Tariefverhoging pensionstallen 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 14:46

Esther28 schreef:
Ook de reden dat ik na deze er ook mee stop. Ik twijfel zelfs om mn huidige paard met pensioen te sturen. Behalve de hoge kosten vind ik t allemaal teveel "moeten" en lijkt t allemaal steeds voller en drukker te worden waar ik nu sta. Al met al gaat t me steeds meer tegenstaan en dan zo'n fikse prijsverhoging maakt dat ik me afvraag of ik t dat allemaal nog wel waard vind..

Ik kan het niet beoordelen hoor, maar misschien is er een tussenweg te vinden?

Misschien is er een kleinere plek waar je paard gewoon paard kan zijn en je zelf vooral kan richten op samen zijn en af en toe wat leuks doen.

Ik was voorheen wel echt van het moeten rijden en miste het echt als het even niet kon. Was ook totaal niet van grondwerk of tutten, maar het went en ben ook andere dingen leuk gaan vinden.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 18:07

Nico12 schreef:
In 2011 betaalde ik voor pension stal all in 170 euro. Diezelfde stal, niks veranderd, kost nu 425 euro per maand.

Jouw salaris is ook niet meer hetzelfde als in 2011, toch?

Wiwabalia

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 18:33

De salarissen zijn echt wel gestegen maar niet zo hard als alle kosten op het moment hoor Lieser.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 18:40

Van 170 naar 425 is wel heel extreem.
Maar goed, mocht ik hier ooit nog een pensionner willen mag die zeker mee betalen aan privé verlies. Gezeik vergoeding, E.d. :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 19:25

DuoPenotti schreef:
Van 170 naar 425 is wel heel extreem.
Maar goed, mocht ik hier ooit nog een pensionner willen mag die zeker mee betalen aan privé verlies. Gezeik vergoeding, E.d. :D

Dat was in 2011 ook al goedkoop want toen betaalde ik al 250 en in het weekend zelf buiten zetten en mesten.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 19:31

Wiwabalia schreef:
De salarissen zijn echt wel gestegen maar niet zo hard als alle kosten op het moment hoor Lieser.

Was het maar zo'n feest dat die even hard mee stegen. :')

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 23:13

Ik ben vroeger ook altijd rond de 250 kwijt geweest op stalling (van 220 / 285 en van alles ertussen in, maar gemiddeld vaak wel 250).

En heb toch al 15 jaar een paard. Inmiddels in deze dure tijd twee stuks en daar kan ik soms wel wat van balen, vooral omdat de ouwe mijn briefjes geld voornamelijk opeet en een beetje lief staat te wezen. :+ :=

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 10:32

Ik denk echt dat sommige geen idee hebben wat er aan hypotheken en rente wordt betaald op stallen. Verdiep je eens in de kosten van verzekeringen , onderhoud , wat kost een uurtje shovel , wat kost een vrachtwagen zand ,electra ? Voer en strooisel ? Uurtarief van de pensionhouder (incl alle verzekering en pension),de boekhouder. Ik denk dat je dan snapt dat er vele stoppen. Stalling is jaren veel te laag geweest , vaak buiten de belastingdienst om , maar dat risico nemen de meeste niet meer.
Een hond in een pension wordt al beter betaald per dag dan een paard. Daar heb je minder werk, minder afval van en eten wordt meegegeven.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 12:30

SARINO schreef:
Een hond in een pension wordt al beter betaald per dag dan een paard. Daar heb je minder werk, minder afval van en eten wordt meegegeven.

Maar bij een hond in een pension hoef je zelf niets te doen, en bij de meeste stallen wel.

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 14:17

Lieser schreef:
SARINO schreef:

Maar bij een hond in een pension hoef je zelf niets te doen, en bij de meeste stallen wel.

Maar hoeveel ruimte heb je nodig voor een hond of een paard ? En hoef je geen bak aan te leggen en onderhouden , die altijd te gebruiken is. Wil je een kruiwagen stront opgeruimd hebben moet je er ook voor willen betalen ,de stalhouder kan toch niet voor 3(?)euro jouw stal gaan mesten?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 14:33

Denk idd dat stallingen veels te lang veels te weinig hebben gerekend.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 14:42

Popstra schreef:
Denk idd dat stallingen veels te lang veels te weinig hebben gerekend.

Idd de meesten hebben géén idee , ik lees met verbazing de opmerkingen van mensen die vinden dat stalhouders graaiers zijn , in andere bewoordingen maar toch.
Ze hebben geen idee van investering tijd en kosten .

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 14:48

omdat ik de stal eigenaar van liesser een graaier vind met zulke prijzen zonder mesten?
Of doelde je daar niet op?

Je kan niet zeggen dat stallingen te weinig hebben gerekend.
Sommige wel, andere niet.
Dat weet je pas als je daar in de boekhouding mag kijken.
Dat een bepaalde prijs jou niet uit zo komen geldt dat uiteraard niet voor een ander. (jou is algemeen maar weet niet hoe ik het anders moet zeggen)

Van mij mag overigens elke stal vragen wat hij wil, mag er wel een mening over hebben lijkt mij.
En het is dan aan de klant of hij daar gaat staan.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 14:58

Trek je het niet persoonlijk aan.
Ik lees meerderen die verontwaardigd zijn over wat stalling kost , daar reageer ik op .

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 15:05

Daarom vraag ik het even na :)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 15:08

En hond in pension kost al snel 25-35 pd. Nou een paard is veel duurder en veel meer werk.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 15:13

Vergeet dan niet ook dat een hond in pension vaak een dagje is, een paar dagen, of met vakanties hooguit een paar weken. Het zijn kort durende contracten die je aangaat. Een grote wisseling in je klantenbestand dus en minder zekerheid over of je voldoende klanten houdt op langere termijn. Ik weet dat hondenpensions overvol zijn hoor, maar het gaat even om de lengte van de overeenkomst. Een paard stal je in principe voor minimaal een maand en vaak ga je er vanuit dat je op een fijne plek meerdere jaren zou staan. Je gaat dus een langdurig contract aan. Meer stabiliteit voor het bedrijf (hoeft uiteraard niet want veel verloop kan ook, maar dat heeft dan vaak een reden) en dus wat meer zekerheid dat je op langere termijn inkomen blijft verdienen. Zo'n langdurig contract is bijna altijd in verhouding wat goedkoper dan een kortdurende overeenkomst. Je ziet dat de prijzen voor vakantie stalling bijvoorbeeld ook duurder zijn dan wanneer je per maand je vaste stal aanhoudt.

Neemt niet weg dat sommige stallen misschien te duur/goedkoop zijn, maar om het te vergelijken met hondenpensions is ook wat scheef natuurlijk.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 15:20

Tja. Wij gaan juist eerder weinig van huis vanwege de honden, dan vanwege de paarden. Die laat ik veel makkelijker lekker rondlopen met voldoende hooi, dan dat ik de honden alleen laat, zonder eten en mogelijkheid om hun behoefte te doen. En ik wil zeker geen hondenluik.

Als ik dan naar een pension zou zoeken voor de honden, ben ik misschien NOG kritischer, want die hebben er ook veel meer moeite mee als ik er niet ben, 1 is echt niet makkelijk en dat vraagt ook aandacht en individuele zorg.

Daarnaast is het ook wel anders hoe je iets huurt. Voor honden zoek je doorgaans iets tijdelijks en is het een komen en gaan. Tegenwoordig lijken ze allemaal altijd aardig vol, maar dat is niet altijd zo geweest en kan zomaar keren.

Bij paarden zijn de plekken vaak toch wel voor maanden/jaren in gebruik. Dat geeft wel een garantie van inkomen.

Of hondenpensions ook werkelijk meer overhouden van die 25 euro per dag durf ik ook niet hard te beweren. Ook daar doen ze vaak nog dingen erbij zoals een hondenschool, uitlaatservice, overdag creche etc

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 16:16

Je ziet ook dat steeds meer mensen ‘geen stalling’ meer vinden. Steeds meer stallen gaan over naar privé. Zou dat kunnen zijn omdat pensionhouders het beu zijn om onderbetaald en nog steeds ondergescheten te worden?

Mensen kunnen het consequent beter en goedkoper zover ik hier lees. Waarom doet niemand het dan? Als je echt denkt zoveel winst te maken maak een bedrijfspan en doe het. Ik zie een nis vol rijkdom als ik dit topic lees.

Of lopen we dan wellicht toch tegen wat financiële valkuilen aan?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 16:22

SARINO schreef:
Maar hoeveel ruimte heb je nodig voor een hond of een paard ? En hoef je geen bak aan te leggen en onderhouden , die altijd te gebruiken is. Wil je een kruiwagen stront opgeruimd hebben moet je er ook voor willen betalen ,de stalhouder kan toch niet voor 3(?)euro jouw stal gaan mesten?

Hmmm, ik ben juist iemand die veel betaalt en toch zelf uitmest. Dus je reactie slaat nergens op.

Overigens mest mijn stalhouder echt niet voor 3 euro uit. Dat laat hij de (gratis) stagiaires doen }:)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 16:28

Er heeft vorig jaar een aantal keren een stuk gestaan in de ,,hippische ondernemer,, over pension prijzen en wat men eigenlijk minimaal per dag aan stalling kon rekenen per paard. Dat was 20€
Daar zaten velen ver onder.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 16:29

Ayasha schreef:
Je ziet ook dat steeds meer mensen ‘geen stalling’ meer vinden. Steeds meer stallen gaan over naar privé. Zou dat kunnen zijn omdat pensionhouders het beu zijn om onderbetaald en nog steeds ondergescheten te worden?

Mensen kunnen het consequent beter en goedkoper zover ik hier lees. Waarom doet niemand het dan? Als je echt denkt zoveel winst te maken maak een bedrijfspan en doe het. Ik zie een nis vol rijkdom als ik dit topic lees.

Of lopen we dan wellicht toch tegen wat financiële valkuilen aan?

Jij schrijft t zoals ik t ook bedoelde - ik heb de luxe van aan huis ,en nee ook dat is niet zaligmakend en niet goedkoper dan op pensionstal- ik kan ze beter op een pensionstal zetten , dan heb ik en minder werk maar ook minder kosten .
Terrein onderhoud , aanwezig zijn op vaste - voer momenten en noem van alles maar op onderschatten de meesten hier die een paard in een pensionstalling hebben staan

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 16:45

Popstra schreef:
Er heeft vorig jaar een aantal keren een stuk gestaan in de ,,hippische ondernemer,, over pension prijzen en wat men eigenlijk minimaal per dag aan stalling kon rekenen per paard. Dat was 20€
Daar zaten velen ver onder.

Dat zegt niet zoveel als je niet weet wat daar bij in zit. Voer? Uitmesten? Buitenzetservice? Weidegang?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 16:55

Maar dat ligt toch ook aan de kosten van de accomodatie liesser?? Is alles nieuw aangekocht of ingrijpend verbouwd of al generaties in de familie en hypotheek vrij de basiskosten voor een stal zullen afhangen van wat de prijs voor een lege stal moet doen . En daar komt dam voer , service ,stro, hooi ,gebruik van accomodatie ,energie , onderhoud eventueel personeel en verzekeringen en alles wat ik nog vergeet nog bij

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 17:22

knollentuin schreef:
Maar dat ligt toch ook aan de kosten van de accomodatie liesser?? Is alles nieuw aangekocht of ingrijpend verbouwd of al generaties in de familie en hypotheek vrij de basiskosten voor een stal zullen afhangen van wat de prijs voor een lege stal moet doen . En daar komt dam voer , service ,stro, hooi ,gebruik van accomodatie ,energie , onderhoud eventueel personeel en verzekeringen en alles wat ik nog vergeet nog bij

Precies. Dus 20 euro per dag zegt niet zoveel.