschaal gewogen op 410 kg (in volle enduranceconditie - zware spieren? - woog hij destijds 450).

IJslanders zijn over het algemeen maar zo'n 1.40 groot. Mijn oude C-pony was een IJslandertypetje en is ooit op de weegplaat bij de Welkoop gewogen op 350 kg. Ik geloof dus zeker wel dat je met een IJslander tussen de 350 en 400 uitkomt.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 22:08

karijn schreef:

Gut wat maakt iedereen zich druk om ons E zeg, als jullie paar posten terug lezen, staat deze allang op de planning, de 12e, as donderdag dus, hebben we onze intake ;)

Ennuh, ijsco is mee gegaan naar de kliniek voor onderzoeken en daar is zij gewogen :P dus gelukkig zijn we in het voordeel dat we het gewicht exact weten. Kijk maar in mn profiel, niets magers aan ;)

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 22:13

cissy schreef:
Amy77 schreef:

dan gaat het alsnog niet lukken want je vergeet ook het laadvermogen van die transporter mee te rekenen, lees de FAQ en je weet de precieze regels!
Mijn Vito heeft een eigen gewicht van 1500 kg en een laadgewicht van 1000 kg, maakt TMM 2500 kg dan zou ik er nog maar een trailer van TMM 1000 kg achter mogen hangen, dat is dan trailer + laadvermogen.
Jouw transporter is al zwaarder dan mijn Vito 1792 kilo, zal ook wel een laadvermogen hebben van 1000 kg, maakt al 2792 kilo, met B mag je er dan nog maar 3500-2792 = 708 kg achter hangen, dat is een boedelbak en geen trailer! je twee ijslanders wegen dan samen al meer dan je er achter mag knopen met B.

ooh echt? Dan hebben we potjandikkie ons weer verkeerd laten voorlichten. Echt hoor jongens, heb nu 3 maal met RDW aan de tel gezeten vorige week, vertelden ons eerst het 1 en vervcolgens noem ik ze alles wat op het kenteken staat op...ze hebben het keurig voor me opgesomt allemaal (want ja, ik begreep er steeds maar niks van, hihi)..terugkeuren was de optie zeiden ze, tot het E op zak is. Wij al helemaal blij..

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 22:20

lees de wiki eens even allemaal :)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 13:12

kan de wiki lezen wat je wilt maar als je het niet begrijp, dan begrijp je het niet en kan je lezen..lezen..lezen... net wiskunde en dat snap ik dus weer wel he >;)

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 17:22

het is zeer zeker niet als een aanval bedoeld, maar ik vraag me af of het verstandig is om een trailer achter je auto te knopen als je die wiki na veel moeite en inspanning nog niet begrijpt. Het zijn simpelweg verkeersregels en je wordt geacht die (minimaal grotendeels maar eigenlijk volledig) te kennen en doorgronden voordat je gaat rijden.
Nogmaals voor de duidelijkheid: dit heeft niets met dom zijn oid te maken, je moet alleen je beperkingen (her)kennen en daar mee leren omgaan. Zoals ik heel veel weet van computers en wiskunde maar geen woordje Frans kan en ook nooit zal leren, omdat ik het niet begrijp..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 17:31

Zolang je maar weet wat hydropneumatique betekent :D. Moest laatst nog aan je denken toen ik achter 2400 GTI type 1 stond :D.

Tita, met E scheelt het een hoop gereken. Vuistregel is dat het totale eigen gewicht van trailer en auto plus van beiden het (max) laadvermogen niet boven de 3500 kilo uit mag komen en regel 2 is dat gewicht trailer + laadvermogen niet hoger mag zijn dan het lege gewicht van de auto. Die laatste is ergens nog wel redelijk logisch omdat je vooral met een anderhalfpaards trailer met paard al gauw in de buurt zit van een gewicht dat al een forse middenklasser als trekker eist.

unbelievable

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 20:06

Ik zit erover te denken een VW Tiguan aan te gaan schaffen, nu vraag ik me af of er hier mensen zijn die deze auto voor hun een trailer hebben staan. E nwat hun ervaringen hiermee zijn! (om eerlijk te zijn heb ik niet alle blz terug gelezen)

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 20:07

HLPhoto schreef:
het is zeer zeker niet als een aanval bedoeld, maar ik vraag me af of het verstandig is om een trailer achter je auto te knopen als je die wiki na veel moeite en inspanning nog niet begrijpt. Het zijn simpelweg verkeersregels en je wordt geacht die (minimaal grotendeels maar eigenlijk volledig) te kennen en doorgronden voordat je gaat rijden.
Nogmaals voor de duidelijkheid: dit heeft niets met dom zijn oid te maken, je moet alleen je beperkingen (her)kennen en daar mee leren omgaan. Zoals ik heel veel weet van computers en wiskunde maar geen woordje Frans kan en ook nooit zal leren, omdat ik het niet begrijp..

Sterker nog, ik heb de WIKI voor t eerst gisteren gebruikt ;) Vond t RDW en CBR en Politie bellen slimmer, maar gezien ik daar niet uitkwam, gisteren nou jouw tip de Wiki eens opgezocht en verrek, als ik die meteen had bekeken, had ik m wel begrepen..want daar staat het in kindertaal, haha.
Logica is nooit mijn sterkste kant geweest, als eenmaal dat kwartje maar valt ;) talen daarin tegen gaan gelukkig erg goed, maarja, zolang we niet de grens over komen zonder ons E, hebben we daar ook niks aan, haha..dus gelukkig kwam jij met de gouden tip, want die is vele malen duidelijker dan die va het RDW..;)
Ging mij er meer om dat men hier suggereert dat wij geen geld zouden hebben om de paarden fatsoenlijk te kunnen vervoeren en dat vind ik nogal conclusies. Vroeger hoefde je je E nl niet te hebben en hebben jaren met een gewoon ponytrailertje gehuurd en dat voor een personenwagen..nu echter rijden we gezellig trektochten met zn tweetjes en dan is de trailer erg fijn :)
Niks dus wedstrijden en lessen..ging e dus ook niet om jouw post, maar die om eem anonieme dame/heer eerder hier.
Net wat Tita zegt, als het kwartje niet valt..en zo is het maar net..

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 08:17

Lovely schreef:
Zolang je maar weet wat hydropneumatique betekent :D. Moest laatst nog aan je denken toen ik achter 2400 GTI type 1 stond :D.

Idd! Helaas gaat hydropneumatique leasen er voor mij voorlopig nog niet in zitten met m'n huidige baan :( mag na m'n opleiding gaan rondneuzen geloof ik, maar een c5 break hdi automaat kan ik op m'n buik schrijven vrees ik. Weet nog niet of ik nu al aan de toekomst denk door te kijken of ik een trailertrekker kan bemachtigen of dat ik tzt een vrachtwagentje aanschaf - gezien er dan 2 paardjes mee moeten red ik het ws. toch niet met een personenauto (ja die Tiguan zou kunnen, lijkt me een prettige compacte trailerauto nl., maar heb dan weer dat budgetprobleem + 4x4 mag niet geloof ik). Nou ja, even hardop denken :P

Ga overigens binnenkort wel een 2400 GTI rijden, een vriend heeft er 1 gekocht en is bezig met kenteken!